مقتولا ن هواي تهران
خودروهاي فرسوده سالانه 3هزار نفر را مي كشد
محمدمحمدپور
مسوولان سازمان حفاظت محيط زيست در حالي به دنبال اجراي طرح كاهش آلودگي هوا هستند كه سهم عمده اي از آن به دليل وجود شرايط انحصاري در بازار خودرو است.
آمارها حكايت از آن دارد كه سالانه دست كم 7 هزار نفر در تهران جان خود را به خاطر آلودگي هوا از دست مي دهند و هزاران نفر ديگر به همين دليل راهي بيمارستان ها مي شوند. اين درحالي است كه خودروهاي در حال تردد عامل 70 تا۸۵ درصد آلودگي هوا به شمار مي آيند.
محيط زيست و ديگر نهادها و سازمان هاي مرتبط در تلاش هستند تا با ملزم كردن خودروسازان به رعايت استانداردهاي آلايندگي، از سهم خودروها در آلودگي هوا بكاهند و تا پايان برنامه چهارم سال۸۹ به شرايط مطلوب دست يابند، اما عدم تمكين كارخانه هاي بزرگ كه شرايط انحصاري آنها به ديگر زمينه ها نيز تعميم يافته، مانع تحقق اين برنامه ها مي شود.
اين كارخانجات به دليل توليد خودروهاي مدل قديمي كه يكي از دشمنان اصلي هواي پاك محسوب مي شود، همواره مورد انتقاد كارشناسان محيط زيست بوده، اما در واقع بايد گفت زور هيچكدامشان به اين كارخانه عريض و طويل نمي رسد.
يكي از كارشناسان محيط زيست بيش از نيمي از مرگ و ميرهاي ناشي از آلودگي هوا در شهر تهران را به دليل اين محصولات نامرغوب و غير استاندارد مي داند: بيش از نيمي از خودروهايي كه در تهران تردد مي كنند و باتوجه به اينكه تا سال 70 فقط اين خودروها توليد مي شد مي توان گفت كه بخش اعظم خودروهاي فرسوده نيز اين خودروي آلاينده است. حال باتوجه به اينكه بيش از 70 درصد آلودگي هوا ناشي از تردد خودروها در سطح شهر است مي توان نتيجه گرفت كه اين خودروها عامل مرگ نزديك به 3هزار نفر كه به خاطر آلودگي جان خود را از دست مي دهند، است.
خودروهاي فرسوده تهراني كه بيشتر آنها پيكان هستند در حالي كه فقط معادل يك چهارم مجموع خودروها را تشكيل مي دهند، عامل اصلي 50 درصد آلودگي هواي شهر تهران اعلام شده اند.
تحقيقات نشان مي دهد كه 3/26 درصد از خودروهاي سواري فعال تهران كه با سن بالاي 20 سال در حال تردد هستند، به طور متوسط 43 درصد از مصرف سوخت روزانه را به خود اختصاص داده اند كه در مجموع عامل انتشار 47 درصد از منوكسيد كربن، هيدروكربن هاي نسوخته و اكسيدهاي ازت در هواي تهران هستند.
همچنين مدل هاي تازه تر نيز به تازگي حداقل استانداردهاي تعيين شده از سوي سازمان حفاظت محيط زيست را كسب كرده اند. با اين حال به نظر مي رسد كه بالاخره توليد پيكان از ابتداي سال 84 متوقف خواهد شد هرچند كه سالهاي پيش نيز وعده هاي مشابهي از سوي مسوولان وزارت صنايع و ايران خودرو داده شده بود. يكي از مسوولان وزارت صنايع مي گويد:پيكان به اين دليل كه توانست استاندارد۸۳ ECR را بگيرد،در سالهاي پيش اجازه توليد پيدا كرد اما از ابتداي سال 84 پيكان جمع مي شود. ما به ايران خودرو گفته ايم كه حواسش جمع باشد و پيش فروش هايي كه كرده، تعهداتش تا بهمن سال آينده بيشتر نباشد و در 2 ماهه باقيمانده بتواند مشكلاتش را جمع و جور كند. سال 83 آخرين سال توليد پيكان است و از سال 84 توليد پيكان نخواهيم داشت مخصوصا كه محيط زيست اجازه شماره گذاري نمي دهد.
ظاهرا قرار است نسل جديد خودروهاي پژوRD كه به گفته مدير عامل ايران خودرو با استاندارد يورو 2 منطبق است جايگزين پيكان شود.
اما مجري طرح جامع كاهش آلودگي هوا در گفت وگو با ايرانشهر از وضعيت خودروهايي كه مدت هاست از توليدشان در ايران مي گذرد گله مند است. دكتر مجيد شفيع پور مي گويد:پيكان حالا به مرز يورو 1 رسيده و دو ماه و نيم ديگر چنانچه خودرويي با يورو 2 منطبق نباشد، شماره گذاري نخواهد شد. بيشترين دغدغه ما مربوط مي شود به خودروهايي كه سابقه توليد زياد دارند و از فن آوري روز به دورند، مثل پيكان و... كه از نسل امروزي خودروها به شمار نمي آيند.
يك كارشناس محيط زيست مي گويد:سهم فرزندان ناقص الخلقه خودروسازان ايراني در افزايش آلودگي هوا انكارناپذير است. در واقع به دليل وجود شرايط انحصاري بازار خودرو در ايران بسياري از مردم را مجبور به استفاده از محصولا ت خود كرده اند؛ محصولي كه تا 4برابر قيمت تمام شده اش فروخته مي شود. اين در حالي است كه اين كارخانجات موظف به توليد يك خودرو استاندارد منطبق با شرايط آلايندگي بود. در حالي كه محصولا ت آنها اصلا اين شرايط را ندارد و بيش از نيمي از خودروهاي در حال تردد را تشكيل مي دهد كه عامل 40 درصد آلودگي هواست.
آلاينده اصلي هواي تهران و پر تيراژترين خودرو توليد داخل همچنان به فعاليت خود ادامه مي دهد ... آيا مي توان اميدوار بود كه ديگر اين خط توليدهاي قديمي وجود نداشته باشد؟
|