شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۰ - Apr 23, 2005
قيمت نفت همچنان روند فزاينده دارد
نگراني از كاهش زودهنگام ذخاير نفت جهان
000357.jpg
گروه اقتصادي: نگراني از وضعيت آينده انرژي در جهان با افزايش قيمت هر بشكه نفت شاخص در بازارهاي آمريكا و اروپا ادامه دارد و اظهارنظر مقامات و دست اندركاران كارشناسان بازار و برگزاري گردهمايي هاي گوناگون در اين زمينه براي پيش بيني تحولات پيش رو ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار ما ديروز با ادامه نگراني از افزايش مصرف  بنزين در آمريكا به دليل در پيش بودن تابستان و فصل سفر در آمريكا و ادامه رشد تقاضاي جهان براي نفت قيمت هر بشكه نفت خام سبك آمريكا ۳۰/۵۴ دلار و نفت برنت درياي شمال ۶۵/۵۴ دلار اعلام شد.
افزايش قيمت ها عليرغم وجود مازاد ذخيره بنزين در آمريكا و احتمال افزايش مجدد ۵۰۰ هزار بشكه به توليد اوپك نشانه حاكم بودن جو نگراني و پيش بيني عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار نفت است.
گزارش هاي منتشره در زمينه عدم توان توليد فرآورده هاي نفتي در پالايشگاه هاي آمريكا و تعطيلي برخي از آنها نيز موجب افزايش نگراني ها شده است.
اوايل هفته جاري انتشار گزارش رشد ۵/۹ درصدي اقتصاد چين در سه ماهه نخست سال ميلادي به روند كاهش قيمت نفت خاتمه داد. رشد اقتصادي بالا در چين كه در سال هاي اخير عامل افزايش قيمت ها شناخته شده است، در سال جاري ميلادي نيز نقش مشابهي در بازار نفت خواهد داشت.
سازمان انرژي بين المللي اعلام كرد كه چين در طول سال ۲۰۰۵ روزانه ۸۸/۶ ميليون بشكه نفت مصرف خواهد كرد و اين ميزان نسبت به سال قبل ۸/۷ درصد افزايش مي يابد.
در ماه مارس گذشته چين واردات نفت خود را افزايش داد و ۳/۸۴ ميليون بشكه نفت وارد كرد كه ۲۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش داشت.
همايش نفت در پاريس
توليدكنندگان و مصرف كنندگان عمده نفت هفته گذشته در پاريس گرد آمدند تا آينده انرژي جهان را بررسي كنند، در اين همايش كه در پاريس برگزار شد مقامات دولتي فرانسه، كلودمانديل رئيس موسسه انرژي بين المللي، روساي شركت هاي بزرگ نفتي و وزراي نفت عربستان، قطر و نروژ و نمايندگاني از برخي كشورهاي توليد كننده و مصرف كننده نفت شركت داشتند.
در حاشيه اين همايش سالانه كه ششمين دوره آن در پاريس برگزار شد علي نعيمي وزير نفت عربستان اعلام كرد كشورش آماده است تا توليد نفت را تا حداكثر ظرفيت توليد خود افزايش دهد و ۱۱ ميليون بشكه در روز نفت به بازار عرضه كند. وي از سياست ثبات قيمت ها در بازار حمايت كرد و تاكيد كرد كه در حال حاضر عربستان ۵/۱ ميليون بشكه كمتر از ظرفيت توليد خود نفت به بازار عرضه مي كند.
وزير نفت قطر نيز كه در اين همايش شركت داشت از تعادل بين عرضه و تقاضاي نفت و ثبات قيمت ها دفاع كرد و خواهان همكاري ميان توليدكنندگان و مصرف كنندگان نفت شد.
اوپك هيچگاه عليه آمريكا عمل نكرده
در همين حال، بيژن زنگنه وزير نفت كشورمان در گفتگو با ايسنا تاكيد كرده كه اوپك هيچگاه عليه آمريكا عمل نكرده است هر چند كه آمريكا عليه برخي كشورهاي عضو اوپك حركات سياسي داشته كه به افزايش قيمت ها منجر شده است. وي از تحريم كشورهاي توليد كننده به عنوان يكي از عوامل كاهش ظرفيت مازاد توليد نفت ياد كرد و يكي از عوامل التهاب در بازار را نگراني بازار از فقدان ظرفيت مازاد توليد عنوان كرد.
قيمت فعلي تهديدي براي اقتصاد آمريكا نيست
هفته جاري و عليرغم ابراز نگراني جورج بوش رئيس جمهور آمريكا از افزايش قيمت نفت، آلن گرينسپن رئيس بانك مركزي آمريكا اعلام كرد كه قيمت هاي كنوني نفت تهديدي جدي عليه اقتصاد آمريكا نيست و از كسري بودجه اين كشور ابراز نگراني كرد. وي كه در كميته سناي آمريكا به سئوالات آنان پاسخ مي داد عليرغم اظهار نظر اغلب اقتصاددانان آمريكا در مورد تاثير منفي افزايش قيمت نفت بر اقتصاد اين كشور تاكيد كرد كه قيمت ها تا حدي بالا نرفته كه تهديد جدي براي اقتصاد آمريكا باشد.
پيش بيني كاهش زودهنگام ذخاير نفت جهان
هفته گذشته انتشار گزارشي در روزنامه گاردين چاپ لندن در مورد پايان زودتر از موعد ذخاير نفت جهان به نقل از يك زمين شناس ديدگاه جديدي است كه مي تواند افزايش قيمت ها را تشديد كند.
اين روزنامه در گزارش خود به نقل از كالين كمپبل زمين شناس باسابقه طولاني در شركت هاي بزرگ نفتي افزود :تاكنون نزديك به ۹۴۴ ميليارد بشكه نفت استخراج شده و ۷۶۴ ميليارد بشكه نفت هنوز در ميدانهاي شناخته شده نفتي قابل استخراج است.
به گفته كمپبل ۱۴۲ ميليارد بشكه نفت نيز به عنوان ذخايري كه در آينده در دنيا كشف خواهد شد، در نظر گرفته شده است. اگر اين پيش بيني ها درست باشند به اين معني است كه سال آينده دنيا شاهد اوج استحصال نفت از مجموعه ذخاير دنيا (يعني رسيدن به نيمي از ظرفيت نهايي برداشت اين محصول) خواهد بود.
گاردين به نقل از كمپبل نوشت: در صورتي كه اين پيش بيني درست باشد، بايد انتظار داشته باشيم كه بعد از سال آينده توليد جهاني نفت بتدريج سالانه دو تا سه درصد افت داشته باشد كه بدون ترديد تاثير همين نزول بر قيمتهاي حمل و نقل، انرژي گرمايي، كشاورزي، بازرگاني و صنايع،  بسيار عميق خواهد بود.
گاردين پيش بيني كرد كه كاهش ذخاير نفت،  تنشها را براي كنترل بر منابع باقيمانده ذخاير نفتي در دنيا افزايش خواهد داد.
روزنامه انگليسي اضافه كرد: پيش بيني كمپبل در حالي مطرح مي شود كه اغلب تحليلهاي رسمي و پيش بيني هاي دولتي نسبت به برقرار بودن امكان استخراج نفت تا سالهاي متمادي اطمينان خاطر مي دهند.
«آژانس بين المللي انرژي» IEA پيش بيني كرده است كه نقطه اوج استحصال نفت دنيا بين سالهاي ۲۰۱۳ و ۲۰۳۷ ميلادي خواهد بود و كشورهاي عربستان سعودي، كويت، عراق و ايران چهار كشوري كه عمده ذخاير شناخته شده دنيا را در اختيار دارند، گزارشي از روند نزولي منابع ذخيره خود نداده اند.
گاردين افزود: شركتهاي بين المللي نفتي نيز هرگز در گزارشهاي علني سخني از پيش بيني نقطه اوج استحصال نفت در دنيا مطرح نكرده و عنوان مي كنند كه هيچ كمبودي در زمينه منابع گازي و نفتي در درازمدت وجود ندارد.
براساس اعلام اين شركتها، دنيا تا ۴۰ سال آينده نفت كافي و تا ۶۰ سال آينده گاز كافي و متناسب با افزايش تقاضا در اختيار دارد.
با اين حال گاردين با استناد به اظهارات كمپبل و چند گزارش داخلي در وزارت نفت آمريكا عنوان كرده است كه پيش بيني هاي مرسوم اغلب توسط دولتها تهيه شده و عموما ماهيتي سياسي دارند.
نگراني از شوك نفتي
ابراز نگراني صندوق بين المللي پول از افزايش قيمت نفت و احتمال بروز شوك نفتي از ديگر عواملي است كه نگراني ها در مورد افزايش قيمت ها را افزايش داده است.
اين صندوق در گزارش خود از عدم ثبات و اطمينان به توليد نفت خبر داد و با توجه به قرار گرفتن جهان در آستانه نقطه عطفي در مصرف با توجه به ورود مصرف كنندگان جديد به اين بازار پيش بيني كرد كه مشكلات و موانع موجود تا زمان طولاني ادامه مي يابد. اين شرايط عليرغم افزايش سرمايه گذاري در زمينه توليد و عرضه نفت به دليل رشد بي سابقه قيمت هاست؛ چرا كه به نتيجه رسيدن سرمايه گذاري هاي دو سال اخير براي رسيدن به نتيجه و تاثير در بازارهاي جهاني نفت به چند سال زمان نياز دارد.

تلاش برخي شركت هاي ايراني براي خريد
شركت خودروسازي ام. جي . روور انگليس
000354.jpg
گروه اقتصادي: با انتشار اخباري در مورد ورشكستگي شركت خودروسازي ام. جي. روور انگليس كه به دليل تخلف مالي برخي از مديران اين شركت رخ داده است پس از شكست تلاش يك شركت خودروسازي چيني براي خريد اين كارخانه هفته گذشته گزارش هايي در مورد تلاش برخي شركت هاي ايراني براي خريد آن منتشر شد.
به گزارش خبرنگار ما بحران مالي شركت ام. جي. روور در پي انتشار گزارش هايي در مورد عدم توان اين شركت در پرداخت بدهي خود به نمايندگي هاي شركت رخ داد.
بر اساس گزارش هاي منتشر شده از سوي منابع انگليسي برخي مديران اين شركت با برداشت هاي مالي غير معمول از دارايي هاي اين شركت موجب كسري حساب داراي هاي شركت ام. جي. روور شده اند.
در پي بروز اين بحران شركت يادشده از دولت انگليس خواستار پرداخت كمك مالي شد كه مقامات دولتي با پرداخت اين مبلغ مخالفت كردند.
ديروز خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از سفارت جمهوري اسلامي ايران در لندن اطلاعيه اي در مورد شايعات تلاش برخي شركت هاي ايراني براي خريد شركت ام . جي. روور منتشر كرد.
سفارت  جمهوري  اسلامي ايران  در لندن  روز پنجشنبه  تلاش  صنايع  خودروسازي ايران  را براي  خريد شركت  «ام . جي . روور» تأييد، ولي  برخي  گزارشهاي  رسانه اي  در اين باره  را نادرست  خواند.
روابط عمومي سفارت  ايران  در اطلاعيه اي  نوشت : با انتشار اخبار بحران  در شركت  خودروسازي  روور مقامهاي  ذيربط جمهوري  اسلامي  ايران  تصميم  گرفتند نسبت  به  بررسي  وضع  اين  شركت  به  منظور استفاده  از امكانات  آن در جهت  تقويت  صنعت  خودروسازي  ايران  و گسترش  بازار و استفاده  از تكنولوژي  برتر اقدام  كنند.
«اين  تصميم  به ويژه  از آن جهت  اتخاذ شد كه  پيش  از اين  و در خلال  چند سال اخير دو قرارداد با بخش  مونتاژ و كارخانه  موتورسازي  روور براي  خريد تكنولوژي  و توليد موتور در ايران  صورت  گرفته  بود.»
بر اساس  اين  اطلاعيه ، قرارداد اول  را شركت  خصوصي  «دستان » و قرارداد دوم  را شركت  «سايپا» دنبال  مي كرد.
روابط عمومي سفارت  ايران  در لندن  نوشت : بنا بر اين  مقامهاي  ذيربط و دست اندركار اين  تصميم  را گرفتند تا به  جاي  دنبال  كردن  آن دو قرارداد موضوع  در قالب  كلي  و با در نظر گرفتن  كليه  امكانات  روور و گزينه هاي  مختلف بررسي  شود.اين  روابط عمومي  افزود: مراتب  در هفته  جاري  به  مقامهاي  ذيربط انگليسي  اطلاع  داده  شد و قرار است  بين  متخصصان  ذيربط كشورمان  و اداره كننده  روور مذاكراتي  صورت  گيرد.
در اين  اطلاعيه  هدف  از بررسي  اوضاع  شركت  روور و گزينه هاي  مختلف  «تقويت صنعت  خودروسازي  كشور» ذكر شده  است .روابط عمومي سفارت  ايران  در پايان  اطلاعيه  خود، اخبار منتشره  در برخي رسانه ها را «ناصحيح  و غير دقيق » دانست  و تأكيد كرد كه  اين  اطلاعات  به  نقل از منابع  غير موثق  و خارجي  بوده  است .
روزنامه  «ديلي  تلگراف » در گزارش  مفصلي  در اين باره  نوشت : مسئولان  ارشد انگلستان  در چندين  نوبت  با مقامهاي  دولت  ايران  با اميد به  انجام  معامله اي  جهت  جلوگيري  از ورشكستگي  شركت  روور ملاقات  كردند. در صورتي كه  معامله اي  با ايران  انجام  مي گرفت،  توليد روور مي توانست  به  دو برابر افزايش  و به  لحاظ آن از ورشكستگي  نجات  پيدا كند.
يكي  از مقامهاي  بلند پايه  انگليسي  به  ديلي تلگراف  اظهار داشت  كه  «پاتريشيا هيوت » وزير صنايع  اين  كشور در سال  جاري  شش  ديدار با سفير ايران  در لندن  داشته  است  تا تلاش  كند اين  معامله  انجام  پذيرد.اين روزنامه  انگليسي  افزود: «محمد حسين  عادلي » سفير ايران  در لندن  موضوع  انجام  معامله  با روور را در ديدارهايي  با «جك  استراو» وزير خارجه  نيز درميان  گذاشته  است .
يكي  از سخنگويان  وزارت  امور خارجه  انگليس هرگونه  نقش  جك  استراو در مذاكرات  مربوط به  روور را تكذيب  كرد.

براساس تازه ترين گزارش سازمان بيزينس مانيتور اينترنشنال
ريسك اقتصادي ايران طي شش ماه
گذشته ۲ درجه كاهش يافت
فارس: سازمان بيزينس مانيتور اينترنشنال «بي.ام.آي» در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد: ريسك اقتصادي ايران در شش ماه گذشته يعني از آبان ماه سال ۸۳ تا فروردين ماه سال ۸۴ دو درجه كاهش يافته است كه مهمترين دليل آن پيش بيني نرخ بالاي رشد اقتصادي در سال ۲۰۰۵ ميلادي بوده است.
سازمان بين المللي «بي.ام.آي» كه هر سه ماه به ارايه گزارشهاي اقتصادي مختلف از اقتصاد ايران مي پردازد و گزارش ريسك را نيز هر شش ماه منتشر مي كند، در گزارش مربوط به سه ماهه دوم سال ۲۰۰۵ ميلادي از ريسك اقتصادي ايران نوشت: در حالي كه ايران در ماه اكتبر سال ۲۰۰۴ ميلادي (آبان ۸۳) نمره ۵۹ را از نظر ريسك اقتصادي كوتاه مدت به خود اختصاص داده بود، درجه ريسك اقتصادي ايران طي شش ماه گذشته يعني در ماه مارس ۲۰۰۵ ( فروردين ۸۴) با دو نمره بهبود به ۶۱ رسيده است كه حاكي از كاهش ريسك مي باشد.
بنابراين گزارش، در درجه بندي ريسك اقتصادي از سوي سازمان بيزينس مانيتور اينترنشنال نمره يك حاكي از بالاترين ريسك و نمره صد حاكي از كمترين ريسك است.
بر اساس اين گزارش، طي شش ماه گذشته يعني از اكتبر سال ۲۰۰۴ ميلادي تا مارس ۲۰۰۵ ميلادي رتبه جهاني ايران در ريسك اقتصادي كوتاه مدت چهار رتبه تنزل كرده است و در حالي كه ايران از نظر ريسك اقتصادي كوتاه مدت در ماه اكتبر سال ۲۰۰۴ ميلادي در رتبه ۶۲ جهاني قرار داشت، رتبه ايران در ماه مارس سال ۲۰۰۵ ميلادي به ۶۶ تنزل پيدا كرد و اين مساله حاكي از بدتر شدن وضعيت ريسك ايران از نظر رتبه است.
نكته قابل توجه اين گزارش اين است كه چگونه در حالي كه درجه ريسك اقتصادي كوتاه مدت ايران دو نمره بهبود يافته است، در عين حال رتبه ايران از نظر جهاني چهار رده تنزل پيدا كرد كه جواب اين تناقض را مي توان در اين مسئله يافت كه درجه ريسك اقتصادي ديگر كشورها طي اين شش ماه به مراتب بيشتر از ايران بهبود يافته است. بنابراين ايران عليرغم بهبود درجه ريسك از نظر رتبه جهاني تنزل داشته است.
گزارش سازمان بيزينس مانيتور اينترنشنال تصريح كرد: درجه ريسك اقتصادي بلند مدت ايران طي شش ماه گذشته در ۵/۴۴ ثابت مانده است، ولي در عين حال رتبه جهاني ايران از نظر ريسك اقتصادي بلند مدت طي اين شش ماه يك رده تنزل پيدا كرد و در حالي كه ايران در اكتبر سال ۲۰۰۴ ميلادي رتبه ۹۱ جهاني را از نظر ريسك اقتصادي بلند مدت داشته است، رتبه ايران در ماه مارس سال ۲۰۰۵ ميلادي به ۹۲ رسيده است كه حاكي از تنزل رتبه مي باشد.
بنابراين گزارش، رتبه ايران از نظر ريسك اقتصادي كوتاه مدت در خاورميانه نيز طي شش ماه گذشته يك رده تنزل پيدا كرد و در حالي كه ايران در ماه اكتبر سال ۲۰۰۴ ميلادي رتبه نهم را بين ۱۳ كشور خاورميانه به خود اختصاص داده بود، در ماه مارس سال ۲۰۰۵ ميلادي در رتبه دهم قرار گرفت.اين گزارش افزود: ايران از نظر ريسك اقتصادي بلندمدت همچنان بالاترين ريسك را در خاورميانه دارد و رتبه سيزدهم خاورميانه همچنان به ايران اختصاص دارد.
به گزارش خبرگزاري فارس، متوسط درجه ريسك اقتصادي كشورهاي خاورميانه طي شش ماه گذشته از ۲/۶۳ به ۹/۶۵ بهبود يافته است و متوسط ريسك اقتصادي جهاني نيز از ۹/۵۹ در ماه اكتبر سال ۲۰۰۴ ميلادي به ۶/۶۱ در ماه مارس سال ۲۰۰۵ ميلادي رسيده است كه حاكي از بهبودي وضعيت ريسك در جهان است.
سازمان بيزينس مانيتور اينترنشنال در ادامه به مهمترين دليل بهبود درجه ريسك اقتصادي كوتاه مدت ايران طي شش ماه گذشته اشاره كرد و افزود: اقتصاد ايران در سال ۲۰۰۵ ميلادي به دليل تداوم قيمت بالاي نفت و ادامه سياستهاي پولي و مالي انبساطي در اين كشور، رشد قابل توجهي را تجربه خواهد كرد، در حالي كه نرخ رشد اقتصادي ايران در سال ۲۰۰۴ ميلادي ۶/۵ درصد برآورد شده است. پيش بيني مي كنيم كه اين نرخ در سال ۲۰۰۵ ميلادي به ۳/۵ درصد و در سالهاي ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ ميلادي نيز به ۸/۵ درصد برسد.

معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي:
مجلس لايحه تشكيلات كلان را قبل از روي
كار آمدن دولت جديد تصويب كند
فارس: رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي گفت: سازمان مديريت و برنامه ريزي در مذاكره با مجلس پيشنهاد كرده است لايحه تشكيلات كلان دولت را به سرعت مورد بررسي قرار دهد.
حميدرضا برادران شركا اظهار داشت: لايحه تشكيلات كلان دولت در حال حاضر در مرحله بررسي در هيات دولت است.
وي ادامه داد: توافق ضمني با مجلس به عمل آمده و پيشنهاد شده است كه لايحه تشكيلات كلان دولت قبل از شروع به كار دولت جديد به مرحله قانوني برسد.
شركا توضيح داد: حسن چنين اقدامي اين است كه دولت جديد با تشكيلات جديد آغاز به كار مي كند؛ اما اگر اين اقدام صورت نگيرد ممكن است اجراي قانون تشكيلات كلان دولت ۴ تا ۸ سال به تاخير بيفتد. وي تأكيد كرد: بنابر اين اگر كارها به خوبي پيش برود، دولت جديد را با تشكيلات جديد خواهيم داشت.
شركا در پاسخ به اين پرسش كه نظر مجلس در اين باره چيست، اظهار داشت: اين بحث در يكي از جلسات كميسيون اجتماعي كه كميسيون اصلي بررسي لايحه تشكيلات كلان دولت است، مطرح شد و نمايندگان كميسيون تلويحا پذيرفتند كه اقدام خوبي است.
شركا همچنين در خصوص حذف عمومي كالا برگ تا پايان سال گفت: اگر يارانه ها هدفمند شوند، كالا برگ نيز بين افرادي كه مشمول طرح هدفمند كردن يارانه ها هستند، بايد توزيع شود.
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا برنامه  زماني اين كار تا پايان سال ۸۴ پيش بيني شده است، اظهار داشت: برنامه اين است.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي ميزان يارانه هاي سال جاري را ۳۷ هزار و ۸۴۴ ميليارد ريال ذكر كرد و افزود: از اين ميزان ۱۸ هزار و ۹۲۸ ميليارد ريال يارانه خريد آرد و گندم و بقيه شامل كالا برگ است.
وي تصريح كرد: اين ميزان از يارانه ها، بنزين را شامل نمي شود.

وزير راه و ترابري :
فرودگاه امام(ره) بدون مراسم بازگشايي مي شود
ايسنا: براي بازگشايي مجدد فرودگاه امام(ره) هيچ مراسمي برگزار نمي شود.
محمد رحمتي وزير راه و ترابري تصريح كرد: در حال حاضر رئيس شركت فرودگاه هاي كشور و مدير فرودگاه امام(ره) در محل فرودگاه امام (ره) مستقر هستند و كارهاي لازم براي بازگشايي را انجام مي دهند و نيازي به حضور وزير در فرودگاه نيست، اما اگر نيازي براي حضور من قبل از بازگشايي در فرودگاه امام (ره) احساس شود، اين كار را انجام خواهم داد.

يادداشت
افزايش درآمدهاي نفتي و رشد تورم
افزايش درآمدهاي نفتي كشور طي سال هاي اخير مي توانست به افزايش سطح رفاه عمومي منجر شود اما برخي مشكلات ساختاري اقتصاد ايران مانع تحقق اين مسئله شد.
ساختار جوان جمعيتي كشور، مديريت ذخاير ارزي و تورم مزمن و دورقمي را مي توان ازجمله مهم ترين دلايل وقوع چنين پديده اي ارزيابي كرد.
درآمدهاي نفتي به دو شكل منجر به افزايش تورم در ايران مي شود. اولا از آنجا كه فرايند توليد تا صادرات نفت خام تقريبا خارج از نظام اقتصادي كشور شكل مي گيرد لذا بخش هاي اقتصادي درگير اين مسئله نمي باشند و شايد به همين دليل است كه از اين گونه درآمدها به عنوان «دلارهاي نفتي» ياد مي شود.
به عبارت بهتر در برخي كشورهاي صنعتي براي صادرات يك ميليارد دلار كالا بايد صد ميليارد دلار توليد صورت پذيرد كه اين پديده براي صادرات مواد خام صادق نيست. در فرآيند توليد نفت خام بدون ايجاد ارزش افزوده در بخش هاي مختلف اقتصاد ايران درآمد سرشاري به كشور سرازير مي شود كه مي تواند باعث فشار تقاضا شده و به دليل عدم تحول در بخش عرضه منجر به رشد تورم گردد. از سوي ديگر درآمدهاي نفتي با توجه به نيازهاي دولت به «ريال» به پايه پولي فشار آورده و منجر به رشد نقدينگي و تورم مي شود.
اين دو عامل اصلي در اقتصاد ايران باعث شده تا درآمدهاي نفتي كشور باعث رشد تورم شود و به همين دليل مردم كمتر توانسته اند تأثير اين درآمدها در افزايش رفاه خود را درك كنند.
اما تجربه برخي كشورها نشان داده است كه در عين وجود مشكلات فوق مي توان درآمدهاي نفتي را به گونه اي مديريت كرد كه به هيچ وجه منجر به افزايش تورم شود.
نروژ ازجمله اين كشورهاست كه با مديريت صحيح درآمدهاي خود علاوه بر افزايش ذخاير ارزي خود، اين درآمدها را به سمت اصلاح ساختارهاي اقتصادي خود هدايت كرده است.
البته برنامه ريزان كشور ما نيز با ايجاد حساب ذخيره ارزي به دنبال چنين هدفي بوده اند كه برداشت هاي مكرر از اين حساب براي تأمين مصارف جاري باعث شده تا رسيدن به اين هدف عقيم بماند.
به عقيده صاحب نظران چنانچه درآمدهاي نفتي صرفا به بخش هاي جاري كشور تزريق شود نتيجه اي بهتر از ساليان اخير براي اقتصاد كشور به همراه نخواهد داشت.
بهترين راه حل براي استفاده بهينه اين منابع هدايت آن به سمت توليد در داخل كشور و يا سرمايه گذاري به انحاي مختلف در ديگر كشورهاست.

گفت وگوي امروز
تمام دستگاه هاي دولتي موظف به همكاري
با اعضاي تحقيق و تفحص از صنعت خودرو هستند

گروه اقتصادي: نخستين جلسه تعيين موضوع هاي مورد بررسي در طرح تحقيق و تفحص از صنعت خودروي كشور، روز سه شنبه هفته گذشته برگزار شد. با توجه به انتخاب رئيس  و هيأت رئيسه و طرح موضوع هاي مورد پيگيري، به نظر مي رسد فعاليت  اين كميسيون به صورت جدي آغاز مي شود. در اين رابطه با سيد مصطفي سيد هاشمي رئيس  كميته تحقيق و تفحص از صنعت خودرو و نايب رئيس اول كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت و گو كرده ايم.
***
* موضوع هاي اساسي مورد نظر كميته براي تحقيق و تفحص از صنعت خودروسازي چيست؟
- در جلسه اي كه اخيرا برگزار شد در زمينه موضوعات مختلفي به جمع بندي رسيديم. از مهمترين اين موضوعات مي توان به قيمت تمام شده، كيفيت ساخت خودرو، استاندارد بودن قطعات آن، قراردادهاي داخلي خودروسازان، قراردادهاي خارجي خودروسازان، استراتژي صنعت خودرو و عملكرد خودروسازان براساس آن، نحوه فروش به مشتري، نوع  قراردادهايي كه با مشتري بسته مي شود، خدمات پس از فروش و مسائل جانبي كه خودروسازان با آن روبه رو هستند مثل بيمه، ليزينگ و قراردادهاي اين شركت ها با برخي بانك ها و فعاليت  اقتصادي اين واحدها به جز فعاليت توليد و عرضه خودرو اشاره كرد.
در همين راستا، قرار است كميته هاي مختلفي براي بررسي موارد فوق تشكيل شوند. همچنين در هفته جاري از طريق اطلاعيه اي كه در روزنامه ها به چاپ خواهد رسيد، از افراد مختلف مي خواهيم تا شكايت ها و اطلاعات خود را در زمينه اين صنعت براي كميته ارسال كنند.
قرار است، تمام فعاليت هاي انجام شده در اين صنعت از ابتداي برنامه دوم توسعه تا انتهاي برنامه سوم توسعه، توسط كميته مورد بررسي و ارزيابي كارشناسي قرار گيرند.
* با توجه به اينكه تشكيل كميته تحقيق و تفحص با كارشكني زياد روبه رو بود، به نظر شما در روند فعاليت فوق آيا با مشكلاتي مواجه خواهيم شد؟
- مسلماً افرادي كه منافعشان در خطر است در اين زمينه كارشكني هايي خواهند كرد، اما از آنجا كه برابر قانون تمام دستگاه هاي دولتي موظفند با اعضاي كميته تحقيق و تفحص همكاري كنند، لذا به نظر مي رسد با به كارگيري يك مديريت انسجام يافته با موضوع به گونه اي برخورد شود كه در روند فعاليت مشكل خاصي پيش نيايد.
* نتايج حاصل از اين تحقيق تا چه حد براي صنعت خودروسازي كشور راه گشا خواهد بود؟
- هدف اصلي از اين طرح شناسايي نكات مثبت و منفي صنايع خودروسازي كشور است. در واقع با اجراي اين هدف به صورت صرف به دنبال مچ گيري و سپردن متخلفان به دستگاه  قضايي نيستيم، بلكه تقويت نكات مثبت و رفع نكات منفي و عيب يابي به صورت كارشكني را بيشتر مد نظر داريم. در اين راستا نيز بناي بهينه سازي و وجود يك صنعت قابل رقابت مورد نظر است و آن دسته از فعاليت هايي را كه جامه عمل نپوشيده اند و در زمينه آنها كوتاهي شده است را شناسايي و به دستگاه هاي مربوط ابلاغ خواهيم كرد.

يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار حجم مالي
طرح هاي بانك جهاني در ايران
گروه اقتصادي: طرح هاي آب و فاضلاب چهار شهر رشت، انزلي، ساري و بابل و كانال هاي آبياري سد پاشاكلا در ايران در طول يك ماه آينده در هيات مديره بانك جهاني بررسي و تصويب مي شود.
با اجراي اين طرح ها حجم مالي طرح هاي بانك جهاني در ايران به بيش از يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار افزايش مي يابد.
به گزارش روابط عمومي وزارت اقتصادي و دارايي سيد صفدر حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي كشورمان در حاشيه اجلاس بهاره بانك جهاني با جيم  ولفنسون رئيس كنوني بانك جهاني و جمعي از مسئولان اين بانك ديدار و گفتگو كرد.
در اين ديدار، حسيني از تلاش هاي بانك جهاني براي فقرزدايي و كمك به مبارزه با بيماري ها از قبيل ايدز در ايران قدرداني كرد.
وي تاكيد كرد كه رئيس كنوني بانك جهاني تلاش كرده اين بانك فارغ از فشارهاي سياسي برخي سهامداران بزرگ بصورت مستقل اداره كند و روابط را در سطح قابل قبولي نگاه دارد.
وزير اقتصاد با اشاره به تصويب برنامه چهارم توسعه و عزم جدي ايران براي اصلاحات اقتصادي گفت: با توجه به تصويب برنامه چشم انداز بيست ساله و تاييد مقام هاي بلندپايه كشور اصلاحات اقتصادي براساس آن ادامه مي يابد.

شوراي عالي رفاه اين هفته تصميم مي گيرد
شيوه جديد توزيع و هدفمند كردن يارانه ها
فارس: مديركل دفتر بازرگاني سازمان مديريت و برنامه ريزي گفت: شوراي عالي رفاه، طي هفته جاري درخصوص شيوه جديد توزيع يارانه و هدفمند كردن آن تصميم گيري مي كند.
رامين پاشايي فام افزود: امسال درخصوص ساماندهي يارانه كالاهاي اساسي براساس قانون تشكيل وزارت رفاه و تامين اجتماعي، توسط شوراي عالي رفاه تصميم گيري و اقدام مي شود.
وي اضافه كرد: اين تصميم، يك قدم اساسي در جهت هدفمند كردن يارانه ها خواهد بود.
مديركل دفتر بازرگاني سازمان مديريت و برنامه ريزي اظهار داشت: امسال، اعتبارات مربوط به يارانه كالاهاي اساسي تامين شده وزمينه اجراي هدفمند كردن يارانه آن توسط وزارت رفاه فراهم مي شود.

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |