دوشنبه ۲۱ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۰۸
افتتاح ساختمان جديد كتابخانه ملي، 11 اسفند ماه
تعبير روياي بزرگ 
027681.jpg
موسوي بجنوردي مي گويد: امروز مي توانيم ادعا كنيم كه هر كس هرچه بخواهد در اختيارش است. عكس : هادي مختاريان
پايين تر از متروي جهان كودك، سمت راست. سمت راست جاده فرعي نيمه آسفالتي است كه با همكاري برف زمستاني و بازوي كارگران، گلپوش است. بايد اين پيچ را رد كنيم تا برسيم به ساختمان عجيب و تودرتوي كتابخانه ملي كه پشت تپه ها مخفي است، شايد مثل مرواريدي درون صدف.
از سال 1290 هجري شمسي كه تصميم تاسيس كتابخانه ملي از ذهن مسوولان گذشت تا امروز كه 8 سال از فرود كلنگ آساي يك تيغ آهني در تپه هاي عباس آباد توسط رياست جمهوري وقت مي گذرد، داشتن يك مكان آبرومند با عنوان ملي روياي پژوهشگران و انديشمندان ايراني است؛ جايي مثل اينجا با 15 هزار متر زيربناي تالارهايي كه قرار است به زودي سنگيني نشيمنگاه عشق تحقيق ها را تحمل كند. 11 اسفند، روز افتتاح كتابخانه ملي ايران است.
***
كاظم موسوي بجنوردي، رئيس كتابخانه ملي در دفتر بزرگش پشت ميز طويلي نشسته. 2 مشاور با او حرف مي زنند. روي كاغذي كه زير دستش است، نوشته: تابلو. ظاهرا كتابخانه ملي آنقدر كه بايد تابلو نيست؟ چرا آقاي رئيس؟
-اين مشكل كلي ماست. در نظام جمهوري اسلامي كارهاي بسياري شده، اما شايد آنطور كه شايسته است، عرضه نشده. شرايط بنا را ملاحظه كرديد، زيبا و كم   نظير است، اما بين تپه ها محصور شده. ما احتياج به اصلاح شكل تپه ها داريم؛ براي اينكه كتابخانه ملي به چشم بيايد. در حال حاضر اينجا مثل مرواريدي است درون صدف و من از شهردار و مسوولان مختلف شوراي شهر دعوت مي كنم بيايند و اينجا را ببينند و با توجه ويژه اي كه دارند، دست همكاري به ما بدهند. البته اين همكاري وجود داشته، ولي بايد سازمان يافته بشود. به هر حال اينجا قرار است مركز تردد اسلام شناسان، ايران شناسان و خاورشناسان باشد و چشم و چراغ فرهنگي ايران.
***
در 10 سال آينده فقط 4 ميليون جلد كتاب خارجي براي كتابخانه خريداري خواهد شد، از جمله همه كارهاي اسلام شناس ها و شرق شناس ها و مجلاتي كه قبلا در اين رابطه چاپ شده و امروز منتشر مي شود.
كتابخانه ملي بر اساس وظايف قانوني، ملزم به گردآوري و حفظ منابعي است كه دانستن آنها بايد براي شما جالب باشد: تمامي آثار مكتوب و غير مكتوب منتشر شده در داخل كشور، اعم از كتاب، نشريه، جزوه، خبرنامه، پوستر، نقشه، نوارهاي صوتي و تصويري، مدارك ديجيتال، آثار منتشر شده در خارج از ايران در حوزه مطالعات ايراني و اسلامي به زبان هاي غير فارسي و همچنين منابع مرجع معتبر در موضوعات گوناگون به زبان هاي غير فارسي خصوصا انگليسي و عربي كه اين منابع مرجع شامل دايره المعارف  ها و آن چيزي است كه معروف به معرفت بشري است. به اين مجموعه، تعداد بي شماري از كتاب هاي خطي، چاپ سنگي، چاپ چوبي و ... را اضافه كنيد و به ابعاد كار بينديشيد. ظاهرا كم نظير است.
***
موسوي بجنوردي مي گويد: امروز مي توانيم ادعا كنيم كه هر كس هرچه بخواهد در اختيارش است. و اين هرچه يعني تمام كاغذهاي چاپي در ايران!
***
كتابخانه به زودي ديجيتال مي شود و از روي سايت www.nli.ir قابل دسترسي است. بجنوردي مي گويد: در مرحله اول كتاب هاي فارسي ديجيتال  مي شود؛ آنها كه ميراث فرهنگي اند. مثلا دواوين شعراي درجه اول. در مراحل بعدي نيز ساير منابع و كتاب ها و مجلات روي سايت قرار مي گيرند. اميدواريم به زودي همه بتوانند از منزل، وارد سايت شده و هرچه مي خواهند بخوانند.
***
ساختمان قديمي كتابخانه ملي در خيابان سي تير تهران واقع شده، اما روز افتتاح روز اسباب  كشي است؛ 11 اسفند در مراسمي با حضور رئيس جمهوري، 21 وزير فرهنگ دنيا و تعدادي از روساي كتابخانه هاي مشهور ملي دنيا و همين طور دانشمندان ايران شناس واسلام شناس و البته پيرهاي دير كتابداري جهان. 11 اسفند مردم در تدارك بهارند. اين هم بهاري است!

خانه اي براي زنان هنرمند
خانه زنان هنرمند ايران كلمات جالب اما جديدي هستند كه احتمالا اغلب ما براي اولين بار است كه آنها را مي بينيم. البته تا حدي حق با ماست، تنها به اين دليل كه اين خانه با طرح مازيار رضاخاني و در قالب يك تشكل غيردولتي NGO وابسته به سازمان ملي جوانان اخيرا تشكيل شده است به همين علت هم بود كه اين جلسه تشكيل شد تا در آن بعد از آنكه برنامه هاي تشكيلاتي و اولويت هاي اجرايي مورد بررسي و ارزيابي قرار گرفت، اعضاي شوراي مركزي و بازرسي خانه هم با راي گيري انتخاب شوند.
احتمالا برايتان جالب است قبل از هرچيز با اهداف اين تشكل آشنا شويد. در واقع اين مركز كه اولين مجموعه فرهنگي هنري و يژه زنان هنرمند است، براي گردآوري و سازماندهي نيروهاي پراكنده زنان هنرمند ايران، بهره مندي از حضور هنرمندان پيشكسوت براي تربيت هنرمندان جوان، حمايت از هنرمندان مسلمان، تحقيق و بررسي طرح هاي مناسب اين گروه براي جامعه هنري و شناسايي و حمايت از هنرمندان ايراني راه اندازي شده است. اين تشكل علاوه بر اعضاي اصلي كه در هيات موسسان، شوراي مركزي و كميته هاي تخصصي خانه زنان هنرمند فعاليت مي كنند، اعضاي جديدي را هم به صورت افتخاري، وابسته و پيوسته مي پذيرد. رضاخاني در اين مورد مي گويد:شرط اوليه عضويت اين است كه سنتان حتما زير 29 سال باشد و شرايط ديگر داشتن موقعيت فرهنگي مناسب و خوب، توانايي هماهنگ كردن امور فرهنگي و هنري، قدرت كافي براي سرمايه گذاري هاي مادي يا حتي معنوي و بالاخره و مهمتر از همه داشتن وقت كافي براي انجام فعاليت ها است.
اگر به هر دليل هر كدام از اين شرايط را نداشته باشيد مي توانيد عضو افتخاري اين مركز بشويد، اما اگر تمام اين شرايط را داشته باشيد بايد حداقل دو اثر هنريتان را به اين مركز ارايه كنيد تا در شوراي مركزي بررسي شود. بعد از آن در صورت تصويب شورا مي توانيد براي مدت يكسال و با پرداخت 12هزار تومان حق عضويت، به عنوان عضو وابسته خانه فعاليت كنيد. بعد از گذشت يكسال و براي تمديد عضويت بايد يك اثر جديد ارايه دهيد در غير اين صورت براساس نظر شورا مي توانيد عضو پيوسته و اصلي خانه بشويد، در اين صورت هم ضمن فعاليت همان حق عضويت را بايد پرداخت كنيد. اما شركت در مجمع هاي عمومي اين مركز در طول يكسال اول براي همه علاقه مندان آزاد و رايگان است.

صحنه
عجوزه در فرهنگسراي نياوران 
اگر برنامه هاي نمايشنامه خواني فرهنگسراي نياوران را پيگيري مي كنيد، احتمالا مي دانيد كه قرار است اولين جشنواره سراسري نمايشنامه خواني از 26 دي ماه تا اول بهمن ماه در تالار گوشه اين فرهنگسرا برگزار  شود. هيات 3 نفره بازبيني اين جشنواره كه شامل بهزاد فراهاني، آزيتا حاجيان و مهين بهرامي است، از بين متن هاي رسيده نمايش هاي آخرين مرواريد نوشته حميدرضا آذرنگ وحيد حاتمي كيا، داستان هايي از بارش مهر و مرگ نوشته عباس نعلبنديان علي علوي كامران، كانگورو نوشته و ساخته عليرضا محمدي، سه ظرف خالي نوشته و ساخته افشين هاشمي، آرش نوشته بهرام بيضايي غزال هاشمي، فكاهي نامه گمشدگان نوشته عبدالهي شماسي شاهرخ اميريان، امپراطريس اصطبل نوشته ماندانا عبقري عليرضا دهقان، شب بخير جناب كنت نوشته اكبر رادي مجيد ميرزايي، آلزايمر نوشته و ساخته سحر ناسوتي، شاخه گلي از آسمان نوشته مجيد نظري نصب مجيد حمزه، كوارتت كوه يخ نوشته مرضيه ازگلي پريسا پژوهنده، عجوزه نوشته و ساخته ساجد قدوسيان، ننه ات بميره شاه قاسم نوشته رضا جابر انصاري سعيد آقاجاني، آرش به روايت مادربزرگ من نوشته حامد شهرتي و مهدي فدايي حامد شهرتي و عروسك چيني نوشته و ساخته آزاده احمديان را انتخاب كرده اند. بنابراين براي ديدن اين نمايش ها بايد تا 26 دي ماه منتظر بمانيد.

كتابخانه
ايرانيان مهاجر قفقاز
حتما مي دانيد كه منطقه قفقاز تا بسته شدن عهدنامه تركمانچاي در دست ايران بود و هنوز هم نشانه هايي از فرهنگ ايراني در آن وجود دارد. به همين دليل هم نظامعلي دهنوي كتابي را با عنوان ايرانيان مهاجر در قفقاز نوشته و در آن زندگي ايرانيان مهاجر را بررسي كرده است. در اين كتاب دهنوي با استفاده از مدارك و اسناد ناشناخته تاريخي سوال هايي مانند اينكه چرا و چگونه ايرانيان مهاجر در قفقاز اقداماتي در راستاي توسعه فرهنگ ايراني و زبان فارسي انجام دادند، انجمن هاي خيريه ايرانيان در قفقاز چه نقشي در توسعه فرهنگ ايراني و زبان فارسي داشتند، مدارس ايراني در قفقاز چه نقشي در توسعه فرهنگ ايراني و زبان فارسي داشتند و ... را بررسي كرده و جواب داده است. اين كتاب 269 صفحه اي را انتشارات وزارت امور خارجه منتشر كرده است. همچنين فرهنگسراي هنر با همكاري انتشارات هنر و فرهنگ، نمايشگاه كتاب هاي تخصصي موسيقي را برگزار كرده است. در واقع كتاب هايي كه در اين نمايشگاه عرضه شده اند، همه منتخبي از آثار چاپ شده ناشران كشور در 15 سال اخير هستند. براي ديدن اين نمايشگاه تا روز 30 دي ماه فرصت داريد هر روز از ساعت  10 صبح تا 8 بعدازظهر به فرهنگسراي هنر در خيابان شريعتي - خيابان جلفا برويد.

ذهن زيبا
ابراز فقر و نداري از كمي همت آدمي سرچشمه مي گيرد.
امام علي (ع}
اگر مي خواهيد در زندگي، دوستان وفادار و ياران غمخوار داشته باشيد كم و خيلي دير با مردم دوست شويد.
هرشل 
اگر عدالت محو شود، ديگر زندگي مردم روي زمين به زحمتش نمي ارزد.
امانوئل كانت 
زياد باخته، كسي است كه ثروت خود را باخته، اما آنكه شهامت خود را باخت، پاك باخته است.
سروانتس 

جعبه
همسفران يا پاورچين 
تماشاي تكرار سريال در پناه تو مي تواند براي اولين پيشنهاد امروز ما مناسب باشد. اين سريال ساعت 13 از شبكه دوم پخش مي شود. مثل آباد را مي توانيد ساعت 40:13 از شبكه سوم تماشا كنيد. سوار بي اسب هم ديشب از شبكه اول پخش شد. تكرار اين سريال ساعت 10:15 پخش مي شود.
هشدار براي كبري 11 را مي توانيد ساعت 19 از شبكه تهران تماشا كنيد. پس از پايان اين سريال، مجموعه طنز پاورچين پخش مي شود. 15:20 از شبكه سوم، قسمت ديگري از سريال همسفران پخش خواهد شد. كمربندها را ببنديم را در ساعت 15:21 مي توانيد تماشا كنيد. براي علاقه مندان به فوتبال، دوشنبه شب ها، يادآور يك برنامه است، برنامه 90. عادل فردوسي پور دوشنبه شب هاي فوتبال دوستان را تامين مي كند.
اولين برد پيكان با مربي جديد، برد پاس با دنيزلي، بازي خوب دايي و .... از جمله موضوعات مورد بحث امروز اين برنامه خواهد بود. عادل فردوسي پور به همراه برنامه 90 ساعت 30:22 روي آنتن خواهند آمد. اما اگر كسي پيدا مي شود كه به فوتبال و مسابقات آن علاقه اي نداشته باشد، مي تواند ساعت 23 از شبكه تهران شاهد تكرار يك سريال باشد. امشب قسمت ديگري از مجموعه پليس دريايي در اين ساعت تكرار خواهد شد. روز خوبي داشته باشيد.

فرهنگ 1
اختتاميه جشنواره فيلم زيتون سرخ
فرهنگسراي انقلاب كه از ماه آبان، جشنواره فيلم يك دقيقه اي زيتون سرخ را در بخش هاي فيلم و نماهنگ و پويا نمايي و با موضوع انتفاضه فلسطين و صهيونيسم برگزار كرده است، امروز اختتاميه اين جشنواره را با حضور دكتر صباحي، دكتر دلخواه، دكتر اردلان و با موضوع نشانه شناسي و زيبايي شناسي فيلم كوتاه برگزار مي كند. در حقيقت اين نشست همزمان با اكران فيلم هاي راه يافته به بخش مسابقه برگزار مي شود. براي شركت در اين جلسه بايد امروز در ساعت 30:18 بعد از ظهر به سالن مركز فرهنگي هنري كانون پرورش كودكان و نوجوانان در خيابان حجاب برويد. خانه فرهنگ فرزانگان براي ترم زمستان عضو جديد مي پذيرد. در واقع جوانان و نوجوانان مي توانند به صورت رايگان در كانون شعر و ادب اين خانه فرهنگ عضو شوند. براي اينكار مي توانيد به نشاني: نارمك، انتهاي خيابان گلستان، جنب پارك تسليحات، كوچه شهيد گلستاني، پلاك 128 مراجعه كنيد يا با شماره  تلفن  7820544 تماس بگيريد.

نمايشگاه
آثار هنرجويان در نگارخانه اقوام
فرهنگسراي اقوام يك نمايشگاه گروهي هنرهاي تجسمي برگزار كرده است. در اين نمايشگاه آثار هنرجويان هنرستان فدك و حضرت مريم به صورت آثاري از رنگ روغن، گرافيك، عكاسي، سياه قلم و پاستل به نمايش درآمده اند. براي ديدن آثار اين هنرجويان تا سي ام دي ماه مي توانيد هر روز از ساعت 8 تا 19 به فرهنگسراي اقوام در ميدان ابوذر، خيابان سجاد جنوبي، ميدان بهاران برويد يا اگر به اطلاعات بيشتري احتياج داشيد با شماره تلفن 6237470 تماس بگيريد. همچنين نسيم نوبهار آثار نقاشي اش را در گالري سيحون به نمايش گذاشته است. نوبهار با وجود اينكه فارغ التحصيل رشته روانشناسي باليني است،  كار نقاشي را از سال 60 و بعد از آن گرافيك را از سال 68 شروع كرده است. اگر به ديدن آثار او علاقه مند شده ايد تا 24 دي ماه فرصت داريد هر روز از ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر به اين گالري در خيابان وزراء، كوچه چهارم ، پلاك 30 مراجعه كنيد.

فرهنگ 2
اولين دوره آموزش تغذيه
اولين دوره آموزش تغذيه براي گسترش بهداشت فردي و اجتماعي در خانه فرهنگ آيه برگزار شده است. در اين دوره تغذيه بر اساس طب چيني و راه هاي پيشگيري از فشارخون زير نظر خانم دبير بررسي مي شود. براي شركت در اين دوره مي توانيد به نشاني: شهرك اكباتان، فاز يك، رو به روي مخابرات مراجعه كنيد يا با شماره تلفن 4667633 تماس بگيريد. انجمن بانوان خانه فرهنگ اميركبير براي جذب روشندلان و مشاركت بيشتر آنها در فعاليت هاي اجتماعي، كانون روشندلان را تشكيل داده است. فعاليت هاي اين كانون در زمينه هاي مختلف علمي، اجتماعي، فرهنگي، هنري و... است . براي ثبت نام و عضويت در اين كانون بايد به نشاني: شهرك راه آهن، بلوار اميركبير، 18 متري اول، نبش بنفشه سوم، شماره 19، خانه فرهنگ اميركبير مراجعه كنيد يا براي داشتن اطلاعات بيشتر با شماره تلفن۴۷۱۲۲۰۰ تماس بگيريد. ضمنا فرهنگسراي سالمند براي كودكان و نوجوانان دوره هاي آموزش سفالگري برگزار كرده است. آدرس اين فرهنگسرا اين است: ميدان امام حسين، خيابان 17 شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام. مي توانيد براي ثبت نام به آنجا برويد.

پرده
فيلم هاي مستند جشنواره فجر
بالاخره هيات انتخاب آثار مستند بيست و سومين جشنواره بين المللي فيلم فجر بعد از بازبيني تمام آثار ارايه شده، آثار مستند را براي شركت در بخش مسابقه انتخاب كردند. اين آثار شامل فيلم هاي: آب را گل نكنيم فتح الله اميري، آرتميا حسن فرشباف، از پس برقع مهرداد اسكويي، ايست بازرسي از حريم ممنوعه عليرضا اكبرنور، باد و فانوس مجتبي حسيني، بغض انيسه جان نثار، پرونده هيلياس محمدعلي فارسي، پنجره اي رو به آفتاب بيژن زمان پيرا، پنجره هاي اطراف ما محمدعلي صفورا، تب آخر ناهيد قبادي، حلقه هاي گمشده مهردادزاهديان، خانه ام روي تپه هاست شهرام درخشان، خداحافظ ارنستو پويان شاهرخي، در دامان سرخ كوه محمدرضا وطن دوست، سفر به شرق ناشناختهولفگانك تالر، غرقاب پيروزكلانتري، فيروزآباد مسعود اميني تيراني، مردم و پاره هاي آهن ماجد نيسي، مردي به نام برايان محمودشولي زاده، منم داريوش وحيد باقرزاده، ميعاد مصطفي گودرزي و ورشرنگ فرامرز رمضاني هستند. تمرين آخر تعزيه حر دلاور كار ناصر تقوايي و شكوه تخت جمشيد ساخته فرزين رضاييان هم در بخش خارج از مسابقه به نمايش در مي آيند. همچنين اين هيات با بررسي 11 اثر مستند درباره زلزله بم، 5 فيلم را براي نمايش در بخشي با عنوان تراژدي بم به دبير جشنواره پيشنهاد كرد. اين فيلم ها شامل: بي سرزمين تر از باد جواد توانا و سيف الله يزداني، جست وجو محمد صوفي، نجواي باد ياسمن ملك نصر، افسانه بيداري علي محمدقاسمي و بم حكايت همچنان باقي است حسين حضرتي هستند. ضمنا هيات انتخاب براي يكي از اين فيلم ها جايزه اي ويژه از طرف دفتر جشنواره خواست.

هوا
۹ تا صفر با حضور خورشيد
داستايوفسكي مي گويد: خدايا، چرا يك دقيقه خوشبختي براي يك عمر كافي نيست؟ اينكه ديدن خورشيد در يك روز احتمالا ربطي به خوشبختي ندارد قبول، اما به هر حال حضور خورشيد در آسمان يك روز زمستاني اگر خوشبختي نباشد، حداقل اتفاقي مهم است. چرا يك روز حضور خورشيد براي يك زمستان كافي نباشد؟!اين مقدمه را نوشتيم كه به روزهاي سرد پيش رو فكر كنيد و قدر امروز را بدانيد. امروز دماي هوا 9 درجه سانتيگراد و پس از چند حضور چند ساعته خورشيد در آسمان شهر، دما سقوط مي كند. صفر نمره آسماني است كه بدون خورشيد سياه مي شود.

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |