موفقيت داستين هافمن در كمدي تازه اش
بازگشت باشكوه يك بازيگر حرفه اي
|
|
دو سال قبل اكران فيلم «ملاقات با والدين» موفقيتي بزرگ براي كمپاني سازنده و گروه توليد فيلم در برداشت. در واقع جي روچ فيلمي ساخته بود كه تماشاگر را مي خنداند و در كنار آن منتقدان را هم تاحدي راضي نگه مي داشت. در آن فيلم رابرت دنيرو در كنار بن استيلر زوج كمدي اثر را تشكيل مي دادند اما حالا دو سال بعد چيزهاي تازه اي براي خنداندن تماشاگر لازم است و اين كه حالا «ملاقات با فوكرها» يعني همين قسمت تازه تا اين حد موفق از كار درآمده حاصل يك مسئله است. حضور زوجي تازه در بطن فيلم يعني داستين هافمن و باربارا استرايسند و البته محبوبيت اين دو سبب شده تا فيلم حتي بيش از قسمت اول موفق باشد.
ظهور داستين هافمن در دهه ۶۰ خبر از ورود ستاره هاي جديد به دنياي هاليوود مي داد. شخصيت بي تكلف و سختكوش او خيلي زود هافمن را در ميان معروف ترين و ممتازترين بازيگران نسل خويش قرار داد. هافمن اغلب با كليشه شدن در نقش هايي كه از او يك ضد قهرمان مي ساخت در ستيز بود. به طور عمده او زمينه جديدي را براي همه بازيگران، نه فقط بازيگراني كه كمتر به قهرمان پروري و بيشتر به توصيف حقيقت زندگي محدود مي شوند، ايجاد كرد.
داستين هافمن در هشتم آگوست سال ۱۹۳۷ در لس آنجلس به دنيا آمد. او در ابتدا براي پزشكي درس خواند اما پس از مدتي تحصيل را رها كرد و به شغل هاي مختلفي مثل دستياري روان پزشكي، پيشخدمتي، ظرفشويي، تايپيستي و روزنامه فروشي پرداخت تا اين كه به هنرستان موسيقي و هنر لس آنجلس راه يافت.
هافمن با عدم موفقيت در كارهاي اوليه، مدتي بازيگري را رها كرد. اما در سال ،۱۹۶۰ اولين نقش روي صحنه اش را ايفا كرد كه راه را براي ورود به برادوي هموار كرد و نظر مايك نيكولز كارگردان را متوجه خود كرد. پس از «آشپزي براي آقاي ژنرال» او به تلاش هايش ادامه داد و چندين سال روي صحنه ظاهر نشد كه در اين خلال به تحصيل و فعاليت در اكتورز استوديوي لياستراسبرگ مي پرداخت تا به بازيگري داراي متد تبديل شود و بالاخره در سال ۱۹۶۴ در چند تئاتر مثل «در انتظار گودو» و «پيشخدمت زبان بسته» بازي كرد و دو سال بعد جايزه «ابي» را براي بازي اش در «سفر پنجمين سوار» به دست آورد.
در سال ۱۹۶۷ هافمن اولين نقش كوتاهش را در «پلنگ بيرون مي رود» بازي كرد و كمي بعدتر در فيلم «چي؟» تغيير روش داد. در اين زمان بود كه او توسط مايك نيكولز كشف شد، كسي كه او را در قالب نقش اول كمدي سياهش به نام «فارغ التحصيل» قرار داد؛ هافمن سي ساله هنگام ساخته شدن فيلم، به خوبي در قالب يك دانشجوي كالج فرو رفت و بازي زيبايش نه تنها نامزدي اسكار را به دنبال داشت بلكه باعث محبوبيت فراوانش در بين جوانان شد.
مقام او به عنوان يك ستاره تازه كار سينما در نتيجه فيلم «كابوي نيمه شب» ساخته جان شله زينگر تثبيت شد كه جايزه آكادمي را هم برايش به دنبال داشت و همچنين دومين نامزدي اسكار را. در سال ۱۹۷۰ در فيلمي از آرتور پن خوش درخشيد. تصوير فوق العاده او از يك جنگجوي هندي و نقشي كه مستلزم اين بود كه به فردي صد ساله تبديل شود، گام بلندي ديگر براي هافمن بود. بازي در «سگ هاي پوشالي» ساخته سم پكين پا هم انتقادات تندي را در پي داشت. اما فيلمي كه با آن نام هافمن براي هميشه در يادها ماندگار شد «پاپيون» بود كه در كنار «استيو مك كويين» ظاهر شد. نقش هافمن در اين فيلم كه زنداني بي گناه تبعيد شده اي است تا مدت ها او را انتخاب اول بسياري از كارگردانان براي فيلم هايشان كرد. او سپس در نقش كمدين افسانه اي «لني بروس» در فيلم «لني» كه در سال ۱۹۷۴ براساس زندگينامه اش ساخته شده بود بازي كرد و سومين نامزدي آكادمي را تجربه كرد.
شايد يكي ديگر از شخصيت هاي به يادماندني هافمن، نقش «كارل برن استين» در برابر «رابرت ردفورد» در فيلم «همه مردان رئيس جمهور» باشد. در سال ۱۹۷۶ هافمن بار ديگر با شله زينگر در دونده ماراتن همكاري كرد. در ۱۹۷۸ در «كرامرعليه كرامر» در برابر مريل استريپ بازي كرد كه بازي هافمن در نقش مردي مطلقه بالاخره جايزه آكادمي را برايش بعد از سه بار نامزدي به ارمغان آورد.
او همچنين براي اين فيلم برنده جايزه گلدن كلاب شد. فيلم بعدي هافمن در كمدي «توتسي» در سال ۱۹۸۲ در نقش بازيگري كه سعي مي كند نقشي را در اپرا به دست آورد حتي موفق تر از قبل بود. هافمن پس از يك غيبت طولاني در سال ۱۹۸۴ با نقش «ويلي لومان» در نمايش «مرگ فروشنده» به روي صحنه برادوي بازگشت. او با بازي در سريال هاي شبكه تلويزيوني CBS جايزه گلدن كلاب ديگري كسب كرد. در سال ۱۹۸۸ با بازي در «رين من» به كارگرداني «بري لوينسون» و در كنار «تام كروز» دومين جايزه اسكارش را به دست آورد و باعث شد تا هنرمند موفقي چه از نظر منتقدان و چه از نظر تماشاچيان باشد.
در اواخر دهه هشتاد هافمن دوباره با حضور در «تاجر ونيزي» به صحنه برادوي برگشت و به دنبال آن در كنار «شون كانري» و «ميتو برادريك» در فيلم «حرفه خانوادگي» به ايفاي نقش پرداخت. در ۱۹۹۱ در نقش كاپيتان هوك در برابر «رابين ويليامز» در فيلم تخيلي كارگردان مقتدر فيلم هاي علمي - تخيلي يعني «استيون اسپيلبرگ» در فيلم «هوك» بازي كرد. هافمن در سال ۱۹۹۶ در جمع بازيگراني چون دنيرو و برادپيت در درام «خواب روها» ساخته بري لونيسون قرار گرفت؛ نقش او در فيلم «سگ را بجنبان» كه يك سال پس از خواب روها ساخته شد يك تهيه كننده عصبي به نام «استنلي اوسن» است كه در سال ۱۹۹۷ انتقادهاي جنجالي زيادي را براي اين فيلم هجو سياسي به ارمغان آورد.
در آوريل ۱۹۹۹ هافمن در يك مراسم تلويزيوني مورد ستايش قرار گرفت و جايزه دستاوردهاي مادام العمر را دريافت كرد كه اين عنوان در سال ۲۰۰۳ تكرار شد. داستين هافمن كه برنده دو جايزه اسكار و نامزد هفت جايزه است يكي از موثرترين و مهم ترين بازيگران تاريخ سينما در دو ژانر كمدي و درام است و ميان بازيگران ممتاز هم نسل خود مثل «آل پاچينو» و «رابرت دنيرو» قرار مي گيرد.
ايفاي نقش در «ملاقات با فوكرها» نشان مي دهد كه بازيگر مطرح اين سال ها هنوز هم قريحه كمدي اش را حفظ كرده و مي تواند براي بازيگران اين سال ها يك الگو و نمونه تمام عيار در ايفاي نقش باشد.
|