شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۲ - Mar 5, 2005
افزايش تجربه جوانان در يك ميدان داخلي
تكرار قهرماني هاي ايران در جام تختي
001851.jpg
گروه ورزشي - محمدرضا منصوريان: هادي حاجيان، تقي داداشي، ساجد جلالي، شروين پيروزي و... اين نام ها را به خاطر بسپاريد كه آينده كشتي متعلق به اين جوانان است. اما جام تختي تنها ميدان آزمايش جوانان نيست. اعتبار و هويت كشتي ايران است و اگر اين چنين كمرنگ و بدون حضور مردان طراز اول كشتي جهان برگزار شود، يك اشكال بزرگ دارد، اشكالي كه تبعات ناشي از آن بر روند توسعه اين ورزش عامه پسند تاثير منفي دارد و به دلايل روشن مي تواند ضررآفرين هم باشد.
جام بيست و پنجم تختي را پشت سر گذاشتيم كه اگر نبود درخشش جوانان هيچ جذابيت و رونقي نداشت. ظاهرا هيچ كس هم در خانواده كشتي خود را متعهد نمي بيند كه اين جام را در حد و اندازه هاي واقعي اش برگزار كند و اين اشكال زماني بيشتر آزاردهنده مي شود كه با پايان هر دوره اي همان كساني كه جايگاه پهلواني و اخلاقي تختي را براي خود و ديگران يك الگو مي دانند، هيچ تلاشي براي ارتقاء و منزلت اين مسابقات كه با نام تختي برگزار مي شود از خود نشان نمي دهند!
نكته ديگر اينكه اگر در دوره هاي قبلي جام تختي در سال هاي اخير كمتر اثر و نشاني از بزرگان كشتي جهان در اين ميدان ديده مي شد، در جام بيست و پنجم علاوه بر آن نام  آوران كشتي كشور هم به اين جام پشت كردند تا به اين واقعيت برسيم كه چه غفلت واضحي در اين زمينه وجود دارد كه حاصل تمامي آن ها به هدررفتن انرژي و سرمايه سوزي در كشتي است.يقينا در تقويم سال آينده برنامه هاي كشتي بازهم برگزاري جام تختي نوشته مي شود.تا شروع پيكارهاي جام بيست و ششم زمان كافي وجود دارد تا با تكيه بر تجربيات موجود بتوانيد مسابقات اين جام را در حد و اندازه هاي شأن و شخصيت جهان پهلوان تختي برگزار كنيد.
بيست و پنجمين دوره پيكارهاي كشتي آزاد و فرنگي جام جهان پهلوان تختي ديشب در سالن ۱۲ هزار نفري ورزشگاه آزادي درحالي به پايان رسيد كه كشتي گيران تيم هاي كشورمان در هر دو رشته آزاد و فرنگي همانگونه كه قابل پيش بيني بود بازهم به مقام قهرماني دست يافتند.
حضور گسترده جوانان جوياي نام تنها برگ برنده و امتياز كشتي ما در اين دوره بود چراكه اين بار در كنار غيبت نامداران و بزرگان كشتي دنيا گروه زيادي از كشتي گيران شاخص وطني هم با استفاده از بخشنامه نسنجيده فدراسيون كشتي كه حضور ملي پوشان ايران در مسابقات جهاني و قاره اي را در جام تختي الزامي تشخيص نداده بود، از اين رقابت ها استقبال نكردند كه در اين ميان وضعيت كشتي آزاد به مراتب نامطلوب تر از كشتي فرنگي بود و مجموعه اين مسائل اجازه نداد كه اين بار هم شاهد مبارزاتي دلچسب در حد و اندازه هاي مطلوب و استانداردهاي بالا در كشتي باشيم.
در كشتي آزاد محمد اصلاني، بابك نورزاد، هادي حبيبي، علي اصغر بذري و گروهي ديگر از چهره هاي شاخص در جام تختي مغلوب شدند تا اين گروه با تكيه بر تجربه از چنين شكست هايي بتوانند به انديشه هاي تازه تري براي پيروزشدن دست يابند.
در ميان فرنگي كاران كشورمان هم مدال طلاي حميدرضا باوفا در وزن ۶۰ كيلو گرم ارزش ويژه اي براي تيم ما داشت. اين كشتي گير شايسته بعد از آنكه دستش مقابل آشوت خاچاطوريان از ارمنستان بالا رفت درنيمه نهايي هاكوپ مازاريان از روسيه را هم برد و به فينال رسيد. در فينال او كاري كرد كارستان. باوفا در مسابقه آخر مقابل شوويتسوف روسي ايستاد. اين روسي همان كشتي گيري بود كه يك ماه قبل در جام جهاني كشتي فرنگي بر باوفا پيروز شده بود و اين كشتي براي دلاور كشتي ما جنبه انتقامي داشت كه خوشبختانه اين جوان فريماني كشتي فرنگي ايران اين بار حريف روسي خود را در دو تايم دودقيقه اي شكست داد و پيروز اين ميدان شد. فن كمر زيباي باوفا در ثانيه هاي پاياني وقت دوم حساس ترين صحنه اين مبارزه بود.
مهدي حاجي زاده سرشناس ترين كشتي گير اين دوره از مسابقه ها در شرايطي كه تمامي مدعيان داخلي وزن ۷۴ كيلوگرم در ميدان حاضر بودند، بار ديگر برتري خود در اين وزن را نشان داد. او هر سه حريف جدي خود علي اصغر بذري، مجيد محمدي و مهدي صادق نژاد را شكست داد و نشان داد كه هنوز هم حرف هاي فراوان براي گفتن در اين وزن دارد.اگر چه اين بار فرصت مبارزه با هادي حبيبي را پيدا نكرد.
فردين معصومي كشتي گير ۱۲۰ كيلويي كشورمان نيز كه قرار است جانشين عليرضا رضايي در مسابقه هاي جام جهاني تاشكند باشد در جام تختي خود را خوب نشان داد. او با پيروزي بر حريف هندي اش صاحب مدال طلا شد.

حسين رضازاده برترين وزنه بردار سال ۲۰۰۴ جهان
نعيم سليمان اوغلو بهترين وزنه بردار قرن شد
001845.jpg
گروه ورزشي: در جشن يكصدمين سالگرد تاسيس فدراسيون بين المللي وزنه برداري در شهر استانبول تركيه كه با حضور تاماش آيان، رييس فدراسيون جهاني وزنه برداري، قهرمانان تاريخ اين رشته ورزشي و همچنين علي مرادي رييس فدراسيون وزنه برداري ايران و دبيركل كنفدراسيون وزنه برداري آسيا برگزار شد بهترين وزنه بردار سال ۲۰۰۴ جهان و وزنه بردار قرن انتخاب شدند.
حسين رضازاده دارنده دو مدال طلاي المپيك ۲۰۰۴ آتن به عنوان برترين وزنه بردار سال ۲۰۰۴ جهان انتخاب شد.همچنين پس از بررسي كارشناسان فدراسيون بين المللي وزنه برداري نعيم سليمان اوغلو دارنده سه مدال طلاي المپيك به عنوان وزنه بردار قرن انتخاب شد.
در اين انتخاب وزنه برداراني كه سه مدال المپيك را در كارنامه خود داشتند در اولويت بودند.

ليگ برتر فوتبال باشگاههاي ايران
استقلال امروز در مشهد به ميدان مي رود
001848.jpg
گروه ورزشي: هفته بيست و دوم ليگ برتر فوتبال ايران، امروز در حالي شروع مي شود كه استقلال تهران بايد در حساس ترين ديدار هفته در ورزشگاه تازه تأسيس ثامن الائمه به مصاف تيم ابومسلم خراسان برود.چشم ها همه به مشهد است. جايي كه ابومسلم زخم برداشته، آنهم در مقابل پيكان آخرين تيم جدول با استقلال تيم به راه افتاده ليگ بازي مي كند. بازي در مشهد براي استقلال داستان هاي خود را دارد. دوندگي و بازي توام با خشونت ابومسلم و استقلال كه حالا در تمام پست ها بهترين مهره هاي مستعد را دارد. براي بازي امروز گيلائوري آسيب ديده و قرباني نيز سه اخطاره است. به همين دليل قلعه نويي علي منصوريان را به سمت چپ مي برد. حق دوست، صادقي و فكري سه دفاع مياني را تشكيل مي دهند. فرزاد مجيدي در سمت راست قرار مي گيرد و منصوريان در چپ و لطفي و كاظمي دو هافبك دفاعي خواهند بود و ميثم بائو در جلوي اين دو به كمك دو مهاجم يعني رضا عنايتي و سياوش اكبرپور مي رود. استقلال با اين تركيب قصد دارد تا با سه امتياز از مشهد بازگردد، آيا اين اتفاق خواهد افتاد؟
در اين هفته كه به دليل حضور تيم هاي پاس و سپاهان در ليگ قهرمانان آسيا با انجام شش ديدار برگزار مي شود، تيم فوتبال سايپا كه هفته هاي متمادي است، رنگ پيروزي را نديده است بايد برابر فجر سپاسي صف آرايي كند و پيروزي سايپا مي تواند شروع مجدد براي صعود اين تيم به سكوهاي مياني جدول باشد.
صدرنشين مقتدر ليگ برتر فردا بايد به مصاف ملواني برود كه پس از شكست خانگي براي پرسپوليس حال و روز چندان خوشي ندارد و اگر مي خواهد رده هشتمي خود را از دست ندهد بايد بازنده اين ديدار نباشد هر چند كه با توجه به بازي هايي كه تاكنون فولاد خوزستان انجام داده، پيروزي اين تيم برابر ملوان در ورزشگاه تختي اهواز چندان آسان نخواهد بود.
تيم فوتبال پگاه گيلان كه با شكست هفته گذشته خود برابر استقلال و پيروزي پيكان برابر ابومسلم به قعر جدول تكيه زده فردا بايد براي فرار از قعر جدول برابر صباباتري صف آرايي كند.
مسئولان تيم فوتبال برق شيراز با محمود ياوري سعي دارند تيم خود را در ليگ حفظ كنند.آيا اين اتفاق خواهد افتاد؟ برق بايد به مصاف پيكاني برود كه با كسب دومين پيروزي خود روحيه اي مضاعف به دست آ ورده است و شكست هر يك از اين دو تيم شايد حكم سقوط تيم بازنده به دسته اول ليگ باشد.
تيم فوتبال ذوب آهن كه با كسب تساوي هاي متمادي پرسپوليس را هم امتياز با خود مي بيند فردا بايد به مصاف شموشكي برود كه معمولا در خانه حريفان بازنده است اما بايد اين بار ديد ياران فرشاد پيوس در ورزشگاه فولاد شهر مي توانند اين تابو را بشكنند يا خير.
برنامه هفته بيست ودوم ليگ برتر
سايپا _ فجر سپاسي (شريعتي كرج)
فولاد _ ملوان (تختي اهواز)
پگاه _ صباباتري (عضدي رشت)
برق شيراز _ پيكان (حافظيه)
ذوب آهن _ شموشك (فولادشهر)
ابومسلم _ استقلال تهران ( مشهد)

از سوي انجمن نويسندگان و عكاسان ورزشي ايران
اولين جشنواره تخصصي مطبوعات ورزشي برگزار مي شود
گروه ورزشي: اولين جشنواره تخصصي مطبوعات ورزشي در سه بخش اصلي، جنبي و ويژه از سوي انجمن نويسندگان، خبرنگاران و عكاسان ورزشي ايران برگزار مي شود.
نويسندگان روزنامه ها و خبرگزاري ها و روزنامه ها و هفته نامه هاي ورزشي مي توانند با ارسال آثار خود تا ۱۵ فروردين سال ۸۴ در اين جشنواره شركت كنند.
مراسم نهايي اين جشنواره و آثار برگزيده در ارديبهشت ۸۴ برگزار مي شود و به آثار برگزيده جوايز ارزنده اي اهدا مي شود.
در اين جشنواره، معاونت فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران، سازمان تربيت  بدني، كميته ملي المپيك، آكادمي ملي المپيك و معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد اسلامي در برگزاري اين جشنواره انجمن نويسندگان و عكاسان ورزشي ايران را ياري مي كنند.

به مناسبت روز ملي شدن نفت
۶۰هزار نفر در چهار منطقه ايران دويدند
ايسنا: مسابقه دو همگاني به مناسبت روز ملي شدن صنعت نفت با حضور۶۰هزار نفر در چهار منطقه ايران برگزار شد. در تهران نيز اين رقابت ها با حضور علي كفاشيان دبير كل كميته ملي المپيك و جمع كثيري از علاقمندان برگزار گرديد.حسين جلالي رئيس فدراسيون دو  و ميداني در رابطه با اين مسابقه گفت: عليرغم انتظار مسئولان برگزاركننده اين مسابقات، حدود ۲۰ هزار نفر از قشر نوجوان، جوان، بزرگسال و يا حتي كهنسال در اين مسابقات حضور يافتند. پيش بيني ما براي حدود ۵ يا ۱۰ هزار دونده بود و حضور گسترده علاقه مندان مشكلاتي را در جهت پشتيباني به وجود آورد. وي در پايان خاطرنشان كرد: مسابقه دوي همگاني تهران در سطح كمي و كيفي بسيار خوبي برگزار شد و اميدواريم با حمايت ساير سازمان ها و ارگان ها شاهد برگزاري هر چه بيشتر اين نوع همايش ها در كشور باشيم.اين رقابت ها همزمان با تهران در شهرهاي اهواز،آبادان و مسجد سليمان برگزار شد.

اندونزي فاتح واليبال ساحلي تور آسيا
كيش _ علي شاكري: نخستين  دوره  مسابقات  واليبال  ساحلي  تور آسيا در ايران  كه  با شركت  ۱۵تيم  داخلي  و خارجي  در جزيره  كيش  جريان  داشت  با قهرماني  تيم  اندونزي  يك  به  پايان  رسيد و اين  تيم  دومين  جام  قهرماني  را به  خانه  برد.
تيم  اندونزي  يك  در پيكارهاي  بين المللي  واليبال  ساحلي  گراميداشت فجر جام  خليج  هميشه  فارس  كه  چند روز پيش  در جزيره  كيش  برگزار شد، نيزعنوان  قهرماني  را از آن خود كرده بود.پس  از تيم  ( اندونزي  يك ) كه  از سليم  آگوس  و كوكو تشكيل  شده  بود، تيم  ( سايپا يك )متشكل  از ابراهيم  سن سبيلي  و آق محمد سلاق  و (اندونزي  دو) متشكل از سوپ  رياري  و اندي  آردي  وانسي  عناوين  دوم  و سوم  را به  خود اختصاص دادند.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |