شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۳۱
شايعات و مايعات تا روز ششم جشنواره فيلم فجر
شنبه، شنبه رويايي سينما
چند عكاس با لبخند شماره بنياد فارابي را گرفتند تا نحوه دريافت كارت را بپرسند و لبخندشان روي لب خشكيد، وقتي شنيدند دريافت كارت به سادگي گذشته نيست!
029196.jpg
امروز دماي سينما به نقطه جوش مي رسد. گرچه جاي خيلي  ها در بيست و سومين جشنواره فيلم فجر خاليست، اما رقابت بين آنها كه هستند،امروز به اوج مي رسد.
اين چند خط براي آغاز مطلبي درباره حال و هواي سينما در اين روزها كافيست، اما از كنار اين مقدمه خبرهاي ديگري هم بيرون مي آيد، خبرهاي خوب، خبرهاي بد و البته شايعه.
آغاز خوب، پايان هميشگي
از اول شروع كنيم بهتر است. اول قصه جشنواره فيلم فجر  مي رسد به پيش فروش بليت ها.
آنها كه سالهاست بهمن شان بدون حضور در جشنواره فيلم نمي گذرد، منابع معتبري براي مقايسه وضعيت پيش فروش بليت ها بين امسال و سالهاي گذشته هستند. نتيجه؟ ثبت يك نمره 20 در كارنامه بيست و سومين جشنواره فيلم فجر.
خوشحالي اما طبق سنت ما دوامي ندارد. يكي از خبرنگاران سينمايي مي گويد:پيش فروش، خيلي خوب و منظم انجام شد. ما براي تماشاي فيلم  ها برنامه ريزي كرديم، اما پخش فيلم ها برنامه ريزي ما را به هم ريخت. متاسفانه خيلي از فيلم ها نامشان در ليست فيلم هاي جشنواره قرار دارد كه هنوز آماده نشده اند و وقتي براي تماشاي آنها به سينما مي رويم، مي  گويند هنوز به جشنواره نرسيده و در روزي ديگر برايتان پخش مي كنيم. كاش فيلم  ها باتوجه به مراحل توليدشان در فهرست پخش قرار مي گرفتند.
به هر حال اين بي نظمي در اكران فيلم ها قصه اي قديمي است. ما را همان آغاز خوب بس!
شنبه رويايي
امروز شنبه است واگر اتفاق خاصي رخ ندهد، شنبه، شنبه رويايي سينما است.
براي اينكه به اين ادعا ايمان بياوريد، فقط كافيست نگاهي بيندازيد به فهرست فيلم هايي كه قرار است امروز اكران شوند.
اول ،جايي براي زندگي كه خيلي ها منتظر ديدنش هستند. اين فيلم به كارگرداني بزرگ نيا و با بازي عزت الله انتظامي و هديه تهراني، نام بزرگي ميان فيلم هاي بخش مسابقه جشنواره به شمار مي رود. جايي براي زندگي امروز در سينماهاي آفريقا و سپيده اكران مي شود. غير از اين همه مي دانند كه مجيد مجيدي هميشه يكي از نزديكترين گزينه ها به چيدن سيمرغ از جشنواره فيلم فجر است. امروز بيد مجنون مجيدي هم روي پرده مي رود.
زن زيادي، ماهي  ها عاشق مي شوند، سالادفصل ، يك تكه نان، گيلانه و رستگاري در هشت و بيست دقيقه، فيلم هاي ديگري هستند كه براي كشاندن عده زيادي از مردم به سمت سينماها قابليت هاي لازم را دارند. اما در روزي كه رقابت فيلم هاي داخلي داغ مي شود، فيلم هاي خارجي خوبي هم روي پرده مي روند. مثلا شبح سينما تك كه محصول سال 2004 فرانسه است،تاجر ونيزي ، خبرنگاران جنجالي يا يادداشت هاي موتورسيكلت كه به خاطرچه گواراي انقلا بي شايد در ايران فيلم  جذابي باشد. اين فيلم حتي مي توانست جايزه اسكار را هم ببرد، اما به خاطر ا ينكه محصولي چند مليتي است، از دريافت اين عنوان محروم شد. به هر حال امروز، روز رويايي اهالي سينما است، البته اگر اتفاق خاصي رخ ندهد.
ناراضي
اهالي سينما از ديدن فهرست فيلم هاي خارجي جشنواره فجر ذوق زده نشدند،  حتي اگر نام كيل بيل دو در اين فهرست باشد.
در مجموع تعداد فيلم هاي جذاب بخش بين الملل جشنواره فجر به تعداد انگشتان دو دست نمي رسد. خانه خنجرهاي پران اثر ژانگ يي مو، خاطرات موتورسيكلت ، افعي در مشت،  تاجر ونيزي - فيلمي به كارگرداني رادفورد و با حضور آل پاچينو- و خبرنگاران جنجالي ،  از معدود فيلم هاي بخش خارجي هستند كه اهالي سينما را براي حضور در سرماي شهر وسوسه مي كنند.
شايعه يك
به رنگ ارغوان داستاني جنجالي داشت، درست مثل مارمولك. به رنگ ارغوان به عنوان جذابترين فيلم براي مردم در فهرست فيلم هاي جشنواره فيلم فجر بود، درست مثل مارمولك ،  به رنگ ارغوان تبديل به سوژه اصلي جشنواره شد، درست مثل مارمولك. به رنگ ارغوان بازار شايعات را داغ كرد، درست مثل مارمولك.
آخر قصه به رنگ ارغوان اما اصلا شبيه مارمولك نيست. اين جمله شايعه اي است كه اين روزها ميان اهالي سينما قوت گرفته. اين زمزمه ها از جايي آغاز شد كه عده اي خبر از اكران عمومي به رنگ ارغوان در روزهاي عيد نوروز دادند. تا اينجاي قصه به رنگ ارغوان هم درست مثل مارمولك است، اما ماجرا ادامه دارد. هرچه كه در قالب ديالوگ هاي در گوشي اين روزها در سالن هاي سينما رد و بدل مي شود را كه نمي شود روي كاغذ آورد ، پس چند توضيح احتمالا نهايت كاري است كه ما براي رفع كنجكاوي شما مي  توانيم انجام بدهيم. اول اينكه مي گويند بهترين تبليغ براي يك فيلم، خود آن فيلم است.
دوم هم اينكه مارمولك سال گذشته ركورد فروش در سينماي ايران را شكست. اگر اين توضيح كافي نيست، فقط اينكه مي گويند به رنگ ارغوان قصه اي شبيه به مارمولك دارد ، با پاياني بسيار شيرين!
شايعه دو
دردسرهاي عكس هاي گرفته شده از جشنواره ايران زمين و جشن خانه سينما كار خودش را كرد، عكاس ها آزادي عمل در جشنواره فيلم فجر را از دست داده  اند. اين ماجرا از لحظه اي آغاز شد كه چند عكاس با لبخند شماره بنياد فارابي را گرفتند تا نحوه دريافت كارت را بپرسند و لبخندشان روي لب خشكيد، وقتي شنيدند دريافت كارت به سادگي گذشته نيست!
اين البته در شرايطي است كه مسوولان بنياد فارابي مي گويند براي تمام عكاسان متقاضي كارت صادر شده، اما نكته مهم اين است كه عكاس ها تنها در لحظه برگزاري جلسه مطبوعاتي دستشان به شاتر مي رود. ظاهرا در محافل هنري دردسر شاتر بيش از قلم است!

خانه اي از جنس بازي
029199.jpg
بازي هاي كامپيوتري از سرگرمي هايي هستند كه همزمان با گسترش كاربرد كامپيوترهاي خانگي مورد توجه بسياري قرارگرفته اند. هنگامي كه سر و كله انواع مختلف اين بازي ها به صورت گسترده و ارزان در كتاب و نوار فروشي هاي تهران پيدا شد، تب گيم هم در ايران بالا گرفت؛ بازي هايي با مايه هاي جنگي و البته ورزشي كه قبلا مدل هاي ابتر آن در ميكرو، سگا و وسايل اينچنيني براي نوجوانان تجربه شده بود، آنقدر سريع در خانه هايي كه يكدست كامپيوتر وجودداشت آرشيو شد كه ديگر مي شد در پياده رو خيابان ها هم بساط CD فروش هاي دوره گرد را نشان كرد و با مبلغي كمتر از يك هزار تومان جديدترين بازي كامپيوتري را به ميهماني كيس هاي خانگي برد. بازي هاي كامپيوتري اما تنها در ايران با استقبال روبه رو نشد، چون نمي توان تلاش هاي شركت هاي مختلف خارجي در اين زمينه را ناديده گرفت. انواع و اقسام بازي هاي تخيلي با گرافيك هاي آنچناني، دامنه فعاليت جذاب خود را تا دنياي سينما هم گسترش داد. بازي كامپيوتري فيلم هايي مثل ماتريكس نمونه عيني چنين داستاني است و گاهي مي توان استقبال از بازي  ها را بر ديدن فيلم ها ارجح دانست. اما در سوي ديگر سكه بازي هاي كامپيوتري، خط و نشان والدين و البته كارشناسان مختلفي بود كه وجود اين بازي ها را مخل فضاي آرام زندگي دانش آموزان كه به زعم آنها مشتمل بر درس خواندن و ورزش است  دانستند. پشت ميزنشيني و غرق شدن در دنياي عجيب و پرهيجان بازي هاي مجازي اما آرزوي تمام آنهايي است كه نمي توانند به راحتي از اين نعمت! بهره ببرند. اين دلمشغولي آنقدر با اهميت شد كه بالاخره تاسيس مكان هايي عمومي براي استفاده كودكان و نوجوانان از اين تفريح دنياي جديد، ذهن مسوولان شهري را هم دور زد. در اولين اتفاق مرتبط، شهرداري منطقه 3 اقدام به تاسيس مكاني كرده كه در آن، اين قشر مي توانند از امكانات متعدد موجود استفاده كنند و روزهاي عدم دسترسي و استفاده از خدمات دنياي مجازي را به فراموشي بسپرند.
خانه بازي هاي رايانه اي باتوجه به فراگيري بازي هاي كامپيوتري سعي دارد تا از طريق تحقيق و پژوهش، برگزاري نشست هاي علمي آموزشي و برگزاري مسابقات و جشنواره هاي بازي هاي رايانه اي، اقدامات لازم در خصوص فرهنگسازي و پيشگيري از آثار و تبعات جانبي را به عمل آورد. در خانه بازي هاي رايانه اي كه نفس دايركردنش بسيار مثبت و بكر است علاوه بر ارايه خدمات عمومي دسترسي به اينترنت، دوره هاي آموزشي عمومي و پايه اي آشنايي با رايانه در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد. افتتاح اين خانه كه در خيابان ميرداماد واقع شده، مي تواند الگويي باشد براي تاسيس مكان هايي اينچنيني كه با در اختيار قرار دادن امكانات ، گسترش سطح فرهنگ علاقه مندان را نشانه روي كند. خانه هاي كتاب، مطبوعات، هنر و ديگر اماكن اينگونه نويد بخش تفريحات سالم و رايگاني خواهد بود كه تاسيسشان براي مسوولان زحمت كمتري دارد تا خرج پول هاي كلان براي برگزاري يك همايش در مورد پر كردن اوقات فراغت.
افتتاح خانه بازي هاي رايانه اي در ايام فجر را به فال نيك مي گيريم، هرچند كه بازي هاي كامپيوتري ديگر از دامنه علايق ما خارج شده است.

ستون شما
بي دليل 
خوشم مي آيد از شما. اين خواننده گرامي دليلش را نفرمودند. انشاالله كه خير است.
مشكل جا
ستون جعبه را بيشتر كنيد. جمله اخير پيشنهاد بانويي بود كه عقيده داشت تلويزيون حتي آنقدر اهميت دارد كه يك صفحه كامل را به آن اختصاص بدهيم. حرف ايشان دربست قبول است، اما ما براي همين جعبه كوچك كلي مشكل جا داريم. باور كنيد.
ملك كوچك 
حسين گل محمدي از نارمك: كاش كنار ستوني كه براي معرفي برنامه هاي جشنواره اختصاص داده ايد، به خود فيلم ها مي پرداختيد. پشت تلفن گفتيم ماييم و اين يك كف دست صفحه. توجيه شدند.
سه باره 
پاسخ مكالمه بعدي هم مشابه بود. پس دليل ندارد بنويسيم. ببخشيد!
آخرين بازي 
باورتان نمي  شود اگر بفهميد باجناق آقاي باجناق دوباره تماس گرفت. آقاي باجناق همان استادي هستند كه به بازي كردن فريدون زندي در تيم ملي، به دليل دانش قليل در زبان فارسي، اعتراض داشتند. پرسيديم چه خبر؟ جواب دادند: بازي بوسني آخرين بازي يك تيم صد درصد ايراني بود. اين را بنويسيد. صدايشان مي لرزيد و غم داشت: ما هم شديم مثل فرانسه. فردا لابد بازيكن سياهپوست هم مي آوريم. و بعد تق قطع كرد. نفهميديم رفت گريه كند يا به ريش ما بخندد!
اشتباه عوضي 
از ما مصرانه خواستند بنويسيم خوانندگان گرامي از پوشك آماده مارك دار استفاده كنند. احتمالا اشتباهي وصل شده بود!
دكتر ها كجاييد
۲ شماره سه شنبه و چهارشنبه مطالب جذابي داشت. البته بايد از مطالب بلندتان، به خصوص در صفحه دخل و خرج كم كنيد. راستي اين اعضاي پزشك شما كجا تشريف دارند؟
پاسخ داديم بانو ميراسكندري به استراحت مي پردازند، آقاي آشوري رفته اند مرخصي و آقاي وحداني را چيزخور كرده اند!
اين وري يا آن وري؟
تلويزيون را روشن كردم و ديدم يك خواننده ايراني آهنگ يك خواننده آن وري را مي خواند. برايم عجيب بود.
- مي خواستند ريا نشود لابد، والا آهنگ خودشان را مي خواندند.

جعبه
يووه اختلاف را بيشتر مي كند؟
معماي بروتاين اولين برنامه اي است كه مي  توانيد روز شنبه را با ديدن آن آ غاز كنيد. اين سريال امروز ساعت 13پخش مي شود۱۳:40 مي توانيد تكرار سريال عمر خيام را از شبكه 3 ببينيد. مسابقات ليگ برتر انگليس امروز نيز با انجام 8 ديدار پيگيري مي شود. از ميان مسابقات امروز و البته باتوجه به زمان انجام آنها، احتمالا ديدار منچستر يونايتد با بيرمينگهام مي تواند بهترين گزينه براي پخش باشد. اين بازي۱۸:30 آغاز مي شود. از فوتبال كه جدا شويم سريال خانه پدري را مي  توانيد ساعت 19 تماشا كنيد، از شبكه تهران.
عشق گمشده را مي توانيد ساعت۲۰:30 از شبكه سوم ببينيد. طلاي  هانتر را مي توانيد ساعت 21 از شبكه دوم ببينيد۲۲:10 قسمت ديگري از سريال فرار بزرگ پخش مي شود از شبكه اول. بهار آمد، ويژه برنامه دهه فجر است كه هر شب ساعت۲۲:15 از شبكه سوم پخش مي شود. ويژه برنامه جشنواره فيلم فجر هم ساعت 22 از شبكه دوم پخش مي شود، با اجراي كم نظير احمد نجفي. بازهم به سراغ فوتبال مي رويم و اين بار سري A ايتاليا. پس از اينكه چهارشنبه و پنج شنبه گذشته اين مسابقات دنبال شد ،  امروز هم هفته جديدي از سري A با دو بازي آغاز مي شود. مسابقه اي كه امروز ساعت 23 مي توانيد از شبكه سوم تماشا كنيد مخصوص علاقه مندان به يوونتوس است. يووه صدرنشين، امروز درخانه پالرمو به مصاف اين تيم مي رود. احتملا پس از پايان اين مسابقه ديدار رئال مادريد و اسپانول را هم مي توانيد تماشا كنيد. اينكه كدام بازي را كدام گزارشگر، گزارش خواهد كرد، نمي دانيم، ولي دعا كنيد نوبت گزارش هاي خوب باشد. غير فوتبالي ها هم مي توانند ساعت 23 تكرار سريال بي خانمان را تماشا كنند، از شبكه تهران.

فرهنگ۱
نمايشگاه براي فجر
همزمان با دهه فجر، نمايشگاه كتاب قاصدك هاي نور، ويژه كتاب هايي با موضوع انقلاب اسلامي در فرهنگسراي پايداري افتتاح شد. اين نمايشگاه دربرگيرنده بيش از 50 عنوان كتاب جديد پيرامون انقلاب اسلامي است. اين نمايشگاه با آغاز دهه فجر ، يعني 12 بهمن ماه آغاز به كار كرده و تا 25 بهمن ماه داير خواهد بود. اگر دوست داريد از اين نمايشگاه ديدن كنيد، مي توانيد همه روزه از ساعت 8: 30تا 18 به خيابان 17 شهريور، خيابان پيروزي، خيابان شكوفه، فرهنگسراي پايداري مراجعه كنيد.
همچنين فرهنگسراي نوجوان با مشاركت صدها نوجوان برنامه هاي فرهنگي - هنري را با عنوان پرچمي به رنگ نوجواني اجرا مي كنند.جشنواره سرود و نمايش نوجوانان با مشاركت آموزش و پرورش منطقه 18، برپايي ايستگاه هاي هنري در مرقد مطهر امامره، برپايي جشن  بزرگ نوجوانان در برخي از مدارس منطقه 18 از برنامه هاي اين فرهنگسرا است.
و اينكه فرهنگسراي سالمند با هدف گسترش رشته هاي هنري و آشنايي شهروندان با هنرهاي گوناگون، اقدام به برپايي دوره هاي آموزش هويه كاري كرده است. در اين دوره آموزشي، هنرجويان با نحوه كار با هويه جهت كشيدن انواع طرح روي پارچه آشنا مي شوند. اطلاعات بيشتر را مي توانيد از اين شماره تلفن ها بگيريد
: 9-3358688

فرهنگ 2
مطبوعات اول انقلاب
خانه فرهنگ و كتابخانه فرزانگان دوره زمستاني كارگاه هنري طراحي، سفال و خوشنويسي را برگزار كرده بود. در پايان اين دوره نمايشگاهي از آثار كساني كه در اين كلاس ها شركت كرده اند تشكيل شده است. اگر علاقه داريد نمايشگاه هنرمندان كوچك را ببينيد تا 22بهمن همه روزه مي توانيد به اين فرهنگسرا برويد. در كنار اين نمايشگاه اولين نمايشگاه روزنامه هاي اول انقلاب نيز تا 22 بهمن ماه در اين فرهنگسرا داير است. 8صبح تا 8شب مي توانيد به آنجا سري بزنيد و نگاه كنيد. آدرس فرهنگسرا هم خيابان گلستان، جنب پارك تسليحات، كوچه شهيدگلستاني است.
خانه فرهنگ خزانه وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اقدام به برگزاري نمايشگاه كتاب با عنوانانفجار نور كرده است.
در اين نمايشگاه بيش از 500 عنوان كتاب، شامل 1500جلد با موضوعات مختلف انقلاب اسلامي در معرض ديد بازديدكنندگان قرار خواهد گرفت.
علاقه مندان جهت بازديد از اين نمايشگاه مي توانند از تاريخ دوازدهم لغايت بيست و يكم بهمن ماه همه روزه از ساعت 9 الي 16 به نشاني خزانه بخارايي، فلكه اول عباسي، خيابان شهيد پرستويي، پلاك 133 مراجعه كنند يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 2-5312921 تماس حاصل كنند.

صحنه
تئاتر و محرم 
جشنواره تئاتر فجر به كار خود پايان داد و حالا نوبت موسيقي و فيلم است كه صاحب جشنواره باشند. خبر ستون امروز صحنه را كه تازه از جشنواره خارج شده است، اختصاص مي دهيم به تئاتر شهر.
تا چند روز ديگر محرم از راه مي رسد و مراسم مختلف عزاداري در نقاط مختلف كشور داير خواهد شد. همزمان با اين ايام مجموعه تئاتر شهر، از 30 گروه نمايشي آئيني از سراسر كشور ميزباني مي كند. گروه هاي شركت كننده در بخش تعزيه و آئين هاي نمايشي به اجراي ده ها برنامه مذهبي مي پردازند كه همگي با موضوع واقعه كربلا و روايت مصائب خاندان عصمت و طهارت است. از مهمترين برنامه هايي كه قرار است در اين مدت در تئاتر شهر به اجرا درآيد، عبارتند از: پرده خواني و شمايل گرداني، سنج و دمام نوازي، نوحه خواني، كرنانوازي، مناجات خواني، مناقب خواني، قنبرخواني، چاووش خواني، سرنانوازي،مناجات خواني، روايت خواني مذهبي و چكچك خواني. علاوه بر اين آئين هاي نمايشي،  ده ها برنامه پژوهشي، علمي و سخنراني و تحليل و نمايشنامه خواني و جلسات بررسي متون كلاسيك و مدرن در همايش سراسري آئين هاي عاشورايي به اجرا درمي آيد.
نخستين همايش سراسري آئين هاي عاشورايي توسط مجموعه تئاتر شهر و با حمايت مركز هنرهاي نمايشي از هجدهم بهمن ماه تا سوم اسفندماه در تهران برگزار مي شود. اين همايش در سالن اصلي تئاتر شهر برپا خواهد بود.

هوا
روي نقطه صفر!
كارشناسان براي امروز تهران كه آغاز هفته هم هست، هواي برفي را پيش بيني كرده اند. يعني در چهل و هفتمين روز از زمستان هم برف خواهيم داشت. البته فراموش نكنيد كه اين فقط يك پيش بيني است و ممكن است توده  هاي پرفشار و كم فشار يك طوري با هم كنار بيايند و هوا آفتابي تر از هميشه شود.
در همين پيش بيني آمده  است كه هواي تهران در گرمترين ساعات امروز به 9 درجه سانتيگراد بالاي صفر خواهد رسيد و هواي امشب تهران اختلافش با گرمترين ساعات به 9 درجه مي رسد. امشب روي نقطه صفر هستيم.

ذهن زيبا
قبل از حرف زدن، بايد 7 بار زبان را دور دهان چرخاند.
ضرب  المثل فرانسوي
يك وجب عمل، بيشتر از يك وجب وعده مي ارزد.
ضرب المثل يوناني
كسي كه وجدانش پاك باشد، هميشه شادمان است.
ضرب المثل چيني

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |