|
|
ايجاد شرايط و امكاناتي كه رشد و پرورش خلاقيت ها و ارتقاي دانايي و توانايي دانش آموزان را به تناسب استعدادها و علائق آنان فراهم كند، يكي از اهداف اساسي آموزش و پرورش است. تحقق اين هدف، با توجه به تنوع علائق و تفاوت توانمندي هاي دانش آموزان و نيز كثرت جمعيت دانش آموزي كشور، مستلزم دسترسي به ظرفيت هاي مناسبي از امكانات و منابع است. ليكن محدوديت هاي موجود عمدتاً انجام برنامه هاي اساسي و مبتني بر گسترده استعدادها و تفاوتهاي فردي دانش آموزان را با مشكل مواجه مي كند؛ به گونه اي كه در عمل، رويكرد برنامه ها به پوشش عمومي دانش آموزان معطوف مي شود. بدين جهت برنامه ريزان، مديران و مجريان برنامه هاي آموزش و پرورش در تعامل با دانش آموزان با نيازهايي از آنها مواجه مي شوند كه امكانات موجود قادر به تأمين آنها نيست،لذا ايجاد زمينه هايي علاوه بر شرايط موجود براي افراد علاقه مند و مستعدي كه با روحيه تحقيق و پژوهش در تعميق آموخته هاي خود اهتمام دارند، امري ضروري به نظر مي رسد. تأسيس پژوهش سراهاي دانش آموزي به عنوان يكي از راهكارها براي تأمين هدف فوق در نظر گرفته شده است. پژوهش سراي دانش آموزي، مركزي است كه به منظور گسترش فرهنگ تحقيق و پژوهش در بين دانش آموزان و هدايت استعدادها و رشد خلاقيت هاي آنان با فراهم ساختن امكانات و تجهيزات لازم تأسيس مي شود و اين اهداف در آن پي گيري مي شود:
* اشاعه فرهنگ پژوهش و تحقيق فردي و گروهي در بين دانش آموزان؛
* رشد و توسعه بنيه علمي و پژوهشي دانش آموزان و ايجاد زمينه براي بروز خلاقيت هاي آنان؛
* تشويق و ترغيب دانش آموزان به تلفيق دانش نظري و فعاليت هاي عملي و كاربردي؛
* هدايت و راهنمايي دانش آموزان در جهت علايق و استعدادهايشان؛
* فراهم كردن امكان دستيابي دانش آموزان به يافته هاي جديد علمي و پژوهشي داخل و خارج از كشور؛
* ايجاد زمينه مشاركت دانش آموزان مستعد در انجام پژوهش هاي ملي و منطقه اي.
وظايف پژوهش سرا براي رسيدن به هدفهاي ياد شده عبارتند از:
* برنامه ريزي براي ايجاد زمينه هاي بروز خلاقيت و نوآوري دانش آموزان.
* برنامه ريزي براي تقويت روحيه همكاري و مشاركت دانش آموزان در انجام فعاليت.
* برگزاري كنفرانس ها، همايش ها، جشنواره ها و مسابقه هاي علمي.
* ايجاد بانك اطلاعاتي موردنياز دانش آموزان.
* ايجاد كارگاه ها، آزمايشگاه ها و كتابخانه هاي دانش آموزي.
* حمايت از دانش آموزان پژوهشگر و نظارت و هدايت طرح هاي تحقيقاتي آنان.
* ايجاد زمينه برقراري ارتباط پژوهشگران دانش آموز با ساير مؤسسات علمي و پژوهشي.
* تشكيل انجمن هاي علمي دانش آموزي.
* به كارگيري دبيران و استادان مجرب براي آموزش و راهنمايي طرح هاي پژوهشي دانش آموزان.
* برگزاري كنفرانس ها، همايش ها، جشنواره ها و مسابقات علمي.
در همين ارتباط، چندي پيش در منطقه ۱۶ آموزش و پرورش شهر تهران نيز پژوهش سراي دانش آموزي انديشه در مجتمع فرهنگي شريعتي افتتاح شد و از سوي دانش آموزان و فرهنگيان علاقه مند به تحقيق و پژوهش، مورد استقبال قرار گرفت. كليه دانش آموزان مستعد و علاقه مند مي توانند با عضويت در پژوهش سراها و فعاليت در قالب يكي از انجمن هاي علمي مورد علاقه خود، از امكانات و تجهيزات مناسب آن شامل آزمايشگاه هاي مجهز شيمي، فيزيك، زيست شناسي، ربوتيك و سايت رايانه اي متصل به اينترنت پرسرعت و مشاوره با استادان متخصص استفاده نمايند.
آموزش و پرورش شهر تهران، در صدد طراحي، راه اندازي و توسعه پژوهش سراهاي دانش آموزي در تمامي مناطق ۱۹ گانه شهر تهران است.