دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۲ - Feb 21, 2005
جهان شيعه
در سوك شجاعان مظلوم كربلا
در تاسوعا و عاشوراي خونين عراق۹۱ نفر
در شهرهاي مختلف آن كشور كشته شدند
000825.jpg
عكس: مسعود خامسي پور
000828.jpg
عكس: عطا طاهر كناره
گروه اجتماعي: جهان تشيع در روزهاي تاسوعا و عاشوراي حسيني، يكپارچه در غم و اندوه وسوك سرور و سالار شهيدان بود.
شيعيان و پيروان حضرت اباعبدالله  الحسين(ع) در هر نقطه از كشور و نيز درخارج از ايران بويژه كشورهاي همسايه و اروپا و آمريكا با برپايي مجالس و تكايا در غم از دست دادن ۷۲ شهيد كربلا به نوحه خواني وسينه زني پرداختند. پيش از آن ، پنج شنبه مردم عاشورايي تهران پيكر ۶۱ تن از جانباختگان حادثه مسجد ارك و پيكر يكي از فرماندهان لشكر حضرت رسول (ص) سرهنگ پاسدار حسين همايون فر را تشييع و با رهروان راه سرخ شهادت پيمان چند باره بستند.
همزمان با مراسم سراسري عزاداري، مراسم ويژه اي نيز در حسينيه امام خميني (ره) با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد.
عزاداري تاسوعا و عاشوراي حسيني فراگيرترين تجمع ديني و مردمي در ايران است كه اقشار گوناگون جامعه را گردهم مي آورد تا براي سرور و سالار شهيدان اشك ماتم ريزند و در سوك او و خاندانش همدردي و همنوايي كنند.آري ديروز، خيابانهاي  شهر خلوت  از جلوه هاي  زندگي  عادي  بود ، هياهوهاي  روزهاي  پيش خاموش  شده  بود، فقط يك  صدا شنيده  مي شد: ياحسين.از انبوه  ماشينها و زرق  و برق  مغازه ها خبري  نبود ، خيابانها فقط با پارچه هاي  سياه  زينت  داده  شده بودند .زن  و مرد، پير و جوان  ، طفلاني  در آغوش  پدرها و مادرها ، همه  سياهپوش ، كوچه  و خيابانهاي  منتهي  به  محل  عزا را پر كردند.
بعد از ظهر ديروز در يك حركت نمادين، نيز خيمه ها به آتش كشيده شد. ديروز عاشورا بود، روز دهم، روز سرگرداني اهل بيت عصمت و طهارت.
هيچ  چيز تو را قانع  نمي كند، دلت  مي خواهد از اين  هيات  عزاداري  به آن  هيات عزاداري  بروي .يك  جا نوحه  علي  اكبر مي خوانند ، ديگر جا فرياد يا اباالفضل به  آسمان  بلند است ، از وداع قاسم  با عمو مي گويند و صداي  حسين  به  گوش  مي رسد.
طفلاني  كه با لباسهاي  كودكان  عرب  در ميان  هيات ها و در آغوش  پدران  و مادران مي بيني ، تو را به ياد گلوي  خونين  علي اصغر شهيد شش ماهه  دشت  كربلا مي اندازند.
مي خواهي  مرثيه  همه  شهيدان  كربلا را بشنوي  و بر ماتم  همه  اشك  بريزي .باز حركت  مي كني  ، سر در گريبان  و سرگردان .
دوست  داري  تشنه  باشي ، اما مگر مي گذارند، به  ياد تشنه لبان  دشت  كربلا، آنقدر آب و شربت  مي دهند كه  هيچ  كس  تشنه  نماند.
دشمنان  اهل  بيت  پيامبر(ص)، فرزندان  او را تشنه  لب  شهيد كردند و محبان پيامبر اسلام  عهد كرده اند كه  تا قيام  قيامت  نگذارند كه  در روز عاشورا تشنه لبي  آب بخواهد و آب پيدا نكند.شير هم  مي دهند، شايد به  ياد كودك  بي شير دشت  كربلا.
ظهر عاشورا
ظهر كه  مي شود، نماز مي خوانند در كوچه  و خيابان ، به  ياد آخرين  نماز سيدشهيدان .عجب  عظمتي  دارد اين  نماز ظهر عاشورا.و باز عشق  است  كه  جاري  است  ، اين  بار نه  در شكل  بر سرو سينه  زدن  كه  درشكل  بذل  مال .
در جاي  جاي  شهر به  يادحسين  ( ع  ) سفره ها پهن  شده  است ، همه  ديروز ميهمان امام  حسين  ( ع ) بودند.
غني  و فقير به  ميهماني  آمده اند، تا لقمه اي  برگيرند، براي  تبرك .
عجب  حكايتي  است  اين  عاشورا همه  را در بر مي گيرد، به  شكل هاي  مختلف ، يكي  مرثيه  مي خواند، ديگري  بر سرو سينه  مي زند، كودكي  آب مي دهد، نوجواني سنج  مي زند، دختري  حلواي  نذري  پخش  مي كند، آن يكي  ظرف هاي  غذا را مي شويد و يكي  هم  آمده  كه  لقمه اي  از سفره اي  كه  به  نام  حسين ( ع ) گسترده  شده  براي تبرك  بخورد، چهره اش  را كه  مي بيني  باور نمي كني  كه  عشق  حسين  در دل  داشته باشد، اما دارد.اين  عشق  تا ابد برهمه  قلب ها جاري  است .«يا حسين» .
عزاداري سالار شهيدان در حسينيه امام خميني(ره)
همزمان با شب عاشوراي حسيني نيز مراسم عزاداري سالار شهيدان حضرت امام حسين (ع) و ياران باوفايش با حضور حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي و قشرهاي مختلف مردم در حسينيه امام خميني(ره) برگزار شد.
در اين مراسم ضمن تبيين ابعاد نهضت اباعبدالله الحسين (ع) مداحان اهل بيت در رثاي سالار شهيدان حضرت امام حسين(ع) و ياران باوفايش به مرثيه خواني پرداختند.
خاطرنشان مي سازد مراسم عزاداري تا شب دوازدهم محرم ادامه خواهد داشت.
عزاداري سرور و سالار شهيدان فقط به شهرها و روستاهاي ايران نيز خلاصه نشد، هر جا كه شيعه علي(ع) و پيروان خط سرخ شهادت حسين(ع) حضور داشتند، خيمه برپا داشتند و به ياد لب تشنه كربلا نوحه و عزاي امام سوم شيعيان سر دادند، كشورهاي شيعه نشين نيز در جاي جاي پهناور اين كره خاكي ذكر و ياد حسين(ع) بر لب داشتند و عزاي او را هرچه باشكوه تربرگزار كردند.
عاشوراي حسيني در اروپا و آمريكا
امسال عزاداري عاشوراي حسيني در اروپا و آمريكا نيز گرما و شور و حال ديگري داشت. تعدد مجالس وتكاياي عزاداري و كثرت شركت كنندگان از مليت هاي مختلف از جمله نكات برجسته مراسم امسال عزاداري عاشوراي حسيني در اروپا و آمريكا بود .
حضور و مشاركت ايرانيان و مسلمانان عراقي و ساير كشورها جلوه ديگري به مراسم امسال داده بود. در نيويورك مراسم  عزاداري  عاشوراي  حسيني  و شام  غريبان  روز شنبه  با حضور جمع كثيري از عاشقان  امام  حسين  (ع ) و در فضايي  آكنده  از حزن  و اندوه  در محل  موسسه  اسلامي  امام  علي (ع ) نيويورك  برگزار شد.
مراسم نماز ظهر عاشورا در خيابانهاي نيويورك نيز برگزار شد.
حجت الاسلام  والمسلمين  سيد محمود موسوي ، امام  جماعت  موسسه  اسلامي  امام علي  (ع )، در سخناني  با تأكيد بر رشد سريع  و درخشش  دين  اسلام  در آمريكاگفت : عظمت  امروز دين  اسلام  در اين  كشور با فداكاري ها و مرارتهاي  افراد متدين  و مومن  كه  ديگر در ميان  ما نيستند، به  دست  آمده  و ما بايد با حفظ هويت  ملي  و ديني  خود راه  آنان  را ادامه  دهيم .وي  افزود: دانشجويان  ايراني  در دانشگاههاي  آمريكا مايه  افتخار دين  وكشور ما هستند و با ايمان  عميق  خود فخر شيعه  و مسلمانانند.در پاريس ، ايرانيان  مقيم  و دوستداران  خاندان عصمت  و طهارت  از مليت هاي  مختلف  با حضور در محل  سفارت  جمهوري  اسلامي ايران ياد و خاطره  جانفشاني هاي  امام  حسين  و شهداي  كربلا را گرامي داشتند.در اين  مراسم  حجت الاسلام  والمسلمين  انصاري  سخنراني  كرد و با ذكر درسهايي از مراتب  تزكيه  نفس  و اخلاق مداري  به  تشريح  گوشه هايي  از تاريخ  پرشورعاشورا پرداخت .
همچنين هزاران تن ازمسلمانان مقيم لندن شنبه شب با گردآمدن در مركز اسلامي انگليس و مجمع جهاني اسلامي به نوحه خواني و سينه زني پرداختند.حجت الاسلام والمسلمين سيد احمد خاتمي طي سخناني در جمع عزاداران حسيني در مركز اسلامي انگليس، فلسفه عاشورا را براي آنان تشريح كرد.مراسم تاسوعاي حسيني نيز در مركز اسلامي انگليس و مجمع جهاني اسلامي برگزار شد.
در لندن مراسم متعدد ديگري نيز توسط شيعيان عرب و شبه قاره هند برگزار شد.
همچنين به گزارش واحد مركزي خبر از رم، عزاداران حسيني در رم ديروز با حضور در حسينيه اين شهر عشق و ارادت خود را به خاندان پيامبر گرامي اسلام نشان دادند و بر مظلوميت سالار شهيدان گريستند.
مراسم عاشوراي حسيني در شهرهاي ميلان و ناپل نيز با شركت ايرانيان و شماري از شيعيان مقيم ايتاليا برگزار شد.كپنهاك پايتخت دانمارك نيز شاهد برگزاري مراسم عزاداري باشكوه شيعيان بود.
علاوه بر ايرانيان، شيعيان عراقي و هندي و پاكستاني مقيم اروپا و آمريكا در مراسم هاي جداگانه  به عزاداري و بزرگداشت عاشوراي حسيني پرداختند. نكته قابل توجه افزايش تعداد اين مراسم و كثرت حضور شيعيان بخصوص عراقي هاي مقيم اروپا در اين مراسم و نيز افزايش عزاداري در خيابانهاي پايتخت هاي اروپايي در مقايسه با سالهاي گذشته است .
درشب عاشوراي حسيني و تاسوعا نيز مراسم و برنامه هاي ويژه اي در اقصي نقاط ايران و ساير كشورهاي جهان به ياد شهداي كربلا در سال شصت و يكم هجري برگزار شد، كه در اين ميان اماكن مذهبي، بارگاه ملكوتي امام هشتم شيعيان(ع)، حرم حضرت معصومه(س)، حضرت عبدالعظيم و حرم حضرت امام(ره) مملو از مشتاقاني بود كه براي شهيدان كربلا به سينه زني و نوحه خواني پرداختند.

موسويان:
روسيه اطمينان داد نيروگاه بوشهر
در كمترين زمان راه اندازي مي شود
مهر: رييس كميته سياست خارجي شورايعالي امنيت ملي در خصوص تاثير منفي انتقال سوخت هسته اي به ايران بر روابط مسكو - واشنگتن و نگراني هاي سياسي و امنيتي روسيه از اين موضوع، گفت: مقامات مسكو مي گويند با اروپا و آمريكا براي تامين سوخت نيروگاههاي هسته اي ايران مشكل سياسي ندارند و توانسته اند در اين مورد به يك تفاهم مشترك با اروپا و آمريكا برسند.
موسويان پيش از ترك مسكو تصريح كرد: در اين سفر، دامنه وسيعي از همكاريهاي اقتصادي، تكنولوژيك، دفاعي و امنيتي، همكاريهاي دوجانبه، منطقه اي و مسايل استراتژيك مربوط به امنيت منطقه در عالي ترين سطوح مورد گفت وگو قرار گرفت.
وي افزود: پوتين در صحبتهاي خود تاكيد كرد كه روسيه به تعهدات خود پايبند خواهد بود، ما هم به مقامات مسكو گفتيم كه اجراي سريع پروژه نيروگاه بوشهر و راه اندازي به موقع آن تاثير مهمي در توسعه و تقويت ابعاد جديد روابط دارد.
موسويان در خصوص تعلل و تاخير مسكو در تكميل نيروگاه بوشهرگفت: آقاي پوتين اطمينان داد كه هيچ مشكل سياسي در كار نيست و مسكو حداكثر توان خود را بكار خواهد گرفت كه موانع فني هر چه سريعتر حل و نيروگاه بوشهر در كمترين زمان ممكن راه اندازي شود.موسويان با اشاره به آماده بودن سوخت نيروگاه بوشهر براي انتقال به ايران از گفت وگوهاي كارشناسي مفصل بين معاون سازمان انرژي اتمي ايران با سازمانهاي مرتبط روسي در اين سفر در خصوص سوخت هسته اي، خبر داد.وي درباره سفر الكساندر روميانتسف رييس آژانس اتمي روسيه در ۲۴ فوريه به ايران و تاثير آن بر روابط هسته اي دو كشور، گفت: دو طرف در تلاش هستند پروتكل هاي مربوط به سوخت را آماده كنند تا در سفر روميانتسف به تهران به امضا برسد. موسويان در پاسخ به سئوالي مبني بر ديدگاه مسكو در خصوص چرخه سوخت ايران گفت: مسكو در مذاكرات تصريح كرده است كه مايل نيست هيچ مانعي بر سر راه حق مشروع و قانوني ايران در مورد تكنولوژي صلح آميز هسته اي ايجاد شود و حق مشروع و قانوني ايران را به رسميت مي شناسد.هرچند به هر حال مساله سوخت يك مساله سياسي است و مسكو نيز مي خواهد در يك تعامل بين المللي اين مساله با ايران حل شود.

معين:
ضعف و كم كاري متوجه اصلاح طلبان است نه اصلاحات
نشست فصلي شاخه جوانان جبهه مشاركت با حضور نمايندگان مناطق ۲۸ گانه اين حزب در سراسر كشور برگزار شد.
در اين نشست مصطفي معين كانديداي حزب مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با بيان اينكه آرمانها و اهدافش الهي و انساني است رويكرد خود را رويكردي علمي خواند و افزود: با چنين رويكردي از هم اكنون نمي توان به ريز مسائل و مطالبي كه هنوز به وقوع نپيوسته است، پرداخت حتي اگر آمادگي لازم براي بيان كميت ها نيز وجود داشته باشد.
معين ضمن تأكيد بر علم محوري در حوزه سياست و اقتصاد گفت، انتظار مي رود كه بر سر علم و كارشناس علمي كمتر بحث و جدل شود. البته ما چون كشور پديده هاي بي نظير هستيم ممكن است دعوا بر سر مسائل علمي نيز صورت گيرد!
كانديداي مشاركت با اشاره به عضويتش در NGO علمي و فرهنگي گفت: در دولت  هاشمي من وزير بودم نهادهاي NGO جوانان وجود نداشت و تنها انجمن هاي علمي و تخصصي شكل گرفته بودند. وي در پايان تأكيد كرد: اصلاحات همچنان ادامه دارد و اگر ضعف و كم كاري بوده متوجه اصلاح طلبان است.
همچنين در اين جلسه تاج زاده عضو شوراي مركزي مشاركت اظهار داشت كه حاكميت يكپارچه در ايران اختناق مي آورد. اين در حالي است كه بعد از انتخابات دوم خرداد ۷۶ و در آستانه مجلس ششم اعضاي مشاركت ضرورت تصاحب سنگر مجلس براي ايجاد يكپارچگي در حكومت را دنبال كردند و حتي تهاجماتي به قوه قضائيه و اينكه همراه دو قوه ديگر نيست داشتند.
دكترين تصاحب سنگر به سنگر قوا براي ايجاد يكپارچگي در آن مقطع زماني مهمترين هدف احزاب حاكم دوم خرداد بود اما امروز كه با عدم اقبال مردم رو به رو شده اند حاكميت يكپارچه را بستر اختناق و استبداد عنوان مي كنند.
تاج زاده در بخشي ديگر از سخنان خود گفت: شعارهاي مشروعه خواهي شيخ فضل الله نوري موجب نشد كه به جاي مشروطه، حكومت اسلامي و شرعي مستقر شود بلكه تلاش وي صرفاً باعث شد كه مشروطه شكست بخورد و جاي آنرا براي نخستين بار در تاريخ ايران يك استبداد ضد اسلام بگيرد.

رئيس جمهور آمريكا:
شايعه حمله نظامي به ايران حقيقت ندارد
ايسنا: رويتر به نقل از جورج بوش نوشت: اقدام نظامي عليه برنامه هسته اي ايران، اولين انتخاب نيست؛ اما هرگز منتفي نخواهد بود.
اين خبرگزاري ادامه داد، جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا به شبكه تلويزيوني VRT بلژيك در پاسخ به اين سئوال كه آيا اقدام نظامي عليه ايران را منتفي مي داند؟ گفت: پيش از هرچيز بايد بگويم، شما هرگز نخواهيد كه يك رئيس جمهور بگويد، هرگز. اما قطعا اقدام نظامي هرگز انتخاب اول يك رئيس جمهور نيست. وي همچنين در مصاحبه اي كه پيش از سفرش به بروكسل انجام گرفت، بدون اشاره به اين كه ايران نمي خواهد سلاح هسته اي داشته باشد، گفته بود: ديپلماسي هميشه انتخاب اول يك رئيس جمهور يا دست كم انتخاب اول من است و ما هدفي مشترك داريم و آن هدف اين است كه ايران نبايد سلاح هسته اي داشته باشد.براساس اين گزارش، بوش اقدامات اروپايي ها در قبال ايران را تحسين كرده و گفت كه تفاوتي ميان سياست واشنگتن و اروپا در قبال ايران وجود ندارد و ابراز اطمينان كرد كه آنها مي توانند به همراه يكديگر اين كه ايران سلاح هسته اي توليد نكند(!) موفق شوند.
بوش گفت: فكر مي كنم اگر ما به صحبت كردن هم صدا با يكديگر ادامه دهيم و به آنها اجازه ندهيم ما را دچار دو دستگي كنند و فشار بر آنها را حفظ كنيم، مي توانيم به اين هدف برسيم.
آسوشيتدپرس نيز به نقل از رئيس جمهور آمريكا گزارش داد كه وي در رويارويي با ايران، كمك ولاديمير پوتين همتاي روسي خود را خواستار شد؛ زيرا مسكو داراي نفوذ در تهران است. براساس اين گزارش، وي در خصوص اخبار مربوط به احتمال حمله نظامي آمريكا به ايران گفت: من تمامي اين شايعات درباره حملات نظامي  را مي شنوم و اين حقيقت ندارد.
بوش گفت: من معتقدم تا زماني كه ايران، اروپا و آمريكا را دچار دو دستگي نكند، ديپلماسي مي تواند كارايي داشته باشد.
اين گزارش به نقل از وي افزود: ايراني ها فكر مي كنند، نبايد كاري انجام دهند، زيرا آمريكا در مذاكرات مشاركت ندارد.
بوش ادامه داد: البته آمريكا مشاركت دارد ما با دوستان مان مشاورت نزديكي داريم.
همچنين جورج  بوش  در گفت وگو با خبرنگاران  رسانه هاي  اروپايي  گفت : نبايد به  ايران  اجازه  داد تا ايالات  متحده ، اروپا و روسيه  را در زمينه برنامه  هسته اي  از يكديگر جدا كند.او گفت : ما خواهان  روابط خوب  با اروپا هستيم . فرصت  داريم  كه  به  مسايل  مشترك بپردازيم .

انتخاب نهم
لاريجاني: ايران هيچ هراسي از انتقال پرونده
هسته اي خود به شوراي امنيت ندارد
فارس: نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي با تأكيد بر اين كه ايران هيچ گونه هراسي از انتقال پرونده  هسته اي خود به شوراي امنيت ندارد، گفت: آمريكا اگر تصور كند كه از طريق تصويب طرح تحريم اقتصادي ايران در شوراي امنيت مي تواند به اهدافش برسد، سخت در اشتباه است. به گزارش خبرگزاري فارس علي لاريجاني در گفتگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: ايران در بسياري از زمينه ها به خودكفايي رسيده است و مي تواند نيازهاي مردم خود را برآورده سازد.
لاريجاني افزود: فشارهاي آمريكا يك جنگ رواني براي تأثير گذاري بر پرونده  هسته اي ايران است، همچنين آمريكايي ها تلاش مي كنند بر افكار عمومي  تأثير بگذارند تا يك دولت ضعيف و ناتوان در ايران بر سر كار آيد و از اين طريق بتوانند اين كشور را تضعيف كنند. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اين كه ايران تاسيسات هسته اي خود را در برابر بازرسان بين المللي باز گذاشته و نسبت به تشكيل ۳ كميته براي انجام گفتگو با اروپا موافقت كرده است بر ضرورت استقلال عمل اروپائيان و دوري آنان از تأثير پذيري از مواضع آمريكا كه خواهان محروم ساختن ايران از تكنولوژي هسته اي است، تأكيد كرد.
كانديداي نهايي خود را هماهنگ با شوراي هماهنگي انتخاب مي كنيم
فارس: دبيركل حزب مؤتلفه اسلامي گفت: هنوز كانديداي نهايي خود را براي ارائه به شوراي هماهنگي انتخاب نكرده ايم و در اين زمينه هماهنگ با شورا پيش مي رويم.
حبيبي بيان داشت: اگر مجموعه تلاشهاي ما به نتيجه برسد در اختيار شوراي هماهنگي قرار خواهد گرفت و حزب از نامزد نهايي شورا حمايت خواهد كرد.
باهنر : كانديداهاي جديد را بررسي مي كنيم
مهر: عضو كميته منتخب شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب از توضيح درباره اخباري مبني بر افزايش تعداد اعضاي كميته خودداري كرد و گفت: گاهي اوقات عده اي به كميته دعوت مي شوند و اين آمد و رفت ها طبيعي است. محمدرضا باهنر همچنين به بررسي كانديداهاي جديد در شوراي هماهنگي تاكيد كرد و در عين حال افزود: هنوز هيچ كانديدايي بجز پنج كانديداي اول مورد بررسي قرار نگرفته است.
شورا محدود به ۵ نفر قبلي نيست
مهر: ترقي عضو شوراي مركزي مؤتلفه گفت: افراد مورد بررسي شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي محدود به ۵ كانديداي قبلي نيستند، با توجه به اينكه فاصله زماني بيشتري تا تصميم گيري نهايي باقي مانده امكان اينكه افراد جديدي هم كه مطرح مي شوند مورد بررسي و دقت قرار بگيرند وجود دارد. ترقي خاطرنشان كرد: اگر نظر هاشمي رفسنجاني بر اين باشد كه شرايط براي حضور او ضرورت ايجاب مي كند كه وارد عرصه شود شوراي هماهنگي نيز او را مورد بررسي قرار مي دهد.
حجاريان:
ما مثل گربه مرتضي علي هستيم
ايسنا: سعيد حجاريان كه از عقيده طرح «توسعه و نوسازي سياسي» در مركز مطالعات و تحقيقات طي دوران رياست جمهوري، به عنوان يكي از اقدامات مهم اصلاح طلبان پس از خروج از حكومت ياد كرد، در پاسخ به اينكه «درصورت عدم پيروزي در انتخابات رياست جمهوري آتي و خروج مجدد از دستگاه هاي حكومتي چه خواهيد كرد؟» گفت: بازهم به مطالعه در موضوع دمكراسي و بررسي نسبت هاي ميان دموكراسي با مسئوليت، دموكراسي و خشونت و اخلاق و دموكراسي، خواهيم پرداخت.
اين عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت در پاسخ به اينكه «آيا از هم اكنون تيم خود را آماده كرده ايد؟» گفت: «بله. ما مثل گربه مرتضي علي هستيم كه چه در قدرت باشيم و چه بيرون از آن، كار خودمان را مي كنيم.»
وي در پاسخ به اينكه «اين امر به منزله آماده سازي براي بازگشت به حكومت و دولت هاي آينده خواهد بود؟» اظهارداشت: بله. اگر دولت آتي از آن اصلاح طلبان نشود، براي دولت چهار سال بعد خود را آماده خواهيم كرد.
وي افزود: آنها نمي توانند بيش از ۴ سال دوام آورند. چون موانع داخلي و خارجي بسياري پيش روي آنهاست. ازجمله چالش هاي حقوق بشري، اختلافات داخلي ميان خود محافظه كاران و رقيب آنان يعني اصلاح طلبان.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |