سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۵ - Mar 8, 2005
رقابت چشم بادامي ها در فضا
ايرنا:  چهل سال بعد از رقابت شوروي و آمريكا براي فرود انسان بر سطح كره ماه اينك دو كشور آسيايي؛ يعني چين و ژاپن در اين ميدان رقابت گام نهاده اند.
در حالي كه چين در صدد است فضاپيماي سرنشين دار به ماه اعزام كند، ژاپن اعلام كرده است قصد دارد يك پايگاه فضايي بر روي سطح ماه ايجاد كند.
روزنامه «گاردين» چاپ لندن به نقل از يك نشريه ژاپني نوشت دولت ژاپن در نظر دارد يك ايستگاه فضايي در ماه ايجاد كند و به اين منظور امسال نخستين نمونه موشكهاي فضايي خود را كه نظير شاتلهاي آمريكايي قابل استفاده مكرر است مورد آزمايش قرار مي دهد.
سازمان فضايي ژاپن كه «جاكسا» ناميده مي شود، همچنين در نظر دارد تا سال۲۰۱۰ روباتي را براي انجام تحقيقات به ماه اعزام كند و۵ سال بعد از آن براي اعزام انسان به ماه اقدام كند.
دولت چين نيز كه رقيب قديمي ژاپن است براي آنكه در اين مسابقه از رقيب عقب نيافتد اعلام كرد در پروژه اي كه به نام يكي از شخصيتهاي افسانه اي چين «چنگ» ناميده شده است، در صدد است اقدام به جمع آوري نمونه هاي خاك كره ماه كند.
براي اولين مرحله اين پروژه بودجه اي معادل ۸۸ ميليون پوند در نظر گرفته شده و طي آن ماهواره اي در مدار زمين قرار داده خواهد شد. سه سال بعد يك كاوشگر در سطح ماه فرود خواهد آمد. در چين هيچ كس آماده نيست به طور صريح از رقابت با ژاپن در مسابقه فضايي سخن بگويد. علت اين است كه چين هنوز از نظر مالي و فني در رده ژاپن قرار ندارد.
رييس برنامه فضايي چين ژانويه امسال اعلام كرد پاييز آينده دومين فضاپيماي سرنشين دار خود را در مدار زمين قرار خواهد داد. اين فضاپيما حامل دو سرنشين خواهد بود و مدت پنج يا شش روز در مدار باقي مي ماند.
در مرحله بعدي كه در سال ۲۰۰۷ انجام مي شود فضانوردان چيني نخستين راهپيمايي فضايي را انجام خواهند داد.
برنامه فضايي ژاپن با موفقيت نسبي همراه بوده است. از ۱۳ پرتاب ۳ پرتاب با ناكامي همراه شده است. به اعتقاد متخصصان، سازمان فضايي ژاپن مي بايد چند پرتاب موفقيت آميز انجام دهد تا بتواند خاطره تلخ شكستهاي اخير را به دست فراموشي بسپارد. بودجه كنوني دولت ژاپن معادل ۱۰۴ ميليارد پوند است كه به مراتب بيشتر از بودجه دولت چين به شمار مي آيد، اما در مقايسه با بودجه ۱۶۲ ميليارد دلاري آمريكا ناچيز محسوب مي شود.
دو دولت ژاپن و چين هنوز تمايلي به همكاري در زمينه فعاليتهاي فضايي نشان نداده اند و در حال حاضر هر يك تمايل دارد مقام نخستين قدرت فضايي قاره آسيا را كسب كند.

هشدار پزشكان براي جلوگيري از درمان خودسرانه بيماري هاي ژنتيكي
آزمايش هاي خطرناك
002046.jpg
گروه دانش: تبليغات بازرگاني كه براي انواع داروها در رسانه هاي جمعي به نمايش در مي آيد و مخاطب را به مصرف راحت تر و خودسرانه تري سوق مي دهد، به عنوان يكي از نگراني هاي اصلي پزشكان مطرح بود اما امروزه موج جديدي به نام تست هاي ژنتيك خانگي نيز براين نگراني افزوده شده است.
به گزارش آسوشيتد پرس، مدتي است كه بر روي سايت هاي اينترنتي تبليغ مراكزي كه تست هاي خانگي ژنتيك را ارائه مي دهند مشاهده مي شود و روز به روز بر تعداد اين سايت ها كه ارايه دهنده آزمايش هاي ساده خانگي همراه با جواب هاي آنلاين هستند و طرفدارانشان اضافه مي شود.
آزمايش هاي ژنتيكي خانگي بسيار ارزان بوده و به راحتي قابل اجرا هستند به طوري كه در بسياري از موارد تنها قرار دادن يك پنبه در گوشه دهان و استفاده از بزاق دهان براي انجام تست كافي است. همچنين وجود نتايج اين تست ها به صورت آنلاين و عدم ثبت آنها در پرونده پزشكي افراد اين تجارت جديد را مورد حمايت مردم قرار مي دهند.به گفته رايان فيلن، صاحب يك شركت آزمايشگاهي معتبر در شهر سان فرانسيسكو كه به تازگي نيز سايت ژنتيكي خود را راه انداخته است، اين كار بيماران را به دانش مجهز مي كند.
پيدايش
تب تست هاي ژنتيكي راحت تر از ۵ سال پيش كه دانشمندان الگوي كامل ژن هاي انسان را منتشر كردند، به وجود آمد.
شركت فيلن كه به نام (DNA Direst) مشهور است تست هاي ژنتيكي راحتي را براي مشتريان خود بين قيمت هاي ۱۹۹ تا ۳۸۰ دلار عرضه مي كند. اين شركت با ارائه آزمايش هايي براي اختلالات خوني، كمبود آهن، ناراحتي هاي ريه يا جگر توانسته مشتريان زيادي را جلب كند.
به گفته فيلن: «با اين كار افراد با تشخيص اين اختلالات، هر چند جزيي، مي توانند روش زندگي و رژيم غذايي خود را بسيار به موقع تر از پيشروي اين اختلالات و تبديل آنها به يك بيماري مهلك تعوض كنند.»
در هفته گذشته گروه ژنتيكي DNA Direct به طرز باورنكردني تصميم گرفت آزمايش سرطان سينه را نيز براي مشتريان آنلاين خود فراهم كند. آزمايشي كه اين شركت براي چنين آزمايشي انتخاب كرده است دو آزمايش بسيار ساده اما پراعتبار گروه ابداع كننده تست هاي سرطان سينه به نام Myraid است.با اين تفاوت كه آزمايش هاي آنلاين توجه اصلي را به روي ژن هاي كليدي متمركز مي كنند. بنابر گفته مسئولان DNA Direct احتمالاً قيمت اين آزمايش ها حدود ۳۰۰ دلار خواهد بود.گروه ژنتيكي myraid از سال ۱۹۹۶ آزمايش هاي سرطان سينه خود را عرضه كرد. تقاضا براي اين مسأله روز به روز بيشتر شد به طوري كه آزمايشگاههاي ژنتيكي روز به روز با افراد بيشتري كه خواهان اين آزمايش ها بودند مواجه شدند. شركت DNA Direct حاضر به افشاي رقم اصلي سود خود از طريق آزمايش هاي آنلاين نشد، اما اين را اعلام داشت كه از زمان به وجود آمدن اين تجارت جديد توانست از سود سهام ۸/۸ ميليون دلاري خود در سال ۲۰۰۰ طي ۱۲ ماه به ۴۳ ميليون دلار برسد.اين مؤسسه پزشكان و مشاوران ژنتيكي زيادي را براي كمك به مشتريان خود استخدام كرده است كه اين امر براي بسياري از كاربران سبب دلگرمي فراوان شده است.
مخالفت
اما تست هاي خانگي براي عده اي روي ديگري نيز دارد، عده اي از پزشكان و متخصصان آمريكايي بر اين عقيده اند كه ايده آزمايش هاي خانگي چندان هم ايده جالب و ياري دهنده اي نيست، چرا كه گذشته از كمرنگ شدن ارتباط پزشك با بيمار و عدم توجه به روحيات بيمار، نبود اطمينان كامل و هدايت فرد به يك رفتار درماني خودسرانه، از جمله اثراتي است كه اين آزمايش ها خواهند داشت. پزشكان منتقد، نداشتن كنترل بر روي فرد بيمار به صورت كامل را ضرر بسيار مخرب و غيرقابل جبران اين تجارت جديد مي دانند.
به هرحال نمي توان از تأثير بسزاي فناوري در مسايل پزشكي چشم پوشي كرد، اما نكته اي كه بسياري از منتقدان خواستار توجه به آن هستند تعادل اين روند است، به طوري كه فناوري بتواند با نظارت يك متخصص به فردي كه هيچ دانشي در زمينه مورد استفاده ندارد، كمك كند.

دانش آموز نابيناي كانادايي
002043.jpg
002040.jpg
دو دانش آموز نابيناي كانادايي در حال استفاده از كامپيوترهاي مدرسه خود هستند اين كامپيوترها با جاوا اسكريپت كار مي كنند و علاوه بر اين كه داراي كيبورد هاي مجهز به خط بريل هستند، به صورت آنلاين نيز توسط دانش آموزان و مربيان ديگري كه از قدرت بينايي برخوردارند، هدايت مي شوند. اين روش گام جديدي است براي كمك به نابينايان در زمينه استفاده از اينترنت.

تلفن
آزمايش موفقيت آميز نسل جديد موبايل
گروه انفورماتيك: يك شركت كره اي نسل آينده موبايل با سرعت بالا را به همراه شريك كانادايي خود با موفقيت آزمايش كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه ، اين فناوري كه با نام اختصاري HSDPA (دسترسي سريع به لينك هاي موجود) به بازار خواهد آمد، از ورود نسل جديدي از تلفن هاي همراه با توانايي ارتباط بصري، انجام بازي هاي دو نفره و تماشاي تلويزيون در حال حركت با ماشين يا قطار خبر مي دهد.
آزمايش ها در لابراتوار نورتل در فرانسه انجام شد و گوشي هاي تجاري شركت كره اي در دانلود اطلاعات صوتي و تصويري با سرعت ۴/۱ مگابايت در ثانيه موفق عمل كردند.
فناوري HSDPA در نهايت با سرعت حداكثر ۱۴ مگابايت در ثانيه يعني هفت برابر سريعتر از تلفن هاي همراه كنوني اطلاعات را منتقل مي كنند.
در عين حال، ديگر رقيب كره اي نيز اعلام كرده است گوشي هاي جديدي كه به HSDPA مجهز هستند را در نمايشگاه فناوري اطلاعات سبيت آلمان به نمايش خواهد گذاشت.

باتريهايي با نيرو و عمر بيشتر توليد شد
ايرنا: يك شركت سازنده باتري در نوادا موفق شده باتريهاي تازه و قدرتمندي توليد كند كه در مدت شش ساعت شارژ مي شوند و تا سه برابر باتريهاي قابل شارژ متعارف عمر مي كنند.
عرضه مستمر وسايل الكترونيك پرقدرت بازار نياز به ساخت باتريهاي قدرتمند با عمر طولاني را بشدت افزايش داده است اما به گفته «يرجو نيوو» رئيس شركت نوكيا صنايع باتري سازي در اين زمينه از صنايع الكترونيك عقب افتاده و نتوانسته اند پا به پاي تحولي كه در ساخت وسايل الكترونيك قابل حمل و نقل كه كاركردهاي متنوع دارند، براي اين فعاليتها كه نيازمند منبع انرژي قوي هستند، رشد كنند.
اما به نوشته هفته نامه علمي نيوساينتيست يك شركت آمريكايي موفق شده است گام بلندي براي رفع اين مشكل بردارد. باتريهايي كه در بازار براي دستگاههاي الكترونيك استفاده مي شود معمولاً در سه گروه كلي جاي مي گيرند.
پرمصرف ترين باتري كه بيشترين ميزان انرژي را در واحد وزن ارائه مي دهد، باتري ليتيوم آيون (Li-ion) است كه در عين حال از حيث توليد انرژي نسبت به دو رقيب اصلي خود يعني باتريهاي نيكل كادميم و نيكل- متال- هيبريد ارزان تر هستند. سطح مقطع باتريهاي معمولي تنها سه مترمربع است اما در باتري جديد با بهره گيري از يك رشته مراحل تبخير بلور ها، لايه هاي متراكمي در آند ايجاد شده كه سطح مقطعشان مجموعاً به ۱۰۰ متر مربع بالغ مي شود.
انرژي زيادي كه از باتريهاي جديد حاصل مي شود استفاده از آنها را در فلاش دوربينها و دستگاههاي پر قدرت نظير مته هاي برقي به راحتي امكان پذير مي سازد.
يك مزيت بزرگ ديگر باتريهاي جديد آن است كه برخلاف باتريهاي قابل شارژ معمولي كه به واسطه گرم شدن در حين مصرف يا در زمان شارژ شدن ، سطح آندشان آسيب مي بيند و پس از ۴۰۰ مرتبه شارژ از بين مي روند، باتريهاي جديد تا ۲۰ هزار مرتبه قابليت شارژ شدن دارند و به اين ترتيب با به كارگيري آنها از ميزان آسيبي كه از رهگذر ورود اكسيد كبالت به محيط زيست وارد مي شود نيز كاهش مي يابد.

عرضه واكمن هاي جديد بعد از ۲۵ سال
گروه انفورماتيك: شركت سوني كه به عنوان اولين توليد كننده دستگاه قابل حمل پخش موسيقي موسوم به واكمن در دنيا شناخته مي شود، اكنون محصول قديمي خود را به دوربين هاي ديجيتالي بسيار پيشرفته مجهز ساخته است.
به گزارش آسوشيتدپرس، هدف اصلي شركت سوني سرگرم كردن كاربران به وسيله عكس هاي خانوادگي و شخصي خود در حين گوش دادن به موزيك است. اين مدل جديد قادر است. ديسك هاي Hi-MD را كه ديسك هايي شبيه به سي دي هاي بسيار كوچك بوده و همچنين واكمن جديد قادر به ذخيره كردن ۷ هزار و ۲۰۰ عكس است.
قيمت اين وسيله بنابر گفته سخنگوي شركت سوني ۵۲ هزار و ۸۰۰ ين رقمي (معادل ۵۰۰ دلار) در نوع كامل و بزرگ آن و ۳۴ هزار و ۸۰۰ ين (معادل ۳۳۰) دلار در نوع كوچكتر آن در نظرگرفته شده است.
قرار است محصولات جديد در ماه هاي آوريل و ژوئن سال جاري براي بازار آمريكاي شمالي و اروپا معرفي شدند.شركت سوني اولين واكمن خود را در سال ۱۹۷۹ به جهان معرفي كرد.

خودروي مجهز به بلوتوث
گروه انفورماتيك: شركت خودرو سازي فولكس واگن و موبايل سازي نوكيا درصددند تا با همكاري يكديگر نسل جديدي از تلفن هاي خودرو را ارائه دهند.
به گزارش اي تايمز، اين محصول كه تلفن خودرو نوكيا همراه با بلوتوث (Nokia Car Phone with Blue tooth) نام دارد. به كاربر اين امكان را مي دهد تا از مزايا و قابليت هاي بي شمار سيستم هاي GSM بهره ببرد. اين در حالي است كه كاربر تمام اين فناوريها را در داخل خودرو خود دارد.
سيستم كاري اين تلفن ها به اين صورت است كه هر گاه كاربر بخواهد متصل به سيستم معمولي تلفن خودرو و هرگاه كه مايل باشد به قابليت هاي پيشرفته اين تلفن خودرو متصل مي شود؛ به اين معني كه هرگاه كه فرد از خودرو پياده مي شود با فشار يك دگمه مخصوص مي تواند سيستم موبايل را از حالت مخصوص به عادي تبديل كند.
قرار است اين تلفن هاي جديد در سال جاري ميلادي در ماشين  هاي فولكس واگن به كار گرفته شوند.

هوش مصنوعي
نسخه جديد ويندوز؛ مخصوص سوپركامپيوترها
گروه انفورماتيك: مايكروسافت قصد دارد نخستين نسخه چندگانه ويندوز خود را براي ارايه در كنفرانس سوپر كامپيوترها كه پاييز امسال برگزار مي شود، آماده كند.
اين شركت اميدوار است بتواند بتا و يا نسخه تست اين محصول را به همراه نسخه نهاييWindows Server 2003 Compute Cluster Edition تا تابستان امسال عرضه كند.
به گزارش system group، اين شركت هنوز قيمت نهايي اين سيستم عامل را اعلام نكرده، اما كامپيوترهاي تكميل شده و يا nodeها، با تخفيف قيمت گذاري خواهند شد. هنگامي كه كاربران و مشتريان، يك مجموعه را خريداري كنند، قيمت هر node در مجموعه در مقايسه با ويندوز كاهش خواهد داشت. ماروين، معمار نرم افزار گفته است: «ما به دنبال رقابت با شركتي همچون Red Hat هستيم.»
تيمر همچنين اعلام كرده است كه اين نسخه جديد شامل برخي از محدوديت ها است كه نشان مي دهد اين نسخه چگونه بايد مورد استفاده قرار گيرد تا شركت ها را از به كارگيري ميزباني وب استاندارد و يا عملكردهاي ديگر باز دارد.
نسخه اوليه، بسياري از ويژگي هاي اساسي مجموعه لينوكس را در بر خواهد داشت. به عنوان مثال، اين نسخه داراي امكان پشتيباني براي رابط تبادل پيام و يا همان MPI خواهد بود كه سازمان ارتباطات نرم افزار چندگانه است و همچنين داراي ابزارهاي برنامه نويسي براي توليد نرم افزاري خواهد بود كه بر روي نرم افزارهاي چندگانه مورد استفاده هستند. نسخه بعدي ويرايش Compute Cluster در ساختار برنامه نويسي دات نت مايكروسافت قرار خواهد داشت و به توليد كنندگان اين امكان را خواهد داد كه با استفاده از زبان برنامه نويسي C، نرم افزار توليد كنند. چنين برنامه هايي كه با زبان C نوشته مي شوند، ايمن تر بوده و استفاده از آن ها نيز آسان تر است.

سخت افزار
جريان زندگي در كامپيوتر ها
ايتنا:  پردازش كوانتومي به عنوان جديد ترين و جالب ترين فناوري موجود، اگر چه در دوران سختي به سر مي برد اما محصولات آن تا ۱۰ سال ديگر بازار را لبريز خواهند كرد.
در حالي كه كامپيوتر ها و به طور كلي «پردازش» در نظر بسياري تنها به عنوان يك صنعت شناخته شده است و محصولات آن بي جان تلقي مي شوند، نظريه هايي در پس زمينه در حال رشد و شكوفايي اند.
گوسانگ ليو، محقق بخش حافظه و يادگيري MIT، در زمينه فعاليت هاي محاسباتي مغز انسان به كشفي جديد دست يافته است. در حالي كه كامپيوتر هاي امروزي از سيستم دودويي صفر و يك براي پردازش استفاده مي كنند، نرون هاي سيستم عصبي انسان، سيگنال هاي الكترونيكي خود را به كمك يك سيستم سه تايي صفر، يك و منفي يك مخابره مي كنند؛  بدين ترتيب چند فعل و انفعال جديد به هنگام پردازش روي خواهد داد: سيگنال ها قادر به جمع شدن با يكديگر و يا از بين بردن اثر هم خواهند بود. اطلاعات مختلف به هم پيوند خورده و يا يكديگر را باطل مي كنند.
كامپيوتر ها قادر به صرف نظر از اطلاعات نبوده و اين قابليت، منحصر به مغز انسان است. اما پيش بيني مي شود كه سخت افزار ها و نرم افزار هاي آينده بر اساس سيستم سه تايي فعاليت كرده و بدين ترتيب دانسته هاي امروزي در دهه آتي، منسوخ و مهجور شمرده خواهند شد.
دانشمندان سيستم هاي عصبي، سال هاي بسياري بر اين باور بودند كه مراكز پردازش مغز انسان، خود سلول هاي عصبي هستند كه اطلاعات را از سلول هاي ديگر دريافت كرده و محاسبات لازم را انجام مي دادند. تلاش هاي ليو نشان داده است كه هر سلول از صد ها ماژول كوچكتر تشكيل شده است كه هر يك به طور مستقل عمليات هاي محاسباتي را انجام مي دهد. آنچه كه سازندگان تراشه ها براي درك و مهار آن مي كوشند، «نانوتكنولوژي طبيعي» است زيرا كه فناوري كنوني تراشه ها و پردازنده ها در حال گره خوردن است. دريو اندي، پروفسور بخش مهندسي زيست MIT، معتقد است كه بشر به زودي قادر به نوشتن و برنامه ريزي DNA خواهد بود؛ شايد حتي ارگانيسم هاي زنده بتوانند با برنامه ريزي مناسب، فعاليت هاي بسياري را در مقياس نانو براي انسان انجام دهند و شايد برنامه نويسان، كد هاي طبيعي را به عنوان يكي از زبان هاي كامپيوتر بپذيرند.
«زيست شناسي مصنوعي» به معني به كار بردن ساختار هاي طبيعي براي بنا نهادن سيستم هاي مختلف در مقياس مولكولي است. امكان نوشتن DNA، محدوديت هاي پيشين را در شناسايي ژن ها و كار هر يك از ميان برداشته و در عين حال بشر را در محدوديت هاي فيزيكي سيستم هاي زيست شناختي اسير خواهد كرد.براي اينكه هوش مصنوعي(AI) بتواند دستيار انسان ها باقي بماند، كامپيوتر ها ملزم به يادگيري مداوم از محيط هاي انساني هستند.
كامپيوتر ها براي اولين بار قادر به ديدن و شنيدن از منظر انسان ها خواهند بود و به زودي تمام فعاليت هاي روزمره ما را زير نظر گرفته و با انديشيدن و تحليل آنها، به دستيار  مجازي انسان تبديل خواهند شد.

امنيت
هكرها بلاي جان كالج ها
گروه انفورماتيك: يك هكر به تعدادي از متقاضيان ثبت نام در بهترين كالج ها و دانشگاههاي انگلستان كمك كرد تا به ركوردهاي مجوز قبولي وب سايت آنها دسترسي پيدا كنند.
به گزارش كام تونت، حدود ۴۰۰ كالج و دانشگاه از سيستمي به نام مديريت مجوز استفاده مي كنند كه بوسيله شركتي به نام ApplyYourself نصب و راه اندازي شده است تا بتوانند كارهاي مربوط به پذيرش را انجام دهند. اما فقط نيم دوجين از اين مدارس از ماژول مديريت تصميم گيري استفاده مي كنند كه اين امكان را فراهم مي آورد تا خود متقاصيان در صورت قبولي بتوانند كارهاي مربوطه را انجام دهند.
اين هكر با صفحه اي به نام brookbond اين برنامه آنلاين و سيستم تصميم گيري شركت ApplyYourself را شكست و به متقاصيان اعلام كرد كه مي توانند با استفاده از امكاني كه اين هكر فراهم آورده است قبل از آنكه نتيجه قبولي آنها منتشر شود به اطلاعات مربوط به خود دسترسي پيدا كنند.

سيستم هاي بيومتريك حضور و غياب در سبيت
سيستم هاي حضور و غياب با استفاده از شناسايي از طريق اثر انگشت (بيومتريك) كه توسط متخصصان ايراني توليد شده در نمايشگاه سبيت ۲۰۰۵ به نمايش در مي آيد.
به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران، همچنين دستگاه گشت و نگهباني ( گارد) نيز كه كاملا در ايران توليد شده در سبيت عرضه مي شود كه در مقايسه با نمونه هاي خارجي هر دو محصول از كيفيت مشابه و در عين حال قيمت به مراتب پايين برخوردارند.

نخستين آزمايش واكسن ايدز بر روي انسان
كارشناسان بهداشتي هند، نخستين آزمايش هاي انساني واكسني براي جلوگيري از ابتلا به ويروس ايدز را آغاز كردند.
به گزارش سلام، وزير بهداشت هند اعلام كرد واكسن تحقيقاتي، نخست روي ۳۰ زن و مرد داوطلب سالم آزمايش مي شود. نخستين مرحله آزمايش يك سال پيش در آلمان و بلژيك آغاز شد، هدف اين است كه معلوم شود واكسن تا چه اندازه ايمني دارد و آيا مي تواند پاسخ سيستم مصون سازي بدن را موجب شود يا خير.

آن لاين
برگزاري كنفرانس Foss2005 در سوريه
گروه انفورماتيك: كنفرانس Foss2005 با هدف معرفي نرم افزارهاي آزاد و متن باز از دوم تا چهارم مارس در دمشق -پايتخت سوريه- برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي و اطلاع رساني طرح ملي لينوكس فارسي، اين كنفرانس با حمايت وزارت ICT سوريه، شبكه دانشمندان سوري خارج از سوريه و انجمن كاربران لينوكس سوريه در محل كتابخانه ملي الاسد شهر دمشق شد.
در اين همايش محمد خوانساري، مدير طرح ملي لينوكس فارسي نيز براي ارائه كارگاهي در خصوص فعاليت هاي محلي سازي سيستم عامل لينوكس و نرم افزارهاي متن باز در ايران حضور داشت.علاقمندان مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر به سايت http://www.foss2005.org مراجعه كنند.
آغاز به كار« خانه بازي هاي رايانه اي»
گروه انفورماتيك: «خانه بازي هاي رايانه اي» با همكاري معاونت امور اجتماعي شهرداري منطقه ۳ و مركز IT سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، از امروز آغاز به كار مي كند.
به گزارش روابط عمومي مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، با توجه به فراگيري بازي هاي رايانه اي در ميان قشر كودك و نوجوان و همچنين لزوم پيشگيري از آثار و تبعات برخي از اين بازي ها، خانه بازي هاي رايانه اي سعي دارد تا از طريق تحقيق و پژوهش، برگزاري نشست هاي علمي- آموزشي، برگزاري مسابقات و جشنواره بازي هاي رايانه اي سودمند، اقدامات لازم در خصوص فرهنگ سازي و پيشگيري از آثار و تبعات جانبي را به عمل آورد.
در خانه بازي هاي رايانه اي واقع در خيابان ميرداماد علاوه بر ارايه خدمات عمومي دسترسي به اينترنت، دوره هاي آموزشي عمومي و پايه اي آشنايي با رايانه در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد.

آف لاين
راه اندازي قطار مغناطيسي در ژاپن
ايرنا: قطاري كه با نيروي مغناطيسي حركت مي كند براي نخستين بار در جهان به طور عملي در ژاپن راه اندازي شد و مورد استفاده عموم قرار گرفت.
اين قطار مغناطيسي كه «لينير موتوركار» نام دارد در شهر ناگويا در استان آيچي در۰ ۲۵ كيلومتري غرب توكيو، پايتخت ژاپن راه اندازي شده است. «لينير موتوركار» به علت اينكه از نيروي مغناطيسي استفاده مي كند با ريل اتصالي نداشته و با فاصله اندكي از ريل بر روي آن حركت مي كند و به همين دليل تقريبا بي صدا و بي تكان است.
اين قطار مغناطيسي در آستانه بازگشايي نمايشگاه بين المللي «كسپو» كه قرار است از روز ۲۵ مارس به مدت شش ماه در استان آيچي برگزار شود، راه اندازي شده است. اين قطار فاصله ۸/۹ كيلومتري شهر ناگويا تا ايستگاه ويژه نمايشگاه «اكسپو» را بهم وصل مي كند.
در نخستين روز كار اين قطار مغناطيسي كه از ديروز (يكشنبه ) آغاز شد حدود ۳۳ هزار نفر بر آن سوار شدند.
«لينير موتور كار» در زمره قطارهاي تندرو آينده ژاپن نيز قرار دارد كه در برنامه هاي آزمايشي توانسته است با سرعتي تا حداكثر ۵۸۱ كيلومتر در ساعت حركت كند.
تأثير آفتاب بر كاهش افسردگي
گروه دانش: نيم ساعت قرار گرفتن در معرض نور خورشيد مي تواند ۶۰ تا ۸۰ درصد از موارد افسردگي فصلي را درمان كند.
به گزارش INN، به گفته محققان، افرادي كه دچار افسردگي فصلي هستند در طول پاييز و زمستان بيشتر به آن مبتلا مي شوند، بنابراين براي درمان اين افراد توصيه مي شود ساعاتي از طول روز را در زير آفتاب و در هواي آزاد به تمرينات بدني و فعاليتهاي ورزشي بپردازند تا از ميزان افسردگي فصلي آنها كاسته شود.
افسردگي فصلي در فصول پاييز، زمستان و روزهاي ابري بيشتر از هميشه بروز مي كند و باعث كاهش فعاليت هاي افراد و بي انگيزگي آنها مي شود.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |