دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۲ - Feb 21, 2005
طي ده ماه ابتداي سال جاري
بيش از ۶۰ درصد از هزينه هاي دولت
از محل درآمد نفت تأمين شد
000843.jpg
گروه اقتصادي: در حالي كه قرار بود طي برنامه سوم وابستگي دولت به درآمدهاي نفتي كاهش يابد، انتشار برخي آمار و ارقام حاكي از آن است كه در ده ماهه امسال بيش از ۶۰ درصد هزينه هاي دولت از محل صادرات نفت خام حاصل شده است.
به گزارش خبرنگار ما تا پايان ۱۰ ماهه امسال مجموع هزينه هاي جاري و عمراني دولتي حدود ۲۲۰ هزار ميليارد ريال بوده است كه سهم درآمدهاي نفتي براي تأمين اين هزينه ها حدود ۱۴۰ هزار ميليارد ريال مي باشد.
بنابراين گزارش نسبت درآمدهاي نفتي به هزينه هاي جاري و عمراني از شاخص هاي مهمي است كه بيانگر وابستگي يا استقلال دولت از اين درآمدهاست.
اين گزارش حاكي است كه هر چند هدف برنامه سوم در قطع وابستگي دولت به درآمدهاي نفتي محقق نشده است اما يكي از اهداف مهم برنامه چهارم تحقق اين امر است.
البته آنچه كه هدف برنامه چهارم است تأمين تمام هزينه هاي جاري از محل درآمدهاي مالياتي مي باشد.
بنابراين گزارش اگر نسبت درآمدهاي نفتي از هزينه هاي جاري را در ده ماهه امسال در نظر بگيريم مي توان دريافت كه اين نسبت حدود ۷۷ درصد مي باشد.
اين گزارش حاكي است كه درآمدهاي حاصل از صادرات نفت خام در ۱۰ ماهه سال گذشته حدود ۱۱۹ هزار ميليارد ريال بوده است كه به اين ترتيب درآمد خزانه از محل صادرات نفت خام حدود ۲۱ هزار ميليارد ريال افزايش يافته است.

قرارداد صادرات گاز ايران به هند و پاكستان
تا سه ماه ديگر نهايي مي شود
000846.jpg
گروه اقتصادي: طرح احداث خط لوله صادرات گاز ايران به هند از طريق پاكستان در روزهاي جاري وارد مرحله جدي و سرنوشت سازي شده است. اين هفته با سفر كمال خرازي وزير خارجه كشورمان به دهلي نو گام ديگري براي نهايي شدن اين طرح برداشته مي شود.
به گزارش خبرنگار ما براساس بيانيه اي كه وزارت خارجه هند منتشر كرده است در سفر وزير خارجه ايران وي با مان موهان سينگ نخست وزير اين كشور ملاقات و گفتگو خواهد كرد. خرازي همچنين در كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور سخنراني و با همتاي هندي خود نتوارسينگ گفتگو خواهد كرد. وزير خارجه كشورمان علاوه بر اين قرار است در شوراي امور خارجي هند در مورد اهميت مناسبات ايران و هند و نقش دو كشور در منطقه نيز سخنراني كند.
در اين بيانيه اشاره اي به جزئيات سفر و مذاكرات نشده است ولي با توجه به اينكه مسئله احداث خط لوله صادرات گاز ايران به هند از سوي وزارت خارجه كشورمان پيگيري مي شود،انتظار مي رود كه مهمترين موضوع مذاكرات بحث صادرات گاز به هند باشد.
مسئله صادرات گاز ايران به هند اگر چه موضوعي كهنه و با قدمت حدود ده سال است ولي با رفع برخي موانع سياسي و امنيتي موجود ميان دو كشور هند و پاكستان به نظر مي رسد زمينه اجراي اين طرح در ماه هاي اخير آماده شود.
تحركات جديد در اين رابطه با سفر هيات كارشناسي كشورمان به هند و مذاكرات در اين زمينه در هفته گذشته آغاز شد و با طرح ديدگاه هاي طرفين زمينه براي توافق نهايي كه احتمالا در سفر آينده وزير نفت هند به كشورمان مقدمات آن آماده مي شود فراهم شده است.
موضع جديد هند
در هفته هاي اخير عليرغم تاكيد مقامات هندي در مورد خريد گاز از كشورمان در مرزهاي خود دولت هند با توجه به اهميت اين موضوع براي تامين نياز انرژي اين كشور در سال هاي آينده ابراز تمايل كرده است تا در اين طرح مشاركت فعال تري داشته باشد.
منابع پاكستاني در اين زمينه اعلام كرده اند كه دولت هند با رفع برخي ابهام ها ابراز تمايل كرده است تا در احداث خط لوله ۲۴۰۰ كيلومتري صادرات گاز ايران كه هزينه آن حدود ۴ ميليارد دلار برآورد مي شود مشاركت كند.
دولت پاكستان تاكيد كرده است كه اين طرح يك طرح مبتني بر تامين منافع سه كشور است و مخاطرات آن بايد ميان طرفين تقسيم شود.
اخيرا ماني شانكار آيار وزير نفت هند از طولاني شدن مذاكرات در اين زمينه ابراز نارضايتي كرد و اين امر را باعث از دست رفتن فرصت ها براي كشورش دانسته است.برخي منابع خبري از احتمال امضاي قرارداد نهايي در سه ماه آينده خبر داده اند.
نياز هند به انرژي به طور روزافزون رو به افزايش است و رشد سالانه مصرف انرژي اين كشور كه در حال حاضر ۷۰ درصد نياز خود را وارد مي كند موجب تلاش گسترده براي يافتن منابع انرژي در ايران، قطر، ميانمار، قزاقستان و تركمنستان شده است.
در حال حاضر هند ۸۳ ميليون متر مكعب گاز در روز توليد مي كند و به ۱۵۰ ميليون متر مكعب گاز ايران نياز دارد.
با رشد سالانه ۶ درصد ميزان نياز هند به گاز تا سال ۲۰۱۲ به ۳۰۰ ميليون متر مكعب افزايش مي يابد.

مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي  ايران:
راه آهن، ايران را به شبه قاره هند متصل مي كند
مهر: مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي  ايران با تاكيد بر اين كه خط آهن بافق- مشهد در ارديبهشت ماه سال ۱۳۸۴ گشايش رسمي مي شود، گفت: همچنين راه آهن كرمان-زاهدان كه شبكه ريلي كشور را به پاكستان و شبه قاره هند متصل مي كند، در ۲ سال آينده به بهره برداري مي رسد.
محمد سعيد نژاد كه در ديدار مدير بخش حمل و نقل كميسيون اقتصادي و اجتماعي آسيا (اسكاپ) سخن مي گفت، خواستار رفع موانع تنگناهاي موجود در برخي راه گذارهاي (كريدورهاي) بين المللي شد.
وي در ادامه اين ديدار با بيان اين كه خط آهن كرمان- زاهدان با بار محوري ۲۵ تن ساخته مي شود، اظهار كرد: بار محوري راه آهن تفتان-كويته پاكستان(محل اتصال راه آهن ايران به پاكستان) ۱۴ تن است كه در صورت عدم افزايش بار محوري اين خط، حمل و نقل بين المللي در اين بخش دچار مشكل خواهد شد.
مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي  ايران در مورد تنگناهاي موجود حمل و نقل ريلي در اطراف درياچه وان تركيه گفت: به دليل نبود خط آهن در كنار درياچه وان، عبور كالا و مسافران بين المللي از اين درياچه با مشكلاتي از قبيل پايين بودن ظرفيت فريبوت و بالابودن هزينه حمل مواجه است.

قيمت نفت خام از ۴۸ دلار گذشت
گروه اقتصادي: علي رغم نزديك شدن روزهاي پاياني فصل سرما در نيم كره شمالي و كاهش فصلي تقاضا، قيمت نفت روز جمعه گذشته رو به افزايش گذاشت و از ۴۸ دلار فراتر رفت.به گزارش خبرنگار ما با توجه به احتمال كاهش توليد اوپك و پيش بيني افزايش تقاضا در بازارهاي جهاني بازارهاي نفت شاهد صعود قيمت ها در روز جمعه بودند.
افزايش قيمت ها در روز جمعه پس از چند روز كاهش قيمت نفت از سوي برخي منابع نيز با شگفتي ارزيابي شده و آن را تلاشي از سوي دست اندركاران بازار نفت براي جبران زيان هاي گذشته قلمداد شده است.علي رغم اين ديدگاه ها با توجه به رشد مصرف در آسيا به ويژه چين و بهبود اقتصاد آمريكا، تقاضا در سال جاري ميلادي بيش از پيش بيني هاي صورت گرفته از سوي سازمان بين المللي انرژي افزايش خواهد يافت. اين امر موجب شده تا بازار نفت با توجه به انتظار رواني افزايش قيمت ها خود را براي شرايط جديد آ ماده كند. اين درحالي است كه اكثر كارشناسان بر اين باورند كه سازمان كشورهاي صادركننده نفت نيز به طور قطع توليد خود را با تغيير فصل كاهش خواهد داد. مجموع اين شرايط پيش بيني كاهش قيمت ها را دشوار كرده است و اكثر دست اندركاران بازار نفت بر اين باورند كه مصرف كنندگان به نفت ۴۵ دلار و بالاتر خو گرفته اند.
روز جمعه نفت سبك آمريكا در بازار نيويورك با ۸۱ سنت افزايش ۳۵/۴۸ دلار معامله شد نفت خام برنت درياي شمال نيز روز جمعه با ۵۲ سنت افزايش ۳۴/۴۶ دلار معامله شد.

شركت ملي گاز ايران بايد براي عملكرد ضعيف
خود در تأمين گاز به مردم پاسخگو باشد
مهر: با توجه به اينكه شركت ملي گاز ايران در روزهاي سرد اخير در تأمين گاز مردم بسيار ضعيف عمل كرده است، مديران اين بخش بايد به كميسيون انرژي مجلس پاسخگو باشند.
يكي از كارشناسان بخش انرژي در گفت و گو با مهر با بيان اين مطلب گفت: عملكرد شركت ملي گاز ايران در روزهاي سرد اخير كه مردم با سرماي شديد مواجه شدند در تأمين گاز بسيار ضعيف بوده است؛ به طوري كه بسياري از مردم ايران در روستاها و شهرها بدون گاز از سويي و نبود بخاري هاي نفتي از سويي ديگر شرايط بسيار سختي را گذراندند. محمد علي نوري اضافه كرد: شركت ملي گاز ايران افت فشار و افزايش مصرف را از مهمترين دلايل قطعي گاز نام برده است درحالي كه نياز مردم به گاز در همين روزهاي سرد است نه روزهايي كه هوا متعادل و ميزان مصرف نيز زياد نيست.

تحقيق و تفحص از وزارت نفت در آستانه اجلاس اوپك
به وجهه بين المللي ايران آسيب مي زند
مهر: با توجه به اينكه در آستانه تشكيل اجلاس اوپك هستيم طرح تحقيق و تفحص از وزارت نفت باعث تغيير ديدگاه سرمايه گذاران و مقامات كشورهاي خارجي نسبت به ايران مي شود.
نايب رئيس كميته نفت و انرژي مجلس شوراي اسلامي گفت: اعضاي كميسيون انرژي مجلس با طرح تحقيق و تفحص مخالف نبودند بلكه با زمان آن مخالف بودند.
حسن مرادي اضافه كرد: تحقيق و تفحص از وزارت نفت در حالي كه به برگزاري اجلاس اوپك نزديك هستيم براي پرستيژ بين المللي ايران مناسب نبود.
وي با تاكيد بر زمان نامناسب براي تحقيق و تفحص از وزارت نفت گفت: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مي توانستند هر زمان كه اراده كنند نسبت به اين كار اقدام كرده و از وزارت نفت تحقيق و تفحص به عمل آورند نه در زماني كه اجلاس اوپك مي خواهد برگزار شود. به گفته وي، طرح تحقيق و تفحص از وزارت نفت چندي پيش عليرغم رد شدن در كميسيون انرژي با ۱۱۰ رأي موافق در صحن علني مجلس به تصويب رسيد.

وزارتخانه هاي اقتصاد و بازرگاني ادغام مي شوند
دولت بر توزيع ميوه در نوروز ۸۴ نظارت مي كند
ايرنا: وزارت بازرگاني بر نحوه توزيع ميوه موردنياز مردم در ايام نوروز ۸۴ به طور جدي نظارت مي كند.
محمد شريعتمداري وزير بازرگاني افزود: كميسيون تنظيم بازار با هماهنگي شهرداريهاي سراسر كشور، بر نحوه توزيع ميوه موردنياز هموطنان در ايام نوروز، نظارت خواهد كرد.
وي تأكيد كرد: هموطنان مي توانند در ايام نوروز ميوه موردنياز خود را از ميادين ميوه و تره بار و غرفه هاي شهرداري در نقاط مختلف، خريداري كنند.
علاوه بر اين، وزير بازرگاني با اشاره به لايحه طرح تشكيلات كلان دولت، گفت: در اين لايحه پيش بيني شده است كه وزارت اقتصادي و بازرگاني از ادغام دو وزارتخانه بازرگاني و امور اقتصادي و دارايي تشكيل شود.
وي به خبرگزاري فارس گفت: وزارت انرژي نيز پس از ادغام وزارت نفت و نيرو شكل خواهد گرفت، همچنين وزارت تعاون و كار و امور اجتماعي نيز با يكديگر ادغام خواهند شد.
در اين لايحه وزارت راه و ترابري با وزارت ارتباطات ادغام مي شوند و وزارت ارتباطات و حمل و نقل را شكل خواهند داد.

گفت وگوي امروز
مشكلي در توليد مركبات وجود ندارد
اما در زمينه سيب با كمبود مواجه هستيم

گروه اقتصادي: براساس تازه ترين آمار منتشرشده از سوي بانك مركزي در هفته منتهي به پايان بهمن ماه قيمت ميوه هاي تازه ۲۹ درصد افزايش داشته است. در حالي كه كشاورزان براي رساندن ميوه و مركبات توليدي خود با مشكل مواجه بوده و قيمت ميوه در باغ حدود يك دهم تا يك پانزدهم قيمت بازار است، تنظيم بازار اين محصولات همچنان با نابساماني همراه بوده و با روند فعلي انتظار نمي رود در روزهاي پاياني سال توافق دستگاه هاي ذي ربط حاصل شود. با يدالله صادقي معاون بازرگاني داخلي سازمان بازرگاني استان تهران گفت و گو كرده ايم:
***
* برخي عرضه ميوه در سطح شهر توسط سازمان ميادين را موجب نابساماني بازار ميوه مي دانند؟
- سازمان ميادين براساس آيين نامه خود نسبت به واگذاري غرفه ها و عرضه ميوه و تره بار در سطح شهر اقدام مي كند و قيمتي نيز كه براي عرضه ميوه و تره بار تعيين مي كند از طريق كميته نرخ گذاري كه چند دستگاه از جمله بازرگاني استان تهران عضو آن هستند، تعيين مي گردد. همچنين براساس عرف بازار، قراردادها و روابطي كه سازمان ميادين با افرادي كه قرار است ميوه و تره بار را در غرفه هاي اين سازمان عرضه كنند، قيمت هاي مذكور تنظيم و نرخنامه رسمي ارائه مي گردد و سازمان ميادين نيز به عنوان يك مجري اين نرخ ها را اعمال مي كند و اين سازمان به تنهايي قيمت گذار نيست.
* عدم موافقت با عرضه ميوه هاي جايگزين از موارد موثر در نوسانات قيمت ميوه عنوان مي شود، متولي امر چه نهادي است؟
- تصميم گيري در اين زمينه بر عهده كميسيون ماده يك نبوده و فعاليت اين كميسيون در ارتباط با تعيين تعرفه واردات، حقوق گمركي و سود بازرگاني است. هنوز پيشنهاد خاصي براي تعيين و انتخاب تعرفه ميوه جايگزين به اين كميسيون ارائه نشده تا تعرفه واردات را كاهش دهد. واردات ميوه بر عهده ستاد تنظيم بازار كشور است و بايد معاونت بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني در زمينه نوع ميوه هايي كه به كشور وارد مي شود جوابگو باشد. گرچه كميسيون هاي تنظيم بازار استانها پيشنهادهايي براي كالاي جايگزين و كاهش تعرفه واردات به منظور واردشدن بيشتر ميوه هاي مذكور ارائه كرده اند و پيگيري هايي نيز از سوي معاونت مذكور صورت گرفته اما هنوز نتيجه آن به ما اعلام نشده است و بايد اطلاعات دقيق  را از معاونت بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني دريافت كرد.
* براي تنظيم بازار و عرضه مركبات چه تصميماتي اتخاذ شده است؟
- هماهنگي هايي بين سازمان بازرگاني استان تهران، استانداري، سازمان ميادين و سازمان جهاد كشاورزي استان صورت گرفته كه بخشي از آن در قالب پيشنهاد و بخشي ديگر در قالب هماهنگي داخلي بوده است و عملي شدن اين پيشنهادها و راهكارها مانند واردات ميوه منوط به موافقت مقامات ذي صلاح در وزارت جهاد كشاورزي و وزارت بازرگاني است. اما در زمينه مركبات به طور كلي در سال جاري مشكلي در زمينه ميزان توليد و كمبود وجود ندارد اما در زمينه سيب  نمي توان وعده داد كه مشكلي وجود ندارد، گرچه اين موضوع از ديد ما مطرح است.

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |