سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۵ - Mar 8, 2005
براساس گزارش بانك مركزي
۵۰ درصد كاهش توليد ناخالص داخلي مربوط به بخش نفت است
گروه اقتصادي: بانك مركزي در گزارشي اعلام كرد كه ۵۰ درصد كاهش توليد ناخالص داخلي كشور مربوط به بخش نفت است.
به گزارش خبرنگار ما در اين گزارش آمده است كه رشد توليد ناخالص داخلي ايران از رقم ۶/۷ درصد در نيمه اول سال ۸۲ به كمتر از ۱/۴ درصد در شش ماهه سال جاري رسيده است كه از كاهش ۳/۳ درصدي رشد توليد ناخالص داخلي كشور حكايت مي كند.
در گزارش بانك مركزي ذكر شده است: رشد فعاليت كليه بخش هاي اقتصادي كشور در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به غير از بخش خدمات كاهش يافته است كه در اين بين بيشترين كاهش مربوط به بخش نفت مي باشد كه حدود ۸/۱ واحد درصد از كاهش رشد اقتصادي به اين بخش اختصاص دارد.
در گزارش بانك مركزي آمده است كه البته كاهش رشد ارزش افزوده بخش كشاورزي را نبايد در كاهش رشد اقتصادي كشور بي تأثير دانست.
براساس اين گزارش بيشترين رشد فعاليت هاي اقتصادي كشور در شش ماهه امسال مربوط به بخش صنعت و معدن بوده است به  طوري كه اين فعاليت ها در شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزايش يافته كه البته اين ميزان در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته نيز كمتر است.
اين گزارش حاكي است كه بخش مسكن نيز در اين مدت شاهد كاهش فعاليت هاي خود بوده است به  طوري كه رشد ارزش افزوده اين بخش با ۹/۶ درصد كاهش مواجه شده است.
كاهش رشد اقتصادي كشور به عقيده صاحبنظران زنگ خطري است كه هرچه سريع تر بايد فكري براي آن صورت گيرد.

نماينده ايران در هيات عامل اوپك:
مسأله دبيركلي اوپك بيش از حد سياسي شده است
002106.jpg
گروه اقتصادي: در آستانه اجلاس اوپك در اصفهان حسين كاظم پور اردبيلي نماينده ايران در هيات عامل اوپك ديروز در جمع خبرنگاران بررسي سقف توليد، تعيين محدوده قيمت و مساله دبيركلي اوپك را ازجمله مسايل مورد بررسي در اين اجلاس اعلام كرد و تاكيد كرد: با توجه به شرايط جاري قيمت ها احتمال كاهش سقف توليد در اين اجلاس بعيد است.
به گزارش خبرنگار ما وي افزود: كميته نظارت بر بازار اوپك كه رياست آن برعهده ايران است در روز ۲۵ اسفندماه در اصفهان تشكيل جلسه مي دهد و پس از بررسي عوامل تاثيرگذار در بازار نفت گزارش خود را به اجلاس وزراي نفت كه روز چهارشنبه ۲۶ اسفند تشكيل مي شود ارايه خواهد كرد.
وي ظرفيت مازاد توليد اوپك را محدود اعلام كرد و آن را كمتر از ۲ ميليون بشكه اعلام كرد و تاكيد كرد: اوپك به عنوان يك عامل مستقل نمي تواند در قيمت هاي جاري در بازار نقش موثري داشته باشد.
وي ابراز تمايل اوپك به قيمت هاي بالا كه از سوي برخي اعضاي اين سازمان اعلام شده است را ديدگاه كشورهاي متبوع آنان اعلام كرد و گفت: قيمت هاي نفت در شرايطي براي اوپك مطلوب است كه براي آنان سود و سهم مناسبي از بازار را در پي داشته باشد و در عين حال اين ديدگاه كه دوره قيمت هاي ۲۵ دلار براي نفت به پايان رسيده است تاييد كرد.
وي تاخير در تعيين دبيركلي اوپك را به دليل ضرورت اجماع اعضا اعلام كرد و تاكيد كرد كه برخي به صورت افراطي اين مساله را سياسي كرده اند.
رئيس اوپك اعلام كرد: عرضه نفت خام در بازار كافي است
نماينده ايران در هيأت عامل سازمان كشورهاي صادركننده نفت اوپك ديروز اعلام كرد كه اوپك خواهان قيمتي منطقي است كه به سود صادركنندگان نفت باشد و سهم مناسبي از اين بازار نصيب آنان كند.
به گزارش خبرنگار ما در حالي كه بازارهاي نفت ديروز همچنان قيمت هاي بالاي ۵۳ دلار را تجربه كرد و قرار است اجلاس اوپك هفته آينده در اصفهان آغاز شود فشار بر اوپك براي افزايش توليد افزايش يافت.
در اين زمينه رئيس دوره اي اوپك در واكنش به تحولات بازار در بيانيه اي تأكيد كرد كه اوپك در حالي كه عرضه در بازار شرايط خوبي دارد با نگراني تحولات رو به افزايش قيمت ها را دنبال مي كند.

تغييرات عمده كميسيون تلفيق در لايحه بودجه ۸۴
002121.jpg
فارس: برخي تغييرات عمده ايجادشده توسط كميسيون تلفيق در لايحه بودجه ۱۳۸۴ كل كشور درپي انتشار خبرهاي مربوط به افزايش برخي دستگاه ها، منتشر شد.
فهرستي كه ديروز توسط احمد ناطق نوري نماينده نور و محمودآباد در اختيار خبرنگاران قرار گرفت ارقام مربوط به افزايش بودجه هاي مربوط به امور هسته اي كشور، انتقال نيروي برق، طرح هاي تامين آب كشاورزي و  آبرساني، بازسازي و نوسازي بيمارستان هاي مناطق محروم ، كمك به دانشگاههاي علوم پزشكي و بيمارستانهاي تحت پوشش، سازمان بهزيستي، كمك به اقليت هاي مذهبي، وزارت دفاع و مركز تحقيقات علوم سلولي و كاهش بودجه، مجلس خبرگان رهبري و عبور و مرور تهران درج شده است.
در اين فهرست آنچه بيش از همه قابل توجه است،  افزايش رديف هاي بودجه مربوط به فن آوري هاي هسته اي و توليد انرژي نوين در كشور است به گونه اي كه در مجموع بودجه اين رديف ها در حدود ۴۱۰ ميليارد ريال افزايش پيدا كرده است. همچنين درحالي كه بودجه اي در لايحه دولت براي طرح هاي انتقال آب به شهرها و آبياري كشاورزي در نظر گرفته نشده بود، در كميسيون تلفيق در مجموع ۱۴۵۰ ميليارد ريال درنظر گرفته شده است. همچنين با هدف كاهش ميزان تصادفات جاده اي و تجهيز راه ها، ۹۵۰ ميليارد ريال درنظر گرفته شده است.
افزايش ۳ ميليارد و۲۵۰ ميليون ريالي كمك به اقليت هاي مذهبي و ۵۰۰ ميليارد ريالي سازمان بهزيستي نيز در اين زمينه قابل توجه است.

نمايشگاه هاي فروش فوق العاده ويژه نوروز
در سطح شهر تهران برپا شد
گروه اقتصادي: نمايشگاه هاي فروش فوق العاده زير نظر اتحاديه هاي امور صنفي از روز گذشته در سطح شهر تهران گشايش يافت.
به گزارش خبرنگار ما معاون بازرگاني داخلي سازمان بازرگاني استان تهران نمايشگاه هاي فروش فوق العاده را جايگزين نمايشگاه فروش بهاره دانست و گفت: در فروش فوق العاده بيش از ۱۰۰۰ واحد صنفي كه با پلاكارد مشخص شده اند در سطح شهر تهران نسبت به عرضه مايحتاج ضروري شب عيد اقدام خواهند كرد.وي گفت: واحدهاي صنفي فروش فوق العاده با پلاكاردهاي مشخص در سطح شهر تهران آغاز به كار كرده اند و اين نمايشگاه ها در امام زاده حسن، نازي آباد، ميدان هفت حوض، پيروزي، ميدان امام حسين، ميدان خراسان، ميدان هفت تير، چهارراه جمهوري، ميدان وليعصر، چهارراه طالقاني و چهارراه مخبرالدوله برپا شده است.

گفت وگوي امروز
سال آينده كسري هزينه اي داريم
* تصويب پرداخت وام قرض الحسنه ۶۰ ميليارد توماني
به دانشجويان دانشگاه هاي غيردولتي
* درآمدهاي دولت سال آينده محقق نمي شود
گروه اقتصادي: كار رسيدگي به رديف هاي هزينه اي بودجه سال ۸۴ ديروز هم در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي ادامه داشت. به نظر مي رسد اوايل هفته آينده بررسي كلي اين بخش از بودجه به اتمام رسد. در زمينه جديدترين مصوباتي كه در جلسه اخير راي آوردند با ايرج نديمي مخبر كميسيون اقتصادي مجلس گفتگو كرده ايم.
***
*مهم ترين مصوبات بخش هزينه اي بودجه ۸۴ چه بودند؟
- از مهمترين مصوبات اين بخش مي توان به مصوبه اي در رابطه با امكان دريافت وام ۶۰ ميليارد توماني از بانكها به صورت قرض الحسنه براي دانشجويان دانشگاه هاي غيردولتي براي پرداخت شهريه اشاره كرد. همچنين از مصوبات ديگر پرداخت ۵۰۰ ميليون دلار به منظور كمك به ناوگان هوايي، زميني و ريلي به صورت تقسيم شده بود كه به تصويب رسيد. از سوي ديگر براي حمايت از خانواده هاي شهدا و كميته امداد و بهزيستي هم ارقام هزينه اي مقرر گرديد.
*آيا هزينه هاي بودجه براساس درآمد واقعي دولت تعريف شده اند؟
-دولت بودجه سال ۸۴ خود را با كسري بسته است كه در اين حالت مي توان مطمئن بود كه هزينه هاي در نظر گرفته شده محقق نخواهند شد چرا كه براي آنها درآمدي وجود نخواهد داشت.
مازاد بر كسري بودجه، مجلس ۵ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان به اين رقم اضافه كرده است كه به اين ترتيب قطعي بودن عدم تحقق درآمدها مشخص مي شود. يقينا سال آينده با كسري هزينه اي مواجه خواهيم شد.
*كسري بودجه دولت در سال آينده دقيقا چقدر خواهد بود؟
-حداقل ۵ هزار ميليارد تومان و حداكثر ۱۰ ميليارد تومان دولت در سال آينده با كسري مواجه خواهد شد.
*چرا با وجود عدم تحقق درآمدها باز هم هزينه هايي در نظر گرفته مي شود؟
- در كشوري كه هزينه غالب، مصرف حاكم و جاري مهم است و فعاليتهاي عمراني و درآمدي در اولويت قرار ندارد، طبيعي است كه براساس هزينه ها تصميم گرفته شود. به عبارتي اول هزينه ها لحاظ مي شوند سپس تصميم گرفته مي شود. در واقع غالب بودن خرج باعث فراموشي دخل مي شود.
*از حساب ذخيره ريالي براي تامين هزينه ها استفاده خواهد شد؟
- حساب ذخيره ريالي اساسا فاقد موجودي است. اگر حداقل ۳۵۰۰ ميليارد تومان و حداكثر ۵۰۰۰ ميليارد تومان درآمد مشكوك الوصول را بتوانيم كسب كنيم به حساب اين صندوق براي تامين بخشي از هزينه ها رجوع خواهد شد. البته به احتمال نزديك به يقين اين حساب تا پايان سال آينده درآمد و موجودي نخواهد داشت.

۹ كالا برگ تا پايان امسال اعلام مي شود
فارس: مدير كل ستاد بسيج اقتصادي كشور گفت: تا پايان امسال در سطح كشور، استانهاي محروم و استانهاي تهران و قم ۹ كالا برگ كالاهاي اساسي اعلام مي شود.
جواد اسماعيلي اظهار داشت: تا پايان امسال يك عدد كالا برگ روغن تعادلي و رايانه اي به وزن ۹۰۰ گرم با قيمت نفري دو هزار و ۶۰۵ ريال، يك عدد كالابرگ قند و شكر شهري با وزن ۱۲۰۰ گرم و با قيمت ۱۵۳۶ ريال، كالابرگ قند و شكر دوبله روستايي با وزن ۲۴۰۰ گرم و با قيمت نفري ۲۵۸۸ ريال و قند و شكر تعادلي عشايري با وزن ۳۶۰۰ گرم و با قيمت نفري ۸۲۴۴ ريال اعلام خواهد شد.
وي ادامه داد: همچنين در دو استان تهران و قم كالا برگ برنج به وزن سه كيلوگرم اعلام خواهد شد.
اسماعيلي تأكيد كرد: همچنين تا پايان امسال در هشت استان محروم كشور، دو عدد كالابرگ روغن، يك عدد كالابرگ قند و شكر با وزن ۲۴۰۰ گرم و كالابرگ برنج با وزن سه كيلوگرم به شكل يارانه اي اعلام مي شود.

هيأت وزيران سود بازرگاني موز را از ۶۶ به ۱۶ درصد كاهش داد
گروه اقتصادي : به منظور حمايت از مصرف كنندگان و تنظيم بازار ميوه در روزهاي پاياني سال، با مصوبه هيأت وزيران سود بازرگاني واردات موز از ۶۶ به ۱۶ درصد كاهش يافت.
به گزارش خبرنگار ما وزير بازرگاني، گفت: از روز گذشته تا پايان ارديبهشت ماه سال آينده كليه گمركات كشور براي ورود موز نرخ ۱۶ درصدي سود بازرگاني را اعمال خواهند كرد.
شريعتمداري، افزود: با كاهش سود بازرگاني واردات موز شاهد كاهش قابل توجه قيمت اين محصول در بازار خواهيم بود و در خصوص كاهش قيمت نارنگي و پرتقال در بازار نيز، تصميماتي اتخاذ شده كه به زودي اعلام مي شود.
وزير بازرگاني در زمينه عدم افزايش قيمت كالاها و خدمات در سال آينده گفت: دولت با اعمال سياست تثبيت قيمت ها، نرخ كالاها و خدماتي را كه خود عرضه مي كند افزايش نخواهد داد و در نتيجه آثار تورمي رشد قيمت ها در سال آينده را نخواهيم داشت.
وزير بازرگاني تمامي رؤساي سازمان هاي بازرگاني استاني و رؤساي اداره هاي بازرگاني شهرستانها را كه مسئوليت كميسيون نظارت شهرستانها را بر عهده دارند مكلف دانست تا در كنترل سطح عمومي قيمت در سطح شهر از طريق فعال كردن اتحاديه ها و نظارت بازرسان و ناظران كميسيون هاي نظارت تا جايي كه مقدور و ممكن است از افزايش قيمت در سطح شهرستان جلوگيري كنند و در رسيدگي به موقع و موثر به تخلفات صنفي و تقويت هيأت هاي رسيدگي به اين تخلفات دقت مضاعفي داشته باشند.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۲۲۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۷۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۹۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۹۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۴۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۸۶۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۵۸
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۱۷۰۲

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |