شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۰ - Apr 23, 2005
شعبه هاي رسيدگي به حقوق شهروندي شروع به كار كردند
000378.jpg
گروه اجتماعي - زهرا رفيعي: هفته قوه قضائيه با محوريت حقوق شهروندي برگزار مي شود.
حجت الاسلام رجبعلي حيدرزاده رهني رئيس اداره كل حقوق شهروندي قوه قضائيه با اعلام اين مطلب گفت:  با توجه به اينكه تشكيلات رسيدگي به حقوق شهروندي بخش جديدي است كه بنا به مصلحت در قوه قضائيه راه اندازي شده است، در همايش سالانه هفته قوه قضائيه بحث حقوق شهروندي محور همايش خواهد بود.
وي در ادامه گفت: پس از تصويب قانون احترام به آ زاديهاي مشروع و حقوق شهروندي در ارديبهشت ماه سال ۸۳ و تدوين آ ئين نامه اجرايي اين قانون در قوه قضائيه براي عملياتي كردن قانون و فراهم آوردن زمينه و بستر اجراي آن، اداره كل حقوق شهروندي راه اندازي شد. طي چهار ماه اخير كه از راه اندازي اين اداره مي گذرد تمامي هيات هاي نظارت در كل استانهاي كشور تشكيل شده اند. تركيب اين هيات نظارت شامل ۵ نفر از مسئولين بلندپايه قضايي هر استان است.
وي با اشاره به اينكه شعباتي از دادگاه هاي هر استان به امر رسيدگي به حقوق شهروندي خواهند پرداخت گفت: كار شعبات رسيدگي كننده به حقوق شهروندي در استان مربوط به شكايات مردم از بخشهاي مختلف قضايي و حقوقي مي شود كه يكي از دستگاهها، حقي را از شهروندي تضييع كرده باشند.
حجت الاسلام حيدرزاده رهني براي توضيح بيشتر گفت:  تمام شهر و روستانشينان و حتي ايرانيان مقيم خارج كشور مي توانند از طريق هيأت هاي نظارت بر حقوق شهروندي اگر حقي از آ نها از سوي محاكم كشور و يا كادر قضايي ضايع شده باشد، شكايات خود را اعلام كنند.
وي در پاسخ به سئوالي در مورد احتمال موازي كاري اداره حقوق شهروندي و دفتر نظارت و پيگيري قوه قضائيه گفت: در اين بخش موازي كاري صورت نمي گيرد. كار اداره كل حقوق شهروندي پيشتر و فراتر از كار دفتر نظارت و پيگيري قوه قضائيه است. در صورتي كه اعضاي هيات هاي استانهاي سراسر كشور كار خود را انجام دهند، ديگر زمينه اي براي مراجعه به دفتر نظارت و پيگيري قوه قضائيه باقي نمي ماند.
وي در ادامه گفت: علت اينكه بسياري از مردم در جريان عملكرد اين اداره كل نيستند اين بوده است كه تاكنون عمده وقت مسئولان به ايجاد هيات ها و شعبات دادگاه هاي پيگيري حقوق شهروندي اختصاص يافته است.از اين پس مردم مي توانند براي پيگيري حقوق تضييع شده خود در دستگاه قضايي به شعبات در نظر گرفته شده در دادگاهها و همچنين به ساختمان شماره ۳ قوه قضائيه (واقع در تهران خيابان حافظ نبش سميه) مراجعه كنند. سياست اداره كل حقوق شهروندي از اين به بعد معطوف به اطلاع رساني به مردم نسبت به وجود چنين تشكيلاتي است.

مراكز آموزش مناسك حج در كشور راه اندازي مي شود
000381.jpg
واحد مركزي خبر: رئيس  سازمان  حج  و زيارت  از ايجاد مراكز آموزش  مناسك  حج  در استانهاي  بزرگ  كشور خبر داد.
«زرهاني»   روز پنجشنبه در مراسم افتتاح  ساختمان  جديد دفتر حج  و زيارت  آذربايجان  شرقي  گفت : در اين مراكز با استفاده  از امكانات  سمعي  و بصري  و ايجاد فضاهاي  نمادين  زائران  بيت  الحرام  با رعايت  موازين  فقهي  به  صورت  عملي  با تعاليم  و مناسك  حج  آشنا مي شوند.
وي  افزود: در نخستين  مرحله  از اجراي  اين  طرح  قطعه  زميني  از آستان  مقدس  حضرت  امام  در تهران  دريافت  شده  است  كه  با نظارت  بعثه  مقام  معظم رهبري،  مركزي  آموزشي  در آن دائر خواهد شد تا زائران  در آن عملا محرم شوند، طواف  كنند و همه  مناسك  را كه  در رساله  هاي  عمليه  آمده  است  فراگيرند.
رئيس  سازمان  حج  و زيارت  آموزش  فلسفه  و اسرار حج  از طريق  نشر كتب و توزيع  لوح  فشرده  و برگزاري  كلاسهاي  آموزشي  را از مهمترين  برنامه هاي  اين  سازمان  براي  آموزش  معرفت  حج  همگام  با آموزشهاي  عملي  آن  عنوان  كرد.
وي  همچنين  طراحي  الگوي  حجاب  براي  بانوان  را از برنامه  هاي  در دست اجراي  سازمان  حج  و زيارت  برشمرد و افزود: براساس  اين  الگو كه  امسال به  صورت  آزمايشي  اجرا مي شود سه  نوع  پوشش  لباس  در اختيار بانوان  زائر قرار مي گيرد تا آنان  در صورت  علاقه مندي  از اين  پوششها استفاده  كنند.

اتفاقي عجيب در قلب پايتخت
بخش I.C.U درمانگاه يك بيمارستان ۳۰ ساعت تعطيل شد
ايسنا: واگذاري بخش هاي درماني و بهداشتي بيمارستان ها به بخش خصوصي موجب اخلال در كار رسيدگي به بيماران شد.
واگذاري بخش I.C.U درمانگاه بيمارستان امام خميني(ره) (پرمراجعه كننده ترين بيمارستان تهران) در ماههاي اخير با واكنش شديد سازمان نظام پرستاري مواجه شد. اكنون پرستاران اين بخش با خودداري از پذيرش بيماران، در مقابل دفتر رئيس بيمارستان امام خميني(ره) تجمع كرده اند.
به گزارش ايسنا دكتر امامي (رئيس بيمارستان) اعلام كرد: بيماران اين بخش ( بخش I.C.U در گذشته به شركت خصوصي واگذار شده بود و هم اكنون به شركت ديگري سپرده شده است) به بخشهاي ديگر منتقل شدند و بخش I.C.U تعطيل نشده است.
وي افزود:   تغيير و تحولات مالي ناشي از واگذاري شركت جديد خصوصي، استريل كردن بخش و همچنين فعال بودن بخش ديگر I.C.U موجب انتقال كوتاه مدت بيماران به بخش هاي ديگر شده است.
امامي  رضوي ادامه داد: طبق مقررات بايد هر دو سال يك بار بخش هايي كه به شركت خصوصي واگذار مي شوند در مناقصه به شركتهاي ديگر سپرده شوند.
رئيس بيمارستان امام خميني (ره) در پاسخ به سئوالي مبني بر علل به تعويق افتادن حقوق چند ماه پرستاران شركتي اين بخش گفت: بيمارستان با پرسنل شركتي مستقيم در ارتباط نيست و اين شركت است كه بايد حقوق پرسنل را پرداخت كند و بيمارستان حقوق بهمن ماه را به شركت پرداخت كرده و در حال پرداخت حقوق فروردين ماه است و حال شركت بايد حقوق پرسنل را بپردازد.
وي در ادامه اظهار كرد: از آنجايي كه شركت تعهدات خود را در قبال پرسنل انجام نمي داد و بسياري از پرسنل از بيمارستان رفته بودند و چون آخر كار شركت بود كه از پذيرش پرسنل جديد خودداري مي كرد، ما مجبور بوديم تعداد تخت ها را براي ۱۵ روز از ۱۵ به ۵ تخت كاهش دهيم كه اميدواريم با توافقي كه با شركت جديد انجام مي دهيم طي چند روز آينده تمامي تخت هاي اين بخش را فعال كنيم.
دبيركل خانه پرستار نيز ضمن هشدار از عوارض خصوصي سازي گفت: خانه پرستار قطعاً حقوق پرستاران را پيگيري خواهد كرد.
شريفي مقدم ادعا كرد: متأسفانه مديريت دانشگاه علوم پزشكي تهران با سياست، به تدريج تعداد بيماران را در اين برهه زماني كم و تعداد پرسنل را كاهش داده و زماني كه تعداد پرسنل و بيماران به حداقل رسيد بحث واگذاري به شركت ديگر را مطرح كرد كه پرستاران به اين قضيه اعتراض كردند.
وي همچنين گفت: بخش I.C.U درمانگاه بيمارستان امام خميني به مدت ۳۰ ساعت تعطيل شد.
يكي از پرستاران اين بخش در گفت وگو با خبرنگار ايسنا اظهار كرد: اين بخش حدود ۱۰۰ پرسنل داشت كه شب عيد هيچكدام از آنها حتي حقوق خود را نگرفتند.

زمان برگزاري آزمون استخدام ادواري اعلام شد
ايسنا:آزمون استخدام ادواري امسال براي هريك از گروه هاي شغلي و مقاطع كارداني، كارشناسي و بالاتر در روزهاي پنج شنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ ارديبهشت ماه سال جاري برگزار مي شود.
دكتر حسين توكلي معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش كشور ضمن اعلام اين خبر افزود: كارت داوطلبان آزمون استخدام ادواري در روزهاي ۲۷ و ۲۸ ارديبهشت ماه توزيع مي شود.
وي گفت: در آزمون استخدام ادواري سال جاري حدود ۴۷۸ هزار نفر شركت كرده اند.
معاون اجرايي سازمان سنجش در خاتمه با بيان اينكه اعتبار مدارك پذيرفته شدگان آزمون استخدام ادواري تا پنج سال اعتبار دارد، خاطر نشان كرد: داوطلبان بايد براي تمديد اعتبار مدارك خود مجدداً پس از ۵ سال در اين آزمون شركت كنند و در اين مدت پنج سال نيازي به تمديد اعتبار مدرك خود ندارند.

تعيين درصد جانبازي موجب گله مندي شده است
گروه اجتماعي: جانبازان براي تعيين درصدهاي جانبازي در مراكز مربوطه با مشكلات متعدد و گوناگوني روبه رو هستند و اين مشكلات گاهي شخصيت و غرور اجتماعي خانواده و شخص جانباز را خدشه دار مي كند. خبرگزاري مهر طي گفتگويي نسبتاً مفصل با خانواده جانباز شهيد فرهاد نيك بخش برخي از اين مشكلات را بررسي كرده است. عمده ترين مشكلات پيش روي اين افراد و خانواده شان، گذشت زمان و از بين رفتن مدارك و اسنادي است كه مي توانست گواهي بر جانبازي و درصد تخريب روحي و جسمي شان باشد.
به گزارش مهر، خواهر شهيد نيك بخش در اين باره گفت: ...مي گفتند [ در كميسيون پزشكي] صورت سانحه بياوريد! به من مي گفتند مدرك بياور! آ قا من مدرك از عراق براي شما چطور بياورم؟ ايشان در اسارت اين مسايل برايش پيش آمده، چطور صورت سانحه بياورم؟
خواهر شهيد در ادامه توضيح داده است: اين اواخر به اسارت ايشان هم شك كرده بودند و گفتند از كجا معلوم كه اسير بوده؟ كارت اسارتش را بياوريد و ما هم كارت اسارت ايشان را برديم.
به گزارش اين خبرگزاري، همسر شهيد نيز ضمن تقدير و تشكر از مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در ارتباط با پرداخت حقوق و مزاياي او توضيح داد: خدا را شكر مي كنم كه نياز مالي نداريم و الحمدلله سپاه از لحاظ مادي حقوق همسرم را پرداخت مي كند و ما هم اصلا دنبال مستمري بنياد نرفتيم و خداوند خيلي به من عنايت داشت كه من از اين جهت آرامش روحي دارم و خود فرهاد هم راضي نبود كه من دنبال اين مسايل به بنياد بروم.گفتني است، حفظ غرور و احترام پيشكسوتان جهاد و شهادت و كهنه سربازان انقلاب و دفاع مقدس ايجاب مي كند كه بيش از آنچه اكنون در مراكز دولتي به آنان توجه مي شود، به مسائل و مشكلاتشان رسيدگي گردد. انعكاس هر روزه گلايه مندي جانبازان و خانواده هاشان در رسانه ها در شأن نظام اسلامي نيست. بايد به اين بي توجهي ها پايان داد.

پيام رئيس قوه قضائيه به همايش علمي قضات:
رعايت حقوق شهروندي را سرلوحه كار خود قرار دهيد
گروه اجتماعي: نخستين همايش علمي دادسراي عمومي و انقلاب تهران با پيام رئيس قوه قضائيه و با هدف ارتقاي دانش قضات و گسترش همكاري و تعاون ميان اين دادسرا و ديگر بخشهاي قوه قضائيه برگزار شد.
در پيام رئيس قوه قضائيه آمده است: انتظار مي رود مسئولان دادسراها با رعايت حقوق شهروندي و تكريم ارباب رجوع، رسيدگي عادلانه به امور با ارتقاي سطح كيفي و كمي خدمات به مردم را سرلوحه كار خود قرار دهند.
رئيس قوه قضائيه به نوپا بودن كار دادسراها اشاره كرد و گفت: تاثيري كه دادسرا به عنوان نخستين مركز توجه مردم، در روحيه مراجعان و رفع نيازهاي قانوني آ نان بر جاي مي گذارد، در رفع ظلم و ايجاد ثبات و امنيت نقش بسزايي دارد.وي بر مبارزه دادستاني عمومي و انقلاب تهران با مفاسد اجتماعي و جرايم خاص، اشرار، اراذل و اوباش و مزاحمان نواميس مردم، جرايم شبكه اي و مخل امنيت، زمين خواري و قاچاق ارز و كالا تاكيد كرد.
رئيس قوه قضائيه اهتمام دادستاني به امنيت و آسايش مردم را از ضروريات كار اين دستگاه ذكر كرد و گفت: دادستاني بايد در جهت رسيدن به اهدافي كه قانون تعيين كرده است تلاش كند و اين هنگامي ميسر مي شود كه براي رسيدن به امنيت و عدالت گام برداشته شود .
حجت الاسلام  والمسلمين  «عباسعلي  عليزاده»  ، در حاشيه همايش علمي قضات  دادسراي  عمومي و انقلاب  تهران  گفت : مقابله  با اطاله  دادرسي  در محاكم  قضايي  موضوعي  جدي  است  و بر همين  اساس  دستورالعملي  در حال  تدوين  است  تا سير رسيدگي  به  پرونده هاي  قضايي  مشخص  شود.
رئيس  كل  دادگستري  استان  تهران  در خصوص  بهره گيري  از فناوري هاي  نوين  در محاكم  قضايي  استان  تهران  گفت : دستورالعمل  رايانه اي  شدن  پرونده هاي  قضايي  و تسريع  در رسيدگي  به  پرونده  در محاكم  استان  تهران  تهيه  و تا امسال  زمان  رسيدگي  به  پرونده هاي  قضايي  در كشور سرعت  بيشتري  خواهد گرفت .معاون اول قوه قضائيه نيز در اين همايش تاكيد كرد: قضات كشور افزون بر دانش حقوقي بايد مهندسي اجراي قانون را فراگيرند.حجت  الاسلام  والمسلمين  سيدابراهيم  رئيسي  افزود: دانش  و توانايي  اجراي  قانون  دو ركن  اساسي قضاوت  است  كه  به  كارگيري  صحيح  آن امنيت  و احساس  امنيت  را در جامعه  افزايش  خواهد داد.

سهميه و پست هاي استخدامي ۳۸ هزار
معلم حق التدريس استانها مشخص شد
گروه علمي فرهنگي: وزير آموزش و پرورش با اعلام ابلاغ سهميه رديف استخدامي حق التدريسهاي مشمول مصوبه مجلس به استانها تا ۲ - ۳ روز آينده گفت: پس از ابلاغ سهميه به استانها و بعد از نظر گزينش، احكام حق التدريسها صادر مي شود.
همچنين به گزارش فارس وزير آموزش و پرورش گفت: معلم حق التدريس در قانون استخدام ۴۰ هزار معلم حق التدريس به معلمي گفته مي شود كه در سالهاي اخير تدريس مي كند؛ بنابراين معلماني كه در سالهاي گذشته تدريس مي كردند، معلم حق التدريس محسوب نمي شوند.مرتضي حاجي اضافه كرد: معلماني كه در مدارس غير انتفاعي و يا آموزشگاههاي آزاد تدريس مي كردند، نمي توانند از امكانات استخدام بهره مند شوند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |