يكشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۱ - Jan 23, 2005
در مجمع تشخيص مصلحت نظام
سياستهاي كلان توسعه علمي
و تحقيقاتي كشور تصويب شد
بهينه سازي ساختار نظام آموزشي و تحقيقاتي كشور با هدف ارتقاي بهره وري و شكوفايي علمي از مصوبات ديروز مجمع بود
فارس: در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام، بررسي و تدوين سياست هاي كلي نظام براي رشد و توسعه علمي و تحقيقاتي كشور ادامه يافت.
در اين جلسه پس از ارايه توضيحات كميسيون علمي، فرهنگي، اجتماعي مجمع و استماع ديدگاه ها و نظرات وزرا، معاونين، نماينده ولي فقيه در امور دانشگاهها و كارشناسان مربوط از مراكز آموزش عالي و تحقيقاتي كشور و دانشگاه آزاد اسلامي، اعضا به تبادل نظر و استدلالات خود پرداختند.
برپايه اين گزارش، هدايت نظام آموزش عالي و مراكز تحقيقاتي كشور در جهت توسعه علوم پايه و تحقيقات بنيادي و افزايش خلاقيت و روز آمد ساختن دانشگاه ها با تأكيد بر ارتقاي منزلت و بهبود معيشت استادان، اهتمام بر علوم انساني و ادبيات و زبان فارسي و تعيين اولويت ها در آموزش و پژوهش، براي تأمين نيازهاي كشور و نيل به جايگاه اول علمي  در منطقه از جمله مواردي بود كه تصويب شد.
همچنين بهينه سازي ساختار نظام آموزشي و تحقيقاتي كشور با هدف ارتقاي بهره وري و شكوفايي علمي با تأكيد بر تقويت و تجهيز زيربناهاي آموزشي و پژوهشي ديگر موارد تصويب شده اين جلسه بود.
بررسي ساير زيرمجموعه هاي مربوط به اين بند به جلسه آينده مجمع تشخيص مصلحت نظام موكول گرديد.

حداد عادل:
مصوبات مجلس نبايد بودجه هاي عمراني را كاهش دهد
000759.jpg
واحد مركزي خبر: رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: لوايحي بايد در مجلس به تصويب برسد تا بودجه هاي عمراني كه منشا اشتغال، توليد و رفاه است، كاهش نيابد و بتوان لايحه بودجه موثر و كارآمدي را به دولت تقديم كرد.
غلامعلي حداد عادل در ارتباط مستقيم تلفني با خبر راديو سراسري گفت: مجلس با تصويب طرح تثبيت قيمتها كه دولت نيز در تنظيم لايحه بودجه به آن توجه كرده است گام بزرگي براي آرامش خاطر شهروندان در خصوص افزايش نيافتن قيمتها در سال آينده برداشت.
وي با بيان اينكه موج مثبت تثبيت قيمتها در حال گسترش به سراسر كشور است افزود: در صورت گسترش آثار اين طرح بسياري از بنگاههاي توليدي و موسسات به سبب آنكه قيمت برق،آب،گاز،تلفن و سوخت ثابت مي ماند قيمت محصولات خود را افزايش نخواهند داد.
رئيس مجلس گفت با تثبيت قيمت محصولات توليدي دولت مجبور نخواهد بود دستمزدها را مانند سالهاي گذشته افزايش دهد به اين ترتيب تورم مهار مي شود.
حداد عادل افزود: با تثبيت قيمتها توجه به طرحهاي نيمه تمام و حتي الامكان خودداري از آغاز طرحهاي جديد به جز در موارد استثنايي و همچنين جلوگيري از ريخت و پاش و اسراف مد نظر خواهد بود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ابراز اميدواري كرد بودجه هاي عمراني كه منشأ اشتغال، توليد و رفاه است، كاهش نيابد.
گفتني است لايحه بودجه سال ۱۳۸۴ هم اكنون در كميسيون هاي تخصصي مجلس شوراي اسلامي در حال بررسي است و پس از بررسي در كميسيون تلفيق براي تصويب نهايي در جلسه علني مجلس مطرح و بررسي خواهد شد.

تشكيك مجمع روحانيون به مكانيزم نظرسنجي مشاركت
گروه سياسي: به دنبال تأكيد مشاركت و مجاهدين انقلاب اسلامي بر معرفي دو كانديداي مطرح جريان دوم خرداد و سپس نظرسنجي در مورد ميزان محبوبيت آنها و انتخاب يكي از دو گزينه كه بيشتر مورد اقبال عمومي قرار گرفته، يكي از اعضاي مجمع روحانيون مبارز با تشكيك مكانيزم نظرسنجي مطروحه از سوي مجاهدين انقلاب اسلامي گفت: بايد ديد كه اين نظرسنجي ها بر اثر چه مكانيزمي تهيه مي شود؟
وي افزود: مثلاً در مجلس ششم كه من كانديدا بودم نظر بهزاد نبوي را كه مسؤول جبهه دوم خرداد در گزينش كانديداهاي جبهه دوم خرداد بود جويا شدم، در حالي كه مي دانستم نبوي از روحاني خوشش نمي آيد. او هم گفت كه طبق نظرسنجي هاي انجام شده شما در يزد راي نداريد. حتي خود او به يزد آمد و به من گفت كه شما راي نداريد. اين در حالي است كه من در مجلس ششم با راي بالايي براي حضور در مجلس انتخاب شدم. پس نظرسنجي هايي كه صورت مي گيرد بايد صرفاً علمي و غير سياسي باشد. نگراني مجمع روحانيون مبارز كه با ذكر اين مثال از سوي رضوي يزدي مسبوق به سابقه هم مي باشد به نوعي بيانگر اين نكته است كه جبهه دوم خرداد براي رسيدن به اجماع يك راه بيشتر ندارد و آن هم پذيرش كانديداتوري كروبي است آن هم با در نظر گرفتن اين نكته كه اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون به آن اشاره مي كند.
رضوي يزدي مي گويد: تعداد گروههاي دوم خردادي كه تاكنون از كروبي حمايت كرده اند از گردهمايي كه از كانديداهاي ديگر حمايت كرده اند كمتر نبوده اند .وي با اين مقدمه به اصل موضوع مي پردازد و آن اينكه: پيش بيني مي كنيم كه چنانچه جبهه مشاركت به اين نتيجه برسد كه از كروبي حمايت كند بي شك آراي كروبي اضافه خواهد شد اما نظرسنجي ها حاكي از آن است كه گروه هاي حامي كروبي از آراي خوبي در جامعه برخوردارند. اين موضع گيري حامل اين پيام است كه حمايت مشاركت تنها مي تواند آرا را كمي افزايش دهد اما در اصل قضيه كه شانس پيروزي كروبي است تأثير ندارد. تشكيك اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون نسبت به نظرسنجي و اشاره به مثال آقاي نبوي آن هم در زماني كه ايشان به عنوان رئيس  كميته امور استانهاي ستاد انتخاباتي معين تعيين شده قابل توجه مي باشد.
نكته ديگري كه رضوي يزدي به آن اشاره مي كند موضوع عدم اقبال عمومي به نامزدهاي نظامي است. وي مي گويد شايد ارزيابي من هم درست نباشد اما مردم از حضور يك نظامي در عرصه مديريت كشور استقبال نمي كنند و اين اولين واكنش به گمانه ورود يكي ديگر از نظاميان به عرصه انتخابات نهم مي باشد.

وزير امور خارجه فرانسه:
هيچ جايگزيني براي مذاكره با ايران وجود ندارد
مهر: وزير امور خارجه فرانسه ضمن تاكيد بر ادامه مذاكرات هسته اي با تهران تاكيدكرد: هيچ جايگزيني براي گفتگو با ايران وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ميشل بارنيه وزير امور خارجه فرانسه گفت: هيچ جايگزيني براي سياست گفتگو با ايران و اجبار اين كشور براي دست برداشتن از سلاح هاي هسته اي وجود ندارد.
بارنيه كه سرگرم ديدار از روسيه است، افزود: آمريكايي ها را به شكل منظم از تحولات مذاكرات كه با شفافيت كاملي به همراه شركاي اروپايي و روسيه با ايران صورت مي گيرد، مطلع مي سازيم. بارنيه تصريح كرد: اين همكاري و مذاكره، حساس است و ما چشمانمان را باز كرده ايم، اما هيچ جايگزيني براي اين همكاري وجود ندارد، ايران در برنامه خود بايد از سلاح هاي هسته اي صرفنظر كند.
وزير امور خارجه فرانسه اين اظهارات را در كنفرانس خبري مشترك با همتاي روسي خود سرگئي لاوروف در مسكو مطرح كرد.
در اين كنفرانس خبري سرگئي ايوانوف وزير دفاع روسيه و همتاي فرانسوي اش ميشل اليوماري نيز حضور داشتند.

معاون  اول  قوه  قضاييه :
دفاع  از حقوق  بشر در آمريكا ابزار سياسي  است
ايرنا: معاون  اول  قوه  قضاييه  گفت : ادعاي  دفاع  از حقوق  بشر در آمريكا و برخي  كشورهاي  اروپايي  بيشتر يك  ابزار سياسي  است . حجت الاسلام  سيدابراهيم  رئيسي  ديروز در آيين  توديع  و معارفه  روساي  كل دادگستري  ايلام  بيان  كرد:   توجه  به  حقوق  و دفاع  از حقوق  بشر درنظام  مقدس  جمهوري  اسلامي ايران  موضوعي  مبنايي  و بنيادين  است . وي  ادامه  داد: احقاق  حقوق  در نظام  ايران  ريشه  در اعتقاد و باورهاي ديني  ما دارد.
وي  اظهار داشت : دفاع  از حقوق  انسانها و احقاق  حقوق  شهروندي  در نظام ارزشي  ما يك  اصل  است  كه  بايد در بخشهاي  مختلف  اجرايي  و قضايي  كشور اجراشود.
رئيسي  افزود: امروز جنايتهاي  سردمداران  كشورهاي  اروپايي  و آمريكايي مدعي  حقوق  بشر در جاي  جاي  دنيا به  ويژه  زندانهاي  كشور عراق  جريان  دارد.
وي  تاكيد كرد: مقابله  با حجاب  دختران  و زنان  و بستن  كانالهاي  تلويزيوني مانند شبكه  المنار گوياي  اين  مطلب  است  كه  اين  كشورها تاب  و تحمل  پخش برنامه هاي  يك  كانال  حزب اللهي  را ندارند.

با تأييد رئيس قوه قضائيه:
دستگاه قضايي پنج شنبه ها تعطيل مي شود
فارس: رئيس قوه قضائيه با تاييد طرح معاونت اجرايي اين قوه ضمن افزايش ساعات كار دستگاههاي اين قوه، روزهاي پنج شنبه را در دستگاههاي زير مجموعه قوه قضائيه تعطيل اعلام كرد.
براساس اين طرح كه از سوم بهمن ماه جاري در تمام دستگاههاي ستادي و سازمانهاي قوه قضائيه به جز ديوان عالي كشور، ديوان عدالت اداري و دادگستري استان تهران اجرايي شده است ساعات كار قوه قضائيه از شنبه تا چهارشنبه ۸ صبح تا ۱۵/۱۵ دقيقه عصر بوده و روزهاي پنج شنبه در اين قوه تعطيل مي شود.در اطلاعيه قوه قضائيه دليل اجراي اين طرح كمك به استراحت بيشتر كاركنان قوه قضائيه و بهداشت رواني آنان اعلام شده است.

اخبار كوتاه
هشدار يك مقام اروپايي به آمريكا نسبت به حمله احتمالي به ايران
ايرنا: بنيتا فررو والدنر كميسر روابط خارجي  اتحاديه  اروپا با هشدار به آمريكا درباره  حمله  احتمالي  به  ايران ، خواستار حل  ديپلماتيك  مناقشه  هسته اي  تهران  شد. فررو والدنر در گفت وگو با هفته نامه  آلماني  بيلد ام  زونتاگ  كه  متن كامل  آن امروز(يكشنبه ) منتشر مي شود، اظهار داشت : پيامدهاي  حمله  نظامي آمريكا به  ايران  را نبايد براي  منطقه  خاورميانه  و همچنين  مناسبات  بين جهان  اسلام  و غرب  دستكم  گرفت . اين  مقام  اروپايي  گفت : ما بايد تلاش  كنيم  به  موفقيتي  ديپلماتيك  درمناقشه  هسته اي  ايران  دست  يابيم . اين  كميسر اتحاديه  اروپا گفت : هر چند مذاكرات  اتحاديه  اروپا و تهران سخت  است  اما من  كاملا باور دارم  كه  تلاش هاي  ديپلماتيك  در پايان  با موفقيت مواجه  خواهد شد. والدنر همچنين  با اظهار اين كه  ايران  بدون  سلاح  اتمي ، هدف  مشترك  اتحاديه اروپا و آمريكا است ، افزود: اروپا و آمريكا در روش  برخورد با ايران  اختلاف نظر دارند. به  گفته  وي ، درحالي كه  اروپايي ها ترجيح  مي دهند با اعطاي  امتيازاتي  به  ايران ، نيروهاي  ميانه  رو در تهران  را تقويت  كنند، آمريكايي ها با گزينه  حملات  نظامي،  ايران  را تهديد مي كنند.
در جلسات اين هفته كميسيون ها
كميسيون انرژي، تحقيق و تفحص از وزارت نفت را بررسي مي كند
فارس: تقاضاي تحقيق و تفحص از وزارت نفت اين هفته در كميسيون انرژي مجلس مورد بررسي قرار مي گيرد.كميسيون هاي چهارده گانه مجلس در هفته جاري بيشترين وقت خود را صرف رسيدگي به رديف ها و تبصره هاي لايحه بودجه سال ۸۴ كل كشور خواهند كرد.كميسيون انرژي در هفته جاري عملكرد بودجه سال ۸۴ و ۸۳ در صنعت برق و انرژي را با دعوت از وزير نيرو بررسي مي كند.
تقاضاي تعدادي از نمايندگان درباره تحقيق و تفحص از وزارت نفت مورد بررسي قرار خواهد گرفت.همچنين گزارش عملكرد بودجه سازمان انرژي اتمي در لايحه بودجه سال ۸۴ كل كشور بررسي خواهد شد.
با حضور در صحن علني مجلس
وزير اطلاعات درباره قاچاق سوخت از كشور به اعلمي پاسخ مي دهد
مهر: علي يونسي وزير اطلاعات براي پاسخ به سؤال اكبر اعلمي نماينده تبريز در مورد قاچاق سوخت از كشور صبح امروز در صحن علني مجلس حاضر خواهد شد. اكبر اعلمي عضو كميسيون امنيت ملي در توضيح سؤالي كه قرار است امروز در صحن علني از يونسي وزير اطلاعات بپرسد، گفت: بر اساس آمار موجود و تاييد دستگاه اطلاعاتي كشور روزانه ميليون ها ليتر مواد سوختي توسط قاچاقچيان از مرزهاي ايران به صورت قاچاق خارج مي شود. وي افزود: با استناد به مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام و با نظر به وظايف قانوني وزارت اطلاعات مبني بر لزوم شناسايي قاچاقچيان، از جمله قاچاقچيان فرآورده هاي نفتي و برخورد قانوني با آنها، دقيقا مي خواهيم بدانيم وزارت اطلاعات در زمينه شناسايي قاچاقچيان و جلوگيري از خروج بي رويه فرآورده هاي نفتي به خارج چه اقداماتي را به عمل آورده است. اعلمي تاكيد كرد: از آقاي يونسي در صحن علني خواهم پرسيد اساساً قاچاقچيان از ناحيه چه كساني حمايت شده اند و فرآورده هاي نفتي مورد نياز خود را چگونه تامين مي كنند و چه دستگاه هايي در امر مبارزه با قاچاق كارشكني يا تعلل مي ورزند.
باقرزاده: حفظ آثار دفاع مقدس نياز به حمايت دولت دارد
ايرنا: رئيس  بنياد حفظ آثار و ارزشهاي  دفاع  مقدس  گفت : حفظ و نگهداري  مطلوب آثار ارزشمند هشت  سال  دفاع  مقدس  كه  همه  ساله  مورد بازديد كاروانهاي  راهيان  نور است  نياز به  حمايت  دولت  دارد. سردار مير فيصل  باقرزاده  ديروز در يادمان  شهداي  شلمچه  افزود: اخيرا درنامه اي  از رئيس  جمهوري درخواست  مساعدت  و اعزام  نماينده  از سوي  وي  به  عنوان  عضو ستاد مركزي راهيان  نور شده  است .وي اضافه  كرد: هم  اكنون  اقداماتي  كه  از سوي  نيروهاي  مسلح  (بسيج ، سپاه  و ارتش ) انجام  مي شود در حد اعزام  كاروانهاي  راهيان  نور است . باقرزاده  به  مشكلات  ديگر مناطق  عملياتي  كه  مورد بازديد زايران  وكاروانهاي  راهيان  نور قرارمي گيرد نيزاشاره  كرد و گفت : كمبودهايي  هم  اكنون در محل  يادمانهاي  مناطق  عملياتي  هشت  سال  دفاع  مقدس  وجود دارد كه  از عهده  نيروهاي  مسلح  خارج  است .
سخنگوي شوراي نگهبان خبر رويترز را تكذيب كرد
ايسنا: سخنگوي شوراي نگهبان تأكيد كرد كه مفهوم جنسيت را درباره عنوان رجال سياسي نفي نكرده ام.
غلامحسين الهام درباره انتشار خبري در خبرگزاري رويترز به نقل از وي، گفت: من اصلا مصاحبه اي با تلويزيون راجع به اين موضوع نداشتم و مطلبي كه منتشر شده درست نيست.
وي افزود: حرف من همان توضيحاتي است كه قبلا داده ام و چيز اضافه تري نيست و من مفهوم جنسيت را نفي نكرده ام، البته مفهوم شخصيت برجسته داشتن در معناي رجال است.
اين در حالي است كه رويترز به نقل از غلامحسين الهام سخنگوي شوراي نگهبان گزارش كرد: لغت رجال مي تواند اشاره به زنان نيز داشته باشد.
اين خبرگزاري افزوده است: الهام در تلويزيون گفت كه زناني كه صلاحيت هاي لازم را دارند، حق نامزد شدن در انتخابات رياست جمهوري را دارا هستند.
آمريكا بايد از راههاي ديپلماتيك
اختلافات خود را با ايران حل كند
مهر: سفير پاكستان در واشنگتن حمله نظامي به ايران را بعيد دانست و گفت: آمريكا بايد از راههاي ديپلماتيك براي حل و فصل اختلافات خود با ايران استفاده كند.
به گزارش راديو سوا آمريكا، جانچزكارامات با تاكيد بر اينكه استفاده از ابزار نظامي عليه ايران منجر به گسترش بي ثباتي در منطقه خاورميانه مي شود، خاطر نشان ساخت: عمليات نظامي آثار و تبعات منفي عديده ويژه اي را بر منطقه خواهد گذاشت بويژه پس از آنكه آمريكا دو كشور عراق و افغانستان را مورد حمله نظامي قرارداد.
سفير پاكستان كه با خبرنگاران در واشنگتن صحبت مي كرد در عين حال تاكيد كرد: من شخصا معتقدم كه حمله نظامي عليه ايران بعيد است.
جلسه شوراي قضايي استان تهران تشكيل شد
ايسنا: جلسه شوراي قضائي استان تهران به منظور بحث و تبادل نظر پيرامون مسايل و معضلات قضائي تشكيل شد.
در اين جلسه رئيس كل دادگستري استان تهران، تأكيد كرد: ضرورت دارد تا اعضاي اين جلسه با توجه به اختيارات قانوني مربوطه همفكري لازم را مبذول نموده و يكپارچه در جهت پيشگيري از اين امر و از طرف ديگر برخورد قاطع قانوني در اين صحنه وارد عمل شوند.
همچنين در اين جلسه سروش، رئيس اداره بازرسي استان تهران ضمن انتقاد از عملكرد برخي از كميسيون هاي قانوني در رابطه با ترويج زمين خواري اظهار داشت: كميسيون هايي نظير كميسيون ماده ۵ شهرسازي و نظاير آن با توجه به تركيب اعضايي كه دارند و عملكرد سليقه اي آنان باعث شده است برخلاف روح قانون كه بر حفظ اراضي ملي تأكيد دارد عمل نموده و در نتيجه راه هاي سوء استفاده زمين خواران را فراهم نمايند كه در اين راستا شايسته است در تركيب اعضاي اين كميسيون تجديدنظر به صورت مقتضي به عمل آيد.
بنابر اين گزارش قائم مقام رئيس كل دادگستري استان تهران نيز با بيان اين مطلب كه پيشگيري قطعا نتيجه بخش تر از برخورد قضائي است، اظهار داشت: صدور سند مالكيت براي اراضي ملي و منابع طبيعي كه جزو انفال به شمار مي روند مي تواند تا حدي مانع از سوء استفاده زمين خواران شود.
همچنين مديركل ثبت اسناد و املاك استان تهران از صدور ۱۰ هزار سند مالكيت در حوزه ثبتي استان تهران و ارايه آن به مردم همزمان با ايام خجسته دهه فجر خبر داد.
بر اساس اين گزارش پس از طرح مباحث حقوقي متنوع مطابق با دستور كار جلسه، عليزاده به جمع بندي مطالب مطروحه پرداخت و عنوان داشت: اقدام هر سازمان و ارگان قانوني به تنهايي كفايت نكرده و يك عزم همگاني را مي طلبد تا ان شاءالله در آينده ديگر شاهد بروز معضلي به نام زمين خواري نباشيم.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |