چهارشنبه ۳۰ دي ۱۳۸۳
پيامدهاي مثبت و منفي نصب اسكوربرد ورزشگاه يكصدهزار نفري آزادي
همه چشم ها به آسمان
اسكوربرد ورزشگاه يكصد هزار نفري آزادي در ماه اكتبر ۲۰۰۴ ميلادي (مهرماه سال جاري) نصب شد. صفحه نمايش ويديويي اين اسكوربرد ۴۰/۱۴ متر عرض و ۲۰/۷ متر ارتفاع دارد كه مساحت كل اسكوربرد ۲۰۴۸ متر مي باشد. اسكوربرد فوق شامل تايمر ديجيتال و ساعت آنالوگ است و وضوح تصاوير آن (Resolution) ۵۷۶۴۲۸۸ پيكسل مي باشد.
009180.jpg
عكس: عطا طاهر كناره
رضا خسروي: حالا اسكوربرد ورزشگاه آزادي تهران هم به ديگر جاذبه هاي اين ورزشگاه تاريخي و ماندگار افزوده شده و تماشاگران بسياري از ديدن صحنه هاي مجدد بازي در حال برگزاري لذت مي برند. حتي بازيكنان و مربيان بزرگ هم كه بارها با لباس تيم ملي در ورزشگاه هاي مشابه خارجي به ميدان رفته اند به هنگام پخش تصويرشان از اسكوربرد نگاهي زيرچشمي به بالا دارند تا تصوير خودشان را بر روي تابلوي بزرگ ورزشگاه يكصدهزار نفري آزادي ببينند. اين اسكوربرد روز ۱۸ مهرماه سالجاري با ديدار تيم ملي كشورمان مقابل آلمان در حضور بيش از ۱۱۰ هزار تماشاگر افتتاح شد و رفته رفته به امري عادي و صدالبته مفيد و مؤثر براي تماشاگراني تبديل مي شود كه ساعاتي از عمرشان را در اين ورزشگاه سپري مي كنند.
اين اسكوربرد با همه فوايد مثبتي كه داشته برخي اوقات نيز باعث بروز تنش هايي در بين تماشاگران شده كه بعضاً درگيري هايي را نيز به وجود آورده است. به عنوان مثال در ديدار اخير تيم هاي پرسپوليس و فولاد خوزستان زماني كه داور خطاي مدافع فولاد بر روي مهاجم پرسپوليس را ناديده گرفت و اين صحنه چندين بار از اسكوربرد ورزشگاه پخش شد ودو تماشاگري كه زير جايگاه ويژه نشسته بودند با يكديگر درگير شدند. امثال اين اتفاقات بارها در ورزشگاه آزادي تهران به وقوع پيوسته است. حتي پخش تصاوير آهسته برخي حركات غيراخلاقي و غيرورزشي بازيكنان باعث سردادن شعارهايي عليه آن بازيكن و تيم حريف توسط تماشاگران شده است. به همين خاطر انتقادات بسياري از پخش اين تصاوير صورت گرفت. برخي كارشناسان در ابتداي راه اندازي اسكوربرد خواهان كنترل بيشتر بر روي پخش تصاوير شدند. آنها مدعي بودند پخش تصاوير آهسته بايد از برنامه هاي اين اسكوربرد حذف شود تا در هنگام برگزاري بازي مشكلي براي تيم حريف و تيم داوري به وجود نيايد. فحاشي به داور مسابقه كه بيشتر از همه، مورد غضب طرفداران دو تيم آبي و قرمز قرار مي گرفت، بيشترين عملكرد منفي اسكوربرد ورزشگاه آزادي را شامل مي شد. بالاخره پس از كش و قوس هاي فراوان از سوي فدراسيون فوتبال تصميم گرفته شد هر هفته يكي از كارشناسان داوري و يا يكي از داوران مطرح كشورمان با حضور در اتاق محل كنترل تصاوير پخش شده از اسكوربرد به تشخيص خودش برخي صحنه هايي را كه ممكن است جنجال آفرين باشد را حذف كند.
پالايش نه سانسور
علي خسروي داور بين المللي كشورمان در ديدار تيم هاي پرسپوليس و فولاد اين وظيفه را برعهده داشت. او در اين مورد مي گويد: تا سال ۲۰۰۲ صحنه هاي مختلف مسابقه از طريق اسكوربرد ورزشگاه ها به نمايش گذاشته مي شد اما به دليل وجود صحنه هايي كه از لحاظ امنيتي ممكن بود مشكل ايجاد كند قانوني تصويب شد كه براساس مصلحت برخي صحنه ها مانند گل هاي بازي و تصميمات صحيح داور به نمايش گذاشته بشوند و ساير موارد به صلاحديد كارشناسان پخش نشود. خسروي در توجيه اين عمل ادامه مي دهد: «به نظر من اين قانون سانسور نيست. بلكه براي ايجاد جوي سالم در ورزشگاه ها صورت مي گيرد.»
دو اسكوربرد
ماده هفت بند سه كتاب راهنماي جهاني ساختن ورزشگاه ها به اسكوربرد و تصاوير ويدئويي موجود در ورزشگاه ها اختصاص دارد. در صفحه ۱۶ اين كتاب كه به استانداردهاي بين المللي اشاره شده است به وجود حداقل دو نمايشگر تأكيد شده كه يا بايد در پشت دروازه ها و يا در پشت نقطه  هاي كرنر هر دروازه به صورت مورب نصب شده باشد. اسكوربردها مي توانند علاوه بر نتيجه مسابقه، تصاوير بازي را آن طور كه همزمان از تلويزيون پخش مي شود نشان دهند. در اين ماده به صراحت قيد شده كه تكرار در پخش تصاوير آهسته امر غيرقانوني نيست، زيرا جزو حقوق تماشاگران است، براي مسابقه اي كه براي ديدن آن پول پرداخت كرده اند، بدانند كه چه اتفاقي در اين بازي افتاده است. البته اين به شرطي است كه اين نمايشگر بزرگ توانايي پخش تصاوير آهسته را نيز داشته باشد. با اين حال در بسياري از كشورهاي صاحب فوتبال برخي مسئولان با پخش تصاوير آهسته به لحاظ اين كه اشتباهات را براي بيننده تكرار مي كند مخالفند. آنها معتقدند چنانچه اشتباهات را يك بار ديگر پخش كنند به جنجال هاي احتمالي كمك خواهد شد.
در بخش ديگري از مطالب كتاب راهنماي جهاني ساختن ورزشگاهها با ارائه مثالي از مونيتورهاي هواپيماهاي بزرگ موضوع استفاده از اسكوربردها را بازتر كرده است: «مطمئن باشيد همان طور كه قبلاً در هواپيماهاي بزرگ يك تصوير ويدئويي براي دويست نفر پخش مي شد،  حالا در پروازهاي بين المللي پخش اين تصاوير حتي مي تواند به ساعت هاي مچي كه از طرف شركت هواپيمايي به مسافران داده مي شود انتقال يابد. كميته امنيتي فيفا اميدوار است كه رفته رفته اين محدوديت ها از ورزشگاه ها برداشته شود.»
آگهي هاي بازرگاني
اما هوشنگ نصيرزاده كارشناس داوري و مسائل فوتبال، به مواردي اشاره مي كند كه طبق ادعاي او در ايران كمتر به اين موضوع توجه شده است:«طبق قوانين موجود در بين دو نيمه كه ۱۵ دقيقه است برگزاركننده مسابقات مي تواند با گرفتن آگهي هاي خصوصي به درآمدزايي خود كمك كند. البته در ايران هيچ كس به فكر اين موضوع نيست و كمتر شاهد هستيم كه مسئولان برگزاركننده مسابقات اقدام به درآمدزايي كنند.»
حسن ضياءآذري مدير مجموعه ورزشي آزادي با رد نظر هوشنگ نصيرزاده مي گويد:«اگر ما به دنبال منابع مالي نيستيم به خاطر بي اطلاعي ، نيست. ما بايد شرايطي را فراهم كنيم كه پخش اين آگهي ها و تصاوير براي بخش خصوصي جذابيت داشته باشد. الان ما اين شرايط را نداريم. البته به فكر گرفتن سفارش هايي در اين مورد هستيم كه هنوز قطعي نشده است.»
ضياءآذري، نصب اين اسكوربرد در ورزشگاه آزادي را براي مردم و حتي مسئولان بسيار جذاب مي داند. او مي گويد: «به نظر من با نصب اين اسكوربرد استاديوم آزادي روح جديدي به خود گرفته است. مردم صحنه هايي را به طور همزمان مي بينند كه حتي براي خود بازيكنان هم جذاب است. حتي بارها شنيده ايم كه مربيان تيم هاي مختلف با ديدن اين تصاوير به نكاتي پي برده اند كه در ادامه بازي به سود تيمشان بوده است.»
جذابيت بيشتر
مدير مجموعه ورزشي آزادي از برنامه هايي كه براي اين اسكوربرد دارند هم صحبت مي كند: «قصد داريم صحنه هايي را كه براي مردم و مربيان جذابيت دارند تقويت كنيم و به سمتي حركت كنيم كه مردم با علاقه بيشتري به ورزشگاه ها بيايند. مثلاً يكي از اين موارد پخش تصاوير حاشيه اي ورزشگاه و نحوه حضور و ورود بازيكنان به رختكن و داخل زمين است. ممكن است بخواهيم خودمان دوربين هايي را در نقاط مختلف ورزشگاه نصب كنيم كه صحنه هاي ورود تماشاگران و صف هاي باجه هاي بليت فروشي و ساير موارد را نيز به نمايش بگذاريم.»
اما چرا تصاويري كه از اسكوربرد ورزشگاه پخش مي شود از شبكه زنده تلويزيوني گرفته شده است؟ ضياءآذري مي گويد: «اصولاً در همه جاي دنيا روال به همين صورت است. با اين حال براي پخش تصاوير جدا از شبكه هاي تلويزيوني به امكانات بسيار زيادي از جمله دوربين هاي متعدد مستقل نياز است كه فعلاً با امكانات ما قابل اجرا نيست و نمي توان خيلي رويايي فكر كرد. اما تلاش مي كنيم هر روز بتوانيم با برنامه هاي جديد به دنبال ارايه خدمات بهتر و بيشتر به تماشاگران باشيم كه ساعت ها از وقتشان را در ورزشگاه ها سپري مي كنند.»
ابتكار جديد
حضور داوران در اتاق كنترل پخش تصاوير اسكوربرد ورزشگاه آزادي تا حدودي توانسته از پخش تصاوير جنجال آفرين و دردسرساز جلوگيري كند. اين اقدام ابتكار مدير مجموعه ورزشي آزادي بوده كه با استعلام از فدراسيون فوتبال خواسته است هر هفته يكي از داوران را به اين مجموعه معرفي كند. با اين حال تلاش مسئولان اسكوربرد ورزشگاه آزادي اين است كه به مرور زمان با پخش تصاوير آهسته صحنه هاي مختلف حساسيت ها و هيجانات كاذب ميان تماشاگران را از بين ببرند.
در مجموع نصب اسكوربرد در ورزشگاه يكصد هزار نفري آزادي در مدت كوتاه حيات خود توانسته تماشاگران علاقه مند را راضي نگه دارد و به گفته يكي از مسئولان فدراسيون فوتبال پخش تصاوير مستقيم و زنده بازي كه با تكرار آهسته آنها همراه است بر ميزان حضور تماشاگران نيز افزوده است. هر چند در ابتداي راه اندازي اين نمايشگر مشكلاتي به خاطر پخش تصاوير سرنوشت ساز به وجود مي آمد اما به نظر مي رسد به مرور زمان اين مشكلات به حداقل رسيده و داوران نيز با دقت بيشتري قضاوت مي كنند تا حداقل از شعارهاي احتمالي تماشاگران در امان باشند. با اين حال علاقه مندان به ورزش فوتبال منتظر نصب دومين اسكوربرد در ضلع جنوبي ورزشگاه هستند تا بتوانند آنهايي كه زير اسكوربرد فعلي مي نشينند هم از ديدن تصاوير بهره مند شوند. با اميدواري هايي كه مدير مجموعه ورزشي آزادي مي دهد به نظر مي رسد در آينده اي نه چندان دور و در صورت تأمين منابع مالي دومين اسكوربرد هم در اين ورزشگاه نصب شود.

نگاه
بهترين دوست تماشاگران
009183.jpg
امير بهادري نژاد
يك اسكوربرد مدرن در برخي مواقع به بهترين دوست تماشاگران در ورزشگاه ها تبديل مي شود. وجود اسكوربرد در ورزشگاه باعث مي شود تماشاگران در تمام لحظات به جريان بازي متصل باشند و با مشاهده تصوير آهسته حتي كوچكترين رخداد داخل ميدان از چشمانشان دور نماند.
البته تماشاگران تنها كساني نيستند كه از وجود اسكوربرد در ورزشگاه بهره مي برند بلكه صاحبان ورزشگاه نيز مي توانند به اسكوربرد به عنوان يك منبع درآمد بنگرند. بسياري از شركت هاي توليد كننده مايلند محصولات خود را از طريق اسكوربرد ورزشگاه ها تبليغ بكنند و حتي حاضرند پول كلاني براي چند ثانيه پخش فيلم ويديويي بپردازند. هنگامي كه براي اولين بار اسكوربرد الكترونيكي در ورزشگاه ها متولد شد، تنها كاركرد آن نشان دادن آمار و ارقام و نتايج بازي ها بود اما با ورود تكنولوژي مدرن به اين بخش، كاركرد اسكوربرد به كلي تغيير كرد. در سال ۱۹۸۰ براي اولين بار در ورزشگاه داجر لس آنجلس يك اسكوربرد الكترونيكي نصب شد كه اين اسكوربرد قابليت پخش تصاوير ويديويي بازي را دارا بود.
از آن زمان به بعد ورزشگاه هاي سراسر جهان با نوع اسكوربردي كه در آن وجود داشت هويت پيدا مي كردند به همين دليل صاحبان ورزشگاه ها با بازديد از ورزشگاه هاي مختلف در تلاش بودند تا همواره از جديدترين مدل هاي اسكوربرد الگوبرداري كنند.
يكي از كارشناساني كه در زمينه طراحي اسكوربرد تخصص دارد، مي گويد: در صورت تمايل صاحب ورزشگاه مي توان از ۳۰ تا ۷۰ درصد مساحت اسكوربرد را به تبليغات اختصاص داد كه حتي قسمت هاي پشت و كناري اسكوربرد براي تبليغات مناسب است.
بدون ترديد در عصر ديجيتال، اسكوربرد هويت بخش ورزشگاه ها در سراسر جهان است به همين دليل اين روزها مسئولان ورزشگاه ها به صورت شبانه روز در تلاش هستند تا كيفيت نمايش تصاوير را در اسكوربردهاي ديجيتالي و ويديويي افزايش بدهند.
در ورزش، اسكوربرد به نفع همه است. از يك سو صاحبان ورزشگاه ها صاحب درآمد قابل توجهي مي شوند و از سوي ديگر تماشاگران هرگز خاطرات شيرين رقابت هاي ورزشي را فراموش نمي كنند.
نبايد فراموش كرد اولين چيزي كه تماشاگر پس از ورود به ورزشگاه مشاهده مي كند، اسكوربرد آن است به همين دليل بايد سمبل هر ورزشگاه را به بهترين شكل طراحي نمود.

ورزش
اقتصاد
انديشه
سياست
سينما
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |