شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۲ - Mar 5, 2005
قيمت ميوه با همكاري وزارت بازرگاني
و شهرداري تهران كاهش مي يابد
001827.jpg
گروه اقتصادي: محمد شريعتمداري وزير بازرگاني و حسن يونس سينكي معاون اين وزارتخانه در امور بازرگاني داخلي پنج شنبه گذشته در حاشيه  همايش رؤسا و مديران بازرگاني سراسر كشور در واكنش به تحولات بازار ميوه و كالاهاي مصرفي و گراني و احتكار در بازار اعلام كردند كه براي كنترل بازار ميوه در پايان سال واردات ميوه از كشورهاي همسايه انجام مي شود و براي تامين كالاهاي مورد نياز ديگر بر بازار نظارت خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما وزير بازرگاني در اظهارات خود همچنين از همكاري شهرداري تهران در كنترل بازار ميوه تشكر كرده و از كاهش قيمت ميوه در پي عرضه بيشتر ميوه خبر داد.
پيش از اين معاون وزير بازرگاني احتمال واردات ميوه را رد و تاكيد كرده بود كه توليد داخلي براي تامين نياز هاي مصرف كنندگان كافي است.
اين در حالي است كه توليدكنندگان محصولات كشاورزي و باغي در حال حاضر محصولات خود را پيش فروش كرده اند و دلالان نيز ميوه هاي توليد شده را انبار كرده و در انتظار افزايش قيمت ها در روزهاي پاياني سال و كسب سودهاي سرشار هستند.
در همين حال، مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران در گفت و گو با خبرنگار ما عدم برنامه ريزي در مراحل مختلف توليد تا توزيع ميوه در كشور را از مهم ترين مشكلات بازار ميوه دانست و با اشاره به نقش واسطه ها و دلالان در نابساماني بازار ميوه گفت: ما در كشور كمبود ميوه نداريم و بخش قابل توجهي از شرايط نابسامان بازار ميوه ناشي از انبار شدن ميوه و همچنين بالا بودن ضايعات ميوه در كشور به دليل نبود سردخانه و مكانيزم هاي نگهداري است.
صلاحي با اشاره به اين كه شهرداري تهران و برخي از اعضاي سازمان نظارت بر قيمت ها چهار ماه پيش، پيش بيني بروز مشكلاتي براي بازار ميوه در آستانه سال جديد را كرده بودند و به وزارت بازرگاني براي در نظر گرفتن تسهيلات مالي لازم براي واردات ميوه پيشنهاد داده بودند، گفت: وزارت بازرگاني تصميم گيري در اين زمينه را تا دو روز پيش به تأخير انداخت و اخيراً اعلام كرده است كه واردات ميوه آزاد است.
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا اين راهكار وزارت بازرگاني براي ساماندهي بازار ميوه در روزهاي پاياني سال مؤثر است گفت: اين راهكار به شرطي كه زودتر به كار گرفته مي شد، بهتر مي توانست در ساماندهي بازار ميوه كارساز باشد؛ با اين حال وزارت بازرگاني مجبور است از كشورهاي همجوار نظير پاكستان اقدام به واردات كند.
صلاحي افزود: به دليل تأخير وزارت بازرگاني در تصميم گيري بازار ميوه شب عيد، شهرداري تهران رأسا با پيش بيني اين شرايط از چندي قبل اقدام به خريد و انبار ۵هزار تن سيب درختي براي عرضه در روزهاي بحراني كرد. به اين ترتيب بازار سيب در دو هفته آينده به سامان خواهد رسيد.
مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار با اشاره به اين كه شهرداري تهران از طريق ميادين ميوه و ۸۰ كانكس در معابر عمومي تهران سعي در ساماندهي بازار ميوه دارد،  افزود:  اين بازارها سهم عمده اي در كاهش ترافيك و رفاه مردم دارد. صلاحي با ابراز اميدواري نسبت به سامان يافتن بازار ميوه در دو هفته آينده، همكاري وزارت جهاد كشاورزي و وزارت بازرگاني را در اين جهت مؤثر دانست و افزود: وزارت بازرگاني با شهرداري همكاري قوي داشته است اما انتظار ما از وزارت جهادكشاورزي اين است كه به تعاوني هاي كشاورزي در بخش خريد و نگهداري كمك كند.
وي عدم جوابگويي ميادين ميوه در روزهاي اخير را نبود ميوه و بالا بودن قيمت آن اعلام كرد و افزود: ميادين ميوه و تره بار نمي توانستند قيمت ها را به مانند عرضه كنندگان خصوصي افزايش دهند چون اين مسئله به نفع واسطه ها و دلالان مي شد.
متاسفانه شرايط به گونه اي پيش مي رود كه با افزايش قيمت ها مسئولان وزارت بازرگاني به تحولات بازار با تاخير واكنش نشان مي دهند و با توجه به نبود يك برنامه ريزي مشخص امكان كنترل و مديريت بازار از دست مي رود.
به رغم امكان پيش بيني چنين رويدادهايي همچنان در سال جاري شاهد برخورد انفعالي مسئولان وزارت بازرگاني با رويدادهاي بازار كالا در كشور هستيم.
در هنگام تغيير فصل و فرارسيدن سال نو به طور طبيعي ميزان تقاضا براي خريد كالا افزايش مي يابد و ضروري است كه مسئولان دولتي پيش از بروز نابساماني در بازار و گران شدن كالاهاي مصرفي و گرايش به احتكار در بازار نسبت به تحولات بازار واكنش نشان دهند.
تنظيم برنامه هاي مشخص براي عرضه كالاهاي مصرفي در پايان سال از ساده ترين و در دسترس ترين برنامه هايي است كه از هم اكنون مي توان براي سال آينده انجام داد و مردم و فعالان بازار را از بلاتكليفي و سردرگمي در روزهاي پاياني سال دور كرد.
به گزارش خبرنگار ما عدم مديريت عرضه و تقاضا از جمله ضعف هاي اصلي در شبكه تجارت و بازرگاني داخلي كشور است و تنها روش عقلي و منطقي است كه مي تواند امكان دسترسي مردم و مصرف كنندگان را به خدمات و كالا با قيمت هاي مناسب و كيفيت لازم فراهم كند.
متاسفانه وزارت بازرگاني در سال هاي اخير در اين زمينه هيچ راهكار مشخص ارايه نكرده و همواره با بروز بحران نسبت به جبران رخدادها و تحولات بازار واكنش نشان مي دهد.
از جمله مشكلات بزرگ و اساسي در كشور فقدان شبكه هاي توزيع كارآمد و قابل قبول است كه در اين زمينه نيز همچنان روش هاي ناكارآمد گذشته در شهرهاي بزرگ و تهران به كار گرفته مي شود.
واردات ميوه در مقطع زماني حال نيز نمي تواند راه كار مناسبي براي حل مساله بازار ميوه باشد. ميوه هاي وارداتي جداي از فاصله زماني طولاني كه به ايران وارد مي شود، مدت زماني را نيز بايد در قرنطينه بماند. تنها نفع اين راهكار به واردكنندگاني خواهد رسيد كه برنامه ريزي براي يك تا سه ماه آينده دارند و مردم سودي نخواهند برد.

هشدار رئيس بانك مركزي آمريكا نسبت به افزايش كسري
بودجه اين كشور
فارس: رئيس بانك مركزي آمريكا با اعلام اين كه رشد اقتصادي اين كشور در سال ۲۰۰۵ ميلادي روند منطقي و خوبي دارد، نگراني خود را نسبت به افزايش كسري بودجه آمريكا آشكار كرد.
آلن گرينسپن افزود: افزايش كسري بودجه آمريكا بدون شك تاثيرات منفي شديدي بر ساختارهاي اقتصادي اين كشور خواهد داشت.
وي كه در جمع نمايندگان كميته بودجه كنگره آمريكا سخن مي گفت، افزود: عدم تعادل موجود بين هزينه ها و درآمدهاي دولت آمريكا خطر بزرگي براي اقتصاد آمريكاست و بايد هر چه زودتر فكري براي كاهش كسري بودجه آمريكا در سال ۲۰۰۵ ميلادي نمود.
وي گفت: افزايش خدمات تامين اجتماعي در آمريكا نيازمند مشاركت بيشتر بخش خصوصي است و البته دولت نيز بايد در اين زمينه تلاش بيشتري نمايد.

با تصويب نمايندگان مجلس
بنزين سال آينده كوپني نمي شود
گروه اقتصادي: پس از يك دوره انتشار گزارش ها و شايعات گوناگون در مورد افزايش قيمت و يا كوپني شدن بنزين، با تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در هنگام بررسي تبصره ۱۱ لايحه بودجه كوپني شدن بنزين منتفي شد.
به گزارش خبرنگار ما: با تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، وزارت نفت براي تامين بنزين مورد نياز امكان واردات بنزين در مقابل صادرات نفت خام و معاوضه آن را در سال آينده دارد كه بدين ترتيب واردات سوخت مورد نياز خودروها با مشكل همراه نخواهد بود. پيش از اين نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در مورد قيمت اين كالا نيز با تصويب طرح ثبات قيمت ها هر گونه افزايش قيمت آن را ممنوع كرده بودند.

گفت وگوي امروز
زمان عرضه سهام شركتهاي دولتي در بورس مناسب نيست
گروه اقتصادي: در حالي كه دو هفته ديگر تا پايان سال ۸۳ باقي نمانده هنوز وضعيت بازار بورس تهران به وضعيت عادي بازنگشته است.برخي علت اين كاهش شاخصها را در آزادنشدن قيمت سيمان مي دانستند و برخي آن را ناشي از شرايط و اوضاع سياسي و اقتصادي ارزيابي مي كنند.با حيدر مستخدمين حسيني معاون امور مجلس وزارت امور اقتصادي و دارايي و رئيس هيات مديره بورس گفتگو كرد ه ايم.
***
* پيش از اين، گفته مي شد كه علت كاهش شاخصها، وضعيت بازار سيمان است با آزاد شدن قيمت سيمان چه شرايطي در بازار حاكم شده است؟
- بحث مربوط به تاثيرگذاري قيمت يك محصول بر بازار بورس از جمله سيمان شايد در كوتاه مدت مؤثر باشد در واقع جنبه هاي رواني افزايش قيمت سيمان به دنبال آزاد شدن نرخ آن زمينه اي را در جامعه بوجود مي آورد كه عده اي گمان مي كنند قيمت سهام مربوط به شركت هاي سيمان در بازار بورس و شاخص ها افزايش خواهد يافت.بحث خارج شدن سيمان از سبد حمايتي و آزاد شدن قيمت آن به حدي طولاني شده است كه اثر رواني ا ين طرح بر بورس عملا خنثي شده است.
* مصوبه اخير مجلس براي واردت خودرو در سال آينده آيا تاثيري بر وضعيت سهام شركت هاي خودروسازي خواهدداشت؟
- مكانيزم طراحي شده براي واردات خودرو در مجلس در فعاليت بورس تاثيري ندارد. اين مكانيزم كه كاهش تعرفه وارداتي خودرو را نيز در كنار خود دارد با توجه به قيمت هاي بين المللي خودرو و به روز بودن مدل آن ها شرايطي را بوجود مي آورد كه مسلما نرخ خودروهاي وارداتي از نرخ خودروهاي توليد داخل به مراتب بالاتر خواهد بود. در نتيجه، مردم با توجه به قيمت  خودروهاي د اخلي تمايل بيشتري به خريد اين قبيل خودروها پيدا خواهند كرد كه همين امر باعث مي شود قيمت سهام شركت هاي خودروسازي در بورس پايين نيايد.فقط در صورتي كه تعرفه واردات خودرو صفر باشد و مدل نيز ملاك نباشد، واردات خودرو بر قيمت سهام شركت هاي خودروساز در بورس، تاثير كاهنده خواهد گذاشت.
* وضعيت كلي بورس در ۲ هفته پاياني سال را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- در اواخر هر سال به دنبال نياز مردم به نقدينگي همزمان با نزديك شدن به سال نو تمايل براي فروش قسمتي از سهام و تبديل آن به نقدينگي افزايش مي يابد.امسال نيز اين موضوع رخ داده است. از اين رو شاخص هاي بورس سير صعودي نداشته و دچار نوسان ناشي از تغيير فصل شده است كه البته در آينده اي بسيار نزديك اين شاخص به تعادل واقعي خواهد رسيد.
* سازمان خصوصي سازي در ماه پاياني سال قصد واگذاري سهام شركتهاي دولتي در بورس را دارد؟آيا اين سهام انجام مي شود؟
- عرضه سهام شركت هاي دولتي در بورس با زمان عرضه ارتباط مستقيم دارد. در مقطع زماني كه با مشكل كمبود نقدينگي روبرو هستيم قاعدتا عرضه سهام اين شركت ها در مقطع زماني فوق با موفقيت همراه نخواهد بود.عرضه اين سهام  با برنامه ريزي اصولي بايد در زمان معيني باشد كه با كمبود عرضه در بازار و بالابودن تقاضا روبرو هستيم.
بهترين زمان عرضه از ارديبهشت ماه تا مرداد و سپس از مهر تا پايان آذرماه است. روند واگذاري سهام شركت هاي دولتي تاكنون به علت طولاني شدن مراحل اداري در مقاطع زماني لازم رخ نداده است.
اين در حاليست كه بازار بايد آمادگي جذب سهام را داشته باشد. طي سال هاي گذشته عمده سهام در ۳ ماهه پاياني سال عرضه شدند كه بسياري از اين سهام  كه از طرف سازمان خصوصي سازي به صورت ۴۰ درصد نقد و ۶۰ درصد اقساط در ۳ سال عرضه شدند. با توجه به اينكه مقطع پاياني سال زمان رسيدن بازپرداخت اقساط است كه بايد نقدينگي تحويل سازمان خصوصي سازي داده شود، لذا اين اقدام باعث مي شود براي خريد سهام جديد كمبود نقدينگي رخ دهد. لذا بايد به گونه اي برنامه ريزي كرد كه مقطع فاصله زماني تعهد بازپرداخت اقساط قبلي خريد سهام شركت هاي دولتي از سوي شركت هاي بزرگ در نظر گرفته شود و در مقاطعي كه اين مشكل وجود ندارد عرضه سهام در بازار بورس صورت گيرد.
در واقع، مي توان گفت براي عرضه سهام شركت هاي دولتي عوامل زماني، نقدينگي و خريداران سهام هاي درشت نقش اساسي دارند.

يادداشت
هشداري كه بايد جدي گرفت
بانك مركزي كه به تازگي آمار مربوط به رشد اقتصادي كشور را با سه ماه تأخير اعلام مي كند در جديدترين گزارش خود كه اتفاقاً مورد توجه رسانه هاي خارجي نيز قرار گرفته است، رشد اقتصادي ايران را در سه ماه دوم سال جاري حدود ۴ درصد اعلام كرده است.
آنان كه اندكي با مسايل اقتصادي آشنايي دارند مسلماً اين نرخ را هشداري براي مسئولان كشور ارزيابي مي  كنند.
همانطور كه بالا رفتن تب نشانه بدتر شدن حال بيمار است، كاهش رشد اقتصادي هر كشوري نيز مي تواند نشانه اي مبني بر شروع دوران ركود و كاهش فعاليتهاي اقتصادي باشد. كاهش رشد اقتصادي در كشوري چون ايران در مقايسه با برخي ديگر از كشورها از جمله كشورهاي توسعه يافته زنگ خطري است كه هر چه زودتر بايد براي آن تدبيري انديشيده شود.
براساس قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي براي اين كه سطح فعلي بيكاري در كشور حفظ شود حداقل نرخ رشد اقتصادي بيش از ۸ درصد پيش بيني شده است. بسياري از صاحبنظران هنگام بررسي برنامه چهارم رسيدن به اين نرخ رشد را آرماني ارزيابي كرده بودند اما به هر حال اقتصاد كشور با مشكلات فراواني دست به گريبان است كه لازمه پشت سرگذاشتن اين مشكلات رسيدن به نرخ رشد ۸ درصدي مي باشد. اگر اقتصاد ايران براي يك دهه بتواند نرخ رشد ۸ درصدي را تجربه كند آنگاه حجم كل اقتصاد كشور يا توليد ناخالص داخلي حدوداً ۲ برابر خواهد شد و اين به معني رشد درآمد سرانه ۲ برابر هر ايراني است. پتانسيلهاي اقتصادي در كشور در بخشهايي چون ترانزيت، پتروشيمي، كشاورزي و نفت و گاز به حدي است كه كمي مديريت صحيح و استفاده از نيروهاي كارآمد نه تنها رسيدن به رشد اقتصادي ۸ درصد را امكان پذير مي كند بلكه مي توان اميدوار بود اين نرخ رشد در يك افق ۱۰ ساله مستمر باشد.

قيمت نفت روز پنج شنبه از ۵۵ دلار گذشت
گروه اقتصادي: درحالي كه روز پنج شنبه و در يك تحول قيمت چشمگير نفت خام سبك آمريكا ۲۰/۵۵ دلار و نفت خام برنت درياي شمال تا ۵۳ دلار معامله شد، روند افزايش قيمت ها ديروز معكوس شد و كاهش يافت.
قيمت نفت خام سبك نيويورك ديروز با كاهش دو دلاري بالاتر از ۵۳ دلار معامله شد.
هر بشكه نفت سبك آمريكا براي تحويل در ماه آينده معادل ۴۷/۵۳ دلار معامله شد.
نفت برنت درياي شمال نيز معادل ۷۰/۵۱ دلار معامله گرديد.
با رشد بي سابقه قيمت ها، روز پنج شنبه اگرچه برخي پيش بيني ها در مورد احتمال افزايش قيمت ها به ۸۰ دلار در هر بشكه حكايت داشت ولي واكنش اعضاي اوپك ازجمله ونزوئلا و نيجريه در مورد عدم كاهش توليد اوپك در اجلاس اصفهان، احتمال افزايش توليد به كاهش قيمت ها كمك كرد.
با تحولات جديد بازار نفت، اكثر تحليلگران بر اين باورند كه قيمت ها در سال جاري و به دليل افزايش تقاضا و عدم برابري عرضه كاهش چشمگيري نخواهد يافت. اگرچه پيش بيني رسيدن قيمت ها به ۸۰ دلار كمي اغراق آميز به نظر مي رسد ولي قيمت هاي ۴۰ تا ۵۰ دلار در سال جاري به عنوان قيمت جاري بازار پيش بيني مي شود.

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |