يكشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۱ - Jan 23, 2005
با ۲۶ درصد افزايش نسبت به سال گذشته
درآمدهاي نفتي كشور از مرز ۲۱ ميليارد دلار گذشت
000741.jpg
گروه اقتصادي - محمد ابراهيمي: درآمدهاي نفتي كشور تا پايان آذر ماه امسال از مرز ۲۱ ميليارد دلار گذشت.
به گزارش خبرنگار ما در نه ماهه سال جاري درآمدهاي نفتي كشور بالغ بر ۲۱ ميليارد و ۱۹۴ ميليون دلار بوده است كه اين ميزان در مقايسه با سال گذشته حدود ۲۶ درصد افزايش نشان مي دهد.
اين گزارش حاكي است كه درآمدهاي نفتي كشور در نه ماهه سال گذشته تنها ۱۶ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار بوده است كه به اين ترتيب كشور از محل درآمدهاي نفتي در حدود ۴ ميليارد و ۳۹۳ ميليون دلار بيشتر از سال گذشته درآمد داشته است.
درآمدهاي نفتي كشور كه به دلار است پس از تبديل شدن به ريال به خزانه واريز مي شود. البته پس از واريز درآمدها به خزانه سهم حساب ذخيره ارزي از درآمدهاي نفتي جدا شده و مابقي آن به خزانه واريز مي شود.
براساس قانون بودجه تا پايان امسال دولت حق دارد تنها ۱/۱۶ ميليارد دلار از درآمدهاي نفتي را صرف امور جاري خود كند و بقيه درآمدها بايد به حساب ذخيره ارزي واريز شود.
بنابراين گزارش درآمد ريالي دولت از محل صادرات نفت در نه ماهه سال جاري بالغ بر ۱۳۲ هزار و ۷۸۱ ميليارد ريال بوده است كه اين ميزان با توجه به درآمدهاي در نظر گرفته شده در بودجه حدود ۳۱ درصد افزايش داشته است.
از كل درآمد ۲۱ ميليارد و ۱۹۳ ميليون دلاري نفت در نه ماهه سال جاري حدود ۱۵ ميليارد و ۴۶۰ ميليون دلار به دولت اختصاص داشته است كه به اين ترتيب دولت هر دلار را در اين مدت حدود ۸۵۸ تومان محاسبه كرده است.
بسياري از صاحب نظران معتقدند يكي از دلايل گراني دلار در كشور وابستگي بودجه به دلارهاي نفتي است.

گفت وگوي امروز
دولت بايد قرارداد با شركت تاو را لغو كند
گروه اقتصادي: با وجود سرمايه گذاري قابل ملاحظه اي كه در زمينه ساخت فرودگاه امام صورت گرفته است اين فرودگاه هنوز به صورت عملياتي مورد بهره برداري قرار نگرفته است. اين در حاليست كه عده اي از دست  اندركاران طولاني شدن زمان بهره برداري از اين فرودگاه را ناشي از تعلل برخي مسئولان عنوان مي كنند. در رابطه با راه اندازي اين فرودگاه با ولي آذروش مخبر كميسيون عمران مجلس گفت و گويي كرديم كه مي خوانيد:
***
* چه زماني فرودگاه امام به بهره برداري نهايي مي رسد؟
- طي جلسات متعددي كه با مسئولان سازمان هواپيمايي كشوري داشتيم مكرراً بر راه اندازي هر چه سريع تر اين فرودگاه تأكيد شد. با توجه به اينكه هم اكنون بسترهاي لازم در اين فرودگاه مهيا شده است و امكانات امنيتي كامل نيز در نظر گرفته شده، به نظر مي رسد فرودگاه امام حداكثر تا پايان بهمن ماه و به احتمال قوي در ايام مبارك دهه فجر به صورت واقعي به بهره برداري برسد. همچنين مقرر شده است كه مسئولان سازمان هواپيمايي كشوري اگر احساس كمبودي در فرودگاه كردند بلافاصله آن را با نمايندگان مجلس و اعضاي كميسيون عمران در ميان بگذارند تا در راستاي رفع آن گام برداشته شود.
* با راه اندازي فرودگاه امام آيا تمامي پرواز ها به اين فرودگاه منتقل خواهند شد؟
- قرار است در ابتدا پروازهاي خارجي به اين فرودگاه منتقل شود و سپس پروازهاي داخلي نيز به مرور از فرودگاه مهرآباد منتقل خواهند شد.
* تكليف قرارداد تاو چه شد؟
- نمايندگان مجلس از ابتدا با قرارداد تاو مخالف بودند زيرا وقتي توان انجام مسائل هندلينگ و خدمات رساني در داخل كشور مهياست لزومي ندارد تا اجراي اين امور به يك شركت خارجي (تركيه اي) سپرده شود.
هم اكنون ما شاهديم در كشور با مشكلي در اين عرصه ها مواجه نيستيم چنانچه پروازهاي حجاج به خوبي نمايانگر اين موضوع است.
* نهايتاً آيا اين قرارداد لغو خواهد شد؟
- در شرايط كنوني نمايندگان شركت تاو در فرودگاه امام حضور ندارند و به نظر مي رسد كه دولت قراردادش با اين شركت را منحل كند؛ چرا كه اكثر نمايندگان با لغو اين قرارداد موافق هستند.

براساس ارزيابي وزارت اقتصادي و دارايي
يك سوم شركت هاي دولتي در ۳ سال نخست
برنامه سوم توسعه زيانده بوده اند
گروه اقتصادي:بيش از يك سوم شركتهاي دولتي درطول سه سال نخست برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي زيان ده بوده اند.
در سال هشتاد ۳۵ شركت از ۹۴ شركت دولتي زيان ده بوده اند كه در حدود ۳۷ درصد از كل شركتها را شامل مي شده است.
به گزارش خبرنگار ما، براساس ارزشيابي عملكرد و رتبه بندي، شركتهاي دولتي، بانك و بيمه ها كه از سوي وزارت امور اقتصادي و دارايي انجام شده است در سال دوم برنامه سوم توسعه اقتصادي (منتهي به سال ۸۰) در بين شركتهاي زيان ده مجموع زيان پنج شركت دولتي، سازمان تامين خدمات درماني پرسنل نيروهاي مسلح، سازمان غله كشور، شركت توانير، شركت سهامي خدمات حمايتي كشاورزي و شركت سرمايه گذاري خارجي ايران كه زيان ده ترين شركتهاي دولتي بوده اند برابر با ۶ هزار و ۶۱۴ ميليارد و ۳۷۷ ميليون ريال بوده است كه ۷۷ درصد از كل زيان شركتهاي دولتي در آن سال را شامل مي شده است. تعداد شركتهاي زيان ده در سال ۷۹ ، ۲۳ شركت از ۹۴ شركت دولتي بوده كه ۲۵ درصد از كل مجموع شركتهاي دولتي را در برگرفته بود. در سال ۸۰ تعداد شركتهاي زيان ده دولتي رشدي ۱۲ درصدي را تجربه كرده است. در سال ۷۹ سازمان غله كشور با زياني در حدود ۸۰۱ ميليارد و ۶۵۸ ميليون ريال بالاترين رقم زيان شركتهاي دولتي را به خود اختصاص داد، در اين سال، سازمان تامين خدمات درماني پرسنل نيروهاي مسلح، سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران، سازمان غله كشور، شركت خدمات حمايتي كشاورزي و شركت پشتيباني امور دام كشور نزديك به ۹۲ درصد از كل زيان را به خود اختصاص دادند كه رقمي معادل ۲ هزار و ۹۰۳ ميليارد و ۸۲۹ ميليون ريال از مجموع ۳ هزار و ۱۵۹ ميليارد و ۷۸۴ ميليون ريال بود. تعداد شركتهاي زيان ده در سال ۸۱ نسبت به سال ۸۰ ، ۳ درصد كاهش يافت و از مجموع ۹۴ شركت دولتي ۳۱ شركت زيان ده شناخته شدند كه ۳۴ درصد كل تعداد شركتها را شامل مي شد. در بين شركتهاي زيان ده مجموع زيان پنج شركت اول در فهرست زيان ده ترين شركتهاي دولتي كه شامل شركت صنايع هواپيمايي ايران، شركت پشتيباني و نوسازي هليكوپترهاي ايران، سازمان غله كشور، شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران و سازمان بيمه خدمات درماني مي شده در حدود ۴ هزار و ۱۹ ميليارد و ۴۶۰ ميليون ريال بوده كه نزديك به ۷۷ درصد از كل زيان ۵ هزار و ۶۰۱ ميليارد و ۲۳۰ ميليون ريالي شركتهاي دولتي را تشكيل داد.
در سال ۸۱ بيشترين زيان مربوط به سازمان غله كشور بوده است كه اين سازمان درطول سه سال نخست برنامه سوم توسعه اقتصادي زيان ده ترين شركت دولتي شناخته شده است.
كمترين زيان در سالهاي ۷۹ ، ۸۰ و ۸۱ به ترتيب مربوط به سازمان ملي بهره وري ايران، شركت مديريت منابع آب ايران و شركت صنايع هواپيماسازي ايران بوده است.

سال آينده:
شركت هاي دولتي ۲۶۵ هزار ميليارد ريال
سرمايه گذاري مي كنند
گروه اقتصادي: مديركل دفتر خصوصي سازي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور خبر از سرمايه گذاري ۲۶۵ هزار ميليارد ريالي شركت هاي دولتي در سال آينده داد.
به گزارش خبرنگار ما، حسن خوشپور افزود:  از اين ميزان سرمايه گذاري ۳ هزار و ۵۵ ميليارد ريال مربوط به سرمايه گذاري هايي است كه بنا به سفارش دولت كه عمدتا در بخش منابع آب صورت مي گيرد.وي اظهار كرد: ساير سرمايه گذاري ها در بخش هاي نفت و گاز، صنايع و معادن، برق و راه و ترابري صورت مي گيرد.
وي گفت: حجم سرمايه گذاري شركت هاي دولتي در سال آينده در مقايسه با سال جاري ۸/۱۳ درصد افزايش دارد.
وي با اشاره به اينكه بودجه شركت هاي دولتي به رقم بيش از ۸۵۹ هزار ميليارد ريال در سال آينده خواهد رسيد اظهار كرد: از اين رقم ۶۹ درصد به درآمد شركت هاي دولتي، ۱۱ درصد به وام خارجي و بيش از ۸ درصد به ساير دريافتي ها مربوط مي شود.
وي گفت: همچنين از رقم ۸۵۹ هزار ميليارد ريال حجم بودجه، ۷۸۷ هزار ميليارد ريال مربوط به شركت هاي سودده است.
وي خالص وام پرداختي به شركت هاي دولتي در سال ۸۴ را مشمول ۶۳ درصد كاهش بيان كرد و افزود: خالص وام پرداختي در سال ۱۳۸۳ ، ۱۷ هزار و ۶۴۸ ميليارد ريال است كه اين رقم در سال آينده به ۶ هزار و ۳۹۸ ميليارد ريال كاهش مي يابد.
خوشپور در بخش ديگري از سخنان خود به پرداخت كل درآمدهاي حاصل از خصوصي سازي به صاحبان سهام در برنامه چهارم اشاره كرد و گفت: مقرر شده است كه صاحبان سهام از محل وجوه دريافتي، شركت ها را آماده واگذاري كنند بدين ترتيب كه اين شركت ها مي توانند از حالت زيان دهي خارج و به سوددهي برسند.
وي اظهار كرد: امسال هزينه جاري شركت هاي دولتي ۶۲ درصد بود كه در سال آينده به ۳/۶۲ درصد مي رسد. هم اكنون نيز سهم هزينه استهلاك كاهش يافته و از ۶/۱۶ درصد به ۱/۳ درصد رسيده است كه خود نمايانگر روند افزايشي هزينه هاي مصرفي شركت هاي دولتي است.

درپي اظهارات مديرعامل بريتيش پتروليوم درمورد ايران اعلام شد
بي پي به دنبال تثبيت حضور خود در
طرح هاي نفتي آمريكا و عراق است
گروه اقتصادي: مديرعامل شركت نفتي بريتيش پتروليوم كه ازجمله شركت هاي فعال در حوزه هاي نفتي آمريكا است در تازه ترين اظهارات خود اعلام كرد از حضور در طرح هاي نفت و گاز ايران خودداري خواهد كرد.به گزارش خبرنگار ما اين اظهارات كه همزمان با آغاز كار جورج دبليو بوش در دومين دوره رياست جمهوري در آمريكا بيان شده، از سوي برخي منابع خبري تلاش لرد براون مديرعامل اين شركت براي تثبيت موقعيت خود در طرح هاي اكتشافي در آمريكا و طرح هاي بازسازي و توسعه حوزه هاي نفتي در عراق ارزيابي شده است.
علاوه بر اين، برخي رسانه هاي گروهي غربي ازجمله روزنامه تايمز مالي با انعكاس مواضع اخير مديرعامل اين شركت تاكيد كرده اند كه ايران درحال تنوع بخشي به شركت هاي خارجي در طرح هاي نفت و گاز است و درصورت عدم حضور شركت هاي غربي چين و هند كه اخيرا قراردادهاي مهمي با اين كشور امضاء كرده اند آماده مشاركت در طرح هاي توسعه ايران هستند. درحال حاضر تعداد فراواني از شركت هاي غربي ازجمله شل، انگليس، توتال فرانسه، اتر ايتاليا و تعدادي از شركت هاي ژاپني و كره اي در ايران درحال اجراي طرح هاي گوناگون در حوزه هاي نفتي و گازي ايران هستند.

وزير بازرگاني اعلام كرد:
تصويب دستورالعمل اعطاي تسهيلات ارزي صادراتي
گروه اقتصادي: وزير بازرگاني گفت: دستورالعمل اعطاي تسهيلات ارزي صادراتي براي تامين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي، بازرگاني و فني - مهندسي صادركننده كالا، در هيات امناي حساب ذخيره ارزي تصويب شد.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از روابط عمومي وزارت بازرگاني، محمد شريعتمداري افزود: در راستاي توسعه صادرات غيرنفتي و به منظور توسعه اقتصادي و ايجاد اشتغال، بانك هاي عامل حساب ذخيره ارزي مي توانند از محل منابع اين حساب و در قالب يكي از عقود قانون عمليات بانكي بدون ربا به منظور تامين سرمايه در گردش مورد نياز واحدهاي بازرگاني و فني و مهندسي صادراتي صادركننده كالا و خدمات به صورت اعتبار فروشنده با رعايت شرايطي نسبت به پرداخت تسهيلات ارزي اقدام نمايند.

مخبر كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس:
كميسيون تلفيق مجلس ۲۵ روز ديگر بودجه را ارائه مي كند
گروه اقتصادي: مخبر كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: از ۳ لغايت ۱۲ بهمن ماه كميسيون هاي تخصصي مجلس فرصت دارند تا نتايج بررسي خود را بر روي تبصره ها و رديف هاي ارجاع شده از سوي دولت و نمايندگان مجلس بررسي كنند.
به گزارش خبرنگار ما، محمدمهدي مفتح در پاسخ به اين پرسش كه نتايج تحقيق اين كميسيون ها چه زماني به كميسيون تلفيق ارائه خواهد شد افزود: اعضاي كميسيون تلفيق از ۱۳ بهمن ماه با تحويل اين نتايج فرصت دارند به مدت ۱۵ روز كاري (۲۷ بهمن ماه) گزارش كميسيون هاي تخصصي را بررسي و گزارش نهايي خود را براي ارائه به صحن علني مجلس آماده كنند.
وي با اشاره به اينكه تمام تبصره هاي لايحه بودجه سال ۸۴ از سوي كميسيون هاي تخصصي مجلس بررسي خواهند شد اظهار كرد: به احتمال زياد ظرف مدت كوتاهي پس از ارائه گزارش كميسيون تلفيق، لايحه بودجه سال ۸۴ در صحن علني مجلس مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت.
وي در پاسخ به اين پرسش خبرنگار ما كه آيا طرح تثبيت قيمت ها كه بنا به گفته عده اي از كارشناسان ۱۹ هزار ميليارد ريال كسري بودجه براي دولت دربرخواهد داشت به صورت نهايي اجرا مي شود گفت: در صورتي كه شوراي نگهبان اين مصوبه مجلس را تأييد كند اجراي آن الزامي خواهد شد.وي افزود: به نظر مي رسد اين مصوبه از سوي شوراي نگهبان تأييد شود.
مفتح تأكيد كرد: تاكنون فقط اشخاص درباره كسري بودجه دولت در سال آينده با اجرايي شدن طرح تثبيت قيمت ها سخن گفته اند و خود دولت رسماً در اين باره گزارشي به مجلس ارائه نكرده است.وي تورم زا بودن طرح تثبيت قيمت ها را رد كرد و گفت: اين طرح با مكانيزمي كه دارد باعث كاهش تورم خواهد شد.

پيش بيني افزايش قيمت نفت به بالاي ۵۰ دلار
گروه اقتصادي: اوپك پيش بيني خود را در مورد تقاضاي نفت در سال جاري ميلادي نسبت به سال قبل با دو درصد افزايش
۶۴/۸۳ ميليون بشكه در روز اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار ما در حالي كه در روزهاي اخير به دليل شدت سرما و شدت گرفتن بحران در عراق به دليل در پيش بودن انتخابات و تهديدهاي آمريكا عليه ايران قيمت نفت روند رو به افزايش خود را آغاز كرده است، احتمال كاهش توليد اوپك نيز در پي اظهارات اعضاي اين سازمان به افزايش قيمت ها منجر شده است.
اعضاي اوپك قرار است ۳۰ ژانويه و همزمان باآغاز انتخابات در عراق در نشستي شرايط جاري بازار و سقف توليد اين سازمان را بررسي كنند.
برخي تحليلگران با توجه به شرايط جاري بازار و احتمال كاهش سقف توليد اوپك از رسيدن قيمت ها به بالاتر از ۵۰ دلار براي هر بشكه سخن گفته اند.اين در حالي است كه گزارش اخير اداره انرژي آمريكا از افزايش ذخاير نفت خام اين كشور حكايت دارد.
در اين گزارش عليرغم افزايش ۸ درصدي ذخاير نفت خام آمريكا از پائين بودن ذخاير سوخت خانگي و در پيش بودن سرما نيز ابراز نگراني شده است.

متوسط نرخ تورم ايران در ده سال
گذشته ۵۳/۱۵ درصد اعلام شد
فارس: موسسه آمريكايي هريتيج در تازه ترين گزارش خود متوسط نرخ تورم در ايران را طي ده سال گذشته ۵۳/۱۵ درصد اعلام كرده است.
اين موسسه در گزارش شاخص آزادي اقتصادي سال ۲۰۰۵ افزود: بالاترين نرخ ماليات بر درآمد در ايران از ۵۴ درصد به ۳۵ درصد كاهش يافته است و بالاترين ماليات شركتهاي تجاري نيز به ۲۵ درصد كاهش رسيد.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۴۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۸۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۹۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۲۳۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۸۴۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۵۳
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۵۰۸


اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |