دوشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۳
ورزش
Front Page

كره شمالي توفان زرد پس از ۳۹سال
009132.jpg
حسن حيدري
شمالي هاي مرموز
فدراسيون فوتبال كره شمالي در سال ۱۹۴۵ تأسيس شد و در سال ۱۹۵۸ به عضويت فيفا درآمد. تيم فوتبال كره شمالي نه تنها در تمام دنيا، بلكه حتي در خود آسيب هم به عنوان يك تيم پر از رمز و راز شناخته مي شود. خيلي ها هنوز كار اين تيم را در جام جهاني ۱۹۶۶ انگليس به ياد مي آورند كه همه كارشناسان از رسيدن اين تيم به مرحله يك چهارم نهايي متعجب شدند. آن زمان كره شمالي، طي ۳۶ سال، موفق ترين تيم آسيايي در جام هاي جهاني بود تا اين كه كره جنوبي در جام جهاني ۲۰۰۲ كره- ژاپن به مقام چهارمي دنيا دست يافت.
كره شمالي واقعاً  در آن زمان فوتبال فوق العاده اي را ارائه مي داد و به طوفان زرد شهرت يافته بود. آنها توانستند در اولين بازي خود تيم ايتاليا را با يك گل در هم شكنند تا شگفتي آن جام رقم بخورد. تنها گل اين ديدار توسط باك دو ايكس به ثمر رسيد تا ايتاليا از دور بازي ها حذف شود. سپس در مقابل شيلي به تساوي ۱ بر ۱ رسيدند در بازي بعدي سه بر صفر مغلوب شوروي شدند.
در ديدار يك چهارم نهايي برابر پرتغال، آسيايي ها پس از ۲۲ دقيقه با ۳ گل از حريف پيش افتادند، اما پرتغاليها با مهاجم  تراز اول خود اوزه بيو ورق را كاملاً برگردانده و با نتيجه ۵ بر ۳ به پيروزي رسيدند. در اين ديدار اوزه بيو ۴ گل تيمش را به ثمر رساند.
از آن موقع به بعد كره اي هاي شمالي تأثير بسيار اندكي در صحنه فوتبال بين المللي داشته اند. آخرين بار هم در سال ۱۹۹۳ در مسابقات مقدماتي جام جهاني شركت كردند كه با ۴ شكست پي در پي و يك پيروزي موفقيتي بدست نياوردند.
در حال حاضر بزرگترين كمبود اين تيم، تجربه آن هم در سطح بين المللي مي باشد، چرا كه آنها يكي از جوان ترين تيم هاي آسيايي هستند.
تنها دو تن از بازيكنان آنها كه در بازي هاي مقدماتي جام ملت هاي ۲۰۰۴ آسيا شركت داشتند، بالاي ۲۳ سال سن دارند، معذلك در سال ۲۰۰۲ اين تيم توانست تا مرحله يك چهارم نهايي بازي هاي آسيايي پوسان پيش برود. همچنين در دو حضوري كه در جام پادشاهي تايلند(kings cup) داشتند، بازي هاي خوبي از خود به نمايش گذاشته و حتي در سال ۲۰۰۲ قهرمان اين رقابت ها شدند.
كره شمالي، امارات را حذف كرد
اين تيم در مرحله مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان با تيم هاي امارات متحده عربي، يمن و تايلند هم گروه شد و نمايش پرنوساني را در اين بازي ها ارائه داد.
كره شمالي در اولين بازي خود مجبور شد به خاورميانه سفر كند و در ورزشگاه علي محسن به مصاف يمن برود. در اين بازي دشوار كره شمالي تا مرز شكست پيش رفت. اكرام در دقيقه ۷۳ گل اول يمن را درون دروازه سيم سونگ چول جاي داد. يمن و بيش از ۱۵ هزار تماشاگر در آستانه يك موفقيت بزرگ قرار گرفته بودند اما هونگ يونگ جو در دقيقه ۸۵ با ضربه اي مهار نشدني نتيجه بازي را به ستاوي كشاند تا شاگردان يون يونگ سو از يك شكست حتمي بگريزند.
كره شمالي در بازي با يمن با سيستم ۲-۴-۴ به ميدان رفت اما وقتي تيمش يك بر صفر عقب افتاد آرايش بازي اش را تغيير داد و با سيستم ۳-۴-۳ با ميل تهاجمي بيشتري به سمت دروازه يمن حمله ور شد. در اين جابه جايي كيم يونگ يان از خط دفاعي بيرون كشيده شد و به جاي او «يون نام» مهاجم اين تيم پا به ميدان گذاشت كه همين امر باعث شد عرصه براي يمني ها تنگ تر شود و در نهايت بازي با تساوي خاتمه يابد.
فرداي بازي با يمن روزنامه «جوسون اين مينگون» چاپ پيونگ يانگ با انتقاد شديد از بازي كره  شمالي با تيتر درشتي اعلام كرد: «اين راه جام جهاني نيست.» همچنين روزنامه «پيونگ يانگ سينمون» نيز در شماره ۲۹ فوريه ۲۰۰۴ خود نوشت: «راه دشوار كره تا آلمان.» پيونگ يانگ اين بار ميزبان تيم امارات متحده عربي بود بازي به نظر آسان كه سرانجام خوبي را براي كره اي ها در بر نداشت در ورزشگاه كيم ايل سونگ بنيانگذار فقيد جمهوري دموكراتيك كره شمالي تيم فوتبال اين كشور برابر امارات قرار گرفت كه در نهايت بازي با تساوي بدون گل خاتمه يافت. در اين بازي مهاجمان كره شمالي بارها تا آستانه فروپاشي دروازه امارات نزديك شدند اما مدافعان و وليد بدراني سنگربان امارات يكي از بهترين بازي هاي خود را پشت سر گذاشته و بازي بدون گل خاتمه يافت.
لبه تيغ انتقادات بعد از اين ديدار تيزتر شد و رئيس فدراسيون كره شمالي تهديد كرد كه در صورت ادامه اين روند سو يونگ يان سرمربي اين تيم را بركنار مي كنند.
كره شمالي در آخرين بازي دور رفت در ورزشگاه راجا مانگالا مهمان تايلند بود.
كيم يونگ سو در دقيقه ۴۲ گل اول را به ثمر رساند. تايلند در حالي كه از امتياز ميزباني هم سود مي برد در دقيقه ۵۳ توسط سينومانگ به گل تساوي دست يافت او بعد از عبور از چند بازيكن كره گل مساوي را زد.
كره شمالي بعد از اين گل ابتكار بازي را در دست گرفت و در فاصله كمتر از ۲۰ دقيقه سه بار دروازه ميزبان را گلباران كرد. سينگ يونگ نام (۵۲)، هونگ يونگ جو (۶۷) و كيم يونگ سو سه گل ديگر تيم ميهمان را به ثمر رساندند تا كره شمالي به صعود از اين گروه اميدوار شود.
كيم يونگ سو ستاره اين ديدار كه موفق شد دو گل براي كره شمالي به ثمر برساند در دقيقه ۷۷ با دريافت كارت قرمز از بازي اخراج شد تا بازي برگشت دو تيم را از دست بدهد.
سويونگ يان سرمربي كره شمالي بعد از پايان اين ديدار اظهار داشت: به طور حتم در بازي هاي برگشت ما نتايج بهتري خواهيم گرفت و اميدواري زيادي براي صعود از اين گروه داريم. وي ضمن تمجيد از عملكرد تيمش گفت: اگر چه ما بازيكنان بزرگي در اختيار نداريم اما همه بازيكنان ما با سخت كوشي در تلاش براي موفقيت تيم هستند.
كره شمالي در بازي هاي برگشت ابتدا تايلند را چهار بر يك از پيش رو برداشت، سپس در پيونگ يانگ دو بر يك يمن را مغلوب كرد و در نهايت با يك گل از امارات شكست خورد اما با اين وجود به دور بعدي صعود كرد.
آرزوهاي صعود
تيم كره شمالي در اولين ديدارش در اين بازي ها روز بيست و يكم بهمن ماه به مصاف ژاپن مي رود. اين بازي به جهت تنش هاي سياسي دو كشور در گذشته ها بسيار حائز اهميت است. كره شمالي سپس در پيونگ يانگ در تاريخ ۵ فروردين سال ۸۴ ميزبان بحرين است. كره شمالي به واسطه بازي هاي متعدد در مقابل تيم هاي عربي آشنايي كافي با نوع بازي آنها دارد.
كره شمالي حتي در رقابت هاي مقدماتي جام ملت هاي آسيا با تيم هاي اردن، لبنان و در رقابت هاي مقدماتي جام جهاني با تيم هاي امارات و يمن بازي كرده است. سويونگ يان
سرمربي كره شمالي درباره ديدارهاي مرحله دوم جام جهاني گفت: ما در محاصره تيم هاي قدرتمندي چون ژاپن و ايران قرار داريم كه هر كدام مدعي صعود از اين گروه به شمار مي روند.
وي در ادامه گفت: دشوارترين بازي هاي ما در مقابل ايران و ژاپن خواهد بود. ژاپني ها تيم سريع ولي فاقد قدرت بدني لازم هستند در حالي كه ايران تيمي است با تكنيك فردي بالاي و يك مربي با دانش روز و آگاه كه در لحظات بحراني به خوبي مي تواند بازي حريف را بخواند و براساس آنها سيستم تيمش را تغيير دهد.
كره شمالي در آخرين بازي ميزبان ايران است كه تاكنون دوباره با آن روبه رو شده است. در بازي نخست مقدماتي جام ملت هاي آسيا با سه گل مغلوب ايران شد و در ديدار برگشت نيز سه بر يك در تهران شكست خورد.
دور برگشت براي كره شمالي بسيار دشوار خواهد بود زيرا در دو بازي از اين مرحله بايد در خارج از خانه بازي كند. اين تيم ابتدا ۱۹ مرداد ميزبان ژاپن است و سپس در روز ۱۴ تير ماه با ايران در تهران روبه رو مي شود و در بازي آخر در منامه به مصاف بحرين خواهد رفت.
جايگاه جهاني
تيم كره شمالي در حال حاضر با ۴۸۱ امتياز در مكان نودوپنجم جهان قرار دارد و در آسيا نيز مكان هفدهم را در اختيار دارد. اين در حالي است كه همسايه جنوبي اين كشور در حال حاضر در مكان سوم آسياست و اميد زيادي براي صعود به جام جهاني دارد.

يك افسانه قديمي

براساس يك افسانه قديمي سرزمين كره در سال ۲۳۳۳ قبل از ميلاد مسيح توسط يك شخصيت اساطيري به نام «تان گان» كشف شد.
ساكنين اوليه شبه جزيره كره، از مهاجمين منچوري امروز (شمال چين و مغولستان) و از نژاد مغولي بوده اند كه زبان آنها بيشتر «آلتا ايك» بوده است.
در سال ۱۹۴ قبل از ميلاد مسيح فردي به نام «ويمن» قدرت را در كره به دست گرفت، اما طولي نكشيد كه امپراتوري «هان» در چين حكومت وي را سرنگون ساخت و كره جزيي از امپراتوري چين گرديد.
در اول مارس ۱۹۱۹ ميلادي گردهمايي عظيمي با شركت دو ميليون نفر در سئول برگزار شد كه طي آن كره اي ها خواستار استقلال خود شدند. در اين گردهمايي، زد و خودروهاي خونيني  ميان نيروهاي ژاپني و كره اي ها ي اجتماع كرده به وقوع پيوست كه منجر به كشته شدن ۲۳ هزار نفر گرديد. به همين مناسبت مردم كره همه ساله اول مارس را به عنوان سمبل تلاش استقلال طلبانه جشن مي گيرند. در ماه آوريل همان سال دو تن از رهبران انقلابي دولت موقت كره را تشكيل دادند. در طي دومين جنگ چين و ژاپن و جنگ بين الملل دوم به تدريج نفوذ ژاپن در كره تقليل يافت و در سال ۱۹۴۲ نيروهاي استقلال طلب به ژاپن اعلان جنگ دادند.
در سال ۱۹۴۵ كره به دو قسمت شمالي و جنوبي تقسيم شد. قسمت شمالي به تصرف نيروهاي شوروي و قسمت جنوبي به اشغال آمريكايي ها درآمد و نوار ۳۸ درجه نيز به عنوان مرز تعيين شد. در شمال طرفداران كمونيست و در جنوب طرفداران غرب بر سر كار آمدند.
در سال ۱۹۴۸ سرزمين كره رسماً  به دو قسمت شمالي و جنوبي تبديل شد و حكومت كره شمالي (جمهوري دموكراتيك خلق كره) و كره جنوبي (جمهوري كره) برقرار گرديد كه حكومت كمونيستي كره شمالي به رهبري كيم ايل سونگ روي كار آمد.
در فاصله سالهاي ۱۹۵۰- ۱۹۵۳ ميلادي براي استقلال مجدد دو كره جنگي به وقوع پيوست. نيروهاي كره شمالي در ۲۵ ژوئن ۱۹۵۰ به خاك كره جنوبي حمله ور شدند.
از ژوئن سال ۱۹۵۱ كوشش براي مذاكره در مورد ترك مخاصمه ميان دو كره آغاز و سرانجام در ۲۷ ژوئيه ۱۹۵۳ پيمان آتش بس جنگ دو كره امضا شد و اين دو كشور همچنان مجزا باقي ماندند.
كره شمالي در نيمكره شمالي، نيمكره شرقي، شرق قاره آسيا، كناره غربي درياي ژاپن و شرق خليج كره در همسايگي كشورهاي كره جنوبي در جنوب، چين در شمال و شمال غربي و روسيه در شمال شرقي واقع شده است.
جامعه كره شمالي يك جامعه كاملاً  نظامي است، حضور نيروهاي آمريكا در كره جنوبي هميشه به عنوان خطري عليه امنيت ملي اين كشور به شمار مي رود به همين جهت ورزش در اين دژ كاملاً  نظامي در اولويت هاي اول قرار ندارد. با وجود ۲۵ وزارتخانه در اين جمهوري، ورزش كه در حال حاضر يكي از اركان اصلي جوامع پيشرفته به شمار مي رود در كره شمالي تنها داراي يك كميسيون است كه به امور ورزشي مي پردازد. اما پتانسيل موجود در اين كشور در رشته هايي چون ژيمناستيك، دووميداني، تنيس روي ميز، كشتي و ورزش هاي رزمي بسيار بالاست. فوتبال آسيا يك بار با كره شمالي در جام جهاني ۱۹۶۶ توفان بر پا كرد. با حذف ايتاليا و رفتن به مرحله يك چهارم نهايي و بر جا گذاشتن يك بازي افسانه اي در مقابل پرتغال و اوزه بيو.

برنامه بازي هاي دور دوم مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۶ در آسيا
009135.jpg

۲۱ بهمن ۱۳۸۳
كره جنوبي - كويت (استاديوم سئول كره جنوبي)
عربستان - ازبكستان (استاديوم پاختاكور ازبكستان)
كره شمالي - ژاپن (استاديوم سايتاما ژاپن)
ايران - بحرين (استاديوم منامه)
۵ فروردين ۱۳۸۴
ازبكستان - كويت (استاديوم صلح و دوستي كويت)
كره جنوبي - عربستان (استاديوم ملك فهد
بحرين - كره شمالي (استاديوم كيم سونگ كره شمالي
ژاپن - ايران (استاديوم آزادي تهران)
۱۰ فروردين ۱۳۸۴
عربستان - كويت (استاديوم صلح و دوستي كويت)
ازبكستان - كره جنوبي (استاديوم سئول كره جنوبي)
ايران - كره شمالي (استاديوم كيم سونگ كره شمالي)
بحرين - ژاپن (استاديوم سايتاما ژاپن)
۱۳ فروردين ۱۳۸۴
كويت - عربستان (استاديوم جده عربستان)
كره جنوبي - ازبكستان (استاديوم پاختاكور)
كره شمالي - ايران (استاديوم آزادي تهران)
ژاپن - بحرين (استاديوم منامه)
۱۸فروردين ۱۳۸۴
كره جنوبي - كويت (استاديوم صلح و دوستي كويت)
ازبكستان - عربستان (استاديوم جده عربستان)
ژاپن - كره شمالي (استاديوم كيم سونگ)
بحرين - ايران (استاديوم آزادي تهران)
۲۶ مرداد ۱۳۸۴
عربستان - كره جنوبي (استاديوم سئول كره جنوبي)
كويت - ازبكستان (استاديوم پاختاكور ازبكستان)
ايران - ژاپن (استاديوم سايتاما ژاپن
كره شمالي - بحرين (استاديوم منامه)

|  اقتصاد  |    اجتماعي  |   انديشه  |   سياست  |   سينما  |   علم  |
|  ورزش  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |