ارايه خدمات جديد براي ارتقاي سطح كيفيت زندگي شهري به تنهايي كافي نيست، اين اتفاق به تلا ش هاي بيشتري نياز دارد كه به شهروندان باز مي گردد مثل ترك عادت هاي متضاد با فرهنگ شهرنشيني
قرار نيست كه امسال هم مثل سال قبل باشد، قرار نيست كه روي خط ممتد حركت كنيم آن هم بدون هيچ صعودي. انتظار اين است كه برنامه هاي سازمان هاي زيرمجموعه مديريت شهري ضمن ارتقاي كيفيت سطح زندگي به مطالبات در حال پيشرفت شهروندان پاسخ دهد.
اگر قرار باشد امسال مان با سال قبل تفاوت چنداني نداشته باشد همان بهتر كه سالي عوض نشود و سال جديد از راه نرسد، چراكه آن وقت تنها تاثير آن در زندگي، اضافه شدن يك سال به عمرمان خواهد بود. به همين دليل هم اين خواسته كه هر كدام از بخش هاي خدماتي تغييرات و تحولا تي در ارايه خدمات خود بدهند و مديران با سياستگذاري هاي جديد به دنبال راه هاي بهتر و تازه تري براي اداره شهر باشند، انتظار زيادي نيست.
اين خدمات جديد البته گاه باعث مي شود تا عادات قبلي ما با سمت و سوي مثبت تا حدودي تغييركند. مثلا اگر زميني خالي در نزديكي محل سكونت تبديل به پارك كوچك محلي شود، ديگر براي رفتن به پارك نياز به صرف وقت زيادي نيست يا اگر به تعداد اتوبوس هاي شركت واحد و قطارهاي مترو افزوده شود، زمان حركت آنها تغيير كرده و فاصله حركت كمتر مي شود. به نمونه هاي بيشتري هم مي شود اشاره كرد؛ وقتي وسيله اي جديد و مدرن براي خدمات شهري وارد مي شود، كاربران و كاركنان عادات كار با وسايل ابتدايي قبلي را بايد فراموش كنند. وقتي جمع آوري زباله تفكيك شود و مواد تفكيك شده از مبدا عازم واحدهاي بازيافت شوند، همه شهروندان بايد عادت دور ريختن كلي و درهم زباله تر و خشك را فراموش و به تفكيك زباله ها عادت كنند. به همين دلا يل هم وقتي برنامه هاي جديد مديران شهري اجرا مي شود، شهروندان هم كم كم بايدآن دسته از شهرنشيني خود را كه به نظر آن مديران نياز به تغييردارند فراموش كنند، شايد رنگ آسمان امسال با آسمان تهران 83 فرق كند.
حمل مسافر بيشتر
با تغيير مديريت سازمان تاكسيراني تهران در روزهاي پاياني سال 83، لا بد منتظر تغيير و تحولا تي در اوضاع تاكسي ها در سال جديد هستيد. اين اتفاق شايد به زودي بيفتد، ا ما هنوز خبري نيست و مسوولا ن تاكسيراني هنوز مشغول ارزيابي اوضاع هستند. با اين وجود سازمان هاي ديگري كه متولي حمل مسافران درون شهري هستند، به دنبال افزايش ظرفيت حمل مسافر در سال جديدند.
شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) از تغيير ساعات كار مترو و كم شدن فاصله حركت قطارها خبر داد. مهندس عبابافي، معاون بهره برداري مترو گفت كه اين تغييرات از اول ارديبهشت ماه اتفاق مي افتد. به گفته او از اول ارديبهشت 84 ساعت شروع سرويس دهي قطارهاي مترو از 6 صبح به 5: 30 صبح و ساعت خاتمه سرويس دهي از 22 به 22: 30 تغيير پيدا مي كند. شركت مترو درصدد است تا با ورود قطارهاي جديد به خط يك و 2 مترو، فاصله زماني حركت قطارها در ساعات اوج ازدحام مسافر از 6 دقيقه به 5 دقيقه كاهش پيدا كند. آنها اميدوارند كه با ورود اين قطارها كه به كولر هم مجهزند و كاهش فاصله زماني حركت، ظرفيت سرويس دهي مترو به شهروندان 30 درصد افزايش پيدا كند.
تغيير فاصله زماني حركت قطار شامل خطوط ديگر هم مي شود. در خط 5 مترو (تهران - مهرشهر) فاصله زماني حركت قطار از 30 دقيقه و 45 دقيقه به 15 و 20 و 30 دقيقه خواهد رسيد كه البته اين فاصله حركت به ساعات اوج شلوغي مسافر در صبح و عصر و ساعات ديگر تقسيم مي شود، ضمن اينكه در خط تهران - كرج كه با اضافه شدن مسير كرج - گلشهر 10 كيلومتر به آن اضافه شده است، با كم شدن فاصله حركت قطارها به 15 دقيقه، 60 درصد به ظرفيت حمل مسافر اضافه مي شود.
حركت قطارهاي مترو بين ايستگاه هاي شهر ري و حرم مطهر هم تغيير مي كند. به اين ترتيب كه در روزهاي شنبه تا چهارشنبه فاصله زماني حركت قطارها از يك ساعت به نيم ساعت كاهش پيدا مي كند. اين كاهش زماني در روزهاي پنج شنبه به 8 دقيقه مي رسد. در ضمن اين مسير در روزهاي تعطيل هم شاهد حركت قطارها از صبح تا شب خواهد بود.
به گفته عبابافي مسوولا ن مترو اميدوارند با برنامه هاي خود در سال 84 ظرفيت حمل مسافر را از روزانه 700 هزار نفر به روزانه يك ميليون نفر برسانند.
معاون بهره برداري مترو در مورد چاره انديشي براي سرويس بهداشتي در ايستگاه ها هم گفت: در حال حاضر برنامه ساخت سرويس هاي بهداشتي در ايستگاه هايي كه محوطه بزرگي دارند، مثل ايستگاه صادقيه، كرج، شهرري، امام خميني و ميرداماد وجود دارد. با ساخت سرويس هاي بهداشتي در اين ايستگاه ها نياز مسافران دست كم در اين 5 ايستگاه رفع خواهد شد.
شركت اتوبوسراني تهران و حومه هم درصدد افزايش ظرفيت حمل مسافر است. نوريان، مديرعامل شركت اتوبوسراني اعلا م كرده است كه اتوبوسراني با اضافه كردن يكهزار دستگاه اتوبوس به ناوگان خود، تعداد اتوبوس ها را از 6500 دستگاه به 7500 دستگاه مي رساند. از اين يكهزار دستگاه اتوبوس، 500 دستگاه ديزلي و 500 دستگاه گازسوز هستند. به گفته نوريان تعداد اتوبوس هاي مگاترانس هم در سال جديد به يكصد دستگاه افزايش پيدا خواهد كرد.
به گفته نوريان اتوبوسراني در سال گذشته روزانه 3 ميليون مسافر را جابه جا كرد كه امسال با افزايش ناوگان اتوبوسراني و بهبود وضعيت ترافيك، انتظار حمل روزانه 4 ميليون مسافر مي رود، البته در ازاي اين افزايش، ناوگان اتوبوس هاي فرسوده هم خارج خواهند شد و در اولين مرحله 500دستگاه از اتوبوس هاي فرسوده از رده خارج مي شوند.
اما آخرين نوآوري اتوبوسراني تهران اجراي طرح GPS و تابلوهاي ديجيتال در چند خط اتوبوس واحد است.
به گفته مديرعامل اتوبوسراني تهران با اجراي آزمايشي طرح GPSدر 3 خط ويژه علا وه بر اطلا ع از موقعيت اتوبوس ها، با نصب تابلوهاي ديجيتال زمان رسيدن اتوبوس به ايستگاه به اطلا ع شهروندان مي رسد.
اين طرح ابتدا در خطوط جمهوري و بهارستان اجرا مي شود.
تابلوهاي بيشتر براي اندازه گيري آلودگي هوا
بركت بهار سبزي و هواي پاك است، هواي پاك موضوعي است كه تهراني ها زياد با آن دست و پنجه نرم كرده اند و گذشت زمان باعث نشده تا از رسيدن به آن چشمپوشي كنند، اما رفاه بيشتر و كمبودهايي كه در بخش حمل و نقل عمومي وجود داشته باعث شده تا گاهي به آن دامن بزنيم. گاهي به بحران برسد و كمتر بتوانيم آسماني آبي و لكه ابرهاي سفيد را در آن ببينيم. يادآوري خاطره بحران 3 روزه تهران بهانه خوبي است براي تماس با دكتر رشيدي، رئيس مركز كنترل كيفيت هوا؛ اينكه سازماني با اين اهميت براي سال 84 و بهبود كيفيت هوا چه برنامه هايي را در نظر گرفته است.
رسيدن به تصوير بهتر از آلودگي هواي تهران، به منظور برداشت بهتر از آلودگي پايتخت باعث شده تا سازمان كنترل كيفيت هوا در بخش سخت افزار به افزايش تعداد ايستگاه ها بپردازد؛ برنامه اي كه دكتر رشيدي در صدر برنامه ها به آن اشاره مي كند. اهميت راه اندازي ايستگاه هاي جديد تا آنجا است كه در آنها علا وه بر آلا ينده هاي معمولي، آلا ينده هاي خطرناك تر، سرطان زا و هيدروكربن هاي حلقوي نيز سنجيده مي شوند تا علا وه بر كاري كه در سال گذشته انجام مي شده، كار جديدي صورت گرفته باشد تا ميزان غلظت آلودگي هواي تهران بهتر سنجيده شود.
دكتر رشيدي، آلودگي صوتي را با توجه به ماهيت متفاوت آن برابر و حتي حساس تر از آلودگي هوا مي داند. به همين خاطر به غير از مناطق 9، 12 و 7، دو منطقه ديگر نيز از نظر اين آلودگي در سال جديد مورد بررسي قرار مي گيرند. منطقه 10 و 17 به احتمال زياد دو منطقه اي هستند كه از نظر آلودگي صوتي از سوي كنترل كيفيت هوا مورد بررسي قرار خواهند گرفت.
فعاليت هاي آموزشي و اطلا ع رساني عمومي موضوع ديگري است كه قرار است اين سازمان در سال 84 به آن بپردازد؛ براي رسيدن به اين هدف تابلوهايي در نقاط مختلف شهر نصب شده بود كه تعداد آنها در سال 84 افزايش مي يابد.
دكتر رشيدي نصب اين تابلوهاي آموزشي را مستلزم مشخصات فني خاص مي داند و مي گويد: اين تابلوها بايد از منظر مناسب شهري برخوردار باشند و از معيارهاي شهرداري تبعيت كنند، به همين خاطر در هر منطقه 3، 4 نقطه در نظر گرفته شده است كه به شهرداري اعلا م شده تا هر منطقه محل موردنظر خود را به سازمان اعلا م كند.
وب سايت سازمان كنترل كيفيت هوا، مناسب ترين منبع براي آگاهي از ميزان آلودگي هواست، به همين خاطر اين سازمان در نظر دارد ضمن مدل سازي آلودگي هواي تهران نسبت به تكميل اين وب سايت اقدام كند.
اولين خيابان بدون ماشين تهران
يكي از سازمان هايي كه قبل از تحويل سال، خبر حضور نوروز و بهار را در سطح شهر نصب كرد، سازمان زيباسازي بود كه تابلوها و بيلبوردهاي آن با طرح ماهي و سبزه و حاجي فيروز در بيشتر قسمت ها به پايتخت رنگ و لعاب ويژه اي بخشيده بود. اين سازمان در با اهميت ترين پروژه سال 83 خود پل هاي مكانيزه را در دست داشت كه در روزهاي پاياني سال گذشته يكي از آنها را در اتوبان افسريه راه اندازي كرد. به همين خاطر وحدتي در ابتداي صحبت هاي خود از راه اندازي 20 پل مكانيزه ديگرتا اوايل تابستان خبر مي دهد كه يكي از آنها اواسط هفته افتتاح خواهد شد.
مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران از افتتاح تعدادي از سرويس هاي بهداشتي در ارديبهشت ماه خبر مي دهد، بد نيست بدانيد ساخت اين سرويس ها از اوايل پاييز آغاز شده بود.
پياده روها و پياده روي موضوعي است كه وحدتي براي سلا مت روح و جسم همواره بر آن تاكيد داشته، به همين خاطر خيابان باغ سپهسالا ر كه از كهنسال ترين خيابان هاي تهران است، ساماندهي خواهد شد تا علا وه بر امكان خريد كفش در اين خيابان، بتوانيد پياده روي در يك خيابان بدون ماشين را تجربه كنيد.
مبلمان هاي جديد شهري و كف سازي خيابان ها و پياده روها و ساماندهي تبليغات موضوعاتي است كه وحدتي به آن اشاره مي كند و قرار است تا نيمه هاي سال جديد به آنها پرداخته شود.
تشكيل سازمان اورژانس زير نظر وزارت كشور
به گفته دكتر علمداري رئيس اورژانس كشور از عمده ترين برنامه هاي اورژانسي در سال 84، تشكيل سازمان اورژانس كشور است كه اين سازمان به صورت مستقل در داخل وزارت كشور تشكيل مي شود و با توجه به بودجه خوبي كه مجلس به دولت ارايه داده و دريافت مجوز استخدام، اميد است در سال 84 از سوي اورژانس خدمات خوبي ارايه شود. وي ديگر برنامه هاي اورژانس كشور در سال آينده را به اين ترتيب برشمرد:
ورود حدود 3 هزار دستگاه آمبولا نس به اورژانس كشور تا بالا خره با استاندارد دنيا هماهنگي شود.
تاسيس حدود هزار و 500 پايگاه اورژانس در كشور كه حتي به صورت كانتينر يا اتوبوس آمبولا نس هم مي شود كه اينها را به صورت سيار در حوادث غيرمترقبه يا بحث امداد نوروز، تابستاني يا زمستاني در نقاط تصادف خيز داير مي كنيم و در زمان هايي كه كمتر مسافرت است در دپو يا انبارها نگهداري مي كنيم و در زمان نياز هم مجدد استفاده مي كنيم.
توسعه امداد موتوري و استفاده از موتور امداد در شهرهاي پرترافيك و ايجاد توسعه اورژانس ريلي در تمام راه آهن كشور.
توسعه امداد دريايي در درياي خزر، عمان و خليج فارس.
امداد هوايي كه با صحبت هاي ابتدايي كه با نيروي هوايي سپاه صورت گرفته، اين طرح را در اكثر نقاط كشور پياده مي كنيم.
احداث دانشگاه علمي كاربردي با نام فوريت هاي پزشكي كه بتوانيم پرسنل اورژانس را از ديپلم و فوق ديپلم و پرستاري جذب و آموزش دهيم.
علمداري در خصوص برجسته ترين برنامه اورژانس در سال 84 مي گويد: تشكيل سازمان اورژانس كشور از برجسته ترين برنامه هاي اورژانس در سال 84 است.
اولويت هاي شوراي شهر در سال 84
شوراي شهرتهران مانند ساير شوراهاي شهرهاي ديگر وظيفه دارد همزمان با بررسي بودجه شهرداري و با توجه به برنامه هاي كوتاه، ميان و بلندمدت بودجه سال آينده را با در نظر گرفتن اعتبارات پيش بيني شده در بودجه شهرداري كه براي شورا تنظيم شده، تصويب كند. در عين حال تهران به عنوان يك شهر جهاني در كنار كلا نشهرهاي جهان جايگاه ويژه اي دارد كه بايد به عنوان يك شهر منطقه اي در منطقه خاورميانه و در بين كشورهاي مسلمان نيز نقش كليدي خود را حفظ كند. تهران يك كلا نشهر ملي است كه نه تنها پايتخت سياسي كشور به حساب مي آيد، بلكه نقطه آغاز تمامي فعاليت هاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي كشور محسوب مي شود، به همين خاطر شوراي شهر به عنوان مديريت اين كلا نشهر كه وظيفه برنامه ريزي براي تهران را برعهده دارد، براي يك سال آينده اين شهر برنامه هايي را اولويت بندي كرده است.
نوسازي بافت هاي فرسوده، حل مشكل ترافيك و بهداشت شهر تهران، برايتان ناآشنا نيست. مشكلا تي كه چندين سال است با آنها دست به گريبان هستيم، گاهي شكل بحران به خود گرفته است و گاهي در موردشان دغدغه كمتري داشته ايم، اما در هر صورت وجود داشته اند. اين موضوعات جزو اولويت هاي شوراي شهر براي رسيدگي به آنها است.
اميررضا واعظي آشتياني كه يك روز بعد از اتمام تعطيلا ت نوروزي، اولويت هاي شوراي شهر تهران در سال 84 را اعلا م كرده، دستيابي به راه حل اين مشكلا ت را بدون مشاركت مردم كند و ناممكن مي داند.
تاكنون تنها 500 هزار تن از زباله هاي شهر تهران به كمپوس تبديل مي شد، اما با اقداماتي كه انجام شده در اوايل سال 1384 اين ميزان به 3 ميليون تن افزايش مي يابد. آشتياني كه تامين بهداشت شهر را امري ضروري مي داند، از خريدهاي انجام شده براي ناوگان حمل و نقل زباله خبر مي دهد تا در زمينه جمع آوري زباله ساماندهي لا زم صورت گيرد.
۹۰۰ ميليارد تومان از بودجه 142 ميليارد توماني شهرداري تهران نيز براي پروژه هاي عمراني در نظر گرفته شده است كه بيشتر آن در بخش ترافيك هزينه خواهد شد.
البته آشتياني معتقد است توليد بي رويه خودرو، تهران و كشور را با بحران مواجه كرده است و مسوولا ن بايد براي اين معضل ملي راه حل منطقي پيدا كنند.