چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۷۲
اين حقيقت دارد كه ...
افسردگي مسري ا ست
032307.jpg
افسردگي در يك خانواده مي تواند تمام انرژي آن خانواده را جذب كرده و خانه را تبديل به چاله سياهي از احساسات منفي و پيچيده كند
افسردگي يكي از شايع ترين اختلا لا ت بشر امروزي است. اين بيماري روحي - رواني كه تاثيرات واضح خود را بر عملكرد طبيعي ارگان هاي بدن تحميل مي كند، افراد فراواني را لحظه به لحظه درگير مي كند. اين بيماري با روان درماني و در موارد شديد با مصرف مقادير فراواني داروهاي ضدافسردگي قابل درمان خواهد بود، اما هستند كساني كه به رغم تمام اين درمان ها باز هم با مشكلا ت ناشي از افسردگي دست به گريبان باقي مي مانند.
افسردگي به سادگي زندگي طبيعي و روزمره فرد را فلج مي كند. فرد به دليل اين بيماري دايما نااميد، خسته و بي انرژي است. افراد افسرده خيلي راحت انگيزه خود را براي كار و فعاليت از دست مي دهند و در موارد شديد ممكن است دچار پوچي شوند. همين احساس پوچي مي تواند بيمار را به ورطه خودكشي بكشاند. روانپزشكان براي درمان بيماران افسرده بسته به شدت بيماري، روش هاي درماني مختلفي را به كار مي گيرند كه از يك گفت وگو و مشاوره ساده تا بستري شدن در آسايشگاه متغير خواهد بود.
اگر براي فرد افسرده درمان هاي دارويي در نظر گرفته شود، خود بيمار و افراد خانواده بايد در مورد زمان تاثير اين داروها اطلا عات كافي داشته باشند. هر 4گروه اصلي داروهاي ضد افسردگي اگر براي درمان اين بيماري تجويز شوند (چون موارد تجويز ديگري هم دارند) تا حدود يك ماه بعد از آغاز درمان كم كم تاثيرات خود را اعمال مي كنند.
افسردگي از لحاظ پائولوژيك به دليل كمبود يكي از ميانجي هاي شيميايي عصبي در سلول هاي مغزي ايجاد مي شود و اين داروها اغلب توليد يا بازجذب اين ميانجي را تحت تاثير قرار مي دهند.
افسردگي مثل تمام بيماري هاي رواني واگيردار نيست اما از بعد ديگر يك بيمار افسرده مي تواند به سادگي افراد سالم و اطرافيان خود را تحت تاثير قرار دهد. به عبارت ديگر يك بيمار افسرده مي تواند احساس غم، نااميدي، پوچي، خستگي و بي انگيزگي خود را به ديگران انتقال داده و زمينه ايجاد افسردگي را در آنها نيز فراهم آورد، اما يك بيمار فرضا اسكيزوفرني هرگز نمي تواند احساس جدايي از محيط و توهمات خود را به ديگران نيز القا كند. بنابراين افسردگي از اين لحاظ مي تواند بسيار خطرناك باشد به خصوص كه اين بيماري ذات مزمن دارد و در مراحل ابتدايي به سختي قابل تشخيص است.
اخيرا و بنا بر تحقيقات جديد دانشمندان، افسردگي به عنوان يك بيماري مسري و بسيار خطرناك و قابل شيوع در جامعه معرفي شده است؛ چيزي شبيه آنفلوآنزا و سرماخوردگي.
به گزارش دانشمندان اين اختلا ل به ويژه مي تواند افراد يك خانواده را مبتلا  و از يكي از اعضاي خانواده به بقيه منتقل شود.
نكته ترسناك اينكه اغلب اين انتقال به طور ناخواسته و بدون آگاهي خود آنها صورت مي گيرد.
افسردگي در يك خانواده مي تواند تمام انرژي آن خانواده را جذب كرده و خانه را تبديل به چاله سياهي از احساسات منفي و پيچيده كند. معمولا  اين افسردگي در قالب يك بيماري فيزيكي يا يك جريان كلي تحريك پذيري و منفي بودن بروز مي كند. اعضاي خانواده در اين شرايط به فضاهاي دروني خودشان فرو مي روند و بدبيني، طعنه زدن و سكوت بر روابط خانواده حاكم مي شود. از اين رو خانواده ها مي توانند با اقدامات خاصي مانع از ابتلا ي اعضاي خانواده به اين بيماري شوند.
پيگيري علا يم و نشانه هاي بيماري در ميان اعضاي خانواده؛ هرچه اين بيماري سريعتر تشخيص داده شود درمان آن راحت تر خواهد بود و خطر ابتلا ي سايرين نيز كاهش مي يابد. اين حالت در كودكان و خردسالا ن اغلب به شكل رفتارهاي معترضانه و نافرماني بروز مي كند و به ندرت در اين سن با حالت غم و اندوه آشكار همراه است. در كودكان مدرسه اي، افسردگي مي تواند به عنوان كوتاهي كردن و كنار كشيدن از فعاليت هاي مدرسه و اجتماع بروز كند. در دوران نوجواني اغلب به كوتاهي كردن و كنار كشيدن از فعاليت هاي مدرسه و اجتماع بروز كند. در دوران نوجواني اغلب به شكل روي آوردن به سيگار، مواد مخدر و الكل بروز مي كند و در بزرگسالا ن نيز بارزترين نشانه آن عدم تمايل به غذا خوردن يا ميل به زندگي است.
افسردگي از لحاظ پائولوژيك به دليل كمبود يكي از ميانجي هاي شيميايي عصبي در سلول هاي مغزي ايجاد مي شود و اين داروها اغلب توليد يا بازجذب اين ميانجي را تحت تاثير قرار مي دهند
افزايش مهارت ها و توانايي ها در مورد مثبت فكر كردن و مثبت صحبت كردن در خانواده؛ خانواده ها اغلب يك قالب فكري منفي را كه حاصل ميكرب افسردگي است به ارث مي برند. عموما اين حالت كه به طور موروثي از نسلي به نسل آينده منتقل مي شود الگويي از بدبيني است كه در قالب حس حفاظت از افراد يك خانواده در برابر نااميدي و اضطراب كه همديگر را دوست دارند بروز مي كند، اما در واقع اينها الگوهاي منفي تفكري هستند كه درست متضاد عمل مي كنند و باعث فرسايش و تحليل رفتن سلا مت رواني تمام افرادي مي شود كه در معرض اين افكار منفي قرار دارند. زماني كه پدر دايما نسبت به اينكه فرزندش نمره منفي در درس شيمي گرفته در حالي كه ساير نمره هايش همگي مثبت هستند اظهار نااميدي مي كند، در واقع نمايشي از نوعي اختلا ل رواني براي فرزندان به وجود مي آورد كه به آنها ياد مي دهد همين درك نادرست را در خودشان به كار بگيرند و اين امر يك فيلتر كردن روحي است كه تمام تجارب مثبت را از فرزندان دور مي كند. اين پيش بيني ها و تصورات فاجعه آميز پدر، آينده را تحت الشعاع قرار مي دهد و تكرار آن در طول زمان اين نيروهاي منفي را در فرزند تقويت كرده و سيستم اعتقادي فرد را براساس نكات منفي شكل مي دهد. در اين بين دانشمندان علوم روانشناسي دستورالعمل هايي را براي ايجاد ارتباطات سالم و پيشگيري از بروز اين بيماري پيشنهاد داده اند. دانشمندان بر اين نكته تاكيد مي كنند كه تمام اعضاي خانواده بايد نسبت به علا يم اين بيماري آگاهي كامل را داشته باشند. مهمترين علا يم بيماري افسردگي عبارتند از:
-اغراق در ميان تاثيرات مضر يك اتفاق نااميد كننده.
-تصور كردن خود يا فرزند خود به عنوان نشانه يا علتي از يك پيامد نااميد كننده.
-داشتن تفكر همه يا هيچ مانند اينكه خود را كامل ندانسته، بلكه فرد بيمار هميشه خود را به عنوان يك بازنده در نظر بگيرد.
-تعبير از نااميدي به عنوان الگويي كه هرگز نمي توان از آن رهايي يافت.
-تمركز بر جنبه هاي منفي يك تجربه و چشم پوشي از جنبه هاي مثبت آن؛ به عبارت ديگر ديدن نيمه خالي ليوان.
دانشمندان توصيه مي كنند توافقي ميان اعضاي خانواده به وجود آوريد كه براساس آن در خانه وقتي كسي به سمت افكار منفي سوق پيدا مي كند عادت هاي يكديگر را شكسته و افكار مثبت را جايگزين كنيد و در صورت فراموش كردن، مرتب اين امر را به يكديگر يادآوري كرده و از هم حمايت كنيد.
اطمينان حاصل كنيد كه خانواده شما يك ذخيره پيشرو از تجارب مثبت دارد و بانكي از آنها را در اختيار دارد كه در زمان بروز سختي ها به آنها رجوع مي كنند.
تجارب منفي حامل بار رواني بسيار زيادي هستند و تجارب مثبت بايد از لحاظ كميت و كيفيت بيشتر از منفي ها باشند تا بتوانند تاثيرگذار شوند. رابطه هر انرژي منفي به هر انرژي مثبت يك نسبت دو به يك دارد كه زماني كه فرد شروع به ساختن تعاملا ت مثبت مي كند به وجود مي آيد و براي يك هدف طولا ني مدت اين نسبت 5 به يك خواهد شد. براي مثال براي از بين بردن هر واحد منفي بايد 5 واحد مثبت وجود داشته باشد. صورت برداري از تعاملا ت مثبت و منفي در يك خانواده در اين زمينه اهميت دارد. مثلا  وقتي شما با يكديگر صبحانه مي خوريد اوضاع چگونه پيش مي رود؟ آيا در يك تعادل ميانه تجربه مثبت و منفي قرار دارد؟ چه برنامه اجرايي را خانواده بايد براي مثبت تر كردن تجربه ها و كاهش درجه منفي بودن آن در پيش بگيرد؟ براي مثال فعاليت هايي را تشويق كنيد كه در آن اعضاي خانواده در گروه هاي مختلف حضور دارند. براي مثال رفتن به سينما با يكديگر مي تواند يك اتفاق مشترك بسيار مثبت باشد.
با اين روش فرد از چالش ها پيشي خواهد گرفت و در تمام خانواده اضطراب به حداقل خواهد رسيد. توجه به احساسات خانواده به اندازه فعاليت هاي آنها، يكي از بهترين سيستم هاي حفاظتي براي مقابله با افسردگي در خانواده است.

كوتاه
032313.jpg
نور آفتاب و خواب راحت
مطالعات جديد محققان دانشگاه پزشكي سنت لوئيس ايالا ت متحده نشان مي دهد كه نور طبيعي آفتاب در بهبود خواب موثر است. بررسي اين محققان حاكي از آن است كه بيماران مسن كه در خانه مراقبت مي شوند و در معرض نور آفتاب قرار دارند بهتر مي خوابند. اين افراد اغلب راحت تر به خواب مي روند، در طول شب، بسيار كمتر از خواب بيدار مي شوند و هنگام روز از اينكه در شب خواب كافي داشته اند بيشتر احساس رضايت مي كنند. اين محققان معتقدند اگر اين روش بدون هزينه و آسان به كار گرفته شود از اين پس نياز بسيار اندكي به تجويز و استفاده از داروي خواب آور خواهد بود و درنتيجه عوارض جانبي ناشي از مصرف آنها نيز بروز نخواهد كرد. اختلا لا ت خواب و عوارض ناشي از كم خوابي يكي از شايعترين دلا يل عصبيت و مشكلا ت متعدد بدني  رواني در افراد است.
032310.jpg
سرطان هاي كشنده پوستي
براساس تحقيقات دانشمندان انگليسي، در صورتي كه مردم از پوست خود در برابر تشعشعات مضر نور آفتاب محافظت نكنند رشد ابتلا  به بدترين نوع سرطان هاي پوست طي 30 سال آينده 3 برابر خواهد شد. محققان انگليسي، اعلا م كرده اند بيش از 7 هزار و۳۰۰ نمونه از انواع سرطان هاي پوست سالا نه در انگليس مورد معاينه و معالجه قرار مي گيرد و با اين حال سالا نه يكهزار و 700 نفر از اين تعداد به دليل وخيم بودن نوع سرطان پوستشان مي ميرند، اين در حالي است كه بسياري از انواع گوناگون سرطان هاي پوست قابل پيشگيري و درمان هستند. سالا نه 133هزار مورد از اين نوع سرطان در سراسر جهان مورد معالجه و درمان قرار مي گيرد. گفته مي شود كه اين نوع سرطان معمولا  در سلول هاي خارجي پوست توليد شده و مي تواند به بخش هاي ديگر بدن نيز دست درازي (متاستاز) كرده و تومورهاي سرطاني ثانويه را تشكيل دهد.
ملا نوما، خطرناكترين و كشنده ترين سرطان پوست و دومين سرطان شايع در ميان افراد بين 15 تا۳۴ سال به شمار مي رود. محققان مي گويند سوختگي پوست به خاطر قرار گرفتن در نور آفتاب شديد در دوران كودكي مي تواند خطر ابتلا  به اين نوع سرطان پوست در دوران بزرگسالي را 2 برابر كند.
032316.jpg
سيگار و سقط جنين آزمايشگاهي
گاردين- نتايج تحقيقات پژوهشگران نشان مي دهد زناني كه سيگار مي كشند يا اضافه وزن دارند، شانسي به مراتب كمتر براي موفقيت در باردار شدن با روش لقاح خارج رحمي خواهند داشت.
محققان آلماني دريافته اند كه سيگار مي تواند باردار شدن زناني را كه به طور طبيعي در اين زمينه دچار مشكل هستند به شدت به خطر بيندازد.
اضافه وزن نيز شانس عمل لقاح خارج رحمي و كاشت نطفه داخل رحم مادر را كاهش خواهد داد. در روش لقاح خارج رحمي، اسپرم از پدر و تخمك از مادر گرفته شده و در آزمايشگاه با هم تركيب مي شوند. سپس سلول تخم ايجاد شده داخل رحم مادر كاشته مي شود.
پزشكان موفقيت نخستين دور از درمان لقاح خارج رحمي را در بيش از 8 هزار زن مورد بررسي قرار داده و دريافتند در يكهزار و 828 مورد موفقيت اين عمل به شكل غيرقابل توضيحي پايين بوده است. تولد نوزاد زنده در اين گروه از زنان كه سيگاري نبودند، 20 درصد و در زنان سيگاري 13 درصد گزارش شد. 21درصد از زنان سيگاري نيز نوزاد خود را بلا فاصله بعد از تولد از دست دادند كه اين رقم در زنان غيرسيگاري 16 درصد بوده است. دانشمندان دريافتند كه اضافه وزن شانس تولد نوزاد زنده را در زنان متقاضي عمل لقاح خارج رحمي تا يك سوم كاهش مي دهد. به همين ترتيب اضافه وزن نيز در كنار سيگار كشيدن به شكل غيرقابل توضيحي باروري رادر زنان متقاضي اين درمان كاهش مي دهد. در زنان چاق فقط 14درصد نوزاد زنده به دنيا مي آوردند كه در مقايسه با رقم 18 درصدي در زنان با وزن طبيعي قرار مي گيرد.
پرفسور ديدي برات از دانشگاه رادبود مي گويد: تحقيقات ما نشان داد كه اضافه وزن و سيگار كشيدن شانس موفقيت لقاح خارج رحمي را كاهش مي دهد كه سيگار به مراتب تاثير شديدتري داشت.
پرفسور آليسون مردوك رئيس انجمن باروري بريتانيا و رئيس بخش باروري مركز زندگي در دانشگاه پزشكي نيوكاسل مي گويد: شواهدي وجود دارد كه زنان سيگاري بارداري هاي پرعارضه و ناسالمي خواهند داشت و بايد قبل از اقدام به بارداري سيگار را ترك كنند. متاسفانه ما دقيقا نمي دانيم ارتباط علمي بين سيگار و كاهش قدرت باروري چيست؟

گزارش
032319.jpg
032322.jpg
032325.jpg
دكتر نوبخت، دبير انجمن نفرولوژي ايران با اشاره به اينكه اكثر بيماري هاي كليوي بدون علا مت در فرد ظاهر مي شوند، گفت: متاسفانه در اكثر موارد بيماري هاي كليوي بدون هيچ گونه علا متي در فرد ظاهر مي شوند و زماني بيمار به پزشك مراجعه مي كند كه محتاج دياليز يا پيوند است. وي همچنين افزود: در حال حاضر 6 ميليون نفر در كشور مبتلا  به ديابت هستند كه يك سوم آنها قطعا به بيماري هاي كليوي مبتلا  هستند. دكتر نوبخت گفت: با توجه به آمارها در سال 82، 20 هزار و 134 نفر و در سال گذشته 22 هزار بيمار كليوي كه به مرحله پيشرفته بيماري هاي كليه رسيدند در كشور وجود داشتند كه از اين تعداد 11 هزار و 500 نفر در حال دياليز هستند و 3 هزار و 676 در نوبت دياليز و محتاج به دستگاه دياليز هستند.
دكتر بهروز برومند، رئيس انجمن نفرولوژي با اشاره به اينكه در كشور كمبود فاحش متخصص كليه وجود دارد، افزود: در حال حاضر تنها 180 متخصص كليه در كشور وجود دارد در حالي كه كشور تركيه با نصف جمعيت ما 500 متخصص كليه دارد. وي همچنين گفت: براي هر بار دياليز براي يك بيمار كليوي 150 هزار تومان هزينه مي شود كه تنها 14 هزار تومان آن را بيمه ها پرداخت مي كنند و قسمتي از آن را كه بايد بيمار پرداخت كند فشار زيادي به بيماران وارد مي كند.

مالا ريا از پا در مي آيد
مالا ريا يكي از قديمي ترين بيماري هايي است كه بشر با آن سروكار داشته است. اين بيماري مهلك توسط ميكروارگانيسمي به نام پلا سموديوم ايجاد مي شود. اين ميكروارگانيسم انگلي، شامل چندين نوع مختلف است كه اغلب آنها براي انسان بيماريزا هستند. عامل بيماري با گزيده شدن فرد بيمار توسط پشه آنوفل و مكيده شدن خون بيمار وارد بدن پشه مي شود و وقتي پشه فرد سالمي را بگزد پلا سموديوم وارد خون فرد سالم شده و خيلي سريع به بيماري مالا ريا مبتلا  مي شود. چند دهه قبل اين بيماري به شدت قرباني گرفت، اما با كشف داروهايي نظير كلروكين و سغنازيديم در كنار درمان قديمي جوشانده گياه گنه گنه به نظر مي رسيد مالا ريا به اندازه قبل مرگبار نيست، اما كابوس بزرگ مقاومت دارويي، اين بار هم به سراغ پزشكان آمد. انگل مالا ريا به اغلب داروهاي متعارف و رايج مقاوم شده بود، اما اخيرا دانشمندان اعلا م كرده اند كه نوعي داروي جديد و ارزان براي بيماري مالا ريا ساخته اند كه به صورت قرص مصرف مي شود و عليه اين بيماري مرگبار كه سالا نه حدود 2ميليون نفر را در كشورهاي فقير از پاي در مي آورد، موثر است.
دكتر آلن شاپيرا مدير اجرايي بخش مبارزه با مالا ريا در سازمان بهداشت جهاني مي گويد: به نظر مي رسد اين دارو در واقع 2 دارو در يك قرص باشد، ولي گامي مهم در مبارزه عليه مالا ريا محسوب مي شود. اين قرص تركيبي از داروي قديمي مالا ريا به نام مورياكين با داروي جديد ارتميسينين است.
چندي پيش، سازمان بهداشت جهاني اعلا م كرد، كاهش ميزان يك داروي مهم در درمان بيماري مالا ريا، كشورهاي فقير را به ميزان 50 درصد از اين دارو محروم كرده است و نگراني ها را درباره احتمال شيوع مالا ريا افزايش داده است.
سازمان بهداشت جهاني اعلا م كرد با توجه به كمبود اين داروي مهم، هشدار مي دهيم كه كشورهاي فقير در معرض خطر شيوع مالا ريا هستند.
اين سازمان در نظر دارد مقاديري دارو براي كشورهاي نيازمند ارسال كند. بيماري مالا ريا حدود يك ميليون كودك را در هر سال در آفريقا مي كشد. توليدكنندگان چيني از تحويل دادن مقادير كافي مواد اوليه دارويي ارتميسينين كه در شركت سوئيسي نووارتيس توليد مي شود، ناتوانند. ارتميسينين تركيبي مهم است كه بيشترين تاثير شناخته شده را روي بيماري مالا ريا نشان داده است.
سازمان بهداشت جهاني روز دوشنبه نيز اعلا م كرد نوعي داروي ضد مالا رياي جديد كه مانع شيوع اين بيماري مي شود به سرعت كمياب شده است و كشورهاي فقير قادر به تامين نياز خود نيستند. اين سازمان پيشتر از كشورهاي جهان به خصوص كشورهاي آفريقايي كه سالا نه يك ميليون نفر در اين كشورها بر اثر ابتلا  به مالا ريا جان مي بازند، خواسته بود كه از داروي جديد استفاده كنند. اين دارو از عصاره يك گياه چيني به دست مي آيد.
براساس اعلا م سازمان بهداشت جهاني، اين درخواست به اين علت اعلا م شد كه انگل عامل مالا ريا، در برابر بسياري از داروهاي رايج از جمله داروي معروف كلروكين مقاوم شده است، ولي سازمان بهداشت جهاني اعلا م كرد شركت داروسازي نووارتيس سوئيس كه داروي جديد را مي سازد، مي گويد چين قادر نيست گياه لا زم براي ساخت ميزان كافي اين دارو را دست كم تا ماه مارس سال 2005 ميلا دي تامين كند. سازمان بهداشت جهاني اميدوار بود در سال 2005 ميلا دي براي درمان 60 ميليون نفر، اين دارو را در دسترس كشورها بگذرد، ولي اكنون فقط حدود 2/4 ميليون دوز از اين دارو بين ماه هاي دسامبر تا آغاز ماه مارس 2005 در اختيار خواهد داشت.
مالا ريا به وسيله پشه آنوفل منتقل مي شود و حدود 2 ميليارد نفر از مردم جهان در مناطقي زندگي مي كنند كه بيماري مالا ريا در آن مناطق وجود دارد.

توصيه هفته
كروميوم
اگر به بيماري قند نوع 2 دچار هستيد كروميوم Chromium را فراموش نكنيد.
در بيماري قند نوع 2 كه معمولا  در بزرگسالا ن بروز مي كند غده لوزالمعده يا پانكراس توان توليد و ترشح انسولين را دارد، ولي سلول هاي بدن توان مصرف آن را ندارند و قند بدون اينكه مصرف شود در خون باقي مانده و در نتيجه ميزان آن بالا  مي رود و در نهايت بيماري قند بروز مي كند. بررسي هاي علمي ثابت مي كند كه رژيم غذايي حاوي مقدار لا زم و كافي كروميوم مي تواند در چنين مواردي به سوخت و ساز قند در بدن كمك كند و در كنترل بيماري قند موثر باشد. به طور كلي بدن براي مصرف مواد نشاسته اي و قندي و چربي ها نياز به كروميوم دارد و معمولا  اين ماده معدني بايد از طريق رژيم غذايي وارد  بدن شود و در بيماران مبتلا  به بيماري قند شايد نياز به مصرف كروميوم اضافي باشد. مقدار كروميوم لا زم در روز بين 50 تا 200 ميكرو گرم است. كروميوم اضافي حتما بايد توسط پزشك يا متخصص تغذيه توصيه شود چون زياده روي در مصرف آن مشكلا تي را به وجود مي آورد. كروميوم در غذاهايي مانند زرده تخم مرغ، خمير مايه، سمنو، گوشت، پنير، جگر، آب ميوه و نان كامل وجود دارد. پس اگر به بيماري قند نوع 2 دچار هستيد يا به علت چاقي زياد، سابقه فاميلي بيماري قند و ... بيشتر از ديگران در معرض بروز بيماري قرار داريد، در مصرف كروميوم دقت بيشتري كنيد و اين موضوع را با پزشك معالج يا متخصص رژيم غذايي در ميان بگذاريد.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |