سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۵ - Mar 8, 2005
شهري
Front Page

دور جديد مبارزه با جوندگان موذي بزودي آغاز مي شود
تلاش شهرداري براي ارتقاء سطح بهداشت محيط شهري
گروه شهري- جمشيد پور اسكندر: شهرداري تهران بزودي مبارزه با جوندگان موذي را به عنوان يكي از بزرگترين طرح هاي زيست محيطي تهران آغاز مي  كند.
شهرداري تهران در قالب اجراي طرح هاي بهداشتي و زيست محيطي، مرحله ديگري از مبارزه فيزيكي _ شيميايي با جوندگان موذي از جمله موش را از بهار آينده آغاز مي كند. مجريان اين طرح زيست محيطي و بهداشتي، مشاركت همه جانبه و گام به گام عموم شهروندان را اصلي ترين عنصر تحقق اهداف اين طرح عنوان مي كنند.
يك كارشناس محيط زيست مي گويد: به رغم تلاش هايي كه شهرداري در زمينه مبارزه با جانوران موذي در سال هاي اخير انجام داده، به نظر مي رسد جمعيت موش ها همچنان بيش از حد انتظار است و از اين رو شهرداري بايد اين برنامه را با مشاركت ساير نهادها و سازمانهاي متولي بهداشت محيط نظير سازمان حفاظت محيط زيست و مراكز علمي _ تحقيقاتي و دانشگاهها و در كل مناطق بيست و دوگانه و حتي شهرهاي همجوار اجرا كند.
اين كارشناس در شرايطي اظهار نظر مي كند كه اصولاً مديريت هيچ شهري در دنيا حتي شهرهاي توسعه يافته نمي تواند ادعا كند كه جمعيت موش را به طور كامل ريشه كن كرده  اند، بلكه تمام اين امور صرفاً براي كنترل و تثبيت جمعيت موش  انجام مي شود.
كارشناسان محيط زيست تأكيد مي كنند هر چند نمي توان جمعيت موش  در شهري همچون تهران را ريشه كن كرد و اين كار بايد جزو برنامه هاي هميشگي و استمرار شهرداري تلقي  شود، اما به مناسبت ها و در فاصله هاي زماني خاصي مي توان جمعيت حيوانات موذي را كنترل كرد.
براساس نظر كارشناسي محيط زيست شهري، وجود موشها در عرصه زندگي شهري مي تواند دست كم ۳۰ نوع بيماري از جمله طاعون، تب و تيفوس را به انسان منتقل كند.
مطالعات اين كارشناسان همچنين نشان مي دهد كه موش هاي موجود از تيره قهوه اي، سياه و خانگي هستند و اغلب در مسيل ها، انبارها و كانال هاي آب، ميادين، مراكز تجمع ضايعات و زباله، اماكن مخروبه، فضاهاي باز، كارگاهها و برخي واحدهاي مسكوني قديمي به سر مي برند. همچنين براساس آمار سازمان بهداشت جهاني، هر سال ۳۲ ميليون تن مواد غذايي از طريق موشها از دست مي رود كه چنانچه در چرخه مصرف باقي بماند مي تواند ۱۳۰ ميليون انسان گرسنه را سير كند.
مهندس پيمان پور نصر _ معاون خدمات شهري شهرداري منطقه ۱۳ تهران مي گويد: با توجه به اينكه زباله از جمله عوامل مهم براي بقاي موش ها به شمار مي آيد، ضرورت دارد كه شهروندان به توصيه تأكيدي شهرداري مبني بر قرار دادن زباله ها در كيسه هاي نايلوني مخصوص و انتقال آن به خارج از محيط زندگي و كار (بعد از ساعت ۹ شب) مبادرت ورزند.
شهرداري تهران در تابستان سال جاري و در راستاي ارتقاي سطح بهداشت عمومي، جامع ترين طرح مبارزه فيزيكي و شيميايي عليه حيوانات موذي را در يك دوره سه ماهه به مورد اجرا درآورد.
شهرداري در آن مرحله با تخصيص اعتباري بالغ بر ۱۰ ميليارد ريال از نوعي سم استفاده كرد كه موش ها پس از ۳ تا ۴ روز دچار خونريزي داخلي شده و از بين مي رفتند و بدين طريق از كوچ موشها به مكاني ديگر و ادامه زندگي آنها جلوگيري شد. همچنين موش هاي زنده پس از اينكه زنده گرفته مي شدند ابتدا در آب خفه شده و سپس در محلولي شيميايي آلوده زدايي و از بين مي رفتند.

ساخت ۱۰۰ پل مكانيزه بدون هزينه براي شهرداري
002061.jpg
عكس:محمد كربلايي احمد
گروه شهري: به منظور اصلاح وضعيت تردد و تأمين ايمني و رفاه شهروندان، ۱۰۰ پل عابر پياده در سطح شهر به پله برقي مجهز مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر احمدي نژاد، شهردار تهران، در حاشيه مراسم بهره برداري از پل مكانيزه عابر پياده واقع در اتوبان بسيج، گفت: طراحي، ساخت و اجراي هر پل مكانيزه با هزينه اي معادل ۳۵۰ تا ۴۰۰ ميليون تومان امكان پذير است كه تمامي اين هزينه ها از محل نصب تابلو و نشانه هاي تبليغاتي بر روي اين پل ها تامين مي شود.
وي با تأكيد بر اين نكته كه بخش خصوصي تأمين كننده هزينه اين پل هاست، تصريح كرد: ساخت و نصب اين پل ها به دو شيوه صورت مي گيرد كه در برخي موارد تمامي مراحل ساخت به طور مستقيم به بخش خصوصي واگذار مي شود و در موارد ديگر
002058.jpg
تنها بخشي از مراحل ساخت پل را بخش خصوصي انجام مي دهد ولي در هر دو صورت هزينه ها از محل اجاره تبليغات مستهلك مي شود.شهردار تهران گفت: تا پايان بهار سال آينده ۴۰ پل مكانيزه در تهران به بهره برداري خواهد رسيد.وي از بهره برداري از ۲ پل مكانيزه ديگر در هفته آتي خبر داد و افزود: از اوايل سال ،۸۴ شهرداري تلاش خواهد كرد هر هفته ۲ پل از پل هاي عابر پياده در سطح شهر به سيستم پله برقي مجهز شود.به گفته دكتر احمدي نژاد، به منظور رفاه معلولان و كم توانان جسمي، نخستين پل عابر پياده مجهز به آسانسور، هفته  آينده در بزرگراه نيايش مقابل شهرك فجر به بهره برداري مي رسد.

نگاه
در حاشيه خانه تكاني هاي آخر سال ...
داوود كاظمي
002037.jpg

از چهارم فروردين ماه سال ۱۳۸۴
پليس از تردد خودروهاي فاقد معاينه فني جلوگيري مي كند
002070.jpg
گروه شهري: بر مبناي ماده ۳ آيين نامه بهبود وضعيت حمل و نقل و ترافيك شهر تهران مصوب هيأت وزيران، از تاريخ ۴/۱/۸۴ نيروهاي راهنمايي و رانندگي موظفند از حركت وسايل نقليه موتوري كه فاقد قرارداد بيمه و گواهي نامه معاينه فني خودرو باشند جلوگيري كند در اين راستا رئيس مركز معاينه فني خودروي شهرداري تهران اعلام كرد، كليه مجموعه هاي تحت پوشش اين مركز آمادگي دارند در صورت لزوم بدون هيچ محدوديتي در تمام ساعات شبانه روز فعال مانده و به خودروهاي متقاضي دريافت برگه معاينه فني ارائه خدمت نمايند.
به گزارش خبرنگارما ۶ مركز معاينه فني خودرو با ۲۶ خط معاينه روزانه قادرند تنها در يك شيفت كاري ۸ ساعته ۵ هزار خودرو را سرويس دهي كند اين درحالي است كه از ميان ۵/۲ ميليون خودرو واجد شرايط دريافت برگه معاينه فني ۲۰ درصد به اين مراكز مراجعه مي كنند كه اين رقم معادل تنها ۲۵ درصد ظرفيت مراكز موجود است. به گفته رئيس ستاد مركزي معاينه فني خودرو شهرداري تهران بر مبناي پروژه اختصاص خطوط معاينه فني به كلان شهرها، تهران اجازه احداث ۸ خط معاينه فني دارد كه براساس پيشنهادات ارائه شده اين ۸ خط قابل تبديل به ۴ مركز مجهز به دو خط معاينه فني خواهد بود كه متعاقب آن پراكندگي مراكز معاينه فني را در سطح شهر تهران بيشتر خواهد كرد.وي مراجعه پلاك شخصي ها براي دريافت برگه معاينه فني به مراكز راهنمايي و رانندگي را غيرقانوني خواند و افزود: آن دسته از تاكسي ها و خودروهاي پلاك موقت كه براي دريافت برگه معاينه فني به واحدهاي تحت پوشش راهنمايي و رانندگي مراجعه مي كنند به دليل نبود تجهيزات مكانيزه و مطابق با استاندارد تنها ظواهر خودروها به صورت چشمي بررسي مي شود كه همين تغيير مانع بررسي دقيق عيوب خودروها خواهد شد.
وي افزايش هزينه معاينه فني خودرو را در سال آينده منتفي دانست و خبر داد: به منظور جلوگيري از معطلي مراجعان به مراكز معاينه خودرو به ويژه در ماه هاي مرداد و شهريور كه شهروندان براي دريافت مجوز طرح ترافيك مقيد به دريافت برگه معاينه فني هستند تمهيداتي انديشيده شده است كه برمبناي آن متقاضيان طرح ترافيك چنانچه برگه معاينه فني شان تنها ۵-۴ ماه اعتبار داشته باشد با همان برگ معاينه مي توانند طرح ترافيك بگيرند.

كاهش قيمت ۷ هزار قلم كالا
002064.jpg
مديرعامل شهروند اعلام كرد: اين شركت در راستاي سياست خود مبني بر حمايت از مصرف كنندگان، قيمت ۷ هزار قلم كالا شامل لوازم منزل، پوشاك، مواد پروتئيني و خواربار را كاهش داده است.مهندس احمد صيفي كاران گفت: اين تسهيلات در چهار دپارتمان اصلي شامل لوازم منزل، پوشاك، مواد پروتئيني و خواربار به مصرف كنندگان ارايه مي شود.مهندس صيفي كاران در ادامه از افزايش تعداد فروشگاه هاي شهروند در سال ۸۴ خبر داد.
وي تصريح كرد: با برنامه ريزي هاي صورت گرفته توسط مديريت جديد شهرداري قرار است تعداد فروشگاه هاي اين شركت طي ۱۸ ماه آينده به ۲۰ فروشگاه افزايش يابد.

بهره برداري از طرح هاي عمراني
002067.jpg
گروه شهري: شهردار منطقه ۳ تهران اعلام كرد دهها طرح عمراني، خدماتي، ورزشي و فرهنگي با هزينه اي بالغ بر ۶ ميليون ريال امروز با حضور مديران ارشد شهر تهران مورد بهره برداري قرار مي گيرد.دكتر علي اصغر تهراني گفت: مجموعه ورزشي عترت ويژه بانوان، مركز فناوري اطلاعات (IT)، مجموعه ورزشي همت و مركز بهداشتي _ درماني شهرداري منطقه ۳ ازجمله اين طرح هاست.
همچنين حسين ارشادمنش _ شهردار منطقه ۲ تهران از بهره برداري ۵۱ طرح مشاركتي تا قبل از پايان سال جاري خبر داد.ارشادمنش افزود: ۱۰ چشمه سقاخانه، احداث ساختمان اداري زندان اوين در قالب قرارداد، فاز سوم بزرگراه يادگار امام و احداث پارك هاي محلي انجام شده است.

گسترش ناوگان حمل و نقل همگاني
002073.jpg
خبرگزاري مهر: مديركل دفتر حمل و نقل و ترافيك سازمان شهرداريهاي كشور گفت: ۴۰ درصد از مسافرت هاي درون شهري تا پايان برنامه سوم توسعه كشور توسط ناوگان حمل و نقل همگاني صورت مي گيرد.مهندس عبادالله فتح اللهي با اعلام اين مطلب افزود: سهم سيستم حمل و نقل عمومي كشور از جابجايي مسافران درون شهري در پايان برنامه چهارم توسعه بايد به ۷۵ درصد افزايش يابد.وي گفت: اتوبوسراني بايد حداقل ۴۰ درصد از سهم ۷۵ درصدي برنامه چهارم را بر عهده داشته باشد و اين كار مستلزم تجهيز اتوبوس هاي مورد نياز براي كلان شهر و شهرهاي داراي سازمان و شركت واحد اتوبوسراني است.

سرمايه گذاري سازمان بازنشستگي شهرداري در طرح هاي مشاركتي
ايرنا: مدير عامل سازمان بازنشستگي شهرداري تهران گفت: امسال اين سازمان در ۱۲ طرح مشاركتي به شهرداري، در مجموع يك هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري كرد.سعيد عاصمي افزود: اين سرمايه گذاري با هدف ايجاد منابع درآمد جديد به منظور تامين رفاه و فراهم شدن تسهيلات بيشتر براي بازنشستگان و موظفان و ايجاد پشتوانه مالي براي سازمان انجام شد.وي خاطرنشان كرد: طرح غدير در گلابدره كه يك مجتمع بزرگ اداري و تجاري است و طرح جامع تجاري، فرهنگي، ورزشي و تفريحي در منطقه ۱۵ از بزرگترين طرح هاي مشاركتي در دست اقدام اين سازمان مي باشد.

آسانسور و پله برقي برج ميلاد را آلماني ها و سوئيسي ها مي سازند
گروه شهري: دو قرارداد جمعا به مبلغ ۵/۱۷ ميليارد تومان ميان معاونت فني عمراني شهرداري تهران با دو شركت سوئيسي و آلماني منعقد شد كه برمبناي آن اين دو شركت كار ساخت و نصب آسانسورها، پله برقي و اسكلت شيشه اي برج ميلاد را عهده دار شدند.
به گزارش خبرنگار ما تعداد آسانسورها ۱۲ دستگاه اعلام شده كه ۶ دستگاه آن با سرعت ۷ متر در ثانيه و ۸ دستگاه آن با سرعت ۶/۱ متر در ثانيه حركت كرده و هركدام با ظرفيت ۲۳ نفر و مجهز به سيستم هاي امنيتي با ضريب بالا و شرايط فني ويژه جابه جايي افراد را به طبقات رأس سازه، بين طبقات سازه و طبقات سازه پاي برج (لابي) عهده دار خواهند بود.به گفته مهندس علي آبادي معاون فني عمراني شهرداري تهران ساخت و نصب آسانسورهايي كه بتواند ارتفاع ۳۰۰ متري برج ميلاد را در زماني حدود ۴۰ ثانيه طي كرده و ۲۲ نفر را دائما جابه جا كند ،گارانتي، مشخصات فني و ضريب ايمني ويژه اي را مي طلبد كه توليدكننده مشابه داخلي براي آن وجود نداشت.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |