پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۶۳
هفت سين در هفت اقليم
آنها حتي خانه تكاني هم دارند، اما نه آنقدر مفصل كه ايراني ها انجام مي دهند.سين هاي هفت سين در فروشگاه هاي ايراني، هندي و پاكستاني عرضه مي شود
031437.jpg
ايرانيان مقيم آمريكا يكي از مهمترين اقليت هاي آمريكايي به حساب مي آيند. سطح سواد و تحصيلا ت علا وه بر پست هاي رده بالا  در مراكز علمي و تحقيقاتي و بعضا اقتصادي باعث شده است تا مطبوعات آمريكايي توجه خاصي را به اين قشر داشته باشند.
سيد حسين غضنفري
ايرانيان مقيم آمريكا يكي از مهمترين اقليت هاي آمريكايي به حساب مي آيند. سطح سواد و تحصيلا ت علا وه بر پست هاي رده بالا  در مراكز علمي و تحقيقاتي و بعضا اقتصادي باعث شده است تا مطبوعات آمريكايي توجه خاصي را به اين قشر داشته باشند. عيد شما مبارك اين جمله ايرانيان براي تبريك سال نو است. اين روزها ايرانيان مقيم آمريكا خود را براي سال جديد ايراني آماده مي كنند. ساعت دقيق حلول سال نو 4:34 بامداد 20 مارس است. يكي از ايرانيان درباره سال جديد ايراني مي گويد: اينكه اولين روز سال نو اولين روز فصل بهار باشد، به نظر خيلي منطقي تر است تا اينكه مثل سال جديد ميلا دي اول ژانويه و چندين روز پس از آغاز فصل سرما باشد. دربهار طبيعت دوباره متولد مي شود. گروهي از ايرانيان قصد دارند تا بازار نوروز را در غربت راه اندازند و طعم در ايران بودن را براي لحظاتي به ياد Home-sick هاي ايراني بياورند. اين بازار براي چهارمين سال پياپي در جنوب كاليفرنيا برپا مي شود و در نوع خود بي نظير است. سال گذشته نزديك به 1200 نفر از اين بازار ديدن كردند و برپاكنندگان پيش بيني مي كنند تعداد بازديدكنندگان امسال از اين رقم فراتر رود. يكي از برپاكنندگان نمايشگاه بازار نوروز مي گويد: ما مي خواهيم به همسايگان مان بگوييم كه ايرانيان شهروندان خوبي هستند و به همنوعان خود كمك مي كنند.
وي ادامه مي دهد: هرچند كه در رسانه هاي آمريكايي، ايرانيان را به تروريست بودن و امثال آن متهم مي كنند، اما من به ايراني بودنم افتخار مي كنم، ايران كشور خوبي است.
در حقيقت نشان ايرانيان، ميهمان نوازي آنان است. به خوبي مي توان ميهمان نوازي ايرانيان را در بازار عيد نوروز در جنوب كاليفرنيا حس كرد. لا ري كلا رك ، شهردار يكي از شهرهاي جنوب ايالت كاليفرنيا كه از اين بازار ديدن كرده بود، مي گويد: آنها واقعا دوستانه برخورد مي كنند. ايراني ها با من و شهردار - رولينگ هيلز - فوق العاده برخورد كردند، واقعا نمي دانستم چنين برنامه اي دارند.
بازاري كه ايرانيان در جنوب كاليفرنيا برپا كرده اند شباهت زيادي به بازارهاي مشابه در ايران دارد. جعبه هاي كادو، گل هاي مخصوص عيد، غذاهاي ايراني و آجيل از جمله چيزهاي است كه در اين بازار يافت مي شود. خيلي چيزها براي خريد موجود است. ايام عيد نوروز 13 روز طول مي كشد. در اين ايام كدورت ها كنار گذاشته مي شود و بخشش و دوستي جاي آن را مي گيرد. دوستان و اقوام به خانه هاي هم مي روند و ديد و بازديد مي كنند. پيش از عيد ايرانيان پايبند به سنتشان، خانه تكاني مي كنند، لباس هاي جديد و نو مي خرند و زندگي را از نو آغاز مي كنند. براي خريد سبزه مي توانيد به اين بازار مراجعه كنيد و درپايان روز سيزدهم آن را به آب بيندازيد تا سال خوبي را در پيش داشته باشيد. ايرانيان در سفره خود هفت چيز كه با حرف س شروع مي شود، قرار مي دهند؛ البته س به زبان فارسي. به اين سفره هفت سين مي گويند. بعضي ها با قرار دادن آينه زيبايي خاصي به هفت سين مي دهند. آينه سمبل شادماني است. ماهي نماد زندگي، تخم مرغ نماد توليد و ادامه يافتن زندگي و سير براي داشتن سلا متي است و سكه هاي طلا  سمبل داشتن سالي پربركت است.
غذاهاي مخصوص اين ايام، برنج، سوپ و شيريني هاي سنتي است. البته ايرانيان با سبزي پلو و ماهي به استقبال عيد مي روند. در پايان تعطيلا ت كه سيزدهمين روز سال جديد است، ايراني ها با خانواده و دوستان به پيك نيك مي روند.
آن سوي غربت
عيد نوروز هميشه براي ايرانيان مقيم خارج، به شادي و خوشي سپري نمي شود، مخصوصا براي آنهايي كه تازه از ايران رفته اند و اولين سال جديد خود را در غرب مي گذرانند. بچه ها و دانش آموزان ايراني كه هر سال 13 روز عيد را در تعطيلا ت به سر مي بردند و از عمه و عمو و خاله و دايي عيدي دريافت مي كردند، بايد در ديار غربت به مدرسه غريبه ها بروند و خاطرات گذشته خود را در ايران مرور كنند، بنابراين چه بسا عيد نوروز براي اين جماعت تلخ ترين ايام غربت را رقم بزند.
آن دسته از ايراني هايي كه شاغل هستند، به اميد گرفتن مرخصي براي اين ايام، پيش رئيس خود مي روند، اما هميشه فشار كاري به حدي نيست كه آنها بتوانند ايام نوروز را در خانه باشند يا در صورت تمايل به ايران سفر كنند. براي Home-sickهاي ايراني كه نه توانايي گرفتن مرخصي دارند و نه توانايي ديد و بازديد از هموطنانشان، تنها دلخوشي، دريافت كارت تبريك سال نو از اقوام و دوستانشان در ايران است. اگر هم تلفني پيام تبريك را دريافت كنند كه چه بهتر، البته هوسشان براي بازگشت دوچندان مي شود، ولي هرچه باشد غم غربت را براي لحظاتي از ياد آنان خواهد برد. در اين بين عده اي هم آنقدر جذب زندگي ماشيني غربي ها شده اند كه اصلا  نمي دانند وطني دارند و فرهنگي. اين عده همان بهتر كه به اين مسايل فكر نكنند، چون براي درك عيد نوروز داشتن روحيه ايراني لا زم است.
ناگفته نماند خيلي از غربي ها در اثر مراوده با ايراني ها نسبت به عيد نوروز آشنايي خوبي دارند و اهميت آن را براي ايراني ها مي دانند. با پيشرفت تكنولوژي، جامعه ايراني خارج از كشور خيلي راحت تر از نسل قديمي ها مي تواند با غم غربت كنار بيايد. سايت هاي ايراني در اينترنت از هم اكنون حلول سال جديد را به هموطنان شان تبريك مي گويند. حداقل آنهايي كه هيچ كس را در ايران ندارند، مي توانند سري به اين سايت هاي ايراني بزنند. تكنولوژي ماهواره اي هم باعث شده است علا قه مندان به برنامه هاي تلويزيون داخل كشور و شبكه هاي ايراني بتوانند از آن نقطه دنيا به تماشاي برنامه هاي شبكه جام جم بپردازند. كارت هاي تبريك الكترونيك زجر انتظار را براي ايراني ها به حداقل رسانده است، هرچند كه گرفتن كارت پستال چيز ديگري است. همه اينها باعث شده است تا دلتنگي هاي ايام نوروز به حداقل برسد.
اما مرور خاطرات گذشته و به ياد آوردن هيجان روزهاي قبل سال نو را با هيچ چيز نمي توان تسكين داد. جامعه ايراني ها درآمريكا و در نيويورك و لس آنجلس كه به تهرانجلس شهرت پيدا كرده است، وضعيت خيلي بهتري نسبت به ايراني هاي مقيم اروپا دارند. به نظر مي رسد ارتباطات ايراني ها و پايبندي به رسم و رسومات قديمي بين اين اقليت خيلي قوي تر است. گفته مي شود در ايالا ت متحده بيش از 1/5 ميليون ايراني وجود دارد كه 40 درصد آنها در شرق آمريكا ساكن هستند و بقيه در غرب. تلا ش هاي ايرانيان در آمريكا باعث شده است دولت هاي فدرال و فرمانداران، عيد نوروز را به رسميت بشناسند. فرمانداران كاليفرنيا، نيويورك و نيوجرسي براي شهروندان ايراني خود پيام تبريك سال نو مي فرستند. امسال ايراني هاي كاليفرنيا از ترميناتور ، آرنولد شواتزينگر اين پيام را دريافت خواهند كرد.

گزارش     قول مردانه به آتش نشان هاي اوريگان
ايراني هاي مقيم اوريگان همچون ديگر ايرانيان مقيم آمريكا مراسم هاي مخصوص نوروز را برگزار كردند. جيل اسميت در نشريه ارگانين مطلبي را درباره چهارشنبه سوري و رسوم ايراني ها نوشته است:
به بهانه سنت، خيلي از بچه هاي شيطان و با جرات با اجازه مادرانشان از روي بوته هاي آتش در هيلزبورو مي پرند. در حقيقت اين مادران هستند كه به اتفاق فرزندانشان از روي بوته هاي آتش عبور مي كنند. يك مركز فرهنگي ايرانيان كه حامي اين مراسم است، چهارشنبه سوري را در Mc Menamins corrnelivs Pass Roadh house برگزار خواهد كرد. مراسم چهارشنبه سوري در آخرين سه شنبه سال كهنه ايراني ها برپا مي شود. سال جديد ايراني ها با آغاز فصل بهار شروع مي شود و تاريخ و ساعت دقيق آن ساعت 4: 33 بامداد روز يكشنبه 20 مارس سال جاري است. در مراسم چهارشنبه سوري كه در Roadhouse Imbrie Hall برگزار خواهد شد، شركت كنندگان مي توانند از غذا و موسيقي لذت ببرند. يكي از برگزار كننده هاي اين مراسم مي گويد: با اينكه سرگرمي هاي متنوعي براي ميهمانان در نظر گرفته شده است، اما اصل مراسم پريدن از روي بوته هاي آتش خواهد بود. اين سنت از آنجا نشات گرفته كه بعضي از ايراني ها بر اين عقيده اند كه با پريدن از روي بوته هاي آتش خصوصيات منفي روحي را از خود دور و در عوض سرخي و قوت آتش را جايگزين آن صفات مي كنند. آنهايي كه از روي بوته هاي آتش مي پرند بايد بگويند: سرخي تو از من، زردي من از تو كه معني آن اين است: رنگ زيباي قرمزت را به من بده و رنگ مريضم را از من بگير.  فرامرز يكي از ايراني هايي كه چهارشنبه سوري را در اوريگان تدارك ديده است، مي  گويد: وقتي در ايران بودم، همسايه ها خيابان ها را مي بستند و وسط خيابان آتش درست مي كردند و ما از روي بوته ها مي پريديم. بعضي وقت ها آتش خيلي شعله ور مي شد كه هيجان ما را زياد مي كرد. خيلي وقت ها هم بعضي ها داخل آتش مي افتادند كه ما نجاتشان مي داديم. محمد رضا، يكي ديگر از ايراني ها كه 28 سال پيش از ايران به آمريكا آمده، مي گويد: من يادم مي آيد كه بعضي اوقات ارتفاع آتش به چند متر مي  رسيد و ما از داخل آن رد مي شديم. محمد رضا ادامه داد، من اين خاطره را براي رئيس يك آتش نشاني تعريف مي كردم و او اصلا  باورش نمي شد، البته اين كار خطرناكي است و مثل خود شما آمريكايي ها كه مراسم 4 جولا ي را داريد و بعضا با حوادثي رو به رو مي شويد ما هم با حوادثي رو به رو مي شويم. پدر و مادر محمد رضا هيچ وقت به او اجازه ندادند تا كار خطرناكي انجام دهد. البته پدر و مادرها لا زم نيست نگران باشند چرا كه فقط سه بوته آتش در پاركينگ اين محل براي چهارشنبه سوري در نظر گرفته شد. محمد رضا مي گويد: من به رئيس آتش نشاني قول دادم كه ارتفاع آتش از 2 فوت بيشتر نمي شود.  
در مراسمي كه در اوريگان برپا خواهد شد، علا وه بر پريدن از روي بوته هاي آتش، غذاهاي ايراني و سفره هفت سين نيز به نمايش گذاشته خواهد شد. سركه براي صبوري، سير براي سلا متي، سيب براي زيبايي و سماق براي عشق. در اين مراسم خانوادگي، كودكان فرصت رنگ آميزي تخم مرغ ها را خواهند داشت. تخم مرغ رنگي نمادي از نوروز و توليد مثل است. اين مراسم از ساعت 7 تا 11 شب برپا خواهد بود.

محكومان اردوي نوروزي
ايران- ژاپن، سين هشتم!
031428.jpg
ندا لهردي- يكي از بازيكنان تيم ملي به طعنه مي گويد: راستش، مرده شورها هم عيد تعطيلند، ولي ما بايد برويم سركار. البته اين جمله شباهتي به نق جويي و نارضايتي ندارد. همه آنها ازخداشان است كه پيراهن تيم ملي را حتي روي سكوهاي ورزشگاه بر تن كنند. مثل آن مي ماند كه كودكي خودش را براي مادرش شيرين كند و بگويد: توي مدرسه خيلي خسته شدم و به فاصله چند ثانيه ناهارش روي اوپن آشپزخانه حاضر باشد.
بيشتر ملي پوشان كه امسال در ايام عيد قرار است تعطيلا ت را در اردو سپري كنند و به جاي سفره هفت سين پاي كلا س تئوري برانكو بنشينند، از يك سو بابت اين توفيق اجباري احساس ناراحتي مي  كنند و از سويي ديگر به خاطر آنچه كه از آن به عرق ملي تعبير مي كنند خود را خوشحال و مفتخر نشان مي دهند. درست مثل كسي كه با يك چشمش مي خندد و با چشم ديگرش گريه مي كند يا چيزي شبيه اشك شوق يا لبخند تلخ!
رضا عنايتي، مهاجم ملي پوش استقلا ل معتقد است: چون هدف بزرگي داريم، اين ناراحتي كمرنگ مي شود. فكر مي كنم بيشتر براي خانواده هاي ما سخت باشد.
آنها كه نامشان در ليست اعلا م شده روز سه شنبه ثبت شده بود، اين شانس را دارند كه در يكي از نادرترين اتفاقات روزگار، سبزه سيزده به در را روي چمن ورزشگاه گره بزنند.
البته اين اولين باري نيست كه اردوهاي تيم ملي با ايام نوروز تداخل پيدا مي كند. مشكل از بهار است كه بدون هماهنگي با فدراسيون فوتبال و كنفدراسيون فوتبال آسيا درست در همين ايام از سال متولد مي شود. بهار كه مثل خورشيد از پشت كوه مي آيد اصلا  متوجه نيست خانواده هاي ملي پوشان فوتبال ايران، شب عيدي براي خوردن سيب سفره هفت سين چقدر تنها مي مانند.
جواد كاظميان مي گويد: در مدتي كه فوتبال را به صورت حرفه اي بازي مي كنم، فقط همين عيد را مرخصي داشتيم و درخانه مي مانديم. بقيه روزها در اردو بوديم، اما امسال اين تعطيلي هم به هدر مي رود. هافبك پرسپوليس كه بهترين دوران فوتبالش را سپري مي كند و در حسرت بر تن كردن يكي از پيراهن هاي اصلي تيم ملي له له مي زند، بلا فاصله اين ناراحتي را با اين توضيح تصحيح مي كند: بچه هايي كه دوست دارند به اردوي تيم ملي دعوت شوند، قيد اين چيزها را مي زنند. امسال به خاطر فوت بردارم، خانواده ام بابت غيبت من سختي بيشتري را متحمل خواهند شد كه اميدوارم شرايطم را درك كنند.
عنايتي بدش نمي آيد كمي هم شعار ملي گرايانه بدهد: براي رسيدن به اين هدف بزرگ بايد سختي بكشيم. به همين دليل نمي توانيم شكايتي داشته باشيم چون خوشحالي مردم به عملكرد ما بستگي دارد. دراين صورت ناراحتي دوري از خانواده در شب عيد زياد به چشم نمي آيد و ادامه مي دهد: بازيكن حرفه اي بايد تفكراتش هم حرفه اي باشد و...
سال قبل اردوي تيم ملي اميد خاطرات تلخي را در ذهن بازيكنان باز مانده آن تيم كه در حال حاضر در اردوي تيم ملي بزرگسالا ن به سر مي برند، بر جاي گذاشت؛ مي دانيد كه شكست از كره جنوبي و چين و باقي قضايا...
سيدمهدي رحمتي يكي از بازيكنان تيم آن دوره است كه اين خاطرات هنوز هم آزارش مي دهد: همه استراحت مي كنند، اما ما بايد به خاطر شغل مان برويم سركار، از پارسال خاطره بدي دارم. تحمل دوري از خانه و خانواده از يك طرف و ناكامي تيم ملي اميد از سويي ديگر باعث شد اين ناراحتي مضاعف شود. وقتي فكر مي كنم مي بينم من هم دلم مي خواهد مثل بقيه در اين ايام بروم مسافرت و بروم دبي. فقط اميدوارم امسال آن خاطرات تلخ، از ذهنم براي هميشه پاك شود و تيم ملي نتايج خوبي بگيرد.
يحيي گل محمدي با ديدي متفاوت به اين موضوع نگاه مي كند . براي او سفره هفت سين در اردو هم لطف خاص خودش را دارد: همه بچه ها دوست دارند شب عيدي كنار خانواده باشند، اما اردوهاي عيد هم براي خودش تجربه اي متفاوت است. سال تحويل اگر بعد ازظهر باشد، مي توانيم لحظه عيد را كنار خانواده بگذرانيم. بازيكنان شهرستاني را نمي دانم. يكبار يادم مي آيد شب عيد در سنگاپور بوديم، اما اردو بعد از روزهاي اول عيد بود. موقعي كه در سنگاپور بوديم در همان اردو با بقيه بچه ها سر سفره هفت سين نشستيم و لحظات خوبي را تجربه كرديم. به هر حال ما به اين اردوهاي گاه و بيگاه عادت داريم، هرچند كه خانواده ها هنوز با موضوع خو نگرفته اند.
گل محمدي كه با آغوش باز از اين مساله استقبال مي كند، انتظار دارد مردم هم در اين يك مورد كم نياورند و براي تشويق تيم ملي در عصر روز پنجم فروردين ماه به ورزشگاه آزادي هجوم بياورند. او اين انتظارات را به اين شكل به زبان مي آورد: دوست داريم مردم بيايند و ما را تشويق كنند. دلمان مي خواهد وقتي پا به ورزشگاه آزادي مي گذاريم، روي سكوها جا براي سوزن انداختن نباشد. البته من شكي ندارم استرس تماشاگران از ما كمتر نيست و آنها حتما براي حضور پرشور در ورزشگاه احساس مسووليت مي كنند.
و نهايتا محمد محمدي كه دروازه بان سوم تيم ملي است يك جمله كليشه اي و البته روحيه ساز را يادآوري مي كند: مي خواهيم به مردم عيدي بدهيم. فوتبال برد و باخت دارد، اما فكر نمي كنم كسي در اردو به باخت يا مساوي فكركند. از قول من بنويسيد ما اميدوار به برد نيستيم، بلكه محكوم به پيروزي هستيم. به هر حال اين محكومان به پيروزي، محكوم هستند كه ايام عيد را در زندان دلپذير محل كمپ تيم هاي ملي سپري كنند، چه محكوميت شيريني!

دكه
تيم ملي صفحات اول!
031404.jpg
031407.jpg
031410.jpg
031413.jpg
قصد داشتيم بهترين صفحات يك روزنامه هاي مهم سال 1383 را از ديدگاه گردانندگان اين روزنامه ها معرفي كنيم. منظور از مهم ترين همان پرتيراژترين هاست. از جمله همشهري، ايران، جام جم، شرق و روزنامه هاي قديمي كيهان و اطلا عات و... اما به قول معروف، ولي افتاد مشكل ها!
مثلا  سردبير جام جم از معرفي يك شماره خاص به عنوان بهترين صفحه يك اين روزنامه با اين توجيه كه احتمالا  تعريف از خود قلمداد مي  شود، خودداري كرد، گرچه خسرو قديري، دبير تحريريه همشهري بعد از كمي مكث به شماره اي اشاره مي  كند با پوشش گزارش اختصاصي طرح بررسي گرمايش جهاني كه هشداري بود تكان دهنده از احتمال وقوع بزرگترين فاجعه طبيعي تاريخ. اين مطلب 14 ساعت قبل توسط نيويورك تايمز چاپ شده بود و بقيه رسانه ها 10 ساعت بعد اقدام به انعكاس اين خبر كردند. پس صفحه اول 6 بهمن، از ديد آقاي قديري بهترين جلد همشهري است.
حسين شريعتمداري، مدير مسوول روزنامه كيهان بعد از چند تماس تلفني بالا خره تسليم اصرار ما مي  شود: انتخاب مشكل است. چون طبيعتا انتخاب بهترين در فاصله يكسال كار آساني نيست و احتياج به حضور ذهن و ياد آوري دارد. با اين حال و با وجود اينكه پاسخ في البداهه آسان نيست، من صفحه دوشنبه 11 اسفند را به دليل تيتر و عكسي كه داشت انتخاب مي  كنم. اين صفحه پوشش كامل تظاهرات 2 ميليوني مردم لبنان است: با توجه به حساسيت، اهميت خبر و تيتر اول، اين مي  تواند يكي از بهترين صفحات ما باشد.
روزنامه ايران، يك روزنامه تاثيرگذار در حوزه سياسي و اجتماعي است، اما هيچكس نيست كه به توانايي بچه هاي حوادث اين روزنامه ايمان نداشته باشد. انتخاب مشترك ما و كسري نوري، سردبير خوشفكر اين روزنامه كه مثل همه ما حضور ذهن دقيق نداشت، مربوط به روزي است كه بيجه، قاتل مخوف پاكدشت به دام پليس افتاد؛ بيجه اي كه قرار بود ديروز اعدام شود... تاريخ اين صفحه را يادداشت كنيد كه تاريخي است. اين صفحه نه از بابت زيبايي كه به دليل ايست انتخاب شده است.
محمد قوچاني، سردبير شرق درگير كارهاي آخر سال بود و سخت پيدايش كرديم. اول گفت نمي  دانم ولي بعد قول داد كه فكري به حال ما بكند. شرق كه امسال صفحات اول را بيشتر سياسي بست با گرافيك مناسبش جزو چشم اندازهاست: صفحه اولي كه عكس آقاي روحاني را در حال نوشيدن يك ليوان آب چاپ كرديم بسيار اثرگذار بود. البته تصوير اين عكس محصول خبرگزاري فارس است ولي انتخاب هوشمندانه آن براي تيتر ايران تعليق را پذيرفت صفحه اي را شكل داد كه در ذهن قوچاني به عنوان يكي از بهترين ها باقي مانده است. قوچاني مي  گويد: آقاي روحاني بعد از جلسه بعدي گفته بود از ترس خبرنگارها آب نخوردم !
ايران تعليق را پذيرفت. حسن روحاني گفت ديگر آب نمي  خورم. به لحاظ اثردهي.

پيشنهادهاي نوروزي
تقريبا همه نشريات شماره نوروز خود را حال و هوايي عيدانه منتشر كرده اند. اينها پيشنهاد هاي ما است، بخوانيد و لذت ببريد:
031416.jpg
همشهري جوان
بر خلا ف شماره هاي قبلي، جو حاكم بر شماره ويژه نوروزي تا حدودي فانتزي است. بخش اعظم مجله را معرفي چهره هاي ورزشي، هنري و... سال به زبان طنز تشكيل مي  دهد. البته شايد اشانتيوني كه لا ي روزنامه ديروز پخش شد و جاي بقيه ضميمه ها را ترك كرد به دليل خستگي كمي متفاوت با هفته نامه اصلي بود، از روي اين ضميمه مجاني روي ضميمه اصلي قضاوت نكنيد كه بلا  فاصله بعد از فروردين با خواندن اولين شماره سال متوجه ميشويد مجله يعني چه! نكته : اينكه ما براي جوان تبليغ مي كنيم به خاطر هم خانواده بودن نيست، ارزشش را دارند!
شرق
ويژه نامه نوروزي شرق رايگان است، اما اگر روي صفحه يك روزنامه عادي را بخوانيد با قيمت 600 تومان روبه رو مي  شويد كه مي  كند به عبارتي 450 تومان براي اين ويژه نامه رايگان. شرق 200 صفحه مفيد است (آگهي دررفته) با عكس ها و مصاحبه هاي متنوع. در اين ضميمه مي  توانيد مصاحبه اي تازه را با هاشمي رفسنجاني بخوانيد كه وعده داده است تا چند ساعت قبل از مهلت نهايي ثبت نام نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري آينده تصميم خواهد گرفت.
031401.jpg
جهان فوتبال
كاريكاتور روي جلد كه كار احمد عرباني است و اسم ابراهيم افشار و اردشير لا رودي روي جلد ويژه نامه 36 صفحه اي جهان فوتبال باعث درخشش آن روي كيوسك روزنامه فروشي ها مي  شود.
آنهايي كه ايام عيد دو يا سه سال قبل را با ويژه نامه هاي جهان فوتبال سپري مي  كردند، با ويژه نامه متفاوتي روبه رو شده اند. بيشتر صفحات به خاطره نگاري اختصاص دارد و اين نكته كه آن قديم ها فوتبال لطف و صفاي ديگري داشت. به هر حال بين ورزشي ها، جهان فوتبال حتي با اين شكل و شمايل هم قابل توجه است.
ايران جمعه
نكته اش اينجاست كه موسسه ايران بعد از چندين سال براي اولين بار اقدام به انتشار يك ويژه نامه درست و حسابي و مجزا براي عيد كرده است. اول قرار بود ويژه نامه به صورت مجله منتشر شود كه به خاطر كمبود وقت از اين كار صرفنظر شد. سهم خانواده از اين ويژه نامه 16 صفحه هنر، 16 صفحه رويي و 32 صفحه كودك (در قطع كوچكتر) است كه از ديروز روي دكه روزنامه فروشي ها قرار گرفت.
سروش
معمولا  هر سال بهترين و جامع ترين اطلا عات مربوط به برنامه هاي نوروزي تلويزيون را مي  توان در ويژه نامه نوروزي سروش سراغ گرفت. تازه ترين شماره مجله سروش يك دايره المعارف كامل برنامه هاي تلويزيوني است.
031398.jpg
فيلم
۲۱۰ صفحه ويژه عيدانه سينمايي براي آنهايي كه در تمام اين سال ها فيلم خواندن را گاهي به فيلم ديدن ترجيح مي  دادند. در طراحي روي جلد از برگ و سيب و ماهي و سكه كه نشانه هاي عيد و بهار است، در كنار چند فريم كه ساده ترين و دم دست ترين نشانه سينماست استفاده شده است. البته جاي طنز سينمايي همچنان به سياق سال هاي اخير در اين شماره نيز خالي است. با اين حال وقتي اين مجله دوست داشتني و نوستالژيك را ورق  مي  زني، بوي عيد و سينما از آن برمي خيزد.

خبرسازان
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
در شهر
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  در شهر  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |