امسال از تعداد 62هزار مورد خودرويي كه در مرحله اول معاينه فني رد شدند، 51 درصد شان به دليل استاندارد نبودن ميزان آلاينده ها بوده كه از اين تعداد خودروي مردودي تعداد 57 هزار مورد در مراكز معاينه فني، رفع نقص شده است
آزاده بهشتي
صف عريض و طويلي تشكيل داده اند، پشت سر هم، بعضي ها هم خارج از صف اما مهم اين است كه ايستاده اند. جالب تر اينكه ايستايي و سكون آنها هم مثل حركتشان ضرر دارد، ترافيك را مي گوييم. صف عريض و طويل ماشين ها، اتوبوس ها، ميني بوس ها و ... يكي مي گويد همه آنها مثل هم هستند، خيابان را شلوغ مي كنند و آلودگي هوا را بيشتر، حال يكي بيشتر يا يكي كمتر .چه فرق مي كند؟ مهم آلوده كردن است كه مي كنند، اما فرق مي كند و او نمي داند. آن دسته كه بيشتر آلودگي ايجاد مي كنند به خاطر سوخت ناقص و فرسودگي خودرو و تنظيم نبودن موتور، دودشان غليظ تر و سياه تر است و طبعا سهم بيشتري در خفگي روزمره ما دارند.
هم اكنون يك ميليون و 600 هزار دستگاه خودرو فرسوده با عمر بيش از 20 سال دركشور وجود دارد كه هزينه مصرف بالاي سوخت اين خودروها در ايران بيش از يك ميليارد دلار است. اقتصاد كشور در سالهاي اخير با يك شوك قوي روبه رو بوده است. در سال 83 فقط در تهران روزانه 13 ميليون ليتر بنزين مصرف شده است كه هر سال نيز 8 درصد به آن افزوده شده و بهتر است بدانيد كه اين روند منجر به افزايش آلودگي هوا مي شود.
بسياري از خودروهاي ساخت داخل به دليل انرژي بري بالا، فرسوده صفر كيلومتر هستند، زيرا وقتي يك خودرو با تكنولوژي قديمي توليد مي شود مصرف سوخت بالاتر و افزايش انتشار آلاينده هاي زيست محيطي را به همراه دارد.
كارشناسان معتقدند، مصرف انرژي كشور در بخش حمل و نقل سالانه بيش از 7 ميليارد دلار است كه ساماندهي مصرف سوخت در اين بخش تاثير بسزايي در كاهش هزينه ها و مصرف سوخت، كاهش آلاينده هاي زيست محيطي و آلودگي هوا خواهد داشت.
حالا مي فهميم قصه تنظيم موتور خودرو و معاينه فني از كجا آب مي خورد.
سالن يكهزار متري، ضلع شمالي پاركينگ بيهقي
اتوبان خلوت تر از صبح و بعدازظهر است و اين خاصيت يك روز سرد زمستاني است. اتوبان رسالت، پاركينگ بيهقي و كارواش هايي كه سر راهمان است را فراموش مي كنيم و يك راست مي رسيم به نقطه اصلي. سالن يكهزار متري معاينه فني خودرو كه اين روزها اهميتش چند برابر شده است، سالني كاملا مكانيزه. ياد يك هفته قبل مي افتيم كه پديده وارونگي هوا و انبوه اتومبيل هايي كه شهر را به پاركينگ تبديل كردند هواي تهران را به حالت بحراني فرو برد. به حرف هاي سرمهندس ناظر سالن كه معاينه فني خودرو را براي همه ماشين ها، سالي يك بار ضروري مي داند فكر مي كنم و اينكه ماشين ها با اين كار و تنها با پرداخت 5 هزار و 200 تومان اين امكان را فراهم مي كنند تا ايمني هوا و آسمان در سطح مطلوب قرار گيرد و به لحاظ زيست محيطي آسيب كمتري به شهر وارد شود. به پشت سالن مي رويم، جايي كه معاينه فني خودرو از آنجا آغاز مي شود. در ابتدايي ترين مرحله معاينه فني خودرو، كارشناسان عالي راهنمايي و رانندگي وضعيت حقوقي ماشين را از نظر استاندارد بدنه، دزدي نبودن و اصالت قطعات مورد بررسي قرار مي دهند و در كنار آنها كارشناسان عالي تصادفات وضعيت بدنه و سلامت آن را مشخص مي كنند تا ماشين از لحاظ شكل ظاهري يا همان ويژوال چك - شامل وضعيت چراغ ها، لاستيك ها، شيشه ها، آيينه، كمربند ايمني، بوق خودرو و صداي اگزوز - استاندارد باشد.
|
|
در سالن 1000 متري بيهقي 6 خط معاينه فني خودرو، وظيفه كليدي را برعهده دارند. در اين قسمت موتور و اجزاي دروني در 4 مرحله بازبيني و نقايص فني به راننده اعلام مي شود
دوباره به سالن اصلي برمي گرديم .جايي كه 6 خط معاينه فني خودرو، وظيفه كليدي را برعهده دارند. در اين قسمت موتور و اجزاي دروني در 4 مرحله بازبيني و نقايص فني به راننده اعلام مي شود. درمرحله اول موتور وگازهاي خروجي از آن در زمان حركت بررسي مي شود. با نمونه برداري از گازهايي كه از ماشين خارج مي شوند و مطابقت آن با استانداردهاي جهاني يكي از اصلي ترين وظايف معاينه فني خودرو - كاهش آلودگي هوا - به انجام مي رسد. در اين استانداردها هيدروكربن خام كه سرطان زا است با 500 ذره در ميليون ذره ppm و منواكسيد كربن كه از احتراق ناقص موتور خودرو توليد مي شود 5 درصد است.
در دومين مرحله شدت نور چراغ هاي جلو و زاويه تابش توسط دستگاه آبي رنگي سنجيده مي شود تا در زمان رانندگي در شب مشكلي ايجاد نكند.
مرحله سوم نيز از اهميت خاصي برخوردار است كه در آن به وسيله سه آزمون متفاوت، ايمني چرخ ها و ترمزها بررسي مي شود. بعد از قرار قرار گرفتن ماشين روي يك غلتك، همراستايي چرخ ها و زواياي آنها توسط دستگاه اعلام مي شود. تنظيم نبودن چرخ ها باعث افزايش مصرف سوخت شده و ايمني ماشين در زمان رانندگي را كاهش مي دهد. بعد از آن با اعمال فشار از دستگاه به ماشين آزمونگر تعليق، كمك فنرهاي ماشين را از نظر درستي يا خراب بودن بررسي مي كند.
سالم بودن كمك فنرها در ماشين نقش موثري در راحتي سرنشينان، كنترل خودرو و استهلاك دارد. در بخش پاياني مرحله آزمونگر ترمز خودرو، نيروي ترمزگيري چرخ هاي عقب و جلو را از لحاظ ترمزگيري تا زماني كه ماشين مي ايستد بررسي مي كند. در مرحله چهارم چاله سرويس قرار دارد كه با قرار گرفتن ماشين روي آن اين امكان را فراهم مي كند تا زير خودرو به طور كامل بررسي شود تا در صورتي كه نقاطي تغيير شكل داده، ساييده و پوسيده شده است، مشاهده كرده و براي رفع نقص به مالك اعلام شود.
آمار ها چه مي گويند؟
دستگاه هاي تمام اتوماتيك موجود در سالن معاينه فني خودرو ساخت سال 2002 در كشور آلمان است و امكان معاينه 15 ماشين در هر ساعت را دارد. اين در حالي است كه تنها 20 درصد ظرفيت اين مراكز 6گانه مورد استفاده قرار مي گيرد.
با وجود حجم انبوه خودروهاي آلاينده، استقبالي از سوي صاحبان اين قبيل خودروها براي معاينه فني وسيله نقليه شان در اين مراكز وجود ندارد.
آمار ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران نشان مي دهد طي يك هفته تنها 4هزار و 800 دستگاه خودرو به مراكز معاينه فني خودرو در سطح تهران مراجعه كرده اند به طوري كه اين آمار ها نشان مي دهد از 12/10/83 تا 17/10/83 ، 79 درصد از ظرفيت اين مراكز خالي بوده است.
۶ مركز بيهقي، سراج، الغدير، شكوفه، نيايش و آبشناسان در مناطق مختلف تهران در مجموع، ظرفيت پذيرش 22 هزار و 815 دستگاه خودرو را براي معاينه فني دارند، در صورتي كه در طول يك هفته تنها 4 هزار و 800 دستگاه خودرو به اين مراكز مراجعه كرده اند.
براساس آمار هاي اين ستاد، بيهقي با ظرفيت 989 دستگاه خودرو، سراج،۹۱۴ الغدير،۶۶۸ شكوفه 540، نيايش 1028 و آبشناسان با 661 دستگاه خودرو در مجموع 21 درصد از ظرفيت 100 درصدي اين مراكز را پر كرده اند.
جالب است بدانيد براساس آمار هاي موجود در اين مراكز، 96 درصد خودروهاي مراجعه كننده موفق به اخذ معاينه فني خودرو مي شوند، اين در حالي است كه تنها 45درصد خودروها در مراجعه اول به اين مراكز قبول شده و بيش از 50 درصد خودروها به دليل اشكال در سيستم آلاينده شان در مرحله اول رد مي شوند.
اين آمار ها نشان مي دهد 61 درصد خودروها در مرحله اول معاينه فني به دليل بالا بودن ميزان آلاينده ها و تنظيم نبودن سوخت رد مي شوند. در 6 ماه اول امسال از تعداد 62هزار مورد خودرويي كه در مرحله اول معاينه فني رد شدند، 51 درصد شان به دليل استاندارد نبودن ميزان آلاينده ها بوده است كه از تعداد خودروهاي مردودي تعداد 57 هزار مورد در مراكز معاينه فني، رفع نقص شده و پس از تاييد سلامت خودرو مجوز لازم را اخذ كرده اند.
اطلاع رساني كرديم، مردم نمي آيند
طبق آمار هاي موجود و براساس تست هايي كه در مراكز معاينه فني خودرو صورت گرفته 70 درصد آلودگي تهران ناشي از تردد خودروهاست. اين اولين جمله اي است كه محمدرضا اميرصفت، مديرعامل مركز معاينه فني خودرو مي گويد. او آلودگي ناشي از احتراق سوخت در موتور ماشين را اتفاقي طبيعي مي داند كه بالا رفتن آن از حد مجاز باعث آلودگي هوا و فرو رفتن در شرايط بحراني مي شود. وي مي گويد: زماني كه ميزان آلايندگي خودروها بعد از سنجش توسط دستگاه ها بيش از حد مجاز باشد بايد نسبت به رفع نقص اقدام كنند. مثل هميشه موضوع معاينه فني خودرو به بحث فرهنگ و فرهنگسازي كشيده مي شود، مساله اي كه در هر موضوعي نقش پايه اي و كليدي بازي مي كند. امير صفت به تيزرهاي تبليغاتي تلويزيوني و بيلبوردهاي نصب شده در خيابان ها اشاره مي كند كه در جهت معرفي مركز و آشنايي فرآيند كار و نيروهاي انساني متخصص كه در اين مركز كار مي كنند، مورد استفاده قرار گرفته است. وي مي گويد: هنوز تصور مردم اين است كه ساعت ها معطل خواهند شد، در حالي كه اين كار كمتر از 30 دقيقه طول مي كشد و هزينه آن هم باتوجه به يارانه شهرداري چندان نيست. بر اساس مصوبه هيات وزيران همه خودروها به جز خودروهاي مدل 81 و 82 بايد با مراجعه به يكي از مراكز معاينه فني خودرو كارت و بر چسب معاينه فني يكساله براي خودروهاي شخصي و سه ماهه براي خودروهاي دولتي دريافت كنند، شهرداري تهران نيز به منظور اجراي برنامه سالم سازي محيط زيست و براي معاينه فني خودرو در اين شهر يارانه اي را به اين كار اختصاص داد و بر همين اساس هزينه مراجعه در مرحله اول 5200 تومان و در صورت رفع نقص و معاينه دوباره 1500 تومان است.
امير صفت از تسهيلات ويژه اين سازمان براي تشويق مردم به مراجعه به اين مراكز در حالي صحبت مي كند كه تنها چند هفته بيشتر از راه اندازي پايگاه اطلاع رساني معاينه فني خودرو نگذشته است. به همين خاطر شهروندان قبل از مراجعه مي توانند به منظور آگاهي از وضعيت و موقعيت جغرافيايي مراكز، مدارك مورد نياز، مبلغ پرداختي و اطلاعات كامل از روش هاي ارايه خدمات، به آدرس اينترنتي www.mayenhfanni مراجعه كنند.
از سوي ديگر امير صفت از تعيين وقت قبلي معاينه فني خودرو مي گويد:با تاسيس مركز اطلاع رساني در ستاد معاينه فني خودرو، متقاضيان مي توانند براي تسهيل در كار و جلوگيري از اتلاف وقت با شماره تلفن هاي 4-4824471 تماس گرفته و روز و ساعت مراجعه خود به هر يك از مراكز را با وقت قبلي تعيين كنند.
توسعه معاينه فني خودرو
با وجود اينكه معاينه فني خودرو چندان مورد اقبال عمومي قرار نگرفته است، اما مديرعامل اين سازمان از آغاز عمليات كلنگ زني و احداث مركز جديد معاينه فني در محدوده منطقه 14 شهرداري تهران با اعتباري بالغ بر 400 ميليون تومان تا پايان سال جاري مي گويد. امير صفت مي گويد: سازمان محيط زيست مجوز 8 خط معاينه فني خودرو را صادر كرده كه با احتساب هر مركز 4 خط، در صدد تامين بودجه لازم از اعتبارهاي شهرداري براي احداث يك مركز جديد معاينه فني علاوه بر مركز فوق هستيم و در صورت نبود مشكل اين دو مركز سال 84 به بهره برداري مي رسند.
شهرداري تهران نيز از طريق تشويق بخش خصوصي به مشاركت در راه اندازي مراكز جديد معاينه فني خودرو، نسبت به توسعه اينگونه مراكز اقدام خواهد كرد.
از سوي ديگر امير صفت از داير شدن كلينيك هاي خودرو در مراكز معاينه فني براي ارايه مشاوره به دارندگان يا خريداران خودرو در آينده نزديك خبر داد : در حال حاضر اين طرح به طور مشترك از سوي متخصصان مركز معاينه فني خودرو و كارشناسان شركت كنترل كيفيت هوا در حال بررسي است كه پس از اقدامات كارشناسي بيشتر، عمليات اجرايي آن آغاز خواهد شد.
داير شدن اين كلينيك ها در كنار مراكز معاينه فني خودرو موجب مي شود تا فردي كه به مراكز معاينه فني خودرو مراجعه مي كند، غير از حداقل هاي قانوني كه بايد در اين مراكز از نظر بازديد روي خودروي وي انجام شود، يك مشاوره فني جامع تري نيز علاوه بر بازبيني دراختيارش قرار گيرد.
معاينه فني موتور الزامي نيست!
در مراكز انجام معاينه فني، بخشي هم مجهز به تست معاينه فني ويژه موتور سيكلت ها در نظر گرفته شده است، اما اين امر مانند خودروهاي سواري به صورت اجباري اعمال نشده است، با اين وجود تعدادكمي از دارندگان موتورسيكلت براي انجام معاينه فني به اين مراكز مراجعه كرده اند.
يك كارشناس آلودگي هوا در مركز تحقيقات سازمان حفاظت از محيط زيست معتقد است: در حال حاضر طرح اجباري شدن اعمال معاينه فني براي موتورسيكلت ها در دست است، منتهي تاريخ مشخص جهت اجراي جدي آن وجود ندارد، در حالي كه تحقق اين امر به صورت داوطلبانه موفق نخواهد بود.