سه شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۶ - Apr 5, 2005
اجتماعي
Front Page

بازگشت برف و سرما
003177.jpg
گروه اجتماعي: در پانزدهمين روز از فروردين و درحالي كه طي هفته گذشته هواي به نسبت معتدلي اغلب مناطق كشور را دربرگرفته بود، بارش برف چهره برخي از مناطق كوهستاني استان هاي مازندران و آذربايجان را سپيدپوش كرد و شهر تبريز در غرب كشور نيز ديروز شاهد ريزش برف بود.
به گزارش هواشناسي استان هاي غربي، شمال و شرق كشور موج هواي سرد از غرب وارد كشور شده و طي امروز «سه شنبه» مناطق خراسان شمالي و جنوبي را دربرمي گيرد. بارش برف در مناطق كوهستاني كلاردشت و سياه بيشه در استان مازندران، شهروندان اين مناطق را به استفاده از وسايل گرمازا و لباس هاي گرم ترغيب كرده است.
بنا بر اين گزارش هواي تهران طي امروز تا پايان هفته با كاهش شديد دما روبه رو خواهد شد.
اداره كل هواشناسي و جهاد كشاورزي خراسان شمالي ديروز با انتشار اطلاعيه مشتركي نسبت به افت شديد هوا در چند روز آينده و احتمال سرمازدگي سردرختي ها و مزارع اين استان هشدار دادند.
در اين اطلاعيه از باغداران خواسته شده است تا براي حفاظت از شكوفه درختان ميوه هسته اي در روز چهارشنبه از بخاري هاي باغي استفاده كرده و اقدام به توليد و پخش دود در فضاي باغ، در جهت وزش باد كنند.
از سوي ديگر ايرنا از بارش شديد
بارندگي در زاهدان و وارد آمدن ۴۷ ميليارد ريال خسارت خبر داده و خاطرنشان كرده است بارش باران در بهمن و اسفند ماه پارسال ۴۷ ميليارد و ۴۶ ميليون و ۵۴۰ هزار ريال به بخش هاي مختلف اين شهرستان خسارت وارد كرد.
براساس اين گزارش شبيه آنچه ظرف دو روز آينده از نظر برودت هوا در كشور رخ مي داد در روزهاي پنجم، ششم و هفتم در سراسر كشور به وقوع پيوست كه به گفته برخي كارشناسان كشاورزي، سردرختي برخي درختان در خراسان شمالي و جنوبي آسيب ديد.

جوانان بيشتر به زكام دچار مي شوند
آلرژي يا حساسيت واكنش شديد بدن نسبت
به مواد خارجي است كه به خودي خود هيچ گونه خطري ندارد
003108.jpg
گروه اجتماعي-زهرا رفيعي: بهار فصل تشديد آلرژي هاي تنفسي است. كودكان و بزرگسالان در زمينه بروز علايم حساسيت با هم يكسان هستند. آلرژي ها در دو دسته تنفسي (فصلي و غيرفصلي) و پوستي تقسيم مي شوند. شايع ترين نوع بروز آلرژي تنفسي زكام است كه با شروع فصل بهار بيشتر مي شود. جوانان به اين نوع از آلرژي بيشتر دچار مي شوند و هر چه سن بالاتر مي رود تعداد ابتلا به حساسيت هاي بيني كم شده و به ريه منتقل مي شود و در صورت عدم رسيدگي به آسم تبديل مي شود.
عطسه، سرفه، گرفتگي بيني و گوش و خارش بدن و... مشخصه افراد حساس به گرده هاي گل و گياهان در فصل بهار است. اين افراد با استفاده از ماسك درصدد كاهش اين عوارض هستند ولي به گفته پزشكان ماسك تأثيري ندارد. با توجه به تشديد موارد آلرژي زا در فصل بهار در مورد انواع آلرژي و نحوه مقابله با آن بخصوص در كودكان با دو نفر از كارشناسان به گفت وگو نشسته ايم.
آلرژي يا حساسيت واكنش شديد بدن نسبت به مواد خارجي است كه به خودي خود هيچ گونه خطري ندارند. اين مواد مانند آنتي ژن عمل مي كنند و باعث توليد پادتن به وسيله گلبولهاي سفيد خون مي شوند. واكنش آنتي ژن و پادتن بدن را وادار به ساخت موادي مي كند كه به وجود آورنده آلرژي هستند. با توليد اين مواد سلولهاي ايمني بدن موادي مثل هيستامين آزاد مي كننند كه بر كل بدن تأثير مي گذارد. رگهاي خوني گشاد مي شود پلاسما وارد بافت مي شود (حساسيت پوستي) عضلات ريه منقبض مي شوند (آسم) و فشار خون پايين مي آيد.
دكتر مجيد كيميايي فوق تخصص بيماريهاي آلرژي با اشاره به گياهان ايجاد كننده حساسيت فصلي گفت: كودكان بخصوص در سنين پايين تر به دليل اينكه دستگاه تنفسي ظريف تري دارند عوارض بيشتري را متحمل مي شوند. اين عوارض بيشتر شامل عوارض سينوسي و گوشي مي شود كه با كوچكترين سرماخوردگي كودك را دچار حملات فصلي مي كند و خطراتي چون سينوزيت مزمن آسم كودكان و ناشنوايي را به دنبال خواهد داشت.
وي با اشاره به اينكه عوامل آلرژي تنفسي از هوا منتقل مي شوند گفت: نمي توان از اين عامل پرهيز كرد. برخي از عوامل آلرژي هاي تنفسي غيرفصلي قارچهايي هستند كه با چشم ديده نمي شوند و به خودي خود بيماري زا نيستند ولي حساسيت زا بوده و در همه جا وجود دارد. حشرات ريزي به نام مايت ها نيز در رخت خوابها و فرشهاي خانه ها وجود دارد .اين حشرات موادي توليد مي كنند كه حساسيت فراواني ايجاد مي كند.
دكتر كيميايي در ادامه در مورد كودكاني كه حساسيت آنها به تأييد پزشك رسيده است گفت: اين كودكان بايد از ورزش بدني سخت و حضور در محيط هاي حساسيت زا، شركت در اردوهاي دانش آموزي كه امكان ايجاد حساسيت وجود دارد و... معاف شوند. همچنين به بوفه مدارس نسبت به فروش خوراكي هاي حساسيت زا مانند شيريني هايي كه با بادام زميني درست مي شوند تذكر داده شود. البته حساسيت ناشي از مواد خوراكي كمتر از حساسيت هاي فصلي است.
رئيس دفتر بهداشت مدارس وزارت بهداشت نيزدر مورد حساسيت هاي فصلي كه در دانش آموزان بروز پيدا مي كند گفت: با شروع فصل بهار تعداد دانش آموزاني كه علايم آلرژي را دارند بيشتر مي شود آمار دقيقي از تعداد اين دانش آموزان وجود ندارد. به مدارس توصيه شده است تا در اتاق بهداشت مدرسه ها داروهاي اورژانسي ضد حساسيت قرار داده شود تا در صورت بروز هرگونه حمله بتوان اقدامات درماني را شروع كرد. البته تعداد كمي از مدارس كشور داراي اتاق بهداشت هستند.
دكتر گلايل اردلان به دانش آموزان حساس به گرده هاي فصل بهار و يا «آسماتيك»توصيه كرد تا از ورزش در فضاهاي باز خودداري كرده و حتماً از ماسك استفاده كنند. دكتر كيميايي فوق تخصص بيماريهاي آلرژي در مورد استفاده از ماسك گفت: ماسك براي جلوگيري از آلرژي مؤثر نيست تنها كاري كه ماسك انجام مي دهد اين است كه جلوي گرد و خاك و دود خودروها را تا حدودي مي گيرد. ولي ذراتي كه باعث ايجاد آلرژي مي شوند بسيار ريز بوده و از پارچه ماسك عبور مي كنند. ضمن اينكه استفاده مداوم از ماسك اثرات بد تنفسي مي گذارد.
دكتر مجيد كيميايي در مورد نحوه مداواي افراد مبتلا به آلرژي گفت: روش مرسوم ،استفاده از داروهايي بود كه علايم بيماري را كاهش مي داد اما هم اكنون از روش ايمونوتراپي، سيستم دفاعي بدن تقويت و با تزريق واكسن ايمني بدن را نسبت به مواد آلرژي زا بيشتر مي كنند. اين روش عوارض كمتري دارد و با قطع دارو علايم آلرژي دوباره بروز نمي كند.

سفرهاي نوروزي امسال ۹۵ درصد رشد داشت
003114.jpg
فارس: رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام كرد: سفرهاي نوروزي در سال ۸۴ نسبت به سال گذشته ۹۵ درصد رشد يافته است.
حسين مرعشي گفت: در سال گذشته حدود ۲۰ ميليون نفر در ايام نوروز مسافرت كردند كه اين رقم در نوروز امسال به ۴۰ ميليون نفر رسيده است.
معاون رئيس جمهور، ترويج گردشگري داخلي را از جمله سياست هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برشمرد و تصريح كرد: حدود ۴۵۰ هزار نفر در ايام نوروز به خارج از كشور مسافرت كرده اند كه اين رقم نيز نسبت به سال گذشته ۱/۱ درصد رشد داشته است. البته با توجه به سياست هاي سازمان براي گسترش گردشگري داخلي، اين رقم در مقابل ۴۰ ميليون گردشگر داخلي رقم ناچيزي است.
وي در مورد علت اين ميزان رشد سفرهاي نوروزي مردم گفت: يكي از مهم ترين علت هاي افزايش و رشد سفرهاي مردم در ايام نوروز ، نتايج سياست هاي اقتصادي در سال هاي اخير و بهبود آن در جامعه است.
عبدالرضا نداف كارشناس توريسم و جهانگردي نيز در باره تأثير گردشگري بر اشتغال جامعه گفت: از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۵ ، حدود ۴۰ ميليون شغل از طريق صنعت گردشگري ايجاد مي شود كه اين رقم بيانگر آن است كه در هر سال ۵/۲ ميليون شغل از طريق اين صنعت بوجود مي آيد.
عضو هيأت علمي دانشگاه شيراز گفت: سازمان جهاني جهانگردي در اطلاعيه اي كه منتشر نموده است، اعلام كرده كه صنعت جهانگردي تا سال ۲۰۰۵ ميلادي يكي از فعال ترين و پردرآمدترين صنايع جهان خواهد بود. در اين سال قدرت و كارآيي اين صنعت نسبت به گذشته دو برابر مي شود و درآمدي بالغ بر ۹ هزار و ۷۰۰ ميليارد دلار را به خود اختصاص خواهد داد.
وي خاطر نشان كرد: در صورتي كه افزايش نرخ خدماتي همچون حمل و نقل در همين سطح باقي بماند، از سال۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ ، هر سال ۷۵۰ ميليون نفر به سياحت مي پردازند و به تبع آن از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۵ حدود ۴۰ ميليون شغل ايجاد مي شود. يعني در هر سال ۵/۲ ميليون شغل از طريق صنعت گردشگري بوجود مي آيد و تعداد افراد شاغل در اين صنعت به ۱۵۷ ميليون نفر خواهد رسيد كه در اين صورت صنعت توريسم به يكي از مهم ترين و سودآورترين تجارت هاي جهاني تبديل مي شود.
وي با اشاره به اينكه بخش گردشگري به ازاي هر دلار درآمد حاصل، اشتغال بيشتري نسبت به ساير بخش ها ايجاد مي كند، اظهار داشت: صنعت توريسم، بزرگ ترين صنعت خدماتي جهان است و در سال ۲۰۰۳ بزرگترين جايگاه صنعتي دنيا را كسب كرد. همچنين در سال ۲۰۰۱ درآمدي معادل ۴۱۰ ميليارد دلار نصيب اقتصاد جهان كرده است.
به گفته وي با توجه به اينكه ايران يكي از ده كشور بزرگ داراي جاذبه هاي توريستي است ولي از نظر درآمدي در رديف صد و بيست و هشتم قرار گرفته است.
اين استاد دانشگاه خاطر نشان كرد: اگر كشور ما بتواند تنها ۱ درصد از اين درآمد را جذب كند، اين بخش سالانه رقمي معادل۲۰ ميليارد دلار درآمد براي كشور خواهد داشت. ولي متاسفانه به علت سوء مديريت و عوامل ديگر تاكنون نتوانسته ايم، برنامه جامعي براي صنعت توريسم داشته باشيم.

رئيس سازمان انتقال خون ايران خبر داد:
توليد خون اشعه داده شده از سال جاري
003111.jpg
ايسنا:  توليد خون اشعه داده شده و پلاكت به روش فرزيس و تهيه خون از طريق فيلتراسيون قبل از ذخيره سازي به عنوان محصولات جديد اين سازمان در سال ۸۴ است كه در افراد سرطاني، تحت پيوند و يا بيماران مبتلا به نقص ايمني مصرف مي شود. دكتر پورفتح الله رئيس سازمان انتقال خون ايران، با اشاره به كوتاه بودن طول عمر پلاكت اظهاركرد: طول عمر گلبول قرمز ۳۵ روز است كه بدين ترتيب به راحتي قادر به مديريت آن در مراكز درماني و بانك هاي خوني بيمارستاني هستيم و علي رغم مصرف بالاي اين فرآورده كمتر با كمبود اين محصول روبرو هستيم.
وي يادآور شد: به جهت هزينه بر بودن برنامه هاي جديد و عدم پوشش سازمان هاي بيمه گر براي اجراي اين برنامه هاي جديد در سال ۸۴ نظير توليد خون اشعه داده شده، پلاكت فرزيس و فيلتراسيون خون قبل از ذخيره سازي هزينه اين فرايندها از مردم دريافت مي شود؛ به عنوان مثال مواد مصرفي در پلاكت فرزيس و كيسه هاي آن هزينه اي بالغ بر ۱۵ دلار را در بر دارد ولي اين در حاليست كه علي رغم هزينه بر بودن اين فرايندها مقرون به صرفه تر و اقتصادي تر است.
رييس سازمان انتقال خون ايران با بيان اينكه در خون اشعه داده شده لكوسيت (گلبول هاي سفيد) خون با دادن اشعه حذف مي شود، اضافه كرد:  اين نوع خون واكنش كمتري را به همراه دارد و هزينه اين فرايندها به دليل عدم پوشش سازمان هاي بيمه گر از مردم دريافت مي شود.

براساس تصميم وزارت ارشاد و شوراي شهر تهران
نمايشگاه كتاب در محل دائمي نمايشگاهها برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب، براساس تازه ترين تصميم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و شوراي اسلامي شهر تهران امسال نيز در محل دائمي نمايشگاه بين المللي تهران برگزار مي شود.
روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گزارش كرد: اين تصميم در نشستي با حضور «احمد مسجد جامعي» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، «محمدعلي شعاعي» معاون فرهنگي اين وزارتخانه، مهندس «مهدي چمران» رئيس شوراي اسلامي شهر تهران «رسول خادم و حسن بيادي» اعضاي اين شورا و نماينده وزير بازرگاني اتخاذ شد.
بر پايه اين گزارش، تاكنون در بخش ناشران خارجي ۱۲ نمايندگي توزيع كتاب هاي خود را براي حضور در هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب ارسال كرده اند كه اين محموله ها به گمرك رسيده است.
محل برپايي نمايشگاه بين المللي كتاب در سال گذشته به يكي از موضوع هاي مناقشه برانگيز تبديل شده بود و برخي از سازمان ها با برگزاري اين نمايشگاه در محل دائمي نمايشگاه بين المللي تهران مخالف بوده اند.
آقاي بيادي نايب رئيس شوراي شهر تهران در اين باره به خبرنگار ما گفت: شوراي شهر از يك سو باتوجه به اهميت نمايشگاه بين المللي كتاب و قرار گرفتن زمان اين نمايشگاه در فهرست نمايشگاه هاي بين المللي كتاب، دغدغه برگزاري آبرومند اين نمايشگاه را دارد و از سوي ديگر نگران مشكلاتي است كه از ازدحام ناشي از نمايشگاه براي مردم محل به وجود مي آيد.
به همين دليل و براي توجه دادن رئيس جمهوري به ضرورت اقدام اساسي در اين مورد، رئيس شوراي شهر تهران طي نامه اي تصميم گيري براي برگزاري نمايشگاه در سال جاري را به ايشان واگذار نمود.
هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران ارديبهشت ماه سال جاري برگزار مي شود.
بنا بر گزارش ديگري در پي اعتراض بيش از ۸۰ ناشر به ضوابط شركت در نمايشگاه تهران كميته اجرايي اتحاديه ناشران و كتابفروشان مهلت ثبت نام از ناشران كشور براي شركت در نمايشگاه كتاب را تا ۱۸ فروردين تمديد كرد.
تغيير ساعت كار نمايشگاه كتاب
همچنين داود رمضان شيرازي رييس اتحاديه ناشران خبر از تغيير ساعت كار هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران داد و اظهار داشت: با توجه به انتقادهاي فراواني كه سال گذشته به خاطر تغيير ساعت نمايشگاه كتاب صورت گرفت، امسال نمايشگاه كتاب تهران يك ساعت زودتر آغاز مي شود؛ از اين رو نمايشگاه از ساعت ۱۰ صبح و يك ساعت زودتر نسبت به سال گذشته آغاز مي شود.

اختصاص ۲۵ ميليارد تومان اعتبار براي جذب دانش آموزان بازمانده از تحصيل
مهر: در سال گذشته ۱۶ ميليارد تومان اعتبار براي جذب دانش آموزان بازمانده از تحصيل در نظر گرفته شده و پيش بيني مي شود در سال جاري حدود ۲۵ ميليارد تومان اعتبار براي جذب اين گونه دانش آموزان در طرح آموزش براي همه درنظر گرفته شود.
رخساره فضلي كارشناس مسئول واحد آموزش عمومي مديريت آموزش، با اشاره به اينكه تا سال ۱۳۹۰ بايد آمار كودكان ۶ تا ۱۰ ساله بازمانده از تحصيل به نيم درصد برسد ، افزود : در حال حاضر در مقطع آموزش عمومي بيش از ۹۸ درصد كودكان ۶ تا ۱۰ ساله جذب مراكز آموزشي شده اند كه اين آمار بر اساس پيش بيني هاي صورت پذيرفته تا سال ۸۹ بايد به ۹۹ درصد برسد.
وي با تاكيد بر اينكه بر اساس آخرين آمار ارايه شده ۱۰۹ هزار دانش آموز بازمانده از تحصيل در كشور وجود دارد ، گفت : آمار ارايه شده از دانش آموزان بازمانده از تحصيل مختص تحقيق سال ۷۹ است و در حال حاضر اين آمار بسيار بيشتر است.
همچنين براساس گزارش مركز پژوهش هاي مجلس با عنوان «آموزش و پرورش و نقش دولت در تامين آن» براي كاهش مؤثر ميزان بيسوادي در جامعه ايران حداقل به سه دهه كار و تلاش نياز است.
واحد اطلاع رساني مركز پژوهش هاي مجلس ، دفتر مطالعات فرهنگي اين مركز در اين گزارش با اشاره به اينكه نهضت سواد آموزي در سالهاي ۱۳۸۳-۱۳۷۵ حداقل ۵/۱ ميليون نفر از بيسوادان كشور را با سواد كرده است ، بر لزوم تأمين منابع مالي و بكارگيري امكانات عمومي و اجراي طرح هاي ضربتي براي مبارزه با بيسوادي تاكيد كرد.
اين گزارش مي افزايد: در دهه اخير تخصيص منابع مالي به امر سواد آموزي بخوبي انجام نشده و به دليل وجود تنگناهاي مالي و تغييرات صورت گرفته در سازماندهي فعاليت ها و تجميع و ادغام فعاليت هاي غيررسمي و منحصر كردن سواد آموزي به آموزش هاي رسمي، فعاليت هاي سواد آموزي تحت الشعاع قرار گرفته و بشدت از ميزان كمي آن كاسته شده است كه اين امر سبب شده تا شرايط ناعادلانه اي براي محروم ترين افراد جامعه در زمينه دستيابي به حداقل حقوق خود يعني «برخورداري از سواد» فراهم شود.
دفتر مطالعات فرهنگي در گزارش خود با استناد به آمارهاي رسمي وضعيت سواد و بيسوادي در كشور را از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۲ بررسي و برآورد كرده است كه در سال ۱۳۸۲ تعداد بيسوادان به حداقل ۳/۸ ميليون نفر كاهش يافته و درصد بيسوادان به حداقل ۱۴ درصد رسيده است.

توضيح
ضمن قدرداني از دقت نظر خوانندگان گرامي ،به اطلاع مي رسانيم عكس صفحه ۷ روز ۱۵ فروردين همشهري سهواً به چاپ رسيده است.

جانشين سردار قاليباف مشخص شد
گروه اجتماعي: با استعفاي سردار قاليباف ،جانشين فرمانده ناجا به عنوان سرپرست نيروي انتظامي معرفي مي شود.
سردار قاليباف كه از سال ۷۹ تاكنون فرماندهي نيروي انتظامي را بر عهده داشت صبح ديروز پس از سخنراني در مراسم صبحگاه مشترك ناجا در جمع خبرنگاران حاضر نشد .
سردار قاليباف در اين مراسم گفت: ۸۰ درصد از برنامه هاي سال گذشته نيروي انتظامي محقق شده است كه اين ناشي از همكاري مردم با نيروي انتظامي است.
وي افزود: در سال ۸۳ در بعد انضباط اجتماعي، تقويت مرزباني، تشكيل لايحه هاي انتظامي، كاهش مرگ و مير ناشي از تصادفات و مبارزه با قاچاق اقدامات موثر و خوبي از سوي نيروي انتظامي صورت گرفته است كه اجراي اين اقدامات بدون همكاري و همراهي مردم امكان پذير نبود.
سردار قاليباف مهمترين اولويت هاي كاري نيروي انتظامي در سال ۸۴ را توسعه منابع انساني، تقويت اقتدار عملياتي، بالا بردن سطح رابطه پليس و مردم و اصلاح روش و بهبود آن در حوزه هاي ستادي و عملياتي ذكر كرد و گفت: توسعه منابع انساني و فرهنگ رفتاري كاركنان ناجا با مردم يكي از نكات مهم و محوري در سال ۸۴ است.
وي با تاكيد بر اقتدار عملياتي پليس، افزود: تقويت اقتدار عملياتي به ويژه در حوزه  هاي ماموريتي و ۱۱۰ از برنامه  هاي ما در سال جاري است كه تحقق آن، موجب افزايش آسايش و رفاه مردم مي  شود.
وي، توسعه رويكرد جامعه محوري و رابطه پليس و مردم را از محور چهارم اقدامات ناجا در سال جديد عنوان كرد و افزود: بايد با آموزش همگاني, جلب مشاركت معني  دار مردم، اطلاع  رساني به موقع و بالا بردن مهارت  هاي مردم به ويژ  ه جوانان و خانواده  ها، آسيب  ها را در جامعه كاهش داد.
وي خاطرنشان كرد: همكاري مردم با پليس در حوزه انضباط اجتماعي در تحقق برنامه  هاي ناجا بسيار موثر بود و به ويژه در ايام تعطيلات نوروز اوج همكاري مردم و پليس را مشاهده كرديم.

گشت هاي جمع آوري كودكان خياباني در تهران فعال شدند
ايلنا: گشت  هاي جمع  آوري كودكان خياباني در تهران براي جلوگيري از بازگشت كودكان خياباني شهرستاني فعال شده  اند.
محمود مظفر، مدير بهزيستي استان تهران، گفت: اكيپ  هاي امداد و گشت  هاي مورد نظر، در روزهاي پس از تعطيلات عيد، براي جلوگيري از بازگشت كودكان خياباني شهرستاني در حالت آماده  باش هستند.وي افزود: اين اكيپ  ها در ترمينال  ها و مبادي ورودي تهران براي شناسايي كودكان خياباني حضور دارند تا مانع حضور آنها در چرخه كودكان خياباني شوند.

جسته ، گريخته
افزايش مشاوره تلفني به آسيب ديدگان
ايلنا: به مناسبت آغاز هفته سلامت، ساعات حضور مشاورين خط تلفني «احيا» از تاريخ ۱۶ الي ۱۸ فروردين ماه افزايش مي يابد.
انجمن حمايت و ياري آسيب ديدگان اجتماعي اعلام كرد خط تلفني «احيا» براي خدمت به اقشار در معرض آسيب در تاريخ ۱۶ فروردين از ساعت ۳۰:۸ الي ،۲۰ در تاريخ ۱۷ فروردين از ۸‎/۳۰ الي ۲۱ و در تاريخ ۱۸ فروردين از ساعت ۸‎/۳۰ الي ۲۲ فعاليت خواهد كرد.گفتني است شماره تلفن ۶۹۳۵۵۲۴ با عنوان خط تلفني احيا آماده خدمت به اقشار در معرض آسيب است.
ورزش به نفع زنان باردار است
ايسنا:پزشكان امروزي معتقدند كه بر خلاف گذشته كه تصور مي شد يك زن به محض باردار شدن بايد تحرك جسمي را كنار گذاشته و فقط استراحت كند، ورزش كردن براي زنان باردار بسيار مفيد بوده و به اين روش مي توان اطمينان حاصل كرد كه مادر يك دوران بارداري  آرام و سالمي را خواهد گذراند و نيز زايمان راحتي خواهد داشت، در عين حال كه ورزش كردن احتمال ابتلا به ديابت دوران بارداري را نيز كاهش مي دهد. محققان دانشگاه ميامي در فلوريدا در اين باره گفتند: ضربان قلب جنين و وزن آن به هنگام تولد نه تنها با ورزش ملايم مادر آسيب نمي بيند، بلكه رشد آن را در ديواره رحم بهبود بخشيده و خون و مواد غذايي لازم را بهتر به جنين مي رساند.
درس كارآفريني در مقطع متوسطه تدريس مي شود
باشگاه خبرنگاران جوان: در صورت تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش درس كارآفريني به صورت يك درس اختياري در تمامي شاخه هاي مقطع متوسطه تدريس مي شود.مديركل آموزش و پرورش كار و دانش با بيان اين مطلب گفت: هم اكنون درس كارآفريني در شاخه كار و دانش تدريس مي شود كه با توجه به توصيه وزير آموزش و پرورش كارآفريني به ساير شاخه هاي مقطع متوسطه تعليم داده مي شود و به عنوان يك درس اختياري در كنار مجموعه دروس اختياري دانش آموزان دوره متوسطه ارايه مي شود.
برگزاري آزمون استخدام ادواري
ايلنا: آزمون استخدام ادواري اوايل خردادماه سال ۸۴ برگزار مي شود. سازمان سنجش آموزش كشور اعلام كرد سئوالات آزمون استخدام ادواري، منابع خاصي ندارد و با توجه به گروه  هاي مختلف شغلي، سئوالات طراحي مي  شود.
روابط عمومي اين سازمان در خصوص تبليغاتي كه براي كلاس  هاي آزمون استخدام ادواري انجام مي  گيرد،اعلام كرد: اين كلاس  ها مانند كلاس  هاي ديگر است و اين تبليغات كه توسط روزنامه  ها انجام مي  گيرد، صحيح نيست و سازمان سنجش يك كتاب در خصوص آزمون استخدام ادواري به چاپ رسانده كه مربوط به سنوات قبل بوده و متشكل از سئوالات و پاسخ آزمون  هاي استخدام ادواري گذشته است كه براي آشنايي با نحوه سئوالات منبع خوبي است.
طبابت اينترنتي رابطه بيمار و پزشك را تهديد مي كند
ايسنا: پژوهش ها نشان مي دهد كه با افزايش روي آوردن به مشاوره هاي پزشكي اينترنتي، روابط ميان پزشك و بيمار تهديد مي شود.به گفته يكي از روانپزشكان دانشگاه ايراند، براساس مصاحبه ها و گفت وگوهاي انجام شده با برخي از شهروندان و روستاييان ايرلندي، براي بيماران دسترسي به دانش پزشكي اينترنتي معمولاً كافي است از اين رو آن ها تمايلي براي ملاقات با پزشكان نشان نمي دهند.نتايج اين پژوهش در كنفرانس جامعه روانپزشكان انگليس در دانشگاه منچستر ارايه خواهد شد.
سازمان نظام پزشكي موضع گيري مي كند
ايسنا: مواضع رسمي سازمان نظام پزشكي در خصوص لغو تعرفه هاي بخش خصوصي در نخستين نشست رسمي سازمان در روز ۲۷ فروردين ماه جاري اعلام خواهد شد.دكتر زالي عضو شوراي عالي نظام پزشكي با تأكيد بر اين كه اين سازمان لغو تعرفه ها از سوي دولت را نپذيرفته است، گفت: در جلسه رسمي شوراي عالي نظام پزشكي در اين خصوص تصميم گيري خواهد كرد و اين سازمان در چارچوب قانون، موضع خود را اعلام مي كند.

رئيس اورژانس كشور:
تعداد كشته هاي جاده اي نوروز ۸۰ درصد كاهش يافت
گروه اجتماعي:تعداد افرادي كه نوروز امسال براثر تصادفهاي جاده اي مصدوم شده و طي انتقال به بيمارستان جان خود را از دست دادند نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته ۸۰ درصد كاهش يافت و از ۴۳۲ مورد به ۸۰ مورد رسيد.شهرام علمداري، رئيس اورژانس كشور افزود: نوروز امسال در مجموع يك ميليون و ۸۰۰ هزار تماس تلفني با اورژانس كشور برقرار شد كه از اين تعداد ۹۸۰۰ مورد آن به تصادفهاي جاده اي مربوط مي شد و از ميان افراد حادثه  ديده در تصادفهاي جاده اي در مجموع ۸۰ نفر در بين راه جان خود را از دست دادند كه نسبت به آمار ۴۳۲ نفر سال گذشته كاهش چشمگير داشته است.
وي اضافه كرد: كاهش مرگ و مير جاده اي در نوروز امسال مرهون چند اقدام اساسي است كه مهمترين آن همكاري مردم در حركت با سرعت مجاز در جاده ها و بستن كمربند ايمني بود.
به گزارش فارس در حالي تعداد كشته هاي جاده اي نوروز ۸۰ درصد كاهش داشته است  كه آمارها حاكي از افزايش تعداد فوت شدگان جاده اي استان تهران نسبت به نوروز سال قبل مي باشند كه اين امر، مسئولين را به بررسي و تعامل بيشتري در اين خصوص وامي دارد.
براساس اين گزارش رئيس عمليات امداد و نجات استان تهران نيز گفت: تصادفات جاده هاي تهران از آغاز طرح امداد نوروزي (۲۶ اسفند ماه ۸۳) تا ۱۴ فروردين ماه، ۲۸ نفر كشته بر جاي گذاشت.سيد احمد نواب افزود: از مجموع ۳۹۵ مورد تصادف در جاده هاي استان تهران دو هزار و ۴ نفر مصدوم شدند كه يك هزار و ۶۲۲ نفر مجروح و ۳۸۲ نفر به مراكز درماني اعزام شده اند.
رئيس عمليات امداد و نجات هلال احمر استان تهران اظهار داشت: تعداد فوت شدگان ناشي از تصادفات جاده اي استان تهران نسبت به ايام نوروز سال گذشته كه ۱۸ مورد بوده افزايش داشته است.

اعضاي تيم المپياد نجوم بدون كنكور در دانشگاه ها پذيرفته مي شوند
گروه علمي فرهنگي: آزمون مرحله اول المپياد ملي نجوم روز جمعه ۲۶ فروردين ماه توسط باشگاه دانش پژوهان جوان برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا آزمون مرحله اول المپياد ملي نجوم به صورت چندگزينه اي و همزمان در حوزه هاي معرفي شده توسط ادارات آموزش و پرورش هر شهر برگزار مي شود. مرحله دوم المپياد ملي نجوم به صورت تشريحي در نيمه دوم ارديبهشت ماه برگزار مي شود و طي آن نفرات برتر براي شركت در اردوي آموزشي تابستاني تيم المپياد نجوم دعوت و پنج نفر برگزيده نهايي به عنوان اعضاي تيم ملي المپياد نجوم جمهوري اسلامي ايران مهر ماه سال ۱۳۸۴ در دهمين المپياد جهاني نجوم در چين حضور خواهند يافت.
سرفصل هاي آزمون مرحله اول شامل: فيزيك پايه، نجوم مقدماتي، منظومه خورشيدي، نجوم كروي و اخترفيزيك است و اطلاعات بيشتر نيز از طريق سايت اينترنتي باشگاه دانش پژوهان جوان به نشاني www.ysc.ac.ir قابل دسترسي است.
دهمين المپياد جهاني نجوم در سه بخش تئوري، حل مساله (تحليل داده هاي نجومي) و رصد، در دو رده سني زير ۱۵ سال و زير ۱۷ سال برگزار مي شود.
تمامي دانش آموزان دوره متوسطه كه تاريخ تولدشان بعد از ۱۱ دي ماه ۱۳۶۶ بود، مي توانستند در آزمون مرحله اول المپياد ملي نجوم شركت كنند.
همچنين با تصوبب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، دانش آموزان برگزيده المپياد نجوم نيز همانند برگزيدگان ساير المپيادهاي دانش آموزي مي توانند بدون شركت در آزمون سراسري وارد دانشگاه شوند.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |