پنجشنبه ۲۴ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۱۱
تكه اي نان براي سينما و تبريزي
027624.jpg
كمتر كسي فكر مي كرد كارگرداني كه با ساخت فيلم براي مخاطب خاص و فيلم هاي جنگي كارش را شروع كرد، به فرمولي دست يابد كه مخاطب عام نيز براي تماشاي ساخته هاي بعدي اش لحظه شماري كند. درباره كمال تبريزي اين موضوع صدق مي كند. او به حدي از بلوغ حرفه اي رسيده كه مي تواند طيف هاي مختلف و سلايق متفاوت مردم و تماشاگر خاص و عام را ارضا كند. تبريزي هم اكنون با ساخته جديدش در جشنواره فيلم فجر در دسترس است. با وجود آنكه خبر مي رسد فضا و لحن فيلم تازه او با نام يك تكه نان با كارهاي موفق اخير وي كاملا متفاوت است، از همين حالا مي توان صف طولاني انتظار علاقه مندان را جلوي گيشه سينمايي كه اين فيلم را روي پرده دارد، تصور كرد.
كمال تبريزي پروژه هاي مختلفي را در ذهن داشت، حتي يكي از اين پروژه ها با عنوان ندارها تا مرحله پيش توليد هم پيش رفت، اما به يكباره با اعلام انصراف كارگردان متوقف شد و در محاق فراموشي رفت.
داستان يك تكه  نان محصول سيران فيلم با بازي رضا كيانيان، احمد آقالو، اسماعيل خلج و با بازي و بازيگرداني حبيب رضايي، بازيگر مستعد سينما كه خودش را با سريال خانه سبز مطرح كرد، در شمال كشور و جغرافياي خاص آن شكل مي گيرد. فيلم قصه تعدادي جوان جوياي كار را روايت مي كند كه براي در اختيار گرفتن يك پست خالي در اداره محيط باني مجبورند در مسابقه اي سخت و طاقت فرسا شركت كنند و مسير دشواري را بپيمايند.
جالب اينجاست كه مجوز ساخت اين فيلم در اواسط فيلمبرداري صادر شد و جالب تر اينكه هنگام صدور مجوز، نام فيلم نيز به كلي تغيير كرده بود. در واقع مجوز ساخت به نام طرح اوليه يعني سلوك است، در حالي كه نام نهايي يك تكه نان براي اين پروژه برگزيده شده است. كمال تبريزي پس از ساخت دو كمدي موفق و پرفروش و البته آبرومند، به چهره اي مهم در سينماي ايران تبديل شده است. اگر در سالهاي دور جشنواره فجر براي فيلم هاي تازه مسعود كيميايي يا محسن مخملباف صف طولاني تشكيل مي شد و احيانا شيشه سينما بر اثر فشار تماشاگران خرد مي شد، در عوض امسال نام كمال تبريزي براي تكرار اين صف هاي طويل كافي به نظر مي رسد. از فيلم هاي مهم او مي توان به مارمولك، شيدا، ليلي با من است، فرش باد، گاهي به آسمان نگاه كن و ... اشاره كرد.
تبريزي معمولا عادت به ساختارشكني دارد. او در ليلي با من است با جسارتي خاص بدون آنكه ارزش هاي دفاع مقدس كمرنگ شود، با جنگ شوخي كرد و در مارمولك داستان دزد سابقه داري را به تصوير كشيد كه با هدف سوء استفاده از لباس روحانيت به ناگاه دچار تحول روحي مي شود. سريال دوران سركشي او نيز برخي خطوط قرمز قراردادي را شكست، بدون آنكه ارزشي ناديده گرفته شود. منتظر كمال تبريزي در جشنواره فيلم فجر باشيد.

پدر تو كيست؟
برنامه عجيب در شبكه فاكس 
نيويورك- چند روز پيش شبكه تلويزيونيFOX، برنامه اي را پخش كرد كه در پايان آن در چشمان بسياري اشك شوق حلقه زد.
برنامه تلويزيوني پدر تو كيست؟ از اين قرار بود كه زني به نام جي.تي مايرز كه از دوران كودكي، پدرش را گم كرده و در يك خانواده بسيار ثروتمند بزرگ شده بود، بعد از 30 سال پدر خود را به واسطه برنامه شبكه تلويزيوني FOX پيدا كرد. 7 مرد در اين برنامه حضور داشتند كه مدعي بودند پدر جي.تي هستند و جي.تي مي   بايست با توجه به اطلاعاتي كه FOX در اختيارش گذاشته بود، پدر واقعي خود را از ميان مدعيان شناسايي مي كرد و در صورت شناسايي درست مبلغ 100 هزار دلار برنده مي  شد. شبكه تلويزيوني FOX اطلاعات خود را از طريق شبكه اينترنتي Homer Simpson كه فعاليتش در زمينه تعيين هويت و اصالت افراد است، به دست آورده بود.
برنامه آغاز شد و جي.تي شروع به سوال كردن از مردان مدعي كرد- دو چيز كه دوست داريد دوستانتان هنگام تعريف كردن از شما بگويند، چيست؟ بعد مايرز از آنها خواست تا شروع به چرخيدن كنند، چرا كهFOX به او گفته بود كه پدرش هنرمند خوبي هم بوده است.
با طرح اين سوالات و چند سوال ديگر، 5 نفر از مدعيان از دور خارج شدند و تنها دو نفر باقي   ماندند. برنامه به نقطه اوج خود رسيده بود. مايرز به دو مردي كه روبه رويش ايستاده بودند، گفت: احساس مي  كنم يكي از شما حتما پدر واقعي من باشيد.
هيجان كار بسيار بالا گرفت و كمتر كسي از حاضران در سالن بود كه بتواند احساسات خود را كنترل كند. اشك هايي كه در اين برنامه 90 دقيقه اي از چشمان حاضران جاري شد آسيابي را به حركت درمي آورد!
آخرين سوال مي  توانست پدر واقعي را تميز دهد. مايرز از آن دو پرسيد به چه دليل وقتي كه نوزاد 42 روزه اي بوده است، سرپرستي او را به خانواده ديگري سپردند. هر دو مرد داستان زندگي او و چه شد كه او را شخصا بزرگ نكردند بازگو كردند- پدر جي.تي هنگامي كه دخترش را ترك كرده بود، يك عروسك در دستان جي.تي گذاشته بود- اما تنها يكي از دو مرد به اين نكته اشاره كرد.
جي.تي موفق شد پدر واقعي اش را شناسايي كند و در پي آن هم 100 هزار دلار برنده شود. پدر كه از شدت هيجان در پوست خود نمي  گنجيد به سوي دخترش دويد و دختر و پدر بعد از 30 سال يكديگر را به گرمي در آغوش كشيدند. شور و هيجان كار وقتي بالاتر گرفت كه جي.تي، مادر و سه خواهر خود را ملاقات كرد.
برمي گرديم به ابتداي برنامه؛ بحث و جدل ميان پدران مدعي بسيار شديد بود، به طوري كه در بسياري مواقع اين درگيري هاي لفظي منجر به هتك حرمت شد.
چندين شبكه  تلويزيوني اين برنامه را روي آنتن فرستادند، ليكن تنها شبكه تلويزيوني WRAZ-TV، از پخش درگيري هاي لفظي ابتداي برنامه خودداري كرد و به جاي آن شبكه تلويزيوني North Cardina علاوه بر پخش بحث و جدل هاي ابتداي برنامه، مصاحبه اي با مردمي كه تجربه فرزندخواندگي داشتند را هم پخش كرد.
اين ششمين برنامه پدر تو كيست؟بود كه از شبكه تلويزيوني FOX پخش شد و 182 نفر مدعي شده بودند كه پدر جي.تي هستند، اما تحقيقات نشان داد كه تنها 7 نفر از آنها مي   توانستند پدر احتمالي جي.تي باشند.

۵۰ نفر مدعي ثروت بادآورده همسر سابق شاه ايران
وارث واقعي كيست؟
محمدتقي اسلامي - در هر حال اگر وارثي يافت نشود، بخت با هانس ايشل وزير اقتصاد يا وزير دارايي ايالت …نورد راين وست فالن” خواهد بود كه نهايتا وارث ارثيه ثريا پهلوي خواهند بود.
ثريا زماني كه فوت كرد تنهاي تنها بود. اما اكنون دسته دسته به سراغ او مي آيند. همه طمع گنج افسانه اي او را دارند. طلاهاي خالص، گوهرها، مرواريدها، مبلمان باشكوه، پوست هاي فاخر، لباس هاي بلند ابريشم، پول نقد و اوراق بهادار با قيمت كل حداقل 75 ميليون يورو.
اين ميراث ثريا، ملكه اي با چشمان غمگين است. او ، زماني كه با شاه ايران ازدواج كرد نتوانست به او فرزندي هديه كند و به همين جهت بايد از وي جدا مي شد. به هنگام خداحافظي هر دو گريان بودند. شاه، بار ديگر براي آخرين مرتبه او را به خزانه  كاخ گلستان برد و به او گفت: هرچه مي پسندي بردار.
در 24 اكتبر 2001، جنازه ثريا در خانه اش در پاريس پيدا شد. او در ابتداي 67 سالگي بود. وي در تخت طلايي رويايي اش دراز كشيده بود و در كنارش ليواني قرار داشت. در خون ثريا آثار الكل،  قرص هاي ضد درد و كورتيزون پيدا شد، اما جراحات وارده بر قلب او را كسي مشاهده نكرد.
او هيچگاه حلقه اش را از دستش درنياورد. همان حلقه اي كه در سال 1950 به مناسبت نامزدي اش به عنوان هديه گرفته بود. حلقه اي از پلاتين با الماس افسانه اي 37/22 قيراطي، او حتي به هنگام مرگ نيز اين حلقه را در دست داشت.
ثريا هيچ گونه وصيت نامه  رسمي  از خود بر جاي نگذاشت. ابتدا همه ارث او به برادرش بيژن در …كلن” رسيد. اما او هم ظرف مدت كوتاهي پس از وي يك هفته بعد از مرگ ثريا درگذشت. وي كه 63 سال داشت، در تدارك مراسم سوگواري ثريا بود. اكنون بستگان ديگري وجود ندارند كه نام آنها شناخته شده باشد. بدين ترتيب مسابقه اي از سوي افراد فرصت طلب ، براي تصاحب گنجينه شاهانه ثريا آغاز شده است.
مردان و زنان يكي پس از ديگري از روزنه هاي خود بيرون مي خزند، افرادي كه مدعي اند ثريا قول همه چيز را به آنها داده است. اينها حتي مدعي هستند كه بيژن هم قول همه چيز را به آنها داده است.
سرانجام چه كسي وارث اين ثروت هنگفت مي شود؟ تشخيص اين موضوع به عهده دادگاهِ ماتريك با شماره پرونده۳۰۶‎/۷۱۰ 32I است. سخنگوي دادگاه بريگيت نيپمان از دادگاه  اداري كلن است. وي به مجله  نويه روو گفت: قاضي پرونده اكنون سرگرم بررسي تعيين وارث ثروت بيژن است.
وي افزود: بيژن در يك ورق كاغذ، منشي اش را به عنوان وارث خود معرفي كرده، اما به هر حال امكان تقلب وجود دارد كه اين امر مورد بررسي قرار خواهد گرفت”.
در حال حاضر 50 نفر مدعي هستند وارث ارثيه ثريا هستند كه قرار است صحت و سقم اظهارات آنها از سوي مسوولا ن قضائي آلمان مورد ارزيابي قرار گيرد تا از ميان آنها اشخاص شارلاتان، مرده خور و شياد مشخص شوند. اما اين افراد واهمه چنداني از مجازات ندارند، زيرا اگر كذب اظهاراتشان ثابت شود، به جريمه نقدي محكوم مي شوند و در بدترين حالت 5 سال زندان در انتظار آنان خواهد بود. در اين ميان قبر بيژن، برادر ثريا نيز نبش شد. طي آزمايشي ژنتيك مشخص شد كه اظهارات يكي از متقاضيان ارثيه ثريا كذب محض است.
قاضي نيپمان مي گويد: هنوز حدود 20 نفر وارث احتمالي وجود دارند كه براي مشخص كردن نسبت احتمالي آنان با ثريا يا بيژن، مورد آزمايش قرار خواهد گرفت.
در هر حال اگر وارثي يافت نشود، بخت با هانس ايشل وزير اقتصاد يا وزير دارايي ايالت نورد راين وست فالن خواهد بود كه نهايتا وارث ارثيه ثريا پهلوي خواهند بود.
منبع: فارس 

عليزاده در بازار
027618.jpg
پس از ماه ها انتظار براي صدور مجوز، آلبوم وي.سي.دي كنسرت حسين عليزاده در كنار ژيوان گاساريان تا 25 روز ديگر منتشر مي شود ؛ كنسرتي به ياد ماندني كه در شهريور 82 در فرهنگسراي نياوران اجرا شد.
اين آلبوم قرار بود تا پايان سال 82 منتشر شود ولي از دو ماه پس از اجراي كنسرت تا هفته گذشته، در شوراي نظارت مركز موسيقي براي مجوز معطل مانده بود.

دكه
027621.jpg

027615.jpg
027612.jpg
027609.jpg
027603.jpg
لس آنجلس تايمز، تورانتو استار، ايندين اكسپرس و آساهي شيمبون، صفحات اول امروز خود را به اخبار متفاوتي اختصاص داده ا ند.
روزنامه تورانتو استار با درج عكسي از محمود عباس، وي را طرفدار صلح خاورميانه خواند. لس آنجلس تايمز نيز با توجه به بروز سرماي شديد در شمال شرقي آمريكا، مطلب اصلي صفحه خود را در اين خصوص به چاپ رسانده بود.
آساهي شيمبون ژاپن نيز توجه و آمادگي به بحث حوادث غير مترقبه را با درج تحليلي از حوادث گذشته در قالب خبر يك خود آورده بود.

كوتاه تر از گزارش
شكايت 5/2 ميليون دلاري از شبكهNBC
از شبكه NBC به خاطر برگزاري يك شوي تهوع آور، شكايت 5/2 ميليون دلاري به عمل آمده است. يك مرد آمريكايي پس از مشاهده يك برنامه تلويزيوني در شبكه NBC كه در آن شركت كنندگان مجبور به خوردن يك موش مي  شدند، حالت تهوع به او دست داد و در حين خروج از اتاق به زمين افتاد و سرش ورم كرد. وي به خاطر اين برنامه غيرانساني و حالتي كه به او دست داد از اين شبكه شكايت كرده و درخواست 5/2 ميليون دلار كرده است.
تاوان جرم
وينونا رايدر، بازيگر پر دغدغه هاليوود به شدت از اين موضوع كه هنوز به عنوان يك مجرم با او برخورد مي  شود عصباني است.
اين بازيگر در سال 2001 به خاطر دزدي لباس هايي به ارزش 4 هزار پوند از يك مغازه در نيويورك دستگير شد.زماني كه او از امضا كردن يك نامه گروهي خطاب به رئيس جمهوري آمريكا، جورج دبليوبوش در زمينه محيط زيست، به خاطر سوء پيشينه اش منع شد، دريافت كه هنوز در جامعه به چشم يك مجرم به او نگاه مي  شود.او گفت: من مي  خواستم نامه را امضا كنم كه كسي گفت: هي صبر كن آيا تو يك مجرم نيستي؟
من گفتم: بله و از او جواب شنيدم كه به خاطر سابقه جنايي ام حق امضا كردن اين نامه درخواست رسمي را ندارم.
قاتل 89 ساله، مقتول 88 ساله 
آمريكا- پيرزن 89 ساله اي شوهر 88 ساله اش را به قتل رساند. پيرمرد بدبخت كه در 27 دسامبر از سوي همسرش كتك خورده بود به ماموران اظهار داشت كه پيرزن خشن او را ماه ها بود كه كتك مي  زده است. شايان ذكر است اين پيرزن همسرش را با يك ميله آهني كتك زده بود. پيرمرد بيچاره 2 روز بعد از حادثه جان سپرد. پيرزن 89 ساله اكنون به جرم قتل عمد در بازداشت پليس است.
مدال افتخار بر گردن تام كروز
اخيرا به تام كروز- ستاره هاليوود- مدال افتخاري در پي فعاليت هايش براي كليساي علوم شناسي اعطا شده است.
بازيگر فيلم تاپ گان كه از پيروان قديمي اين نظريه است كه بشر توسط موجودات فضايي بيگانه پا بر كره خاكي نهاده، به خاطر سهم قابل توجه اش در دگرگوني نظام آموزشي آمريكا مورد ستايش قرار گرفت.
او همچنين از سوي رهبر اين گروه براي معرفي كلينيك مسموميت زدايي نيويورك جهت كمك به ماموران آتش نشاني مصدوم درحادثه 11 سپتامبر، تقدير شد.
محمود در لندن 
ايرنا - مدرسه مطالعات شرقي و آفريقايي لندن قصد دارد فيلم مستندي از زندگي احمد محمود نويسنده فقيد ايراني را به نمايش بگذارد.
اين برنامه را انجمن سخن با همكاري دانشگاه سوآز سازماندهي كرده و قرار است در آن بهمن مقصودلو سازنده اين فيلم نيز با تماشاگران گفت وگو كند.
احمد محمود كه پاييز سال 1381 بدرود حيات گفت، 6 رمان و 9 مجموعه داستان در كارنامه خود دارد.
پسرك بومي  و غريبه دو مجموعه از مشهورترين داستان هاي كوتاه اين نويسنده ايراني هستند.
محمود با نوشتن رمان مشهور همسايه ها به جمع رمان نويسان پيوست و با نگارش رمان هاي داستان يك شهر، زمين سوخته، مدار صفر درجه و درخت انجير معابد به شهرت جهاني رسيد.

چارچوب
غول در پاريس 
027606.jpg
غول، خسته نمي شود و به همين دليل است كه لنس آرمسترانگ، ركورددار فتح تور دوفرانس اين بار با پيراهن تيم ديسكاوري چنل به فرانسه باز مي گردد تا جلوتر از همه دوچرخه سوارها با گذشت از دروازه پيروزي، ركورد خود را بالاتر ببرد.
آرمسترانگ كه نامش با پيروزي بر بيماري مهلكت سرطان و نبوغ در دوچرخه سواري گره خورده، به پاريسي ها گفته است منتظرش باشند!

سرقلم 
آرنولد؛ ترميناتور 4
آرنولد شوارتزينگر، فرماندار ايالت كاليفرنيا و هنرپيشه معروف هاليوود، بعد از كسب توافق ضمني جورج بوش براي مقدمه چيني موضوع شركتش در بحث انتخابات رياست جمهوري آمريكا توقعات بيشتري پيدا كرده و با دو حزب دموكرات و جمهوريخواه اين كشور ساز مخالف علم كرده است. مطلب از اين قرار است كه نمايندگان احزاب دموكرات و جمهوريخواه در كاليفرنيا مثل بيشتر ايالات ديگر مرز بندي سياسي دارند و در محدوده هاي خاص طرفداراني دارند و نفوذي قابل توجه. حال آرنولد شوارتزينگر كه دو سال از تصدي اش مي گذرد و توانسته بودجه 15 ميليارد دلاري را براي مبارزه با فساد به تصويب برساند نيز در اين راستا حمايت 65 درصدي مردم را به دست آورده و قصد بر هم زدن اين تقسيم بندي سياسي را دارد. او طرح ايالتي دموكرات هاي ليبرال و جمهوريخواهان محافظه كار را كه روي خوشي به عقيده ها و طرح هايش نشان نمي دهند رد كرده است. او گفته كه طرح مرزبندي را رد و آن را به يك هيات كه متشكل از قضات بازنشسته دو حزب است واگذار و اين هيات مرزهاي مناطق سياسي را براي انتخابات 2006 دوباره تعيين مي كند. او گرچه هنوز نتوانسته كه توجه احزاب را به خود جلب كند ولي به خاطر پيشينه فوق ستاره بودنش از محبوبيت مردمي برخوردار است كه اين مساله به طرح او براي ورود به مرحله كسب آرا كمك مي كند. طرح او كه توسط هيات مذكور بررسي مي شود بر اساس مرزبندي جغرافيايي است و در اين طرح مساله تقسيم مناطق بر اساس طرفداران صاحبان قدرت از اهميت چنداني برخوردار نيست. بر اساس طرح احزاب، نقشه مناطق توسط يك نرم افزار پيشرفته ترسيم و اكثريت طرفداران در اين نقشه مشخص مي شد و مزيت آن فقط به نفع مقامات بود. سياستمداران هر دو حزب با ديد مشكوكي به شوارتزينگر مي نگرند و نسبت به پيشنهادهاي او بي توجهي كامل دارند. در اين بين هم بعضي جمهوريخواهان ايده هاي او را مي پسندند، اما در مورد اكثريت اينچنين نيست.
ببينيم چقدر عمر سياسي آرنولد متولد شده سال 1985 در سينماي آمريكا، به درازا خواهد كشيد و مي تواند با غلبه بر قدرتمندان احزاب، روزي آنها را به زير سايه خود در كاخ سفيد بكشاند يا نه؟

خبرسازان
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
محيط زيست
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  محيط زيست  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |