دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۷ - Jan 31, 2005
تحولات مهم بيمه  و سن بازنشستگي
بيمه هاي تكميلي بازنشستگي و مستمري خصوصي
تا دو برابرافزايش مي يابد
001296.jpg
ايسنا: مديركل برنامه ريزي و سياست گذاري بيمه هاي اجتماعي وزارت رفاه با اعلام تحولات مهم در صندوق بيمه هاي اجتماعي، از تغييراتي در سن و سابقه احراز بازنشستگي خبر داد.
مشيري ضمن اعلام اين مطلب افزود: متوسط سن بازنشستگي در دنيا ۶۰ تا ۶۵ سال است؛ در حاليكه كاركنان دولت در سازمان بازنشستگي كشوري در ۵۵ سالگي - سن بهره وري - بازنشسته مي شوند. همچنين متوسط زمان بيمه پردازي در صندوق تأمين اجتماعي ۱۸ سال و اين رقم در دنيا بسيار بالاتر و حدود۳۰ سال است؛ بنابراين اين ارقام بايد اصلاح شود.
وي همچنين از لايه بندي بيمه هاي اجتماعي و تعريف بسته هاي خدمتي هرلايه در وزارت رفاه خبر داد و گفت: لايه حمايتي به عنوان اولين سطح از حمايتهاي بيمه اي، افراد فاقد دستمزد مشخص و ناتوان در پرداخت حق بيمه را تحت پوشش قرار داده و در لايه هاي بعدي به ترتيب «بيمه  پايه بازنشستگي» و لايه «بيمه تكميلي بازنشستگي» قرار مي گيرد.
وي تصريح كرد: در لايه بيمه بازنشستگي تكميلي، افراد ماهانه حق بيمه به حساب شخصي خود واريز مي كنند كه اين حساب تا زمان بازنشستگي غيرقابل برداشت است؛ در زمان بازنشستگي به اختيار خود، مبلغ پس انداز شده را به صورت يكجا دريافت كرده و يا از بازار، بيمه خصوصي مستمري مي خرند.
مشيري با اشاره به اين كه شكل گيري چنين لايه اي با مشاركت افراد و افزايش بيمه شدگان و صندوق بيمه پايه در واقع از تعهدات آينده دولت مي كاهد، افزود: دولت بايد تسهيلاتي را در اختيار اين اعضاي لايه بيمه تكميلي قرار دهد؛ چراكه متعهد به تامين درآمد، اشتغال و بازنشستگي افراد جامعه است؛ بنابراين حمايت از لايه هاي مختلف بيمه اي و صندوق هاي بيمه گر، زمينه پوشش بيشتر افراد را در بيمه هاي اجتماعي فراهم مي كند.
وي با اشاره به اين كه به منظور جلب حضور افراد در لايه بيمه تكميلي مسلما سود سالانه حاصل از پس انداز در اين صندوق بايد بيش از سود بانكي باشد، افزود: بر اساس محاسبات صورت گرفته در صورت تشكيل اين لايه حقوق بازنشستگي اعضاء تا رقمي معادل دو برابر مستمري كنوني افزايش مي يابد.
مشيري با اشاره به اين كه سالانه در مقابل اضافه شدن سه درصد به بيمه شدگان، ۱۱ درصد به مستمري بگيران كشور افزوده مي شود، گفت: صندوق بيمه هاي اجتماعي،  صندوقي مشاع و بين نسلي هستند، بنابراين اعمال فشارهاي بي جا به اين صندوق از طرق مختلف مانند، انواع بازنشستگي هاي پيش از موعد تنها موجب تضييع حقوق نسل هاي آينده مي شود .
به گفته وي فراهم شدن زمينه برخورداري ۲۳ ميليون روستايي و عشاير كشور از بيمه هاي اجتماعي و همچنين تدوين طرح بيمه  اجتماعي كارگران ساختماني از جمله اقدامات وزارت رفاه در جهت افزايش افراد تحت پوشش بيمه هاي اجتماعي است.
مشيري همچنين اعلام كرد: انجام هماهنگي هاي لازم با دستگاههاي حمايتي از جمله اقدامات در دست انجام وزارت رفاه است كه بر اساس آن در صورتي كه مددجويان سازمان بهزيستي و كميته امداد امام خميني به مرحله خودكفايي برسند، با كمك دولت و سازمان حمايتي مربوطه نسبت به تقبل بخشي از سهم حق بيمه، تحت پوشش بيمه خويش فرما قرار مي گيرند.
مديركل برنامه ريزي و سياست گذاري بيمه هاي اجتماعي وزارت رفاه نرخ جايگزيني صندوق هاي بيمه را در كشور ۱۱۰ درصد عنوان كرد و گفت: اولين حقوق پس از بازنشستگي بيمه شدگان در كشور معادل ۱۱۰ درصد حقوق زمان اشتغال آنهاست؛ در حالي كه اين رقم در دنيا بين ۴۰ تا ۷۰ درصد است.
وي تصريح كرد: در شرايط كنوني ۱۸درصد ميزان حق بيمه - مربوط به تعهدات بلندمدت مانند بازنشستگي ، از كار افتادگي و فوت - فردي با ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بيمه با درآمد ماهانه ۲۴۰ تومان در سال ۵۲ و ۶۹ هزار و ۸۴۶ تومان در سال ۸۱ ، در مجموع با احتساب نرخ سود سرمايه گذاري بلند مدت۲، ميليون و ۴۰۰ هزار تومان است، كه اين مبلغ ظرف يك سال و نيم پس از بازنشستگي از صندوق بيمه از سوي وي دريافت مي شود.
به گفته مشيري مابقي سالها جزو تعهدات بدون پشتوانه صندوق هاي بيمه محسوب مي شوند، كه طبق برآوردهاي بانك جهاني در ۵ سال آينده اين تعهدات به ۱۱۵ تا ۱۲۰ درصد توليد ناخالص ملي كشورهاي افزايش مي يابد.

گفت وگوي اختصاصي با دكتر محسن نراقي
دبير كنگره بيماري هاي گوش و حلق و بيني و سر و گردن
كودكان و بزرگسالان به طور مساوي در معرض سينوزيت هستند
001293.jpg
گروه اجتماعي-ليلا خاكسار: در فصل سرما بيماري سينوزيت كودكان را نيز تهديد مي كند. سرماخوردگي پي درپي در كودكاني كه به مهدكودك ها مي روند و بيشتر در معرض ابتلاء هستند منجر به حساس شدن سينوس ها مي شود و زمينه ايجاد بيماري سينوزيت را به وجود مي آورد.
دكتر محسن نراقي در گفت وگوي اختصاصي با همشهري ضمن اعلام اين مطلب گفت: سينوزيت از شايع ترين نوع بيماري هاي مزمن است كه علاوه بر كشور ما براساس تحقيقاتي كه در كشورهاي مختلف از جمله آمريكا صورت گرفته همه مردم دنيا به عنوان بيشترين بيماري مزمن از آن رنج مي برند.وي افزود: اين بيماري مختص به سن خاصي نيست و هر گروه سني از كودكان تا افراد سالخورده امكان ابتلاء به اين بيماري را دارند، بيماري سينوزيت براساس سرماخوردگي هاي پي درپي كه معالجه دقيق نمي شوند به وجود مي آيد و سينوس ها زماني كه قادر به انجام فعاليت طبيعي خود نباشند و حفره ها به وسيله عفونت هايي كه به وجود آمده بسته مي شوند و محيطي باكتريايي در آنها ايجاد شود بيماري سينوزيت به وجود مي آيد.دكتر نراقي دبير كنگره بيماري هاي سروگردن همچنين در مورد عوامل مختلف سينوزيت گفت: علاوه بر بيماري عفوني سرماخوردگي و درمان صحيح نشدن آن، عوامل ديگري در بروز اين بيماري مؤثرند از جمله ابتلاء به آلرژي شديد، انحراف در تيغه بيني يا بزرگ بودن بيش از حد شاخك هاي بيني يا وجود يك استخوان اضافي داخل بيني نيز باعث اين بيماري است. همچنين وجود پليب در بيني كه در اثر التهاب شديد در اين محيط ايجاد مي شود نيز مي تواند، عامل ابتلاء به سينوزيت باشد.وي افزود: عامل مهمي كه واقعاً بايد به آن توجه شود مسأله آلودگي هواست و دود سيگار كه براساس تحقيقات ثابت شده كودكاني كه در معرض دود سيگار والدينشان قرار دارند، ميزان احتمال به ابتلاء به سينوزيتشان بيشتر است و به طور ناخواسته از طريق والدين زمينه اين بيماري در آنها به وجود مي آيد.
دكتر نراقي در پاسخ به اين سؤال كه اكثر مردم فكر مي كنند سينوزيت در بزرگسالان شايع تر است و آيا به اين شكل است يا خير؟ گفت: حتي نوزادان هم ممكن است به اين بيماري مبتلا شوند، اما عوامل و نحوه درمان در كودكان و بزرگسالان با يكديگر متفاوت است و علائم و نشانه ها نيز ممكن است تفاوت هايي با يكديگر داشته باشند و محدوديت سني در اين باره وجود ندارد. نكته اساسي در مورد هر دو گروه اين است كه عوامل مختلف منجر به بسته شدن حفره هاي سينوس مي شود و مخاط و ترشحات بيني نمي تواند جريان طبيعي خود را داشته باشد و در نتيجه عفونت و اختلالات تنفسي پيش مي آيد.
وي در مورد علايم سينوزيت گفت: درد در ناحيه صورت و سر، اطراف چشم و پيشاني، گرفتگي صدا و در اصطلاح (تو دماغي) صحبت كردن وجود مخاط چركي در ناحيه حلق و بيني از علائم شاخص اين بيماري هستند و گاهي اوقات در كودكان كوچكتر چرك هاي پشت حلق منجر به حالت تهوع و استفراغ مي شود و تنفس را بدبو مي كند و باعث سرفه هاي پشت سر هم مي شود.دكتر نراقي در پاسخ به اين سؤال كه چه زماني سينوزيت حاد و چه زماني مزمن ناميده مي شود گفت: در سينوزيت حاد همه علائمي كه گفته شده وجود دارد و اين مشكلات پشت سرهم در بيمار پديدار مي شود و به محض تشخيص درست قابل درمان هستند. اما زماني اصطلاح مزمن به كار مي رود كه علايم بيش از دو ماه ادامه يابد و درمان ها به شكل هاي مختلف پاسخ داده نشود و بيمار همچنان با علايم سينوزيت و دردهاي ناشي از آن درگير باشد، سينوزيت مزمن ناميده مي شود كه البته سينوزيت مزمن نيز برخلاف بعضي تصورات كه در افكار عمومي وجود دارد، قابل درمان است. اما درمان بايد به وسيله تشخيص صحيح صورت گيرد.براي اين تشخيص راه هاي مختلفي وجود دارد از جمله استفاده از اندوسكوپي كه به وسيله آن مي توان تشخيص صحيح در مورد اين بيماري داد و مجراهايي را كه دچار مشكل هستند، شناسايي كرد و پس از آن نسبت به بازكردن و مشكلاتي كه براي سينوس ها ايجاد شده اقدام نمود.
وي همچنين افزود: يكي از شايع ترين مشكلات آلرژي ها هستند كه در اكثر بيماران سينوزيتي وجود دارد و با تشخيص صحيح آنها نيازي به عمل جراحي يا استفاده از اندوسكوپي وجود ندارد و از بسياري از بيماران مبتلا به سينوزيت، آلرژي مشكل ساز است و بدون درمان به وسيله آنتي بيوتيك ها نيز مي توان آن را رفع كرد.

جسته ، گريخته
درمان رايگان در دهه فجر
واحد مركزي خبر: پزشكان  بسيجي  به  مناسبت  دهه مبارك  فجر خدمات  درماني  رايگان  عرضه  مي  كنند.
به  گزارش  روابط  عمومي  نيروي  مقاومت  بسيج  سازمان  بسيج  جامعه  پزشكي  تصميم  دارد به  مناسبت  بيست  و ششمين  سالگرد پيروزي  شكوهمند انقلاب  اسلامي  با اعزام  پزشكان  به  مناطق  محروم  خدمات  درماني  رايگان  عرضه  كند.
براساس  اين  گزارش  يكصد نفر از پزشكان  و پيراپزشكان  بسيجي  پس  از سازماندهي  براي  درمان  رايگان  روز پنج شنبه  پانزدهم  بهمن  به  سيزده  روستاي  محروم  از توابع  شهرستان  ري  اعزام  خواهند شد.
يك درصد افراد، كوتاه قد هستند
واحد مركزي خبر: يك  فوق  تخصص  غدد و متابوليسم  عوامل  موثر بر قد را به  دو بخش  ژنتيكي  و غيرژنتيكي  تقسيم  و تصريح  كرد: عامل   ژنتيكي  مهمترين  مولفه  تاثيرگذار بر قد است .
دكتر خوش  نيت  گفت : كوتاهي  قد براساس  منحني  رشد تعريف  مي  شود و اندازه گيريهاي  غيراستاندارد در منزل  را نمي  توان  به عنوان  معيار كوتاهي  يا بلندي  قد در نظر گرفت . وي  افزود: اگر پس  از اندازه گيري  قد فرد مشخص  شود قد وي  در مقايسه  با منحني  رشد و سن  كوتاه  است  بايد سرعت  رشد قد وي  در مدت  شش  ماه  اندازه گيري  شود.
خوش  نيت  عوامل  ژنتيكي  را يكي  از مولفه هاي  تاثيرگذار بر قد دانست  و اظهار داشت : از هر ۱۰۰ نفر يك  تا دو نفر به  سبب  كمبود هورمون  رشد قدكوتاهي  دارند.
خطر ليوانهاي شفاف و يك بار مصرف
واحد مركزي خبر: مدير كل  دفتر بهداشت  و تغذيه  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  گفت : نوشيدن  مايعات  و غذاهاي  داغ  در ليوانهاي  شفاف  يك بار مصرف  سلامتي  را تهديد مي  كند.
دكتر شيخ  الاسلام  با بيان  اينكه  مايعات  داغ  روي  ليوانهاي  يك  بار مصرف  شفاف  اثر مي  گذارد افزود: بهتر است  به  منظور خوردن  مايعات  و مواد غذايي  از ظروف  ضخيم  و ليوانهاي  مقوايي  استفاده  شود.
احتمال درمان آلزايمر
ايلنا: محققان توانستند روند گسترش بيماري آلزايمر را در موش هاي آزمايشگاهي معكوس كنند. آنها توانستند پادتني بسازند كه مي تواند ذرات جمع شده در ناحيه اي از مغز را كه مسئول حافظه است از بين ببرد.
اين تيم تحقيقاتي در دانشكده پزشكي «واشنگتن» توانستند با اين درمان در چند روز سلول هاي عصبي آسيب ديده را به حالت اول برگردانند.
بين ۲ تا ۵ درصد از انسانهاي بالاي ۶۵ سال و ۲۵ درصد از مردم بالاي ۸۵ سال مبتلا به آلزايمر هستند.
زنها در نقشه خواني مهارت كافي ندارند
ايلنا: كمبود هورمون «تستسترون» در رحم بعضي از خانم ها موجب مي شود كه آنها در نقشه خواني و پارك كردن مشكل داشته باشند.
اين تحقيق كه در ژورنال «هوش» چاپ شده است، بر افسانه اي قديمي كه زنان در چنين مهارت هايي كمبود دارند، صحه مي گذارد.
محققان دانشگاه «گيسن» در آلمان دريافتند، كمبود اين هورمون بر مهارت هاي تجسم فضايي اثر مي گذارد. مهارت تجسم فضايي، مسئول شناسايي و برآورد اشكال و فضاها است، نقشه خواني و پارك كردن اتومبيل هم جزو اين گونه مهارت ها هستند.

آغاز ثبت نام زايران عمره هفته اول اسفندماه
مهر: ثبت نام از زايران در كاروانهاي مجاز معرفي شده از سوي سازمان حج اوايل اسفندماه آغاز مي شود.
سيد ابوالحسن رضوي معاون سازمان حج و زيارت با بيان اين مطلب گفت: ثبت نام زايران براي سفر عمره مفرده محدوديت زماني ندارد و هم اكنون نيز مي توانند براي ثبت نام به شعب بانك ملي در سراسر كشور مراجعه و مبلغ مورد نياز را پرداخت كنند.وي افزود: اسامي دفاتر زيارتي مجاز ، تاريخ اعزام ، ثبت نام در كاروانها ، انتخاب پرواز ، هتل محل اقامت، هزينه سفر و... حداكثر تا اوايل اسفندماه سال جاري اعلام خواهد شد و متقاضياني كه قبلا ثبت نام كرده اند مي توانند براي ثبت نام به كاروانهاي مجاز معرفي شده مراجعه نمايند.وي خاطر نشان كرد: هم اكنون سازمان حج در حال مذاكره با وزارت حج عربستان براي اعزام زايران به عمره مفرده است و چنانچه توافقات لازم صورت بگيرد زمان دقيق ثبت نام در كاروانها نيز اعلام خواهد شد.
معاون سازمان حج و زيارت تاكيد كرد: اعزام زايران عمره مفرده سال ۸۴ از فروردين ماه در سراسر كشور آغاز و تا پايان ماه مبارك رمضان ادامه دارد.

۱۰ درصد دانشجويان در مقطع كارشناسي ارشد بدون كنكور پذيرفته مي شوند
گروه علمي و فرهنگي: دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور مي توانند ۱۰ درصد از ظرفيت سالانه پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد رشته خود را به پذيرش بدون كنكور دانشجويان ممتاز و شاگرد اولي همان رشته در مقطع كارشناسي همان دانشگاه اختصاص دهند.
به گزارش ايسنا، براساس مصوبه شوراي هدايت استعدادهاي درخشان وزارت علوم، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي و پژوهشي كشور مجازند حداكثر ۱۰ درصد از ظرفيت سالانه پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد رشته خود را به دانشجويان ممتاز همان رشته در مقطع كارشناسي همان دانشگاه اختصاص دهند.
دانشجويان ممتاز كساني هستند كه حداقل جزو۱۰ درصد بالاي فارغ التحصيلان همان سال در رشته مربوطه قرار بگيرند و معدل كل آنها نيز از يك حداقلي كه حدود ۱۷ است كمتر نباشد، البته اين حد نصاب معدل مي تواند توسط دانشگاه نيز تعيين شود، ضمن آنكه فعاليتهاي پژوهشي دانشجويان نيز در اين محاسبات مي تواند تاثيرگذار باشد.
ميانگين كل نمره هاي دروس گذرانده شده اين دانشجويان در مقطع كارشناسي بايد پس از پايان نيمسال ششم با حداقل ۱۰۵ واحد درسي بالاي ۱۶ بوده و از اين لحاظ جزو ۱۰ درصد برتر دانشجويان رشته يا گرايش خود باشد.
همچنين در صورتي كه ۱۰ درصد ظرفيت هر رشته يا گرايش كارشناسي ارشد با ۱۰ درصد دانشجويان كارشناسي پر نشود رتبه هاي بعدي كارشناسي با داشتن معدل كل بالاي ۱۶ و گذراندن حداقل ۱۰۵ واحد درسي مي توانند اين ظرفيت را تكميل كنند.
گفتني است دانشجويان هر رشته اي در صورت احراز شرايط مذكور با هر يك از دو شماره دانشجويي مي توانند متقاضي استفاده از اين سهميه شوند. اين دانشجويان نيز بايد دوره كارشناسي را در هشت نيمسال به پايان برسانند.
گفتني است، در انتخاب رشته يا گرايش كارشناسي ارشد، حداكثر ۱۰ درصد ظرفيت هر رشته با دانشجويان كارشناسي پر مي شود و اولويت با دانشجويي است كه همان گرايش را در مقطع كارشناسي انتخاب كرده است.
در صورت عدم تطابق گرايشهاي كارشناسي ارشد با گرايشهاي كارشناسي و يا خالي ماندن ظرفيت هر گرايش كارشناسي ارشد، نظر دانشكده شرط است و يكي از معيارهاي انتخاب گرايش مي تواند تعداد دروس جبراني باشد.
بر اساس اين گزارش ، دانشجويان ممتاز كارشناسي ورودي ۷۹ داراي رتبه اول تا سوم هر رشته نيز مي توانند در صورتي كه ۱۰ درصد ظرفيت كارشناسي ارشد هر رشته پر نشده باشد و تا پايان شهريور ماه فارغ التحصيل شده و داراي معدل كل بالاي ۱۵ باشند متقاضي استفاده از اين سهميه شوند.
در دستورالعمل نحوه پذيرش دانشجويان رتبه اول هر گرايش كارشناسي در مقطع كارشناسي ارشد بدون شركت در آزمون ورودي آمده است: ظرفيت ۱۰ درصد كارشناسي در پايان سال سوم به تعداد واجدين شرايط سال سوم كه متقاضي استفاده از اين سهميه بوده و موافقت دانشكده را دارند، تعيين مي شود.
همچنين در پايان نيمسال ششم در هر رشته يا گرايش كارشناسي يك نفر به عنوان شاگرد اول با داشتن معدل كل بالاي ۱۶ و گذراندن حداقل ۱۰۰ واحد درسي جهت ورود به دوره كارشناسي ارشد بدون آزمون معرفي مي شود.

هشدار در مورد سقط  هاي غيرقانوني
ايلنا: سقط هاي غيرقانوني تحت عناوين مختلف در بيمارستان هاي خصوصي به صورت فوق العاده زياد و هشدار دهنده انجام مي شود.
دكتر جهانبخش اميني عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس افزود: طرح سقط درماني كه چندي پيش شور اول آن به تصويب رسيد، قطعاً مي  تواند تا حدي در قانونمند كردن اين بحث در جامعه كمك كند.وي در مورد مخالفت برخي فقها مبني بر غيرشرعي دانستن طرح سقط درماني گفت: پيش از تدوين اين طرح تمامي پيش بيني هاي لازم صورت گرفته است و مباحث مختلفي با فقها، مراجع و مقام معظم رهبري انجام شده است، لذا بعيد مي  دانم كه با مشكلي روبرو شود و مطمئناً با توجه به ضرورت طرح اين موضوع در جامعه در شور دوم نيز تصويب مي شود.

اولين كارگاه آموزش حقوق كودك برگزار مي شود
فارس: مدير باشگاه حقوق دانش آموز گفت: اولين كارگاه آموزشي مربيان حقوق كودك ويژه مربيان كانونهاي دانش آموزي كشور، اسفندماه سال جاري برگزار مي شود.
محسن ناصر الملكي افزود: كارگاه آموزشي حقوق كودك با هدف آموزش مربيان حقوق كودك و توسط باشگاه حقوق دانش آموز برگزار مي شود.
وي اظهار داشت: باشگاه حقوق دانش  آموز در نظر دارد از اين پس بيانيه  هايي ماهانه، پيرامون موضوعات روز جامعه دانش آموزي صادر كند.
ناصرالملكي اضافه كرد: تمام اتفاقات و حوادث قابل بحث و مهم اتفاق افتاده در هر ماه كه به دانش آموزان مربوط باشد، در بيانيه باشگاه حقوق دانش آموز منعكس مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |