سه شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۶ - Apr 5, 2005
حضرت رسول اكرم(ص): اي علي!، خشم نكن، و هنگامي كه خشم كردي بنشين و درباره قدرت پروردگار نسبت به بندگان و حلم و بردباري او در مورد آنها بينديش.
تحف العقول ص ۱۴
امروز با حافظ
كار چراغ خلوتيان باز درگرفت
ساقي بيا كه يار ز رخ پرده برگرفت
وين پير سالخورده جواني ز سرگرفت
آن شمع سرگرفته دگر چهره بر فروخت
احمد مسجدجامعي:
سينماي ايران پرچمدار فرهنگ اسلامي است
وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي بر ضرورت  حضور سينما در صدا و سيما تأكيد كرد و تعامل  گسترده  آن با رسانه  ملي  را اساسي  خواند.
احمد مسجدجامعي  كه  با دست اندركاران  خانه  سينما سخن  مي گفت ، افزود: پخش  نيم دقيقه اي  روزانه  اخبار سينما در مقايسه  باسه ساعت  خبر ورزشي  شبكه هاي  مختلف تلويزيوني  ناچيز است .
به  گزارش  روابط عمومي خانه  سينما، وي  به  موفقيت هاي  سينماي ايران  در مجامع  و رويدادهاي  بين المللي  اشاره  كرد وگفت : دريافت  هزار جايزه در طول  ۲۰ سال  نشانگر تلاش  روز افزون  دست اندركاران  و سينماگران  است .
مسجد جامعي ، موقعيت  سينماي  كشور را در گستره  جهاني  ممتاز خواند و گفت : سينما جور همه  فرهنگ  ايران  را مي كشد و پرچمدار فرهنگ ايران اسلامي است.وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي در عين حال  به  ظرفيت هاي  بالقوه  در كشور اشاره كرد و افزود: فقط از يك  دهم  ظرفيت  نمايشي  كشور به  لحاظ اشغال  سالن  بهره مي بريم .
وي  يادآورشد: در دنياي  امروز رشد و توسعه  با محوريت  فرهنگ  صورت  مي گيرد و خانه  سينما بايد هرچه  سريعتر به  سوي  تاسيس  مركز مديريت  فرهنگي  گام بردارد.
مسجدجامعي  تصريح  كرد: جامعه  اصناف  سينماي  ايران  نيازمند تشكيل  كميته هاي مختلف  اقتصادي  و برنامه ريزي  درجهت  ارايه  تعاريف  معين  و مشخص  و ارتقاي  سطح ذوق  و سليقه  مسئولان  براي  حمايت  از سينماي  ملي  است .
وي  همچنين  به  طرح  احداث  شهرك  سينمايي  هشتگرد اشاره  و بر حضور قوي  و پررنگ  خانه  سينما در هيات  مديره  اين  طرح  تأكيد كرد.
معاون  امور سينمايي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي نيز ابراز اميدواري  كردكه  سال  ۸۴ براي  سينماي  ايران  موفق  باشد.
محمدمهدي  حيدريان  گفت : با همبستگي  و وفاق  بوجود آمده  ميان  هنرمندان ، دولت  و مجلس  امكان  ارايه  ايده هاي  نو و حرف هاي  جديد در سينماي  كشور وجوددارد.
وي ، وظايف  و تاثيرات  خانه  سينما در دوره  جديد را براي  سينماي  ايران خطير و داراي  اهميت  دانست  و بر حضور صنعت  فيلم  كشور در بازارهاي  خارجي  وبه ويژه  آسيا تأكيد كرد.

نمايش هاي جشنواره فجر در تئاتر شهر اجرا مي شود
تمام تلاش ما بر اين است كه نمايشهاي اجرا شده در جشنواره فجر و چهار كار جشنواره عروسكي در نيمه اول سال ۸۴ اجرا شوند.
حسين پارسايي دبير شوراي مديريتي تئاتر شهر با بيان اين مطلب به ايسنا گفت: برنامه مركز هنرهاي نمايشي و مجموعه تئاتر شهر در سال جديد بر اجراي نمايشهاي جشنواره بيست و سوم تئاتر فجر و چهار نمايش انتخاب شده در جشنواره دهم تئاتر عروسكي است تا بدين ترتيب براي نيمه دوم سال ۸۴ توليدات تازه اي را به نمايش بگذاريم.
وي در ادامه ضمن اشاره به زمان اجراي چهار نمايش بخش عروسكي تصريح كرد: براساس تعداد كارهاي متقاضي و درخواست اين كارگردانها بايد بررسي هاي لازم را انجام دهيم تا زمان مناسبي را در اختيار اين كارها قرار دهيم، اما هنوز براي اجراي اين چهار نمايش به نتيجه قطعي نرسيده ايم.
لازم به ذكر است كه پيش از اين و براساس تقاضاي انجمن نمايشگران عروسكي خانه تئاتر و گروه هاي شركت كننده در دهمين جشنواره نمايش عروسكي، تصميم بر اين شد تا نمايشهاي «ماه پيشوني» به كارگرداني آزاده انصاري، «كلاغ» به كارگرداني شيوا مسعودي، «هشت لحظه» به كارگرداني زهرا صبري، «جشن سالگرد» به كارگرداني روشنك روشن و «روي ماه اسم تو را دستي نوشته است» به كارگرداني مريم معيني در نيمه اول سال ۸۴ در مجموعه تئاتر شهر اجرا شوند، كه از اين ميان مريم معيني اواخر سال گذشته موفق به اجرا در كارگاه نمايش تئاتر شهر شد.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
طرح ۱۵۰ ميليارد دلاري دفاع ضدموشكي با كسر سنگين بودجه
در دستور كار قرار گرفتن طرح ۱۵۰ ميليارد دلاري ايجاد يك سيستم دفاع ضدموشكي براي آمريكا از خبرهاي اول شماره دوشنبه روزنامه هاي اين كشور بود كه شبكه هاي تلويزيوني شب پيش از آن پخش كرده بودند. روزنامه ها معمولاً اخباري را كه قبلاً از راديو تلويزيون پخش شده است با تحليل و تفسير منتشر مي سازند تا براي مخاطبان تكراري نباشند و جامعيت بيشتر داشته باشند. طبق اين گزارش ها، دولت آمريكا به طور جدي درصدد ايجاد يك سيستم دفاعي ضد موشك بالستيك برآمده كه دست كم يكصد و پنجاه ميليارد دلار هزينه دارد. اين سيستم پس از ايجاد مي تواند از زمين و دريا موشك هاي قاره پيمايي را كه از آن سوي درياها مي آيند رهگيري و براي نابودي شان، پيش از رسيدن به هدف اقدام كند و به سويشان موشك ضد موشك بفرستد. در گزارش ها آمده است كه تنها براي تهيه نقشه ها و برنامه هاي ايجاد اين سيستم، به ۹ ميليارد دلار پول نياز است. در نيمه دهه ۱۹۸۰ در دوران جنگ سرد و رقابت آمريكا و شوروي، رونالد ريگان رئيس جمهور وقت آمريكا از چنين طرحي سخن به ميان آورده بود كه به برنامه «جنگ ستارگان» معروف شده بود. اين طرح با انحلال شوروي از دستور كار خارج شد. طبق طرح تازه، قرار است نخستين واحدهاي دفاع از يك حمله موشكي احتمالي در كاليفرنيا و آلاسكا مستقر شوند. بازگشت به اين طرح در اين زمان كه آمريكا دچار كسر سنگين بودجه است و معارضي هم در افق ديده نمي شود، باعث تعجب برخي از مفسران رسانه ها شده است. از نوشته و گفته اين تحليلگران چنين بر مي آيد كه ترس از حمله موشكي احتمالي ايران و يا كره شمالي دليلي منطقي و قابل قبول نيست و يك بهانه بسيار ضعيف است. اگر هم فرض شود كه خطر ايران جدي است بايد نخستين واحدها در نيويورك و ايالات شمال شرقي مستقر شوند كه به ايران نزديك ترند نه در كاليفرنيا. چنانچه نگراني از روسيه است كه اين كشور اعلام داشته به موشك هاي نامرئي مجهز شده است و به علاوه با انهدام موشك دشمن مسئله بار اتمي آن خنثي نمي شود و «فال اوت» مي كند و زيان وارد مي سازد. نگراني از وقوع كودتا و روي كار آمدن استالين و يا تزار ديگري در مسكو، طبق باور جورج كنان (اخيراً درگذشت) پيش بيني ضعيفي است مگر اين كه غرب به مداخله خود در امور روسيه ادامه دهد و افسران اين كشور و ناسيوناليست هاي روسي را عصبي و تحريك به اين كار كند. اگر ترس از چين است، تاريخ نشان داده است كه چين در جنگ پيشقدم نشده و نمي شود و اگر جنگي به چين تحميل شود از سيستم دفاع ضد موشكي در برابر آن كاري ساخته نخواهد بود. تجربه جنگ كردن چيني ها در كره و شمال هند را تجربه كرديم و ديديم كه چگونه سيل آسا و بدون ترس از مردن پيش مي تازند. كره شمالي نگران موجوديت خودش است و پيش بيني نمي شود كه درصدد تعرض برآيد مگر اين كه آماده خودكشي باشد. تحليلگران ضمن اشاره به ناموفق بودن چند آزمايش ضد موشكي اخير آمريكا نوشته اند كه با توجه به اين مراتب، در زمينه احياء طرح دفاع موشكي، جز فشار كارخانه هاي اسلحه سازي انگشت اتهام را به سوي عاملي ديگر نمي توان دراز كرد. آيزنهاور، ژنرال معروف و رئيس جمهور چهار دهه پيش آمريكا، نگراني خود را از قدرت گرفتن كارخانه هاي اسلحه سازي و افزايش نفوذ آنها در دولت ابراز نگراني كرده و به جانشينانش اندرز داده بود كه مراقب منفعت طلبي اين كارخانه ها باشند.
يك درس عبرت براي هر سياستمدار و دولتمرد
«كوين هاريگن» مفسر آمريكايي در مقاله اي كه دو روز پيش انتشار يافت موضوعي را مطرح كرده است كه بايد براي هر دولتمرد و يا سياستمدار درس عبرت قرار گيرد. وي ضمن اشاره به تصميم ايالت نيوهمشاير آمريكا به مناسبت دويستمين سال تولد «فرانكلين پيرس» چهاردهمين رئيس جمهور اين كشور كه در آن ايالت به دنيا آمده بود نوشته است: نيو همشايري ها مي خواهند به اين مناسبت مراسمي برگزار كنند ولي تا اين لحظه هيچ نويسنده اي حاضر به نوشتن بيوگرافي و تاريخ حكومت «پيرس» نشده است تا همزمان با آغاز مراسم انتشار يابد. بيوگرافي نويسان و تاريخ نگاران گفته اند كه «پيرس» كاري جز تجهيز كاخ سفيد به دستگاه حرارت مركزي انجام نداده كه بشود درباره او نوشت. اين نويسندگان حق التأليف پيشنهادي را كه سر به يك ميليون دلار مي زند نپذيرفته و گفته اند كه «دروغ نگار» نيستند. پيرس خوش قيافه ترين رئيس جمهور آمريكا بود، ولي جز تصوير هاي زيبا چيز قابل ذكر ديگري از او باقي نمانده است. وي يك بار گفته بود كه آمريكا حق دارد نيرو بفرستد و كوبا را تصرف كند كه اين مطلب (گاف سياسي) هنوز از ذهن روشنفكران خارج نشده است و ۱۵۰ سال است كه از اين گفته انتقاد مي شود.
ريشه غير دولتي بودن امر درمان در آمريكا
«ريموند ليچ» در كتاب تازه ۴۰۴ صفحه اي خود كه در اين هفته به توزيع داده شد، پرده از رقابت هاي شخصي پدران مؤسس ايالات متحده هنگام تدوين قانون اساسي اين كشور و نخستين مقررات برداشته و نوشته است كه جز اصول كلي مربوط به حقوق مردم و آزادي ها و اختيارات ايالات، تصويب كنندگان قانون اساسي منافع شخصي خود را در تغيير اصول ديگر اعمال مي كردند. براي مثال: دكتر «بنجامين راش» كه يك پزشك بود مانع از آن بود كه امر درمان دولتي باشد و يا اين كه دولت اجبار به تأسيس بيمارستان داشته باشد. وي در آن زمان پايه اي به وجود آورد كه هنوز پس از دو قرن و اندي امور درماني بر محور آن مي چرخد و آمريكا داراي بيمارستان و دكتر دولتي نيست و امر درمان در اين كشور صددرصد خصوصي و غير دولتي و در نتيجه مسئله زا است. «ليچ» در چند جاي كتاب خود كه «بنجامين راش و ميهندوستي» عنوان دارد تأكيد بر اين كرده است كه نبايد در تدوين قانون، نظر و منافع شخصي اعمال شود، بايد قانون جامعيت داشته و منافع و مصلحت وطن و هموطنان را تأمين كند و مسئله ساز نباشد. وي توصيه كرده است كه قوانين موضوعه (نه قانون اساسي) هر چند وقت يك بار در كميسيون هاي كارشناسان با توجه به كارايي و مضاري كه داشته اند مورد بررسي قرار گيرند و اگر لازم باشد اصلاح آنها به پارلمان پيشنهاد شود.

برگي از تاريخ
زادروز هابز
پنجم آوريل (روزي چون امروز) در طول تاريخ، جهان شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۵۲ ميلادي، دو روز پس از ۱۳ فروردين (كه يونانيان اين رقم را به عنوان عدد نحس وارد فرهنگ پاره اي از ملت ها از جمله ايرانيان كرده اند) مهستان (سناي ايران) از ميان شاهزادگان اشكاني و خانواده هاي وابسته، بلاش را كه مادرش از مادها بود به شاهي ايران برگزيد و وي نيز برادرش تيرداد را شاه ارمنستان كرد كه اين اقدام، خشم امپراتور وقت روم را برانگيخت. در سال ۱۵۸۸ توماس هابز فيلسوف و نويسنده انگليسي كه انسان را موجودي ذاتاً خودخواه، قدرت طلب، خواهان سلطه بر همنوع و استثمار ديگران دانسته است به دنيا آمد. در سال ۱۷۲۵ جياكوما كازانووا نويسنده ايتاليايي قرن ۱۸ كه در جهان به مردي زن باره و همه فن حريف شهرت يافته است در شهر «ونيز» تولد يافت و مهمترين تأليف او «روزهاي زندگي» خود وي است كه در آن اوضاع اجتماعي قرن ۱۸ اروپا را به طرزي ماهرانه و بدون تكلّف و پرده پوشي ترسيم كرده است. در سال ۱۷۹۴ ژرژ ژاك دانتون از رهبران انقلاب فرانسه با جمعي از يارانش از جمله «كاميل دو مولن» در ملأ عام با گيوتين گردن زده شدند. دادگاه انقلاب پاريس به اشاره روبسپير رهبر افراطيون چپ و گرداننده كميته امنيت ملي دانتون و يارانش را در يك محاكمه بسيار كوتاه به جرم مماشات، تجديد نظرطلبي در اهداف انقلاب و گرفتن پاره اي از اختياران كميته انقلاب و استرداد آنها به سازمان هاي دولتي به اعدام محكوم كرد. در سال ۱۸۹۶ مسابقه هاي جهاني ورزشي (المپيك) پس از ۱۵ قرن كه از توقف آنها مي گذشت در يونان، زادگاه اين مسابقه ها، از سرگرفته شد و از آن پس هر چهار سال يك بار در يك كشور انجام مي شوند. در سال ۱۲۹۲ هجري زمين لرزه سختي بيش از هزار و دويست تن از ساكنان بوئين زهرا (قزوين) را كشت و ويراني فراوان به بار آورد. ۴۹ سال بعد (شهريور ۱۳۴۱) در همين منطقه زلزله ديگري رخ داد كه لرزه هاي آن به تهران هم رسيد و تلفات به مراتب سنگين تري وارد ساخت. از آن پس هم، هرچند سال يك بار زمين لرزه هاي بوئين زهرا تكرار شده و تلفات و زيان هاي مالي داشته است. در سال ۱۳۲۰ هجري پروين اعتصامي شاعره بنام ايران در ۳۴ سالگي در تهران درگذشت. وي ۲۵ اسفند ۱۲۸۵ در تبريز به دنيا آمده بود و پدرش يوسف اعتصام الملك از نويسندگان و مترجمان كشور بود. اشعار پروين كه عمدتاً به سبك خراساني بود پيرامون زندگي مردم و احساس خود او از زندگاني بود. در سال ۱۳۳۲ دكتر مصدق نخست وزير وقت از راديو اعلام كرد كه نهم اسفند (۳۷ روز پيش از آن) توطئه قتل او طرح شده بود و قرار بود پس از ملاقات با شاه در كاخ مرمر بر سر او بريزند و او را بكشند. در سال ۱۹۵۵ وينستون چرچيل كه پس از ملي شدن نفت ايران، نخست وزير انگلستان شده بود و همه تلاش خود را به كار برده بود تا حكومت دكتر مصدق را براندازد و براي اين منظور ديدارهاي طولاني از آمريكا به عمل آورده بود، دو سال پس از بركناري مصدق در كودتاي انگليسي - امريكايي ۲۸ مرداد، چون خطر ديگري انگلستان را تهديد نمي كرد كناره گيري كرد و جاي خود را به «آنتوني ايدن» داد.
و اينك برگ امروز: پنجم آوريل زادروز توماس هابز فيلسوف و نويسنده انگليسي است كه انسان را موجودي ذاتاً خودخواه، قدرت طلب، خواهان سلطه بر همنوع و استثمار ديگران دانسته است. وي در ۱۵۸۸ به دنيا آمد، ۹۱ سال عمر كرد و ۴ دسامبر ۱۶۷۹ درگذشت. تأليفات مهم او «لوي ياتان (عفريت دريايي)» ، پيشنويس فلسفي رابطه حكومت و جامعه، مسائل مربوط به آزادي و ضرورت و فرصت ها، بحث فيلسوف و دانشجو، علل جنگ داخلي انگلستان و «ايلياد و اديسه» اند. فرضيه هابز درباره حكومت، وي را به صورت يكي از پدران علوم سياسي در آورده است.  هابز كه واقعيت عقايد و فرضيه هاي او هر روز آشكارتر از روز پيش مي شود، طبيعت بشر را در ارتباط با نفس خود و جامعه تعريف كرده و گفته است كه رفتار يك انسان تابع خودخواهي ذاتي اوست و سه عامل باعث منازعه انسان ها است: رقابت بر سر منابع محدود براي تملك، بي اعتمادي نسبت به يكديگر، و بالاخره عشق و علاقه وافر به جلال و شكوه (قدرت). وي تصريح مي كند كه تا اين عوامل وجود دارد نزاع (جنگ) و در نتيجه ترس از ميان نخواهد رفت و در چنين محيطي همه چيز نامطمئن است. به اظهار  هابز، تا بي اعتمادي نسبت به ديگران در زندگاني روزمره وجود داشته باشد بيم و خطر نزاع و جنگ هم ادامه خواهد داشت. پيشرفت هاي مادي و ساختن شهرهاي قشنگ، طبيعت انسان را تغيير نمي دهد. متمدن ترين كشور اگر بر كشور ديگر پيروز شود نسبت به مغلوب رفتاري وحشيانه خواهد داشت.  هابز نوشته است كه در غياب يك قانون بين المللي داراي ضمانت اجرايي استوار و اطمينان بخش، كشورها و انسان هاي ضعيف شكار قوي تر ها مي شوند. براي تحت كنترل درآوردن اين وضعيت در يك جامعه ملي و بر طرف كردن احساس ترس و تأمين آسايش و جلوگيري از تجاوز افراد به حقوق و آزادي يكديگر نياز به يك دولت نيرومند در آن جامعه است كه بتواند بر خودخواهي افراد فائق آيد. چنين دولتي بايد توانمندي همه جانبه و قدرت تمام عيار داشته باشد و اين قدرت حاكم بايد متناسب با نياز روز عمل كند.  هابز مي گويد كه قدرت حاكم بايد حس استثمار فرد از افراد براي حصول به برتري و زندگاني بهتر را مهار كند تا آرامش برقرار باشد.  هابز درباره شرايط دولت گويد: دولت فرد يا گروه وقتي مشروعيت حكومت كردن خواهد داشت و مردم بايد اختيار و سرنوشت خود را به آن بسپارند كه همه اتباع را به يك چشم نگاه كند و تبعيض قائل نشود. يك دولت نبايد كاري كند كه به اتباعش آسيب و زيان وارد آيد. در برابر، اتباع هم بايد وفادار باشند و از انجام تكاليف شانه خالي نكنند.  هابز تأكيد بر يافتن راهي جهت پايان دادن به احساس تنفر آشكار و پنهان ميان انسان ها و جوامع دارد و هنر دولت را در تحقق اين امر مي داند. دولت بايد مانع تنازع مردم بر سر منافع و ربودن آن توسط قوي تر ها و زرنگ تر ها شود. هدف يك دولت از مجازات افراد نه تنها بايد اصلاح مقصر بلكه «تنبه» ديگران باشد.  هابز قانون طبيعي و طبقه بندي آن را به تفصيل شرح داده و آن را به قانون عمومي تعبير كرده كه افراد را از انجام كارهايي منع و به انجام اموري تشويق مي كند و همه تأكيد او بر اين است كه اگر در جامعه (ملي و بين المللي) كنترل خودخواهي افراد از دست حاكم و مجري قانون (قانون طبيعي عام) خارج شود، صلح و آرامش، آزادي و امنيت، سعادت و آسودگي خيال رخت برخواهد بست و برقرار كردن مجدد نظم، كاري آسان نخواهد بود.  هابز به اين ترتيب اهميت ويژه براي دستگاه قضايي يك جامعه قائل است و بر عادل، بي نظر و عالم بودن قاضي تأكيد مي كند و آن را موجودي كمياب و در نتيجه گرانبها مي داند.  هابز در جاي ديگري از نوشته هايش ۱۵ اصل براي كنترل خودخواهي افراد بيان داشته كه مهمترين اصل آن نفي و تقبيح نخوت است.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
سكته مغزي و حمله قلبي
از دكتر روزنفلد كه همچنان به تدريس پزشكي در دانشگاه كرنل و بيمارستان وابسته به آن و دادن اندرز به مردم در رسانه هاي آمريكا و انتشار كتاب هاي آشنايي با بيماري ها و طرق پيشگيري ادامه مي دهد و در شهر نيويورك اقامت دارد، سئوال شده كه آيا سكته مغزي هم مانند حمله قلبي، علائم قبلي بروز مي دهد و اين است پاسخ او: عمدتاً نه. سكته مغزي بيشتر اوقات هشدار قبلي نمي دهد. ولي حمله قلبي نتيجه مشكلات طولاني قلب و عروق است و مي توان از آن جلوگيري كرد. امروزه بر خلاف قديم، حملات قلبي به حداقل نسبي كاهش يافته زيرا كه بيماري و مشكلات عروق و قلب با معاينات و دستگاه هاي الكترونيك مشخص و درمان مي شوند و تا حدي زياد از وقوع حمله قلبي جلوگيري به عمل مي آيد. امروز كسي نيست كه خاصيت داروهاي كاهش از بار قلب و يا تأثير آسپرين و نيتروگليسرين (زير زباني) را نداند و يا از علائم آنژينا پكتوريس (به معناي درد ناحيه سينه) بي اطلاع باشد كه همانا احساس فشار در ناحيه قفسه سينه و تنگي نفس است و براي رفع آن زير زباني و آسپرين مصرف نكند و بي حركت نماند و در صورت ادامه مشكل به بيمارستان نرود. در مورد سكته مغزي چنين نيست و فرد بايد بدون انتظار علائم، روش زندگي و تغذيه خود را اصلاح كند تا دچار سكته مغزي نشود.

بهارستان
شبي در مسجد جامع مصر آتش افتاد و بسوخت. سلطان مصر جماعتي را از تهمتيان در يك جاي جمع كرد و بفرمود تا به عدد ايشان رقعه ها نوشتند: در بعضي دست بريدن و در بعضي تازيانه زدن و در بعضي كشتن. و آن رقعات را برايشان افشاندند تا بر هر كس هر رقعه كه افتد به مضمون آن عمل كنند. يك رقعه كه مضمون آن كشتن بود بر يكي افتاد. گفت: «من از كشتن باك ندارم، اما مادري دارم كه جز من كسي ندارد» و در پهلوي وي ديگري بود كه رقعه تازيانه زدن بر وي افتاده بود. رقعه  خود به وي داد و رقعه  وي بستد و گفت كه: «من مادر ندارم» .
بهارستان _ عبدالرحمن جامي

۷۶ فيلم سينمايي در مرحله توليد
معاونت  سينمايي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي اعلام  كرد كه  ۷۶ فيلم  سينمايي در سال  ۸۳ به  مرحله  توليد رسيد.
گزارش  روز دوشنبه  اين  معاونت  حاكي  است  كه  از اين  شمار ۱۸ فيلم  آماده  نمايش  شد و ۱۶ فيلم  در مرحله  پيش  توليد، ۱۷ فيلم  در حال  فيلمبرداري ، ۱۴فيلم  در مرحله  تدوين  و ۱۱ اثر در مرحله  صداگذاري  قرار گرفتند.
فيلم هاي  «آخرين  ملكه  زمين » ، «آفتاب  پرست » ، «اين  روزهاي  ابري » ، «تقاطع » ، «خاك  سرد» ، «روياي  خيس » ، «روزي  كه  زلزله  تهران  را لرزاند» ، «سايه » ، «سنگ كاغذ قيچي » ، در مرحله  پيش  توليد هستند.
فيلم هاي  سينمايي  «اين  ترانه  عاشقي  نيست » ، «به  نام  پدر» ، «چندمي گيري  گريه كني » ، «چهارشنبه  سوري » ، «زمين  آسماني » ، «ستاره ها» ، «سرگيجه » ، «سفربه  شوشتر» از آثار در مرحله  فيلمبرداري  به  شمار مي روند.

با حضور جمعي از شخصيت هاي علمي و فرهنگي افغانستان
نقش فرهيختگان افغانستاني در پويايي زبان و ادبيات فارسي بررسي شد
سمينار نقش فرهيختگان افغانستاني در پويايي زبان و ادبيات فارسي، با حضور جمعي از شخصيت هاي علمي و فرهنگي افغانستان در كابل برگزار شد.
به گزارش پايگاه اينترنتي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، دكتر مهدي كهدويي، رايزن فرهنگي كشورمان در افغانستان، نخستين سخنران اين سمينار بود كه مقاله تحقيقي خود را در خصوص يكي از شاعران معاصر افغانستان به نام شقايق جمال كه به بررسي اشعار وي پرداخته بود، ارائه كرد.
پس از وي، دكتر عبدالقيوم قويم، از استادان دانشگاه كابل، مقاله خود را تحت عنوان، واصف باختري و نقش او در پويايي زبان فارسي دري بيان داشت.
نيلاب رحيمي، رئيس كتابخانه عمومي كابل نيز به بررسي اشعار شاعر معاصر نادم قيساري و نقش او در حفظ و رشد زبان فارسي پرداخت.ديگر سخنران اين همايش، استاد حيدري وجودي از شاعران و محققان و عرفاي معاصر افغانستان بود كه مقاله خود را در خصوص بيدل و پيروان او و نقش آنان در گسترش زبان و ادبيات دري ارائه كرد.
سخنرانان ديگر اين سمينار يك روزه، محب الله بارش، از استادان بخش فارسي دانشگاه كابل، احمد ضياعت، رئيس انتشارات وزارت تحصيلات عالي و از شاعران و نويسندگان معاصر افغانستان و حسن زاده يكاولنگي محقق و نويسنده بودند. در پايان اين سمينار، سيد عليشاه روستايار نيز اشعاري قرائت كرد.

گودالها منتشر شد
گروه ادب و هنر: كتاب «گودال ها»ي لوئيس ساكار، كه جايزه نيوبري (جايزه ملي كتاب در آمريكا) را از آن نويسنده كرد، با ترجمه فرزاد فربد از سوي نشر پنجره منتشر شد.
داستان اين كتاب در اردوگاهي به نام گرين ليك مي گذرد كه مخصوص تأديب محكومين خلافكار نوجوان است و آنان با كندن گودال در سرزميني بي آب و علف، تحت شرايطي طاقت فرسا بايد تلاش كنند، تا از گذشته تاريك خود عبرت بگيرند.
داستان كتاب كه كمپاني والت ديزني از روي آن فيلمي هم تهيه و اكران كرده است، تركيبي است از افسانه و واقعيت و نويسنده با زباني روان و گره افكني هايي جذاب توانسته داستاني شيرين و خواندني را روايت كند.
لوئيس ساكار كه امروزه به نويسنده اي نام آور در ادبيات نوجوانان آمريكا تبديل شده است در سال ۱۹۵۴ در ايست مدو نيويورك به دنيا آمد و به تحصيل در حقوق و اقتصاد در دانشگاه بركلي پرداخت، اما جذابيت هاي نويسندگي و استقبال از دو كتاب قبلي اش «جاني در زيرزمين» و «روزي آنجلين» ، سبب شد تا كارهاي ديگر را به كناري نهد و پيشه نويسندگي اختيار كند.
كتاب گودال ها بهترين كتاب سال به انتخاب انجمن كتابخانه هاي مدارس، آمريكا، جايزه كريستوفر و بهترين كتاب كودك و نوجوان روزنامه نيويورك تايمز را نيز به خود اختصاص داده است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
بازگشت
بعد از دعواي آن روز بر سر پارك كردن ماشين، روي ديدن همديگر را نداشتيم. دعواي من و او باعث شد كه زن و بچه هايمان هم به حالت قهر درآيند.
پا درمياني ساير همسايه ها بي فايده بود. ما از همديگر كينه به دل گرفته بوديم و هيچ راهي براي بازگشت و دوستي دوباره پيش رويمان نمي ديديم.
ولي اتفاق امروز مرا به خود آورد. او برايمان سبزه عيد آورده بود. كارت پستال زيبايي كنار سبزه ديده مي شد. روي آن نوشته بود: بيا با سبزي بهار سياهي بينمان را كنار بزنيم.
رضا رشيدي

گشتي در دنياي خبرها
تغذيه ببر با شير انسان
يانگو: يك خانم در ميانمار براي شير دادن به دو ببر بنگال كه به تازگي متولد شده اند، داوطلب شده است. اين دو بچه ببر كه دو هفته پيش چشم به جهان گشودند از مادر خشن خود جدا شده اند چون مادر، بچه هاي خود را به قتل مي رساند و آنها را مي خورد.
اين خانم ۴۰ ساله كه مادر يك نوزاد شيرخوار ۷ ماهه است براي شير دادن به آنها داوطلب شده البته تا زماني كه آنها دندان درنياورده باشند.
سارق پاكيزه
ويرجينيا: يك سارق پاكيزه در آمريكا پس از سرقت اجناس موجود در آپارتمان يك خانم به نظافت اين منزل پرداخت. صاحبخانه كه به مدت يك هفته به سفر رفته بود پس از بازگشت به خانه شوكه شد چون تلويزيون، كامپيوتر، جواهرات و تعدادي از وسايل منزلش به سرقت رفته بود، اما نكته جالب اين كه، سارق پيش از ترك منزل به نظافت آن پرداخته بود. صاحبخانه پيش از سفر به دليل عجله زياد فراموش كرده بود ظروف غذا و لباس هاي خود را بشويد و به جارو كردن موكت ها بپردازد، اما هنگامي كه به خانه بازگشت متوجه شد كه سارق هم ظرف هاي غذا و لباس ها را شسته و هم فرش ها و موكت ها را جارو كرده است.
كافي نت پانداها
پكن: در گوشه اي از كشور چين يك منطقه سرسبز به وسعت ۲۰۰ هزار هكتار وجود دارد كه ۷۶ پانداي غول پيكر در آن زندگي مي كنند. مقامات چيني براي جلوگيري از انقراض نسل پانداها، اين منطقه را جزو مناطق حفاظت شده قرار داده اند اما قرار است در اين مكان كافي نت تأسيس شود. البته در اين كافي نت، مراجعه كنندگان به بازي هاي اينترنتي و يا سير در شبكه جهاني نخواهند پرداخت بلكه تنها به اطلاعات مربوط به پانداها دسترسي خواهند داشت.
مراجعه كنندگان به اين كافي نت مي توانند تصاوير و فيلم هاي ويديويي بسياري از پانداهاي موجود در منطقه را تماشا كنند و حتي دوربين هاي اينترنتي به صورت مستقيم و زنده، تصاوير مربوط به پانداها را كه در منطقه حفاظت شده در حال گشت و گذار هستند، نمايش خواهد داد. با افتتاح اين كافي نت، ديگر مردم مجبور نيستند براي تماشاي پانداها وارد طبيعت شوند.
رانندگي پرخطر
آيووا: يك راننده در آمريكا به اتهام به خطر انداختن جان ساير شهروندان دستگير شد.هنگامي كه اين مرد مشغول رانندگي بود ناگهان در كاپوت خودرواش باز شد اما به جاي اين كه در كنار جاده توقف بكند و در كاپوت را ببندد، سرش را از پنجره خودرو بيرون آورد و درحالي كه كاپوت باز بود با سرعت ۱۰۰ كيلومتر در ساعت به سفر خود ادامه داد.اما يك گشت پليس كه شاهد ماجرا بود بلافاصله راننده متخلف را دستگير كرد.
۳۱ كيلوگرم پشم از يك گوسفند
نيوزيلند: سال گذشته يك گوسفند نيوزيلندي به نام شرك، شهرت جهاني يافت. اين گوسفند كه چندين سال پشم چيني نشده بود، صاحب ۵/۲۷ كيلوگرم پشم بود.اما شرك ديگر ركورددار نيست چون چند روز قبل، از يك گوسفند در اين كشور ۳۱ كيلوگرم پشم به دست آمد. اين گوسفند ۱۱ ساله، به مدت ۷ سال در تپه هاي دورافتاده زندگي مي كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۷ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹ و ۴۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۱۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۵ دقيقه

گل و گياه
گل ريحاني
003165.jpg
نام علمي: Clarkia amoena
خانواده: ONAGRACEAE
گياه يكساله و سريع الرشد با ساقه هاي نرم و افراشته و برگهاي سرنيزه اي شكل كه گلهاي گل بهي رنگ آن با گلبرگهايي كه در حاشيه چين دار هستند در فصل تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي و گستردگي آن به ۳۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك حاصلخيز با زهكش خوب، خاك نبايد غني از مواد آلي باشد چون باعث رشد علفي و گلدهي كمتر گياه مي گردد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار در هواي آزاد امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |