سه شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۶ - Apr 5, 2005
گفتگوي رؤساي جمهور ايران و اتريش
جهت انتقال گاز كشورمان به اروپا
003180.jpg
ايسنا: رئيس جمهور كشورمان صبح روز گذشته تهران را به مقصد وين پايتخت اتريش ترك كرد.
سيد محمد خاتمي به منظور سفري سه روزه به اتريش و فرانسه، تهران را ترك كرد.
خاتمي  را در اين سفر، كمال خرازي وزير امور خارجه و شركاء رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي همراهي مي كنند.
هنگام ترك فرودگاه مهرآباد، خاتمي از سوي دكتر عارف، معاون اول رئيس جمهور بدرقه شد.
رئيس جمهور كشورمان قبل از ظهر ديروز به پايتخت اتريش وارد شد و در كاخ رياست جمهوري هوف بورگ مورد استقبال رسمي رئيس جمهور اتريش قرار گرفت.
مصاحبه مطبوعاتي رؤساي جمهور ايران و اتريش
مصاحبه  مطبوعاتي هاينس فيشر رئيس جمهور اتريش و رئيس جمهور كشورمان ظهر روز گذشته در كاخ رياست جمهوري اين كشور انجام شد.
در ابتداي اين كنفرانس مطبوعاتي،  هاينس فيشر رئيس جمهور اتريش طي سخناني با اظهار خرسندي از سفر خاتمي به اين كشور، روابط ايران و اتريش را در زمينه هاي مختلف بسيار حسنه دانست و گفت: من و آقاي خاتمي همديگر را به خوبي مي شناسيم. مذاكره با آقاي خاتمي مي تواند عميق، مدبرانه، منصفانه و باز باشد و امروز روابط في مابين ما در زمينه هاي مختلف به نتيجه هاي بسيار مثبتي رسيده است.
وي هم چنين خاطرنشان كرد كه روساي جمهور دو كشور درباره  موضوعات مورد علاقه از جمله عراق، مسايل هسته اي، لبنان و فلسطين بحث و مذاكره كرده اند و خاتمي هم گفته است كه مذاكرات هسته اي را با سه كشور اروپايي ادامه خواهد داد و ديدگاهشان در اين زمينه مثبت است.
وي ادامه داد: در مورد سوريه و لبنان صحبت كرديم و در مورد گفت وگوي تمدن ها نيز در ضيافت ناهار صحبت خواهيم كرد.
يكي ديگر از موضوعات مورد مذاكره، صلح بين اسرائيل و فلسطين بود كه براي ما نيز بسيار حائز اهميت است و پيش بيني مثبتي نسبت به آن دارم.
البته ايران هم با علاقه اين تحولات را دنبال مي كند و از نظر ايران هم آن طور كه من مي فهمم به صورت مثبت پيش بيني مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي نيز در سخنان كوتاهي با سپاسگزاري از همتاي اتريشي خود و اظهار خرسندي از چندمين سفرش به اتريش، ياد رئيس جمهور پيشين اين كشور، توماس كلستل را گرامي داشت و گفت كه روابط ميان دو كشور در همه  زمينه ها و به ويژه در اروپاي جديد نقش اساسي دارد و اتريش نيز همچون ايران خواستار صلح و گسترش روابط مسالمت آميز با كشورهاي مختلف است.
رئيس جمهور كشورمان با اشاره به سطح روابط دو كشور در سال هاي اخير با بيان اين كه امروز دومين سفر خود را به عنوان رئيس جمهور به اتريش انجام داده است، افزود: با توجه به نقش مهم اتريش در اتحاديه  اروپا و نقش محوري ايران در منطقه  حساس خاورميانه، اين روابط را به نفع صلح و آرامش و امنيت جهاني ارزيابي مي كنم.
خاتمي با اشاره به همكاري هاي خوب ايران و سه كشور اروپايي در زمينه  حل مسايل هسته اي، اظهار اميدواري كرد كه با حل اين مساله هم ايران از حق قانوني خود برخوردار و هم نگراني هاي موجود رفع شود.
وي با تأكيد بر اين كه مذاكرات خوبي را با فيشر داشته است، تصريح كرد كه علي رغم سطح خوب روابط، هنوز ظرفيت هاي بسياري براي گسترش روابط وجود دارد.وي هم چنين ياد رهبر كاتوليك هاي جهان، پاپ ژان پل دوم را گرامي داشت و از وي به عنوان يكي از مناديان بزرگ صلح، عدالت و نزديكي ميان اديان و ديدار با وي را بهترين خاطرات زندگي خود ياد كرد.
در ادامه  مصاحبه  مطبوعاتي،  هاينس فيشر رئيس جمهور اتريش و حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور كشورمان، خاتمي در پاسخ به سؤال خبرنگاري كه هدف وي را از سفر به وين جويا شد، گفت: روابط ما با اتريش خوب است و هيچ محدوديتي در مذاكره با آقاي فيشر نداشتيم.
وي هم چنين با اشاره به سطح روابط اقتصادي ايران و اتريش، به مساله  انتقال گاز به اين كشور اشاره كرد و نسبت به گسترش اين روابط اظهار علاقه مندي كرد.وي با بيان اين كه اتحاديه  اروپا مهم ترين شريك اقتصادي ايران است، گفت: حضور اتريش نيز در همين راستا مي تواند در ايران و كل منطقه موثر باشد و ما از اين مساله راضي هستيم.
فيشر نيز در پاسخ به سؤالي درباره  اهميت ديدار اخير خاتمي از كشورش، اين ديدار را بسيار حائز اهميت دانست و گفت: اين ديدار كمك مي كند كه روابط خود را گسترش دهيم و مسايل حساسي چون استفاده  صلح آميز از انرژي هسته اي، مساله  عراق، سوريه و لبنان را بررسي كنيم.
هم چنين در سال ۲۰۰۶ اتريش رئيس اتحاديه  اروپا خواهد بود و گفت وگو با ايران از اين جهت نيز براي ما بسيار داراي اهميت است.
در ادامه، خاتمي در پاسخ به سوالي درباره  مسايل هسته اي گفت: گرچه از تكنولوژي هسته اي سوءاستفاده هاي بزرگي همچون ساخت سلاح هاي هسته اي انجام شده است، همه  ما بايد از اين موضوع نگران باشيم و بايد بگوييم كه زرادخانه هاي هسته اي بايد از ميان بروند و از گسترش سلاح هاي اتمي جلوگيري شود.
هم چنين خلع سلاح عمومي اتمي صورت گيرد به ويژه منطقه  خاورميانه عاري از سلاح هاي اتمي كه آن را مطرح كرده ايم محقق شود.
اما تكنولوژي هسته اي داراي ابعاد گسترده اي است و ما علاقه مند هستيم كه از اين فناوري در جنبه  صلح آميز آن استفاده كنيم.ما به NPT پيوستيم، پروتكل الحاقي را بدون اين كه امضا كنيم اجرا مي كنيم و مذاكراتمان با اروپا نيز نشانه  حسن نيت ماست و آژانس بارها اعلام كرده است كه نگراني درباره  ايران از اين كه به دنبال سلاح هسته اي برود ندارد.پس ما نگران نيستيم و نمي خواهيم سلاح هسته اي بسازيم.» وي هم چنين با اشاره به قراردادهايي كه در زمان رژيم سابق از سوي فرانسه و آلمان براي ساخت نيروگاه هاي هسته اي با ايران منعقد شده بود، گفت: «اما آمريكا پس از انقلاب اسلامي جلوي تحقق اين قراردادها را گرفت اما ما قصد داريم نيروگاه اتمي توليد كنيم و براي توليد برق از نيروي هسته اي حاضريم همكاري هاي مختلف را بپذيريم.
ما هيچ چيز جز آن چه كه قانون اجازه مي دهد نمي خواهيم و خوشبختانه مذاكراتمان نيز مثبت است.»
وي گفت:« اگر اين مذاكرات به لحاظ حقوقي درست پيش برود مساله حل است و ما نيز آماده  دادن تضمين هستيم اما مي خواهيم چرخه  سوخت هسته اي را تحت نظارت آژانس داشته باشيم.»
خاتمي در پايان در پاسخ به سئوالي درباره  روابط شيعيان ايران و عراق و آينده  شيعيان در اين كشور گفت: «در عراق مذاهب و اقوام مختلفي زندگي مي كنند اما هم براي ما و هم براي مردم اين كشور تماميت ارضي عراق و استقرار يك نظام دموكراتيك كه حاوي حقوق همه  اقوام و مذاهب باشد مهم است و جز از اين راه مساله  عراق حل نخواهد شد كه اين نظام با معيارهاي اخلاقي و ديني نيز بايد سازگار باشد.»
وي هم چنين با اشاره به رهبران بزرگ مذهبي عراق كه عمدتا از ميان شيعيان هستند، به ديدگاه آيت الله سيستاني در مورد تحقق چنين حكومتي در عراق اشاره كرد و گفت: «اگر بدون دخالت برخي از كشورها عراق بازسازي شود و از كانون خشونت به امنيت برسد، هم مردم اين كشور آسوده خواهند شد و هم مشكلي در جامعه  بين المللي حل مي شود.»
وي اظهار اميدواري كرد كل جامعه  بين المللي و سازمان ملل متحد در بازسازي عراق و ايجاد يك حكومت دموكراتيك همكاري كنند.
گفتگوي وزيران امور خارجه ايران و اتريش
كمال خرازي وزير امور خارجه ايران، روز گذشته با اوزولا پلاسنيك همتاي اتريشي خود در وين ديدار و گفتگو كرد.
خرازي در اين ديدار تصريح كرد ايران و اتريش ظرفيتهاي فراواني براي گسترش روابط در همه زمينه ها از جمله اقتصادي دارند. وي همچنين با مثبت خواندن مذاكرات ايران و اروپا و آژانس در خصوص مسائل هسته اي اظهار اميدواري كرد كه اين مذاكرات ادامه داشته باشد. وزير امور خارجه ايران تاكيد كرد: با آژانس بين المللي انرژي اتمي همكاري خيلي خوبي داريم.
وزير امور خارجه اتريش نيز در اين ديدار، بر گسترش روابط وين _ تهران در همه زمينه ها تاكيد كرد.
پلاسنيك همچنين بر ادامه مذاكرات و گفت و گو بين ايران و اتريش براي رفع موانع گسترش روابط دو كشور تاكيد كرد.

حدادعادل:
مجلس خدمت به مردم را عامل مشاركت عمومي مي داند
گروه سياسي: در اولين روز از شروع جلسه علني مجلس در سال ،۸۴ حدادعادل رئيس مجلس شوراي اسلامي ضمن تبريك سال جديد گفت: از نظر مجلس هفتم عامل اصلي در همبستگي ملي و مشاركت عمومي خدمت به مردم و داشتن صداقت با مردم است.
وي افزود: توجه به پيام نوروزي مقام معظم رهبري براي ما ضروري است، آن چه در پيام سال ۸۴ ايشان قابل عنايت است  موضوع همبستگي ملي و مشاركت عمومي است. ايشان در پيام خود از ملت و مسئولان خواسته اند اين آرمان والا را مد نظر قرار داده باشند.
رئيس مجلس با اشاره به پيام نوروزي مقام معظم رهبري مبني بر توجه به سند چشم انداز ۲۰ ساله گفت: مقام معظم رهبري بر روح پرسشگري در مردم و روحيه پاسخگويي در مسئولان تاكيد داشتند لذا توجه به پيام نوروزي مقام معظم رهبري مي تواند برشكوه ملت ايران بيافزايد.
حداد تصريح كرد: تمامي تلاش مجلس هفتم كم كردن بار مشكلات مردم است و تا پايان دوره هم ادامه خواهد داشت. چنين رويكردي در لايحه بودجه و قانون تثبيت قيمتها محسوس بود.
وي گفت: قانون تثبيت قيمتها، آرامش را در خانواده ها حاكم كرده است. با اين اقدام شجاعانه مجلس امسال خيال مردم از گراني بنزين و خدمات آب و برق و تلفن و غيره آسوده است و اين قطعاً در نرخ گذاري ديگر كالاها هم موثر است.
رئيس مجلس ضمن اظهار تاسف از گراني ميوه و پودرهاي شوينده افزود: گراني بي رويه و افسار گسيخته ميوه و پودرهاي شوينده، شيريني تثبيت قيمتها را در كام مردم خصوصاً در ايام عيد تلخ كرد و ما متاسفيم كه كوتاهي بعضي از مسئولين چنين نتيجه اي را به بارآورده است.
حداد تاكيد كرد، انتظار داشتيم مسئولين دولتي اين اقدام مجلس را تكميل كنند اما شاهد افزايش قيمت ميوه ها و توضيحات بعضي از مسئولين مبني بر پيچيدگي شبكه توزيع ميوه بوديم.
وي افزود: ما پيچيدگي در شبكه توزيع ميوه را نفي نمي كنيم اما سئوال ما اين است كه شما چه تصميمي گرفته ايد؟ خلافكاري ها را بيان كنيد اما گره گشايي ها را هم به اطلاع مردم برسانيد والا هميشه عوامل سودجو هستند و اين دولت است كه بايد با مديريت كارها را در مسير صحيح خود هدايت كند.
رئيس مجلس گفت: اين پيچيدگي در شبكه توزيع ميوه هميشه بوده است اما چطور مي شود كه امسال مقارن با عيد ما شاهد افزايش قيمت صددرصد ميوه بوديم حتي قيمت بعضي از ميوه هايي كه از خارج وارد مي شوند و مسئله سرمازدگي و سردرختي بودن در مورد آنها صدق نمي كند افزايش يافته است.
حداد همچنين در گذشت پاپ ژان پل دوم رهبر مسيحيان كاتوليك جهان را به مسيحيان و كاتوليكهاي جهان و هموطنان خود تسليت گفت.
در جلسه علني ديروز ، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به دليل اصرار بر مصوبه خود درباره طرح اصلاح ماده ۶۰ قانون برنامه سوم توسعه جهت تامين منابع مالي و رفع سريع خسارات ناشي از خشكسالي و سرمازدگي به كشاورزان و دامداران را به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع دادند.
براساس اين مصوبه دولت اجازه دارد معادل ۹۰۰ ميليون دلار از حساب ذخيره ارزي برداشت و ۳۰ درصد آن را براي اجراي طرح هاي تامين آب شرب روستايي و كشاورزي و طرح هاي مقابله با خشكسالي و ۱۰درصد براي تقويت بنيه مالي صندوق بيمه محصولات كشاورزي به منظور توسعه بيمه خشكسالي و سرمازدگي اختصاص دهد.
همچنين طرح اصلاح ماده ۶۰ قانون برنامه سوم توسعه درخصوص برداشت ۳۵۰ ميليون دلار از حساب ذخيره ارزي به منظور تامين منابع مالي و ارزي و رفع سريع مشكلات درماني و خدمات توانبخشي جانبازان و ايثارگران و تهيه تجهيزات و امكانات مورد نياز گردانهاي عاشورا، الزهرا، بسيج و نيروي انتظامي ارايه شده بود مطرح شد.
طرح مذكور پيش از اين از سوي شوراي نگهبان رد شده بود و كميسيون برنامه و بودجه نيز در بررسي مجدد به حذف آن راي داد كه نمايندگان مجلس نيز در جلسه علني براي تامين نظر شوراي نگهبان به حذف آن راي مثبت دادند.
هم چنين طرح اصلاح ماده ۶۰ قانون برنامه سوم توسعه جهت تامين اعتبار كمك به معيشت اقشار نيازمند و كم درآمد مطرح شد كه اين طرح پيش از اين توسط شوراي نگهبان ردشده بود و نمايندگان آن را بدون اصلاح مجدداً به شوراي نگهبان ارجاع دادند.
همچنين نمايندگان به كليات لايحه تعاريف محدوده و حريم شهر، روستا و شهرك و نحوه تعيين آنها راي مثبت دادند.
در حاشيه
* محمدرضا ميرتاج الدين، نماينده تبريز طي تذكري آئين نامه اي خواستار رسيدگي هرچه سريعتر طرح اصلاح قانون هيات منصفه دادگاه مطبوعات و طرح يك فوريتي اصلاح اساسنامه كنفرانس انقلاب اسلامي فلسطين شد.
* بهمن محمدياري نماينده طوالش نسبت به بي تدبيري در ايجاد حادثه ورزشگاه آزادي تذكر داد و خواستار پاسخگويي مسئولان ذيربط درخصوص حادثه ورزشگاه آزادي شد.
* غلامعلي حدادعادل تذكرات جمعي از نمايندگان به سيدمحمدخاتمي رئيس جمهوري ،محمد شريعتمداري وزير بازرگاني و موسوي لاري وزير كشور نسبت به افزايش بي رويه قيمت ميوه ها در ايام نوروز را قرائت كرد.
* محمدهادي رباني عضو ناظر مجلس در شوراي نظارت بر سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران پخش برنامه هاي انتخاباتي با حضور نامزدهاي احتمالي انتخابات رياست جمهوري پيش از زمان رسمي تبليغات را نقض قانون اساسي عنوان كرد.

مراسم ششمين سالگرد شهادت امير صياد شيرازي
مراسم بزرگداشت ياد و خاطره شهيد سپهبد علي صياد شيرازي در روز يكشنبه ۲۱ فروردين ماه از ساعت ۱۰ الي ۱۲ صبح در تهران مسجد جهاد ستاد كل نيروهاي مسلح با حضور ياران و همرزمان آن شهيد بزرگوار، عموم امت انقلابي و شهيدپرور و خانواده آن شهيد برگزار مي گردد.
امير سپهبد علي صياد شيرازي پس از سال ها مجاهدت در كردستان و رزم دلاورانه و فداكارانه در غرب و جنوب كشور به عنوان فرماندهي نيروي زميني ارتش در طول هشت سال دفاع مقدس و خدمت صادقانه و پرتلاش در سمت جانشين رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح در بيست ويكم فروردين سال ۱۳۷۸ به دست منافقان كوردل كه امروز مورد حمايت استكبار جهاني آمريكاي جنايتكار هستند ترور شد و به درجه رفيع شهادت نائل آمد.
معاونت فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح از كليه همرزمان آن شهيد و آحاد مردم قدرشناس و وفادار ايران اسلامي دعوت به عمل مي آورد به منظور تجليل و تكريم از مقام شامخ آن شهيد در مراسم ششمين سالگرد اين شهيد عزيز شركت فعال نمايند.

۵۶۱ زاير غيرمجاز ايراني از عراق برگشت داده شدند
ايرنا: جانشين  فرماندهي  انتظامي  ايلام  گفت : ۵۶۱ زاير غيرمجاز ايراني  كه  در روزهاي  اخير قصد خروج  از كشور و ورود به  عراق  را داشتند، پس  از دستگيري  به  شهرهاي  خود برگشت  داده  شدند.
سرهنگ  منوچهر چراغي  ديروز اعلام كرد: اين  افراد كه  به  صورت  غيرقانوني  قصد ورود غيرمجاز به  خاك  عراق را  داشتند توسط مرزبانان  ايراني  در مناطق  مرزي  دهلران  و مهران  دستگير شدند.وي  افزود: در اين  رابطه  ۱۳ بلدچي  نيز دستگير و به  مقامهاي  قضايي  استان  تحويل  داده  شده اند.وي  تصريح  كرد: با توجه  به  شرايط خاص  كشور عراق  و نبود امنيت  مطلوب ، مرزبانان  ايراني  با هرگونه  تردد غيرمجاز زايران  در مناطق  مرزي  استان  ايلام  برخورد مي كنند.وي  از زايران  عتبات  عاليات  خواست ، از تردد غيرمجاز به  شهرهاي  مذهبي  عراق  خودداري  كنند.خروجي  مهران  يكي  از مهمترين  كانونهاي  تردد زوار ايراني  به  شهرهاي  مذهبي عراق  است .

عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي خبر داد:
لايحه نظام هماهنگ پرداخت حقوق
ارديبهشت ماه تصويب مي شود
مهر: عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي گفت: لايحه نظام هماهنگ پرداخت حقوق بازنشستگان و شاغلان در صورت ارايه آن از سوي دولت، اوايل ارديبهشت ماه تصويب خواهد شد.
محمد عباسپور با بيان اين مطلب افزود: مقرر شده بود تا پس از تصويب بودجه سال ۸۴ دولت لايحه نظام هماهنگ پرداخت حقوق بازنشستگان و شاغلين را به مجلس شوراي اسلامي ارسال كند، بنابراين در صورتيكه دولت به وعده خود عمل كند و لايحه تا پايان فروردين ماه به مجلس ارائه شود، اين لايحه در اواسط ارديبهشت ماه تصويب خواهد شد.
وي افزود: اعتبار لازم براي اجراي طرح نظام هماهنگ حقوق بازنشستگان و شاغلين در بودجه سال ۸۴ پيش بيني شده بنابراين مشكلي در خصوص اجراي اين طرح وجود ندارد.
نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي در ادامه تصريح كرد: با توجه به اينكه دولت با تاخير در ارائه اين لايحه مرتكب تخلف شده بنابراين مجلس شوراي اسلامي در جهت تصويب اين طرح در ارديبهشت ماه و اجراي قطعي آن پيگيري لازم را خواهد نمود.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس خاطر نشان كرد: بازنشستگان و مستمري بگيران چشم انتظار همسان سازي حقوق خود با شاغلان هستند و دولت با تعلل خود موجبات نارضايتي بازنشستگان را فراهم كرده است.

مصوبات جديد هيأت وزيران؛
وام ازدواج به ده ميليون ريال افزايش يافت
ايسنا: هيات وزيران اساسنامه سازمان صنايع هوايي نيروهاي مسلح را تصويب كرد.شركتهاي شركت صنايع هواپيمايي ايران (صها)، شركت پشتيباني و نوسازي هليكوپترهاي ايران (پنها)، شركت صنايع هواپيماسازي ايران (هسا) و شركت صنايع هوايي قدس با كليه  سرمايه و دارايي هاي منقول و غيرمنقول خود در زير مجموعه  سازمان قرار مي گيرند.هيات وزيران هم چنين واگذاري پروانه  خدمات انتقال داده ها از طريق ماهواره را تصويب كرد.
واگذاري پروانه  خدمات انتقال داده ها از طريق ماهواره براي حداكثر پنج شركت با رعايت قوانين و مقررات مربوط و شرايط مصوب كميسيون ماده (۲) آيين نامه اجرايي تبصره  ماده  (۱۲۴) قانون برنامه  سوم توسعه  اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران مجاز مي باشد.
بر اساس مصوبه  ديگر هيات وزيران مبلغ يك ميليارد ريال به منظور چاپ و نشر تعدادي از كتاب هاي باارزش فرهنگي و هنري اختصاص يافت.
مبلغ يك ميليارد ريال از محل اعتبار رديف ۵۰۳۰۰۱ (هزينه هاي پيش بيني نشده) قانون بودجه سال ۱۳۸۳ كل كشور، به منظور چاپ و نشر تعدادي از كتاب هاي باارزش فرهنگي و هنري، در اختيار نهاد رياست جمهوري فرهنگستان هنر قرار مي گيرد تا برابر قوانين و مقررات مربوط هزينه شود.وزيران عضو شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري نيز اصلاح آيين نامه  ايجاد، اصلاح، تكميل، درجه بندي و نرخ گذاري تاسيسات ايرانگردي و جهانگردي را تصويب كردند.مالك حق مالكيت زماني مشاع تاسيسات اقامتي موضوع اين آيين نامه حق فروش، اجاره يا معاوضه خواهد داشت، در اين صورت تعهدات ناشي از قرارداد اوليه بين خريدار و فروشنده برعهده مالك بعدي قرار خواهد گرفت. هيات وزيران آيين نامه  اجرايي ساماندهي ازدواج جوانان را تصويب كرد.ميزان وام پرداختي به زوجين جوان از سوي بانكها از شش ميليون ( ۰۰۰۰۰۰/۶ ) ريال به ده ميليون (۰۰۰۰۰۰/۱۰ ) ريال در سال ۱۳۸۴ افزايش مي يابد.
به منظور تشويق خانواده ها و جوانان در امر ازدواج، صندوق حساب پس انداز ازدواج جوانان توسط وزارت رفاه و تامين اجتماعي تاسيس خواهد شد.

برگزاري اولين كميسيون مشترك كنسولي ايران و عراق
ايرنا: اولين  كميسيون  مشترك  كنسولي  جمهوري  اسلامي  ايران  و عراق  بزودي  در تهران  برگزار مي شود. سعيد الحياني  معاون  كنسولي  وزارت  امور خارجه  عراق  به  منظور برگزاري  اولين  نشست  كنسولي  ميان  دو كشور ۱۲ فروردين  به  تهران  سفر كرده  است .دو كميته  كنسولي  و زيارتي  مركب  از كارشناسان  كنسولي  و كارشناسان  حج  و زيارت  كشورمان  طي  اقامت  هيات  عراقي  در تهران  پيش نويس  دو يادداشت  تفاهم  در خصوص  امور كنسولي  و زيارتي  را مورد بررسي  قرار خواهند داد.قرار است  يادداشت  تفاهمي در اين  خصوص  از سوي  معاونان  وزارت  خارجه  دو كشور امضا شود تا در اولين  فرصت  به  شكل  اجرايي  درآيد.در ديدار روز دوشنبه  سيد الحياني  با حميدرضا آصفي  معاون  كنسولي  و امور پارلماني  و ارتباطات  وزارت  امور خارجه  كشورمان  موضوعات  مختلف  كنسولي ، تردد اتباع ، همكاري هاي  كنسولي  و تسهيل  سفرهاي  زيارتي  اتباع  دو كشور مورد مذاكره  قرار گرفت .

ايران و الجزاير يادداشت تفاهم همكاري امضا كردند
ايرنا: در پايان  ديدار رسمي سه  روزه  وزير دفاع  و پشتيباني  نيروهاي  مسلح  جمهوري  اسلامي  ايران  از الجزاير، يك  يادداشت  تفاهم  همكاري  ميان  دو كشور به  امضا رسيد.اين  يادداشت  تفاهم  روز دوشنبه  توسط دريابان  «علي  شمخاني » وزير دفاع ايران  و «نورالدين  يزيد زرهوني » وزير كشور جمهوري  دمكراتيك  مردمي  الجزاير به  نيابت  از «عبدالعزيز بوتفليقه » رئيس  جمهوري  و وزير دفاع  ملي  اين  كشور امضا شد.
دو طرف  هنگام  تبادل  اين  يادداشت  تفاهم ، بر تداوم  تبادل  هيات هاي  كارشناسي  تأكيد كردند.
وزير دفاع  جمهوري  اسلامي  ايران  به  دعوت  «عبدالعزيز بوتفليقه » رئيس جمهوري  و وزير دفاع  الجزاير روز شنبه  در راس  يك  هيات  عالي  رتبه  دفاعي  براي  ديدار رسمي سه  روزه  وارد الجزاير شد.
وي  روز يكشنبه  با بوتفليقه ، وزير دفاع  ملي  الجزاير، «عبدالقادر بن صالح » رئيس  مجلس  سنا، «احمد اويحيي » نخست  وزير و «نورالدين  يزد زرهوني » وزير كشور و نماينده  وزير دفاع  ملي  در اين  مذاكرات ، ديدار كرد.

۳۰۰ هزار ناظر بر انتخابات نهم رياست جمهوري نظارت مي كنند
ايسنا: هيات مركزي نظارت بر انتخابات نهم رياست جمهوري، تمامي اعضاي هيات هاي نظارت بر اين انتخابات در استان ها و شهرستان هاي مختلف را مشخص كرد.
سيد محمد جهرمي، عضو هيات مركزي نظارت بر انتخابات با اعلام اين خبر گفت: در حال حاضر نيز اين هيات ها در حوزه هاي انتخابيه اي كه انتخابات ميان دوره اي در آن برگزار مي شود، فعال هستند.
وي درباره چگونگي فعاليت دفاتر نظارتي در نهمين انتخابات رياست جمهوري، گفت: اين دفاتر تا زماني كه هيات هاي نظارت فعال شوند فعاليت مي كنند و از آن به بعد نيز به عنوان ابزار اجرايي در اختيار اين هيأت ها قرار مي گيرند تا از اين طريق هيات هاي نظارت بتوانند به وظايف خود بهتر عمل كنند.
جهرمي با اعلام اين كه ۳۰۰ هزار ناظر براي انتخابات نهم رياست جمهوري در نظر گرفته شده، افزود: تعدادي از اين ناظران مرحله اول آموزش را پشت سر مي گذارند و تعدادي نيز در آينده نزديك و قبل از شروع انتخابات، مورد آزمايش قرار مي گيرند تا كساني كه بهترين آموزش را ديده اند، بر سر صندوق هاي رأي حاضر شوند.

حداد عادل انتخاب حاجم الحسني به  رياست مجمع ملي عراق را تبريك گفت
ايسنا: رييس مجلس شوراي اسلامي، در پيامي انتخاب حاجم مهدي الحسني را به عنوان رييس مجمع ملي عراق به وي تبريك گفت و ابراز اميدواري كرد با تلاش نمايندگان مجمع ملي عراق، اهداف و آرمان هاي بر حق ملت عراق براي رفاه، آرامش و ثبات اين كشور و نيز اعاده  حاكميت و استقلال كامل عراق محقق شود. در پيام حدادعادل با تبريك به الحسني آمده است اميدوارم تلاش جنابعالي و نمايندگان محترم مجمع ملي انتقالي، اهداف و آرمان هاي بر حق ملت عراق را در جهت رفاه، آرامش و ثبات كشور و هم چنين اعاده  حاكميت و استقلال كامل عراق تحقق بخشد. اينجانب ضمن آرزوي موفقيت براي جنابعالي و نمايندگان منتخب ملت عراق در مجمع ملي انتقالي، پيشرفت در برنامه ها و طرح هاي آن مجمع در راستاي تدوين و تصويب قانون اساسي دائم و هم چنين برقراري عراقي آزاد، آباد و مستقل را از خداوند منان مسئلت مي نمايم.

رئيس شوراي نظارت بر صدا و سيما:
ضرغامي در خصوص برنامه هاي انتخاباتي
به اعضاي شوراي نظارت توضيح مي دهد
ايسنا: رئيس شوراي نظارت بر صدا و سيما با اشاره به ابهامات و اعتراضات موجود به عملكرد صدا و سيما در خصوص انتخابات رياست جمهوري، گفت: «قرار است رئيس سازمان صدا و سيما در اين خصوص به شورا توضيح دهد.»
حسين مظفر گفت: «به دليل برخي ابهامات قانوني، موضوع عملكرد و برنامه هاي صدا و سيما در انتخابات نهم رياست جمهوري در دستور كار اين شورا قرار گرفت.»
وي با بيان اينكه در مورد شيوه تبليغي صدا و سيما در مورد نامزدها ابهامات و اعتراضاتي وجود دارد،  تصريح كرد: «لازم است در نشستي با حضور رئيس سازمان صدا و سيما اين مسائل مورد بررسي قرار گيرد و قرار شد كه آقاي ضرغامي در شورا حضور يابد و در اين باره به اعضاي شورا توضيح دهد.»
رئيس شوراي نظارت بر صدا و سيما ادامه داد: «ضرورت دارد كارهاي تبليغي صدا و سيما تبيين شود، زيرا هنوز نامزدها مورد تاييد شوراي نگهبان قرار نگرفته اند و ابهام قانوني وجود دارد كه آيا صدا و سيما مي تواند چنين برنامه اي را در اين مقطع زماني تهيه و پخش كند يا نه؟»مظفر در توضيح اين مساله گفت: «ظاهرا در اين خصوص منع قانوني وجود ندارد، بلكه ابهام وجود دارد. سياست هاي تبليغي صدا و سيما در ايام تبليغات انتخاباتي توسط يك كميته سه نفره تعيين مي شود اما قبل از تاييد صلاحيت ها، ابهام و ترديد وجود دارد كه بايد روشن شود.»

بررسي لايحه پيشگيري و مبارزه با
مواد مخدر در جلسه مسئولان قضايي
ايسنا: آيت ا... هاشمي شاهرودي در جلسه  مسئولان عالي قضايي، ابراز اميدواري كرد كه در سال همبستگي ملي و مشاركت عمومي، سياست ها و برنامه هاي قوه  قضاييه در جهت تحقق هرچه بيشتر عدالت اسلامي و حفظ حقوق شهروندي و كرامت انساني بيش از پيش ادامه يابد.
رييس قوه  قضاييه در اين جلسه با تسليت فرا رسيدن سالگرد رحلت پيامبر اسلام(ص)، شهادت امام حسن مجتبي (ع) و امام رضا (ع)، تلاش همه  مسئولان و دست اندركاران نظام را براي اصلاح امور در سال جديد خواستار شد و گفت: با همت و مشاركت مردم و مسئولان و در مقايسه با بسياري از كشورها، كارهاي زيادي با هدف رفاه، امنيت و آسايش مردم تاكنون انجام شده است و از اين پس نيز با استعانت از امدادهاي غيبي و عنايات امام عصر (عج) و تلاش همه ي مسئولان و دست اندركاران نظام بايد در جهت عزت، عظمت و سربلندي كشور و نظام اسلامي در منطقه و جهان تلاش كرد.
رييس قوه ي قضاييه با تاكيد بر اين كه «آن چه به عنوان نقد بيان مي شود مبين ناكارآمدي نظام نيست» افزود: نظام اسلامي ايران با تبعيت از راه روشن و شفافي كه حضرت امام (ره) و شهدا ترسيم كرده اند با قدرت و توان به پيش مي رود و مردم شريف ايران نيز با اعتقاد، آگاهي و بيداري، هر سال بيش از گذشته وفاداري خود را به آرمان هاي انقلاب، امام راحل و شهدا به اثبات رسانده و مي رسانند.
آيت ا... هاشمي شاهرودي تصريح كرد: نظام اسلامي ما امروز با حضور و مشاركت عمومي و همبستگي ملي و پيروي آنان از رهبري نظام، جايگاه بسيار رفيعي در جهان كسب كرده است و با وجود دشمني ها و شيطنت هاي فراوان استكبار هم چنان با حفظ اصول، مباني و ارزش هاي اسلامي به حركت خود ادامه مي دهد.
رييس قوه  قضاييه، پرهيز از افراط  گري و تاكيد بر عقلانيت را دو ويژگي ممتاز نظام اسلامي دانست و گفت: حقانيت نظام اسلامي ايران روز به روز در جهان بيشتر روشن مي شود كه نشانگر پيروي از اسلام ناب و اصول و مباني آن است.
در ادامه ي اين جلسه لايحه  پيشگيري و مبارزه با مواد مخدر و روان گردان بحث و بررسي شد.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در اين جلسه با ارايه  توضيحاتي درخصوص اين لايحه گفت: بحث كاهش آسيب و كم كردن تقاضا در بازار مصرف مواد مخدر به عنوان يك عامل عمده برخورد و مبارزه با مواد مخدر در دستور كار قرار دارد.
لايحه  قضايي پيشگيري و مبارزه با مواد مخدر و روان گردان در ۷ فصل و ۲۲ ماده تنظيم شده است.
در اين لايحه چگونگي مبارزه با جرايم سازمان يافته بين المللي و مواد مخدر، پيشگيري از جرايم مواد مخدر، برنامه ريزي براي ترك اعتياد به مواد مخدر و همكاري هاي بين المللي قضايي و پليسي در اين زمينه پيش بيني شده است.
در اين جلسه مقرر شد وزارت بهداشت، گزارشي از چگونگي پذيرش معتادان داوطلب درمان در مراكز اقامتي و نيمه اقامتي و نحوه ي اجراي طرح كاهش آسيب اعتياد در سطح كشور را در جلسه  آتي مسئولان عالي قضايي ارايه دهد.

اطلاعيه ستاد انتخابات كشور
درخصوص انتخابات ميان دوره اي مجلس
ايسنا: ستاد انتخابات كشور با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: اولين انتخابات مياندوره اي هفتمين دوره  مجلس شوراي اسلامي در  ۹ حوزه انتخابيه براي انتخاب  ۹ نفر از روز شنبه بيستم فروردين ماه سال  ۱۳۸۴ (۲۰/۱/۱۳۸۴) همزمان با ثبت نام از داوطلبان آغاز و در روز جمعه بيست و هفتم خردادماه سال  ۱۳۸۴
( ۲۷/۳/۱۳۸۴) راي گيري به عمل خواهد آمد.
اسامي حوزه هاي انتخابيه و تعداد نماينده  مورد نياز هريك عبارتند از:  ۱- ايرانشهر، سرباز و بخشهاي فنوج و لاشار و بنت (يك نماينده)،  ۲- ايلام، ايوان، شيروان و چرداول و مهران (يك نماينده)،  ۳- بم (يك نماينده)،  ۴- شيراز (يك نماينده)،  ۵- قزوين و آبيك (يك نماينده)،  ۶- قروه (يك نماينده)،  ۷- گچساران (يك نماينده)،  ۸- گرمسار (يك نماينده)،  ۹- مرند و جلفا (يك نماينده).
اين اطلاعيه مي افزايد: داوطلبان نمايندگي مجلس شوراي اسلامي مي توانند از روز شنبه  ۲۰/۱/۱۳۸۴ لغايت  ۲۶/۱/۱۳۸۴ جمعا به مدت  ۷ روز در وقت اداري به فرمانداري هاي مراكز حوزه  انتخابيه  يادشده يا وزارت كشور و در خارج از كشور به سفارتخانه، كنسولگري يا نمايندگي هاي سياسي جمهوري اسلامي ايران، مراجعه و براي اين منظور ثبت نام كنند.
ستاد انتخابات كشور در اين اطلاعيه همچنين افزوده است: به موجب ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي، انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام بايد داراي شرايط زير باشند:
 ۱- اعتقاد و التزام عملي به اسلام و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران
 ۲- تابعيت كشور جمهوري اسلامي ايران.
 ۳- ابراز وفاداري به قانون اساسي و اصل مترقي ولايت مطلقه فقيه.
 ۴- حداقل مدرك فوق ديپلم و يا معادل آن.
 ۵- نداشتن سوءشهرت در حوزه انتخابيه.
 ۶- سلامت جسمي در حد برخورداري از نعمت بينايي، شنوايي و گويايي.
ضمنا بر اساس تبصره  ۲ ماده  مذكور «كساني كه سابقه نمايندگي مجلس شوراي اسلامي را دارند از شرايط مذكور در بند ( ۴) مستثني مي باشند.»
اين گزارش يادآوري مي شود كه داوطلبان به هنگام مراجعه براي ثبت نام موظفند اصل شناسنامه عكس دار، سه نسخه تصوير كليه صفحات شناسنامه،  ۱۰ قطعه عكس جديد  ۳در،۴ اصل و يك نسخه تصوير مدرك مبني بر رسيدگي به وضع مشموليت خود را كه مورد تاييد اداره  وظيفه عمومي است، اصل و تصوير آخرين مدرك تحصيلي معتبر همراه داشته باشند و به مسوولان مربوطه ارائه نمايند. در ضمن به هنگام ثبت نام ارائه گواهي رسمي مبني بر قبول استعفا و عدم اشتغال در پست و مقام و مشاغل مشمول استعفا الزامي است.

واشنگتن تايمز:
عملكرد دستگاه جاسوسي آمريكا درباره ايران نااميد كننده است
فارس: روزنامه آمريكايي «واشنگتن تايمز» در گزارش روز گذشته خود، عملكرد سرويس هاي اطلاعاتي اين كشور در ارزيابي تهديدات ايران و كره شمالي را نااميد كننده توصيف كرد.
گزارش اين روزنامه در حالي انتشار مي يابد كه كميسيون دو حزبي تحقيق آمريكا، در گزارش نهايي خود با «اشتباه محض» خواندن اطلاعات واشنگتن درباره سلاح هاي ممنوعه عراق، اعتراف كرد آمريكا درباره توان هسته اي ديگر كشورها از جمله ايران اطلاعات حساس لازم را در اختيار ندارد.
اين هيات تحقيقاتي كه از سوي رئيس جمهوري آمريكا براي انجام تحقيق درباره صحت اطلاعات جاسوسي عراق تشكيل شده بود در اين گزارش تأكيد كرد كه واشنگتن فاقد اطلاعات حياتي لازم درباره توان هسته اي كشورهايي چون ايران و كره شمالي است.
اين روزنامه در ادامه با اشاره به روند سياست هاي آمريكا در قبال كره شمالي و با ادعاي اين امر كه ايران به پنهانكاري درباره توان هسته اي خود ادامه مي دهد، نوشت كه اسناد و سوابق نشان مي دهد برنامه هسته اي اين دو كشور به حد خطرناكي پيشرفت داشته است.
واشنگتن تايمز تصريح كرد، با وجود اين پيشرفت، دولت بوش هنوز تلاش دارد ناكامي هاي خود را در يافتن سلاح هاي كشتار جمعي عراق توجيه و رفع كند و چنين بيان مي دارد كه مساله ايران و كره شمالي با ديپلماسي شبيه «جيمي كارتر» رئيس جمهوري پيشين آمريكا بهتر حل خواهد شد.

معاون پارلماني رئيس جمهور:
انتخابات براي مردم ايران يك آزمون تاريخي است
ايسنا: معاون پارلماني رئيس جمهور در خصوص مؤلفه هاي همبستگي ملي و مشاركت عمومي، گفت: همانطور كه مقام معظم رهبري هم در صحبت هاي خودشان فرمودند نامگذاري ها به اين معنا نيست كه شعارها محدود به يك سال باشد مخصوصا موضوعي مثل منافع ملي يا همبستگي ملي اساس كار نظام ماست و بدون داشتن اين دو مؤلفه مهم، در اقتدار ملي واقعا آسيب پذير خواهيم بود.
معاون پارلماني رئيس جمهور خاطر نشان كرد: شايد علت نامگذاري سال ۸۴ جهت حادثه مهمي كه در پيش داريم يعني انتخابات رياست جمهوري باشد.
نفس انتخابات مي تواند يك عامل بزرگ در تشريك مساعي و حضور همه مردم در صحنه و نمايش اقتدار و همبستگي ملي، همكاري جريانات سياسي با يكديگر و تمرين بيش از گذشته دموكراسي و آزادي و مردم سالاري ديني باشد.
وي در ادامه گفت: تصور مي كنم صحنه انتخابات خرداد ماه آينده صحنه نمايش علاقمندي مردم به نظام، پايداري مردم بر منافع ملي و وفاداري بر آرمان هاي امام(ره) و شهيدان و حمايت آنها از نظام جمهوري اسلامي ايران و پيگيري كردن منافع ملي باشد.
انصاري يادآور شد: منافع ملي حتما در گرو مشاركت گسترده حداكثري مردم در انتخابات است.
لازمه اين امر اين است كه همه زمينه هاي حضور مردم در صحنه  به لحاظ حضور كانديداها، جريانات سياسي و احزاب مختلف فراهم شود و مردم احساس كنند به واقع مي توانند كانديداي مورد علاقه خودشان را انتخاب كنند كه اين يكي از مؤلفه هاي مهم است.
وي درخصوص تاثير اين شعار در عرصه بين الملل، گفت: از اول انقلاب ما همواره با تهديد دشمنان مواجه بوده ايم و تا امروز كارآمدترين سلاحي كه در مواجهه با تهديدات دشمنان كارآمدي خود را اثبات كرده، همبستگي ملي و حضور مردم در صحنه بوده است.
البته عناصر ديگري مثل قدرت اقتصادي، قدرت نظامي و هوشياري امنيتي - اطلاعاتي همه در جاي خويش قابل تقدير است و لازم مي باشد.
انصاري تصريح كرد: آنچه كه تا امروز نظام جمهوري اسلامي ايران را از همه خطرات بزرگ حفظ كرده حتي جنگ ۸ ساله را به نفع مردم ايران به پايان رساند و تماميت ارضي ايران حفظ شد، حضور مردم در صحنه و حس مسئوليت آنها، ترجيح منافع ملي بر منافع شخصي ، جرياني و سياسي بوده است.طبعا در انتخابات آينده و در مسايل ملي هم اگر اين روحيه همچنان محفوظ باشد، تهديدات دشمنان و بخصوص آمريكايي ها كه اين روزها به وضوح از ناحيه زور و تهديد و تكبر با مردم ما برخورد مي كنند، پاسخ مثبتي خواهد بود و آنها وادار به عقب نشيني خواهند شد.
عضو مجمع روحانيون مبارز ادامه داد: بايد انتخابات به گونه اي باشد كه بدخواهان و دشمنان ما احساس كنند با يك ملت سرزنده با همان نشاط سال ۵۷ مواجهند و دوستان انقلاب هم در عرصه بين المللي طبعا اميدوار خواهند شد و از اين جهت انتخابات براي مردم ايران يك آزمون تاريخي است.

سخنگوي كاخ سفيد:
رفتار ايران باعث نگراني ماست
ايسنا: سخنگوي كاخ سفيد در تكرار موضع خصمانه  واشنگتن عليه تهران، گفت: ايران به شكلي رفتار مي كند كه باعث نگراني ماست.اسكات مك كللان، سخنگوي كاخ سفيد در پاسخ به سئوالي درخصوص ادعاي ويكتور يوشچنكو، رئيس جمهور اوكراين مبني بر اينكه دولت سابق كشورش به طور غيرقانوني به ايران موشك صادر كرده است، گفت: مساله موشك ها در ايران يا هر جاي ديگر، موضوعي است كه دولت اوكراين درباره آن تحقيق مي كند و ما گام هايي را كه آنها در اين باره برمي دارند، تحسين مي كنيم.
وي ادامه داد: نگراني هاي ما درباره ايران بسيار است و ما ديدگاه هايمان را در اين باره بيان كرده ايم.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |