شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۰ - Apr 23, 2005
حوادث
Front Page

گزارش همشهري از سانحه در مهرآباد
سقوط مرگبار ،پايان پرواز بوئينگ ۷۰۷
دو كشته، يك مفقود و ۴۸ مجروح
000438.jpg
عكس: عطا طاهركناره
000384.jpg
سانحه هوايي شبانگاه چهارشنبه در فرودگاه مهرآباد تهران و سقوط يك فروند بويينگ ،۷۰۷ دو كشته، يك مفقود و ۴۸ مصدوم بر جاي گذاشت.
بنابراين گزارش اين هواپيما با ۱۵۷ مسافر از كيش عازم تهران بوده كه هنگام فرود دماغه هواپيما با چاله اي در قسمت انتهايي باند برخورد مي كند و هواپيما آتش مي گيرد.
هنوز هيچ گزارش رسمي در مورد علل اين سانحه منتشر نشده اما گزارش هاي اوليه و تاييد نشده حاكي است خاكبرداري بخش هايي از زمين هاي محوطه فرودگاه در اين سقوط مؤثر بوده است.
گروه حوادث: سانحه هوايي كه شامگاه روز چهارشنبه در فرودگاه مهرآباد به وقوع پيوست و درپي آن دو نفر كشته و يك نفر مفقود شده اند، به دلايل نامعلوم به بازپرس ويژه قتل، اطلاع داده نشده است.
اين در حالي است كه با هماهنگي هايي كه بازپرس هنرمند با دادستان تهران انجام داده است، در چند روز آينده، مسئولين به دادسراي امور جنايي احضار خواهند شد تا پاسخگوي عدم گزارش اين حادثه باشند.
به گزارش خبرنگار ما، هواپيماي بويينگ ۷۰۷ هواپيمايي «ساها» به شماره پرواز ،۱۷۱ ساعت ۴۵ و ۲۰ دقيقه چهارشنبه شب با ۱۵۷ مسافر (۱۴۹ بزرگسال، ۸ كودك و نيز ۱۶ پرسنل گروه پروازي) فرودگاه كيش را به مقصد تهران ترك كرده بود.
زماني كه مسافران بر روي صندلي هاي خود نشستند،نكات ايمني به آنان گوشزد شد. اما انگار هواپيما با لرزش بسياري كه داشت فرودگاه را ترك كرد. تعدادي از مسافران به لرزش هاي هواپيما كه در طول مسير ادامه داشت اعتراض كردند اما مسئولان هواپيما و مهمانداران، مسافران را به آ رامش دعوت مي كردند تا در آرامش كامل سفر خود را به پايان برسانند.
مادري كودك ۴ ساله خود را كه آرين نام داشت در بغل گرفته بود و برايش در حالي لالايي مي گفت كه نمي دانست ساعتي ديگر در حادثه اي دلخراش فرزندش به طرز عجيبي ناپديد خواهد شد.
تعدادي از مسافران با رضايت از سفر كاري كه داشتند با يكديگر صحبت مي كردند و بقيه در حال استراحت بودند. هواپيما به باند فرودگاه مهرآباد نزديك مي شد.
خلبان با هماهنگي صورت گرفته اجازه فرود گرفته بود، اما ناگهان، لرزش هواپيما در حين فرود بسيار زياد شد. مسافران وحشت زده فرياد مي كشيدند و كمك مي خواستند.يكي از مسافران فرياد كشيد، آتش! آتش! كمك كنيد. صداي مهيبي فضا را پر كرد.
انگار هواپيما به جايي برخورد كرد. همه كمربندها را باز كرده بودند و خود را به در و پنجره مي كوبيدند. خلبان هواپيما و مهمانداران هر چه تلاش مي كردند تا پله هاي اضطراري را باز كنند اما سيستم برقي هواپيما عمل نمي كرد. هواپيما دچار نقص فني شده بود و در حين فرود در ضلع غربي باند فرودگاه مهرآباد، در چاله رودخانه كن كه چندي پيش ريزش كرده بود، گرفتار آ مد.
به خاطر شدت در فرود هواپيما، ترمزها از بين رفت و لاستيك هاي چرخ جلو باعث آتش گرفتن بخشي از عقب هواپيما و قسمتي از بال چپ آن شد. بلافاصله پس از اين حادثه مسئولان فرودگاه مهرآباد كه متوجه اين سانحه هوايي شده بودند، به همراه چند تيم عملياتي آتش نشاني و اورژانس در محل مستقر شدند و امدادرساني را آغاز كردند.
اما تعداد بي شماري از مسافران قبل از رسيدن نيروهاي امدادي خود را از پنجره و درهايي كه توانسته بودند باز كنند به بيرون پرتاب كرده بودند.
در اثر اين حادثه دو نفر به نام هاي زهرا عاطفه  يكتا (۳۰ ساله) و احمد عاطفه  يكتا (۷۱ ساله) هنگامي كه قصد خارج شدن از هواپيما را داشتند، به داخل رودخانه كن سقوط كرده و بر اثر خفگي و وحشت وارده كشته شدند. همان لحظه پدر كودك ۴ ساله كه آرين نام داشت در حالي كه قصد فرار از هواپيماي آتش گرفته را داشت كودكش را در آ غوش گرفت و لبه يكي از پنجره ها ايستاد. او قصد داشت تا به داخل رودخانه بپرد. تا به اين طريق فرزندش را نجات دهد اما در اين بين ناگهان آرين چهار ساله از بغل وي رها شد و به داخل جريان آب افتاد. اين تنها حادثه ديده مفقود شده است.
كمك رساني ها ادامه داشت يكي از شاهدان عيني حادثه در اين باره به خبرنگار ما گفت: از زمان پرواز از كيش، هواپيما دچار نقض فني بود، لرزش هايي داشت كه انگار مسافران مثل يك توپ به اين طرف و آن اطرف مي رفتند. در حين بروز سانحه  نيز بخش هاي اضطراري هواپيما مثل تشك هاي هوا و پله هاي اضطراري به موقع عمل نكرده و مسافران بدون استفاده از امكانات، جان خود را نجات دادند.
يكي ديگر از حادثه ديدگان كه امير نام داشت نيز در اين باره گفت: دقايقي پيش از فرود، مهمانداران  به مسافران هشدار داده بودند مسايل ايمني را رعايت كنند و ابراز اميدواري كرده بودند، حادثه اي پيش نيايد. اما بلافاصله پس از فرود، از انتهاي هواپيما شعله هاي آتش ديده شد كه بلافاصله مهمانداران درب هاي اضطراري هواپيما را گشوده، خود و مسافران را به بيرون هواپيما انداختند.
به گزارش خبرنگار ما، تعداد زيادي از مسافران از ناحيه دست و پا دچار شكستگي شدند كه به وسيله اورژانس از محل حادثه انتقال يافتند. همچنين بسياري از آنها از عملكرد خدمه هواپيما در هنگام بروز حادثه ابراز نارضايتي  كردند و بعضي از مسافران مدعي شدند، مهمانداران هواپيما قبل از مسافران از هواپيما بيرون پريده اند.
مجروحان سانحه هوايي ۴۵ تن بودند. اين گزارش حاكي است، مجروحان سانحه هوايي فرودگاه مهرآباد بلافاصله
به بيمارستان هاي بقية الله (عج)،
رسول الله(ص)، امام خميني، لقمان الدوله و فياض بخش تهران منتقل شدند.
تمامي مجروحان پس ازدرمان سرپايي از بيمارستان مرخص شدند.
تجمع خانواده هاي سانحه هوايي در فرودگاه مهرآباد
برخي از خانواده هاي سانحه هوايي صبح پنجشنبه با حضور در فرودگاه مهرآباد خواستار پاسخگويي صريح مسئولان درخصوص جزئيات حادثه شدند.
برخي از خانواده هاي سانحه هوايي ضمن اعتراض به نحوه اطلا ع رساني مديران هواپيمايي، با برخي از مسئولان فرودگاه مهرآباد به صورت لفظي درگير شده و به نشانه اعتراض به عدم پاسخگويي مديريت فرودگاه، تعدادي از شيشه هاي فرودگاه را شكستند.
اين خانواده ها مدعي شدند در سانحه هوايي شب چهارشنبه دو نفر از سرنشينان هواپيما كه گويا از فرزندان آنها بوده اند، كشته شده اند.اين در حاليست كه مدير شركت فرودگاه هاي كشور و مديرعامل سازمان آتش نشاني در گفتگويي با خبرگزاري مهر مرگ دو سرنشين هواپيما را تكذيب كرده و تنها فقدان يك كودك چهارساله را اعلام كرده بودند.
بازپرس هنرمند:
به من گزارشي از حادثه اعلام نشده است
برپايه اين گزارش، بهروز هنرمند- بازپرس ويژه قتل- كه مسئول رسيدگي و بازجويي از مسئولان اين حادثه خواهد بود در گفتگويي به خبرنگار ما گفت: متاسفانه پس از اين حادثه دلخراش، گزارشي در اين زمينه به من كه بازپرس ويژه قتل تهران هستم، اعلام نشده است. اين حادثه تاكنون متاسفانه دو كشته داشته و يك كودك چهارساله مفقود شده است.
وي در ادامه افزود: با هماهنگي هاي صورت گرفته كه با مرتضوي- دادستان تهران- صورت گرفته است ظرف دو روز آينده مسئولاني كه در اين زمينه كوتاهي كرده اند به دادسرا احضار خواهند شد و بايد در اين زمينه پاسخگو باشند.
هرحادثه اي را كه در پي آن فرد يا افرادي قرباني مي شوند بايد به بازپرس ويژه قتل مستقر در تهران اطلاع داده شود و دستورات لازم درباره بررسي مسايل امنيتي و حفاظتي محيط حادثه، از سوي وي صادر شود.
مشاور سازمان هواپيمايي كشور:
جعبه سياه تحويل تيم بررسي سانحه هواپيماي كشور شد
رضا جعفرزاده درخصوص اين حادثه تلخ با اشاره به اينكه تعداد سرنشينان هواپيماي سانحه ديده بوئينگ شركت هواپيمايي ساها ۱۵۶ نفر بوده است گفت: ۱۴۹ نفر از سرنشينان آن بزرگسال، ۸ نفر خردسال و۱۶ نفر گروه پروازي اين هواپيما بوده اند.
جعفرزاده با اشاره به يافت شدن جعبه سياه (FDR ، CVR) گفت: جعبه سياه تحويل تيم بررسي سانحه هواپيمايي كشور شد. و پس از بررسي مكالمات خلبان با برج مراقبت و مركز كنترل تحت نظارت معاونت پرواز و نيز پارامترهاي دخيل در سانحه، علت نهايي حادثه اعلام خواهد شد.وي هرگونه اظهارنظر در مورد علت وقوع سانحه قبل از مشخص شدن نتيجه تحقيقات تيم بررسي را نيز كارشناسانه خواند و آن را به آينده موكول كرد.وي گفت: وجود نقص فني در چرخها هنوز مشخص نشده و ممكن است هر اتفاقي افتاده باشد ولي به نظر مي رسد خطاي انساني در اين حادثه دخيل بوده باشد.
محمد رحمتي وزير راه و ترابري در مورد اين حادثه گفت: تحقيقات درباره علل وقوع اين حادثه آغاز شده و نتايج آن در آينده اعلام خواهد شد.وي افزود: «بايد نسبت به خريد هواپيماهاي جديد كه داراي استانداردهاي بين المللي هستند، اقدام كنيم تا هر چه سريعتر وضعيت ناوگان هوايي كشور روند روبه جلو پيدا كرده و ارتقاء يابد.وي همچنين از پيگيري وزارت راه وترابري براي تحويل ۶ فروند هواپيماي بوئينگ ۷۴۷ از يكي از ارگانهاي نظامي خبر داد.
گفتني است، اكثر مسئولين ارشد وزارت راه و مديران شركت فرودگاه هاي كشور در صحنه اين حادثه حاضر شده اند.
رئيس اورژانس كشور با اشاره به آتش گرفتن يك فروند هواپيماي بوئينگ ۷۰۷ شركت هواپيمايي ساها هنگام فرود در فرودگاه مهرآباد گفت: تلفات ناشي از آتش سوزي بسيار كم بوده است.
دكتر شهرام علمداري افزود: خوشبختانه شدت حادثه اين هواپيما كم بوده است و اغلب مجروحان به صورت سرپايي درمان شده و نيازي به بستري كردن آنها نبوده كه تعداد آنها شامل ۵۴ نفر است.
وي اظهار داشت: تاكنون ۳۴ نفر از مجروحان به بيمارستان هاي رسول  اكرم، امام خميني، فياض بخش و بيمارستان شريعتي منتقل شده اند كه از لحاظ وضعيت جسماني جراحت زيادي نداشتند.
رئيس اورژانس كشور تصريح كرد: براساس گفته هاي مسئولان كشور فقط يك كودك مفقود شده و هنوز آماري از قربانيان اين حادثه به طور كامل مشخص نيست.برپايه اين گزارش، پرواز هواپيماي بوئينگ ۷۰۷ از كيش به تهران، نقطه پايان يك سفر در روزهاي پايان فروردين ماه بود.

پايان ۱۵ روز اسارت
كودك ۱۰ ساله در چنگال ربايندگان افغان
000387.jpg
به گزارش مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي تهران بزرگ، فرمانده انتظامي تهران بزرگ در يك مصاحبه مطبوعاتي از آزادسازي يك كودك كه ۱۵ روز اسير ربايندگان افغاني بود، خبر داد.
بر پايه اين گزارش سردار طلايي گفت: در پي كسب خبر مبني بر اين كه يك كودك به نام سيد مصطفي۱۰ساله در خيابان سعادت آباد توسط موتوسيكلتي كه ۲ نفر راكب آن بوده اند، ربوده شده تلاش بي وقفه پليس براي آزادسازي او آغاز شد.
وي افزود: از آن روز تقريبا به مدت ۱۵ روز روزانه ۲۰ نفر از همكاران ما به طور شبانه روزي در سه شيفت كاري در اين خصوص به فعاليت پرداختند كه پس از اولين تماس افراد آدم ربا با خانواده كودك و درخواست ۱۰۰ هزار دلار وجه نقد و پس از يكي دو دوره كه ارتباط آنان قطع شد توانستند سرنخهاي لازم را در اين ارتباط به دست آورند.
فرمانده انتظامي تهران بزرگ درخصوص چگونگي دستگيري متهمان خاطرنشان كرد: سرانجام صبح روز جمعه مورخ ۲/۲/۸۴ ساعت ۳ و۳۰ بامداد پس از جمع آوري اطلاعات لازم عمليات دستگيري عوامل آدم ربايي با حضور ۲۰ تن از كارآگاهان پليس آغاز شد كه در اين راستا توانستند در منطقه خزانه يك نفر از آنان را به دام بيندازند.
او اضافه كرد: كارآگاهان با به كارگيري شگردهاي پليسي موفق شدند تا ساعت ۵ صبح ديروز در ادامه عمليات ۲ نفر ديگر از متهمان را در منطقه پل رومي در يك باغ دستگير كنند و كودك ربوده شده را نيز در صحت و سلامت كامل تحويل خانواده اش بدهند.
سردار طلايي درباره عامل اصلي اين مسئله گفت: در بررسي هاي اوليه همكاران ما مشخص شده كه عامل اصلي در ميان متهمان يك كارگر افغاني كه به طور غيرمجاز در ايران بوده و به عنوان خدمتگزار نزد خانواده كودك كار مي كرده با همكاري سه افغاني ديگر اين ماجرا را كه در واقع اخاذي بوده طرح ريزي مي كند.
وي درمورد متهم ديگر پرونده گفت: او در حال حاضر، فراري است و به كويته پاكستان گريخته است. سردار طلايي، همچنين ضمن اشاره به اينكه تاكنون از متهمان سابقه ديگري به دست نياورده ايم، احتمال سابقه دار بودن آنان در خصوص مواد مخدر را منتفي ندانست.

جواني در نزاع دسته جمعي جان سپرد
گروه حوادث: يك جوان در نزاع دسته جمعي جان باخت.
به گزارش خبرنگار ما، اين حادثه روز چهارشنبه در منطقه افسريه تهران رخ داد و به دنبال آن «شاهاني» ۲۳ ساله كه در اين نزاع براثر ضربات چاقو، مصدوم شده بود، سريعاً به بيمارستان منتقل شد، اما براثر شدت جراحات جان باخت.
گفتني است، در كنار مقتول در صحنه حادثه يك چاقوي خونين به همراه يك كاپشن متعلق به قاتل به جاي مانده بود.

سرقت چهار ميليون توماني از پيك موتوري
گروه حوادث: مرداني كه با روش بيهوش كردن رانندگان مسافركش از آنان سرقت مي كردند، چندي است طعمه هاي سرقت خود را بر روي پيك موتورسوار شناسايي مي كنند.
به گزارش مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي تهران بزرگ(فاتب) صبح پنج شنبه فردي به نام محسن (۳۰ ساله) به كلانتري ۱۱۷ جواديه تهرانپارس مراجعه كرد و اظهار داشت: ساعت ۳۰/۱۵ در حالي كه مقداري لوازم يدكي حدوداً به ارزش ۴ ميليون تومان از ورامين به سمت تهران انتقال مي دادم، در طول راه پسر جواني را به عنوان مسافر سوار كردم. وي در طول مسير به من يك نوشيدني تعارف كرد و من پس از خوردن آن احساس سرگيجه كردم.
شاكي در ادامه افزود: در نهايت كنار پارك بعثت نگه  داشتم و وقتي به هوش آمدم، ديدم ساعت ۱۰ شب است و مرد جوان پس از سرقت كليه وسايلم و ۱۰۰ هزار تومان وجه نقد، مرا در پارك رها كرده و از محل متواري شده است.
بر پايه اين گزارش با طرح شكايت، تيمي از كارآگاهان در حال بررسي بر روي پرونده و شناسايي مرد سارق شدند.

حادثه در جهان
دردسر معلم براي اخراج دانش آموز
پليس آفريقاي جنوبي سه زن را به اتهام هتك حرمت يك معلم در كلاس درسش، دستگير كرد.
به گزارش سايت «ايول» ، معلم يك مدرسه در آفريقاي جنوبي با اخراج يكي از دانش آموزان بي ادب كلاسش، خود را به دردسر انداخت.
براساس اين گزارش، يكي از دانش آموزان دبيرستان «جان رامسي» واقع در ناحيه «بيشاپ لاويس» به معلم ۲۱ ساله خود «ورنيا لئونارد» بي احترامي كرد، و بر سر او فرياد كشيد. معلم نيز در پاسخ به اين بي احترامي او را از كلاس درس اخراج كرد. سپس دانش آموز به خانه رفته و ماجراي اخراجش را براي مادرش تعريف كرد.
مادر كه از برخورد معلم با فرزندش شاكي شده بود، همراه عموي فرزندش و دو نفر از دوستانش به مدرسه رفته و در جلوي كلاس درس همگي به معلم حمله ور شده و او را مورد تعرض قرار دادند.در پي اين ماجرا پليس در جريان قرار گرفته و به جستجوي خاطيان پرداخت تا اينكه پس از گذشت يك هفته آنان را دستگير كرد.قرباني اين حادثه، با بيان اين مطلب كه بايد ايمني در مدارس افزايش يابد از دستگيري مجرمان اظهار شادماني كرد و گفت: با وقوع اين حادثه ديگر نمي توانم در اين مدرسه به كار خود ادامه دهم و بايد محل كارم را تغيير دهم.
مسئولان مدرسه با وقوع اين حادثه تعداد ماموران و نگهبانان را افزايش داده و با اخراج دانش آموز متخلف از مدرسه حمايت خود را از اين معلم و ساير مربيان اعلام كردند.

قتل نوجوان به دست جوان آمريكايي
جوان ۲۶ ساله آمريكايي سه روز پيش به اتهام همدستي در قتل يك نوجوان و شركت در اغتشاشات خياباني در ايالت «كاليفرنيا» دستگير شد.
به گزارش روزنامه «اوكيا» ، جوان ۲۶ ساله آمريكايي سه روز پيش به اتهام قتل يك نوجوان در كاليفرنيا دستگير شد.پليس كاليفرنيا در اين باره گفت: طبق تحقيقات به عمل آمده زمان حادثه، اتومبيلي با سرعت از كنار اين نوجوان ۱۴ ساله عبور كرده و چندين بار به سوي او تيراندازي كرده است.در همين حال يكي از گلوله ها به او برخورد كرده كه منجر به مرگش مي شود.
پليس كاليفرنيا در ادامه افزود: ما اين جوان را در حالي كه پا به فرار گذاشته بود و رفتار مشكوكي داشت در همان حوالي دستگير كرديم.به نظر مي رسد، او با باند تبهكاران خياباني كه به سوي مقتول شليك كردند در ارتباط است.اين گزارش حاكي است، عده اي كه مورد حمله مهاجمان قرار گرفتند در حال نوشيدن مشروبات الكلي و عياشي بودند.بنابراين گزارش، در مجموع پنج گلوله كه يكي از آنها از بدن مقتول و بقيه از روي ديوار پشت سرش جمع آوري شده است تحت بررسي هستند تا شايد براي دستگيري قاتلان سرنخي كشف شود.گفتني است، پليس همچنان در حال بررسي شواهد و مدارك است تا ساير اعضاي اين باند را نيز به دام اندازد.

داستان تخيلي پسر بچه آمريكايي، پليس را فريب داد
ادعاي يك پسر ۱۱ ساله آمريكايي مبني بر دزديده شدن و فرار از دست آدم  بايان «نيو اورلاندو» دروغ از آب درآمد.
به گزارش سايت «نيواورلاندو» ، پليس اورلاندو روز گذشته پسر بچه يازده ساله اي را به اتهام اعترافات كذب مبني بر دزديده شدنش، بازداشت كرد.بنابراين گزارش، اين پسر بچه بازيگوش با سر هم كردن يك داستان تخيلي به اداره پليس رفت و ادعا كرد كه يك نفر سعي در ربودن او داشته اما با ديدن يكي از اعضاي كليسا پا به فرار گذاشته است. براساس اين گزارش، پليس ابتدا فريب داستان غير واقعي پسر بچه را خورده بود اما پس از تحقيقات و بررسي هاي بيشتر متوجه شد اين پسر بچه قصد داشته با اين كار از مادر بزرگش انتقام گرفته و او را ناراحت كند.اين پسر بازيگوش احتمالا به دليل فريب دادن ماموران در بازداشت به سر خواهد برد.

۲ جوان ايراني در سيدني به قتل رسيدند
گروه حوادث: ناصر ۲۵ساله و كيوان ۲۴ساله، شنبه گذشته در حالي كه در يكي از محلهاي پرتردد سيدني در حال قدم زدن بودند، با شليك ۱۰ گلوله كشته شدند.
به گزارش خبرنگار ما، شاهدان عيني اين حادثه گفته اند كه شليك گلوله ازسوي دو اتومبيل صورت گرفته است.پليس سيدني همان شب موفق به كشف يكي از دو اتومبيل و دستگيري راننده آن شد.
مراسم خاكسپاري قربانيان روز پنج شنبه در قبرستان مسلمانان سيدني برگزار شد.
گفته مي شود كه اين قتل مربوط به عضويت يكي از قربانيان در گروه هاي خرابكاري (گنگ) است. اين در حالي است كه هر دو جوان ايراني هيچگونه سابقه اي در عضويت در چنين گروه هايي نداشته اند و صرفاً براي ديدن يكي از دوستان خود به آن منطقه رفته بودند.
عضويت جوانان و نوجوانان استراليايي در گروه هاي خرابكاري (گنگ) پديده اي است كه طي سال هاي اخير نگراني خانواده ها و مسئولان اين كشور را برانگيخته است.
همه روزه رسانه هاي استراليا خبر از شليك گلوله و يا حمله گروه هاي گنگ را منتشر مي كند.
سئوال اساسي مردم از نيروهاي امنيتي اين است كه چگونه اين افراد به راحتي مي توانند در سطح شهر با اسلحه تردد كنند.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |