ديدگاه
عوامل مهم قيمت گذاري در بازارهاي بين المللي
براي بسياري از شركت هاي كوچك كه در بازار داخلي فعاليت مي كنند اتخاذ تصميم در مورد قيمت گذاري، ساده به نظر مي رسد. اين شركت ها كل هزينه توليد مديريت و بازاريابي را پيش بيني مي كنند و سپس اين هزينه كل را بخش بر كل تعداد واحدهايي كه جهت توليد و فروش تخمين زده شده مي كنند و پس از به دست آوردن هزينه يك واحد توليد شده درصدي نيز بابت سود به آن اضافه مي كنند. در بازارهاي بين المللي اتخاذ تصميم در مورد قيمت گذاري بسيار پيچيده تر است چرا كه عوامل متعدد ديگري بر روي قيمت گذاري اثر مي گذارند. برخي از اين عوامل عبارتند از:
۱- عوامل داخلي شركت ۲،- عوامل بازار و محصول ، ۳- عوامل محيطي كه به اختصار توضيح داده مي شود.
لازم به يادآوري است كه در سالهاي اخير نه تنها در بسياري از كشورهاي جهان تصميم خريد بر مبناي قيمت اهميت كمتري پيدا كرده است بلكه توقع بالاي مشتريان باعث شده است كه عملكرد محصول و ادراك آنها از ارزش محصول بر تصميم خريد اثر گذارد.از ميان عوامل مختلف داخلي شركت هدف هاي شركت و عامل هزينه مورد بررسي قرار مي گيرد. اهداف شركت: بسياري از شركت ها به خصوص شركت هاي ژاپني زماني كه محصول جديدي را به بازاري خارجي عرضه مي كنند با ثابت نگه داشتن قيمت و يا حتي كاهش آن سعي در افزايش سهم بازار خود در طي يك دوره زماني چند ساله دارند. به اين ترتيب اين شركت ها باعث استقرار محصول و نام و نشان كالاي خود و همچنين ايجاد يك شبكه توزيع مؤثر مي گردند. به اين دليل شركت هاي ژاپني صنايع گوناگوني را در سلطه خود دارند. اين نوع استراتژي به قيمت سوددهي كوتاه مدت تمام مي شود و شركت هاي بين المللي ژاپني نيز همواره به سودهاي بلندمدت چشم داشته اند.
عامل هزينه تأثير هزينه بر قيمت: بين هزينه حجم فروش و قيمت رابطه مستقيمي وجود دارد. قيمت يك محصول در حجم فروش اثر مي گذارد، چون باعث افزايش و يا كاهش تقاضا مي گردد. با توليد و بازاريابي انبوه هزينه يك واحد توليد شده كاهش مي يابد كه اين خود عامل مهمي در تصميم گيري شركت ها براي صادرات كالاهايشان مي باشد و معمولاً در مورد كالاهايي كه تقاضاي كشش دار دارند و نسبت به قيمت حساس هستند صورت مي گيرد.تورم: ميزان تورم بر هزينه تأثير مي گذارد و باعث مي شود كه شركت سياستهاي خاصي را اتخاذ نمايد. يك شركت مي تواند با افزايش توليد و تغيير منظم قيمت هاي خود ،در قبال تورم از خود محافظت به عمل آورد. شركت هايي كه از سال ۱۹۸۷ در برزيل فعاليت مي كردند مجبور بودند كه خود را با تورمي در ۴۰۰ درصد در سال تطبيق دهند. سيستم مديريت نقدينگي در شرايط تورمي اهميت زيادي پيدا مي كند. شركتها بايد سيستم اطلاعاتي دقيقي در مورد قيمت هزينه و نقدينگي خود داشته باشند. كنترل قيمت- در بسياري از كشورها دولت و ساير سازمان هاي كنترل كننده بر روي قيمت كالا و خدمات نظارت مي كنند. با وجودي كه در كشورهاي صنعتي كنترل قيمت مثل برخي از كشورهاي كمتر توسعه يافته شديد نيست، اما قيمت كالاهايي مثل دارو به شكل هاي مختلف در اين گونه كشورها كنترل مي شود. اما كنترل قيمت در كشورهايي كه تورم بالايي دارند شديدتر صورت مي گيرد.
احمد الله وردي
|