چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۳
گفت وگو با مدير راديو پيام
به وسعت ايران
010419.jpg
امروزه راديو پيام به عنوان يكي از رسانه هاي پرمخاطب ملي در حوزه شهري مطرح است. عنوان اين رسانه به خوبي مي تواند جايگاه آن را در بين مخاطبان عام و خاص تعريف كند، به عبارت ديگر طراحان چنين شبكه راديويي ابتدا در صدد بودند با به كارگيري يك سامانه اطلاع رساني، گره كور ترافيكي و آمد و شد شهري را تسهيل كنند اما در ادامه راه به اين نكته واقف شدند كه مي توان با اطلاع رساني به موقع در حوزه شهري كلان چون تهران به ساير اهداف اجتماعي و اقتصادي نيز دست يافت.
درباره شكل گيري راديو پيام و فراز و نشيب هاي آن گفتگويي را بهشته فارغي با محمد جهاني مدير راديو پيام انجام داده است كه مي خوانيد:

* هدف از راه اندازي راديو پيام چه بود؟
- حدود ۱۱ سال است كه راديوپيام تأسيس شده است، هدف از راه اندازي اين راديو، اطلاع رساني به شهروندان تهراني در زمينه ترافيك و آمد و شد شهري بوده است، ضمناً در عين ارائه اطلاعات به شنوندگان، موسيقي و خبر را هم چاشني كند.
با توجه به نوسازي راديو پيام و برخورد صميمي مجريان با مخاطبان، برنامه هاي اين راديو به سرعت جايگاه ويژه اي را نزد مخاطبان پيدا كرد؛ به طوري كه به سرعت ساعات پخش راديو افزايش يافت. بنابر اين با گذشت زمان اكنون، راديو پيام به يك رسانه ملي تبديل شده است به گونه اي كه هم اينك تنها ۲ درصد از حجم برنامه ها را اخبار ترافيكي به خود اختصاص مي دهد.
* با گذشت سال ها از زمان راه اندازي، چقدر به اهداف پيش بيني شده نزديك شده ايد؟
- نه تنها راديو پيام به اهداف اوليه دست پيدا كرده است بلكه به اهداف بزرگتري كه از يك راديو شهري انتظار مي رفت دست يافته است؛ به گونه اي كه يكي از پرمخاطب ترين رسانه هاي ملي كشور محسوب مي شود.
محبوبيت اين راديو، ميان مردم و مخاطبان و همچنين آمار نظرسنجي هاي انجام شده نشان مي دهد كه برنامه سازان راديو پيام در رسيدن به اهداف آن موفق عمل كرده اند.
* مفهوم راديو پيام، چه پيامي براي مخاطبان دارد؟
- پيام ما براي مخاطبان، برنامه هايي است كه براي آنها پخش مي كنيم؛ تازه ترين خبرهاي داخلي و خارجي، پيام هاي ترافيكي از وضعيت خيابان هاي تهران، مطالب شنيدني با مضامين ادبي، معارف، پزشكي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي، همچنين تصنيف و موسيقي بدون كلام كه بيشترين حجم برنامه ها را تشكيل مي دهد قرار مي گيرد واينها مفهوم راديو پيام را تشكيل مي دهند.
* تنوع گويندگان راديو پيام ستودني است. اين رويه چقدر در جذب مخاطبان مؤثر بوده است؟
- لازم است كه پرسش شما را تكميل كنم و آن گزينش نيروهاي هنرمند براي راديو پيام است. لازم مي دانم كه اشاره اي به تهيه كنندگان راديويي هم بكنم كه بيشترين مسئوليت ارائه برنامه را در راديو پيام بر عهده دارند. اصولاً تهيه كنندگان و گويندگان راديويي از بين مجرب ترين نيروهاي موجود در شبكه هاي مختلف راديويي انتخاب مي شوند. اين يكي از دلايل موفقيت راديو پيام به شمار مي آيد.
دليل ديگر اشتياق، ذوق و علاقه همكاران هنرمند براي همكاري در اين راديو است. از اين رو ميزان مخاطبان اين راديو و موفقيت چشمگير اين شبكه راديويي را حاصل تلاش همكاران هنرمندي مي دانم كه به نوعي در توليد برنامه هاي آن مشاركت دارند كه بدين گونه از همه آنها سپاسگزاري مي كنم.
* راديو پيام در بين ساير شبكه هاي راديويي چه جايگاهي دارد؟
- ما در تهران پرشنونده ترين راديوي كشور محسوب مي شويم. در بين ۸ شبكه راديو، بيشتر از ۶۰ درصد كساني كه به راديو گوش مي كنند راديو پيام را مي شنوند و از نظر شنوندگان كل كشور هم بعد از شبكه سراسري راديو به همراه راديو جوان در رتبه دوم مخاطبان قرار داريم؛ اين در حالي است كه راديوي پيام هنوز در بعضي از شهرهاي پرجمعيت مثل مشهد شنيده نمي شود.
از اين رو،معتقدم اگر پوشش فرستنده هاي راديو پيام سراسري شود مطمئناً جزو پرمخاطب ترين راديوهاي كشور خواهيم بود.
* مخاطبان چه انتظاراتي از شما دارند؟
- ما به وسيله دو شماره تلفن روابط عمومي راديو پيام، از انتظارات مخاطبان خود مطلع مي شويم. بيشترين انتظارات مخاطبان از ما در مورد موسيقي است سرودهاي درخواستي، پخش موسيقي هاي جديد و تكرار بعضي از قطعات ادبي زيبا و تنوع بخشي به برنامه هاي راديويي جزو بيشترين انتظارات شنوندگان راديو پيام است.
* چرا بخشي از اخبار ميان برنامه ها تكراري است؟
- اصولاً پخش خبر به معاونت سياسي مربوط مي شود و مسئوليت آن نيز به عهده ما نيست. اما اين رويه در همه جاي دنيا وجود دارد و كاملاً طبيعي است كه اخبار مهم در چند بخش تكرار شود؛ چرا كه اغلب شنوندگان راديويي ثابت نيستند و دائم در حال افزوده شدن و يا تغييرات هستند.
010416.jpg
* اغلب گويندگان قبل از ارائه پيام هاي ضروري، بيشتر قربان صدقه مخاطبان مي روند؟
- البته اگر به انتقاداتي كه به برنامه ها وارد است بپردازيم مي شود به نكات ديگري نيز اشاره كرد. راديو پيام تلاش كرده است كه با ارزيابي كارشناسي برنامه ها از اشكالات وارده از سوي مخاطبان كاسته شود، كه البته با همياري همكاران كاسته شده است. اما به هر حال معتقدم كه كار هنري و ارائه آن به شكل دائم ۲۴ ساعته و زنده بدون اشكال نخواهد بود. با اين حال سعي مي كنيم كه اشكال برنامه ها روز به روز كمتر شود.
* چه برنامه هايي براي تقويت چنين شبكه راديويي داريد؟
- حدود ۳ سال است كه با تشكيل ۲ كميته كارشناسي موسيقي و ارزشيابي برنامه ها سعي كرده ايم كه همواره در جهت تقويت برنامه هاي شبكه گام مثبتي برداريم. فكر مي كنم حاصل كار ما ارتقاء كيفي برنامه ها بوده است. وظيفه شوراي موسيقي ما بازشنوايي و تزريق موسيقي هاي جديد اعم از با كلام و بي كلام به آرشيو و پخش راديو پيام است. تاكنون هزار ساعت موسيقي از طريق اين شورا در اختيار تهيه كنندگان راديو پيام قرار گرفته است.
كميته ارزشيابي برنامه ها نيز هر برنامه ۴ ساعته را در طول سال دو بار مورد ارزيابي كيفي و فني قرار مي دهد و سپس اشكالات وارد بر برنامه ها، نقاط ضعف و قوت آنها را از لحاظ تهيه كنندگي، گويندگي، نويسندگي و صدابرداري به عوامل برنامه اطلاع مي دهند.
* كدام بخش هاي برنامه راديو پيام شنونده زياد دارد؟
- طبق نظر سنجي هاي به عمل آمده، بيشترين شنوندگان راديو پيام به ترتيب، بخش نيمروزي و صبحگاهي با اختلاف كمي اول و دوم عصرگاهي، شامگاهي، شبانگاهي و سحرگاهي است.
* با توجه به پخش صداي اين شبكه در تهران، آيا روحيه ملي را در برنامه ها اعمال مي كنيد؟
- بله، در مناسبت هاي ملي، راديو پيام به صورت ويژه عمل مي كند و بسيار هم مؤثر است. و مردم هم همين انتظار را از ما دارند. در روز انتخابات، هفته دفاع مقدس، راهپيمايي ۲۲ بهمن و مناسبت هاي مختلف مذهبي و ملي راديو پيام با پخش مطالب ويژه، موسيقي هاي حماسي و سرودهاي مناسب مطابق ميل و خواسته مردم عزيز عمل مي كند.
* آيا در صدد نيستيد كه صداي اين شبكه راديويي به اقصي نقاط ايران برسد؟
- در حال حاضر راديو پيام به صورت سراسري و ملي پخش مي شود. اما متأسفانه به دليل مشكلات سال هاي گذشته، هنوز در بعضي از شهرهاي بزرگ و بسياري از شهرستان ها، مردم قادر به شنيدن برنامه هاي راديو پيام نيستند كه اميدوارم در سال هاي آتي اين نقص برطرف شود.
* موسيقي، خبر، اطلاع رساني مؤثر هر كدام چند درصد از برنامه ها را به خود اختصاص داده اند؟
- موسيقي و سرود: حدود ۶۳ درصد، اخبار: ۱۷ درصد ، پيام ترافيكي: ۲ درصد، متن: ۱۳ درصد و برنامه هاي ويژه: ۵ درصد.

تازه هاي توليد
مجموعه هاي شبكه تهران
010413.jpg
گروه تامين برنامه شبكه تهران به تازگي شش مجموعه تلويزيوني سريال خارجي را براي پخش از اين شبكه در نظر گرفته است.
به گزارش ايسنا، اغلب مجموعه هاي منتخب پخش براي شبكه  تهران، محصول انگلستان و دربرگيرنده  داستان هاي پليسي هستند.«ماهي» عنوان سريالي ساخته كشور انگليس و كمپاني BBC است كه گروه تامين برنامه شبكه تهران براي پخش در ۴ اپيزود ۵۰ دقيقه اي آن را آماده كرده است.
در اين مجموعه به كارگرداني برت فليز بازيگراني چون پل مك گان، جمارد گريو و فيليپ وس ايفاي نقش كرده اند.داستان «ماهي» كه قالبي درام دادگاهي دارد، درباره يك وكيل به نام فيشوسكي است كه در كار خود بسيار موفق عمل مي كند. او با موكلان خود رابطه اي انساني برقرار كرده و تمام توان خود را براي پيروزي آنها در دادگاه به كار مي گيرد.
«بادگر» نيز عنوان مجموعه پليسي داستاني است كه كمپاني BBC آنها تهيه كرده است.كارگردان اين مجموعه شامل پل هريسون و جردم فيلين نيز در آن بازي كرده است.داستان به زندگي تام مك كليب كارآگاه مي پردازد او كه در يك منطقه جنگلي كار مي كند اغلب جنايات اعمال شده بر حيوانات، حيات وحش و محيط زيست را بررسي مي كند.
«شوگان» ،۱۹۸۰ عنوان مجموعه ديگري با حادثه اي تاريخي براي شبكه تهران است.
كارگردان اين مجموعه جري لاندن است و بازيگراني همچون ريچارد چمبرلين و اريك بركويسي در آن ايفاي نقش مي كنند.موضوع مجموعه داستاني به اوايل قرن هفدهم ميلادي انگلستان برمي گردد كه قصد تصرف مناطق جديد دنيا را دارند و تا آن زمان خود را از اسپانيا و پرتغال در استعمار كشورهاي تازه كشف شده عقب مي بيند با همدستي هلند كشتي به نام ارسموس را از راه ماژلان به دريا مي فرستد تا جزاير ژاپن را كشف كند.
«خاطرات جنگي خانواده فويل» ساخته انگلستان عنوان سريالي به كارگرداني ژرمي سيبرستون است كه ديويد كتين در آن بازي مي كند.داستان به سال ۱۹۴۰ برمي گردد كه در يكي از شهرهاي انگلستان عده اي از متمولين كه احساساتي به دشت ضد يهود دارند و به نازيسم گرايش دارند، گرد هم جمع مي شوند و زن هتلدار كه هوادار آنهاست در جمع آنها شركت مي كند و همان شب نيز در پي خاموشي موقت برق كشته مي شود. تحقيقات بازرس فويل آغاز مي شود.«كاترين كوكسن» عنوان مجموعه داستاني با قالب درام خانوادگي است كه در شش قسمت از شبكه تهران پخش خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي شبكه  تهران، بريگاد «پليس ويژه» عنوان سريال ساخته كشور فرانسه در سال ۱۹۹۹ است كه در ۶ قسمت ۵۰ دقيقه اي پخش خواهد شد.

نگاه
محرم و تلويزيون
به گزارش ايسنا، صداوسيما با توجه به توانمندي هايي كه در اختيار دارد، مي تواند نقش بسزايي در انتقال عميق ترين مفاهيم عرفاني، اخلاقي و ديني نهفته در حركت و قيام امام حسين(ع) داشته باشد، اما اغلب شاهد پخش عزاداري، روضه و سخنراني و بعضا فيلم هاي تكراري از شبكه هاي مختلف هستيم؛ كه به گفته  كارشناسان، اين تعدد و تكرار برنامه هاي يك شكل و يكنواخت نهايتا خطر بي تفاوتي و بيگانگي مخاطب نسبت به موضوع را به دنبال دارد.
با نگاهي اجمالي به ويژه برنامه هاي محرم ۸۳ در تلويزيون مي توان گفت، بيشتر آنها متكي بر تحليل قيام امام حسين(ع) از ابعاد گوناگون با حضور كارشناس و شكل هاي متفاوت است.
«مقتل حسيني» يكي از ويژه برنامه هاي شبكه چهارم سيماست كه به مدت ۱۵ دقيقه به سخنان امام حسين(ع) و روضه به مناسبت ايام شهادت مي پردازد. سخنراني مذهبي با عنوان «شور حسيني» برنامه ديگري از شبكه چهار سيماست كه شامل سخنراني هاي مذهبي آيت الله علامه جوادي آملي درباره  رسالت جامعه اسلامي در ساحت نهضت حسيني است. «رازهاي عاشورا» نيز به بررسي ريشه هاي تاريخي حادثه عاشورا، ريشه هاي اجتماعي، سياسي واقعه عاشورا، اهداف نهضت حسيني، انعكاس نهضت عاشورا در طول تاريخ و درس هاي عاشورا مي پردازد. «پرتو ولايت» ويژه برنامه زنده شبكه چهار است كه از نهم محرم پخش مي شود و در آن مباحث مربوط به تاسوعا، عاشورا با حضور كارشناسان مورد بررسي قرار مي گيرد.
«خيمه حسيني» نيز در ۲۸ دقيقه در دهه دوم محرم به موضوع فلسفه عزاداري و تحليل قيام امام حسين مي پردازد. برنامه  «درس هاي عاشورا» كه در سه آيتم واقعه عاشورا را بررسي مي كند نيز در شبكه  تهران توليد شده است؛ تهيه كننده اين برنامه با اشاره به بودجه بسيار سخيف برنامه هاي مذهبي تلويزيوني مي گويد: تا زماني كه برنامه هاي معارفي به لحاظ بودجه با مشكل روبه رو هستند، نمي توانند وضعيت بهتري پيدا كنند. مجموعه هاي تلويزيوني نيز با موضوعات مذهبي از شبكه هاي تلويزيوني پخش مي شود؛ «غريبانه» ساخته قاسم جعفري كه تجربه كارهاي مذهبي را داشته از جمله مجموعه هايي است كه شبكه تهران به مناسبت دهه محرم پخش مي كند.
«غريبانه» داستان عاشقانه و جوان پسندي است كه در بطن خود رودررويي دو جبهه وفاداران به كربلا و فراموش كنندگان كربلا را روايت مي كند.البته در اين كه اين سريال به قصد تابو شكني مضاميني چون دوستي قبل از ازدواج دختر و پسر
خانواده هاي متدين و ابهام در نحوه شرعي شدن رابطه آنها و همه شبهاتي است كه در رابطه با طرح الگوهاي تحريف شده مناسبات جوانان مسلمان در ذهن ايجاد مي شود و كارگردان و تهيه كننده اين سريال و دست اندركاران شبكه بايد به آنها پاسخ دهند. «خورشيد پيدا» يكي ديگر از ويژه برنامه هايي است كه هر روز در ايام محرم پخش مي شود.اين برنامه با ساختار متفاوت و استفاده از بازيگران سرشناس سينما و تلويزيون واقعه كربلا را روايت مي كند و در هر قسمت يك راوي بازيگر به عنوان مجري حضور پيدا مي كند.
«ريشه در زمان»  نام مجموعه  داستاني ديگري است كه به همت اميرعباس كهني در گروه بسيج تهيه شده است اين مجموعه داستاني كه توسط حميد بهمني كارگرداني شده است، سعي دارد با به نمايش گذاشتن برخي از شهداي صدر اسلام و جنگ تحميلي، تعامل بين آنان را در فضايي كليپ گونه به نمايش بگذارد.
قسمت ديگري از برنامه هاي راديو - تلويزيون در ايام محرم اختصاص به پخش آثار «شاعران عاشورايي و نغمه سرا و نوحه پرداز» در زمينه حادثه كربلا دارد.

سينما
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |