شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۰ - Apr 23, 2005
كوفي عنان:
شوراي امنيت بايد از چنگ قدرتهاي بزرگ خارج شود
000441.jpg
مهر: كوفي عنان دبيركل سازمان ملل خطاب به وزراء و مقامات ارشد آفريقا و آسيا اعلام كرد كه سازمان ملل راه خود را گم كرده و براي اصلاحات نياز به حمايت دارد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، عنان گفت: زمان آن رسيده است كه شوراي امنيت سازمان ملل گسترش پيدا كند و از چنگ قدرتهاي بزرگ خارج شده تا كشورهاي در حال توسعه هم بتوانند حرف خود را بزنند.
عنان كه در جمع ۱۰۰ نماينده آسيا و آفريقا در جاكارتا اندونزي سخنراني مي كرد اعلام داشت: به نظر مي رسد ما اجماع خود را بر اصول اساسي درباره اينكه چه چيزي تهديدي براي صلح و امنيت بشمار مي آيد و اينكه چه زمان استفاده از زور مشروع است و به چه كسي بايد اجازه استفاده از آن داده شود را از دست داده ايم. وي گفت اقدام و شيوه سازمان ملل پيرامون حقوق بشر سياسي شده و به جاي كميسيون حقوق بشر و نهادهاي موازي نهادهاي ديگري جايگزين شده اند.دبيركل سازمان ملل از رهبران جهان خواست در نشست سپتامبر مجمع عمومي حضور بهم رسانند تا در اين نشست فرصتي بدست آيد و به حاشيه رانده شدن كشورهاي در حال توسعه در سازمان ملل پايان داده شود.

پيام رئيس قوه قضاييه به همايش علمي قضات:
دادسراها رعايت حقوق شهروندي و رسيدگي
عادلانه را سرلوحه كار خود قرار دهند
ايسنا: رييس قوه قضاييه تاكيد كرد دادسراها رعايت حقوق شهروندي و تكريم ارباب رجوع و رسيدگي عادلانه به جرايم را با ارتقاء سطح كمي و كيفي خدمات به مردم سرلوحه كار خود قرار دهند.
آيت الله هاشمي شاهرودي همچنين در بخش هاي ديگر پيام خود به همايش علمي قضات دادسراي عمومي و انقلاب تهران آورده است: رسيدن به تكامل و توسعه قضايي خصوصا در تشكيلات دادسراها با تدوين برنامه هاي مدون ميسر خواهد شد.
ارتقاء  كمي و كيفي امكانات و منابع انساني مي تواند دسترسي مردم را به دادسراها آسان تر نمايد و اين خود يكي از راه هاي تكريم ارباب رجوع است. رعايت حقوق شهروندي نيز در اين امر نهفته است. هرچه دادسراها قانون مندتر، دقيق تر و با سرعت به امور مردم رسيدگي نمايند منجر به رعايت حقوق شهروندي و هم تكريم ارباب رجوع خواهد شد.
مهم ترين وظيفه اي كه قانون در باب مقامات دادسرا پيش بيني نموده است وظيفه دادستان يا مدعي العموم است كه براي حفظ حقوق عمومي و نظارت در اجراي قانون در مواقعي كه جرمي داراي شاكي خصوصي نباشد و آن جرم موجبات خسارت به جامعه را چه از باب مادي و يا معنوي فراهم  آورد، عليه مجرمين، يا مرتكبين آن جرم اقامه دعوي نمايد و اين خود يعني همان رعايت حقوق شهروندي و رسيدن به عدالت و امنيت اجتماعي، در صورت اجراي صحيح و به موقع وظايف دادستان در امور كيفري شاهد ايجاد امنيت خاطر شهروندان و اجراي عدالت اسلامي  و تأمين امنيت و آسايش عمومي خواهيم بود.
براساس گزارشات واصله به اينجانب طي دو سال گذشته اقدامات خوبي در دادسراي عمومي و انقلاب تهران صورت پذيرفته است و شايد يكي از كارهاي خوبي كه بتوان به آن ارج نهاد تشكيل شوراي علمي دادسراي تهران است.
راه اندازي نواحي تخصصي در راستاي رسيدگي به پرونده ها از ديگر اقدامات خوب و مؤثر دادسراي عمومي  و انقلاب تهران است كه مي بايست هرچه بيشتر نسبت به تخصصي شدن امور اهتمام ورزيد تا ان شاءالله شاهد كاهش اطاله دادرسي در پرونده هاي مهم و پيچيده باشيم.
از مسئولان و كاركنان محترمي كه در دادسراها زحمت مي كشند و تلاش مي نمايند انتظار مي رود تا با رعايت حقوق شهروندي و تكريم ارباب رجوع در جهت رسيدن به رسيدگي عادلانه با ارتقاء سطح كمي و كيفي امور خدمت به مردم را سرلوحه كار خود قرار دهند و بدانند كه خدمت در دادسرا خدمتي بسيار مقدس و شريف و در عين حال بسيار خطير و حساس است. از همين جاست كه عزيزان بايد سرعت در فصل خصومت و دقت در صحت احقاق حق را سرلوحه كار خويش سازند.
آنچه كه مي بايد دادستان و ساير همكاران محترم ايشان به آن اهتمام ويژه داشته باشند اهميت دادن به مفاسد و جرايمي است كه امنيت و آسايش شهروندان را مختل نموده و نظم و آرامش مردم را به مخاطره مي اندازد.
رسيدگي به تخلفات انتخاباتي خارج از نوبت
دادستان عمومي و انقلاب تهران نيز در حاشيه اين همايش از تشكيل ستاد رسيدگي به تخلفات انتخاباتي در فصل تبليغات انتخاباتي خبر داد و گفت: با تشكيل اين ستاد در دادسرا، هرگونه تخلف و تخريب و جرمي كه در قانون انتخابات پيش بيني شده، به فوريت و خارج از نوبت رسيدگي خواهد شد.
وي از پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص محتواي گزارش هيات بررسي كننده ادعاي وبلاگ نويسان امتناع كرد و گفت: هنوز نظر كميته به دست من نرسيده و آن را نديديم.
وي در ادامه در خصوص تخلفات صورت گرفته در آزمون دستياري سال ۱۳۸۲ به خبرنگاران گفت: با اقرار متهمين به تخلف و تقلب خود و خريد سؤال در آزمون دستياري، تحقيقات مقدماتي پرونده تكميل و پرونده با صدور قرار وثيقه و كيفرخواست به دادگاه ارسال مي شود.
وي در مورد ابطال آزمون سال قبل دستياري گفت: نظر دادسرا ابطال آزمون نيست، بلكه با انجام تحقيقات جامع و تقويت ضابطين قصد شناسايي افراد متقلب را دارد تا قبولي افراد متقلب را ابطال كند.

چارچوب پيشنهادهاي ايران و اروپا مشخص شد
سخنگوي وزارت امورخارجه: ايران احساس مي كند همچنان در مذاكرات پيشرفت وجود دارد
ايرنا: دور جديد مذاكرات نمايندگان جمهوري اسلامي ايران و تروييكاي اتحاديه اروپا (آلمان، فرانسه و انگليس) در گروه كاري فني _ هسته اي كه از روز سه شنبه گذشته در ژنو از شهرهاي سوئيس و مقر اروپايي سازمان ملل آغاز شده بود، پايان يافت. يك منبع آگاه از اين مذاكرات گفت: طرفين از روند و نتيجه مذاكرات رضايت دارند. سيروس  ناصري  رئيس  كميته  كاري  فني - هسته اي  جمهوري  اسلامي  ايران  در مذاكرات  با تروييكاي  اتحاديه  اروپا (آلمان ، فرانسه  و انگليس ) از روند مذاكرات  اخير طرفين  در ژنو ابراز رضايت  كرد.وي  بعدازظهر پنجشنبه گذشته   در پايان  اين  دور از مذاكرات  اظهار داشت : به  نظر مي رسد كه  هم  ايران  و هم  اتحاديه  اروپا براي  دستيابي  به  توافق  مورد رضايت  طرفين  اراده  واقعي  و مثبتي  دارند.
اين  مقام  ايراني  افزود: طرفين  به  مرحله  رسيدن  به  يك  چارچوب  مشخص  از توافق  مورد رضايت  هر دو جانب  رسيده اند و همين  امر يك  گام  به  جلو و پيشرفت است .
رئيس  كميته  فني  - هسته اي  ايران  در مذاكرات  با اروپا با اشاره  به  نشست  دو روز اخير ژنو و موضوع هاي  مورد بحث  در آن گفت : از آنجا كه  بخش  وسيعي  از اين  چارچوب  مورد نظر را موضوع هاي  فني  و حقوقي  به  ويژه  مسايل  هسته اي  تشكيل  مي دهد، لازم  بود كه  مباحث  لازم  در يك  جلسه  كارشناسي  در اين  باره  مطرح  و به  آن پاسخ  داده  شود و نشست  ژنو نيز در همين  راستا بود.ناصري  اظهار داشت : در اين  نشست  كميته  فني  - هسته اي  ۷۰ درصد بحث  ها مربوط به  مسايل  فني ، ۲۰ درصد مسايل  حقوقي  و ۱۰ درصد نيز مباحث  سياسي  بود و به  همين  دليل  اعضاي  هيات هاي  ايراني  و اروپايي  مذاكرات  را بيشتر متخصصان  فني  تشكيل  مي دادند.
وي  درباره  ارزيابي  خود از اين  نشست  با بيان  اينكه  هم  اكنون  چارچوب  طرح  براي  طرفين  به  ويژه  اروپاييان  روشن  شده  است ، اظهار داشت : نشست  كميته  راهبري  اواخر هفته  آينده  در لندن  براي  بررسي  اين  چارچوب  مورد توافق  تشكيل  خواهد شد و طرفين  فرصت  دارند اگر ابهام ها و سئوال هايي  باقي  مانده  باشد، در تماس  با يكديگر تا آن زمان  حل  كنند تا با اشراف  كامل  و دقيق  از جزييات ، اين  چارچوب  را به  پيش  ببرند و به  تصميم گيري  برسانند.
ناصري  در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  آيا اروپاييان  به  پيشنهاد اخير ايران  در مورد حل  بحران  هسته اي  پاسخ  داده  اند، اظهار داشت : بحث  پيشنهاد مطرح  نيست ، بلكه  رسيدن  به  يك  چارچوب  براي  حصول  به  توافق  مطرح  بوده  است .
وي  در اين باره  افزود: مذاكرات  با اين  هدف  دنبال  شده  است  كه  به  چارچوب روشن  تر و دقيق  تر براي  تصميم گيري  ها و مذاكرات  بعدي  دست  يابيم  و بنابراين  از نظر من  نمي توان  نام  پيشنهاد ايران  را بر آن گذاشت .
اين  مقام  ايراني  در مورد ارزيابي  خود از روند مذاكرات  ايران  و اروپا نيز گفت : همين  كه  به  طرح  و چارچوب  روشني  نزديك  شده  ايم ، نشان دهنده  برداشتن  گامي  به  جلو و دستيابي  به  راه  حلي  احتمالي  است .وي  گفت : محتواي  جلسه  ژنو مسايل  فني  بود و سئوالات  و ابهام هاي  اروپاييان  نيز بيشتر در همين  چارچوب  بود.
ناصري  با ابراز رضايت  از روند مذاكرات  و نتيجه  نشست  ششم  در ژنو، اظهار داشت : طرفين  از اين  پس  به  سوي  مذاكرات  عميق  تر و سياسي  تر در چارچوب  مورد توافق  حركت  خواهند كرد تا در نشست هاي  بعدي  به  يك  موضع  روشن ، واحد و مورد توافق  هر دو طرف  برسند.
ناصري  در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  ارزيابي  شما به  عنوان  مسئول  مهم ترين  بخش  از اين  مذاكرات  از چشم  انداز آتي  مذاكرات  ايران  و اروپا چيست ؟ گفت : به  نظر مي آيد كه  هم  ايران  و هم  اتحاديه  اروپا براي  دستيابي  به  توافق مورد رضايت  طرفين  اراده  واقعي  و مثبتي  دارند و همين  كه  به  مرحله  كنوني براي  رسيدن  به  يك  چارچوب  مشخص  از توافق  رسيده ايم ، يك  گام  رو به  جلو و پيشرفت  است .
وي  افزود: ايران  و اروپا اكنون  وارد جزييات  اين  چارچوب  شده  اند و اين امر نشان دهنده  حركت  رو به  جلو و اراده  مثبت  دو طرف  است .
ناصري  در عين  حال  گفت : اما اينكه  بگوييم  چه  زماني  به  توافق  نهايي  خواهيم رسيد، دشوار است ، زيرا به  دليل  پيچيدگي هاي  سياسي  موضوع  و برخي  مسايل  پيش بيني  نشده ، نمي توان  زمان  دقيق  را براي  توافق  متصور شد.
در همين حال سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان گفت وگوهاي هسته اي ميان ايران و سه كشور اروپايي در ژنو را فني توصيف كرد.
حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان گفت: احساس مي كنيم همچنان در اين مذاكرات پيشرفت وجود دارد.
وي افزود كه ايران و سه كشور اروپايي آلمان، انگليس و فرانسه در اين مذاكرات درباره ايده هايي كه ايران در دور قبلي مطرح كرده  بودند، بحث كردند و همچنين درباره ابهام هاي طرفين گفت وگو به عمل آمد.
آصفي همچنين تصريح كرد كه قرار است نتايج مذاكرات ژنو به جلسه كميته راهبري كه ۹ ارديبهشت ماه در لندن تشكيل جلسه خواهد داد، ارايه شود.

سياست هاي كلي اصل ۴۴ در چند روز
آينده نهايي و ابلاغ مي شود
ايسنا: دبير كميسيون اقتصاد كلان مجمع تشخيص مصلحت نظام از ابلاغ و نهايي شدن سياست هاي كلي اصل ۴۴ در چند روز آينده خبر داد.
داوود دانش جعفري با اشاره به سياست هاي كلي اصل ۴۴ قانون اساسي كه در مجمع تشخيص مصلحت نظام بررسي شده است، گفت: «سياست هاي كلي اصل ۴۴ در اين جهت است كه بخش هاي خصوصي و تعاوني در بخش هايي كه در گذشته جزو وظايف دولت بوده است فعاليت كنند. مثلا مجوز بيمه، كشتيراني، هواپيمايي و بانك خصوصي كه جزو وظايف دولت بوده است از انحصار دولت بيرون  آيد و به بخش هاي ديگر داده شود.»
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اينكه اگر بخواهيم كشور اول منطقه شويم بايد از ظرفيت هاي نهفته استفاده كنيم، عنوان كرد: در بخش خصوصي ظرفيت هاي بالايي وجود دارد و تخمين اين است كه حدود ۷۰ هزار ميليارد تومان نقدينگي در دست اين بخش است كه در حال حاضر نيز زمينه ها براي حضور بيشتر اين بخش در حال بازتر شدن است.
دانش جعفري به تصويب كليات لايحه توسعه محدوده مناطق آزاد قشم، چابهار و ارس در مجلس اشاره و خاطرنشان كرد: «منطقه آزاد ارس نسبت به ساير مناطق آزاد كشور ويژگي و برجستگي خاصي دارد و آن اينكه با توسعه محدوده اين منطقه و فعال شدن آن، بازارهاي آماده مثل نخجوان را دارا مي باشد كه در مناطق آزاد ديگر مثل كيش، قشم و چابهار چنين بازارهايي در دسترس نبوده است.»

بر اساس قانون بودجه سال جاري
۴۳۰ ميليارد تومان براي بهبود وضعيت
درآمدي معلمان اختصاص مي يابد
مهر: براساس قانون بودجه سال جاري كشور، براي بهبود وضعيت معلمان ۴۳۰ ميليارد تومان در صورت تحقق برخي درآمدها اختصاص پيدا مي كند.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري مهر، اين مبلغ به دو صورت ۲۰ درصد افزايش حق جذب و ارتقاي مسير شغلي معلمان پرداخت مي شود.بر اساس اين گزارش مجلس هفتم در سال گذشته تصويب كرده بود كه اعتبارات فصل دوم، پنجم و هفتم دستگاهها كاهش پيدا كند و درآمدي كه حاصل مي شود صرف افزايش اعتبارات فصل اول كه مخصوص حقوق و مزاياي كاركنان است، گردد.اين گزارش حاكي است كه از محل اين اعتبارات در نظر گرفته شده تا ۲۳۰ ميليارد تومان به افزايش حق جذب معلمان اختصاص يابد.
يك مقام آگاه در گفتگو با خبرگزاري مهر در خصوص اين مساله گفت: هرچند تلاش سازمان مديريت تحقق درآمدهاي مورد نظر از محل صرفه جويي در فصول ۲ ، ۵ و ۷ مصارف جاري بودجه است اما پيش بيني مي شود تمام در آمدهاي مورد نظر محقق نشود.وي در پاسخ به اين سؤال كه اگر اين در آمدها محقق نشد، آيا ۲۰ درصد افزايش حق جذب معلمان نيز پرداخت نمي شود، گفت: خير اينگونه نيست و اولويت اول ما پرداخت افزايش حق جذب معلمان مي باشد به طوري كه اگر اين صرفه جويي ها نيز صورت نگيرد از منابع ديگر مساله افزايش حق جذب معلمان جبران شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادي مهر، بر اساس بودجه سال ۸۴ علاوه بر رقم ۲۳۰ ميليارد تومان، ۲۰۰ ميليارد تومان نيز به منظور ارتقاي شغلي معلمان در نظر گرفته شده است.بنابراين گزارش، اين مساله اولين بار در بودجه سال ۸۳ ديده شده بود كه در سال ۸۴ نيز به ميزان سال ۸۳ به معلمان پرداخت خواهد شد.

امامي كاشاني:
انتخاب حق و تكليف هر فرد است،
كسي اين حق را از خود سلب نكند
ايسنا: خطيب موقت نماز جمعه تهران گفت: تشتت و اختلاف دامي است كه دشمن استكباري براي دنياي اسلام از خيلي وقت پيش تعبيه كرده است.
آيت الله امامي كاشاني طي سخناني در نماز جمعه تهران با تبريك ميلاد حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق(ع)، با بيان اين كه صهيونيست ها براي انسان ارزش قائل نيستند و تمام برنامه هايشان عليه اسلام براي ايجاد اختلاف است، خاطرنشان كرد كه فصل انتخابات نزديك است و وحدت در انتخابات رياست جمهوري ضروري است.
خطيب موقت نماز جمعه تهران تصريح كرد: انتخابات هم حق انسان و هم تكليف براي حقوق او، جامعه و نظام اسلامي  است. بركسي پوشيده نيست، نظام ما اكنون محاط به دشمنان اسلام است. شركت در انتخابات امروز حقي است از اسلام بر گردن ما و خودمان نيز براي ارزش هاي خود تكليف داريم. اسلام و شهدا نيز از ما مي خواهند وارد صحنه شويم و رئيس جمهوري با آراء بالا انتخاب كنيم كه بتواند وظايف و اهدافي كه براي جامعه اسلامي  وجود دارد را با تمام قدرت و قوا انجام دهد.

آيت الله مهدوي كني در همايش مشاركت عمومي و همبستگي ملي:
نسبت به اجماع اصولگرايان اميدوارم
ايسنا:همايش مشاركت عمومي و همبستگي ملي در آستانه  آغاز هفته  وحدت و نامگذاري سال جديد به اين عنوان صبح پنجشنبه گذشته با حضور ائمه  جماعات تهران و برخي شخصيت هاي سياسي در مجتمع امام خميني(ره) برگزار شد.
دبير كل جامعه روحانيت مبارز در اين همايش گفت: نسبت به ايجاد اجماع اميدوارم و اگر اميدوار نبودم، پيام نمي دادم.
آيت الله مهدوي كني در پاسخ به اين سئوال كه چرا مانند سال ۷۶ رياست شوراي هماهنگي را برعهده نگرفته است، تا اجماع در بين نيروهاي اصولگرا ايجاد شود، گفت: اوضاع مناسب نبود.
وي در پاسخ به سئوالي در خصوص استراتژي جامعه روحانيت مبارز در انتخابات رياست جمهوري گفت: جامعه روحانيت سعي در ايجاد وحدت و اجماع در بين كانديداها دارد.
مهدوي كني در پاسخ به سوالي مبني بر نظر جامعه  روحانيت مبارز در ارتباط با ورود هاشمي رفسنجاني به صحنه  انتخابات، گفت: جامعه  روحانيت هنوز تصميمي نگرفته و هاشمي نيز هنوز اعلام نظر رسمي نكرده است.
دبيركل جامعه  روحانيت مبارز در پاسخ به خبرنگاري كه درباره صحت ديدار عده اي از جامعه  روحانيت مبارز و شوراي نگهبان با هاشمي براي اين كه نظر خود را در مورد انتخابات اعلام كند، پرسيد، گفت: تعدادي از افراد به ديدار وي رفته اند ولي بعنوان عضو جامعه  روحانيت كسي به ديدار هاشمي نرفته  است.
وي در مورد نظر جامعه  روحانيت مبارز در ارتباط با حضور هاشمي رفسنجاني در صحنه  انتخابات گفت: بنده به تنهايي در اين مورد تصميم نمي گيرم بايد همه  اعضا بنشينيم و با يكديگر در اين مورد تصميم بگيريم و قهرا دوستان در اين مورد تصميم خواهند گرفت و قهرا نيز شوراي هماهنگي تبعيت مي كند؛ البته ممكن است بعضي از كانديداها اين را قبول نكنند. مهدوي كني در پاسخ به خبرنگاري كه گفت؛ كانديداي شوراي هماهنگي مشخص شده و لاريجاني است، گفت: تا آنجا كه من مي دانم هنوز اين امر نهايي و قطعي نشده است. البته جامعه  روحانيت و شوراي هماهنگي از يكديگر جدا هستند و جامعه  روحانيت يك نهاد مستقل است. ما در آنجا يك رابط داريم كه اين رابط نظرات شورا را منتقل مي كند و ما در مورد آن تصميم گيري مي كنيم.
وي در خصوص پيام خود به كانديداهاي اصولگرا هم گفت:: اگر آن ها حرف پيرمردها را گوش نكنند ضرر مي بينند.
دبير شوراي نگهبان نيز در اين همايش، با اشاره به اهميت انتخابات رياست جمهوري و فراگير بودن آن گفت: كساني كه تصدي اين پست را برعهده مي گيرند وظيفه  سنگيني برعهده  دارند و بردوش گرفتن اين مسووليت دل و جرات بسياري مي خواهد.
نماينده  ولي فقيه در سپاه هم در اين همايش گفت: كانديداها بايد بر تفرق ايجاد شده بين خود فائق آيند و به وحدت و اجماع برسند.
آيت الله موحدي كرماني عضو جامعه  روحانيت مبارز افزود: اگر كانديداها به يك نظر واحد نرسند، رايشان كم مي شود؛ اين آرزوي آمريكاست كه مردم در انتخابات كمتر شركت كنند. اگر يك رييس جمهور در كشور هفتاد ميليوني با راي ۱۰ ميليوني انتخاب شود اين امر عزت نيست بلكه ذلت است و دشمنان در اين امر مانور مي دهند.

رئيس مجلس:
جلسات مشترك ۶ كانديدا در حال انجام است
ايسنا: دكتر غلامعلي حدادعادل اظهار اميدواري كرد كه اصولگرايان به اجماع برسند، چراكه در غير اين صورت آراي آنها كاهش خواهد يافت.
رئيس مجلس شوراي اسلامي  در پاسخ به اينكه آيا در جلسات مشترك با ۶ كانديداي شوراي هماهنگي آنها را مجاب به اجماع كرده است يا خير؟ گفت: «اين كار در دست اقدام است و يا در دست ادغام است.»وي زمان اعلام اجماع نهايي ميان اصولگرايان را از جمله مسائل مطرح در اين جلسات عنوان كرد و با بيان اينكه فرصت چنداني تا زمان انتخابات باقي نمانده است، اظهار اميدواري كرد كه هرچه زودتر اين اجماع حاصل شود.
حداد عادل گفت: «هنوز از اجماع ميان اصولگرايان نااميد نشده ام.»
رئيس مجلس در پاسخ اين سوال كه بعضي از اصولگرايان معتقد به اجماع بر روي شما و كناره گيري ديگر نامزدهاي اصولگرا به نفع شما هستند، گفت: «آنها لطف كردند، ولي من فكر مي كنم انشاءالله از بين همين شش نفر كانديداي موجود، اصولگرايان به يك نتيجه دست خواهند يافت و بحث كانديداتوري من اصلا مطرح نبوده است.»
رئيس مجلس شوراي اسلامي  در ادامه از جوانان خواست كه از هم اكنون براي شركت پرشور و گسترده در انتخابات آينده آماده باشند و ايران را كشور خودشان دانسته و مطمئن باشند كه با در اختيار گرفتن امور، خودشان سرنوشت خود را در دست خواهند گرفت و حاكميت ملي را بر ايران اعمال خواهند كرد.
حدادعادل با اظهار اميدواري نسبت به شركت همه  جوانان در انتخابات آينده، ادامه داد: «با راي بالا و مشاركت حداكثري، به تمام كساني كه ايران را به فقدان مردم سالاري و دموكراسي متهم مي كنند، پاسخ خواهيم داد.»
رئيس مجلس درباره تصميم ايران در خصوص غني سازي اورانيوم با اهداف صلح آميز، بر عدم توقف غني سازي و ايجاد فضاي اعتماد تأكيد كرد و گفت: «ما دو كار توام با هم را انجام مي دهيم؛ يكي ايجاد اجماع در جامعه  جهاني مبني بر اينكه قصد استفاده نظامي از فناوري هسته اي نداريم و ديگري، ايجاد اعتماد در ملت ايران كه قصد توقف اين فرآيند علمي را نداريم.»

رئيس جمهور به پاپ جديد پيام داد
ايسنا: سيدمحمد خاتمي، رييس جمهور با ارسال پيامي به «عاليجناب بنديكت شانزدهم»، رهبر جديد كاتوليك هاي جهان، نسبت به ساختن جهاني زيباتر از جهان امروز با پيروي از تعاليم حضرت مسيح(ع) ابراز اميدواري كرد.
خاتمي در پيام خود افزود: بي ترديد يكي از شرايط لازم براي نيل به اين هدف بزرگ، ايمان قطعي و مطلق به اصول تعاليم ديني و احكام الزام آور و مطلق اخلاقي است، هرگونه نسبي گرايي در اين امور لاجرم منجر به شكاكيت و تزلزل در ايمان و اخلاق خواهد بود. بديهي است، وحدت حقيقت و غيرنسبي بودن احكام عامه اخلاقي نه تنها مانعي در راه گفت وگوي بين اديان ايجاد نخواهد كرد، بلكه اين گفت وگو موجب بسط دامنه ي اندوخته هاي علمي و فلسفي و تعميق روح ايمان و اخلاق در بين افراد و جوامع خواهد شد.
گزارش ديگري حاكي است«محمد صباح السالم الصباح» وزير خارجه ي كويت پنجشنبه گذشته با حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي رييس جمهور ديدار و پيام امير كويت را تقديم وي كرد. خاتمي در اين ديدار در پاسخ به پيام دعوت امير كويت براي ديدار از اين كشور اظهار اميدواري كرد در فرصت مناسبي از كشور كويت ديدار كند. بر اساس اين گزارش شيرعلي خيرا...اف وزير دفاع تاجيكستان هم با حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي رييس جمهور ديدار و گفت وگو كرد.
رييس جمهوردر اين ديدار ضمن اعلام حمايت جمهوري اسلامي ايران از سياست هاي رييس جمهور تاجيكستان و اصلاحات انجام شده در اين كشور زمينه هاي همكاري ميان تهران - دوشنبه را برشمرد.

هاشمي رفسنجاني:
تربيت مديران كارآمد از دستاوردهاي مهم نظام است
ايسنا: هاشمي  رفسنجاني در ديدار مديران و كارشناسان ارشد كشور گفت: «يكي از دستاوردهاي مهم و باارزش جمهوري اسلامي ايران، تربيت مديران مجرب و كارآمد است.»
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: «بعضا در مباحث يكي از ظلم هايي كه نسبت به انقلاب و دستاوردهاي آن روا مي شود، ضعيف  معرفي كردن مديران است.» وي با اشاره به تغيير و تحول فوق العاده سريع شرايط در جهان، گفت: «كشور در حال حاضر بيش از هر زمان ديگر نيازمند يك مدير نيرومند، كابينه به روز و با تجربه در قوه مجري است.»
هاشمي  رفسنجاني با ارائه تحليلي از شرايط منطقه و جهان، گفت: «چالش هاي كشور در برخي مسائل در تعاملات جهاني از كليات گذشته و به مصاديق عملي رسيده است.»وي تأكيد كرد: «در صورت عدم درك اين حساسيت و تداوم تنازعات غيرمتعارف و بي محابا، اساس منافع ملي و امنيت كشور با تهديد جدي مواجه خواهد شد.»
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اقدامات مهم اقتصادي - اجتماعي پيش روي دستگاه اجرايي كشور و با تأكيد بر ضرورت نقد منصفانه، اظهار داشت: «مچ گيري، طرد نيروها و كارشكني جز تأخير، تعلل و درجازدن براي كشور حاصل ديگري نخواهد داشت.»
هاشمي  رفسنجاني در پاسخ به دعوت از وي جهت حضور در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري گفت: «اگر يك رئيس جمهور نيرومند با پشتوانه راي بالاي مردم وارد مدار مديريت كلان كشور شود، علاوه بر پاسخ مثبت به يك ضرورت، توفيق و فتح ديگري براي انقلاب و كشور است و بايد تلاش كرد كه در دو اردوگاه وفاداران به انقلاب هر يك به اجماع برسند و سپس رقابت به گونه اي باشد كه در هر حال فرد پيروز انتخابات از آراي خوبي برخوردار باشد.»

مردم اهواز راهپيمايي وحدت برگزار كردند
ايسنا: به دنبال بروز برخي ناآرامي ها در اهواز در پي انتشار نامه اي جعلي، روز گذشته در دومين روز از هفته وحدت، مردم شهيدپرور اين شهرستان با شركت گسترده در راهپيمايي بزرگ وحدت مردم اهواز بار ديگر پايبندي خود را به ارزش هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران اعلام كردند.
حجت الاسلام محسن حيدري، امام جمعه موقت اهواز، در جمع راهپيمايان، گفت: «امروز، دومين روز از هفته وحدت، روزي به ياد ماندني خواهد بود.»وي كه به زبان عربي سخنراني مي كرد مردم اهواز را به حفظ وحدت و هوشياري نسبت به توطئه هاي دشمن فرا خواند.در ادامه راهپيمايي قطعنامه اي قرائت شد كه در آن آمده است: از آنجا كه وحدت همبستگي ملي در كنار اسلام و رهبري ركن مهم پيروزي ما در انقلاب اسلامي بوده است، براي تداوم آن علي رغم ميل بدخواهان در يك صف الهي و با تمام طبقات، اقشار و اقوام مختلف همچنان اين وحدت را با تمام وجود پاس خواهيم داشت.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |