سكه در نوسان
بازار طلا و سكه در روزهاي ابتدايي سال 84 تغييرات خاصي را در پي نداشته است و گويا در حال حاضر از نوسانات متعدد مصون مانده است.
سكه طرح قديم از قيمت 124 هزار و 500 تومان به 125 هزار و 500 افزايش يافته. طرح جديد در حركتي معكوس با يكهزار تومان كاهش قيمت به 102 هزار تومان رسيده است. نيم سكه و ربع سكه نيز با افزايش 200توماني مواجه شده. به اين صورت كه قيمت نيم سكه 50هزار و 200 تومان و ربع سكه 30 هزار و 200 تومان است.
در اين بين قيمت جهاني طلا تغييرات عمده اي را داشته است به طوري كه هر اونس طلا با 1/70 دلا ر كاهش به 430180 دلا ر رسيده است.
در شرايطي كه دلا ر آمريكا به عنوان يكي از رايج ترين ارزهاي خارجي در بازار كشور طي ماه هاي اخير با كاهش يك توماني، 891 تومان قيمت گذاري شده است، يورو واحد پول اروپايي كه طي آخرين روزهاي سال 83 با قيمت 1190 تومان به فروش مي رسيد، در سال 84 با 30 تومان كاهش به 1160 تومان نزول كرد. لا زم به ذكر است كه پوند انگليس نيز 40 تومان كاهش قيمت داشته و قيمت آن از 1710 تومان به 1670 تومان نزول كرده است.
كامپيوتر، بالا مي كشد؟
در شروع سال كاري جديد افزايش يا عدم افزايش قيمت رايانه و قطعات آن هنوز مشخص نيست. گويا در ابتداي سال جديد هنوز كسي آمار اجناس خود را اعلا م نكرده و هنوز قيمت رايانه و قطعات آن در سال 84 اعلا م نشده است. اين در شرايطي است كه فروشندگان رايانه معتقدند احتمال افزايش قيمت رايانه و قطعات مختلف آن تا ابتداي تابستان بالا ست و اگر افزايش قيمتي در پيش باشد اين اتفاق تا اوايل فصل تابستان رخ خواهد داد.
منطقي: مجبور شديم؟
نكته قابل توجه سخنراني مطول مـنـوچهر منطقي مديرعامل ايرانخودرو در جمع كاركنان اين شركت اعتراف به فن آوري ضعيف پيكان است.
مديرعامل ايران خودرو مصرف بـــالا ي ســـوخــت، نــداشـتــن استانداردهاي ايمني و پايين بودن سطح كيفيت را از جمله دلا يل توقف توليد پيكان ذكر كرد و گفت: اگر ايران خودرو داوطلبانه اقدام به توقف توليد پيكان نكند اين عوامل ما را مجبور به اين كار خواهد كرد.
در حالي كه تامين قطعات يدكي 2 ميليون پيكان از كارهاي اساسي ايران خودروست، اميد است از اين به بعد بابت كارهاي منطقي هيچ اجباري نباشد!
كرايه تاكسي فرودگاه - مهرآباد، 8 هزار تومان
مــهــر - مجـري طـرح فـرودگـاه بيـن المللـي امام خميني(ره) از انتخاب شركت مسافربري سير و سفر براي حمل مسافران فرودگاه فوق خبر داد و گفت: اين شركت قرار است از 7 نقطه سطح شهر تهران از جمله پونك، مهرآباد، تهرانپارس، ميرداماد و بـيهقـي مسافران هواپيمايي را به فرودگاه امام خميني(ره) يا بالعكس منتقل كند.
وي هزينه حمل مسافر به وسيله تاكسي از فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) به سطح تهران و بالعكس را 8 هزار تومان ذكر كرد و گفت: هزينه حمل مسافر به وسيله اتوبوس نيز در اين مسير يكهزار تومان تعيين شده است كه رقم چندان بالا يي نيست.
با اتمام رنگ آميزي باند و محوطه پروازي فرودگاه امام خميني(ره) عمليات پروازي به صورت آزمايشي با حدود 15 تا 20 پرواز در روز آغاز خواهد شد.
افزايش مستمري زنان سرپرست خانوار
قرار است مستمري زنان سرپرست خانوار و معلولا ن كشور امسال تا 3 برابر افزايش يابد. راه چمني رئيس سازمان بهزيستي كشور مي گويد: ايجاد خانه هاي ايتام و موسسه هاي خيريه براي سامان بخشي به زندگي افراد بي سرپرست از ديگر برنامه هاي ما براي سال جديد است.
يارانه بنزين در جيب خودروسازان
توليد سالا نه يك ميليون خودروي گازسوز در كشور منطبق با تكنولوژي روز مي تواند در يك دوره 20 ساله حدود 120 ميليارد دلا ر در هزينه مصرف انرژي كشور صرفهجويي كند.
مديرعامل سازمان بهينه سازي مصرف سوخت مي گويد: منظور من از خودروي گازسوز، خودروهايي است كه در حال حاضر به صورت دست ساز گازسوز مي شوند. به طور حتم خودروهاي گازسوز در كشور مشتري خواهند داشت. خودروهايي كه مخازن گاز آنها به جاي صندوق عقب زير شاسي قرار گرفته است از نظر ايمني، قدرت و سرعت با خودروهاي بنزيني تفاوت ندارند.
خودروسازان كشور علا وه بر موظف شدن به رعايت استانداردها، قراردادي را با سازمان بهينه سازي به امضا رسانده اند كه در ازاي دريافت مبلغي خودروهاي پرمصرف را از گردونه توليد خارج كنند.
به گفته هاشمي ايران خودرو موظف است از سال 84 ديگر پيكان آردي و پيكان وانت توليد نكند.
هاشمي درباره يارانه بنزين مي گويد: بخش عمده يارانه بنزين به جيب خودروسازان مي رود، راننده پيكان بنزين را 80 تومان نمي خرد بلكه 160 تومان مي خرد زيرا براي طي يك مسافت بايد دو برابر بنزين مصرف كند. پس در حقيقت 30 تا 40 درصد يارانه بنزين به خودروسازان داده مي شود.
او عقيده دارد كه براي مصرف كننده فرقي نمي كند خودروي او با خودرويي عوض شود كه نصف پيكان بنزين مصرف مي كند و قيمت بنزين دوبرابر!