سه شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۸۴ - - ۳۶۷۷
مجلس تصويب كرد
لايحهاي براي زندگي
000015.jpg
اجازه سقط جنين اگر در مرحله قبل از 4 ماهگي بود صادر مي شد، اما براي اين كار عملا  اجازه قانوني وجود نداشت. بر اساس قانون، سقط درماني با تشخيص پزشك متخصص و تاييد پزشكي قانوني قبل از دميدن روح 4 ماه و 10 روز پسر از انعقاد نطفه كه قلب كودك به كار مي افتد با رضايت زن و شوهر مجاز است
سميرا قشقايي
مجلس هفتم سرانجام طرح سقط درماني را به تصويب رساند. در شرايطي كه بنا به گفته ارايه دهنده طرح سالا نه حدود 80 هزار سقط جنين غيرقانوني و غالبا در شرايط غيربهداشتي و خطرناك در كشور صورت مي گيرد.همچنين براساس برآورد سازمان بهداشت جهاني سالا نه 50 ميليون سقط جنين در جهان انجام مي شود كه يك سوم آن غيرقانوني است. اين در حالي است كه سالا نه بين 70 تا 200 هزار زن به واسطه سقط هاي غيربهداشتي جان خود را از دست مي  دهند.
مدت ها بود كه بحث سقط درماني جزو مباحث اصلي كميسيون بهداشت و درمان مجلس مطرح بود. در ابتدا اين موضوع به صورت لا يحه از جانب دولت تقديم مجلس ششم شد، اما اعضاي كميسيون بهداشت با اندك تغييراتي ازجمله اضافه شدن راي و نظر پزشكي قانوني براي سقط جنين آن را به صورت طرحي مورد بررسي قرار داد. نورالدين پير موذن مدافع اصلي اين طرح مي گويد: براي قانونمند كردن مقوله سقط در كشور در سال 81 طرح سقط درماني با امضاي 40 نماينده به مجلس ششم تقديم شد. شور اول آن در كميسيون بهداشت و درمان مجلس به تصويب رسيد و دولت نيز با توجه به ضرورت امر همراه با نمايندگان مجلس لا يحه خود را در سال 82 با ذكر دلا يلي همچون نبود مجوز قانوني لا زم براي سقط درماني، عوارض ناشي از سقط درماني غيربهداشتي و غيرعلمي و موافقت مراجع عظام و رهبر انقلا ب با اين امر تقديم مجلس كرد. با همداستاني مجلس و دولت قانون جامع و كاملي تهيه شد كه را در شور اول و دوم مجلس تصويب شده و براي تاييديه نهايي به شوراي نگهبان ارسال شد.
قانوني براي مادران
در حال حاضر بيش از 90 درصد سقط ها در كشور به صورت غيرقانوني و در اماكن غيربهداشتي انجام مي شود. هرچند كه براساس دستورات الهي سقط پس از 16 هفتگي به دليل ولوج روح (دميده شدن روح در جنين) حرام است و قتل عمد محسوب مي شود، اما سقط هاي درماني قبل از 4 ماهگي مي تواند حداقل سالا نه از تولد بيش از 600 نوزاد معلول و مرگ بسياري از مادران پيشگيري كند.يكي از متخصصان پزشكي قانوني مي گويد: اجازه نداريم آماري را كه زنان به خاطر عوارض بارداري يا سقط غيربهداشتي تلف شده اند منتشر كنيم، اما مي  توان گفت كه لغو منع قانوني براي سقط درماني هرچند هنوز هم در شرايط خاص مجاز است تا حدودي از مرگ و مير زنان باردار مي كاهد. به گفته وي در بسياري از موارد والدين تحمل تولد نوزاد ناقص يا معلول را ندارند و در صورت آگاهي از اين مساله به طور غيرقانوني جنين را از بين مي برند كه اين امر هزينه هاي گزاف و خطرات زيادي را براي مادران ايجاد مي كند.وي در مورد اينكه پزشكي قانوني تا چه اندازه مجوز سقط درماني را در آينده صادر خواهد كرد يادآور شد: پزشكي قانوني در اين زمينه خود مختار نيست و براساس دستورالعمل ها مجوز صادر مي كند.
ايونا - مقام معظم رهبري در حاشيه نامه ارسالي از سوي دكتر صفيه شهرياري افشار، جراح و متخصص زنان و زايمان و كارشناس مسوول بهداشت باروري وزارت بهداشت نوشته اند اگر نگهداري و بزرگ كردن طفل معلول، عقب مانده و ناقص الخلقه براي والدين داراي زحمت و مشقت بيش از حد متعارف باشد به مقداري كه در عسر و حرج واقعي مي شود، اسقاط جنين پيش از دميده شدن روح در او مانع ندارد.
در نامه اي كه از سوي دكتر صفيه شهرياري در تاريخ 27 مردادماه سال 81 براي رهبر معظم انقلا ب ارسال شده نكاتي همچون تشخيص قطعي بيماري، عيوب ژنتيك و بيماري هاي عفوني در جنين قبل از دميده شدن روح 4 ماه و 10 روز و بهاي گزافي كه خانواده و جامعه از نظر رواني و مادي بايد بابت به دنيا آمدن اين گونه جنين ها بپردازند، مورد اشاره قرار گرفته است.

موارد سقط
جاي بسيار خوشبختي است كه پيشرفت علوم پزشكي وضعيت فيزيولوژيك و ناهنجاري هاي ژنتيك جنين را در دوران بارداري مشخص مي كند. به طوري كه در حال حاضر نزديك به 60 بيماري غيرقابل درمان را مي توان با تشخيص قطعي داخل جنين شناسايي كرد. مجلس نيز بر همين پايه مباني طرح سقط درماني را پايه ريزي كرده است. به گفته نورالدين پيرموذن طراح اين قانون اين طرح بر 4اصل استوار است. اول ادامه بارداري براي مادران مخاطره آميز باشد.دوم جنين در داخل رحم از بين برود، سوم احتمال اينكه جنين بيمار بعد از تولد بميرد يا ناقص الخلقه به دنيا بيايد، چهارم تولد كودكان معلولي كه هم خود و هم خانواده و هم جامعه را با مشكلا ت عاطفي و رواني مواجه كرده و بار اقتصادي را براي جامعه تحميل كنند.
بر اساس طرح به تصويب رسيده توسط مجلس موارد بيماري جنين كه منجر به مرگ در داخل رحم مادر يا مرگ نوزاد پس از تولد مي شود عبارت است از تكميل نشدن و تشكيل نشدن اسكلت سازي، عدم تشكيل كليه ها، سندرم نفروتيك مادرزادي، هيدرو لفروز شديد دو طرف كليه ها، تالا سمي آلفا، هيدروپس فتاليس، ناهنجاري هاي كروموزمي به شكل تريزومي ۱۳ و 18، عدم تشكيل مغز، سندرم فرياد گربه و اختلا لا ت متعدد سيستم عصبي مركزي، ناهنجاري هاي قلبي، عدم تشكيل كبد يا كبد چرب، ابتلا  به ويروس ثبب كه وارد مرحله بيماري ايدز شده باشد، توده هاي مغزي، ناهنجاري هاي پوستي،  تشنج هاي غير قابل درمان و بيماري هايي كه توسط پزشكي قانوني كشور تاييد شده باشد. پير موذن مي گويد: در حال حاضر قبل از تصويب اين قانون موارد فوق وقتي توسط كميسيوني در پزشكي قانوني بررسي و تاييد مي شد، اجازه سقط جنين اگر در مرحله قبل از 4 ماهگي بود صادر مي شد، اما براي اين كار عملا  اجازه قانوني وجود نداشت. بر اساس قانون سقط درماني با تشخيص پزشك متخصص و تاييد پزشكي قانوني مبني بر بيماري جنين كه پس از تولد موجب حرج والدين يا طفل مي شود يا بيماري مادر كه با تهديد جاني او توام باشد قبل از دميدن روح 4( ماه و 10 روز پسر از انعقاد نطفه كه قلب كودك به كار مي افتد) با رضايت زن و شوهر مجاز بوده و مجازات و مسووليتي متوجه پزشك مباشر نخواهد بود.
امضاي شرعي
نمايندگان مجلس بيش از طرح موضوع سقط درماني براي حصول اطمينان از اينكه با مخالفت مراجع عظام مواجه نخواهند شد، نظر مساعدت رهبر انقلا ب را جلب كردند.
آيت الله خامنه اي در پاسخ به استفتاي عده اي از نمايندگان مجلس در اسفند ماه، گفته بود كه اگر نگهداري و بزرگ كردن طفل معلول و عقب مانده و ناقص الخلقه براي والدين داراي زحمت و مشقت بيش از متعارف باشد و دشواري ايجاد كند سقط جنين پيش از دميدن روح در او مانع ندارد. تاكنون ديدگاه غالب مراجع و آيات عظام اين بوده كه جنين ناقص الخلقه نيز مخلوق خداست و از بين بردن آن جايز نيست. پير موذن در اين خصوص مي افزايد: از زاويه علمي، اصولا  هر وقت جنين بيمار و غير قابل درمان باشد بايد حاملگي پايان يابد، اما به لحاظ رعايت فتاوي حضرات آيات عظام، مجلس زمان ماقبل (ولوج روح) يعني 4 ماهگي را تصويب كرد تا توسط شوراي نگهبان نيز تاييد شود. مهرانگيز مروتي عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس در اين باره مي گويد: طرح سقط درماني با اجازه رهبر انقلا ب و فتواي مراجع تقليد عنوان شد و اجراي آن مخالف ارزش هاي ديني جامعه نيست.

عكاسان مطبوعات اسپري دفاع شخصي مي گيرند
000009.jpg
عكاسان مطبوعات مي توانند با پرداخت مبلغ 10 هزار و 600 تومان اسپري دفاع شخصي بگيرند و در قبال دريافت مجوز حمل اين اسپري ها، تعهدنامه اي را امضا كنند، مبني بر اينكه جز در موارد خاص و مشخص شده از آن استفاده نكنند
عكاسان حرفه اي اسپري دفاع شخصي مي گيرند. سرقت هاي متعدد لوازم عكاسي حرفه اي، انجمن صنفي عكاسان مطبوعات را بر آن داشت تا با رايزني نيروي انتظامي، تسهيلا تي را براي توزيع اسپري دفاع شخصي در ميان عكاسان فراهم آورد.
كاووس صادقلو رئيس انجمن صنفي عكاسان در اين باره به خبرنگار همشهري مي گويد: بسياري از عكاسان به خاطر سرقت هاي وسايل عكاسي خود متحمل خسارات فراواني شده اند، به خصوص آنكه بعضي از روزنامه ها در صورت مواجهه عكاسانشان با اين وضعيت، نه تنها همدردي و حمايتي از او نمي كنند، بلكه به عنوان جريمه حقوق عكاس را نيز كم مي كنند.
به گفته صادقلو دوربين هاي دزديده شده، به ندرت مجددا به بازار عكاسان حرفه اي باز مي گردد و اغلب در ميان عكاسان غير حرفه اي فروخته مي شود. گو اينكه آمار دقيقي از متوسط سرقت هاي سالا نه لوازم عكاسي عكاسان در دست نيست، اما از آنجا كه عكاسان حرفه اي مطبوعات اغلب ناچارند براي تهيه عكس هاي خبري در خارج از محل كار خود باشند و تمام لوازم آنها در همان كوله پشتي هاي مخصوص جمع شده، بسياري از آنان داشتن وسيله اي را براي دفاع از خود در مواجهه با سارقان را ضروري مي دانند.
صادقلو مي گويد: شايد عكاسان هيچ وقت نتوانند از اسپري دفاع شخصي استفاده كنند، چون سرقت آنقدر سريع اتفاق مي افتد كه فرصت عكس العمل نمي گذارد، اما در موارد خاص مثل زماني كه سارق ها در خودروها اقدام به دزدي مي كنند، مي تواند مثمرثمر باشد.
بسياري از سارق ها با هماهنگي قبلي طعمه را به نيت آنكه سوار خودرو مسافركش مي شود، سوار مي كنند و سپس با تهديد، لوازم شخصي وي را مي دزدند.
به گفته صادقلو عكاسان عضو انجمن صنفي عكاسان مطبوعات مي توانند با پرداخت مبلغ 10 هزار و 600 تومان اسپري دفاع شخصي بگيرند و در قبال دريافت مجوز حمل اين اسپري ها، تعهدنامه اي را امضا كنند، مبني بر اينكه جز در موارد خاص و مشخص شده از آن استفاده نكنند. گذشته از توزيع اسپري هاي دفاع شخصي براي مقابله با سرقت، بيمه سرقت نيز مي تواند در اين موارد به كمك عكاسان بيايد. رئيس انجمن صنفي عكاسان مطبوعات از پيگيري هاي اين انجمن براي تحقق اين بيمه خبر مي دهد و مي گويد: انجام اينكار بسيار سخت است، زيرا اثبات دزديدن دوربين نزد بيمه ها بسيار سخت است. با اين همه براساس رايزني هايي كه انجام شده، خبر تفاهمات انجام شده با بيمه ها به زودي اعلا م مي شود. با آنكه بيمه ها لوازم عكاسي را براي مواردي چون تعميرات، ضربه و ... بيمه مي كنند، با اين همه با سرقت مشكل دارند.
با اين حال به گفته صادقلو قرار شده، عكاساني را بيمه كنند كه لوازمشان را هنگام خريد با يك فاكتور معتبر و شماره سريال قطعات خريداري كنند. اين مطلب پس از انجام تفاهمات با يك اطلا ع رساني عمومي از سوي انجمن به اطلا ع عكاسان و فروشندگان خواهد رسيد. سپس هرگونه خريد و فروش لوازم عكاسي بدون فاكتور ممنوع خواهد بود. در اين صورت چون تمام قطعات دوربين نيز شماره سريال دارد، بيمه ها براساس فاكتور معتبر با ذكر شماره سريال اقدام خواهند كرد. مجيد سعيدي عكاس خبرگزاري فارس توزيع اسپري دفاع شخصي را عاملي براي پيشگيري از حوادثي از قبيل سرقت مي داند.
وي مي گويد: گذشته از سرقت، برخي از عكاسان توسط خلا فكاران با سلا ح سرد، مورد اخاذي قرار مي گيرند. اسپري هاي دفاع شخصي مي تواند موثر باشد، اما در سرقت هاي قاپ زني، به خاطر سرعت عمل سارق نمي تواند موثر باشد. مجيد سعيدي به عملكرد مثبت نيروي انتظامي در سالهاي اخير اشاره مي كند و از مسوولا ن اين نيرو مي خواهد كه با قضيه سرقت كيف عكاسي مصرانه تر برخورد كنند. كيف قاپي براي عكاسان يك معضل شده است. نيروي انتظامي مي تواند با گذاشتن كمين و طعمه در نقاطي كه بيشتر در آنجا سرقت صورت مي گيرد، سارقان را دستگير كنند. مثلا  در ميدان فردوسي در چند ماه اخير به 3 عكاس حمله كرده اند. قيمت يك ست كامل عكاسي حدود 5ميليون تومان است. به گفته سعيدي برخي از سارقان حتي مي دانند در كدام كيف چه نوع وسايل عكاسي با چه قيمتي قرار دارد. چرا سارقان ترجيح مي دهند به جاي كيف خانم ها، كيف عكاسان را بدزدند؟ چون مي دانند محتويات اين كيف ها چه قيمتي دارد.
وي به عكاسان توصيه مي كند، هنگام حمله سارقان دستپاچه نشوند و اسپري دفاع شخصي را برعكس نگرفته و به اشتباه به صورت خود نپاشند.

افزايش كرايه ها غيرقانوني است
رانندگان متخلف تبعيد مي شوند
اواسط سال گذشته، مديريت وقت سازمان تاكسيراني، با اضافه كردن سرهنگ مهدي صدوقي به ناوگان تاكسيراني تهران، قصد داشت با راننده هاي متخلف برخورد جدي تر انجام دهد. شايد يكي از دلا يل به وجود آمدن چنين بستري، حضور چند ماه صدوقي در پست رياست پليس 110 تهران و مكانيزه كردن آن بود، اما انگار اضافه شدن صدوقي هم نتوانست راهكار مناسبي براي برخورد با راننده هاي متخلف باشد.
همزمان با آمدن صدوقي، وي از متحد الشكل شدن راننده ها خبر داد. چرا كه معتقد بود، اين مساله در وهله اول، باعث شكيل تر شدن ظاهر ناوگان تاكسيراني خواهد شد و دوم شناخت راننده هاي تحت پوشش سازمان از راننده هاي خارج سازمان مسافربرهاي شخصي آسان تر مي  شود. پيرو همين تعهدات بود كه راننده هاي خطي، براي مدتي كوتاه، از پيراهن هاي آبي رنگ استفاده كرده و بعد اين پروسه نيز به ورطه فراموشي سپرده شد.
صدوقي بعدها نيز در گفت وگو با خبرنگار ايرانشهر، دليل بي  نتيجه ماندن اين گونه طرح ها را، نبود نيروي كافي در اين سازمان عنوان كرد و گفت: نيروي انتظامي مستقر در تاكسيراني، وظيفه نظارت بر نحوه عملكرد رانندگان را ندارد. ما فقط مي  خواهيم يك بازوي اجرايي ديگر در كنار دست اندركاران سازمان تاكسيراني باشيم.
امسال نيز با مطرح شدن بحث نرخ كرايه تاكسي ها، صحبت از برخورد با راننده هايي است كه نرخ كرايه تاكسي ها را افزايش داده اند، به  رغم تاكيد سازمان بر تثبيت نرخ كرايه هاي سال گذشته.
مجتبي كامراني، مسوول امور اجرايي واحد بازرسي شكايات مردمي سازمان تاكسيراني در اين باره مي  گويد: بازرساني در تمام نقاط شهر تهران مستقر هستند كه وظيفه شان نظارت بر نرخ كرايه تاكسي از سوي راننده است. به محض اينكه موردي مشاهده شود، تاكسي متخلف را متوقف كرده و با آن برخورد مي  كنند.
با تصويب مجلس شوراي اسلا مي به دليل ثابت ماندن نرخ بنزين در سال جاري، نرخ كرايه تاكسي ها ثابت ماند و با تاكسي هاي متخلف توسط بازرسان سازمان، مطابق قانون برخورد خواهد شد، اما هيچ يك از اين تمهيدات نتوانست رانندگان تاكسي ها را از افزايش نرخ كرايه تاكسي بازدارد. حتي گرفتن تعهد كتبي! كامراني در اين باره مي  گويد: خودروي توقيف شده در صورت مرتكب شدن اين تخلف، بار اول، با درج يك تعهد كتبي در پرونده راننده آزاد خواهد شد ولي چنانچه براي بار دوم اين كار را انجام دهند، خودرو اش توقيف و مسير خط كاري اش به يكي از نقاط جنوبي تهران منتقل خواهد شد.
اين كار نيز قبلا  در شركت واحد تجربه شده و نتيجه آن تا حدودي تاثيرگذار بوده، با اين تفاوت كه راننده هاي شركت واحد ضمن تبعيد به نقاط جنوبي تهران، از كار كردن روي اتوبوس هاي آكاردئوني محروم مي  شوند. كامراني در پايان نيز مي گويد: شهروندان تهراني از برخورد لفظي با راننده هاي متخلف خودداري كرده و تنها شماره پلا ك خودرو را به سازمان تاكسيراني اطلا ع دهند.
به نظر مي  رسد مدير عامل جديد سازمان تاكسيراني دهلوي تاكيد زيادي دارد روي برخورد با رانندگان متخلف. حال آنكه به نظر مي  رسد هنوز نيرويي به نيروهاي قبلي كه وظيفه نظارت بر عملكرد راننده هاي تاكسي را داشتند، اضافه نشده است. ضمن آنكه بعضي از راننده هاي خطي، به عنوان مثال در خط چهارراه جهان كودك انتهاي بزرگراه آفريقا، 500 ريال به نرخ كرايه هاي سال گذشته اضافه كرده و حتي آن را روي كاغذي نوشته، در معرض ديد مسافران قرارداده اند. آنها در توجيه اين عمل نيز مي  گويند: بازرسان سازمان، بهتر از شما مشكلا ت ما را مي  دانند و كاري به ما ندارند ! حال بايد ديد با اين تخلف ها چه برخوردي مي  شود.

ستون ما
گرسنه ها و سيرها
سهيل شهسواري -تقريبا نيمي از شاگردان مدرسه روستاي فالهيتو در اريتره ناگزيرند تا مسير 13 كيلومتري بين خانه و مدرسه را هر روز پياده روند. خشكسالي هاي اخير در شاخ آفريقا باعث شده تا اريتره در وضعيتي بحراني قرارگيرد، به طوريكه اكنون يك سوم جمعيت اين كشور به معناي واقعي گرسنه است. كودكان،   معصوم ترين قربانيان اين قحطي، بر اثر گرسنگي ناگزيرند تا عطاي تحصيل را به لقاي يافتن تكه اي نان ببخشند و آنها كه هنوز صبح ها برسر كلا س حاضر مي شوند از فرط گرسنگي رمقي براي يادگيري و كسب علم ندارند. نسل آينده اريتره كه تنها اميد نجات اين كشور از فلا كت است اينگونه در حال زوال است.
گرسنگي انسان ها در قرن بيست و يكم از آن دست حقايق تلخ است كه نمي توان آنرا لا ي اخبار سياسي و جنگ ها و كشور گشايي ها به راحتي پنهان كرد.
در جهان ما كه هر روز ملت هايش به لطف پيشرفت تكنولوژي به  يكديگر نزديك تر مي شوند و نسبت به  احوال يكديگر باخبر تر، هر شب 800 ميليون از نيويورك تا شرق دور گرسنه سر بر بالين مي گذارند كه هر چه به شرق رويم جمعيت گرسنگان بيشتر و بيشتر مي شود و تا آنجا مي رسد كه تنها در هند و چين 368 ميليون گرسنه زندگي مي كنند. سوءتغذيه، مهمترين عامل زايش كم وزن نوزادان و رشد ضعيف آنهاست و به همين ترتيب مادراني كه اينگونه بار مي آيند قادر نخواهند بود تا كودكاني سالم به دنيا بياورند. كودكاني كه اگر هم به دنيا بيايند شانس زيادي براي زنده ماندن نخواهند داشت كه برطبق گزارش هاي رسمي سالا نه 13ميليون كودك بر اثر بيماري هاي ناشي از سوءتغذيه جان خود را از دست مي دهند. بيماري هاي كه به راحتي قابل پيشگيري هستند.
در ايران 6درصد مردم در خطر سوء تغذيه جدي قرار دارند . جنوبي ها و جنوب شرقي ها بيشتر و هر چه به شمال تر رويم از سهم گرسنگان ملي كمتر مي شود. شايد اين برهاني ديگر باشد كه ما عليا نشينان پايتخت  مسكن هنوز چشم هايمان را به خطري بسته ايم كه گو هنوز گريبانمان را نگرفته، اما سايه اش بر سرمان سنگيني مي كند.
تا سال 2005 تقريبا نيمي از جهان در شهر ها زندگي خواهند كرد. افزايش جمعيت شهر ها، علا وه بر كاهش فعاليت هاي كشاورزي خودجوش، باعث فزوني تعداد فقرا در شهر مي شود كه ميزان آن در برخي كشورهاي در حال توسعه تا 50درصد مي رسد. به علا وه، بزرگتر شدن شهر باعث مي شود كه مزارع حاشيه اي شهر جاي خود را به خانه ها بدهند و بنابراين هزينه حمل غذاي مورد نياز شهر هاي پرجمعيت گرسنه هر روز بيشتر و بيشتر مي شود. براي محاسبه اي سرانگشتي كافيست بدانيم شهري مثل تهران با جمعيتي بيشتر از 10 ميليون نفر هر روز بيش از 6 هزار تن غذا نياز دارد، به آن اضافه كنيد آلا يندگي و ميزان زباله هايي را كه اين جمعيت توليد مي كند (كه در حقيقت مساوي است با همان ميزان غذاي مورد نياز) و براي لحظه اي تصور كنيد شهري كه ما براي خود و فرزندانمان به جاي خواهيم گذاشت تا سال به 2015 برسد. تنها 26 شهر از شهر هاي جهان وضعي مشابه با پايتخت ما خواهند داشت؛ پر جمعيت و پر مصرف و كم توجه نسبت به محيط زيست. سازمان جهاني غذا (فائو) از هم اكنون زنگ خطر را براي چنين شهر هايي به صدا درآورده است.
و هنگامي كه صحبت از خطر است نه فقط گرسنگي است كه تغذيه از آنهاست كه درستش درست است و زيادي اش همان قدر ضرر كه كمش. نكته اينجاست كه آنچه مي خوريم بايد، علا وه بر تامين انرژي و رساندن ويتامين، مواد معدني مورد نياز را نيز به بدن برساند. بر اساس آمار رسمي فائو از هر 5تهراني 2نفر يا چاق هستند يا در خطر چاقي قرار دارند. اين نسبت نشان مي دهد كه نسبت توزيع غذا در بين جمعيت بسيار ناعادلا نه است.
و هنگامي كه صحبت از خطر است صحبت نه فقط از غذاست كه از آب نيز هست. نبود يا كمبود آب از آن مشكلا تي است كه ما تهرانيان آنرا نه  فقط در سطور اخبار، بلكه به عينه تجربه كرده ايم. گفتنش تكرار است، اما مفيد كه در منطقه اي كم آب زندگي مي كنيم و آنقدر گمراهيم كه باز دستمان به بازتر كردن شير آب و دور  ريختنش مكث نمي كند و آنقدر بي توجهيم كه كشاورزي ايران براي سير كردن شكم شهرنشينش بيش از۶۰ درصد آب را هدر مي دهد. در شهرها مصرف چيپس مان بالا ست و نمي  دانيم كه با تشويق به كشت سيب زميني عملا  محصولي را تشويق كرده ايم كه مصرف آب خشكي زايي دارد. مي  خريم و مي  خوريم چيزي را كه كوچكترين ارزش غذايي ندارد، بلكه فقط شكم پُركن است. بعدش هم تشنگي گريبانگيرمان مي  كند و مي  رويم سراغ آب معدني دماوند و سبلا ن و لا بد هر كوهي كه در مملكت پابرجاست. اين اسم هاي دلنشين و فريبنده حقيقتي را مخفي مي  كنند كه با اندك خرج خرَد مي  توانيم به آن پي ببريم: پلا ستيكي كه براي حمل اين آب ها مصرف مي  شود انرژي احتياج دارد تا توليد شود. هر مصرف انرژي مساوي است با آلا يندگي، حتي قبل از اينكه به پسمانده اين بطري برسيم كه خود توليد آلا يش مي  كند. بنا براين منطق سهل و ممتنع، هرچه بيشتر از بطري هاي پلا ستيكي آب، دوغ و نوشابه مصرف كنيم بيشتر آب هاي زيرزميني را آلوده مي  كنيم.

كوتاه
۴۹۲۱ دوره آموزشي
با اين تعداد دوره آموزشي همه تهراني ها به قاعده بايد با روش هاي امداد و نجات هلا  ل احمر آشنا شده باشند. معاون امداد و نجات جمعيت هلا ل احمر استان تهران از برگزاري 4 هزار و 921 دوره آموزشي امداد و نجات طي سال گذشته در استان تهران خبر داد. فروزش فيضي گفت: اين دوره ها، آموزش هاي عمومي، تكميلي، همگاني، تخصصي نجات در جاده، نجات در سيلا ب، نجات در كوهستان، نجات در آوار، نجات در برف و دروه بازآموزي را شامل مي شود. به گفته وي در اين دروه 132 هزار و 938 نفر در سطح استان تهران آموزش هاي لا زم را فراگرفتند.
فيضي افزود: در استان تهران، شهر تهران با 32هزار و 945 نفر بيشترين و شهرستان دماوند با 3 هزار و 407 نفر كمترين فراگير را داشته اند.
امداد و كمك هاي اوليه، نهضت صليب سرخ، آشنايي با حوادث، امداد و نجات و مرور دوره هاي آموزشي از جمله آموزش هايي است كه شركت كنندگان در اين دوره ها فرا گرفتند. طي سال گذشته 115 نفر دوره مربيگري را با موفقيت گذرانده و به عنوان مربي امداد در جمعيت هلا ل احمر استان تهران فعاليت خود را آغاز كردند.
000012.jpg
نام نويسي براي آموزش از راه دور
خيلي خوب است كه افراد باز مانده از تحصيل به نوعي جذب آموزش از راه دور شوند. 15هزار و 363 واجب التعليم و بازمانده از تحصيل در سال تحصيلي 83 - 84 در مراكز آموزش از راه دور در وزارت آموزش و پرورش نام نويسي كردند. عليرضا سعيد آبادي، مدير روابط عمومي موسسه آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش روز يكشنبه مي گويد: اين افرد در ترم اول (مهر ماه) و ترم دوم (اسفند ماه) سال تحصيلي جاري در پايه هاي اول راهنمايي و اول متوسطه در مراكز آموزش از راه دور نام نويسي كردند. به گفته وي مراكز آموزش از راه دور به جز استان هاي قزوين و سمنان در 28 استان ديگر راه اندازي شده و به آموزش افراد واجب التعليم و بازمانده از تحصيل مي پردازند. وي توضيح داد: افرد واجب التعليم شامل افراد در سن تحصيل 11 تا 17 سال و افراد بازمانده شامل همه افراد 18 تا 45 سال كشور (خارج از سن تحصيل) است كه افراد واجب التعليم به صورت رايگان و افراد خارج از سن تحصيل با پرداخت شهريه در اين مراكز ادامه تحصيل مي دهند.
پسران در رياضي باهوش تر از دختران
درست است كه دختران با هوش ترند، اما به جز درس رياضي، چون در جريان يك تحقيق روشن شده است كه دختران در درس رياضي ضعيف تر از پسران هستند. به گزارش رويترز از نيويورك دختران در دروس رياضي پيشرفته مشكل دارند و اين موضوع سبب نگراني آنان شده است. محققان در اين مطالعه دريافتند كه پسران در دروس رياضي راحت تر از دختران هستند و موفقيت آنها نيز بيشتر است، در حالي كه دختران خود را ضعيف تر احساس مي كنند و اين موضوع به خصوص در دروس رياضي پيشرفته مشهود است. دكتر پاملا ديويس و همكارانش در دانشگاه ميشيگان كه اين بررسي را انجام داده اند، نتايج بررسي خود را در مصاحبه با رويترز مطرح كرده  اند.
تغييرات پيش شماره
يك خبر خوش براي اهالي كرج. عمليات كابل برگردان در مراكز مخابرات شهيد اشرفي اصفهاني، شهيد سعادتمند و شهيد رجايي شهرستان كرج از تاريخ 30 فروردين ماه آغاز مي شود. به گزارش روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران، با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني مشتركان شهيد اشرفي اصفهاني با پيش شماره هاي 310، 308، 306، 305، 319، 318، 317 و 316 در محدوده اتوبان شهيد محلا تي، آب موتور كوچه نادعلي، خيابان تكيه اكبرآبادي و شهيد شريفي و در مركز مخابرات شهيد سعادتمند ارتباط تلفني 150 مشترك با پيش شماره هاي 425، 424، 423، 422، 421 و 420 در محدوده خيابان هاي ستارخان، ناصر سيار، فلكه اول صادقيه و خيابان شهداي صادقيه و همچنين در مركز شهيد رجايي شهرستان كرج با پيش شماره 446 به مدت 72 ساعت دچار اختلا ل خواهد شد. با انجام اين عمليات 4رقم اول پيش شماره هاي 446 به اين شرح تغيير مي يابد: 4460 به 4403 و 4461 به 4404 و 4462 به .4405

قانون
مبلغ جريمه در تهران 70000 ريال
مبلغ جريمه در شهرستان 40000 ريال
000006.jpg
1054خودداري از كنار بردن وسيله نقليه قابل حركت كه به علت تصادف منجر به خسارت يا نقص فني يا علل ديگر در وسط سواره رو متوقف شده است، تخلف محسوب مي شود.
يكي از مواردي كه پليس راهنمايي و رانندگي همواره بر آن تاكيد كرده است، برداشتن و كنار بردن وسايل نقليه پس از تصادف، غير از موارد منجر به جرح و فوت است. در مواقعي كه دو وسيله نقليه با هم برخورد مي كنند و تنها صدماتي به اتومبيل ها وارد شده است، ايستادن و اصرار به برهم نزدن صحنه تصادف تنها سبب اختلا ل در رفت و آمد و ايجاد ترافيك مي شود.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
طهرانشهر
محيط زيست
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |