شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۳
گفت و گو با پژمان بازغي بازيگر فيلم «دوئل»
فقط بعضي چهره ها ماندگار مي شوند
پريسا پريشاد
009801.jpg
* از شخصيت جواد در سريال آژانس دوستي تا زينال فيلم جنجالي دوئل چقدر فاصله است؟
- مسلماً فاصله اش زياد است. هم براي من، هم براي اين كار. جواد تجربه اوليه ام بود و در واقع بازي در نقش جواد براي من يك كار تجربي بود. اما ايفاي نقش زينال يك كار، يك بازي و يك توليد حرفه اي است. براي همين است كه مي گويم خيلي تفاوت دارد.
* براي رسيدن به نقش زينال چقدر تلاش كرديد.
- قطعاً پژمان بازغي خيلي تلاش كرده كه از جواد به زينال حميدآوي برسد. بازي در نقش زينال حاصل ده سال تلاش من در عرصه سينماست.
* كار در تلويزيون سخت تر است يا در سينما؟
- هركدام شرايط ويژه مي طلبد. در تلويزيون ما با مخاطب عام روبه رو هستيم و يك نقش از هيچ به پختگي مي رسد اما در سينما در حداقل زمان بايد نقش به حداكثر تعريف از آن نقش برسد. در واقع در تلويزيون بايد خوب بازي كني و بتواني به سادگي با مخاطب عام ارتباط برقرار كني. در سينما بايد تلاش كني كه ماندگار شوي و مخاطب را به سينما كشيده و او را به تماشاي فيلم مجاب كني.
* نظر شما در رابطه با سرعت ستاره شدن در سينماي ايران چيست؟
- ما در سينماي ايران ستاره نداريم. اگر منظور شما بخش جوانگرايي سينماست كه البته اگر بدون هدف و چشم انداز باشد نه تنها به سينما كمك نمي كند، به ساختار آن آسيب وارد مي كند.
براي ستاره شدن بايد از لحاظ فكر و انديشه تجربياتي انجام شود. سواد، ظرف ظرفيتي را افزايش مي دهد. اگرچه بي حساب و كتاب آدم وارد سينماي ايران شده است، بعضي ها در حد يك يا چند فيلم باقي مي مانند و بعضي چهره هاي ماندگار مي شوند.
در سينماي ايران به تعداد انگشتان دست بازيگر جوان وجود ندارد. اگر همين تعداد در حال توليد فيلمي باشند، قطعاً كارگردانهاي ديگر بازيگر نخواهند داشت.
* وضعيت اقتصاد سينما چه نقشي در اين وضعيت دارد؟
- به علت وجود يك اقتصاد بيمار در سينماي ايران، بعضي از فيلمسازان تصور مي كنند اگر دستمزد به بازيگر ندهند، فيلم مي تواند بفروشد و به ساخت فيلم هم كمك مالي مي شود.
البته به جزء وضعيت اقتصاد سينما مشكل در بخش تخصصي سينما هم وجود دارد.
به لحاظ علمي و عملي بايد تخصص و چهره همزمان با هم و در كنار هم قرار بگيرد.
من فكر مي كنم چهره در حد خودش جذابيت دارد؛ اما بايد اين چهره يك هنرمند و بازيگر خوب هم باشد.
* ويژگي «دوئل» چه بود كه پيشنهاد بازي در اين فيلم را پذيرفتيد؟
- بزرگترين ويژگي اش حضور احمدرضا درويش به عنوان كسي كه سينما دغدغه ذهني و زندگي اش است. و دليل بعدي شخصيت زينال حميدآوي بود. اين شخصيت آنقدر زيبا نوشته شده بود كه نه تنها من بلكه شايد هيچ بازيگر ديگري هم «نه» نمي گفت.
ويژگي بعدي فيلم دوئل حضور تهيه كننده قوي آن است كه از پتانسيل هاي موجود به خوبي استفاده مي كرد و سرفرصت فيلمي ساخته شد كه يك تيم كاملاً حرفه اي از بهترين هاي سينماي ايران را همراه داشت.
009798.jpg
تمام اينها پارامترهايي است كه يك بازيگر مي توانست نقش را قبول كند.
* فكر مي كرديد جايزه جشنواره فيلم فجر را بگيريد؟
- من كه جايزه نگرفتم.
* اما درويش جايزه خود را به شما هديه كرد؟
- نه، هيچ وقت به آن فكر نمي كردم. خيلي از فيلمها در سينماي ايران خيلي خوب فروش دارد؛ اما علت آن موقعيت خاص اين فيلم است. اما دوئل به خاطر ويژگي خاص خودش فروش كرد. فروش خوب فيلم دوئل جايزه من است.
* شما در بازيگري پيرو سبك خاصي هستيد؟
- نه، به شكل كلاسيك آن. البته سبك هايي براي بازيگر شدن هست؛ اما نمي تواند در تمام نقش ها اثرگذار باشد.
تحليل شخصيت؛ تحليل نقش و شناخت و حس و حال نقش و شناخت ادبيات آن مهمترين كار يك بازيگر است.
* به عقيده شما بازي در چه نقشي دشوارتر است؟
- همه نقش ها به نظر من سخت است، حتي نقشهاي ساده. چون قرار است از خودت جدا شده و كس ديگري شوي.
يكي از جذابيت هاي بازيگري اين است كه در يك برهه زماني خاص قرار است يك نفر ديگر شويم نه اين كه عكس روي جلدش باشيم.
* جنگ براي شما چه مفهومي دارد؟
- بزرگترين حادثه تاريخ معاصر ما بعد از انقلاب، جنگ است.
به هر حال در زماني كه من بزرگ مي شدم و رشد مي كردم جنگ را حس كردم. آثار مخرب جنگ را هنوز مي توان در خانواده ها ديد.
جيره بندي آب، برق، غذا و رفتن كاروانهاي داوطلبان به جبهه ها، تشييع شهدا و بمباران چيزهايي است كه در ذهن من باقي مانده است. در سالهاي جنگ خانواده ما به علت شغل پدرم در بوشهر زندگي مي كرد؛ وجود نيروگاه اتمي و سايت بسيار مجهز بوشهر، دشمن علاقه زيادي براي تخريب اين شهر داشت و كمتر روزي بود كه صداي آژير را نشنويم.
اگرچه مدرسه ها تعطيل مي شدند و ما به خانه بازمي گشتيم و آن روزها از اين اتفاق خوشحال بوديم اما حالا كه به آن روزها نگاه مي كنم مي بينم چه روزهاي سختي را پشت سر گذاشتيم.
* به عقيده شما جنگيدن سخت تر است يا بازيگري؟
- خوب، جنگ خيلي جدي تر است. چون در واقع بحث مرگ و زندگي انسانهاست. اما در ميان شغل ها به عقيده من بازيگري از همه سخت تر است.
* صحبت كردن به لهجه جنوبي براي شما سخت نبود؟
- ياد گرفتيم، در ابتدا؛ چرا كمي سخت بود اما بعد از دو ماه روخواني ياد گرفتيم و صحبت كردن براي ما عادي شد.
* بازي در كنار «سعيد راد» چگونه بود؟
- آخرين فيلمي كه از او در ذهن من مانده بود، فيلم خط قرمز و بازي فوق العاده اش بود.
خيلي دلم مي خواست ازنزديك با سعيد راد روبه رو شوم. به هر حال كساني چون سعيد راد كه متعلق به يك سينماي ديگر هستند و يك سري تجربيات منحصر به فرد دارند و در طول زمان بر تجربيات آنها نيز افزوده شده بازي در كنارشان نه تنها خالي از لطف نيست، بلكه پر از كسب تجربه است.
* اگر واقعا زينال حميدآوي بوديد چه احساسي به شما دست مي داد اگر رو به روي اسكندر مي ايستاديد و او را در آغوش مي گرفتيد؟
- قاعدتاً زينال احساس خوبي نداشت و اين در بخشهايي از فيلم آمده. به هر حال آنها دو نفر با دو ايدئولوژي متفاوت بودند. اما اگر در زندگي واقعي باشد؛ اگر چاره اي نداشته باشم بودن آن آدم را در كنار خودم مي پذيرم.
* نقش پژمان بازغي در زندگي حقيقي چگونه است؟
- پژمان بازغي، متولد ،۱۳۵۳ يك آدم معمولي در اين جامعه، شغل بازيگر ،باقي آن را هم از پدر و مادرم بپرسيد.
* حرف آخر؟
خيلي خوشحالم كه دهه اول زندگي بازيگري ام به خوبي پشت سر گذاشته شد. پيشرفت من در ده سال براي خودم خيلي خوب بود. اگر براي پنج سال ديگر هم بتوانم تلاش كنم كه بهتر بازي كنم فكر مي كنم مثبت تر عمل كرده ام.

سايه روشن هنر
آينه تمام نماي يكسال فيلمسازي
جشنواره  فيلم  فجر به  منزله  سكوي  پرتابي  براي  فيلمسازان  است  تا بتوانند به  بيان  ايده  ها و افكار متعدد خود بپردازند.
محمدرضا اهنج  كارگردان  تلويزيون  و سينما در گفتگو با ستاد خبري  بيست و سومين  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر افزود: جشنواره، آينه  تمام نماي  يك  سال  فعاليت  فيلم  سازان  است  از اين  رو در ايجاد رقابتي  سالم  ميان  آنها نقش  قابل  توجهي  دارد. وي  بابيان  اين كه  دست اندركاران  نبايد سليقه  مخاطبان  عادي  جشنواره  رابه  فراموشي  بسپارند، تصريح  كرد تا سطح  سليقه  وذائقه  مخاطب  بدرستي شناخته  شود و عرضه  فيلم  ها نيز برمبناي  خواسته  هاي  اين  دست  از مخاطبان  انجام  گيرد.
اهنج ، برگزاري  بيست  و سومين  دوره  جشنواره  فيلم  فجر را بسيار متفاوت  تر از گذشته  دانست  و حضور بخش  آسيا را در جشنواره ، باعث  بالارفتن  اعتبار جشنواره  در سطح  بين المللي  خواند. وي  كه  امسال  با اولين  فيلم  بلند سينمايي  خود زخم  زيتون  در بخش  ميهمان جشنواره  حضور دارد گفت:  حضور زخم  زيتون  در بخش  ميهمان  و مسابقه  فيلم هاي  اول  و دوم  باعث  خوشحالي  من  است  چراكه  اين  فيلم  در رقابتي  سالم  با ديگر فيلم هاي  شركت كننده  در جشنواره  سنجيده  مي شود.
توجه به نياز واقعي مخاطب
محمدعلي  طالبي  كارگردان  سينما، فيلم سازي  در حوزه  سينماي  كودك  و نوجوان را جذاب  و مشكل  خواند و افزود: راز ماندگاري  و تأثيرگذاري  سينماي  كودك ، توجه  به  نيازها و خواسته هاي  واقعي  مخاطبان  است .
وي  افزود: سينما وتلويزيون  در سال هاي  اخير در توليد فيلم هاي  كودك  و نوجوان  ضعيف  عمل  كردند. وي  ادامه  داد: توليد فزاينده  مجموعه هاي  تلويزيوني مربوط به مسائل  جوانان ، اعتياد، طنز و پليسي  آثار حوزه  كودك  و نوجوان  را تحت  تأثير قرارداده  است .
اين  كارگردان  تصريح كرد: گروه هاي  سني  كودك  و نوجوان  با توجه  به  كمبود برنامه هاي  مناسب  مجبورند اوقات  فراغت  خود را با تماشاي  مجموعه هاي  تلويزيوني غير مرتبط با سن  خود پر كنند. وي  توليد و پخش  مجموعه هاي  تلويزيوني  كودك  و نوجوان  را شيوه  مناسبي  براي غني سازي  اوقات  فراغت  كودكان  و استفاده  مفيد آنان  از رسانه  تلويزيون  دانست .
طالبي  هفته گذشته  تصويربرداري  مجموعه  تلويزيوني  ماه  «شب  چهارده » را در منطقه  ماسوله  به  پايان  رساند. ماه  شب  چهارده  بر اساس  داستاني  از هوشنگ  مرادي  كرماني  در گروه  كودك  شبكه  اول  سيما تهيه  مي شود.
طالبي  ادامه  داد: در اين  مجموعه  با خلق  فضايي  شاد براي  كودكان ، با آنهادرباره  مباحثي  چون  هنر و زيبايي  صحبت  مي شود. وي  توضيح  داد: توليد فيلم  سينمايي « ماه  شب  چهارده » همزمان  با تدوين  اين مجموعه  تلويزيوني  آغاز مي شود.

سايه روشن هنر
مهدي سليمي برنامه هاي موزه سينما را در دهه فجر تشريح كرد
009795.jpg
مهدي سليمي، مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و مديرعامل موزه سينما در نشست خبري با نمايندگان رسانه هاي گروهي به تشريح برنامه هاي آتي موزه پرداخت.
وي با اشاره به محور هاي گسترش فعاليتهاي فرهنگي در موزه سينما گفت: تاسيس باشگاه فيلم، انتشار فصلنامه، ادامه انتشار كتاب ها در جهت شناسايي هر چه بيشتر تاريخ سينما، راه اندازي سايت مجازي و بانك اطلاعاتي موزه، ديجيتالي نمودن گنجينه موزه براي كمك به بهره برداري مخاطبان، برگزاري نمايشگاه فصلي (حداقل چهار نمايشگاه) در سال ، برگزاري مراسم بزرگداشت مفاخر سينما و دست اندركاران و برگزاري نشست هاي تخصصي، ازجمله موضوعات در حال پيگيري است. مدير عامل موزه سينما گفت: باشگاه فيلم «موزه سينما» در دهه فجر افتتاح خواهد شد و نمايش فيلمهاي اين باشگاه به گونه هاي مختلف سينمايي ازجمله سينماي كمدي، اجتماعي، علمي و تخيلي اختصاص دارد و از مهمترين اقدامات اين باشگاه، اختصاص يك سانس به نمايش فيلمهاي سينماي مستند است.
مهدي سليمي درباره «باشگاه فيلم» گفت: شصت عنوان فيلم از اول فروردين تا پايان خرداد ماه ۸۴ براي مدت چهار ماه اعلام مي شود و پس از آن نيز برنامه هاي فصلي باشگاه را قبل از شروع هر فصل به صورت كتابچه راهنما در اختيار علاقه مندان و اعضا قرار مي دهيم.از ديگر اقدامات اين باشگاه، برگزاري جلسه هاي نقد و بررسي، گفت و شنود و سخنرانيهاي مربوط به سينما مي باشد. سليمي  انتشار تمبرهاي سينمايي را همزمان با جشنواره فيلم فجر، از ديگر برنامه هاي موزه دانست و گفت: همزمان با سالروز افتتاح موزه و برداشت سوم موزه نخستين نمونه هاي تمبر سينمايي در يك مجموعه با همكاري شركت پست جمهوري اسلامي  ايران منتشر مي شود. اين مجموعه به چهار تمبر سينمايي شامل تصوير ساختمان «موزه سينما» ، تصويري از فيلم «گاو» (يكي از مطرح ترين فيلمهاي تاريخ سينماي ايران)، تصويري از فيلم «خانه دوست كجاست» (كه عباس كيارستمي را به عنوان يك چهره جهاني مطرح كرد) و تصويري از فيلم «بچه هاي آسمان» (مجيد مجيدي كه كانديداي دريافت جايزه اسكار بود)، يك بلوك چهارتايي تمبر موزه سينما را تشكيل خواهد داد. وي افزود: به سفارش معاونت امور سينمايي در كنار اين مجموعه، تمبر سيمرغ بلورين جشنواره بين المللي فيلم فجر و پروانه زرين جشنواره بين المللي فيلمهاي كودك و نوجوان نيز به همراه مجموعه ياد شده يا احتمالا پس از برگزاري جشنواره منتشر خواهد شد. بخشي از برنامه هاي جنبي جشنواره امسال كه در موزه سينما برپا مي شود، به نمايش فيلم هاي صامت، اختصاص دارد. ده فيلم صامت تاريخ سينماي جهان با اجراي موسيقي زنده به سرپرستي «دكتر شاهين فرهت» به نمايش گذاشته  مي شود. همچنين فيلمنامه اين آثار نيز منتشر و در هنگام نمايش عرضه خواهد شد. اسامي  فيلمها عبارتند از: دزد بغداد، رزمناو پوتمكين، علف، ژنرال، ماجراهاي شاهزاده احمد، برلين سمفوني شهري بزرگ، اتاق كار دكتر كاليگاري، مترو پليس، مصيبت ژاندارك و روشنايي هاي شهر.

هنر
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |