شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۳
گزارش جلسه نقد و بررسي فيلم هاي جشنواره فجر
نگاه مرز نمي شناسد
009987.jpg
نشست خبري «تنهايي باد» با حضور كارگردان- وحيد موسائيان، غلامرضا موسوي- تهيه كننده، فريدون شهبازيان- آهنگساز و ناهيد صيام دوست- بازيگر در محل سينما صحرا برگزار شد.
در اين جلسه وحيد موسائيان در پاسخ به اين كه چرا دوباره كردستان؟ گفت: من به عنوان يك فيلمساز وقتي با يك موضوع برخورد مي كنم كه جذابيت دارد. نسل كشي در زمان رژيم صدام براي من خيلي جالب توجه بود و باعث شد كه آن را به فيلم تبديل كنم.
غلامرضا موسوي تهيه كننده ضمن اظهار رضايت از توليد اين فيلم گفت: تقريبا يك بخش كوچكي از اين فيلم با سرمايه گذاري حوزه هنري است و بقيه را بصورت شخصي سرمايه گذاري كردم و زماني كه آقاي موسائيان طرح را به من ارائه دادند خيلي علاقه مند شدم كه از نگاه ايشان حتما اين فيلم ساخته شود.
وي در پاسخ به اين كه «تنهايي باد» فيلمي است كه در گيشه نمي تواند موفق عمل كند، چرا توليدات متنوعي كار مي كنيد، تصريح كرد: ما به عنوان تهيه كننده علاقه مند هستيم توليدات متنوعي انجام دهيم و من براي اين فيلم خيلي به فكر «گيشه» نبودم.
فريدون شهبازيان آهنگساز «تنهايي باد» نيز گفت: علاوه بر موسيقي متن كه براي صحنه ها ساخته شد آقاي موسائيان از يك نوع موسيقي صحنه هم استفاده كردند، موسيقي كه هنرپيشه اصلي فيلم هنگامي كه خاطرات گذشته خود را مرور مي كند، به كاست گوش مي دهد و اين موسيقي نيز در اجرا متعلق به من است كه تقريبا سي و پنج سال قبل كار كردم.
وحيد موسائيان درباره انتخاب نقش هانا گفت: «ما آگهي به روزنامه داده بوديم و نمي خواستيم به ظاهر زبان انگليسي را با لهجه فارسي صحبت كند ولي از روزنامه ها نتيجه اي نگرفتيم تا اين كه خانم شيخ الاسلامي  مستند ساز خوب كشورمان، خانم صيام دوست را به من معرفي كردند».
در حاشيه جلسه نقد و بررسي «تنهايي باد» از غلامرضا موسوي به عنوان تهيه كننده چندين بار از سوي حاضرين پرسش شد كه بعيد است تهيه كننده«گل يخ» و««تنهايي باد» يك نفر باشد كه وي نيز همچنان معتقد بود تهيه كنندگان بايد كار متنوع انجام دهند و تأكيد كرد هنوز هم از «گل يخ» دفاع مي كنم.
موسائيان نيز افزود: فيلم «تنهايي باد» در ادامه مهاجرت و همان مسئله اي است كه در «خاموشي دريا» مطرح كردم و تلاش مي كنم اين نوع سينما را ادامه دهم و معتقدم فيلم فقط متعلق به كردها نيست، يك موضوع بشر دوستانه را مطرح كرده است.
وي اظهار اميدواري كرد، نمايش فيلم ها در گروه مخاطب خاص (آسمان باز) مورد استقبال واقع شود.ايرج كريمي كارگردان «باغ هاي كندلوس» در جلسه مطبوعاتي اين فيلم گفت: هيچ فيلمسازي تصميم نمي گيرد كه مولف باشد يا نباشد، بلكه اين مولف بودن بايد به كشف و مكاشفه ديگران برسد.
به گزارش ايسنا، وي معتقد است: سينماي مؤلف وجود دارد، اما فيلم مولف نداريم.
محمدرضا سكوت  فيلمبردار «باغ هاي كندلوس» كه امسال علاوه بر اين فيلم، «كافه ترانزيت» را در مقام فيلمبردار كار كرده است و كانديدا ي دريافت سيمرغ بلورين شده است. نيز گفت: نهمين همكاري و همفكري من با آقاي كريمي است و بنده در بخش فني كمكشان كردم.
البته مدت فيلمبرداري اين فيلم تقريباً يك ماه بود و امكانات خوبي از طريق فارابي در اختيار ما قرار گرفت.
ايرج كريمي درباره همكاري در تدوين افزود: ۴ تا ۵ سكانس فيلمبرداري شده را خيلي بي رحمانه حذف كرديم، چون معتقد بودم، ريتم فيلم را كند مي كند.
وي در پاسخ به سئوالي درباره شخصيت سيد در «باغ هاي كندلوس» گفت: من نمي خواستم نماد فرشته مرگ باشد، بلكه او فرشته است.
كريمي از نحوه نمايش و صداي سينماي صحرا گله مند بود و تصريح كرد: در سينما فرهنگ و سپيده كيفيت به مراتب بهتر از اين سينما بود.
در اين جلسه علاوه بر ايرج كريمي و محمدرضا سكوت فيلمبردار، احسان اماني - محمدرضا ناجي - شاهرخ فروتنيان (بازيگران) باغ هاي كندلوس حضور داشتند و به سئوالات پاسخ دادند.
در حاشيه اين جلسه از محمدرضا سكوت پرسيدند كه شما بهتر بود براي «باغ هاي كندلوس» كانديدا بهترين فيلمبرداري مي شديد نه براي «كافه ترانزيت» وي معتقد بود: همه فيلمهايم را دوست دارم اما در مورد «باغ هاي كندلوس» معتقد هستم اين فيلمم جز سري اول فيلمهايي بود كه آماده شد و براي داوران محترم نسخه اي كه به نمايش درآمد خيلي كپي مناسبي نبود.
رضا ميركريمي  كارگردان  فيلم  خيلي دور خيلي  نزديك  به  لزوم  توجه  به لايه هاي  زيرين  موضوعات  در فيلم سازي  اشاره  كرد و افزود: در اين  فيلم  سعي كردم  با فرو ريختن  ظواهر، تفاوت ها را به  نمايش  بگذارم .
وي  در نشست  نقد و بررسي  اين  فيلم  افزود: تحول  شخصيت هاي  يك  فيلم  زماني  موفق  است  كه  باعث  تحول  مخاطبان  فيلم  شود.
وي  فيلم  خيلي  دور خيلي  نزديك  را نمايش  سفري  تقديرگونه  در دل  كويربراي  گذار از عالم  ظاهر به  عالم  معنا دانست  و گفت: قهرمان  اين  فيلم  از هيچ  معنوي  به  سمت  همه چيزمعنوي  حركت  مي كند و از همه چيز مادي  به  سوي  هيچ چيز دنيوي  گام  برمي دارد.
نشست  نقد و بررسي  فيلم  خيلي  دور خيلي  نزديك  يكشنبه  شب  (۱۸بهمن ) درسينما صحرا برگزار شد.
رضاميركريمي لايه بيروني  وقايع  را ملموس  و دست يافتني  عنوان  كرد و افزود: لايه هاي  دروني  يك  موضوع  ممكن  است  لايه  سطحي  آن را تحت  تأثير قرار دهد مثلاً مي توان  از دل  يك  توفان  سهمگين  به  جنبه هاي  رحمت  گونه  آن نيز توجه  داشت .
وي  اظهار داشت : نجات  و رستگاري  و گام برداشتن  در جهت  كمال  به  معني  زنده بودن  و ادامه  حيات  در زندگي  مادي  نيست  بلكه  اين  مفاهيم  از طريق  مكاشفه  با عالم  معنا، كشف  و شهود مي شوند.
فيلم  خيلي  دور خيلي  نزديك  در بخش  مسابقه  سينماي  ايران  و مسابقه فيلم هاي  معناگراي  بيست  و سومين  جشنواره  فيلم  فجر به  نمايش  درآمد.
اين  فيلم  با مضموني  اجتماعي  به  روايت  آدم هاي  آشنا اما از هم  دور افتاده  با خلقيات  متفاوت  مي پردازد.
محمدرضا اعلامي  كارگردان  فيلم  رازها گفت : دسته بندي هاي  غيرمنطقي  و نگاه  چندگانه  به  فيلمسازان  آفت  اصلي  سينماي  ايران  است .
اين  فيلمساز در نشست  نقد و بررسي  فيلم  رازها افزود: برخي  از فيلمسازان  ايراني  با امكانات  فوق  تصوري  آثارخود را مي سازند و همواره  مورد حمايت  مسئولان  و جشنواره ها قرار مي گيرند، اما گروهي  ديگر هميشه  درگير فراهم  آوردن  امكانات  اوليه  فيلمسازي  هستند.
نشست  نقد و بررسي  فيلم  رازها كه  در بخش  مسابقه  سينماي  ايران  جشنواره  فيلم  فجر به  نمايش  درآمد يكشنبه  شب  (۱۸ بهمن ) در سينما صحرا برگزار شد.
كارگردان  فيلم  رازها تصريح كرد: طبقه متوسط فيلم سازان  ايراني  كه  همواره  عامل  پيشرفت  سينماي  ايران  بوده اند در حال  نابودي  هستند.
اعلامي ادامه  داد: بسياري  از فيلم سازان  ايراني  قادر نيستند فيلم  مورد نظر خود را بسازند و حاصل  كار آنان  به  دليل  ضعف  امكانات  فاصله  زيادي  با دغدغه هايشان  دارد.
وي  توليد فيلم  را مشكل ، طاقت فرسا و گران  خواند و در عين  حال  افزود: در سينماي  نابسامان  ايران  ريسك  كردن  براي  بخش  خصوصي  بسيار سخت  است .
اعلامي ،سينماي  ايران  را نيازمند كمك هاي  دولت  دانست  و فعاليت  در سينماي  مستقل  را بسيار سخت  توصيف  كرد.
مرثيه برف نيز با حضور كارگردان، تهيه كننده و صدابردارش در سينما صحرا نقد و بررسي شد.
در اين جلسه جميل رستمي  كارگردان فيلم «مرثيه برف» را يك درام انساني خواند و گفت: تمام انسانهاي كره زمين را مخاطب اين فيلم مي دانم، به طوري كه با زيرنويس هاي مختلف مي توانيم فيلم را در همه جا اكران كنيم.
وي با اشاره به شكل گيري اين فيلم اظهار كرد: طرح فيلم در سال ۷۹ در سفري كه به كردستان مي رفتم، شكل گرفت.
با مطالعه كتاب هاي شيخ صنعان و ميرداماد و تحقيق روي اشخاص مختلف و سالك هايي كه به سلوك رفته بودند، ديدم چه خوب است اين داستانها را امروزه ببينيم و چون خودم اهل كردستان هستم داستان را به آن جا آوردم.
احمد ميرعلايي تهيه كننده فيلم درباره پذيرش تهيه «مرثيه برف» يادآور شد: وقتي فيلمنامه از سوي رستمي به من ارائه شد، در لايه هاي زيرين آن وجوه سينمايي ديدم كه اگر خوب پرداخت شود كار خوبي در مديوم سينما مي شود در فيلمنامه صداقتي بود كه حس كردم اين صداقت در وجود كارگردانش هم نهفته است.
در ادامه جلسه اسحاق خانزادي با گلايه از اين كه در نشست هاي جشنواره اهميتي براي صدا قائل نمي شوند، گفت: من اشتباه به روي صحنه آمدم سه شب هنگام برگزاري جلسات در سالن بودم، اما از سوي اصحاب جرايد صحبتي از صداي فيلم ها نشد.
حتي در نشست فيلم مستند آقاي تقوايي كه شاخص ترين كار صدابرداري را داشت از همه چيز صحبت شد به غير از صدا براي همين انتقادم را به گوش خود آقاي تقوايي هم رساندم.
اين فن خيلي اهميت دارد خواهش مي كنم اهميت بيشتري به آن بدهيد.
رضا ميركريمي گفت: فيلمنامه «خيلي دور خيلي نزديك» را قبل از «كودك و سرباز» آماده داشتم، اما جرات نمي كردم به سراغش بروم.اين كارگردان در جلسه نقد و بررسي فيلمش در سينما صحرا ضمن بيان اين مطلب افزود: بعد از «اينجا چراغي روشن» است شرايطي مهيا شد و به خودم تكليف كردم تا اين فيلمنامه را جدي بگيرم؛ به طوري كه ۱۰ ماه روي آن كار كرديم و هنگامي كه به پيدا كردن لوكيشن ها مشغول شديم در حال بازنويسي يازدهم بوديم.
وي افزود: به لحاظ بار كاري كه لوكيشن  در اين فيلم دارد سفرهاي زيادي رفتم، ضمن پيدا كردن و چشم اندازهاي زيادي در كوير سعي كردم هر جا كه ديدم به گونه اي در فيلم بياورم؛ به طوري كه هيچ پلان نزديك به هم نداشتيم در واقع كوير مثل شمال نيست و بايد گشت و چشم انداز پيدا كرد.
مسعود رايگان بازيگر اصلي فيلم «خيلي دور خيلي نزديك» با اشاره به سابقه بازيگريش اظهار كرد: اولين تجربه من سه سال پيش و بازي در فيلم «خاموشي دريا» بود كه به دعوت آقاي موسائيان به ايران آمدم و بعد از آن دوباره به سوئد برگشتم و در تئاتر آن جا كار خودم را ادامه دادم.
وي درباره چگونگي پيوستنش به اين فيلم يادآور شد: در سفري كه به ايران داشتم از طريق روزنامه اي متوجه فيلم «خيلي دور خيلي نزديك» شدم و از موضوع آن خيلي خوشم آمد.
چند ماه بعد به دفتر ميركريمي دعوت شدم و با نگاهي كه به چشم هاي ايشان انداختم جذبشان شدم و در نهايت به اين گروه پيوستم به هر حال هر چه كه ديديد خالصانه بوده و قضاوت با شماست.
رايگان تصريح كرد: ميركريمي با انديشه خويش در طي هفت ماه اين كار دشوار را به پايان رساند و به اعتقاد من اين يك هنر است و ميركريمي انسان زيبايي است.
در ادامه جلسه ميركريمي درباره گويش استفاده شده در فيلم گفت: چون همه داستان در يك مكان اتفاق نمي افتاد بايد يك سر و ساماني به لهجه قصه مي داديم و يكي را انتخاب مي كرديم.
به خاطر اين كه لهجه خراساني را دوست دارم از اين لهجه استفاده كردم. وي همچنين درباره اين كه چرا فيلم هايش به موضوعات مذهبي مي پردازد، پاسخ داد: فعلا فقط بلدم تم مذهبي كار كنم تا براي فيلم هايي به اشكال ديگر جنس جور شود.
بهرام دهقان (تدوينگر)، بهمن اردلان (صدابردار) و افشين  هاشمي (بازيگر نقش روحاني) از ديگر حاضران در اين جلسه بودند كه به پرسش هاي حاضران پاسخ دادند.
كارگردان «زخم زيتون» گفت: فيلم من در سينما صحرا خيلي مهجور به نمايش درآمد.
محمدرضا آهنج در جلسه نقد و بررسي فيلمش با گلايه از زمان نمايش فيلم در سينماي مطبوعات اظهار كرد: اين نمايش خيلي ديروقت و بعد از برگزاري چند جلسه نقد و بررسي فيلم ها، به ويژه نشست فيلم استاد تقوايي انجام شد و خبرنگاران خسته شده بودند. همين فيلم در سينماي جمهوري با استقبال خوبي مواجه شد.
وي با اشاره به شكل گيري فيلم گفت:  اواخر سال ۸۲ تهيه كننده متن خوب آقاي مقصودي را به من پيشنهاد داد و تصميم گرفتم اين داستان را كه در سال ۱۹۸۲ در بيروت رخ مي دهد به عنوان اولين فيلم سينمايي ام بسازم.
آهنج با بيان اين كه اين مباحث در سينماي ايران به لحاظ مضموني هميشه دچار مشكل است، تصريح كرد: سينماي ايران نمي خواهد به سراغ اين موضوعات برود.
كارگردانهاي مختلفي براي ساخت اين فيلم كانديدا بودند كه بنا به دلايلي قبول نكردند و من به لحاظ تجربه كردن، اين ريسك را كردم.
فرشيد

سينما
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |