شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۴۶
تابلوهاي زيبا در ساختمان ديبا
اين نمايشگاه تا دهه دوم اسفندماه برپاست و تابلوهايي كه روزگاري چشمان هنرمندان را به خود دوخته بود در انتظار ملاقات با چشمان شما است. به سينما فلسطين توجه نكنيد، صبا را دريابيد...
030339.jpg
عكس : گلناز بهشتي
مسعود مير
سينما فلسطين را بدون هيچ توجه خاصي رد كنيد. اين جمله اگر راهنماي بازديد از يك نمايشگاه بين المللي باشد، مي توان با عشاق سينما كنار آمد، در غير اين صورت سينما را نمي توان از خيابان طالقاني فاكتور گرفت، هرچند كه صحبت از تصوير و طرح باشد.
يك روز از آغاز دهه فجر مي گذشت كه رئيس موسسه فرهنگيهنري صبا در جلسه اي مطبوعاتي گفت: فرهنگستان هنر به پيشنهاد گروه هاي تخصصي خود طرح برگزاري دوسالانه جهان اسلام را تصويب كرده است. يكي از اين دوسالانه ها، دوسالانه نقاشي است كه امسال سومين دوره آن برگزار خواهد شد.
محسن زارع در اين نشست مطبوعاتي ذكر كرد كه براي شناسايي و پيوند هنرمندان نقاش جهان اسلام، هنرمندان مسلمان و غيرمسلمان ساكن كشورهاي اسلامي و هنرمندان مسلمان ساكن كشورهاي غيراسلامي مي توانستند در اين مسابقه شركت كنند و البته نتيجه اين دعوت عمومي، دريافت 2 هزار و 248 اثر از داخل و خارج كشور در قالب CD يا اسلايد بود كه از جانب 393 هنرمند داخلي و خارجي به دبيرخانه جشنواره ارسال شد. در خيابان مظفر، پلاك،۵۳ يك خانه قديمي و زيبا قرار دارد كه اين روزها نام مركز فرهنگيهنري صبا از مراكز تحت نظارت فرهنگستان هنر را يدك مي كشد. وارد ساختمان شدن به دليل برپايي نمايشگاه كار چندان مشكلي نيست برخلاف روزهاي عادي. سالن هاي بزرگ و تالارهاي زيبا پذيراي 473 اثري هستند كه 288 تاي آن متعلق به 169 هنرمند داخلي و 185 اثر ديگر از هنرمندان 33 كشور جهان است كه به اين خانه زيبا راه پيدا كرده اند. نقاشان كشورهاي قطر، لبنان، تركيه، امارات، آذربايجان، كانادا، مراكش و ... آثارشان را در نمايشگاهي به معرض ديد عموم قرار داده اند كه محيطش قابليت تبديل به يك موزه را دارد. درها و پنجره هاي چوبي با شيشه هاي رنگارنگ، حوضخانه، ميدانگاه و ... از اين ساختمان بنايي ساخته كه جذابيت ديدنش چندان كمتر از تابلوهاي آويخته به پيكره اش نيست. مرتضي گودرزي دبير سومين دوسالانه نقاشي جهان اسلام است. دوسالانه اول و دوم در سال هاي 79 و 81 در موزه هنرهاي معاصر برگزار شد و دبير دوسالانه سوم به تفاوت هاي اين نمايشگاه با دو دوره گذشته اشاره مي كند. گودرزي مي گويد: در دوره هاي قبل دسترسي به هنرمندان جهان اسلام و اطلاعات بيشتر درباره كشورها به رغم امكاناتي كه وجود داشت اعم از اينترنت و ماهواره سخت بود. هنوز هم اين اتفاق به آساني صورت نمي گيرد، اما سعي كرديم كه عميقتر به اين شناسايي بپردازيم و با وسعت نظر بيشتر روي اطلاعات كار كنيم تا هنرمندان بيشتري را از حوزه جهان اسلام شناسايي كنيم.
از سوي ديگر امسال يك پرونده ويژه براي كشور تركيه و هنرمندان نقاش آن باز كرده ايم تا اين اتفاق سنگ بنايي باشد براي دوره هاي بعد كه هر دوره براي يك كشور پرونده اي گشوده شود تا هنرمندان و هنر نقاشي آن به طور دقيقتري مورد ارزيابي قرار گيرد. صحبت هاي گودرزي مي بردت به طبقه دوم ساختماني كه آثار هنرمندان ترك روي ديوارها چشمك مي زنند. شايد شما هم با ديدن تابلوهاي نقاشي ترك ها به اين موضوع پي ببريد كه در يك قسمت از ساختمان كه ميزبان تابلوهاي هنرمندان ترك است، هيچكدام از آثار عنوان ندارند، چند متر پايينتر از اتاق تابلوهاي بدون عنوان اما تابلوهاي فرح اصولي نام هايي آشنا دارند. 4فصل اصولي، زندگي زني را در 4 پرده روايت كرده كه سرنوشتش همانند نوع طرحش ايراني است و البته قديمي. با اينكه ساعت آغاز به كار نمايشگاه 10 صبح است، اما در همان دقايق اوليه مي توان گروه هاي علاقه مندي را ديد كه براي بازديد از نمايشگاه در سالن ها از تابلوهاي نقاشي لذت مي برند.
محبوبه پلنگي مدير روابط عمومي سومين دوسالانه نقاشي معاصر جهان اسلام با اعلام اينكه در روز افتتاحيه 2هزار نفر از نمايشگاه بازديد كرده اند، تعداد بازديدكنندگان روزانه نمايشگاه را به طور ميانگين 700 نفر ذكر مي كند. شايد با اين آمار و ارقام بتوان اميدوار بود كه جايگاه هنر مهجور نقاشي نزد خانواده هاي ايراني ارتقا يابد و از اين به بعد گالري ها و نمايشگاه هاي نقاشي رونق دوباره بگيرند. ديباج اسم هنري آقاي گودرزي دبير نمايشگاه اعلام كرده است كه كتاب آثار منتخب نقاشي اين نمايشگاه با نام سايه خيال به زودي منتشر مي شود. قرار شده اين كتاب در شمارگان و كيفيتي بالاتر از دوكتاب قبلي به نام هاي طوبي و آيينه نگاه در اختيار علاقه مندان قرار گيرد. اين نمايشگاه تا دهه دوم اسفندماه برپاست و تابلوهايي كه روزگاري چشمان هنرمندان را به خود دوخته بود در انتظار ملاقات با چشمان شما است. به سينما فلسطين توجه نكنيد و صبا را دريابيد...

فيلم هاي سياه در سفيدي ژنو
030336.jpg
پانزدهمين دوره جشنواره بين المللي فيلم هاي سياه در كشور سوئيس آغاز به كار كرد. در اين جشنواره آخرين كارهاي كارگردان هاي برجسته دنيا به نمايش گذاشته مي شود. تنوع فيلم ها و انتخاب آنها از مناطق مختلف از ويژگي هاي اين جشنواره است.
در جشنواره امسال توجه ويژه اي به سينماي آسيا، آفريقا و آمريكاي جنوبي شده كه با رويكرد جنگ هاي مختلف در سراسر دنيا و عواقب آن جار و جنجال هاي فراواني به راه انداخته است.جشنواره فيلم هاي سياه امسال به بخش ويژه كودكان نيز توجه ويژه اي داشته است. در اين بخش 3 انيميشن كوتاه از ايران با عنوان هاي كوه جواهر ساخته عبدالله عليمراد، مداد بنفش ساخته نفيسه رياحي و حكايت شيرين ساخته محمدرضا عابدي به نمايش در مي آيد. سايت معرفي جشنواره از اين بخش با عنوان سفري به ايران با 3فيلم كوتاه ديدني ياد كرده است.همچنين بزرگداشت عباس كيارستمي در سال 2005 نيز جزو برنامه هاي امسال جشنواره است. در اين بخش 8 فيلم بلند و۶ فيلم كوتاه از كيارستمي به نمايش در مي آيد. فيلم هاي منتخب اين جشنواره كه در رده فيلم هاي تاثيرگذار قرار دارند، در سالن هاي مختلف تئاتر در شهر ژنو به نمايش در مي آيد، اما مركز اصلي پخش اين فيلم ها خانه هنر گروتلي است.از ديگر برنامه هاي جشنواره فيلم هاي سياه كه تا 19 اسفندماه برپاست مي توان به مرور آثار كارگردان بزرگ تاريخ سينما پاراجانوف و بررسي آثار ششمين نسل فيلمسازان چين و فيلم هاي فانتزي اشاره كرد.
اين جشنواره اولين بار در سال 1991 فعاليت خود را به صورت رسمي آغاز كرد.

ستون شما
چراغ پردردسر
از حقاني كه مي خواهيد بياييد ونك بايد دعا كنيد تا از چراغ جهان كودك رد بشويد. نمي شود مدت چراغ سبز آن را بيشتر كنند؟
اگر مي شد كه اين كار را انجام مي دادند.
مصيبتي است...
به هر حال تحمل بفرماييد. از صبر سنگ لعل شود، آري شود وليك به خون جگر شود!
محل ملاقات
خانمي تماس گرفته اند و گفته اند اگر مي شود حتما با عمو پورنگ صحبت كنيد. ظاهرا پسر بچه ايشان بدجوري دو تا پايشان را توي يك كفش كرده اند... ايشان همچنين پرسيده اند كه اگر قرار باشد با او مصاحبه كنيد مي شود زمانش را به من اطلاع بدهيد؟
براي چي؟
براي اينكه پسرم را بياورم آنجا، عمو پورنگ را از نزديك ببيند!
كنسرت مديري
دو ، سه هفته پيش جناب آقاي مهران مديري تماس گرفته بودند و ازمطلبي كه درباره كنسرت ايشان نوشته شده بود گله كردند. حقيقتش ما رويمان نشد از فرصت استفاده كنيم و درباره مجموعه جديدشان بپرسيم. درباره مطلبي هم كه عليه كنسرت ايشان نوشته شده بايد به سبك خودشان بگوييم كه واقعيت تلخ است مثل ته خيار...
گلدكوئيست
خانمي زنگ زدند و آدرس نمايندگي گلدكوئيست توي تهران را مي خواستند. خدمت ايشان و تمامي كساني كه از گلدكوئيست شاكي اند بايد عرض كنيم كه تشريف ببريد دادگاه ويژه كاركنان دولت براي شكايت.
ورزشكار حقوق بگير
آن مسوولي كه در سازمان تربيت بدني وعده داد از سال آينده به ورزشكاران ماهي 100 تا 700 هزار تومان حقوق مي دهد، بهتر نيست به جاي جيره خوار كردن ورزشكاراني كه دستشان به دهانشان مي رسد، فكري به حال توسعه سرانه ورزشي اين مملكت بكنند؟
جواب: همكاران مان از اتاق سردبيري اشاره مي كنند كه چرا، بهتر است.

هوا
پاييز زمستان 
حالا اميدي به ابرهاي امروز آسمان تهران نيست. اين ابرها ختم به برف يا حتي باران نمي شوند. فردا دماي هوا در گرمترين لحظه ها به 11 درجه سانتيگراد مي رسد و در سردترين لحظه ها هم از 3 درجه سانتيگراد پايين تر نمي رود. در ضمن در آسمان فرداي تهران، خورشيد خانم هيچ مزاحمي ندارد. به هر حال روزهاي اغلب آفتابي نزديك است. اسفند، پاييز زمستان است و پاييز زمستان اغلب آفتابي.

جعبه
از تكرار تا بعد
تلويزيون طبق معمول از تكرار آغاز مي شود. اين بخش از برنامه ها معمولا مخصوص خانم هاي خانه دار است، حتي اگر بحث برنامه آشپزي در بين نباشد. بگذريم، تكرار رسم شيدايي از شبكه،۲ فيلم سينمايي از شبكه،۳ عمر خيام شبكه،۳ گروشگو شبكه يك و غريبانه شبكه 5، برنامه هايي هستند كه از ساعت 9 صبح تا 15:16 روي آنتن مي روند.
از ساعت 19 با آغاز برنامه هاي تازه ميزان مصرف برق بالا مي رود. فرانك ريوا شبكه،۵ عشق گمشده شبكه،۳ طلاي هانتر شبكه،۲ آهوي ماه نهم شبكه يك، بي خانمان شبكه،۵ روايت عشق شبكه يك و سپيده و مهر شبكه يك، برنامه هاي هستند كه شما را تا بامداد يكشنبه بيدار نگه مي دارند. در ضمن تماشاي پخش مستقيم بازي هاي فوتبال فراموش نشود. مسابقه منچستريونايتد پورتموث عصر امروز و فيورنتينا اودينزه ساعت 23 به صورت مستقيم و ديپورتيولاكرونيا رئال مادريد با تاخير از شبكه۳ پخش مي شوند.

نمايشگاه
شاهكارهاي عهد تيموري 
نشر ثالث جايي است كه مي توانيد خيلي ها را در كافي شاپش ملاقات كنيد. به هرحال اين خاصيت پاتوق  هاي فرهنگي است، اما از پنج شنبه گذشته، پرسه در فضاي كافي شاپ نشر ثالث، ويژگي ديگري هم پيدا كرده است. نمايشگاه آثار پرويز كلانتري در نشر ثالث برپا شده.
پرويز كلانتري، مدير آموزش هنر در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان تصويرگر كتاب هاي كودكان، نويسنده و روزنامه نگار، از سال 1363 تاكنون نمايشگاه هاي متعددي در داخل و خارج از ايران برگزار كرده است. در نمايشگاه تازه او مي توانيد 22 اثر را از نزديك ببينيد. شما براي اين كار تا بيستم اسفندماه فرصت داريد. اگر دور و بر شما روشنفكري نيست تا آدرس نشر ثالث را از او بپرسيد، ما اين كار را برايتان انجام مي دهيم: خيابان كريمخان زند، بين خيابان ايرانشهر و ماهشهر، شماره 160.
اما در ستون امروز نمايشگاه خبر جذاب تري هم برايتان داريم. قرار است در همين ماه آثار بي نظير شاهكارهاي نگارگري ايران مشتمل بر نگاره هاي شاخص عهد تيموري و صفوي براي اولين بار با همكاري ميراث فرهنگي و گردشگري به مدت دو ماه در موزه هنرهاي معاصر تهران به نمايش گذاشته شود. شما براي بازديد از اين نمايشگاه از سال 83 تا 84 وقت داريد، البته از اسفند 83 تا فروردين 84

ذهن زيبا
غيبت مردم كردن، بيماري اشخاص پست مي باشد.
امام علي (ع)
انسان خود را نمي شناسد، مگر در هنگام فقر و بدبختي.
آلفرد دوموسه 
عقايد مثل امراض مي مانند؛ انسان مبتلا به عقايد مي شود.
ژان پل سارتر
هربار كه آدم مي خندد، يك ميخ از تابوتش جدا مي شود.
ضرب المثل ايتاليايي

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |