سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۵ - Mar 8, 2005
گزارشي از وضعيت مبالغ پرداختي به آرايشگران در روزهاي پاياني سال
نرخ آرايشگاه هاي درجه يك مردانه
رئيس اتحاديه آرايشگاه هاي زنانه حاضر به پاسخگويي درباره نرخ هاي چندگانه اين صنف نشد
002049.jpg
گروه اجتماعي _ ليلا خاكسار: روزهاي آخر سال است و همه به دنبال نظم و انضباط و رسيدگي به اموري هستند كه بتوانند بهترين چهره را براي شهر و خانه و خانواده براي فرارسيدن بهار آماده كنند. در اين روزها برخي مشاغل از رونق بيشتري برخوردارند و مردم براي مراجعه به آنها حتماً بايد وقت قبلي داشته و گاهي در نوبت هاي طولاني قرار بگيرند. يكي از اينها صنف آرايشگران است كه براي اكثر مردم نحوه كار آنها از اهميت خاصي برخوردار است و به همين نسبت در اين ايام جزو پررونق ترين مشاغل به شمار مي روند.
اما گلايه هايي كه در اين روزها از جاهاي مختلف شنيده مي شود نرخ هاي متفاوتي است كه به مشتريان در محل هاي مختلف ارائه مي شود و نارضايتي عده اي از مردم را فراهم مي كند. به همين منظور به سراغ رئيس اتحاديه آرايشگران مردانه و زنانه رفتيم تا اطلاعاتي از چگونگي اين قيمت ها به دست آوريم.
محمد افتخاري فرد رئيس اتحاديه آرايشگاه هاي مردانه در پاسخ به اين سؤال كه نرخ اين آرايشگاه ها چه رقمي است و در صورت تخلف آرايشگران، اتحاديه چه برخوردي با متخلفين خواهد كرد، گفت: در تهران حدود ۲ هزار آرايشگاه مردانه داراي مجوز وجود دارد كه براساس تقسيم بندي از درجه يك تا چهار درجه بندي شده اند و برپايه آخرين نرخي كه بايد به مصوبه مجمع برسد، قيمت اصلاح سر به ترتيب درجه بندي يك هزار و پانصد، يك هزار و ۲۰۰ و يك هزار و ۱۰۰ و درجه ،۴ ۹۰۰ تومان است. در مورد شستشو و سشوار هم كه به دلخواه مشتري است، نصف مبالغ ذكر شده را مي توانند، دريافت كنند.
وي همچنين گفت: در مورد اصلاح سر دانش آموزان به صورت مدل دار نيز به ترتيب درجه ۶۰۰،۷۰۰،۸۰۰،۱۰۰۰ و اصلاح صورت آقايان از ۴۰۰تا۲۰۰ تومان مشخص شده است.
افتخاري فرد در مورد كساني كه خارج از اين تعرفه عمل كنند، گفت: مهمترين مسئله از نظر ما برقراري ارتباطات انساني و اخلاقي با مشتريان است و اگر مواردي ديده مي شود كه مشتريان شاهد درخواست وجوه اضافه و يا اجبار در پرداخت انعام و مبلغي به نام عيدي وجود دارد، مي توانند با شماره تلفن هاي اتحاديه كه شامل ۳۵۷و۷۵۲۰۳۵۱ است تماس بگيرند تا از طريق اتحاديه پيگيري شود، همچنين شماره تلفن ۱۲۴ نيز از طريق تعزيرات به پيگيري اين موارد مي پردازد.
وي افزود: علاوه بر ۲ هزار آرايشگاه داراي مجوز ۶۰۰ مجوز موقت ۳ ساله نيز صادر شده كه همكاران آرايشگر بتوانند از اين طريق همكاري خود را داشته باشند. البته متأسفانه عده اي نيز بدون مجوز مشغول به كار هستند كه ما از مردم مي خواهيم اينگونه موارد را به اطلاع اتحاديه برسانند. تا ضمن كنترل بر امور آرايشگاه آنها دوره هاي مخصوصي نيز براي آنها گذاشته مي شود تا بتوانند به صورت رسمي به كار خود ادامه دهند.وي در مورد نظارت بهداشتي بر  آرايشگاه گفت: ۷۰ بازرس به صورت افتخاري با ما همكاري دارند و علاوه بر اين از طريق اداره بهداشت نيز همكاري هاي نظارتي صورت مي گيرد.
نكته اي كه در اين ميان حائز اهميت است، تهيه كيف لوازم بهداشتي و آرايشگاهي توسط هر فرد به صورت شخصي است كه در اتحاديه از قيمت ۴ تا ۱۲ هزار تومان وجود دارد و هر خانواده با تهيه اين كيف مي تواند با خيالي آسوده از لوازم شخصي استفاده كند و نگراني از بابت بيماري نداشته باشد و در مورد وسائل مورد استفاده آرايشگران نيز اين مردم هستند كه بايد دقت لازم را داشته باشند تا رعايت اصول ايمني و بهداشتي صورت گيرد و در صورت تخطي به اتحاديه گزارش شود.
افتخاري فرد همچنين گفت: يكي از افتخارات اتحاديه آرايشگاه هاي مردانه اين است كه كنترل بهداشتي خوبي صورت گرفته و موردي از بيماري يا انتقال بيماري ايدز كه بسيار هم در مردم وحشت ايجاد كرده وجود نداشته است. من اعتقاد دارم كه اين حرفه يك حرفه هنري است و همه اقشار مردم با هر چهره خسته و به هم ريخته اي كه به اين اماكن مراجعه مي كنند، هنرمندانه به امور آنها رسيدگي مي شود و در اين جا، بجاست كه از زحمات اين قشر قدرداني شود و ناگفته نماند كه ما آرايشگراني داريم كه برخلاف عده اي كه به دنبال موقعيت هستند تا در مراسم ازدواج، بالاترين رقم ها را دريافت كنند، حاضر شده اند اين كار را به عنوان هديه عروسي به داماد تقديم كنند و هيچ گونه چشم داشت مالي هم نداشته اند، اما با همه اين صحبت ها، آنچه در درجه اهميت و اولويت براي ما قرار دارد. برقراري ارتباط اخلاقي و انساني ميان مشتريان و آرايشگران است و منافع مالي نبايد منجر به خدشه دار شدن اين رابطه شود.
***
اطلاع از وضعيت آرايشگاه هاي زنانه كه نرخ هاي بسيار متفاوتي دارند و هر آرايشگاهي به خصوص در ايام نزديك شدن به سال نو به شكلي دلبخواه از مشتريان پول مي گيرند، بسيار سخت تر است.
اغلب شاغلان اين صنف در صورت اعتراض مشتريان برخوردهايي مي كنند كه مشتري يا بايد از رفتن به آرايشگاه مورد نظر پشيمان شده و يا اينكه با سختي و نارضايتي در آن آرايشگاه مانده و كار خود را انجام دهد. براي اطلاع از كم و كيف آرايشگاه هاي زنانه به سراغ اتحاديه آرايشگاه هاي زنانه رفتيم، شايد از قانون و قواعد اين آرايشگاه ها نكته اي يا اطلاعاتي به دست آوريم. اما متأسفانه پس از چند روز پيگيري پس از اينكه موفق به يافتن رئيس اتحاديه شديم. ايشان به دليل نداشتن وقت و شلوغ بودن كار از پاسخ به سؤال هاي ما امتناع كرده و از اعلام نشدن نرخ هاي جديد سخن گفت و اينكه بالاخره نتوانستيم سردرآوريم كه در اين شهر ۱۲ ميليوني براي اين همه آرايشگاه زنانه كه در هر جا از كنج خانه ها تا زير پله آپارتمان ها- مثل قارچ سبز شده اند؛ چه قانون و قاعده اي حاكم است و چه كسي بايد نظارت بر كار آنها داشته پاسخگو و تعيين كننده نرخ هاي جورواجوري باشد كه آنها به مردم مي دهند. به همين علت، گمان مي رود مشتريان آرايشگاه هاي زنانه در صورت وجود مشكلات يا اعتراض و شكايت مثل ما نتوانند از طريق اتحاديه اين صنف راه به جايي ببرند. پيشنهاد مي شود در صورت بروز مشكلات، ساير مراجع قضايي را مد نظر داشته باشند.

در صورت توافق راهنمايي و رانندگي و سازمان حفاظت محيط زيست
شماره گذاري پيكان تا ۲۶ فروردين ۸۴ ادامه مي يابد
002055.jpg
گروه اجتماعي-زهرا رفيعي : شماره گذاري پيكان از اول فروردين ماه ممنوع است ولي ايران خودرو پيشنهادي مبني بر تمديد يك ماهه اين مهلت ارائه كرده است كه راهنمايي و رانندگي ناجا و سازمان محيط  زيست در حال بررسي آن هستند.
سردار محسن انصاري با اعلام اين خبر گفت: ايران خودرو ۲۵ هزار دستگاه پيكان براي ارائه به بازار دارد. ظاهراً قرار است مسئولان ايران خودرو روز۲۶ فروردين ماه را به عنوان روز اختتاميه توليد پيكان اعلام كنند. راهنمايي و رانندگي و سازمان محيط زيست در حال بررسي اين پيشنهاد است و اگر اين پيشنهاد به تصويب نرسد همان اول فروردين ماه سال ۸۴ آخرين روز شماره گذاري پيكان خواهد بود.
وي در مورد پرخطر ترين جاده كشور گفت: جاده هاي تهران- قم، كرج- چالوس، هراز و شاهرود- سبزوار پرتصادف ترين جاده هاي كشور در سال ۱۳۸۳ بودند. وي علت ۶۵ درصدي تصادفات را عدم رعايت فاصله ،عدم رعايت حق تقدم و سرعت و سبقت غيرمجاز دانست و گفت: بر اساس آمار پزشكي قانوني ميزان كشته هاي تصادف رانندگي در ۱۰ ماهه امسال ۴ درصد افزايش داشته است. ميزان اين رشد در سال قبل ۱۸ درصد بوده است.
وي در ادامه از تعيين ۲۵۰۰ نفراز اهالي شهر براي كنترل نامحسوس و ۱۰ هزار نفر از پرسنل راهنمايي و رانندگي براي كنترل محسوس و برقراري طرح هاي نوروزي خبر داد و گفت: فعاليت مأموران كنترل نامحسوس به صورت غيرعلني بوده و فقط در صورت مشاهده تخلف شماره پلاك خودروي متخلف برداشته و گزارش مي دهند. آنها به هيچ وجه حق اعمال جريمه ندارند.
وي پس از بررسي شكايات و پيشنهادهاي ۲۰۰ نفر از شهروندان به صورت تلفني و حضوري در مورد برنامه هاي نوروزي راهنمايي و رانندگي ناجا گفت: از آنجا كه از نيمه اسفند ماه ۳۰ درصد به ترددهاي شهري اضافه مي شود مرحله نخست طرح نوروزي از تاريخ ۱۵ اسفند ماه در شهرها آغاز و تا ۲۶ اسفند ماه ادامه خواهد داشت، مرحله دوم اين طرح از ۲۶ اسفند ماه تا ۱۳ فروردين خواهد بود و از ۱۳ فروردين به بعد به دليل بازگشايي مجدد مدارس و ادارات از يك سو و افزايش حجم سفرهاي بازگشتي به شهرها از سوي ديگر مرحله سوم طرح نوروزي از ۱۳ تا ۱۵ فروردين انجام خواهد شد.
وي تأكيد كرد: خودروهاي خارجي با پلاك گذر موقت كه در شهرهاي كشور تردد مي كنند از تاريخ اول فروردين ماه حق تردد با پلاك سال ۸۳ خود را نداشته و بايد حتماً در طي اين چند روز فرصت باقي مانده نسبت به اخذ پلاك گذر موقت با شماره سال ۸۴ اقدام كنند، چرا كه در غير اين صورت حق تردد با پلاك موقت ۸۳ را در ايام نوروز در سطح شهر و جاده هاي كشور نداشته و در صورت رويت با متخلفان برخورد خواهد شد. همچنين از تردد خودروهاي بدون پلاك نيز جلوگيري خواهد شد.
سردار انصاري تأكيد كرد در ايام نوروز برخورد با ۱۰ تخلف شاخص از جمله سرعت و سبقت غير مجاز، توقف ممنوع، توقف دوبله ، مكالمه با تلفن همراه، حركت مارپيچ و... در سطح شهر و جاده ها تشديد خواهد شد.
معاون راهنمايي و رانندگي ناجا همچنين گفت: بر اساس آيين نامه بهبود وضعيت ترافيك حمل و نقل تهران در هيأت دولت قرار بود از تاريخ دي ماه سال جاري خودروهايي كه برگه معاينه فني و همچنين بيمه نداشتند علاوه برجريمه در توقفگاه نيز متوقف شوند كه چون هنوز كار گروه مربوطه در حال بررسي اين قضيه است در ايام نوروز برخوردي در اين زمينه نخواهيم داشت تا كار گروه به تصميم نهايي در اين زمينه برسد.
وي در خصوص اختلاف راهنمايي و رانندگي با سازمان اسناد و املاك اظهار داشت: هيچ اجباري براي تنظيم سند رسمي براي اموال منقول در كشورمان وجود ندارد، اما اين الزام است كه هر كس قصد نقل و انتقال خودروي خود را دارد حتماً بايد راهنمايي و رانندگي را در جريان اين تغييرات قرار دهد.

براساس يافته هاي يك پژوهش:
۸۳ درصد دردهاي پشت و شانه دانش آموزان
مربوط به حمل كيف است
002052.jpg
ايسنا: يافته هاي يك پژوهش حاكي است ۸۳ درصد شكايت دانش آموزان از دردهاي پشت، شانه و دست مي تواند به نوعي مربوط به حمل كيف باشد.
نتايج پژوهشي كه پيرامون ارتباط وزن كيف مدرسه و محتويات آن با وزن بدن دانش آموزان در سطح مدارس ابتدايي همدان انجام شده، حاكي است ۲/۱۸ درصد دانش آموزان در موقع حمل كيف احساس ناراحتي مي كنند و در حالي كه وزن كيف اين دانش آموزان بايد كمتر از ۱۰ درصد وزن بدنشان باشد، ۱۲ درصد آنها كيفي با بيش از ۱۰ درصد وزن بدن خود را حمل مي كنند.
يافته هاي اين پژوهش كه توسط دكتر محمود امدادي، استاديار دانشكده پزشكي و شهره امدادي، مربي دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي همدان انجام شده، همچنين حاكي است: دختران دانش آموز بيش از پسران در موقع حمل كيف ناراحتي داشته اند، به طور كلي ميانگين وزن كيفي كه دختران همراه با تغذيه به مدرسه مي آورند ۳۲۳ گرم بيشتر از ميانگين وزن كيفي است كه پسران به مدرسه مي آورند.
همچنين ميانگين وزن كيفي كه دانش آموزان به مدرسه مي آورند (بدون تغذيه) در دختران و پسران به صورت معني داري متفاوت است و دختران بار بيشتري به مدرسه مي آورند همين طور ميانگين وزن كيفي كه بايستي طبق برنامه درسي به مدرسه بياورند(بدون تغذيه) نيز به نحو معني داري در دختران دانش آموز بيشتر از پسران است.
براساس نتايج اين پژوهش، وزن كيفي كه دانش آموزان مدارس ابتدايي به مدرسه مي آورند (بدون تغذيه)، نسبت به ميانگين وزن كيفي كه بايستي طبق برنامه به مدرسه بياورند (بدون تغذيه)، در سن هفت سالگي، ۱۳۸ گرم، در ۸ سالگي ۲۱۶ گرم، در ۹ سالگي ۲۰۵ گرم، در ۱۰ سالگي ۱۹۲ گرم، ۱۱ سالگي ۲۳۳ گرم و در سن ۱۲ سالگي ۳۰۴ گرم اضافه تر است.
نكته قابل توجه آن كه ميانگين وزن كيفي كه دانش آموزان (با تغذيه) به مدرسه مي آورند در سن هفت سالگي ۲۰۰ گرم بيش از سن هشت سالگي است، بنابراين كلاس اولي ها بيش از كلاس دومي ها بار حمل كرده و به مدرسه مي برند.

كمپ هاي چادري براي مسافران نوروزي
مهر: به منظور جذب بيشتر گردشگر و ايجاد امكانات و تسهيلات بيشتر براي مسافران از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برخي از استانها كمپ هاي چادري براي اقامت مسافران در ايام تعطيلات نوروز تعبيه شده است.
امسال براي اولين بار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تدبيري در استان هاي پرگردشگري مانند يزد كه از سوي يونسكو دومين شهر تاريخي جهان شناخته شده و همچنين خوزستان كه به دليل آثار و جاذبه هاي تاريخي و فرهنگي بي شماري كه دارد، اتخاذ كرد ه كه كمبود هتل ها و مراكز اقامتي موجود در كشور را جبران كند.رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان خوزستان در اين باره گفت: در ايام نوروز با همكاري شهرداري استان در ورودي هاي تعدادي از شهرهاي استان خوزستان كه جاذبه هاي تاريخي و گردشگري زيادي دارد مانند مسجد سليمان ، انديمشك ، بهبهان كمپينگ هاي چادري نصب مي شود تا در صورت نياز براي استقرار مسافران از آنها استفاده شود.صادق محمدي مي افزايد : همچنين در ورودي هاي شهرهاي استان خوزستان راهنماياني براي دادن اطلاعات لازم در مورد مناطق ديدني ، آثار تاريخي و باستاني به مسافران مستقر هستند كه بروشور ، نقشه و برنامه هاي ويژه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را در ايام نوروز به مسافران توزيع مي كنند.
وي به برگزاري تورهاي يك روزه در ايام تعطيلات نوروز اشاره كرده و خاطر نشان مي كند: اين تورها به منظور بازديد از نقاط ديدني استان براي گردشگراني كه خودشان امكان اين كار را ندارند در نظر گرفته شده است كه دراين زمينه سازمان اوقاف و دفاتر خدمات مسافرتي با سازمان گردشگري همكاري مي كنند.

جسته ، گريخته
آغاز گشت هاي نوروزي بر روي اروند و بهمنشير
واحد مركزي خبر: سه  دستگاه  اتوبوس  دريايي ، ميهمانان نوروزي را در آبادان به گشت دريايي مي برد.شهردار آبادان  گفت  به  منظور رفاه  و تفريح  شهروندان  و مسافران  نوروزي  در تعطيلات  سال  نو، سه  دستگاه  اتوبوس  دريايي  مجهز به  كولرگازي ، سيستم  صوتي  و تصويري  ، اطفاء حريق ، قايق  و نجات  غريق  و سرويس  بهداشتي  خريداري  شده است.علي  بحريني  مقدم  اعلام  كرد: هر اتوبوس  دريايي  ۵۰ مسافر ظرفيت  دارد.وي  گفت : گشت  اتوبوس هاي  دريايي  در رودخانه هاي  اروند و بهمنشير از بيست  و هشتم  اسفند آغاز مي  شود.
دعوت به آزادي يك هزار و ۸۰۰ زنداني ديه
ايلنا: در حال حاضر، هزار و ۸۰۰ بدهكار ديه در زندان  هاي كشور وجود دارد كه براي آزادي آنها، به اعتبار زيادي نياز داريم.
ساري، معاون مدير عامل ستاد ديه، گفت: با توجه به اعتبارات محدود ستاد، ما ناگزير هستيم كه زندانيان با بدهي كمتر را آزاد كنيم.ساري تصريح كرد: رقم  هاي بدهي بعضي از محكومان پرداخت ديه بسيار زياد است؛ به نحوي كه امكان پرداخت آن، با اعتبارات موجود ممكن نيست.وي، از مردم خواست كه در روزهاي پايان سال كمك  هاي بيشتري به ستاد ديه اهدا كنند تا در ايام نوروزي، تعداد بيشتري از بدهكاران ديه كه مجرم و بزهكار نيستند، در كنار خانواده  هايشان حضور يابند.
انتقاد از برنامه هاي مبتذل تلويزيون افغانستان
واحد مركزي خبر: يك  روزنامه  چاپ  كابل  با انتقاد شديد از برنامه هاي  تلويزيون  غير دولتي  طلوع ، اين  برنامه  ها را توهين  به  مردم  افغانستان  خواند.روزنامه  «آرمان  ملي » دراين  باره  نوشت : برنامه  هاي  تلويزيون  طلوع  با اخلاق  اسلامي  و انساني  مغايرت  دارد و گردانندگان  آن  با تقليد از فرهنگ  غرب  موازين  اسلامي  را ناديده  مي گيرند.به  نوشته  اين  روزنامه  پخش  برنامه هاي  مبتذل ، رقص  هاي  هندي  و غربي  ماهيت  شبكه  تلويزيوني  طلوع  را زير سوال  برده  است .

خروجي بين المللي مهران به روي زوار عتبات باز شد
ايرنا: تردد قانوني  زايران  عتبات عاليات  از خروجي  بين المللي  «بهرام آباد» مهران  بلامانع  است .
معاون سياسي امنيتي استاندار ايلام ديروز اعلام  كرد: ممنوعيت  تردد زوار از مرزهاي  كشور مربوط به  دوران  برگزاري  انتخابات  در كشور عراق  بود.
علي اصغر جمشيدنژاد  ادامه  داد: اكنون  خروجي  مهران  باز است  و زايران  عتبات  عاليات  براساس  روال  گذشته  مي توانند در قالب  كاروان هاي  حج  و زيارت  به  شهرهاي  مذهبي عراق  سفر كنند.
وي  تأكيد كرد: اكنون  هيچ  گونه  محدوديتي  براي  تردد زوار وجود ندارد و افراد مي توانند با انجام  مراحل  قانوني  اقدام  به  تردد براي  زيارت  عتبات  عاليات  كنند.
خروجي  بين المللي  مهران  حدود يك  ماه  به  سبب  برگزاري  انتخابات  از طرف  نيروهاي  مرزباني  عراق  مسدود شده  بود.
اين خروجي يكي  از مهمترين  كانون هاي  تردد زوار و صدور كالاي  ايراني  به  كشور عراق  است .
امسال  تاكنون  بيش  از يك  ميليون  نفر زاير ايراني  از طريق  خروجي  مهران  راهي  شهرهاي  مذهبي  عراق  شده اند.

محدوديت هاي  تردد در جاده هاي  شمالي كشور اعلام  شد
واحد مركزي خبر: رئيس  مركز فرماندهي  و كنترل  پليس  راه  نيروي  انتظامي  محدوديت هاي  تردد در جاده هاي  كشور را براي امروز و فردا اعلام  كرد.
خارق  در مصاحبه  با خبر راديو سراسري  گفت : مسير رشت  به  فومن  به  علت  جاي  گذاري  تيرهاي  پل  تعويضي  پسيخان  از ساعت  هشت  صبح  سه  شنبه  به  مدت  سيزده  ساعت  مسدود است  كه  مسير جايگزين  ، محور رشت  به  صومعه سرا در نظر گرفته  شده  است .
وي  افزود: تونل  منجيل  به  رودبار در مسير رشت  ، لوشان  به  علت  تعمير و مرمت  شبكه  روشنايي  در روزهاي  سه  شنبه  و چهارشنبه  از ساعت  هشت  تا ۱۷ و۳۰ دقيقه  و تونل  شيرين  سو در محور قزوين  ، لوشان  به  همين  منظور از ساعت  هشت  تا ۱۸ مسدود است  كه  رانندگان  مي توانند با رعايت  احتياط  از مسير كنار گذر تردد كنند.
خارق  اظهار داشت : به  علت  ايمن  سازي  دهانه  جنوبي  تونل  امامزاده  هاشم  در جاده  هراز اين  محور تا ساعت  نه  روز چهارشنبه  مسدود است  و مسير جايگزين  محور فيروز كوه  در نظر گرفته  شده  است .

اسامي پذيرفته شدگان علمي كاربردي تا پايان هفته اعلام مي شود
اعلام اسامي ۱۰ هزار پذيرفته شده دوره فراگير دانشگاه جامع علمي -كاربردي
مهر: اسامي پذيرفته شدگان دوره هاي فراگير دانشگاه جامع علمي - كاربردي تا پايان اين هفته اعلام مي شود.
به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر ، در آزمون دانشگاه جامع علمي كاربردي بيش از ۲۷۰ هزارنفر شركت كردند كه اسامي ۴۰ هزار نفر از پذيرفته شدگان اواخر دي ماه اعلام شد.
اسامي اين افراد طي ۳ روز آينده در ويژه نامه پيك سنجش منتشر مي شود و داوطلبان مي توانند با مراجعه به اين ويژه نامه اطلاعات لازم را در مورد زمان و مكان دقيق ثبت نام خود بدست آورند.

يادداشت
شب امتحان مسئولان
يك ضرب المثل ايراني مي گويد: «دلم به چي خوش باشه؟ روي ماهت؟ چشم سياهت؟ زبان نرمت؟...»
با اين اخلاق خوش- كه توليدكنندگان و فروشندگان ايراني دارند- گمان نمي رود براي خريد شب عيد راهي بهتر از توجه به اجناس چيني ها باقي مانده باشد! قيمت ارزان، كيفيت مطلوب و دست فروش هايي كه با مهرباني آن را عرضه مي كنند، بهترين شرايط را براي خريد شب عيد مهيا كرده است.
بازار خريد و فروش و معامله، دو طرف دارد كه طرف اصلي- و فراموش شده آن- در كشور ما، خريدار است. گران فروشي، سوءاستفاده از موقعيت شب عيد و... موجب شده است كه اين روزها، بسياري از فروشندگان و مغازه داران،  به روش «گندم نمايي و جو فروشي» رو بياورند. (البته حساب كاسب هايي كه حبيب الله هستند از اين گروه جداست) اگر چه بازار پوشاك ايران-و جهان- در دو سه سال اخير ميدان بي رقابت اجناس چيني شده است، اما برخي شهروندان آرزو مي كنند كه اي كاش چيني ها مي توانستند آجيل و خشكبار و ميوه هم توليد كنند و بفرستند!
افسار گسيختگي در قيمت و نظارت و كنترل اوضاع، بارزترين وجه اين روزهاي بازار خريد و فروش است؛ در حالي كه درصد معقولي از افزايش قيمت يا كمبود در روزهايي خاص در همه جاي جهان متداول و محتمل است. البته وظيفه مسئولان و كارايي و توان اداره كار هم در چنين روزهايي معلوم مي شود.
گروه اجتماعي

هشدار معاون دانشجويي دانشگاه شريف:
سن بلوغ دانشجويان افزايش يافته است
ايسنا: معاون دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف نسبت به افزايش سن بلوغ دانشجويان هشدار داد.
دكتر وثوقي وحدت، گفت:  دانشجويان در برخي مسايل مانند دانش آموزان دبيرستاني و حتي راهنمايي عمل مي كنند، چرا كه بيشتر وقت خود را صرف درس خواندن مي كنند و رشد اجتماعي لازم را پيدا نمي كنند.
وي برگزاري كنكور براي ورود به دانشگاه را شوكي بزرگ براي خانواده ها عنوان كرد و گفت:  بايد خانواده ها را از اين شوك خارج كرد تا به فرزندانشان اجازه زندگي در جامعه را بدهند.
دكتر وثوقي وحدت با بيان اينكه متأسفانه دانشجويان جديدالورود تجربه اجتماعي زيادي ندارند و منتظرند كه خوراك به آنها برسد، اظهارداشت: حتي برخي از دانشجويان دوره دكتري نيز مسايل كوچك را نمي توانند حل كنند .
وي هشدار داد كه دانشجويان تك بعدي شده و تنها درس مي خوانند و به محض ديدن كوچكترين ناهنجاري دچار يكسري بيماريهاي خاص مي شوند.
وي در ادامه وضعيت فرهنگي دانشگاه ها را جدا از اين وضعيت در جامعه ندانست و گفت: شاخصها نشان مي دهد كه  دانشگاه صنعتي شريف از نظر فرهنگي، وضعيت بهتري نسبت به ساير دانشگاه ها دارد.
وي درس خوان بودن دانشجويان اين دانشگاه را عاملي براي كاهش مشكلات فرهنگي در دانشگاه دانست و در عين حال گفت كه مشكلات دانشجويان خوابگاهي به دليل دوري از خانواده بيشتر از سايرين است.
معاون دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف در خاتمه هم صحبتي با گروه هاي مختلف دانشجويان را عاملي براي مرتفع شدن مشكلات فرهنگي آنها دانست.

سرانه بيمه درماني روستاييان و شهرنشينان برابر مي شود
فارس: بر اساس لايحه بودجه سال ۸۴ براي اولين بار سرانه بيمه روستاييان و شهرنشنيان هر چقدر كه تعيين شود برابر خواهد بود و اين يك تغيير اساسي براي نزديك شدن به عدالت اجتماعي در خدمات درماني در كشور است.
رئيس سازمان بيمه خدمات درماني با اعلام اين خبر افزود: هنوز سرانه قطعي بيمه خدمات درماني در مجلس به تصويب نرسيده است اما قطعا مجلس اين سرانه را از ۲۱۵۰ تومان پيشنهادي دولت افزايش مي دهد و به نظر مي رسد اين سرانه در حدود ۳۷۰۰ تا ۳۸۰۰ تومان در مجلس به تصويب نهايي برسد. ابوالقاسم موسوي ادامه داد: پايين بودن سرانه بيمه در سالهاي گذشته عامل مهم كسري بودجه سازمان بيمه خدمات درماني و ناتواني اين سازمان در پرداخت كامل و به موقع مطالبات پزشكان و بيمارستانها بوده است.

۱۰۰ پايگاه سيار اورژانس نوروزي در نقاط پرخطر برپا مي شود
مهر: مسيرهاي منتهي به شهرستان هاي اصفهان، استان هاي شمالي و جنوبي نظير شهرستان شيراز پرخطرترين جاده هاي كشور اعلام شده اند، بنابراين مسافران نوروزي كه تصميم دارند در ايام عيد نوروز به اين شهرستان ها سفر كنند، ضمن رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي بايد به نكات ايمني توجه زيادي داشته باشند.
دكتر شهرام علمداري ضمن اعلام اين مطلب افزود: اورژانس كشور با اعلام جاده هاي پرخطر از سوي پليس راه، اقدامات و تسهيلات بيشتري را در اين نقاط نسبت به نقاط كم خطر براي مسافران نوروزي در نظر گرفته است.
وي با بيان اينكه يك هزار و ۵۰۰ نقطه پرخطر در كشور مشخص شده است، اظهار داشت: هم اكنون اورژانس كشور ۷۰۰ پايگاه دايمي دارد و براي ايام عيد نوروز و ارائه بيشتر امكانات رفاهي بيشتر براي مردم ۱۰۰ پايگاه اورژانس نيز به صورت سيار داير كرده كه اغلب اين پايگاه هاي سيار و دايمي با اولويت بندي، در نقاط پرخطري از سوي پليس راه كشور برپا شده است.
رئيس اورژانس كشور با اشاره به اين كه ۵۰ درصد دستگاه هاي آمبولانس اورژانس كشور فرسوده هستند، تصريح كرد: به طور حتم به علت وجود مشكلات فرسودگي، در اين ايام عيد نوروز نيز مشكلاتي ايجاد خواهد شد اما اورژانس كشور تمامي تلاش خود را براي ارائه خدمات مناسب اورژانسي به مردم خواهد كرد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |