دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۷ - Jan 31, 2005
پيامبر اكرم(ص): اي گروه مسلمانان! حتماً از زنا دوري كنيد، چرا كه زنا موجب شش پديده خواهد شد كه سه پديده آن دنيوي و سه پديده آن اخروي است.
پديده هاي دنيوي: ۱- موجب ريختن آبرو مي شود، ۲- موجب فقر مي گردد، ۳- موجب كوتاهي عمر مي شود و پديده هاي اخروي:
۱- موجب خشم خدا مي گردد، ۲- موجب سختي و بدي حساب مي گردد ۳- موجب جاودانگي در آتش دوزخ خواهد شد.
خصال صدوق / ج ۱ ص ۳۲۰
امروز با حافظ
حافظ قرابه كش شد و مفتي پياله نوش
در عهد پادشاه خطابخش جرم پوش
تا ديد محتسب كه سبو مي كشد به دوش
صوفي ز كنج صومعه با پاي خم نشست
معرفي برگزيدگان جايزه جهاني عكس هنر و نيايش
مهر: برگزيدگان جايزه جهاني هنر و نيايش مورد تقدير قرارگرفتند.
آلفرد يعقوب  زاده جايزه ويژه، تنديس زرين و مبلغ ۱۰۰۰۰ دلار را به خود اختصاص داد.
هيأت داوران جايزه نخست خود را به همراه ده هزار دلار به مجموعه عكس ويتولد كراسونسكي از لهستان اهدا كرد. ديگر جوايز هيات داوران به شرح زيراهدا شد:
آرگاديوز سبولاتنديس و جايزه تك عكس اول ۷۰۰۰ دلار، مجيد سعيدي تنديس و جايزه مجموعه عكس دوم ۵۰۰۰ دلار، مهدي اشرفي ورزيده جايزه تك عكس دوم ۵۰۰۰ دلار، سلويوگتي لوح تقدير و جايزه تك عكس ۳۰۰۰ دلار، يدالله عبدي لوح تقدير و جايزه تك عكس ۲۰۰۰ دلار.
همچنين جايزه ويژه هيات داوران به حسن سربخشيان، احسان رجبي، امين محمدي، كريس مالوشينسكي، آرمان استهبانيان و سكينه جهانگيري پور هركدام هزار دلار و ۱۰ جايزه ويژه هزار دلاري به منتخبان هيات علمي علي نيك رفتار، عليرضا رحماني، حميده ذوالفقاري، جمشيد بايرامي، مجيد ناگهي، فرهاد سليماني، محمد اسلامي راد، جواد پورصمد، ادريانا، زيراسكا و گراهام هريسون تقديم شد.بنا به اين گزارش، هيات داوران نخستين جايزه جهاني هنر و نيايش جايزه ويژه و تنديس تحسين خود را به همراه ۵۰۰۰ دلار به خانواده شهيد سعيد جان بزرگي اهدا كرد.

نمايش فيلم هاي صامت از امروز در موزه سينما آغاز مي شود
مراسم افتتاحيه نمايش آثاري از سينماي صامت امروز بعدازظهر در موزه سينما با حضور جمعي از هنرمندان و علاقه مندان سينماي صامت برگزار مي شود.
اين برنامه از ساعت ۱۷ با سخنان جمشيد ارجمند و شاهين فرهت پيرامون سينماي صامت و موسيقي سينماي صامت آغاز خواهد شد.
هم چنين شركت كنندگان در اين برنامه مي توانند از نمايشگاهي كه از مجموعه پوستر فيلم هاي صامت تشكيل شده است ديدن كنند.
در اين نمايشگاه همچنين معرفي كتاب هاي فيلم ها، عكس ها و بروشور ها نيز به نمايش گذاشته مي شود.
سپس در اولين سانس نمايش اين آثار صامت فيلمي در ساعت ۱۸ به نمايش در مي آيد. هم نوازي پيانوي استاد شاهين فرهت نيز اين فيلم را همراهي خواهد كرد.
ديگر سانس نمايش فيلم ها در ساعت ۳۰/۲۰ خواهد بود. اين برنامه هر روز تا پايان دهه فجر با نمايش فيلم ها از ساعت ۱۸ آغاز خواهد شد. موزه سينما تا ۲۲ بهمن امسال به مناسبت دهه فجر شاهكارهاي سينماي صامت دنيا كه از سال ۱۳۲۵ تا ۱۳۳۵ ساخته شده است را به نمايش درمي آورد و دكتر شاهين فرهت نوازنده برجسته پيانو در اين برنامه به سبك آن زمان به تكنوازي پيانو خواهد پرداخت.
دزد بغداد، رزمناو پوتمكين، علف، ژنرال، ماجراهاي شاهزاده احمد، برلين سمفوني شهري بزرگ، اتاق كار دكتر كاليگاري، مترو پليس، مصيبت ژاندارك و روشنايي هاي شهر فيلم هاي صامتي هستند كه در اين مدت به نمايش در مي آيند.
همچنين فيلمنامه اين آثار نيز منتشر و در هنگام نمايش عرضه خواهد شد.
در اين ايام باشگاه فيلم موزه سينما نيز افتتاح خواهد شد و نمايش فيلمهاي اين باشگاه به گونه هاي مختلف سينمايي ازجمله سينماي كمدي، اجتماعي، علمي و تخيلي اختصاص دارد و از مهمترين اقدامات اين باشگاه، اختصاص يك سانس به نمايش فيلمهاي سينماي مستند است.
همزمان با سالروز افتتاح موزه و برداشت سوم موزه (۱۸ بهمن ماه) نخستين نمونه هاي تمبر سينمايي در يك مجموعه با همكاري شركت پست جمهوري اسلامي ايران منتشر مي شود. اين مجموعه به چهار تمبر سينمايي شامل تصوير ساختمان موزه سينما، تصويري از فيلم گاو، تصويري از فيلم خانه دوست كجاست و تصويري از فيلم بچه هاي آسمان يك بلوك چهارتايي تمبر موزه سينما را تشكيل خواهد داد.
در كنار اين مجموعه، تمبر سيمرغ بلورين جشنواره بين المللي فيلم فجر و پروانه زرين جشنواره بين المللي فيلمهاي كودك و نوجوان نيز به همراه مجموعه يادشده يا احتمالا پس از برگزاري جشنواره منتشر خواهد شد.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
گزارشي مشروح و تكان دهنده از قاچاق زن در قرن ۲۱
گزارش سوم نيكلاس كريستف، روزنامه نگار آمريكايي از كامبوج، درباره بردگي جنسي و قاچاق زنان درمانده و تنگدست كه در شماره ۲۶ ژانويه جاري نيويورك تايمز انتشار يافته بود وسيعاً و با نظر انتقادي و تعجب در رسانه هاي ديگر نقل و در اين زمينه به سازمان هاي جهاني مربوط و دولت ها اخطار داده شده است كه از اين راستا، مدنيت در خطر است. ترجمه متن گزارش دردآور كريستف از اين قرار است:
«سري راث» دو سال پيش در ۱۶ سالگي تصميم گرفت مانند ساير دختر و پسران روستايي و فقير كامبوج از مرز تايلند بگذرد و چند ماهي را در اين كشور ظرف شويي و كارهايي از اين قبيل كند و با مبلغي پول به روستاي خود بازگردد و مادرش را شاد سازد. در اجراي اين تصميم با اطلاعاتي كه قبلاً به دست آورده بود با يك قاچاقچي انسان تماس گرفت و اين فرد او و چهار زن ديگر را با گرفتن اين تعهد كه بايد تا مدتي درآمد خود را بابت حق الزحمه اين انتقال به او بدهند، از بيراهه از كامبوج خارج ساخت ولي به جاي تايلند به مالزي برد و در شهر كوالالامپور به مرد ديگري تحويل داد و گفت كه اين مرد مدير يك باشگاه است و كارفرماي آنان خواهد بود و پولش را از او گرفت و رفت. كارفرما، كه چند ساعت بعد معلوم شد صاحب يك فاحشه خانه است، آنان را در طبقه دوم باشگاه به فحشا وادار كرد. اين پنج زن در آن ساختمان كه از بيرون قفل زده مي شد و پنجره هاي كوچك و ثابت داشت هر روز تحت مراقبت چاقوكش ها و بدون دريافت مزد بايد ۱۵ ساعت به كار فحشا مي پرداختند و سپس تحت الحفظ براي استراحت به يك آپارتمان در طبقه دهم ساختماني منتقل مي شدند. غذاي كافي هم به آنان داده نمي شد كه چاق نشوند. اين زنان بالاخره يك شب كه مراقبشان در خواب بود خود را با استفاده از يك بند رخت كه به طرفين بالكن بسته شده بود به بالكن آپارتمان مجاور رساندند و فرار كردند. آنها به يك پاسگاه پليس مالزي رفتند و با گفتن قضيه از پليس استمداد كردند. پليس ابتدا بي توجهي كرد و بعد هم آنان را به اتهام ورود غيرقانوني به مالزي به دادگاه فرستاد و در مراحل بازجويي و دادرسي، كسي به موضوع ربوده شدن و اجبار آنان به عرضه سكس توجه نكرد و مجازات هر يك به جرم عبور غيرقانوني از مرز، يك سال زندان تعيين شد. «سري راث» انتظار داشت كه پس از تحمل زندان، طبق روال معمول در همه كشورها، او را به كامبوج بفرستند كه چنين نشد و او را در انقضاي زندان آزاد كردند و در خيابان رها ساختند. او كه خود را سرگردان ديد به يك مأمور پليس متوسل شد و اين مأمور پليس وي را به نقطه اي از شهر برد و به يك راننده تاكسي فروخت! اين راننده به نوبه خود وي را از مرز عبور داد و به تايلند منتقل كرد و در آنجا به مبلغ بيشتري به يك فاحشه خانه فروخت. «سري» از لحظه آزادي از زندان تا استقرار در اين خانه در تايلند، همه جا زير تهديد بود كه اگر صداي خود را بلند كند كشته خواهد شد. در تايلند همان رفتاري با «سري راث» مي شد كه در مالزي شده بود. وي دو ماه بعد موفق به فرار از اين خانه شد و اين بار به جاي توسل به آنان كه مسئوليت كمك به مردم و نجات آنان را دارند، با پاي پياده و با تحمل زجر فراوان از راه جنگل به كامبوج بازگشت. او پس از ورود به وطن توانست با كمك يك گروه امدادگر خارجي براي خود دكه كوچكي دست و پا كند ولي هرگز نتوانست خاطرات دردناك دو ساله را فراموش كند و دائماً و حتي در خواب از برابرش مي گذرند و او را آزار مي دهند.
كريستف در پايان گزارش نوشته است: پنج سال است كه ظاهراً با قاچاق زن در گوشه و كنار جهان مبارزه مي شود و وزارت امورخارجه آمريكا هم به اين مبارزه كمك مي كند ولي هنوز نتيجه اي به دست نيامده است. بايد به اين مبارزه تقدم داده شود. قاچاق زن، زخم به چرك نشسته اي بر پيكر تمدن قرن ۲۱ است. با هر سياستمدار و دولتمردي كه در اين زمينه صحبت شود اين مبارزه را تأييد مي كند ولي چون سودي براي خود در آن نمي بيند دنبالش را نمي گيرد و اين مبارزه را در برنامه اش قرار نمي دهد. مبارزه با قاچاق بين المللي زنان بايد در برنامه سياست خارجي هر كشور قرار گيرد و اگر چنين نشود به زودي شمار صدها هزار زني كه به بردگي جنسي كشانده شده اند به ميليون ها تن خواهد رسيد. اين زنان نه تنها باعث آلودگي اجتماعي جهان بلكه عامل انتشار ايدز و بيماري هاي خطرناك ديگر هستند. به علاوه ربوده شدن هر زن، بذر نارضايي و خشم را ميان بستگان او مي كارد، نارضايي از همه چيز حتي سير شدن از جان و...
وبلاگ ها؛ جانشين خبرگزاري ها و رقيب سرسخت رسانه ها
وبلاگ ها كه محدوديت هاي نشريات چاپي را ندارند اينك بزرگترين منبع عكس، خبر و نظر دست اول براي نشريات و راديو تلويزيون ها شده اند زيرا كه كار بيشتر آنها اختصاصي است. عكس هايي را كه آنها منتشر مي كنند منحصر به فرد است زيرا كه خود شاهد عيني بوده و يا در اختيار داشته اند. واضح است كه عكاس خبرگزاري و رسانه ها نمي تواند در همه جا حضور داشته باشد. منبع بيشتر عكس هاي رويدادهاي عراق همين وبلاگ ها هستند. وبلاگ ها اگر به همين صورت پيش بروند دكان خبرگزاري هاي بزرگ را تخته خواهند كرد. اخيراً موتورهاي جستجوي اينترنتي توجه تازه اي به وبلاگ ها كرده اند تا مطالبشان را به صورت رفرنس كامل درآورند و دستيابي به آنها را بر حسب موضوع آسانتر سازند.

برگي از تاريخ
به كاربردن جنگ افزار شيميايي ۹۰ ساله شد
۳۱ژانويه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۴۴۸ «يانوس هون يادي» رئيس كشور مجارستان به سلطان عثماني اخطار كرد دست خود را از اروپا كوتاه كند. در سال ۱۸۸۶ كارل بنز نخستين اتومبيل را كه با قدرت انفجاري بنزين به كار مي افتاد در كارلسروهه آلمان آزمايش كرد و به معرض تماشا قرار داد. در سال ۱۹۲۷ به بهانه در مخاطره قرار گرفتن انگليسي ها در شانگهاي چين، دولت انگلستان ۱۲ هزار تن از سربازان اين كشور را در كشتي نشاند و روانه چين ساخت تا ازاتباع انگليسي در شانگهاي حفاطت كنند! در سال ۱۹۳۳ پس از يك ماه مذاكرات پشت پرده و به رغم مخالفت شديد كمونيست هاي آلمان، فون هيندنبورگ رئيس جمهوري سالخورده اين كشور آدولف هيتلر را كه حزب او «سوسياليست ملي كارگران آلمان (اختصاراً نازي)» برنده انتخابات شده بود به رياست دولت منصوب كرد. در سال ۱۹۴۴ دويست و هشتاد و پنج بمب افكن آلماني لندن را بمباران كردند.
اينك برگ امروز: ۳۱ ژانويه سال ،۱۹۱۵ در جريان جنگ جهاني اول، نيروهاي آلمان در جبهه روسيه بر ضد سربازان اين كشور از سلاح شيميايي (گاز خفه كننده) استفاده كردند. اين سلاح را كه براي نخستين بار به كار گرفته شده بود شيميدان هاي آلماني ساخته بودند. استفاده از اين گاز سمي در آن روز، در عين حال نخستين آزمايش آن بود و چون نتيجه مطلوب از آن حاصل شد، نيروهاي آلماني آن را وسيعاً در جبهه فرانسه مورد استفاده قرار دادند. استفاده از سلاح هاي شيميايي بعداً نيز ادامه يافت، براي مثال: نيروهاي آمريكا در جنگل هاي جنوب ويتنام از «ايجنت اورنج» استفاده كردند و نيروهاي عراقي در جريان جنگ دهه ۱۹۸۰ بر ضد نيروهاي ايران و نيز كردها چنين سلاح هايي به كار بردند. عراق اين سلاح و مواد اوليه آن را از غرب به دست آورده بود. در طول سده ۲۰ چند قرارداد دوجانبه و چندجانبه برضد ساخت و انبار كردن و به كار بردن اين نوع اسلحه امضا شده است، ولي هنوز انبار بسياري از كشورها از جمله روسيه پر از اين نوع اسلحه است.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره اخراج سيگاري ها از كار
با توجه به خبر روز، از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه چرا كمپاني آمريكايي «وي كو» هفت تن از كاركنان خود را به دليل ادامه دود كردن سيگار اخراج كرده است؟ وي پاسخ داده است: اين شركت كه مركز آن در ايالت ميشيگان است يك سال پيش به كاركنان خود ۱۲ ماه مهلت داده بود كه ترك اعتياد كنند و در پايان مهلت از ميان صدها كارمند تنها ۱۴ تن موفق به ترك سيگار نشده بودند كه گويا هفت نفرشان تقاضاي تمديد مهلت كرده اند و هفت تن ديگر منتظر خدمت بدون پرداخت حقوق شده اند تا بروند و كشيدن سيگار را ترك كنند. شركت به استناد نتايج پژوهش جامعه شناسان كه معدل بازده سيگاري ها ۱۱ درصد كمتر از ديگران است و به علاوه، نرخ بيمه بهداشت آنان بالا رفته و هزينه كمپاني ها را افزايش داده است دست به اين كار زده است. اين اقدام در جامعه يك زنگ خطر به موقع را به صدا درآورده است كه اگر ساير سيگاري ها اين عادت زيان آور را ترك نكنند در معرض اخراج قرار خواهند گرفت. بالاخره چنين زنگي بايد به صدا در مي آمد. شهرداري ها براي سال مالي آينده عوارض سيگار را بالا برده اند به گونه اي كه به صورت يك كالاي لوكس در خواهد آمد تا خريد آن در استطاعت هر كس نباشد. مي دانيم كه سيگار عامل اصلي قتل انسان ها و كوتاه كردن عمر آنان است. عامل ۹۱ درصد سرطان هاي لوزالمعده در سال ۲۰۰۳ دود سيگار اعلام شده است و اين سرطان درمان ناپذير و كشنده است. هزينه پزشكي يك فرد مبتلا به سرطان لوزالمعده از لحظه تشخيص بيماري تا مرگ به صدها هزار دلار سر مي زند.

هديه ويژه دبيرخانه هنر معنوي
پديدآورندگان آثار معنوي برتر جشنواره هاي فيلم، تئاتر و موسيقي فجر به حج مشرف مي شوند
دبيرخانه هنر معنوي مستقر در فرهنگسراي نياوران، پديدآورندگان آثار معنوي برتر جشنواره هاي فيلم، تئاتر و موسيقي فجر را به حج مشرف مي نمايد.
دكتر سيدمحمد فدوي رئيس دبيرخانه هنر معنوي با اعلام خبر فوق گفت: اين حركت با هدف ايجاد زمينه براي معرفي و حمايت آثار هنرمندانه معنوي و خلق انگيزه هاي بيشتر براي آفرينش چنين آثاري صورت مي گيرد.
فدوي افزود: براي آنكه انتخاب ها صحيح و هنرمندانه باشد از دوستان مركز هنرهاي نمايشي، معاونت سينمايي و مركز موسيقي تقاضا كرده ايم آثار برتر را معرفي نمايند.وي اعلام كرد: در زمينه هاي تئاتر و فيلم، نويسنده، كارگردان و بازيگران نقش هاي اول زن و مرد و در زمينه موسيقي، آهنگساز، خواننده، سرپرست گروه و يكي از نوازندگان به حج تشرف مي يابند.

بهارستان
نقل است كه يكي روز، چهار درم به كسي داد كه:  «از برايم گليمي بستان» . گفت: «سپيد يا سياه» ؟ در حال درم بازستانده و در دجله انداخت و گفت: «از گليم ناخريده تفرقت با ديد آمد كه:« سپيد يا سياه؟ »
در ذكر رابعه عدويه _ تذكره الاولياي عطار

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
[Table 9]نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
تولد
براي بازگشتم ديگر خيلي دير شده بود. پس از ده سال، درختان تنومند و آپارتمانهاي سر به فلك كشيده تنها استقبال كنندگان من و پتوي پاره ام بودند. تمام آشنايان هم مثل محله قديمي تبديل به بزرگراهي شده بودند. انگار تحمل اين وضع برايم سخت تر از ده سال حبس گذشته بود. من به تولدي دوباره نياز داشتم. تولدي كه محتاج ياري ديگران بود تا به مرگ منتهي نشود.
شهپر حيدري

گشتي در دنياي خبرها
دوقلوهاي دويست ساله
استكهلم: روز گذشته پيرترين دوقلوهاي كشور سوئد يكصدمين سالگرد تولدشان را جشن گرفتند. در حقيقت اين دو خانم در مجموع ۲۰۰ سال عمر كرده اند.جالب اينكه اين دوقلوها هنوز كارهاي شخصي خود را به تنهايي انجام مي دهند و از كسي كمك نمي گيرند.اين دو خانم دوقلو در جريان جنگ جهاني اول به دليل كمبود مواد غذايي تنها از شلغم تغذيه مي كردند.
همسريابي داخل تاكسي
نيويورك: يك راننده تاكسي در نيويورك داخل وسيله نقليه خود اقدام به همسريابي مي كند. هرگاه كه اين راننده ۵۰ ساله مسافر سوار مي كند از مسافرش وضعيت تاهل وي را سئوال مي نمايد كه اگر آن مسافر مجرد باشد تلاش خواهد كرد تا همسري ايده آل برايش برگزيند.اين راننده به طور متوسط در هر هفته، باعث ازدواج ۸ نفر در شهر نيويورك مي شود.
خريد اسب از فروشگاه زنجيره اي
لندن: مشتريان بزرگترين فروشگاه زنجيره اي كشور انگليس روز گذشته با صحنه عجيبي مواجه شدند چون يك اسب كوچك نيز در كنار آنها مشغول خريد از فروشگاه بود.اين اسب در راهروهاي فروشگاه قدم مي زد و به اجناس داخل قفسه ها خيره مي شد تا اينكه به قسمت فروش سبزيجات رسيد و شكم خود را سير كرد.
هنوز مشخص نيست كه اين اسب چگونه وارد فروشگاه شده بود.
تير شركت مخابرات وسط آشپزخانه
ورشو: يك مرد در لهستان با مشكل عجيبي مواجه شده است كه اين مشكل وجود يك تير انتقال كابل هاي تلفن يك شركت مخابراتي است.چند سال پيش شركت مخابراتي موردنظر، اين تير را داخل زمين بايري كه متعلق به اين مرد بود نصب كرد تا اينكه در سال ،۲۰۰۱ مرد لهستاني تصميم گرفت در زمين خود خانه اي بسازد. اما پس از پايان عمليات ساخت و ساز، تير شركت مخابرات درست وسط آشپزخانه خانه اش قرار گرفته است.اين مرد از شركت مخابرات خواسته تا تير را جابجا كند اما مسئولان اين شركت مخالفت كرده اند.
پادشاه سيگاري
دهلي نو: ماه گذشته كشور بوتان كه تنها ۷۳۴ هزار نفر جمعيت دارد به عنوان اولين كشور جهان ، فروش سيگار و همچنين سيگاركشيدن در اماكن عمومي را ممنوع اعلام كرد.اما پادشاه اين كشور در سفر اخير خود به هند اعتراف كرد هنوز هم به سيگاركشيدن مي پردازد اما قصد دارد اين عادتش را ترك نمايد.با اين حال مردم كشور بوتان مي توانند در حين ورود به كشورشان، از خارج سيگار وارد بكنند اما بايد ماليات هاي سنگيني بپردازند.
پستچي هاي مسلح
مسكو: دولت روسيه تصميم گرفت برخي از پستچي  هاي اين كشور را مسلح نمايد.البته پستچي هايي مسلح خواهند شد كه به حمل و نقل پول مي پردازند.با اين حال تصميم جديد دولت بايد در وزارت دادگستري تاييد شود.به دليل وجود نداشتن يك سيستم قوي مبادله چك در روسيه، اغلب مردم اين كشور با پول نقد معامله مي كنند و اسكناس ها را داخل پاكت هاي نامه قرار داده و از طريق پست به مقصد موردنظر ارسال مي نمايند.لازم به ذكر است كه سلاح پستچي ها، كلت كمري خواهد بود.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۱۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۵۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۳۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۰۴ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
نگارخانه شقاقي: نمايشگاه آثار گل و مرغ از زنديه تا امروز / ۱۵ تا ۲۲ بهمن / خيابان ولي عصر، روبروي مسجد بلال صدا و سيما، كوچه شهيد مهري، پلاك ۵۳/ تلفن ۲۰۴۸۹۱۸۰
گالري ماه: نمايشگاه آثار بهرام دبيري/ ۱۶ تا ۳۰ بهمن/ خيابان آفريقا، بلوار گلستان، پلاك ۸۹/ تلفن: ۲۰۴۵۸۷۹.
نگارخانه آريا: نمايشگاه نقاشي فريماه فرهت نيا/ ۱۲ تا ۱۸ بهمن/ خيابان ولي عصر، بالاتر از سه راه بهشتي،  كوچه زرين، شماره ۱۱/ تلفن:  ۸۷۱۶۴۰۱.
گالري خاك : نمايشگاه گروهي عكاسي/ تا ۲۱ بهمن/ خيابان شريعتي، دو راهي قلهك، خيابان بصيري، كوچه ژيلا، / تلفن: ۲۶۰۵۴۶۵.
نگارخانه  كمال الدين بهزاد: نمايشگاه نقاشي گروهي / تا ۱۵ بهمن/ بلوار كشاورز، نبش ۱۶ آذر، پلاك ۳۱۲/ تلفن: ۸۹۶۰۴۵۳.
نگارخانه آبي: نمايشگاه گروهي هنرهاي دستي و تزئيني/ ۱۱ تا ۱۵ بهمن/ ميدان امام حسين،  خيابان ۱۷ شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام/ تلفن:  ۹-۳۳۵۸۶۸۸.
نگارخانه ملل: نمايشگاه هنر نگارگري ايراني اكبر مكاري و فيروزه حيدري/ بزرگراه صدر، ميدان پيروز، پارك قيطريه، فرهنگسراي ملل.

گل و گياه
گل سپاس گل درشت
001263.jpg
نام علمي: Gentiana Sino-ornata
خانواده: GENTIANACEAE
گياه دائمي با فرم روزت (برگها بدون دمبرگ) به بلندي ۷-۵ و گستردگي ۳۰-۱۵ سانتي متر است. داراي برگهاي سرنيزه اي شكل بوده و گلهاي شيپوري شكل آبي _ بنفش آن در پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك غني از هوموس و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر به محض رسيدن بذر و تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |