دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۳
شادروان غلامرضا تختي:
با ۱۰۰ شروع كنيد
010890.jpg
عكس ها: ايپنا
محمدرضا منصوريان
استاد منصور مهديزاده مي گويد: شادروان جهان پهلوان تختي كشتي را با صد شروع و با نود و نه تمام مي كرد. در ذكر اين جمله براي همه پهلوانان دنيا راهنمايي ويژه اي وجود دارد و خصلت ارزشمندي است كه در جامعه كشتي ما بايد حفظ شود.
قسمت عمده اي از تاريخ كشتي ايران با نام تختي عجين شده است. مردي كه يك انسان بزرگ و زماني مطرح ترين كشتي گير دنيا بود عشق و علاقه فراواني به مردم و كشتي داشت و از حيثيت و اعتبار جهاني اش براي مردم و ورزش مايه مي گذاشت. وارثان ورزش به پاس چنين شايستگي ها و ويژگي هايي سال ها است كه تورنمنتي را درايران برگزار مي كنند كه نام جهان پهلوان تختي سمبل و زينت آن است. وقتي به جام تختي مي رسيم حال و هواي اين جام را در اندازه توانايي ها و دلاوري هاي اين چهره بزرگ متبلور نمي بينيم. قهرمانان كشتي ما در جام تختي حاضر مي شوند اما با فرمول او كشتي نمي گيرند.
اگر امروز نقصاني در اعتبار فني جام تختي مشاهده مي شود، دقيقاً همان چيزي است كه خود باعث و باني آن بوده و بوجود آورده ايم. در خيلي از برنامه ريزي ها و اهدافمان صد نبوده ايم كه نود و نه تمامش كنيم. حال اگر اصرار باز هم باقي ماندن در چنين فضايي است كه هيچ، ولي اگر قصد خدمت و اصلاح داريد اين راهش نيست.
كشتي ايران از ميراث غني و سرشاري برخوردار است كه به آن قدرت بخشيده است. با اين حال معتقدم كه اين ورزش در راه هاي بسياري بايد نوسازي شود و كشتي گيران خود اولين گروهي هستند كه براي از بين بردن مشكلات بايد قدم اول را بردارند. با شروع صد و پايان نود و نه گره هاي موجود گشودني است.
حاجي زاده انتخاب اول است
داستان مهدي حاجي زاده هم براي كشتي ما حكايت جالبي شده است. خيلي مشكل مي شود او را شناخت و از اهداف و برنامه هايش آگاه شد. او بعد از بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن كه با ناكامي روبرو گشت در هيچ ميداني ديده نشد. اما در جام تختي و در ميان مدعيان داخلي وزن ۷۴ كيلوگرم با اعلام قبلي به ميدان آمد و خود را به دوستداران كشتي نشان داد. او در جام تختي ابتدا (۲-۷) پاپويان از ارمنستان را شكست داد. سپس روياروي علي اصغر بذري كشتي گيري كه براي اولين بار به اين وزن آمده بود ايستاد و در نهايت (۰-۴) او را شكست داد. حاجي زاده در نيمه نهايي هم مبارزه اي حساب شده را با مجيد محمدي برگزار كرد كه با شكست دادن محمدي به فينال اين وزن رسيد. قهرمان سال ۲۰۰۲ جهان در مسابقه فينال مقابل محسن صادق زاده بسيار فني وحساب شده كشتي گرفت و كشتي را (۱-۲) برد و صاحب مدال طلاي جام تختي شد.
امروز موجوديت حاجي زاده براي كشتي ما اهميت دارد. او انتخاب اول است و اگر چه در يكي دو سال اخير ناكامي هايي داشته است، اما هنوز هم مي تواند در تيم ملي كشتي آزاد ايران افتخار آفرين باشد. او از نظر كار كشتي در دنيا جزو بهترين ها است و هيچكس نمي تواند منكر ويژگي هاي فني وي شود، به شرط آنكه خودش اين صفات ويژه را تلخ و شيرين نكند. مثل معروفي است كه مي گويند بسياري از قهرمانان كمتر ظرفيت تحمل شكست را دارا هستند و وقتي به اين مشكل دچار مي شوند نمي توانند به راحتي آن را بپذيرند. در حقيقت آنها با همان شتابي كه از سكوي قهرماني بالا مي روند، با همان شدت هم دچار سقوط مي شوند. به نظر مي آيد حاجي زاده هم يك چنين خصوصياتي دارد، پس بايد به او كمك كرد.
010884.jpg
بذري كشتي گير ۷۴ كيلويي نيست
علي اصغر بذري كشتي گير خوبي است. همان كشتي گيري كه قبل از بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن مدعي بود كه مي تواند جانشين شايسته اي براي عليرضا دبير در المپيك باشد. البته او اين ادعا را در وزن ۶۶ كيلوگرم داشت و حالا با گذشت زمان او به يك وزن بالاتر رفته و در وزن ۷۴ كيلوگرم مبارزه مي كند. بذري خيلي سعي كرد كه در جام تختي موقعيت خود در وزن جديد را مستحكم كند، اما با قبول دو باخت، چندان به اين هدف نرسيد. او خيلي بدشانس بود كه در دومين كشتي با مهدي حاجي زاده روبه رو شد و (۰-۴) شكست خورد و به دنبال آن هم در مصاف با مجيد محمدي نتيجه را واگذار كرد تا بداند كه براي رسيدن به موفقيت بايستي بهتر و كامل تر برنامه ريزي كرد. به اعتقاد ما بذري هنوز هم يك كشتي گير ۷۴ كيلوگرمي نيست. عليرغم آن كه او معمولاً با وزن ۷۵ كيلوگرم خود را به ۶۶ كيلوگرم در شرايط مسابقه مي رساند، وضعيت به گونه اي است كه او اگر بتواند در همان وزن سابق خود كشتي بگيرد به مصلحت اوست. اين كشتي گير به صورت جدي تري بايد مورد توجه و حمايت قرار گيرد. در كشتي به همان اندازه اي كه وزن كم كردن هاي بدون برنامه سنگين و مخاطره آميز است، به همان ميزان نيز بالا رفتن وزن داراي مضراتي است كه مي تواند براي يك كشتي گير دردسرآفرين شود.
چه خوب است مربيان تيم ملي اين سرمايه ارزشمند را به راحتي از دست ندهند.
قهرماني بني تميم چه نكته اي داشت
در مجموع در رقابت هاي اين دوره جام تختي سطح رقابت هاي كشتي فرنگي بر خلاف دوره هاي قبل بالاتر از كشتي آزاد بود. دو دليل عمده در اين رابطه وجود داشت كه دليل اول آن استقبال بيشتر سرمايه هاي داخلي كشتي فرنگي و دليل دوم آن حضور تيم روسيه بود. روس ها اگرچه در اين جام بدون بزرگان خود به ميدان آمدند، اما اسم و رسمشان انگيزه ديگر كشتي گيران را بالا برده بود كه همين امر در سطح كلي برگزاري اين مسابقه ها تأثيرگذار شده بود.
حادثه بزرگ رقابت هاي كشتي فرنگي در وزن ۵۵ كيلوگرم شكل گرفت. در مرحله نيمه نهايي پيكارهاي اين وزن حسن رنگرز قهرمان سال ۲۰۰۱ جهان در مصاف با حميد بني تميم در حالي كه تايم اول كشتي را (۰-۲) به سود خود پايان داده بود، در تايم هاي دوم و سوم ۶ بر ۵ و ۷ بر صفر مغلوب شد تا در مجموع (۶-۱۳) كشتي را واگذار كند. رنگرز پس از شركت در جام جهاني تهران، از لحاظ بدني ناآماده بود و مصدوميت نيز مزيد بر علت شد تا در برابر بني تميم آماده مغلوب شود!
حميد بني تميم در پي اين پيروزي روحيه بالايي براي قهرمان شدن پيدا كرد و سرانجام هم به اين مهم نائل آمد. نكته ظريفي كه در اظهارات حميدبني  تميم كشتي گير شايسته خوزستاني بعد از قهرماني اش در جام تختي وجود دارد ذكر نكاتي است كه مي تواند براي بسياري از قهرمانان ما بسيار آموزنده باشد. او گفت: من پيش از اين ۳ بار به حسن رنگرز كه يكي از بهترين فرنگي كاران دنيا است باخته بودم،  اما هميشه اين حس در من وجود داشت كه مي توانم بالاخره يك روز در مقابل او بهترين باشم. ابتدا راه مبارزه با شكنندگي و اشكالات خود و سپس روي نقاط حريف مطالعه كردم و با برنامه  مقابل حريف سرشناسم كشتي گرفتم.
اما كشتي حميد بني تميم و حسن رنگرز درس هاي ديگري هم داشت و آن اين كه قهرمان سال ۲۰۰۱ جهان براي حضور در جام تختي داراي سلامتي كامل نبوده است و مي توانسته با استفاده از بخشنامه فدراسيون كشتي حتي در اين دوره حاضر نشود، اما به يك دليل عمده كه ظاهراً نام حسن رنگرز كه پرافتخارترين فرنگي كار ما بعد از انقلاب اسلامي در ايران است، براي پوشاندن خلأ هاي موجود در كشتي فرنگي كافي بوده كه با اصرار او را با چنين وضعيتي روانه اين مسابقات كرده اند. كاملاً حس مي شود كه اين روزها سنگيني روي شانه هاي رنگرز وجود دارد. او چون قهرمان جهان شده است، حتماً نبايد حتي در دوره مصدوميت به دليل آن كه اسم و موقعيتش تبليغاتي است، به هر شكلي روي تشك برود. مسئولين كشتي فرنگي كاملاً آگاهي داشته اند كه اين قهرمان محجوب درست يك ماه قبل در جام جهاني كشتي فرنگي متحمل فشارهاي سنگين و به دنبال آن مصدوميت شديد شده است، حال چرا اين گونه او را وادار به حضور در جام تختي كرده اند، نسخه عجيبي است كه به راحتي نمي توان از آن سر درآورد!
010887.jpg
باوفا انتقام گرفت
داستان قهرماني حميدرضا باوفا در رقابت هاي وزن ۶۰ كيلوگرم كشتي فرنگي هم حكايت شيريني داشت. اين جوان فريماني بعد از آن كه دو حريف روسي خود را در مراحل نيمه نهايي و نهايي شكست داد اين شانس را پيدا كرد تا مدال طلاي اين وزن را به گردن آويزد. اما براي باوفا كشتي فينال معني ويژه اي داشت. او در مقابله با شوويتسوف روسي كه در جام جهاني تهران مغلوبش شده بود، بسيار پرتلاش و با انگيزه ظاهر شد و نهايتاً هم با اجراي فن كمري زيبا اين حريف قدر را مغلوب و دستش به عنوان كشتي گير برنده بالا رفت. باوفا حالا خود را جانشين شايسته اي براي علي  اشكاني در وزن ۶۰ كيلوگرم نشان مي دهد. اين قهرمان در حال حاضر در اوج سلامتي و چابكي است و قطعاً با تلاش و كوشش بيشتر مي  تواند بهتر از اين هم باشد.
مثلث سنگين وزن ها در كشتي فرنگي
در جمع سنگين  وزن هاي كشتي فرنگي ايران در جام تختي شاهد تولد يك نورسيده بوديم. شروين پيروزي در شرايطي صاحب مدال نقره وزن ۱۲۰ كيلوگرم شد كه مي توانست حتي مدال طلا هم بگيرد. اين جوان خوش قد و قامت در كشتي فينال با تي شورتي سيمايا نايب قهرمان المپيك از قزاقستان فقط به كمبود تجربه اش باخت نه قدرت حريف. او اگر تنها ۳۰ ثانيه دوام مي آورد مي توانست صاحب مدال طلا شود. در اين جام عليرضا غريبي توانست بر سجاد برزي نفر چهارم المپيك غلبه كند، اما در كشتي با تي شورتي سيمايا كشتي را واگذار كرد تا از راهيابي به فينال محروم شود. قطعاً از اين پس با تشكيل مثلث قدرت در سنگين وزن(غريب، برزي، پيروزي) بايد فرد برتر را انتخاب كرد.
جمشيدي بايد واقعيت را بپذيرد
بهروز جمشيدي سال ها است كه براي تيم ملي كشتي فرنگي ايران به ميدان مي آيد. او در مسابقه هاي مختلفي شركت كرده و عناوين فراواني را به دست آورده است. اين قهرمان به مرز بازنشستگي رسيده و دير يا زود بايد كه با دنياي قهرماني وداع كند. اصرار بر باقي ماندن در صحنه مسابقات از اين پس او را دچار مشكل مي سازد. شايد درك اين موضوع براي بسياري از قهرمانان خيلي مشكل باشد كه آنها بپذيرند بالاخره به مرحله اي مي رسند كه توان حضور در مسابقه هاي سنگين را ندارند و بالاجبار بايد با دنياي قهرماني خداحافظي كنند، اما اين يك واقعيت است، آن هم واقعيتي كه هيچ گريزي از آن نيست.
جمشيدي در جام تختي و در ميداني كه حداقل در وزن ۸۴ كيلوگرم كه او در آن كشتي مي گيرد و هيچ كشتي گير مطرح جهان در آن حضور نداشت، متحمل شكست در مقابل يك كشتي گير كم نام و نشان ارمني شد. وي در بازي هاي المپيك آتن هم هيچ توفيقي نداشت كه تمامي اينها نشان دهنده آن است كه او امروز ديگر آن اشتها و قدرت لازم را ندارد و بهتر است به جاي كشتي گرفتن در مسير ديگري در اين ورزش فعاليت كند.

اظهارنظرهاي متفاوت درباره جام تختي
معمولا در پايان هر مسابقه اي در حول و حوش برگزاري آن اظهارنظرهاي متفاوتي انتشار پيدا مي كند كه از محتوي بسياري از آن ها مي توان به امتيازهاي تازه اي دست پيدا كرد. قدر مسلم چنانچه اين اظهارنظرها از روي تخصص كافي و منطبق با عقل و منطق بيان شود، آثار به جاي مانده از آن ها مي تواند بسيار سودمند تر و پربارتر باشد و چنانچه اينگونه نباشد قطعا خطرات و زيان هايي از خود باقي مي گذارد كه حتي دردسرهاي آن تا مدت ها مي تواند مخاطره آميز باشد.
در اين زمينه در كشتي نيازمند تحول نگرشي وسيع هستيم و زماني كه بخواهيم به رشد بهتر و آگاهي هاي لازمه دست يابيم بايستي علاوه بر هوشياري و دقت لازم از فن آوري نويني در اين رابطه برخوردار شده و مسائل بوجود آمده را منطبق با اصول صحيح كارشناسي بيان نمائيم. اصولا در مقوله ورزش اهل فن و صاحبنظران بر اين اعتقاد هستند كه در پايان هر مسابقه اي گفته هاي مفيدي از هر دو روي سكه (بازنده و برنده) باقي مي ماند كه در فرآيند توسعه بسيار حياتي و مفيد است. جام بيست و پنجم تختي را پشت سرگذاشتيم و در پايان اين دوره  هم اظهارنظرهاي متفاوتي را ديديم و شنيديم. به بعضي از آن ها اشاره مي كنيم:
010893.jpg
حسن رنگرز
از شكست در جام تختي ناراحت نيستم

حسن رنگرز كه در رقابتهاي جام تختي با قبول شكست از حميد بني تميم از قهرماني بازماند مي گويد: از اين شكست ناراحت نيستم، زيرا جام تختي تنها يك تورنمنت بود و هدفم مسابقات جهاني مجارستان است.
قهرمان جام جهاني تهران با بيان اين مطلب افزود: با صلاحديد دكترم، ۲۵ روز استراحت مطلق داشتم و به هيچ وجه نبايد در رقابتي شركت مي كردم، اما براي اين كه در شرايط مسابقه قرار بگيرم و با حضور در تورنمنت هاي متعدد، خود را محك بزنم، حاضر به شركت در جام تختي شدم.وي تصريح كرد: جام تختي امسال جنبه ي يك تورنمنت تداركاتي براي من داشت.از ۱۰ روز قبل از مسابقات به دليل درد زياد با هماهنگي دكتر از آمپول هاي بي حس كننده و كورتون استفاده  كردم اما شب ها از درد خوابم نمي برد. قهرمان كشتي فرنگي جهان در سال ۲۰۰۱ افزود: در تمام كشورها وقتي قهرماني در يك تورنمنت شركت مي كند اصلا ترس از شكست ندارد.ولي در ايران به محض باخت شخصيت قهرمان را زير سوال مي برند.
حسن رنگرز تأكيد كرد: با وجود بيماري، پيش بيني اين شكست را مي كردم، اما چون هدفم مسابقات جهاني است از اين باخت ناراحت نيستم و تلاش مي كنم با قهرماني در رقابتهاي مجارستان، ناكامي امسال را جبران كنم.وي در پايان شرايط روحي خود را براي شروع تمرينات نامناسب خواند و گفت: پس از ۲۵ روز استراحت تمريناتم را براي مرحله ي پاياني انتخابي تيم ملي آغاز خواهم كرد.
010899.jpg
مهدي خالدي
بايدآزمايش دوپينگ مي گرفتند

مهدي خالدي نماينده فيلا در جام تختي در رابطه با برگزاري اين جام مي گويد: قرار بود اين مسابقات در سالن هفتم تير برگزار شود، اما به دليل مسايل امنيتي سالن به ما اطلاع دادند كه مسابقات بايد در آزادي برگزار شود، بنابراين فدراسيون كه براي سالن هفتم تير برنامه ريزي كرده بود، مجبور شد شبانه سالن آزادي را آماده كند كه با وجود مشكلات متعدد، اين كار در حد معقول انجام شد و از برگزاري مسابقات ناراضي نيستم.وي افزود: اگر مسابقات در سالن هفتم تير برگزار مي شد، جمعيت بيشتري از اين رقابت ها ديدن مي كرد و مشكلات كمتر مي شد.
خالدي در خصوص سطح برگزاري جام تختي گفت: از نظر تعداد شركت كننده كميت معقولي در اين مسابقات وجود داشت اما به دليل تقارن آن با تورنمنت فرنگي وهبي امره تركيه و مسابقات آزاد دانكلوف بلغارستان سطح كيفي كشتي گيران شركت كننده پايين آمد. همچنين غيبت بسياري از قهرمانان آزادكار به جز حاجي زاده و نورزاد باعث شد كيفيت مسابقات كمي پايين بيايد. اما حضور جوانان از نكات مثبت جام تختي بود .
خالدي در خصوص اعلام ستاد مبارزه با دوپينگ مبني بر عدم درخواست فدراسيون كشتي براي انجام تست كنترل دوپينگ يا دير اطلاع دادن زمان برگزاري مسابقات گفت: ستاد ملي مبارزه با دوپينگ هر موقع كه بخواهد مي تواند بدون اطلاع قبلي آزمايش دوپينگ بگيرد اما در جام تختي اين كار را انجام ندادند. همچنين تقويم فدراسيون كشتي در سازمان تربيت بدني وجود دارد و زمان برگزاري تمام مسابقات مشخص است و بي اطلاع جلوه دادن خود از برگزاري مسابقات كاري منطقي به نظر نمي رسد.
010896.jpg
مسعود هاشم زاده
هميشه به مبارزه با حريفان روسي فكر مي كنم

مسعود هاشم زاده نفر چهارم المپيك آتن با شكست رقباي مطرح داخلي و حريف روس خود توانست قهرمان جام تختي شود.
او مي گويد: ميزان آمادگي ام با زمان حضور در المپيك آتن بسيار تفاوت داشت چرا كه در المپيك به دليل حضور در اردوهاي متعدد در شرايط بسيار خوبي قرار داشتم اما پس از مسابقات ليگ با يك آمادگي نسبي در جام تختي شركت كردم.وي در رابطه با عملكرد خود گفت: كشتي اولم با حريف روسي مبارزه ي سختي بود چرا كه در تورنمنت لهستان برابر وي شكست خورده بودم و پيش از مسابقات بيشتر به مبارزه با حريف روسي فكر مي كنم تا كشتي گيران داخلي.البته رضا زيدوند و احسان كريم فر دو كشتي گير مطرح ايران در اين وزن هستند كه در كنار رقابت، رفاقت نيز بين ما وجود دارد.
هاشم زاده سطح مسابقات فرنگي جام تختي را نسبتا خوب دانست و گفت: تيم هاي خارجي حضور خوبي در جام تختي داشتند اما اكثرا از نفرات دوم خود در اين مسابقات استفاده مي كردند و كشتي گيران المپيكي حضور نداشتند.البته كشتي گيران دوم روسيه نيز تفاوت زيادي با قهرمانانشان ندارند.وي با تأكيد بر حضور در تورنمنت هاي معتبر كشتي جهان، تصريح كرد: رقابت هاي وزن ۹۶ كيلوگرم جهان سطح بسيار بالايي دارد و اين موضوع كه هر ساله يك نفر قهرمان اين وزن مي شود، نشان دهنده ي حضور كشتي گيران بسيار خوب جهان در اين وزن است.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سينما
فرهنگ
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |