شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۲ - Mar 5, 2005
هويت محله ها رابه نام شهرسازي نابود مي كنند
همايش توسعه محله اي چشم انداز توسعه پايدار تهران
گروه شهري: نخستين همايش علمي _ كاربردي توسعه محله اي، چشم انداز توسعه پايدار شهر تهران با هدف احياي هويت فرهنگي و كاركردهاي محله با حضور صدها تن از پژوهشگران، اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، شهردار تهران و معاونين و مديران شهرداري، نمايندگان دستگاه هاي مختلف اداري و انتظامي، مديران و برنامه ريزان امور شهري و شخصيت هاي سياسي و فرهنگي،امروز در تالار علامه اميني دانشگاه تهران گشايش مي يابد و تا ۱۹ اسفند با ارائه ۳۰ مقاله پژوهشي كاربردي و ۸ ميزگرد تخصصي به كار خود ادامه مي دهد.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: طي دو دهه اخير عده اي به بهانه شهرسازي و به نام اقتصاد گرايي و عقلانيت اقتصادي به جان فرهنگ و هويت محله اي تهران و شهرهاي بزرگ كشور افتاده اند و محله و كاركردهاي زيبايش را از بين برده اند.
دكتر عماد افروغ تأكيد كرد: محله هاي شهر به لحاظ فضايي و كالبدي آن چنان مورد تعرض قرار گرفته كه مفهوم محله را از حيز انتفاع ساقط و زندگي روزمره مردم را دستخوش تغييرات آسيب زا كرده است.عضو شوراي سياستگذاري نخستين همايش توسعه محله اي، چشم انداز توسعه پايدار شهر تهران، احياي هويت محله اي را راهكار ناگزير انسجام بخشي به اجتماعات محله اي دانست و افزود: تأسيس بناهاي عظيم تحت عنوان ساختمان هاي اداري، خوابگاه دانشجويي و عناوين ديگر با عرصه خصوصي و آرامش زندگي روزمره مردم منافات دارد، زيرا افرادي كه در اين اماكن حضور دارند، تعلقي به محله ندارند و احساس امنيت را از شهروندان محل سلب مي كند لذا نبايد اجازه داد پيش از اين هويت و فرهنگ محله اي دستخوش اضمحلال شود.به گفته عماد افروغ تا زماني كه از رابطه مركز _ پيراموني در تهران نجات پيدا نكنيم مفهوم و هويت محله در بزرگترين شهر پايتخت زنده نمي شود.
وي تأكيد كرد: محله فقط بافت فيزيكي نيست، و احياي محله و كاركردهاي آن نيز صرفا با بازسازي فيزيكي عملي نمي شود، بلكه بايد در اهالي محله تعلق عاطفي و انسجام اجتماعي ايجاد شود و در حقيقت تمامي عناصر فرهنگي، اجتماعي و فيزيكي در تعامل با هم يك پازل را تشكيل دهند كه محله به معناي واقعي و تاريخي پديده شكل بگيرد.

امروز روز درختكاري است
يك ميليون نهال در انتظار شهروندان تهراني
001824.jpg
001812.jpg
گروه شهري _ جمشيد پوراسكندر: به مناسبت آغاز هفته منابع طبيعي و روز درختكاري، امروز حدود ۱ ميليون نهال به طور رايگان بين شهروندان علاقمند به محيط زيست و فضاي سبز توزيع مي شود.
شهرداري تهران در راستاي ترويج فرهنگ فضاي سبز، امسال نيز همچون سال هاي گذشته ۹۳ نقطه را در تهران بزرگ براي توزيع نهال هاي مثمر و غيرمثمر اختصاص داده است. شهروندان از امروز مي توانند به بزرگترين بوستان نزديك محل زندگي خود از جمله چيتگر، لاله، ملت، پامچال، الهام، قائم، ۲۲ بهمن و شريعتي مراجعه و نهال رايگان دريافت كنند. همراه نهال هاي توزيعي، بروشورهايي نيز كه حاوي نحوه كاشت و نگهداري درختان را شرح داده، بين شهروندان توزيع مي شود.
به گفته يك مقام مسئول در شهرداري تهران  نيمي از نهال هايي كه براي توزيع در نظر گرفته شده اند، از نوع خرمالو، توت و گردو مي باشند.
به نظر مي رسد با توجه به شرايط آب و هوايي تهران و معضلاتي ازجمله ترافيك و آلودگي هوا كه جزو مهم ترين شاخصه ها و مؤلفه هاي اين شهر به شمار مي آيد، ترويج فرهنگ فضاي سبز بين آحاد شهروندان و تشويق آنان به ايجاد و گسترش فضاي سبز، يكي از كليدي ترين راهكارها به شمار مي آيد. افزايش سرانه فضاي سبز افزون بر كمك به تلطيف هوا، سبب زيبايي سيماي عمومي شهر و نيز كاهش بيماري ها و آلودگي صوتي مي شود.
از سوي ديگر با آگاهي از سرانه فضاي سبز كه حدود ۵/۶ متر مربع است، متوليان ايجاد و توسعه فضاي سبز بيش از گذشته در اشاعه فرهنگ فضاي سبز اهتمام ورزند. همچنين بايد گونه هايي انتخاب شوند كه سازگاري بيشتري با شرايط آب هوايي تهران داشته باشند.
همانطور كه گفته شد درخت و فضاي سبز داراي پيامدهاي مثبتي در ابعاد مختلف است و از اين رو كاشت و نگهداري آن در فضايي نظير تهران، موضوعي اجتناب ناپذير و الزامي است. تازه ترين نتيجه تحقيقات نشان مي دهد كه يك درخت طي ۵۰ سال زندگي خود ۳۱ هزار و ۲۵۰ دلار اكسيژن توليد مي كند و ۶۲ هزار دلار كنترل آلودگي هوا و ۲۷ هزار و ۵۰۰ دلار ارزش آب بازيافتي و جلوگيري از فرسايش خاك دارد.
كاشت ۳۸۰ درخت در يادمان ۳۸۰۰ شهيد شرق تهران
فرهنگسراي اشراق با همكاري و مشاركت بنياد شهيد شرق تهران و آموزش و پرورش منطقه ۴ همزمان با روز درختكاري و در راستاي حفظ و گراميداشت نام و ياد وخاطره شهداي ۸ سال دفاع مقدس، يادمان ۳۸۰۰ شهيد شرق تهران را امروز برگزار مي كند.
به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي اشراق، در اين روز با اختصاص محوطه اي ويژه در فرهنگسرا در يادمان ۳۸۰۰ شهيد شرق تهران، ۳۸۰ فرزند شهيد به شكل و علامت كلمه شهيد كاشت نهال زيتون را به نشانه صلح و دوستي در روز درختكاري انجام مي دهند.

مسائل شهركهاي حكيميه و قنات كوثر شمال شرق تهران بررسي شد
مشكلات اهالي شهرك حكيميه و قنات كوثر در منطقه ۴ تهران با حضور اعضاي شوراي اسلامي شهر و شهردار منطقه ۴ و جمعي از اعضاي شوراياري منطقه مورد بررسي قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ،۴ مهندس حسن بيادي نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در جمع اعضاي شوراياري منطقه با اشاره به اتخاذ تدابيري مطلوب براي جلوگيري از فروش شهر گفت: با طرح مشكلات شهري و شناسايي آن مي توان براي مديريت شهري برنامه ريزي كرد و با رفع مشكلات، گام هاي موثري براي رفاه شهروندان فراهم ساخت.
همچنين مهندس وحيد زارع شهردار منطقه چهار نيز به راه اندازي بزرگترين مركز جمع آوري زباله در شهرك حكيميه اشاره كرد و گفت: با توجه به گستردگي موقعيت جغرافيايي و گستره خدمات شهري در اين منطقه، در حال حاضر ۷۰۰ تن زباله روزانه در منطقه ۴ توليد مي شود كه اين ميزان يك دهم زباله توليد شده كلانشهر تهران است.در اين جلسه رسول خادم رئيس كميسيون اجتماعي و فرهنگي و زيست شهري شوراي اسلامي شهر تهران نيز با تاكيد بر ضرورت همكاري شهروندان با شوراياري گفت: اعضاي شوراياري بايد محيطي را فراهم كنند تا شهروندان با آنان ارتباط تنگاتنگ داشته باشند و با طرح مشكلاتي كه كلانشهر تهران با آن مواجه است، شوراي شهر و شهرداري را در اجراي برنامه و رفع مشكلات ياري كنند.

سهم مصرف بنزين
001803.jpg
قلم سبز ايران : تا پايان سال جاري توليدات ايران خودرو ۳۷ ميليون ليتر بنزين مصرف مي كنند.
براساس تحقيقات سازمان بهينه  سازي مصرف سوخت سهم مصرف توليدات هر يك از كارخانه هاي خودروسازي در سال ۱۳۸۳ مشخص شد؛ به طوري كه كارخانه زامياد ۶/۴ ميليون ليتر، سايپا ۸/۷ ميليون ليتر و ايران خودرو با ۳۷ ميليون ليتر به ترتيب كمترين و بيشترين مقدار مصرف بنزين را به خود اختصاص داده اند. هزينه مالي مصرف بنزين در سال ۱۳۸۳ به ۷ ميليارد دلار رسيده است كه از اين ميزان ۴ ميليارد دلار آن را ايران خودرو و ۲ ميليارد دلار را سايپا و نيم ميليارد دلار را زامياد و نيم ميليارد دلار را نيز ساير كارخانه هاي ديگر باعث شده اند.

دولت با ورود ۲ هزار اتوبوس ديزلي
شهرداري تهران مخالفت كرد
001806.jpg
خبرگزاري فارس: معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست از مخالفت كميسيون زيربنايي دولت با ورود ۲ هزار اتوبوس ديزلي كه توسط شهرداري تهران درخواست شده بود خبر داد.
يوسف حجت گفت: كميسيون زير بنايي دولت با خريد اتوبوسهاي گازوئيلي و ورود آنها به سيستم حمل و نقل مخالفت كرد در حاليكه شهرداري تهران قرارداد خريد اتوبوسهاي گازوئيلي را منعقد كرده است.وي افزود: شهرداري تهران با ايران خودرو ديزل قرارداد خريد ۲ هزار اتوبوس گازوئيلي را پيش از اينكه از دولت مجوز ورود اين اتوبوسها را دريافت كند منعقد كرده است.

تلفن هاي همگاني اينترنتي
001809.jpg
ايسنا: مديركل اداره كل پشتيباني فني ارتباطات شهري استان تهران، گفت: پيمانكاران نگه داري تلفن هاي همگاني در سطح استان تهران به خاطر خراب بودن دستگاه ها جريمه مي شوند.احمد نظرپور با اشاره به نهايي شدن بحث تلفن هاي مالتي مديا، تصريح كرد: با كاربرد اين دستگاه ها علاوه بر تماس تلفني استفاده از اينترنت عمومي با سرعت بالا هم امكانپذير است كه با كارت تلفن معمولي انجام خواهد شد.وي ادامه داد: اين تلفن ها در مراكز عمومي سرپوشيده مانند فرودگاه ها، دانشگاه ها يا هتل هاي بين المللي نصب خواهند شد.وي افزود: در حال حاضر در مراحل ساخت و تحويل دستگاه ها به سر مي بريم و احتمالا ظرف ۴ ماه آينده اين بحث عملي و در مرحله اول ۱۰۰۰ دستگاه در سطح شهر تهران نصب شود.

گستره
از كاشت تا داشت
تهران را روزگاري چنارستان مي گفتند، انارستان هاي اين شهر آرميده در دامنه البرز هم شهرت بسزايي داشتند. قنات ها و رشته آب هاي زلالي كه از كوههاي شمالي به طرف تهران سرازير مي شدند نيز بركت و سرسبزي را تا دشت هاي ري و ورامين مي بردند. اما تحولاتي كه پس از جنگ دوم جهاني، در ايران رقم خورد و آزمون و خطاهاي بسيار در روند توسعه اين پايتخت قديمي، بيش از همه سرسبزي و خرمي تهران را هدف گرفتند علاوه بر اين در دو دهه اخير و در سايه سياست هاي تفريطي در واگذاري تراكم و نيز متمركز شدن سهم قابل توجهي از نقدينگي كشور در بخش ساخت و سازهاي شهري تهران،  لاجرم آن باقي مانده باغ ها و درختزارهايي كه در منتهي اليه شمال و شمال شرقي پايتخت به سرسبزي مي زد به تيغه تبر و اره برقي سپرده شدند تا به جاي آنها، صدها برج سر بر آسمان سايند! در اين روند از تهران چنارستان و انارستان جز در يادداشت ها و سفرنامه هاي جهانگردان، نشاني ديگري نمي توان يافت. اما مسئله انهدام درخت ها و باغستان ها محدود و منحصر به تهران بزرگ نيست. در شيراز باغ هاي قصرالدشت آماج هجوم چند ساله بسازوبفروشها قرار گرفت. در مشهد، بسياري از باغ ها و ييلاقات پر درخت پيراموني شهر، به همين ترتيب، محو شدند تا محصول نابهنجار ساخت و ساز بي رويه  جاي آنها را بگيرد. در روز درختكاري با اين پيش درآمد، بايد از ضرورت توجه به محيط زيست به ويژه محيط زيست طبيعي شهرهاي بزرگ يا همان كلانشهرها بگوييم و بر اين اصل تاكيد ورزيم كه اگر انهدام باغ ها و درختها در شهرهاي بزرگ ادامه يابد تهديد سلامتي مردم بر اثر آلودگي هوا و كاهش اكسيژن به صورت مهم ترين معضل شهري رخ خواهد نمود. در آيين هاي درختكاري،  هر سال بسياري درخت مي كارند، اما متأسفانه، شور و التهابي كه در مراسم كاشت وجود دارد، كمتر به مراقبت و داشت درختان مي انجامد. بنابراين بهتر است روز درختكاري را تنها در تشريفات و هيجانات يك روز از ماه اسفند محدود نكنيم و هر سال پس از كاشت درختان، كارنامه مستندي در نگهداشت آنها براي سال بعد آماده داشته باشيم. انتخاب گونه هاي سازگار با آب و هوا و خاك مناطق مختلف نيز در درختكاري بايد مورد توجه قرار بگيرد تا منجر به اسيدي شدن خاك و از ميان رفتن پوشش طبيعي گياهان نگردد.
بهارزاد

نگاه
فريد مرتضوي
001800.jpg

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |