سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۳
ليگ قهرمانان اروپا
نيم تنه قهرماني در استمفورد
010938.jpg
حسن حيدري
امشب همه نگاه ها به ورزشگاه استمفورد بريج لندن است. بارسلونا پس از پيروزي سخت در نيوكمپ در مقابل تيم ده نفره چلسي امشب بايد جواب پس بدهد. تمام واكنش، تجربه و آگاهي فرانك ريكارد در استمفوردبريج بايد بيرون ريخته شود. در مقابل ريكارد، يك مربي پرادعا، اما آگاه به فوتبال روز جهان قرار دارد كه سند قهرماني پورتو را به خود سنجاق كرده است.
چلسي و مردم فوتبال دوست لندن چندين سال است كه حسرت قهرماني دارند، آنهم در سطح اروپا. آنها با اين قهرماني احساس غرور خواهند كرد و از زير سايه سنگين و تبليغات گسترده اولدترافورد خارج خواهند شد. اين بازي باز آفرين يك ديدار تاريخي است. ۳۴ سال پيش در جام برندگان جام اروپا چلسي در شهر آتن فينال پرهياهويي را در مقابل رئال مادريد انجام داد. رئال با چند تن از بازماندگان دوران افتخار مثل پيري، بنيتو، زوكو، آمانسيو، گوروسو، ولاسكوئز، جنبتو و بنيو قصد داشت تا اين جام را به خانه ببرد و چلسي آنها سه بزرگ و محبوب داشت. دمپسِي، وب، استمفروس و هوسمن آرژانتين. بازي در وقت قانوني و اضافه نتيجه اي جز مساوي يك بر يك نداشت و نهايتا طبق مقررات بازي ۴۸ ساعت بعد تكرار شد و نهايتا چلسي دو بر يك بر رئال غلبه كرد. وب و استمروس براي چلسي گل زدند و آن شب تا صبح لندن بيدار ماند.
امشب چلسي بدون دروگبا با شيوه اي تهاجمي به مقابله با بارسلونا مي رود. تدبير ريكارد چيست؟ دفاع مطلق و فرستادن اتوئو به نوك حمله يا رفتن بسوي يك بازي هجومي كه بتواند حريف را در زمين خود نگه دارد. مي گويند اين بازي نيم تنه قهرماني را بر تن مي كند. شايد امشب نوبت درخشش ويكتور والدز دروازه بان بزرگ بارسلونا باشد. بلتي، پويون، ماركز، كار سختي در مقابل مهاجمان چلسي خواهند داشت. چلسي براي پيروزي پرگل به ميدان مي آيد، اما از اعجوبه هايي چون رونالدينهو و اوتو هر حركتي برمي آيد تا نتيجه بازي را تغيير دهند. ميلان كه بازي رفت را در خانه حريف برده بود براي تكرار يك پيروزي ديگر در ميلان بايد به ديدار منچستر يونايتد برود. وردربرمن تيره روز كه در خانه خود سه گل از ليون خورده است در فرانسه به ميدان مي رود. فرداشب نيز رئال مادريد به تورين مي رود و ليورپول در آلمان با لوركوزن روبرو مي شود و آيندهوون با موناكو و بايرن با آرسنال كه اين يكي نيز از ديدني ترين بازيهاي فرداشب است.
با گذشت دو هفته از بازي رفت بارسلون و چلسي هنوز يوفا درگير حواشي اين ديدار است. شكايت چلسي از داوري اين بازي و اخراج دروگبا كه به عقيده انگليسي ها درست نبوده، كل ماجرا بود. آنها عقيده دارند كه حضور ريكارد در بين دو نيمه در رختكن داوران باعث تغيير داوري به نفع بارسلون شد.
با اين پيش زمينه چلسي امشب آماده گرفتن انتقام از كاتالانهاست. در ۶ بازي گذشته اين دو تيم، بارسلون ۴ بار و چلسي دو بار به پيروزي رسيده اند.
غايب بزرگ اين ديدار ديرد دروگباست كه در غياب اوكژمان و داف در خط حمله قرار مي گيرند.
بارسلوني ها آخرين بار در لندن در سال ۲۰۰۰ سه بر يك از چلسي شكست خورده بود.
در اين بازي رونالدينهو اتوئو برگ هاي برنده ريكارد در نبرد سرنوشت ساز لندن خواهند بود.
دردسرهاي ايتاليايي ها
حضور دو تيم از شهر ميلان و كمبود ورزشگاه باعث شد تا يوفا بازي اينتر و پورتو را به ۱۵ مارس برابر ۲۵ اسفند ماه موكول كند و آ.ث.ميلان امشب ميزبان منچستر يونايتد باشد. آ.ث.ميلان يكي از مدعيان اصلي اين دوره است كه در فصل قبل با شكست يوونتوس قهرمان ليگ قهرمان اروپا شدند.
آ.ث.ميلان هم مثل ليون تنها ميهمان پيروز بازي رفت بود البته پيروزي به مراتب مهمتر در مقابل تيمي به مراتب قدرتمندتر از ليون. گل دقايق پاياني كرسپو باعث فروپاشي تمركز منچستر در ليگ قهرمانان شد .اين تيم بعد از تساوي در يك بازي جنجالي مقابل كريستال پالاس در حال حاضر از نظر روحي دچار تزلزل شده است.
آخرين نبرد اين دو تيم در سن سيرو به ۳۵ سال پيش در سال ۱۹۶۹ برمي گردد كه آ.ث.ميلان با ستاره هاي رويايي خود در آن زمان به پيروزي دو بر صفر رسيد.
اگر شوچنكو به بازي امشب نرسد، با زهم سرجينهو و كرسپو در خط حمله بازي مي كنند. آ.ث.ميلان در بازي هاي خانگي قدرت ماوراي تصور دارد و به كمك هواداران تيفوسي خود در انتظار حذف منچستر است.
در ۵ بازي گذشته آ.ث.ميلان در ۳ بازي و منچستر يونايتد در ۲ بازي به پيروزي رسيده است. شيوه كارلو آنجلوتي در اين ديدار ۱-۲-۳-۴ است در حاليكه يونايتدي ها با شيوه تدافعي ۲-۴-۴- به ميدان مي روند.
در تيم منچستر وين روني و نيستلروي در خط حمله حضور دارند. در فرانسه تيم ليون با پل گي گوئن مدافع سابق پاري سن ژرمن كه اكنون رهبري اين تيم را برعهده دارد در اين دوره شگفتي  ساز است. اندوخته سه گل از رهاورد سفر به آلمان شايد تنها با يك حادثه غيرمتعارف تغيير كند.
ليون آخرين بار در فرانسه در سال ۹۹ با سه گل برمن را مغلوب كرد با اين تفاوت كه در بازي برگشت با چهار گل شكست خورد و از جام يوفا حذف شد.
در اين بازي فرانك بومان از وردربرمن بعد از سپري شدن دوره محروميتش در تركيب اصلي قرار خواهد گرفت.
در تيم ليون ويلتوردو جونينهو نقش تعيين كننده خواهند داشت. جونينهو در بازي رفت از فاصله ۳۰ متري ضرب كاشته اي را مستقيما وارد دروازه اندرياس دنيك كرد.
اگر ليون و موناكو بتوانند به مرحله بعدي صعود كنند فوتبال فرانسه با موفقيت نسبي در اين جام روبرو خواهد شد.
بزرگترين نبرد فرداشب مربوط به ديدار تيمهاي يوونتوس و رئال مادريد مي شود. هيچ يك از علاقمندان فوتبال در سراسر دنيا دوست نداشتند به اين زودي يكي از دو قطب فوتبال اروپا با جام وداع كند.
يوونتوس با پيروزي روز شنبه برابر آ.ث.رم از نظر روحي به مرحله اي رسيده كه انگيزه اش براي شكست رئال چند برابر شده است. باخت يك بر صفر يوونتوس در بازي رفت با درايت كاپلو و يارانش بخوبي قابل جبران است.
فابيو كاپلو در مورد اين بازي عقيده دارد كه ما در دل آلپي ابتدا نبايد گل بخوريم سپس در پي رسيدن به گل با شيم زيرا در صورت بازشدن دروازه ما ،كار بسيار دشوار خواهد شد.
وي در ادامه مي افزايد: وضعيت تيم در حد مطلوبي است و اميدوارم به مرحله يك چهارم نهايي گام بگذاريم.
در همين حال رئال مادريد با تساوي برابر والنسيا باز هم با بارسلون صدر جدولي فاصله اش بيشتر شد.
رئال با هدف پيروزي در ماستيا به ميدان رفت اما به تساوي يك بر يك اكتفا كرد. رئال مادريد در اين بازي نتوانست خواسته هاي لوكزامبورگ را برآورده كند.
رئال مادريد در بزرگترين بازي سال بايد فرداشب با يوونتوس روبرو شود. شايد حذف از ليگ قهرمانان مهمتر از قهرماني اين تيم در ليگ اسپانيا باشد.
رئالي ها آخرين بار در سال ۲۰۰۳ با خاطره تلخي تورين را ترك كرد و با شكست سه بر يك از دور رقابتها حذف شود.
010935.jpg
در آن سال نيز رئال در بازي رفت به پيروزي رسيده بود.اين دو تيم تاكنون ۱۱ بار با يكديگر روبرو شده اند كه سهم رئال هفت پيروزي و يوونتوس ۴ پيروزي است.
رئال مادريد در اين بازي رائول را در كنار رونالدو در تركيب اصلي قرار خواهد داد. تيم يوونتوس نيز با حضور ديويد ترزگه قدرت بيشتري به خود خواهد گرفت.
در اين بازي اگر رائول گونزالس به گل برسد اولين بازيكني است كه در ليگ قهرمانان به ركورد ۵۰ گل مي رسد. پيش از او دي استفانو ۴۹ گل به ثمر رسانده بود و اكنون با ركورد رائول برابر است.
در تيم يوونتوس الساندرو دل پيرو تاكنون ۳۳ گل در ليگ قهرمانان به ثمر رسانده است.
ورزشگاه آرنا فرداشب يكپارچه بر عليه انگليسي ها خواهد بود. به ثمررساندن دو گل ازسوي تيم لوركوزن مقابل ليورپول باعث صعود اين تيم به مرحله حساس ديگري خواهد شد. شاگردان بنيتز در بازي رفت در غياب استيوجرارد به پيروزي سه بر يك رسيدند و حضور او كه قلب تيم ليورپول است كار را براي آلماني ها بسيار دشوار خواهد كرد. حضور او و هري كيول توانايي هاي ليورپولي ها را به اوج مي رساند. تيم ليورپول پر از ستاره است اما تيم لوزكوزن تنها به تك ستاره هايش دل بسته است.
سناريوي ليگ قهرمانان در اين فصل همگي مشابه است. ليورپول در سال ۲۰۰۲ در آنفيلد به پيروزي يك بر صفر رسيد ولي در بازي برگشت آلماني ها با قدرت چهار بر دو باعث حذف ليورپول شدند. اوگن تالر سرمربي لوركوزن اميدوار است اين نتيجه را تكرار كند.
موناكو نايب قهرمان ليگ قهرمانان اروپا اگر چه در بازي رفت در هلند با يك گل برابر آيندهوون شكست خورد اما مستحق اين باخت نبود و فرصت هاي زيادي را از دست داد.اين دو تيم فرصت هاي زيادي را از دست دادند و پيش از اين رويارويي ۲ بار در سال ۲۰۰۳ با يكديگر روبرو شده بودند كه موناكو در هلند پيروز شد و در فرانسه آيندهوون به تساوي رسيد.
ديديه دشان سرمربي موناكو در مورد اين بازي گفت: بازي در اين سطح جاي هيچگونه اشتباهي را براي تيم ما باقي نمي گذارد و بايد تمام توان خود را در زمين بكار گيريم. دشان در مورد نتيجه بازي گفت: پيش بيني در اين مورد بسيار سخت است. اما اميدوارم در پايان بازي قيافه هاي طرفداران ما توام با شور و نشاط باشد.
تيم آيندهوون با حضور مارك دان بومل در خط مياني به انسجام رسيده است و اگر او بتواند مثل بازي رفت نبرد ميانه ميدان را از طرف ببرد عرصه بر فرانسوي ها تنگ خواهد شد.
آرسنال در ليگ قهرمانان اروپا همواره بازيهاي نه چندان دلچسبي را ارائه داده است. اين تيم فرداشب در لندن ميزبان بايرن مونيخ و با توجه به شكست سه بر يك بازي رفت كار طاقت فرسايي را در هايبوري در پيش دارد .
خوشحال كننده ترين خبر كه از آلمان به انگليس رسيد مصدوميت روي مكاي در بازي وردربرمن از ناحيه ران آسيب ديده بود.
در غياب مكاي حالا از بين گوئه رو و هاشميان ،ماكات بايد يك انتخاب داشته باشد كه بطور حتم گوئه رو پرويي خواهد بود. آرسنال آخرين بار در سال ۲۰۰۱ در مونيخ به ميدان رفت و با يك گل مغلوب شد.
آرسنال كه در بازي رفت دنيس برگ كمپ را در اختيار نداشت حالا در اين بازي خانگي او در تركيب اصلي قرار داد. در اين تيم تيري آنري در اوج آمادگي بسر مي برد او روز شنبه در يك هت تريك ۳ بار دروازه حريف آرسنال را در ليگ برتر باز كرد. ونگر بر خلاف بازي رفت دنيس برگ كمپ را در كنار تيري آنري در خط حمله قرار مي دهد.
فيليپ ماگات در مورد اين بازي عقيده دارد كه ما نبايد به پيروزي بازي رفت متكي باشيم به همين جهت در لندن محتاط نخواهيم بود و با تاكتيك هجومي تيم را به ميدان مي فرستيم.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |