سه شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۶ - Apr 5, 2005
راه اندازي نخستين خط مكانيزه اتوبوسراني
ترافيك تهران در سال ۱۳۹۰ قفل مي شود
مدير عامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با بيان اينكه معابر تهران براي حركتي روان فقط ظرفيت تردد ۵۰۰ هزار خودرو را داشته و ظرف ۷ سال آينده تعداد خودروهاي تهران به ۵ ميليون دستگاه خواهد رسيد، گفت: براي افزايش ظرفيت راهها، در تهران به ۱۵۰۰ كيلومتر بزرگراه نياز داريم به عبارت ديگر بايد سالانه ۱۹۸ كيلومتر بزرگراه در شهر احداث شود كه اين كار غير عملي است.
كامران حاج نصراللهي با بيان اين مطلب افزود: در تهران حدود دو ميليون و ۸۰۰ هزار خودرو وجود دارد در حالي كه تهران امروز گنجايش ۵۰۰ هزار خودرو را داشته و در صورت تكميل شبكه ارتباطي تهران اين ظرفيت به نهايت دو ميليون و ۵۰۰ هزار خودرو افزايش مي يابد.
وي تاكيد كرد: در صورتيكه بتوان تا سال ۱۳۹۰ بيش از يك ميليون خودروي فرسوده را خارج كرد، حتي اگر ميزان ورود خودروهاي جديد سالانه حداقل ۳۰۰ هزار دستگاه هم باشد باز هم ترافيك تهران تا سال ۹۰ به طور كامل قفل خواهد شد كه در اين راستا تنها راه حل اين معضل گسترش سيستم حمل و نقل عمومي يكپارچه است چرا كه هر وسيله نقليه عمومي مانند يك دستگاه اتوبوس مي تواند معادل ۴۰ سواري مسافر را در سطح شهر جابجا كند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران حاج نصراللهي با بيان اينكه بايد با صرف بودجه و هزينه كافي در اين زمينه ۱۰۰ كيلومتر از خطوط قطار شهري را در اولويت اول طي دو سال احداث كرد و همزمان خطوط مترو را نيز گسترش داد،  تصريح كرد: همچنين بايد ۲۴۵ كيلومتر خطوط قطار شهري در تهران ايجاد و بطور همزمان ناوگان اتوبوسراني و تاكسيراني را نيز براي استفاده در حومه شهر گسترش داد.
وي در ادامه ايجاد مديريت واحد شهري در زمينه ترافيك، صدور مجوز واردات انواع سيستم هاي حمل و نقل عمومي و مجوز ورود اتوبوس هاي ديزلي، توسعه پاركينگ ها، توليد فرآورده هاي سوختي استاندارد، توسعه شبكه بزرگراهي، انتقال برخي از شركت ها به خارج از تهران، اجراي طرح هاي محدوديت تردد خودروهاي شخصي تك سرنشين و... را از جمله راهكارهاي كاهش معضل ترافيك شهر تهران دانست.
نخستين خط مكانيزه اتوبوسراني
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نخستين خط مكانيزه اتوبوسراني در خيابان طالقاني امسال به بهره برداري مي رسد.
به گفته كامران حاج نصراللهي ۸۰ درصد كار اجرايي مكانيزه كردن اين خط صورت گرفته است كه در ۳ ماه آينده به بهره برداري مي رسد.
وي تصريح كرد: اين خط مكانيزه اتوبوس، زمان رسيدن اتوبوس و شمار مسافران آن را مشخص مي كند و سيستم مديريت اتوبوسراني هم مي تواند محل دقيق اتوبوس هاي خود را شناسايي كند. حاج نصراللهي با اشاره به كامل شدن كار طراحي هاي سيستم مكانيزه در اتوبوسراني و تاكسيراني تهران گفت: براي اين كار شهرداري امسال مبلغ دو و نيم ميليارد تومان بودجه در نظر گرفته است.وي افزود: با مذاكراتي كه با بخش خصوصي صورت گرفته چگونگي سرمايه گذاري در اين طرح مشخص شده است.مدير عامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در پايان تصريح كرد: بخش خصوصي مي تواند با مكانيزه كردن سيستم تاكسيراني و اتوبوسراني از امكانات موجود به طور كامل بهره برداري و با ارايه يك سرويس مناسب در خدمت رساني به مردم، موفق تر باشد.

۱۲ ايستگاه آتش نشاني جديد
003129.jpg
گروه شهري: مدير عامل سازمان آتش نشاني شهرداري تهران از بهره برداري ۱۲ ايستگاه جديد آتش نشاني تا پايان شهريور ماه امسال خبر داد. احمد ضيايي با بيان اين مطلب اظهار داشت: در سال ۸۲ در تهران ۵۵ ايستگاه آتش نشاني وجود داشت و تا پايان اسفند ۸۳ به ۶۸ ايستگاه رسيده و تا پايان شهريور ماه امسال اين تعداد به ۸۰ واحد خواهد رسيد.به گفته وي در صورت تامين زمين هاي مورد نظر در جانمايي پيش بيني شده تعداد ايستگاهها را به ۱۲۰ ايستگاه خواهيم رساند.مدير عامل سازمان آتش نشاني شهرداري تهران اضافه كرد: همزمان با توسعه و احداث ايستگاههاي جديد آتش نشاني جذب و آموزش نيروي انساني و خريداري ماشين آلات نيز انجام مي شود.

افزايش تعداد اتوبوس هاي شركت واحد
003132.jpg
گروه شهري: مدير عامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه از ورود يك هزار دستگاه اتوبوس گازسوز و ديزلي در طول سال جاري به چرخه حمل و نقل عمومي شهر تهران خبر داد و گفت: در اين صورت تعداد اتوبوس هاي موجود در سيستم حمل و نقل عمومي شهر تهران تا پايان امسال به ۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه خواهد رسيد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مهندس نوريان با بيان اين مطلب افزود: همچنين تا پايان امسال تعداد اتوبوس هاي مگاترانس در خطوط اتوبوسراني نيز به حدود ۱۰۰ دستگاه افزايش خواهد يافت.

پيكان آلاينده ترين خودرو
003138.jpg
آسمان آبي ايران : خودروي پيكان به ازاي هر يكصد كيلومتر پيمايش ۳ هزار و ۸۰۰ گرم گاز منواكسيدكربن توليد مي كند.خودروي پيكان علاوه بر اين كه پرمصرف ترين خودروي ساخت داخل است به دليل عدم كسب استاندارد يورو I جزء آلاينده ترين خودروها نيز به شمار مي رود.ميانگين مصرف بنزين در هر خودروي پيكان كه تازه از خط توليد خارج شده ۸/۱۰ ليتر در هر صد كيلومتر مسافت پيمايش شده عنوان شده كه به دليل مصرف بالاي بنزين در اين مسافت ۳ كيلو و ۸۰۰ گرم گاز منواكسيدكربن توليد و وارد هوا مي كند.خط توليد پيكان به دليل آلايندگي بسيار از ابتداي سال جاري متوقف شده و طي مراسمي در روز ۲۴ فروردين، توقف توليد پيكان براي هميشه اعلام خواهد شد.

فصل سيل فرا رسيد
زيان بلاياي اقليمي سه برابر زلزله است
003117.jpg
ايرنا: مدير طرح  ملي  تغييرات  آب و هواي  سازمان  حفاظت  محيط زيست  گفت : تلفات ناشي  از بلاياي  طبيعي  مرتبط با اقليم  در دهه  اخير، سه  برابر بيشتر از تلفات  مرتبط با زمين  لرزه  است .
دكتر محمد سلطانيه  افزود: اين  امر خود مي تواند دليلي  بر رابطه  علت  و معلولي بين  گرمايش  جهاني  و تغيير آب و هواي  ناشي  از آن و ايجاد بلاياي  طبيعي باشد.
وي  ادامه  داد: يك  تغيير كوچك  در اقليم  يا تغيير پذيري  اقليمي در بسياري  موارد مي تواند منشا تغييرات  بزرگ  در شدت  و ميزان  وقوع  رخدادهاي شديد اقليمي و بلاياي  طبيعي  باشد.
وي  گفت : بلاياي  طبيعي  شامل  گردباد و طوفان هاي  گرمسيري ، طوفانهاي دريايي ، طغيان  و خشكسالي ، طوفان  شن  و ماسه ، درجه  حرارت  بالا و شوكهاي حرارتي ، آتش  سوزي هاي  ناشي  از خشكسالي  و زمين  لرزه  است .
وي  ادامه  داد: آمار و تحقيقات  نشان  مي دهد كه  در دنيا بيش  از ۷۰ درصد از بلاياي  طبيعي  مرتبط با موضوع  اقليم  بوده است ، بطوري كه  اين  موضوع  در بعضي  از كشورها به  ۱۰۰ درصد مي رسد.
مدير طرح  ملي  تغييرات  آب و هوا گفت : در ۲۰ سال  اخير بلاياي  طبيعي  باعث مرگ  و مير بيش  از سه  ميليون  نفر و بي خانمان  شدن  و مهاجرت  و آسيب  بيش  از يك  ميليون  نفر در دنيا شده است .
وي  افزود: همچنين  براساس  تحقيقات  انجام  شده  هزينه هاي  اقتصادي  ساليانه مرتبط با بلاياي  طبيعي  در دنيا در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ ميليارد دلار برآورد شده است  بطوري كه  در بعضي  سالها ميزان  آسيب هاي  اقتصادي  ناشي  از بلاياي  طبيعي در جهان  بيش  از ۴۵۰ ميليارد دلار بوده است .
وي  ادامه  داد: در قرن  آتي  رخدادهاي  شديد اقليمي اثرات  منفي  بسياري  بر كشاورزي  و امنيت  غذايي ، منابع  آبي ، بهداشت ، زيرساختهاي  توسعه  و سايربخش هاي  كليدي  اقتصادي  و اجتماعي  خواهد داشت .
003123.jpg
به  گفته  وي  پيش  بيني هاي  اخير نشان  مي دهد، در سالهاي  آتي  طوفانهاي گرمسيري  به  تنهايي  باعث  مرگ  و مير تعداد زيادي  از انسانها و آسيب هاي  اقتصادي  در حدود شش  ميليارد دلار مي شود.
وي  افزود: همچنين  اگر هزينه هاي  اقتصادي ، اجتماعي  ناشي  از كمبود غذا، آب  آشاميدني ، نيازهاي  اساسي  و سوخت ، مهاجرت  و جابجايي  گونه ها و ساكنان مناطق ، تخريب  محيط زيست  و مسايل  بهداشتي  به  آن اضافه  شود اثرات  اقتصادي ناشي  از پديده هاي  اقليمي دو چندان  خواهد بود.
وي  تصريح  كرد: اگر چه  هنوز محاسبه  عددي  هزينه هاي  اجتماعي  ناشي  از موضوعات  فوق  چندان  آسان  نيست  ولي  آنچه  مهم  است  آسيب  پذيري  و قدرت  تطبيق اقتصاد كشورهاي  در حال  توسعه  نسبت  به  اين  آسيب  هاست .

بازارهاي موقت در تهران راه اندازي شد
003120.jpg
ايرنا: مدير عامل  شركت  ساماندهي  صنايع  و مشاغل  شهرداري  تهران  از راه اندازي  نخستين  بازارهاي  موقت  در قالب  طرح  ساماندهي  بازارهاي  روز در تهران  خبر داد.
محمد تقوي  افزود: صبح  امروز(دوشنبه)، بازارهاي  موقت  به  منظور ساماندهي  دستفروشان  تهراني  در دو نقطه شهر به  بهره برداري  رسيد.
وي  اظهار داشت : اين  بازارها در مجموع  با ۲۶۸ غرفه  در زميني  به  مساحت حدود چهار هزار متر مربع  در تقاطع  جنت آباد - نيايش  و بزرگراه  محلاتي  - بلوار شاهد برپا شده  است .
تقوي  گفت : در اين  دو بازار يك  هزار و ۶۶ نفر به  صورت  دوره اي  مشغول فعاليت  خواهند بود.
مدير عامل  شركت  ساماندهي  صنايع  و مشاغل  شهرداري  تهران  ادامه  داد: اين سازمان  پس  از ساخت  و آماده سازي  بازارها، مديريت  آنها را به  بخش  خصوصي واگذار مي كند.
تقوي  گفت : اين  بازارها با نظارت  و اجراي  موازين  قانوني  از سوي  شهرداري منطقه  و سياستگذاري  و برنامه ريزي  اين  شركت  تحت  نظر كميته  راهبري  بازارها هدايت  و كنترل  مستمر خواهند شد.
وي ، تامين  موازين  بهداشتي ، ايمني  و آتش  سوزي  و رفع  معضلات  و مزاحمت هاي  ترافيكي  و پيش  بيني  تمهيدات  لازم  براي  حفظ حقوق  مصرف كنندگان  را از جمله ويژگي هاي  بازارهاي  روز موقت  برشمرد.
تقوي  خاطرنشان  كرد: در اين  بازارها همچنين  جايگاهي  براي  فعاليت هاي  اقتصادي  مددجويان  و مستمندان  در نظر گرفته  شده  است .
وي  افزود: احداث  و راه اندازي  اين  بازارها موجب  خواهد شد تا دستفروشان  مكان هايي  براي  كسب  و كار داشته  باشند و از بي نظمي هاي  موجود در شهر جلوگيري  شود.

استقبال شهروندان از برگزاري كارگاه هاي
آموزشي مقابله با بحران
003141.jpg
گروه شهري: برگزاري كارگاه هاي آموزشي مقابله با بحران در اماكن عمومي از جمله مجموعه هاي مسكوني به دليل آموزش با بيان ساده و به كارگيري شيوه مشاركت فعال، مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.
به گزارش روابط عمومي پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران، شركت كنندگان در اين كارگاه هاي آموزشي از نقش فعال و مؤثري برخوردارند و علاوه بر آموزش تئوري با انجام گشت هاي محلي در محيط هاي مسكوني و اماكن عمومي محل زندگي و كار خويش در قالب  تهيه نقشه به شناسايي مخاطرات موجود و نيز امكانات و تجهيزات مقابله در برابر حوادث و سوانح مي پردازند و سپس اطلاعات جمع آوري و ثبت شده را مورد تجزيه و تحليل قرار مي دهند. به اين ترتيب شركت كنندگان در چنين برنامه هاي آموزشي نسبت به برطرف ساختن مخاطرات خانه، محيط كار و محله خويش تشويق مي شوند و راهكارهاي بهبود ايمني و مقابله با سوانح و حوادث را فرا مي گيرند.
براساس اين گزارش در همين زمينه و در پي برگزاري كارگاه آموزشي مديريت بحران در شهرك اميد واقع در شمال شرق تهران كه با حضور جمعي از شهروندان ساكن اين شهرك و شهرك هاي آپادانا و قدس انجام شد، ساكنان مجموعه هاي مسكوني نسبت به برگزاري كارگاه هاي آموزشي از اين دست ابراز علاقه كرده اند و با ارسال پيام هايي ضمن قدرداني از اين اقدام مركز و دست اندركاران اين برنامه، خواستار تداوم و گسترش برنامه هاي آموزشي و نيز ايجاد ساختار مديريت بحران اماكن عمومي در مجموعه هاي مسكوني شدند.

مدير عامل ستاد مركزي معاينه فني خودرو:
معاينه فني خودروها گران نمي شود
003135.jpg
خبرگزاري مهر: مدير عامل ستاد مركزي معاينه فني خودرو با اشاره به اينكه بيش از ۵/۲ ميليون دستگاه خودرو در تهران فاقد برگه معاينه فني هستند، اعلام كرد: در سال جديد هيچ گونه افزايش نرخي براي معاينه فني خودروها نداريم.
محمدرضا اميري صفت با اشاره به اينكه ۵۸ درصد پلاك خودروهايي كه در سطح شهر تهران تردد مي كنند دولتي است، گفت: مراكز شش گانه معاينه فني در تهران هيچ محدوديتي جهت پذيرش خودروهايي كه براي دريافت برگه معاينه فني خودرو مراجعه كنند، ندارند.
وي در خصوص خودروهايي كه بايد براي معاينه فني مراجعه كنند، گفت: براساس استانداردهاي تعريف شده، خودروهايي كه كمتر از دو سال از عمر توليدشان مي گذرد نيازي به مراجعه به مراكز معاينه فني ندارند.
اميري صفت ظرفيت پذيرش خودرو در شش مركز معاينه فني براي ۸ ساعت كاري را پنج هزار دستگاه خودرو اعلام كرد و افزود: در حال حاضر بين ۲۰ تا ۳۰ درصد از ظرفيت ۲۶ خط معاينه فني مورد استفاده قرار مي گيرد.
مدير عامل ستاد مركزي معاينه فني خودرو با اشاره به راه اندازي ۸ خط جديد معاينه فني خودرو در سال جاري گفت: مراكز معاينه فني خودرو براساس مصوبه شوراي شهر تهران هيچ گونه افزايش هزينه و تغيير نرخي را در سال جديد نخواهد داشت.
به گفته اميري صفت، هزينه ورود به مركز معاينه فني ۵۲ هزار ريال است كه دو هزار ريال آن نيز به خزانه دولت باز مي گردد. ضمن اينكه مبلغ ۱۵ هزار ريال بابت مراجعه مجدد و ۲۰ هزار ريال نيز براي تنظيم موتور خودرو دريافت مي شود.

نام نويسي در آزمون مراكز استعدادهاي درخشان
ايرنا: نام نويسي  آزمون  سراسري  پذيرش  دانش آموزان  پايه  سوم  راهنمايي  ورودي  سال  پايه  اول  متوسطه  مراكز آموزشي  سازمان  ملي  پرورش  استعدادهاي  درخشان  از ديروز آغاز  شد. نام  نويسي  براي  شركت  در اين  آزمون  تا ۲۵ فروردين  به  استثناي  روزهاي  تعطيل  از ساعت  ۱۵ تا۱۹ در مراكز آموزشي  استعدادهاي  درخشان  انجام  مي گيرد.

طرح آموزش امداد و نجات براي مديران و معلمان اجرا مي شود
مديركل  دفتر ارتقاي  علمي منابع  انساني  وزارت  آموزش  و پرورش  اعلام  كرد: دوره هاي  آموزش  امداد و نجات  و ايمني  براي  مقابله  با حوادث  طبيعي  مانندزلزله ، امسال  براي  مديران  و معلمان  كشور برگزار مي شود.
محمد احمدي  روز دوشنبه  به ايرنا گفت : اين  برنامه با هدف  كاهش  صدمات  ناشي  از پديده ها و حوادث  طبيعي  در مدرسه ، آموزش  نحوه ارايه  فوريت هاي  پزشكي  به  مصدومان  اجرا مي شود.
وي  افزود: در سال  ۸۴ به  اجراي  دوره هاي  تخصصي  و مهارت هاي  معلمان  توجه ويژه اي  خواهد شد و آموزش  سرباز معلمان  و برگزاري  دوره هاي  بدو خدمت  براي فرهنگيان  از جمله  اين  برنامه ها خواهدبود.
احمدي  توضيح  داد: آموزش  (فناوري  اطلاعات ) در سال  ۸۴ ادامه  خواهد يافت و ارايه آموزش  مهارت هاي  هفت گانه به معلمان  دوره هاي ابتدايي ، راهنمايي و متوسطه  ادامه  خواهد يافت .

درخواست انجمن مفاخر معماري ايران از رئيس جمهوري:
عمليات اجرايي برج جهان نماي اصفهان را متوقف كنيد
گروه علمي فرهنگي: انجمن مفاخر معماري ايران در نامه اي به سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري خواستار اختتام عمليات اجرايي برج جهان نما در محدوده ميدان نقش جهان اصفهان شد.
به گزارش خبرنگار همشهري انجمن مفاخر معماري ايران در اين نامه سرگشاده توجه و حفاظت از ميراث تاريخي و معماري در جهان را از اهداف عاليه همه حكومت ها و مراكز قدرت ملي و مردمي توصيف كرده و آورده است، اعمال قاطعيت در مواردي چون برج جهان نما، افراد را از تداوم تعدي به حقوق مردم و تعرض به افتخارات ملت بزرگوار ايران بازخواهد داشت.
در بخش ديگري از اين نامه انجمن مفاخر معماري ايران خواستار صدور دستوري از سوي رئيس جمهوري براي تدوين و اصلاح قوانين و آيين نامه هايي شد كه دربردارنده تعريف جديد و فراگير از حفظ و حراست ميراث فرهنگي و تاريخي كشور باشد.

مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره  بار شهرداري تهران:
وزارت بازرگاني قيمت هاي مصوب ميوه را اجرا كند
ايرنا: مدير عامل  سازمان  ميادين  ميوه  و تره بار شهرداري  تهران  گفت : وزارت بازرگاني  قيمت هاي  مصوب  ميوه  را براي  ايجاد ثبات  در بازار ميوه  و تره بار اجرا كند.
محمود صلاحي  افزود: وزارت  جهاد كشاورزي  مسئول  تامين  و وزارت  بازرگاني  مسئول  نرخ گذاري  ميوه  و تره بار است  و اگر مشكلاتي  در بازار ميوه  تهران  و ديگر شهرها وجود دارد، ناشي  از اجرا نشدن  مصوبات  و قوانين  است .
وي  اظهار داشت : شهرداري  تهران  به  عنوان  يكي  از شبكه هاي  توزيع  ميوه ، نمي تواند نقشي  در كنترل  نرخ  و كيفيت  ميوه  در شهر داشته  باشد و قانون  اين وظايف  را براي  دستگاه هاي  مختلف  مشخص  كرده  است .
صلاحي  با بيان  اينكه  مشكلي  در ميادين  ميوه  و تره بار شهرداري  تهران  براي توزيع  ميوه  وجود ندارد، گفت : هم اكنون  انواع  سبزي ، صيفي ، فرنگي ، تره بار، مرغ  و تخم  مرغ  در ميادين  شهرداري  به  ميزان  كافي  وجود دارد.
مدير عامل  سازمان  ميادين  ميوه  و تره بار شهرداري  تهران  در مورد نبود گوجه  فرنگي  در ميادين  افزود: نرخ  اين  محصول  در ميادين  اصلي  تهران  حداقل ۱۵ هزار ريال  است  و با توجه  به  اينكه  نرخ  مصوب  گوجه  براي  عرضه  در ميادين ميوه  و تره بار دو هزار و ۹۰۰ ريال  است ، شهرداري  نمي تواند اين  محصول  را در ميادين  عرضه  كند.
وي  گفت : در عرضه  پرتقال  هم  با كمبودهايي  از سوي  توليدكنندگان  مواجه  شده ايم  كه  باعث  كاهش  ميزان  توزيع  پرتقال  در ميادين  شده  است .
صلاحي  با بيان  اينكه  كمبود خيار با توزيع  ۱۱۰ هزار تن  از اين  محصول از صبح  ديروز در ميادين  رفع  شده  است ، خاطرنشان  كرد: شهرداري  تهران  تحت  هيچ  شرايطي  اجازه  افزايش  قيمت ها را در ميادين  نمي دهد.
وي  يادآور شد: با توجه  به  سرماي  هوا در برخي  شهرهاي  كشور، بايد از هم اكنون  به  فكر ذخيره سازي  و جلوگيري  از افزايش  قيمت ها در فصل  تابستان  بود.
همچنين به گزارش خبرگزاري فارس مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار و فرآورده هاي كشاورزي شهرداري تهران از توزيع ميوه در ميادين و غرفه هاي ۷۳ گانه اين سازمان، براساس نرخهاي سال ۸۳ خبر داد.
محمود صلاحي با اشاره به عدم افزايش قيمت ميوه در سال ۸۴ در ميادين و غرفه هاي توزيع ميوه شهرداري تهران گفت: در تابلوي اعلانات نصب شده در ميادين نرخهاي كليه اقلامي كه توزيع مي شود بر اساس نرخ هاي سال ۸۳ ثبت شده است و شهروندان مي توانند از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب از خدمات ميادين و غرفه ها بهره مند شوند.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا اقدامي براي افزايش كيفيت ميوه در اين مراكز انجام خواهد گرفت، تصريح كرد: كيفيت ميوه ها در اين مراكز در سطح خوب است اما از آنجا كه قيمت ميوه در بازارهاي سطح شهر كنترل نمي شود و بي رويه و بدون منطق افزايش مي يابند و سازمان ميادين همچنان قيمت ميوه توزيعي خود را براساس نرخهاي سال ۸۳ ثابت نگه داشته است به همين دليل افزايش كيفيت ميوه ها امكانپذير نيست.
صلاحي خاطرنشان كرد: تنها راه اصلاح شبكه عرضه و كنترل قيمتها، گسترش شبكه هاي سازمان ميادين است.
وي با اشاره به اختلاف ۱۰ الي ۷۰ درصدي قيمت ميوه در غرفه هاي سازمان ميادين با بازارهاي موجود در سطح شهر، افزود: برآوردها نشان مي دهد كه از ميان يك ميليون و ۶۰۰ هزار خانوار ساكن در شهر تهران، روزانه ۴۰۰ هزار خانوار از غرفه هاي سازمان ميادين شهرداري خريد مي كنند.
مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار و فرآورده هاي كشاورزي شهرداري تهران در ادامه از افتتاح ۳ بازار ساختاري در منطقه ۵ و ۲۰ تهران با هزينه اي بالغ بر ۷۰۰ ميليون تومان (غير از هزينه زمين) براي هر بازار خبر داد و گفت: اواخر فروردين ماه جاري نيز ۳ بازار جديد در مهرآباد جنوبي و مناطق ۱۵ و ۱۴ افتتاح خواهد شد.

تيراندازي و شكار در جنگلهاي شمال
كشور تا ۳ سال ديگر ممنوع شد
خبرگزاري فارس: بر اساس ابلاغ سازمان حفاظت محيط زيست، تيراندازي و شكار در جنگل هاي شمال كشور به مدت ۳ سال ممنوع شد.
سازمان حفاظت محيط زيست در ابلاغيه اي به استناد بند (و) ماده ۶ قانون حفاظت و بهسازي محيط زيست، هرگونه شكار و تيراندازي در محدوده جنگلهاي شمال كشور را به مدت ۳ سال ممنوع اعلام كرد.
اين سازمان به استناد اين قانون شكار پستانداران در استان كرمان را نيز به مدت ۳ سال ممنوع كرد.
براساس مصوبه ديگر سازمان حفاظت محيط زيست هر گونه شكار و تيراندازي در محدوده منطقه حفاظت شده «مك سرخ» كلاته سهراب در استان سيستان و بلوچستان نيز به مدت ۵ سال ممنوع شده است.
همچنين بر اساس اين ماده قانوني هرگونه شكار و تيراندازي در منطقه «بيان» واقع در استان آذربايجان غربي حد فاصل پل «قزكرپي» از محل تلاقي رودخانه «ساروق» تا امتداد رودخانه «زربند رود» هرگونه شكار و تيراندازي به مدت ۵ سال ممنوع شد.
اين سازمان هرگونه شكار و تيراندازي در محدوده تالاب «گميشان» در استان گلستان از محدوده درياي خزر تا مرز ايران و تركمنستان را نيز تا سال ۱۳۸۸ به مدت ۵ سال ممنوع كرده است.

بازگشت پرندگان مهاجر از گيلان
003126.jpg
ايرنا: بازگشت  هزاران  قطعه  پرنده  مهاجر از آبگيرهاي  شمال  استان  گيلان  به  موطن اصلي  خود در سرزمين هاي  سردسير شمالي  آغاز شد.
رئيس  اداره  حفاظت  محيط زيست  شهرستان  آستارا گفت : مهاجرت  هزاران  قطعه  پرنده  مهاجر كه  زمستان  سال  گذشته  را در آبگيرهاي  استان  گيلان سپري  كرده اند به  كشورهاي  اروپاي  شرقي ، اسكانديناوي  و دشتهاي  جنوب  سيبري شروع  شده است .اصغر خودكار افزود: بارش  مداوم باران  طي  يك  ماه  اخير كه  بالا آمدن  سطح آبگيرها و در نتيجه  مشكل  شدن  تغذيه  براي  پرندگان  را در پي  داشت ، باعث مهاجرت  زود هنگام  اين  پرندگان  شده است .
وي  گفت : با توجه  به  امنيت  كافي  در زيستگاه ها و تالاب هاي  استان  گيلان  به ويژه  در تالاب هاي  آق  و استيل  در جنوب  آستارا و نيز شرايط جوي  مناسب ، همه ساله  پرندگان  بيشماري  در اين  تالاب ها زمستان  گذراني  مي كنند.
تالاب هاي  آستارا در سال  گذشته  پذيراي  حدود ۱۰ هزار قطعه  انواع  پرنده همچون  پليكان ، مرغابي ، غاز، حواصيل ، خوتكا، باكلان  و تعداد محدودي  قو و فلامينگو بود.تالاب هاي  طبيعي  آق  و استيل  با بيش  از ۲۰۰هكتار مساحت  در جنوب  شهر آستارا واقع  شده  و پناهگاه  فصلي  انواع  پرندگان  مهاجر محسوب  مي شوند.

مجلس كليات لايحه محدوده شهر ها و روستاها را تصويب كرد
نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي كليات  لايحه  تعاريف  محدوده  و حريم  شهر، روستاو شهرك  و نحوه  تعيين  آنها را به  تصويب  رساندند.
به  گزارش  ايرنا، اين  لايحه  در جلسه  علني  ديروز  مجلس  شوراي  اسلامي مطرح  شد ونمايندگان  به  كليات  آن راي مثبت  دادند.
در صورت  تصويب  نهايي  ماده  ۲ اين  لايحه ، به  منظور حفظ اراضي  لازم  ومناسب  براي  توسعه  موزون  شهرها با رعايت  اولويت ، حفظ اراضي  كشاورزي ، باغات  و جنگلها، هرگونه  استفاده  براي  احداث  ساختمان  وتاسيسات  در داخل حريم  شهرتنها در چارچوب  ضوابط و مقررات  مصوب  طرحهاي  جامع  و هادي  امكان پذير خواهد بود.
نظارت  بر احداث  هرگونه  ساختمان  وتاسيسات  كه  به  موجب  طرحها و ضوابط مصوب  درداخل  حريم  شهر مجاز شناخته  شده  و حفاظت  از حريم  به  استثناي شهركهاي  صنعتي ، به  عهده  شهرداري  مربوط مي باشد، هرگونه  ساخت  و ساز غيرمجاز دراين  حريم  تخلف  محسوب  و با متخلفين  طبق  مقررات  رفتار خواهدشد.
در صورت  تصويب  نهايي  ماده  ( ۱) اين  لايحه  نيز شهرداريها علاوه  براجراي طرحهاي  عمراني  از جمله  احداث  و توسعه  معابر و تامين  خدمات  شهري  وتاسيسات  زير بنايي  در چارچوب  وظايف  قانوني  خود كنترل  و نظارت  بر احداث هرگونه  ساختمان  و تاسيسات  و ساير اقدامات  مربوط به  توسعه  وعمران  در داخل محدوده  شهر را نيز به  عهده  دارند.براساس  اين  لايحه  محدوده  شهر عبارت  است  از حدكالبدي  موجود شهر وتوسعه آتي  دردوره  طرح  جامع  وتا تهيه  طرح  مذكور در طرح  هادي  شهر كه  ضوابط ومقررات  شهرسازي  درآن  لازم الاجرا مي باشد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |