يكشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۱ - Jan 23, 2005
وضعيت تلفن اينترنتي در ابهام
گروه انفورماتيك: ابهام در وضعيت تلفن اينترنتي كشور باعث شده است بسياري از فعالان اين حوزه با نگراني بيشتري به آينده خود بنگرند.
به گزارش خبرنگار ما، مخابرات با همكاري نيروي انتظامي و قوه قضاييه در خرداد ماه گذشته از فعاليت شركت هاي اين عرصه جلوگيري و فعاليت آن ها را در زمينه اورجينيشن(تماس هاي تلفني از داخل به مقصد خارج از كشور) منوط به اخذ مجوز از مخابرات اعلام كرد.از طرفي مخابرات كليه فعاليت ها در زمينه ترمينيشن(تماس هاي تلفني از خارج به مقصد داخل كشور) را ممنوع اعلام كرد تا اينكه چندي پيش مسئولان وزارت ICT از اعطاي مجوز ترمينيشن به ۲شركت خصوصي خبر دادند.بسياري از كارشناسان و فعالان فناوري اطلاعات ايران اين اقدام وزارتخانه را باعث ايجاد انحصار دانستند.
رفع ابهام
جلسه پرسش و پاسخ پيرامون ابهامات مطرح شده در مورد اعطاي مجوز VoIP به چند شركت معدود با حضور اعضاي هيأت مديره انجمن صنفي كارفرمايان شبكه هاي اينترنتي، «محمدرضا صدري» معاون فناوري اطلاعات وزارت ارتباطات، «مسعود داوري نژاد» رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي و جمعي از ارايه دهندگان تلفن اينترنتي در آخرين روز كاري هفته گذشته برگزار شد.
حسين شيخ عطار، رئيس انجمن كارفرمايان شبكه هاي اينترنتي در جلسه پرسش و پاسخ پيرامون ابهامات مطرح شده در مورد اعطاي مجوز VoIP به چند شركت معدود، گفت: ستادي در وزارت ICT از دو معاونت تشكيل شده، يكي معاونت IT و ديگري معاونت تنظيم مقررات راديويي و شخص وزير ارتباطات بر اين اعتقاد هستند كه طبق برنامه سوم و چهارم توسعه ۵ ساله امر خصوصي سازي بايد در صنعت مخابرات و ارائه خدمات مخابراتي پشتيباني و محقق شود، اما شركت مخابرات به دليل ساختارش و اينكه بنگاه اقتصادي است كه در همه زمينه ها از خود مقاومت نشان مي دهد از جمله در برخي مسائل موبايل و ارائه بعضي خدمات به بخش هاي خصوصي.
عليرضا علمي، رئيس كميته تلفن اينترنتي به نمايندگي از شركت هاي VoIP سراسر كشور نيز در اين خصوص گفت: شنيده ها حكايت از آن دارد كه لايحه اي از طرف وزارت ICT براي مجلس ارسال شده كه در صورت تصويب، سندي براي انحصاري بزرگ در عرصه تلفن اينترنتي كشور خواهد بود كه به منافع ما به شدت لطمه مي زند،  آيا اين مساله صحت دارد يا خير؟
از سوي ديگر صدري، معاون IT وزارتخانه، خطاب به شركت هاي حاضر گفت: به شما حق مي دهم كه در مورد بحث هاي پيش آمده نگران باشيد، اما لزومي به نگراني نيست؛ بعضاً مواردي از اين قبيل مطرح شده كه با اعطاي مجوز VoIP به ۲ شركت و در صورت كاهش قيمت اينترنت ديگر چيزي براي فعاليت در اين حوزه وجود نخواهد داشت. او افزود: نمي دانم چرا اين بحث ها مطرح شده، كسي چنين برنامه اي ندارد، بحث مطرح شده در شركت مخابرات در مورد ترمينيشن است كه در ترافيك بين الملل با آن به عنوان خلاف قانون برخورد مي شود.
صدري معتقد است يكي از ضعف هاي فعاليت در اين بخش نحوه فعاليت در عرصه بين الملل است كه براي تصحيح آن آيين نامه اي تهيه شد كه چارچوب اوليه آن مشكلاتي داشت كه مجدداً براي اصلاح در حال بازنويسي است كه اعضاي انجمن و شركت هاي فعال در اين بخش مي توانند در صورت تمايل در قالب كميته هايي نظرات خود را اعلام كنند. او تاكيد كرد: در بحث مكالمات بين الملل كه در اختيار مخابرات قرار دارد، قرار شده تا از بنيه اپراتورهايي استفاده شود كه بتوانند ترمينيشن را به خوبي پوشش دهند و طبيعي است كه شامل اورجينيشن هم مي شود، اما اين بحث نگراني ندارد، زيرا در مخابرات هم ترمينيشن و اورجينيشن وجود دارد كه در قوانين تاكيد شده در انحصار دولت بماند و قرار نيست به كسي واگذار شود.
داوري نژاد، رئيس سازمان تنظيم مقررات ارتباطات راديويي نيز گفت: قصد داشتيم ISP بين الملل را به يك يا ۲ شركت واگذار كنيم، اما اعتقادمان بر اين بود كه فعاليت در حوزه VOIP و  ISPها به صورت خود اظهاري باشد و بدين ترتيب با اخذ پروانه ، ISP خود را با ضوابط شوراي عالي انقلاب فرهنگي تطبيق دهند.

فناوري دردسرساز شد
زباله دان الكترونيكي
000738.jpg
گروه انفورماتيك: بازيافت زباله هاي الكترونيكي، كه با پيشرفت سريع دنياي ديجيتال روزبه روز بر تعدادشان افزوده مي شود، به يكي از معضلات جدي دنياي ديجيتال تبديل شده است.
به گزارش واشنگتن پست، با افزايش تقاضاي كاربران براي داشتن مدل و نمونه هاي جديدي از تجهيزات الكترونيكي از جمله موبايل هاي ظريف تر و كامپيوترهاي شخصي پيشرفته تر، تعداد وسايل ديجيتالي كهنه لحظه به لحظه بيشتر مي شود و اين مسأله هم براي صنعت كاران عرصه الكترونيك هم حاميان محيط زيست به مشكل بسيار بزرگي تبديل شده است؛ در واقع سازمانهاي دولتي و غيردولتي بسياري از كشورهاي صنعتي مانند آمريكا و انگليس طي دو سال اخير به تكاپوي حل مسأله زباله هاي الكترونيكي يا (waste-e) افتاده اند.
طبق آمار ارائه شده از سازمان بازيافت الكترونيكي آمريكا، شهروندان آمريكايي هر ساله ۲ ميليون تن تجهيزات الكترونيكي دور مي اندازند؛ اين مواد كه شامل ۵۰ ميليون كامپيوتر و ۱۳۰ ميليون تلفن همراه است طبق بررسي هاي اين سازمان تا سال ۲۰۱۰ ملت آمريكا با رقمي معادل ۴۰۰ ميليون زباله الكترونيكي روبه رو خواهند شد.
پژوهشگران زيست محيطي عقيده دارند كه روند روبه رشد ضايعات الكترونيكي تهديدي بسيار جدي براي پاكيزگي آب و هوا محسوب مي شوند. وجود عناصر سمي و سرطان زايي مانند فلز خاكستري رنگ بدليوم كه به تدريج راه خود را به آبراهها و هواي محيط زندگي افراد باز مي كند، از عوامل اصلي اين نگراني محسوب مي شوند.
تا چند سال پيش آمريكا با ارسال كامپيوترهاي مصرف شده خود به چين براي بازيافت و يا مونتاژ مي توانست تا حدودي بر افزايش زباله هاي الكترونيكي خود نظارت كند، اما اكنون با ازدياد اين زباله ها از يك سو و عدم تقاضاي چين از سوي ديگر اين راه حل هم منتفي شده است. به عقيده تحليل گران مشكل اصلي اكنون در وجود تعداد زياد اين زباله ها نيست بلكه نبودن مديريت صحيح و مرجع معتبري براي هدايت اين بحران است. گرچه قوانين پراكنده اي براي صاحبان صنايع در مورد بازيافت وسايل توليدي خود از سوي دادگاههاي فدرال ايالات متحده وضع شده است اما اين قوانين چنان كه از شواهد امر پيداست، اصلاً  براي كنترل اوضاع كافي نيست. در واقع راه حل پيشين نيز كه ضايعات را به آسيا براي بازيافت منتقل مي كردند، به نوبه خود براي محيط زيست مشكل آفرين بود چرا كه با رسوب مواد اين وسايل به آب اقيانوسها خطراتي براي زيست گاه موجودات دريايي بوجود آورده است.
آمريكا بعد از پذيرفتن كنوانسيون باسل در زمينه محيط زيست مجبور به لغو برنامه هايي از اين دست شد. به گفته جيم پاكت مدير هيأت نظارت بر كنوانسيون باسل، آمريكا اكنون مجبور است از راه حل هاي ارزان و غير عملي خود دست بردارد و به فكر راه كار جدي تري بيفتد.
از سوي ديگر به گفته مقامات آمريكايي گراني وسايل بازيافت صحيح زباله هاي الكترونيكي، مشكل اصلي برنامه ريزي در اين زمينه است.
شركت Staples كه به تازگي حدود ۲۱۰ هزار زباله الكترونيكي را بازيافت كرده است اكنون تنها شركتي است كه در ايالات متحده توانسته در امر كنترل ضايعات الكترونيكي به موفقيتي دست يابد، اما به گفته مدير اجرايي اين شركت، مارك باكلي، اكنون زمان يك برنامه ريزي دقيق تر و به روزتري براي اين كار رسيده است.
دولت فدرال آمريكا اكنون با ۸ قرارداد يك ميليون دلاري مربوط به دفع ضايعات الكترونيكي به متقاضيان مجوز كار داده است؛ قراردادهايي كه گرچه برنامه هاي مكتوب شده شان بسيار وسوسه انگيز و اميدواركننده است اما به علت نبودن حمايت هاي قانوني پرقدرت، آينده چندان روشني در پياده شدن اين برنامه ها ديده نمي شود.
ايالت كاليفرنيا اولين ايالتي بود كه قانونهاي مربوط به بازيافتهاي الكترونيكي را اعمال كرد. طبق اين قانون خرده فروشان كامپيوتري و تلويزيوني موظفند هزينه  بازيافتي ۶ تا ۱۰ دلار ( بسته به كالاي مورد نظر) پرداخت كنند.
به هر جهت طبق نظر تحليل گران پيشرفت و به روز شدن در عين حال كه براي جوامع بشري افتخارات و آسايش زيادي را به ارمغان آورده است،اما اگر اين پيشرفتها در طولاني مدت موجب دردسر و ضرر افراد باشد در نتيجه مفهوم و معناي اصلي تكنولوژي كه قرار است براي مصرف كنندگان رفاه به همراه داشته باشد دچار اشكال مي شود. به عقيده اين افراد توجه به آسيبهاي جانبي ناشي از عدم برنامه ريزي جدي اكنون بسيار كاراتر است تا زماني كه به جاي چند دلار مجبور به هزينه چندين ميليون دلار باشيم و از آن بغرنج تر زماني خواهد بود كه با وجود اين احمال كاري مشكل تنها به خسارات مالي ختم نشود!

نرم افزار
Thin client لينوكس به روز شد
گروه انفورماتيك: شركت Wyse Technology، يك thin client پاياني و مبتني بر سيستم عامل اخير لينوكس ارايه كرده است.
محصول Winterm 5150SE كه مبتني بر هسته اصلي لينوكس ۶/۲ است، به همراه سيستم عامل Wyse Linux V6 از محيط هاي تركيبي پلت فرمي كه شامل لينوكس و ويندوز است پشتيباني مي كند.
به گزارش system group اين محصول، برنامه هاي كاربردي ويندوز را كه راهكارهاي thin client را بر روي Critix MetaFrame و سرويس هاي پاياني مايكروسافت اجرا مي كنند، نمايش داده و داراي يك مرورگر فايرفاكس يكپارچه با قابليت جاوا است كه امكان دسترسي مستقيم به برنامه هاي كاربردي HTML را فراهم مي سازد.
رابط كاربر گرافيكي، يك لينوكس GUI سنتي نيست، بلكه تركيبي از ويندوز CE و XP بوده كه كاربران با آن آشنايي دارند.
قابليت هاي add-on و ارتقاهاي خودكار آن ها به سرپرستان امكان مي دهد كه مدل ۵۱۵۰SE را تنظيم كنند.جان كيش، مدير عامل Wyse گفته است: «Winterm 5150SE جديدترين امكان و قابليت براي برآوردن نيازهاي سازمان در رشد بازار thin client هاي پلت فرم لينوكس است.»
هزينه اين محصول از ۲۳۹ پوند به بالا است.

سخت افزار
عكس هايمان را تقسيم كنيم
گروه انفورماتيك: آپلود كردن عكس ها براي به اشتراك گذاشتن آنها، در سايتهاي مختلفي كه براي اين كار در نظر گرفته شده ، تقريبا ساده است ولي با دستگاه جديد ارائه شده شما نيازي به اين كار نخواهيد داشت و عكس ها بلافاصله در صفحه نمايشگر شخص مورد نظر نمايش داده خواهد شد ولي راضي كردن دوستان و اقوام براي استفاده از اين دستگاه زمان خواهد برد.
Pixpo يكي از اولين دستگاههاي اشتراك گذاري عكس هاست و با وجود اينكه تمام فرمتها را پشتيباني نمي كند ولي فرمت هاي موجود مناسب كارهاي روزانه است.
به گزارش سي نت اين دستگاه به شما اجازه  ذخيره عكس هاي مختلف و تنظيم آلبوم هاي دلخواه را مي دهد.براي ساختن يك آلبوم براي شخصي خاص فقط كافيست آدرس اي ميل او را وارد كنيد.
با فرستادن عكس از طرف شما ، شخص گيرنده _ در صورتيكه دستگاه Pixpo داشته باشد _ پيغامي در مورد آلبوم جديد دريافت مي كند و با فشردن كليدي مي تواند آن را در دستگاه خود ذخيره كند در غير اين صورت مي تواند با مراجعه به سايتي كه Pixpo براي اين كار در نظر گرفته ، فايلهاي رسيده را دريافت كند.
علاوه بر به اشتراك گذاري عكس ها، شما مي توانيد با اين دستگاه با كساني كه pixpo دارند چت كنيد .

امنيت
وصله جديد اوراكل
گروه انفورماتيك: اوراكل يك وصله امنيتي بسيار مهم ارايه كرده است كه براي برطرف كردن بيش از بيست نقص امنيتي در پايگاه داده ها، برنامه هاي كاربردي و محصولات سرور تركيبي اين شركت طراحي شده است.
به گزارش system group اين شركت گفته است كه هر سه ماه يك بار وصله هايي را عرضه خواهد كرد كه در به روز رساني برنامه هاي امنيتي به كاربران كمك كرده و هشدارهايي را درباره حفره هاي امنيتي ارايه مي دهد.
بسياري از اين باگ ها در جديدترين برنامه روز آمد سازي اوراكل يافت شده اند. اوراكل جزييات كاملي را درباره اين حفره هاي امنيتي و چگونگي عملكرد آن ها بيان نكرده است، اما انتظار مي رود اطلاعات بيشتر زماني ارايه گردند كه وصله هاي امنيتي از طريق وب سايت اوراكل قابل دانلود باشند.
سيستم هاي آلوده شده به شرح زير هستند:
پايگاه داده ۱۰ گيگابايتي اوراكل (Release1)، نسخه هاي ۱۰.۱.۰.،۲ ۱۰.۱.۰.۳ و ۱۰.۱.۰.۳.۱ از سرور پايگاه داده اوراكل i9 (Release2 )، نسخه هاي ۹.۲.۰.،۴ ۹.۲.۰.۵ و ۹.۲.۰.۶ از سرور پايگاه داده اوراكل ۹i
(۱ Release )، نسخه هاي ۹.۰.۱.،۴ ۹.۰.۱.۵ و ۹.۰.۴ از سرور پايگاه داده اوراكل ۸i (۳ Release )، نسخه ۸.۱.۷.۴ پايگاه داده اوراكل ۸ (Release ۸.۰.۶)، نسخه ۸.۰.۶.۳ از سرور برنامه كاربردي ۱۰ گيگابايتي (Release 2 )، نسخه هاي ۹.۰.۲.۳ و ۹.۰.۳.۱ از سرور برنامه كاربردي اوراكل ۹i (۱ Release )، نسخه ۹.۰.۴.۲ از مجموعه E-Business و برنامه هاي كاربردي اوراكل...

آن لاين
مقاوم سازي ساختمان ها با فناوري
سينا: موسسه  اينترنتي Trentec پنل هاي ساختماني جديدي را كه مقاومت ساختمان ها را در برابر زلزله تضمين مي كنند، به زودي وارد بازار خواهد كرد.
كارشناسان ساختماني شركت Trentec اعلام كرده اند به دليل اينكه ميزان زلزله ها در دنيا رو به افزايش است و مخصوصاً اين حوادث در كشورهاي در حال توسعه تلفات و خرابي هاي بسياري به جاي مي گذارد، مهندسان ساختماني تصميم گرفته اند با استفاده از فناوري هاي روز و تكنولوژِي برتر كامپيوتري، از تلفات به جاي مانده از زلزله ها كه ناشي از ضعف ساختمان سازي در كشور هاي مختلف است بكاهند.
اين طرح ساختماني چندي پيش آزمايش شد و نشان داد كه در برابر زلزله اي كه به عنوان مثال در سال ۱۹۸۹ در سانفرانسيسكو آمد مقاومت مي كند.
تمديد مهلت ارسال آثار به جشنواره الكترونيكي «ماه تمام»
گروه انفورماتيك: مهلت ارسال آثار به جشنواره الكترونيكي «ماه تمام» تا بيست و دوم ماه جاري تمديد شد.
به گزارش روابط عمومي مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران، اين جشنواره با هدف بزرگداشت بيست و ششمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، تشويق جوانان به استفاده صحيح و هدفمند از اينترنت و آشنايي جوانان با مهمترين رويداد سياسي و فرهنگي تاريخ معاصر ايران به همت فرهنگسراي فناوري اطلاعات و از پانزدهم دي ماه آغاز به كار كرده است.
بر اين اساس و به دنبال تمديد مهلت ارسال آثار به اين جشنواره اينترنتي، علاقه مندان مي توانند آثار خود را حداكثر تا پايان دهه مبارك فجر و در سه بخش عمومي، هنري و ادبي با محوريت پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي به سايت فرهنگسراي فناوري اطلاعات به آدرس www.ITFS.ir ارسال نمايند.

آف لاين
جشن بزرگداشت اينشتين در آلمان
گروه دانش: گرهارد شرودر، صدر اعظم آلمان، اعلام كرده است كه سال ۲۰۰۵ به مناسبت صدمين سالگرد نخستين اكتشاف مهم آلبرت اينشتين با رويدادهاي مختلف جشن گرفته خواهد شد.
شرودر در آغاز برنامه اي ويژه در برلين، دانشمندان را تشويق كرد با سرمشق گرفتن از اينشتين در مجادلات سياسي نقش مهمتري بازي كنند.
اينشتين پس از روي كار آمدن نازي ها در سال ،۱۹۳۳ آلمان را به مقصد آمريكا ترك كرد اما همچنان به انتقاد از سياست هاي هيتلر ادامه داد.
به گزارش بي بي سي،با اعلام سال ۲۰۰۵ به عنوان سال جهاني فيزيك، نهادهاي آموزشي همچون يونسكو اميدوارند كه دستاوردهاي اينشتين دانش آموزان را به دنبال كردن حرفه اي در رشته فيزيك تشويق كند.
سال ،۱۹۰۵ سالي واقعا خارق العاده براي علم و براي آلبرت اينشتين بود.وي طي مجموعه اي از مقالات در آن سال، وجود اتم ها را اثبات و اندازه آنها را تعيين كرد؛ زمينه را براي يكي از پربارترين شاخه هاي فيزيك مدرن، يعني نظريه كوانتوم، مهيا ساخت و نظريه نسبيت را، كه توصيفي انقلابي از ماهيت فضا و زمان ارائه مي داد، به جهان معرفي كرد.اينشتين همچنين كاشف مشهورترين معادله علم، يعني فرمول نسبيت، است كه انرژي ماده را به جرم و سرعت نور مرتبط مي كند.هرچند اين معادله داراي كاربردهاي مفيد بسياري است، اما قدرت ويرانگر بمب اتمي اغلب به اين معادله نسبت داده مي شود.
كشف انسان  نماي ۵/۴ ميليون ساله
گروه دانش: فسيل شناسان موفق به كشف فسيل جديدي مربوط به انسان نماهاي حدود ۴ ميليون و ۵۰۰ هزار سال پيش در اتيوپي شدند. دانشمندان معتقدند كه كشف اين فسيل ها به پر كردن شكاف هاي مربوط به روند تكامل انساني كمك بسزايي خواهد كرد.
به گزارش اينديپندنت نيوز، در نقش هاي حك شده بر روي بدنه اين فسيل ها مي توان بقاياي دندان،  فك و دست و پاي انسان نماهاي قديمي را مشاهده كرد. در نتايج اين تحقيق كه در مجله نيچر به چاپ رسيده است آمده است كه اين
انسان نماهاي قديمي همانند انسان هاي امروزين به روي دو پا راه مي رفتند و شكل و شمايلي مشابهي داشتند. در واقع اين دو مسأله به گفته سيلشي سما و يك موسسه مهم فسيل شناسي، از مهمترين يافته هاي اين بررسي است. چرا كه ثابت مي كند ۴ ميليون و ۵۰۰ هزار سال موجودات مشابه انسان كه مي توان آنها را اجداد بشر ناميد وجود داشته اند. به گفته پروفسور تيم وايت محقق دانشگاه كاليفرنياي آمريكا اين موجود انسان نما موسوم به آ. راميدوس در واقع يكي از همان حلقه هاي اصلي گمشده مطالعات تكامل انساني است.

سوپر كامپيوتر جديد اروپا
سوپر كامپيوتر جديد اروپايي، ساخت ايتاليا، پنجشنبه گذشته طي مراسمي در شهر رم معرفي شد.
به گزارش آي تي ورلدٍٍٍٍ،طراحان سوپر كامپيوترApeNext اعلام كردند كه اين سوپر كامپيوتر يكي از ۱۰ سوپر كامپيوتر خيلي قدرتمند جهان به شمار مي رود و از سال ۲۰۰۵ به خط توليد گذاشته شده است.اين سوپر كامپيوتر قادر به انجام ۱۲ هزار ميليارد عمليات محاسباتي در ثانيه است.

شارژر همه كاره ساخته شد
پژوهشگران انگليسي موفق به ساخت شارژر جديدي شدند كه قادرست تمامي دستگاه ها و ابزار هاي الكترونيكي را حتي به طور همزمان شارژ كند.
به گزارش آي تي ورلد، اين وسيله يك پد پلاستيكي در اندازه پد ماوس كامپيوتر است كه مجموعه اي از رده هاي الكترونيكي دارد و مي توان ابزار مختلف از قبيل انواع تلفن ها و دوربين هاي ويديويي دستي را روي آن قرار داده و آنها را دوباره شارژ كرد.
اين وسيله قرار است تا پايان سال جاري به بازار عرضه شود.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |