يكشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۶۴
دستورالعمل مركز بهداشت شهرداري تهران در مورد نگهداري حيوانات در پارك ها
اتاق زايمان براي خرس  و شير
031512.jpg
آناهيتا دروديان- حيوانات داخل قفس از يك حق طبيعي محروم هستند؛ آزادي. اگر به اختيار خودشان بود، هرگز حاضر نمي شدند در قفس هاي تاريك و كوچك زنداني شوند، حتي به قيمت دستيابي ما به اهداف آموزشي. آموزش معمولا  در اين خلا صه مي شود كه نام حيوان چيست، چند دست و پا دارد، چه مي خورد و ... در اين ميان آموزش به پسربچه اي شيطان كه با سنگ و چوب موجب آزار و اذيت حيوانات مي شود، رنگ مي بازد. از همه اينها كه بگذريم، مي رسيم به وضعيت بد و غير استاندارد محل نگهداري حيوانات. زندگي بعضي از آنها به قدري اسفبار است كه هر بيننده اي را متاثر مي كند. مردم سري تكان مي دهند و بعد از چند روز فراموش مي كنند چه ديده اند. شايد بدبختي حيوانات قفس در ميان فقر و فلا كت آدم ها گم مي شود.
ضوابط جديد
در اين ميان شرايط نامناسب اين مكان ها باعث شد تا مركز بهداشت كار شهرداري تهران تصميم بگيرد طي دستورالعمل ضوابط بهداشت و ايمني محل نگهداري حيوانات در پارك هاي شهر تهران اقدامات نظارتي را در اين مورد انجام دهد. علا وه بر آن سلا مت بازديدكنندگان، كاركنان محل نگهداري حيات وحش و نيز وجود بيماري هاي مشترك بين انسان و دام هم مزيد بر علت شد تا اين ضوابط تدوين شوند.
اما با نگاهي به اين دستورالعمل ممكن است كمي تعجب كنيد. مثلا  اينكه محل نگهداري حيوانات بايد مجهز به اتاق زايمان باشد. در هنگام ساخت قفس ها چنين مواردي پيش بيني نشده و اكنون هم اجراي آن كمي دشوار است. اين حيوانات بيچاره فضاي كافي براي قدم زدن هم ندارند، چه برسد به اتاق زايمان!
به هر حال اين ضوابط در خيلي از كشورهاي دنيا در حال اجراست و در تنظيم قوانين سعي شده كه همه موارد موردنياز در نظر گرفته شود.
نوروزي — مسوول روابط عمومي شركت شهر سالم — در اين باره مي گويد: اين دستورالعمل شامل 3 بخش است: وظايف متصديان محل هاي نگهداري حيوانات كه در آن وظايف و تعهدات پيمانكاران و كاركنان اين مكان ها مشخص مي شود، ضوابط بهداشت و ايمني محل هاي نگهداري حيوانات و اطلا  ع رساني و آموزش به بازديدكنندگان.
موارد اين دستورالعمل دقيق و جامع است و به جزئيات هم توجه دارد اما به گفته نوروزي، شركت مذكور فقط مسووليت نظارت و اعلا م كمبودها و ضعف ها را از طريق ارزشيابي برعهده دارد و پيمانكاران را نسبت به رفع نقص ها آگاه مي سازد.
در حقيقت نگهداري و مراقبت حيات وحش پارك ها از سوي شهرداري به پيمانكاران واگذار مي شود و اگر وضعيت كاري آنها در پايان قراردادشان مورد قبول شهرداري نباشد، تعويض خواهند شد. بنابراين نظارت بر اجراي اين ضوابط برعهده شهرداري است تا پيمانكاران به رعايت اصول و مقررات ملزم شوند.
ساير ضوابطي كه در اين دستورالعمل به چشم مي خورد مواردي است در ارتباط با مواد خوراكي و آشاميدني، وجود جعبه كمك هاي اوليه در پارك ها، حضور امدادگر در محل نگهداري حيوانات، جدا كردن ظروف زباله و لا شه حيوانات، بازيافت آب، استفاده از سموم كم خطر براي مقابله با بندپايان، تنظيم درجه حرارت، تهويه و ايجاد روشنايي مناسب، وجود در  هاي محكم براي قفس ها به همراه متصديان، ايمني برق، حفاظ براي جلوگيري از ورود كودكان، تابلوهاي هشداردهنده، گروه بندي حيوانات و ...
ارزشيابي
در ارزيابي پارك هايي كه داراي محل نگهداري حيوانات هستند، موزه دارآباد مقام اول را كسب كرد؛ با امتياز 77 درصد و وضعيت خوب. اين ارزشيابي در 4پارك تهران در مناطق 1، 6، 3 و 22 از تاريخ 83/9/30 تا 83/10/9 انجام شد و پارك هاي ساعي و ملت هم با امتياز 60 و 67 درصد در وضعيت متوسط قرار گرفتند و بالا خره پارك چيتگر با نمره 48 درصد ضعيف اعلا م شد.
اما اين امتيازها چگونه به دست آمده اند؟ بدين منظور كارشناسان پايگاه هاي بهداشت و ايمني مراكز بهداشت و درمان مناطق مختلف به اين پارك ها مراجعه كردند و با توجه به فرم هايي، وضعيت موجود ارزيابي شد.
سپس اطلا عات مندرج در اختيار مركز بهداشت كار شهرداري تهران قرار گرفت. بعد از تجزيه و تحليل اطلا عات، امتيازبندي هر محل انجام و شهرداري مناطق و مسوولا ن نگهداري پارك ها از نواقص و مشكلا ت آگاه شدند.
اما نتيجه گيري كلي از ارزيابي شرايط نگهداري حيوانات در اين پارك ها نشان مي دهد كه ميانگين وضعيت بهداشت و ايمني و لباس كار كارگران با كسب امتياز 74درصد در وضعيت مطلوب قرار دارد. تمامي گونه هاي حيات وحش نيز به موقع تحت واكسيناسيون قرار گرفته اند.
اما 75 درصد محل نگهداري حيوانات فاقد سيستم تصفيه و دفع مناسب فاضلا ب هستند و در زمينه هايي چون اطلا ع رساني و آموزش به بازديدكنندگان ضعف هايي وجود دارد؛ مانند آگاه كردن مردم نسبت به خودداري از تماس با حيوانات و رعايت جنبه هاي بهداشتي و ايمني. در زمينه گذراندن دوره هاي آموزشي توسط پرسنل اين پارك ها نيز مشكلا تي هست و در كل 50 درصد آنان دوره هاي آموزشي بهداشت و ايمني را گذرانده اند.از لحاظ نظافت عمومي نيز امتياز 88 درصد نشان مي دهد كه وضعيت مناسب است.

موش ها آلماني و ژاپني مي دانند
031521.jpg
پژوهشگران با بررسي ساز و كار مغز موش دريافته اند اين جانور مي تواند 2 زبان را بر اساس ويژگي هاي آوايي آن از يكديگر تشخيص دهد. به گزارش پايگاه اينترنتي اروپا، پژوهشگران مي گويند موش ها مي توانند الگوهاي منظمي را از نشانه هاي عروض در گفتار، اقتباس كنند. در آزمايشي كه روي 16 موش در موقعيت هاي مختلف به عمل آمد مشخص شد آنها قادرند با اقتباس نشانه هاي كليدي سخن گفتن، حتي محاورات آلماني را از ژاپني تشخيص دهند، بدين صورت كه موش هايي كه به زبان آلماني شرطي شده بودند به زبان ژاپني پاسخ نمي دادند.
شرطي شدن روشي براي يادگيري با استفاده از قوانين تقويت مثبت و منفي و دوري از تنبيه و دريافت پاداش است.

قديمي ترين فسيل خرگوش
حضور خرگوش ها روي كره زمين خيلي پيشتر از آن چيزي است كه بتوانيد تصورش را بكنيد و قدمت آنها دست كمي از دايناسورها ندارد.
اخيرا در كشور مغولستان اسكلت خرگوشي پيدا شده است كه تاريخ آن به 55 ميليون سال پيش برمي گردد. اسكلت كشف شده بسيار كامل است كه اطلا عات ارزشمندي را در اختيار محققان قرار داده است.اسكلت قبلي كه از پستانداران جفت دندان پيدا شده بود مربوط مي  شود به 25ميليون سال قبل. با در نظر گرفتن اين 55 ميليون سال قدمت، قوانين مربوط به يكي ازدوره هاي زمينشناسي به نام KT كاملا  به هم خواهد ريخت، چون به عقيده زمين شناسان حضور پستانداران جفت دندان بعد از اين دوره بوده است.
به نظر مي  رسد قدمت خرگوش ها در حال نزديك شدن به قدمت 65 ميليون ساله دايناسورها باشد. شايد هم روزي از آن پيشي بگيرند.

فيل و ببر در كنيا، شير و اسب آبي در تايلند
دولت كنيا در نظر دارد كه بيش از 300 راس از حيوانات نادر خود شامل فيل ها، اسب ها ي آبي، شيرها و كرگدن ها را با تعداد كمي از ببرهاي آسيايي تايلند و جانوران ستبر پوست كرگدن و فيل) كه با مهارت آنها را آموزش داده اند، مبادله كند
نايروبي: دولت كنيا بر اساس طرحي در نظر دارد با به خطر انداختن حيات وحش، صدها راس از حيوانات كمياب خود را به تايلند ارسال كند كه همين امر زنگ خطري براي حيات وحش به شمار مي  رود و موجب انتقادهاي شديدي از سوي طرفداران حفاظت محيط زيست شده و نگراني مقامات جهانگردي را درپي داشته است. به گفته مقامات بر اساس اين طرح، دولت كنيا در نظر دارد كه بيش از 300 راس از حيوانات نادر خود شامل فيل ها، اسب ها ي آبي، شيرها و كرگدن ها را با تعداد كمي از ببرهاي آسيايي تايلند و جانوران ستبر پوست كرگدن و فيل) كه با مهارت آنها را آموزش داده اند، مبادله كند. اين توافق سال گذشته در جريان ديدار رئيس جمهور كنيا از تايلند صورت گرفت. اين مساله ابتدا توجه كمي را به خود جلب كرد تا اينكه مخالفان در جهت بهزيستي حيوانات، با اعتراض ها و پافشاري خود، مانع از انجام اين توافقنامه شدند. يك مقام رسمي در خدمات حيات وحش كنيا )KWS در اين باره گفت: حدود 30 گونه مختلف از اين حيوانات را كه در پارك هاي طبيعي و حيات وحش ها نگهداري مي  كردند به دام انداخته و آنها را به پارك هاي حيات وحش در تايلند شمالي انتقال داده اند. يك مقام رسمي دولت تايلند اظهار داشت، اين يك تصميم سياسي است كه در زمان ديدار آقاي كيمباكي در ماه اكتبر از تايلند صورت گرفت و ما در نظر داشتيم كه چندگونه از ببرها و فيل هاي آموزش ديده را به آنها بدهيم. وي همچنين افزود: هر چند كه ممكن است به علت پاره اي اشكالا ت، همچون تهيه مكان مناسبي براي اين حيوانات و زندگي كردن آنها در قفس و اسارت در خارج از كشور، روند انتقال آنها را به تاخير بيندازيم. اين مقام مسوول خاطر نشان كرد كه كارشناسان سازمان )KWS مخالفت خود را نسبت به اينگونه رفتار با حيوانات و انتقال آنها از زيستگاه هاي طبيعي شان به باغ وحش ها و تحت تاثير قرار دادن رفاه و بهزيستي اين حيوانات اعلا م داشته اند. در اين ميان طرفداران حفاظت محيط زيست اظهار داشتند كه اينگونه رفتارها ظلم و تعدي نسبت به حقوق حيوانات است و اجراي اين طرح به حيوانات آسيب وارد و تلا ش هاي آنان را براي حفاظت از حيات وحش بي  اثر مي  كند؛ همچنين به بخش جهانگردي و گردشگري دولت كنيا كه به شدت متكي به پارك هاي طبيعت وحش است لطمه مي  زند.
آنها اعلا م كردند كه دولت كنيا معامله و رفتار بدي را در پيش گرفته است و از استرداد حيوانات و گونه هاي غيربومي استقبال مي  كند، چرا كه هيچ نيازي به آنها و تجربه مربي هاي تايلندي اين حيوانات ندارد. اين طرح به كلي وحشتناك است اين مطلب را كارشناس معروف حيات وحش داپهن شلدريك مي  گويد؛ كسي كه در منطقه كنيا و در اين زمينه بيش از 50 سال است كه فعاليت مي  كند. در كنيا حيات وحش از سوي شكارچيان غيرمجاز و سگ هاي شكاري كه براي تفنن اين كار را انجام مي  دهند، تحت فشار قرار گرفته و دولت به طور كلي از اين نوع گرفتاري و دردسري كه حيوانات با آنها مواجه هستند قافل است. شلدريك مي  گويد: اين وحشيانه است كه حيوانات را از زيستگاه هاي طبيعي شان به قفس هاي سربسته منتقل كنند.
وي مي  افزايد: ما نيازي به اين ببرها نداريم آنها حيوانات بومي ما نيستند) و تربيت كردن فيل ها به معني استفاده غير مجاز از اين حيوانات است، ببرها تا زماني كه يك مكان دايمي برايشان در نظر بگيرند در باغ وحش )KWS نگهداري خواهند شد و فيل ها نيز زير نظر مربيان تايلندي تحت تعليم قرار مي  گيرند، به طوري كه نسبت به ديگر گونه هاي آسيايي كه از آنها به عنوان باربر استفاده مي  كنند عذاب و سختي بيشتري را تحمل مي  كنند. مقامات دولت كنيا در حالي از اين توافق و تبادل حيوانات دفاع كردند كه ازدياد جمعيت اين گونه ها را عاملي براي گرفتاري دولت عنوان كرده اند. جك گريوس مك، رئيس هيات جهانگردي و گردشگري كنيا اظهار داشت كه اين امر مي  تواند موجب زير سوال رفتن تجارت قانوني در حيات وحش شود و احتمال دقت و مراقبت منفي را ايجاد كند و اين نگراني وجود دارد كه جاروجنجال سازمان هاي بين المللي رفاه و بهزيستي حيوانات چهره منفي و تاثير نامطلوب و بدي را براي منابع و طبيعت گردشگري و جهانگردي خارجي ما داشته باشد. اما شلدريك بيشتر از اين مطمئن بود و معتقد است كه بهزيستي حيوان چهره خيلي مهمي براي گردشگري است و دولت بايد آن را لغو كند، در غير اين صورت بخش صنعت جهانگردي صدمه خواهد ديد. وي افزود با توجه به اعتراضات شديد طرفداران محيط زيست به نظر مي  آيد كه هر چه زودتر كارشناسان كنيا قبل از آن كه اوضاع و احوال محل زندگي جديد اين حيوانات را در پارك وحش ماي هيا در ايالت كيانگ ماهي تايلند بررسي و آنجا را ترك كنند. طرفداران محيط زيست پيش از اين هم نسبت به طرح پارلمان كنيا مبني بر اينكه افراد و سگ هاي شكاري مجازند به عنوان تفنن و سرگرمي حيوانات وحشي را شكار كنند، اعتراض خود را اعلا م كردند. در اين طرح همچنين به كشاورزان اجازه داده شد، حيوانات وحشي را كه در مزارع و روستاهاي آن سرگردان شده اند بكشند، اما كيباكي، رئيس جمهور كنيا اين اصلا حيه ها را در متمم هاي قانون اين كشور رد كرد.
ترجمه: هادي لطف اللهي

باغ پرندگان سهرين
031518.jpg
قرار است با همكاري اداره حفاظت محيط زيست استان زنجان، يك باغ پرندگان در سهرين ايجاد شود. دشت سهرين در منطقه سرخ آباد در شمال شرقي زنجان واقع است و يك منطقه بكر طبيعي است كه علا وه بر تنوع گياهي منحصر به فرد، حيات وحش غني دارد.
اين پروژه، يكي از طرح هاي جامع گردشگري استان زنجان است. ابوالفضل عجلي، كارشناس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين باره مي گويد: باغ پرندگان در زميني به وسعت 70 هكتار ايجاد مي شود و همه پرندگان آن، گونه هاي بومي منطقه هستند. پرندگاني مانند قوش، باقرقره، عقاب، شاهين و لك لك در دشت سهرين به وفور يافت مي شوند.

ا يران جهاني در يك مرز
اگر يادتان باشد سال پيش خبري از آغاز طرح مستندسازي از طبيعت ايران چاپ كرديم. اين طرح را دو سازمان غيردولتي به نام هاي موسسه طبيعت و جمعيت زنان مبارز با آلودگي محيط زيست در دست اجرا دارند، البته با كمك هاي صندوق جهاني گونه هاي در معرض خطر .GEF اين طرح سال گذشته يعني سال 82 به تصويب رسيد. بعد از آن تفاهمنامه اي بين UNDP و اين دو NGO به امضا رسيد و با همكاري سازمان حفاظت محيط زيست، دانشكده محيط زيست دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتي شاهرود، گردشگري سمنان و فرمانداري شاهرود كار آغاز شد.
هدف از اجراي اين طرح ايجاد يك مركز اسناد تصويري از طبيعت ايران كه بتواند در دسترس محققان و دانشجويان قرار گيرد در قالب يك پروژه 12ساله در 6 فاز از تنوع زيستي كشور كه فاز اول آن تصويربرداري از مناطق خارتوران، خوش ييلا ق، گلستان و ميانكاله و بررسي جوامع محلي و دانش بومي است. در اين طرح علا وه بر تنوع اقليمي، تنوع فرهنگي و قومي، تنوع پوشش گياهي، تنوع پوشش جانوري، ديرينه شناسي و اكوتوريسم هم مورد بررسي قرار خواهد گرفت. محمدعلي اينانلو، مستندساز كهنه كار صدا و سيما كه تصويربرداري از مناطق را در قالب اين طرح چند ماهي است آغاز كرده، مي  گويد: در گلستان به لحاظ تصويربرداري موفق تر از بقيه استان ها بوديم. زمان، سوژه ها و مكان براي تصويربرداري خيلي مهم است.
اگر ما يك ماه را از دست بدهيم يك فصل و يك سال را از دست داده ايم، چرا كه تصويربرداري از بعضي فعاليت هاي زيستي خاص گونه ها بايد در زمان محدود، شايد كمتر از 15 روز انجام پذيرد و براي ما خيلي پيش آمد كه به دليل اشكال تراشي هاي اداري از كارمان عقب مانديم. البته اين را هم بگويم كه از همان شروع پروژه يعني شهريور 82 همكاري استان گلستان با ما با اين حال كه قرارداد نداشتيم خيلي زود شروع شد. آقاي مهاجر با استفاده از اختيارات مدير كلي شان خيلي به ما كمك كردند.
البته كار تصويربرداري رسمي اين پروژه از منطقه خارتوران و خوش ييلا ق استان سمنان از آبان ماه 82 شروع شده است. كار تصويربرداري پاييز و زمستانه اين منطقه به اتمام رسيده و تا حالا  با 1200 دقيقه تصوير 70 درصد فاز اول كار انجام گرفته است.
لا زم به ذكر است بودجه لا زم براي انجام كامل اين طرح 150 ميليون تومان است و فقط 50 هزار دلا ر آن از طرف GEF پرداخت شده و 100 ميليون تومان ديگر بايد از بودجه استان ها تامين شود.

مضرات سدهاي آبي
اريك دو كمين يكي از محققان زيست محيطي مي گويد: همگان بر اين باورند كه انرژي حاصل از نيروگاه هاي آبي از نيروگاه هايي كه از سوخت فسيلي استفاده مي كنند، آلودگي كمتري توليد مي كنند اما واقعيت طور ديگري است. نتايج يك تحقيق كه به زودي منتشر خواهد شد حاكي از آن است كه سد كورااونا در برزيل در سال 1990، 3/5 برابر يك نيروگاه نفتي به اتمسفر صدمه زده است. سدهاي آبي بيش از نيروگاه هاي نفتي گازهاي گلخانه اي توليد مي كنند و چه بسا در برخي موارد دي اكسيد كربن بيشتري توليد مي كنند.

راز جنگل هاي حرا
اين درخت مقاوم و ارزشمند، باعث حفظ حيات و عدم فرسايش زمين در سواحل مي شود
دولت هاي كشورهايي كه بدترين آسيب را از فاجعه اسفبار سونامي اخير ديدند، طرحي را اعلا م كردند كه بر اساس آن در سرتاسر سواحل خود اقدام به كاشتن جنگلي از درختان حرا كرنا) مي كنند.
آنها اطمينان يافتند كه اين درختان، زندگي انسان ها و موجودات زنده را نجات داده اند. همچنين اين طرح ممكن است موجب بهبود شيلا ت در طول اقيانوس هند شود. با توجه به يكي، دو دهه اخير كه به خاطر احداث راه هاي ارتباطي براي توريست ها و محل هاي پرورش ميگو جهت تامين نيازهاي فلا ت هاي غربي و ديگر شهرك هاي اطراف، درختان جنگلي اين مناطق را قطع كرده بودند و اين سواحل تبديل به زمين هاي باتلا قي انبوهي شده بود. شواهد و مدارك اوليه نشانگر آن است كه در آن ناحيه، درختان حرا به طور شگفت انگيزي سالم مانده اند و در برابر امواج خشمگين دريا مقاومت كرده اند، به طوري كه تعداد كمي از اين درختان دچار حادثه شده اند. اين درختان جنگلي نقش يك حفاظ و حايل را در حيات منطقه ايفا كرده اند. برپايه اين گزارش، 5 روستا در سواحل ايالت ايزه اندونزي محفوظ مانده بودند و فقط 4 نفر در سايميوليوي ايسلند كشته شده اند و درآنجا با وجود اينكه فاصله درختان كرنا از مركز دريا لرزه فقط 30 مايل بوده است، سالم مانده اند. همچنين يك مقام نظامي در هند گفت: ما هم بايد در سرتاسر سواحل خود اقدام به كاشت گياهان مختلف كنيم. در جاهايي از جهان كه درختان كرنا را قطع كرده اند، خطوط ساحلي دستخوش فرسايش و به طور سريع درحال نابود شدن هستند.

خرس قطبي به تاريخ مي پيوندد؟
در جديدترين بررسي صورت گرفته توسط سازمان جهاني حفاظت مشخص شده است تغييرات آب و هوا ظرف 20 سال آينده به سطح خطرناكي خواهد رسيد.
بازنگري مدل هاي شبيه سازي شده آب و هوا نشان مي  دهد، اگر هيچ كاري صورت نگيرد طي سالهاي آتي دماي كره زمين 2 درجه گرمتر از دوران پيشاصنعتي خواهد شد. چنين تغييري در قطب منجر به آب شدن يخ تابستاني دريا، از بين رفتن موجودات قطبي، بعضي از انواع تندراها و تغييرات اساسي در شيوه زندگي اسكيموها و ديگر ساكنان قطب خواهد شد.
به گفته دكتر مارك نيو اگر كره زمين 2 درجه گرمتر شود دماي هوا در قطب حدود 3برابر اين ميزان گرمتر خواهد شد. يكي ديگر از پيامدهاي جدي گرم  شدن كره زمين بر اثر گازهاي گلخانه اي، كاهش برف و يخ در قطب شمال است كه به نوبه خود گرماي بيشتري توليد خواهد كرد، چرا كه برف و يخ، بيشتر اشعه خورشيد را منعكس مي كنند، در حالي كه خاك و دريا بيشتر تشعشات را جذب مي كنند.
زيست بوم قطب شمال و ساكنان آن در خط مقدم عواقب تغيير آب و هوا قرار دارند.
گرمايش جهاني به شيوه سنتي زندگي اسكيموها را از بين برده و خط بطلا ني بر فرهنگ اشتراكي غذا و شكار كشيده است.
آنچه كه زماني يخ دريايي تابستان نام داشت با سرعت 9/6 درصد در هر دهه ذوب مي شود و اگر اين روند ادامه يابد تا پايان قرن حاضر اين يخ هاي دايمي به طور كامل از بين خواهند رفت كه به معناي نابودي خرس ها و فك ها است و تهديدي براي امنيت غذايي بومياني است كه آنها را شكار مي كنند.
بررسي هاي ديگر نشان مي دهد بيش از 60 درصد جنگل هاي شمالي كه زيستگاه  اصلي پرندگاني همچون زاغ، زرد پره برفي، شاهين، مرغ غواص، آبچليك و پرستوي دريايي است از بوته هاي تندرا پوشيده شود. پرندگان مهاجر مهمترين محل تخمگذاري خود در قطب را كه بر تنوع زيستي سراسر دنيا تاثيرگذار است از دست خواهند داد.
اگرهرچه زودتر كاري صورت نگيرد، پس از چندي ديگر قطبي باقي نمي ماند. خرس هاي قطبي به تاريخ خواهند پيوست و فرزندان ما فقط در كتاب ها درباره شان مي خوانند.
دكتر كاترينا كاردوسو سرپرست برنامه ريزي انرژي هاي ادامه پذير اظهار داشت: براي حفظ اكوسيستم  بي نظيري مثل قطب بايد ميانگين دماي كره زمين زير 2 درجه باشد و به جاي استفاده از سوخت هاي فعلي، انرژي هاي كارآمد و قابل تجديد به كار گرفته شود.

بهمن در كوه كمرخاني
031524.jpg
البته اين خبر كمي قديمي شده ولي به خواندنش ميارزد. اين بار خياط هم دركوزه افتاد و خودرو سازمان محيط زيست زير بهمن ماند.
بارش برف هاي سنگين زمستاني امسال باعث سقوط بهمن هاي پراكنده اي در گذرگاه هاي كوهستاني اطراف تهران شد. از جمله در منطقه حفاظت شده ورجين كه امسال محيط بانان آن روزهاي سخت و پركاري را پشت سر گذاشتند و براي جلوگيري از خروج حيات وحش و گرفتاري آنان در جاده ها و باغ ها و حصارها، تعليف دستي چهارپايان علفخوار و مراقبت از راه ها براي جلوگيري از اقدام شكارچيان قاچاق كه احتمالا  با استفاده از موقعيت و پايين آمدن حيوانات قابل شكار در اطراف ارتفاعات ممكن بود دست به شكار اين جانوران بزنند، به  گشتزني وكار شبانه روزي مشغول بودند.
از جمله، خودرو رئيس و چند نفر از محيط بانان اداره محيط زيست شميرانات ضمن گشتزني در منطقه ورجين در كوه كمرخاني رودبار قصران، در ساعت 6 صبح دچار ريزش بهمن شد و زير آوار برف گرفتار گرديد. به قرار اطلا ع، خوشبختانه هيچ آسيبي به سرنشينان وارد نيامد و پس ازچند ساعت تلا ش عوامل راهداري، بعدازظهر همان روز از زير بهمن بيرون كشيده شد.
در عكس فيروز اكبري فلا حي، رئيس محيط زيست شميرانات كه پس از نجات، خود به جمع امدادگران براي برف روبي و بيرون كشيدن خودرو از زير برف پيوسته، ديده مي شود.
كشف تازه در مورد اهميت درخت كرنا در محيط زيست

دلفين معمولي
Delphinus delphis
خانوادهدلفين ها:Delphinidlae
راسته نهنگ ها:Order Cetacea
031515.jpg
اين نوع دلفين به واسطه علا قه خاصش به همراهي كردن كشتي ها كه ضمنا با پرش و حركات بازيگوشانه همراه مي شود شهرت فراوان پيدا كرده است. دلفين معمولي داراي پوزه اي است منقار مانند، كه جدايي آن از پيشاني مشخص است. حيواني بسيار قشنگ و يكي از سريعترين آبزيان است، چون سرعتش تا 65 كيلومتر در ساعت ضبط شده است. طول بدن دلفين معمولي بين 2/1 تا 2/6 متر است، معدل وزن آن بالا ي 80 كيلوگرم و حداكثر به 136 كيلوگرم رسيده و غذاي آن انواع مختلف ماهيان است

محيط زيست
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |