محمد ابراهيمي
ابتداي هر سال فرصتي است تا با استفاده از وضعيت اقتصادي سال گذشته برنامه ريزي مناسبي براي موفقيت سياست هاي اقتصادي در سال جديد صورت گيرد.
آمار و ارقام اقتصادي و نگاهي به وضعيت درآمد و هزينه دولت بهترين ابزار براي سياستگذاران است.
از آنجا كه حجم زيادي از اقتصاد ايران به فعاليت هاي دولت و درآمدهاي نفتي وابسته است لذا هرگونه تغيير در اين دو متغير آثار مثبت يا منفي فراوان اقتصادي را در پي دارد.
آنچه در اين گزارش به آن پرداخته خواهد شد نگاهي است به وضعيت درآمدها و هزينه هاي دولت در سال گذشته و تغيير و تحولات آن كه مي تواند بازگو كننده بخشي از واقعيت هاي اقتصادي كشور باشد.
در بخش اول اين گزارش وضعيت درآمدها و در بخش دوم وضعيت هزينه ها مورد تجزيه و تحليل قرار مي گيرد. در بخش اول اين گزارش به بررسي درآمدهاي دولت در سال ۸۳ پرداختيم.
نظام برنامه ريزي مالي هر كشور علاوه بر درآمدها، داراي هزينه هايي است كه لازم است مورد بررسي قرار گيرد.
آنچه در بخش دوم اين گزارش مورد بررسي قرار مي گيرد نگاهي به نظام هزينه در دولت است.
بررسي ساختار هزينه جاري و هزينه هاي عمراني از جمله مواردي است كه مورد بررسي قرار مي گيرد.
درآمدها
اقتصاد ايران در حالي سال ۸۳ را پشت سر گذاشت كه دولت از وضعيت مالي مناسبي برخوردار بود.
افزايش قيمت نفت و برداشت هاي مكرر از حساب ذخيره ارزي دو عامل مهم رشد درآمدهاي دولت در سال گذشته بود.
براساس آخرين آمار رسمي، كل دريافت هاي دولت در سال ۸۳ به رقمي در حدود ۴۳ هزار ميليارد تومان رسيد كه البته تمام اين دريافت ها واقعي نيست.
براساس قانون بودجه در حدود ۱۰ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان از دريافت هاي دولت از محل شفاف سازي قيمت انرژي محقق شده است كه براي پي بردن به درآمدهاي واقعي اين ميزان را بايد از عدد ۴۳ هزار ميليارد تومان كم كرد.
براي توضيح اين مسأله بايد گفت كه سياستگذاران اقتصادي كشور معتقدند در حال حاضر يارانه هاي پنهان فراواني در ايران وجود دارد كه لازم است براي آن چاره انديشي شود. يكي از اين راهكارها بحثي تحت عنوان «شفاف سازي قيمت انرژي» است كه دولت در هر سال فرض مي كند كه قيمت انرژي در داخل كشور به قيمت هاي جهاني است و به اين طريق درآمد فرضي براي خود در نظر مي گيرد و از سوي ديگر همين فرض را در بخش هزينه ها در نظر مي گيرد. اين دو عدد در قانون بودجه سال گذشته رقمي در حدود ۱۰ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان بوده است.
براي تجزيه و تحليل نظام درآمدي دولت لازم است به اجزاي آن نگاه كنيم. نظام درآمدي خزانه به گونه اي است كه درآمدها را مي توان به سه جزء كلي درآمدهاي عمومي، درآمد ناشي از واگذاري دارايي سرمايه اي و درآمد حاصل شده از واگذاري دارايي مالي تقسيم كرد.
درآمدهاي عمومي
اگر اقتصاد يك كشور اقتصاد سالمي باشد عمده درآمدهاي دولت بايد از محل درآمدهاي عمومي حاصل شود. براي توضيح اين مطلب صاحبنظران اقتصادي معتقدند هر قدر سهام درآمدهاي عمومي چون ماليات ها در كل درآمدهاي دولت بالاتر باشد اين امر نشان دهنده عدم وابستگي دولت ها به درآمد ناشي از صادرات مواد اوليه چون نفت خام مي باشد.
در بسياري از كشورهاي توسعه يافته حتي تا ۸۰ درصد درآمدهاي دولت از محل درآمدهاي مالياتي تأمين مي شود كه اين ميزان در كشور ما كمتر از ۲۵ درصد است.
ماليات ها نيز عمدتاً به دو دسته ماليات هاي مستقيم و ماليات هاي غيرمستقيم تقسيم مي شود كه در اين بين ماليات بر شركت هاي دولتي و غيردولتي، ماليات بردرآمد و ماليات به ثروت تشكيل دهنده ماليات هاي مستقيم مي باشد.
ماليات بر واردات نيز عمده ترين جزو تشكيل دهنده ماليات هاي غيرمستقيم مي باشد. براساس آمار خزانه، در سال ۸۳ مجموع درآمدهاي مالياتي دولت به رقمي در حدود ۸ هزار و ۴۴۰ ميليارد تومان رسيد كه نسبت به قانون بودجه از عدم تحقق تنها ۵ درصد اهداف حكايت مي كند.
اگر بخواهيم وضعيت درآمدهاي مالياتي سال ۸۳ و ۸۲ را با يكديگر مقايسه كنيم بايد گفت كه درآمدهاي مالياتي دولت در سال ۸۳ حدود ۳۰ درصد رشد داشته است كه مي تواند موفقيتي براي نظام مالياتي ارزيابي شود.
كل درآمدهاي مالياتي كشور در سال ۸۲ برابر ۶ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان بوده است. آمار مربوط به ماليات هاي مستقيم حاكي از آن است كه در سال ۸۳ حدود ۴ هزار و ۱۸۰ ميليارد تومان از درآمدهاي دولت از اين محل به دست آمده است كه نسبت به سال ۸۲ حدود ۳۰ درصد رشد دارد.
در بين انواع ماليات هاي مستقيم ماليات بر شركت هاي دولتي حايز رتبه اول است، به طوري كه در سال ۸۳ خزانه دولت از اين محل ۲ هزار و ۵۸۰ ميليارد تومان دريافتي داشته است.
بخش عمده اي از ماليات هاي دريافتي ماليات از حقوق كارگران و كارمندان دولت است. براساس گزارش هاي منتشر شده كارگران و كارمندان در سال گذشته حدود هزار و ۱۹۰ ميليارد تومان ماليات پرداخت كردند.
اين آمار هر چند نشان مي دهد ۱۰ درصد اهداف دولت در اين بخش محقق نشده اما از رشد بالايي نسبت به سال ۸۲ برخوردار بوده است. خزانه دولت در سال ۸۲ از محل ماليات بر حقوق كارگران و كارمندان تنها ۹۰۰ ميليارد تومان درآمد كسب كرد كه به اين ترتيب اين ميزان در سال ۸۳ حدود ۳۰۰ ميليارد تومان يا ۳۲ درصد رشد داشته است. آخرين جز ماليات هاي مستقيم ماليات بر ثروت است به طوري كه دولت در سال ۸۳ از اين محل حدود ۴۰۰ ميليارد تومان درآمد بدست آورد. بخش ديگر درآمدهاي مالياتي كشور به ماليات هاي غيرمستقيم اختصاص دارد.
نكته قابل توجه در خصوص اينگونه درآمدها اين است كه با توجه به گسترش تجارت جهاني و عضويت كشورها در WTO كشورها ديگر به روي اينگونه درآمدها حساب باز نمي كنند. لذا كشور ما نيز براي آينده بايد به گونه اي برنامه ريزي كند كه اتكاي كمتري به روي اينگونه درآمدها داشته باشد.
از نكات ديگر كه لازم است به آن اشاره شود عدم تحقق درآمدهاي پيش بيني شده اين بخش است كه دليل عمده آن عدم واردات خودرو بوده است. براساس آمار موجود دولت در سال گذشته از محل واردات كالا (بدون خودرو) درآمدي در حدود ۳۲ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان به دست آورده است كه به اين ترتيب حتي اگر درآمد ناشي از واردات خودرو در نظر گرفته نشود ۱۰ درصد درآمدها در اين بخش محقق نشده است كه مسلماً اگر درآمد محقق نشده واردات خودرو را در نظر بگيريم اين ميزان افزايش خواهد يافت.
بنابر گزارش هاي تهيه شده در سال ۸۳ تنها ۲۶ ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان از محل واردات بر خودرو درآمد به دست آمد و اين در حالي است كه براساس قانون بودجه سال ۸۳ اين ميزان بايد ۶۳۰ ميليارد تومان باشد. البته ماليات بر تلفن همراه نيز كه جزو ماليات هاي غيرمستقيم است در سال ۸۳ با عدم تحقق درآمدهاي پيش بيني شده همراه شد.
علت عمده اين امر نيز پيش فروش ميليوني تلفن هاي همراه در اواخر سال ۸۲ بود.
گزارش هاي منتشر شده حاكي از آن است كه در سال ۸۳ درآمدي در حدود ۱۷۶ ميليارد تومان از محل فروش تلفن همراه پيش بيني شده بود كه اين ميزان محقق نشد. جالب است كه در يازده ماه سال ۸۳ مبلغ ۵۳ ميليارد تومان بابت بازپرداخت تلفن همراه پيش فروش شده در سال ۸۲ به اشخاصي كه در سال ۸۳ از پيشخريد سيم كارت تلفن همراه انصراف داده اند مسترد گرديده است.
فروش نفت
همان طور كه در ابتداي اين گزارش ذكر شد يكي از شاخص هاي اقتصاد سالم عدم وابستگي درآمدهاي دولت به فروش مواد خام چون نفت يا گاز است.
نگاهي به درآمد و هزينه دولت در سال ۸۳ حاكي از آن است كه ۶۳ درصد از كل درآمدهاي دولت به صورت مستقيم يا غيرمستقيم از محل درآمد نفت تامين مي شود.
براساس نظام جديد بودجه نويسي ديگر رديف درآمدي چون فروش نفت در بودجه مشاهده نمي شود و به جاي آن از واگذاري دارايي هاي سرمايه اي نام برده مي شود كه البته به دليل وجود حساب ذخيره ارزي كه جزو واگذاري دارايي سرمايه اي نيست نمي توان بدون آمار حساب ذخيره ارزي ميزان وابستگي به درآمدهاي نفتي را محاسبه كرد.
با توجه به اين توضيحات دولت از محل صادرات نفت خام در سال ۸۳ درآمدي در حدود ۱۵ هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان به دست آورده است كه از اين ميزان ۱۳ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان به خود صادرات نفت خام و هزار ميليارد تومان نيز به صادرات جهت معاوضه (سوآپ) اختصاص دارد.
مقايسه درآمدهاي نفتي سال ۸۳ و ۸۲ نشان دهنده افزايش ۱۷ درصدي اين درآمدها است. خزانه كشور در سال ۸۲ از محل واگذاري دارايي هاي سرمايه اي درآمدي در حدود ۱۲ هزار و ۸۹۰ ميليارد ريال كسب كرده است.
براساس گزارش هاي موجود دولت در سال ۸۳ رقمي در حدود ۵ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان از محل حساب ذخيره ارزي استفاده كرده است كه اگر اين رقم به حجم فروش نفت در سال گذشته اضافه شود رقم واقعي وابستگي دولت به درآمدهاي نفتي بدست مي آيد.
به اين ترتيب از كل درآمدهاي دولت حدود ۲۱ هزار ميليارد تومان آن از محل صادرات نفت تأمين شده است كه نشان دهنده وابستگي شديد دولت به اين درآمدهاست.
وابستگي به صادرات نفت خام از آن جا براي كشورمان خطرناك است كه تعيين قيمت نفت در اختيار ايران نيست، لذا هر چند كه قيمت هاي نفتي در چند سال اخير از وضعيت مناسبي برخوردار بوده اما در صورت كاهش قيمت ها كشورهايي چون ايران با مشكلات شديد اقتصادي مواجه خواهند شد.
واگذاري دارايي مالي
سومين جزء از اركان نظام درآمدي كشور واگذاري دارايي هاي مالي است. استفاده از حساب ذخيره ارزي، فروش اوراق مشاركت و فروش سهام از اجزاي مهم اين نظام درآمدي مي باشند.
همان طور كه ذكر شد در سال گذشته دولت ۵ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان از محل حساب ذخيره ارزي و فروش دارايي هاي آن براي خود درآمد كسب كرد كه اين ميزان در مقايسه با سال ۸۲ از رشد ۲۸ درصدي حكايت مي كند.
علاوه بر حساب ذخيره ارزي دولت در سال گذشته حدود ۱۲۰۰ ميليارد تومان اوراق مشاركت فروخت كه اين ميزان نيز در مقايسه با سال ۸۲ رشدي معادل ۶۰ درصد را نشان مي دهد.
سومين جزء مهم واگذاري دارايي هاي مالي فروش سهام است كه عملكرد سازمان خصوصي سازي در اين بخش حاكي از عدم تحقق اهداف است. خزانه دولت از محل فروش سهام در سال ۸۳ حدود ۲۸۰ ميليارد تومان درآمد به دست آورد و اين در حالي است كه تنها ۲۳ درصد اهداف دولت در اين بخش محقق شده است.
اگر بخواهيم وضعيت درآمدهاي مالياتي سال ۸۳ و ۸۲ را با يكديگر مقايسه كنيم بايد گفت كه درآمدهاي مالياتي دولت در سال ۸۳ حدود ۳۰ درصد رشد داشته است كه مي تواند موفقيتي براي نظام مالياتي ارزيابي شود.كل درآمدهاي مالياتي كشور در سال ۸۲ برابر ۶ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان بوده است. آمار مربوط به ماليات هاي مستقيم حاكي از آن است كه در سال ۸۳ حدود ۴ هزار و ۱۸۰ ميليارد تومان از درآمدهاي دولت
از اين محل به دست آمده است كه نسبت به سال ۸۲ حدود ۳۰ درصد رشد دارد
ادامه دارد
در جدول زير بخش درآمدهاي دولت در سال ۸۳ نشان داده شده است.