شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۸۴
جام جهاني ميدان درخشش كريمي است
نابغه خيابانهاي سيماني
000180.jpg
فرديس كرج را بايد در رديف مناطق فوتبال خيز قرار داد. زماني نه چندان دور كه هنوز برج هاي كوتاه و بلند بيابان هاي فرديس را پر نكرده بود، در هر گوشه و هر چهار ديواري، عده اي به دنبال توپ در تلاش بودند. استعدادهاي زيادي تا مرز تيم هاي ملي بالا آمدند، اما امكان و موقعيتي براي بروز آن پيدا نكردند. تيم هاي جوان فرديس نيز تا پاي قهرماني پيش آمدند، اما به دليل عدم امكانات و بودجه لازم هرگز نتوانستند به آنچه استحقاقش را داشتند دست يابند. كمي توجه به اين منطقه كه فوتبال چون يك جريان لازم زندگي در خانواده ها جاري است مي تواند علاوه بر كشف استعدادها، بستر لازم را براي زدودن ناهنجاري هاي موجود در اين منطقه فراهم نمايد.
منطقه فرديس كرج اگر چه استعدادهاي ناب در ورزش دارد، در جهت خلاف آن نيز جوانان زيادي را در منجلاب اعتياد از دست داده است. قهرمانان بزرگ اين محله مي توانند به عنوان الگوهاي نوجوانان و جوانان مسير سلامتي را براي آنها فراهم نمايند.علي كريمي يكي از استثناهاي فوتبال ماست كه از اين محله برخاست و در يك فرصت مناسب خود را به ميدان هاي بزرگتر رساند. علي كريمي اعجوبه فوتبال ايران و آسيا تا رسيدن به مقام بهترين بازيكن آسيا پيش رفت و اكنون ميدان جهاني تري در انتظار اوست. او را چون بزرگاني تكنيكي فوتبال ايران مي دانند. كامبيز جمالي و علي پروين بيشتر به فوتبال علي كريمي نزديك بودند و عده اي نيز ابراهيم قاسمپور را همتاي علي كريمي مي دانند، اما علي كريمي در نوع خود منحصر به فرد است و فوتبال مدرن را به بهترين شكل بازي مي كند. جام جهاني ۲۰۰۶ مي تواند ميدان پرش كريمي براي بازي در اروپا باشد. گفت وگوي مجله معتبر «ورلد ساكر» با كريمي بازگوكننده، خواسته هاي او در عرصه فوتبال آسيا و جهان است. ورلدساكر مي نويسد كريمي نشانه هاي يك بازيكن كامل را دارد،  او توپ را به راحتي در كنار پاهاي خود به حركت در مي آورد و راحت از حريفان مي گذرد. او يكي از بهترين دريبل زن هاي آسياست.او با استعدادش كه از خيابان هاي فرديس به همراه آورده و زماني كه در فتح مشغول به بازي شد در زمره بازيكنان آينده دار ايران محسوب مي شد كه بعدها به تيم بزرگ پرسپوليس پيوست. خود وي در اين مورد گفته است:  «قبل از اينكه به پرسپوليس بيايم هنوز با توپ پلاستيكي در خيابان ها روي سيمان بازي مي كردم،  چون زمين ديگري نبود كه بتوان در  آنجا بازي كرد. ما وضعيت بدي داشتيم، اما واقعيت اين است كه ما اينطور بازي مي كرديم،  همچنين لوازم و امكانات كافي هم نداشتيم در واقع هيچ چيز نداشتيم. وقتي در دسته دوم براي فتح بازي مي كردم دست اندركاران تيم پيروزي آمدند و با من قرارداد بستند. من از بازي كردن در دسته اول هراس داشتم چون پرسپوليس باشگاه بزرگي بود ولي آنها پول زيادي براي من پرداختند كه معادل پانزده هزار دلار بود.»
علي كريمي تقريباً از هيچ به پرطرفدارترين باشگاه آسيا پيوسته بود. كمتر بازيكني توانسته چنين هياهويي كه علي كريمي در فوتبال آسيا ايجاد كرده است را به راه اندازد. اين مهاجم هافبك قدرتمند ايراني روند رو به رشد خود را از زمان حضورش در دنياي فوتبال حفظ كرده است. تا به حال چند بار شنيده ايد كه يك بازيكن پس از آنكه در حال بازي كردن در خيابان ها ديده شده با بزرگترين باشگاه كشورش حتي بدون اينكه از آن اطلاع داشته باشد قرارداد ببندد و در رده ملي نيز در نخستين حضورش در ديدار نهايي بازي هاي آسيايي موفق به گلزني شود؟ اين بازيكن كسي جز علي كريمي نمي تواند باشد كه يكي از مستعدترين بازيكناني است كه در فوتبال آسيا ظهور پيدا كرده است. وقتي او در بازي هاي آسيايي بانكوك به سال ۱۹۹۸ در رده ملي شروع به بازي كرد تقريباً هر كسي در آسيا از او سخن مي گفت. شيوه بازي و تكنيك فوق العاده اش اين طور مي نمود كه انگار توپ به پايش چسبيده است وبا تمام قوا براي از ميان برداشتن مدافعان حريف به جلو مي رود تا جائيكه جام قهرماني را براي ايران به ارمغان آورد. جهانگير كوثري
* سال ۲۰۰۴ چگونه بود؟
- سال كاملاً خوب و موفقي بود، بخصوص براي من. ما بازي هاي خوبي در جام ملت هاي آسيا به نمايش گذاشتيم (ايران به رتبه سوم رسيد.) و حالا مسئوليت بيشتري برروي شانه هايمان قرار دارد زيرا راه يافتن به جام جهاني براي همه رؤياي بزرگي است.
* ايران به دورنهايي بازي هاي مقدماتي جام جهاني راه يافته اما شروع خوبي نداشت، مي توانيد دليلش را توضيح دهيد؟
- ممكن است به دليل عدم آمادگي بدني تيم بوده باشد و كار گروهي ما نيز بايد بهتر شود. در حال حاضر ما صددرصد آماده هستيم و آماده انجام بازي هاي دور بعد هستيم.
* چرا ايران تمايل بيشتري براي بازي با تيم هاي نه چندان قدرتمند دارد؟
- وقتي با تيم هاي كوچكتر بازي مي كنيم متأسفانه بازيكنان احساس غرور مي كنند و توانائي هاي واقعي خود را نشان نمي دهند. ما بايد به حريفان خود احترام بگذاريم و مربي تيم (برانكو ايوانكوويچ) نيز سعي كرده تا ما را براي ارائه بازي يكسان برابر تمامي تيم ها تشويق كند. من و هم تيمي هايم مي دانيم كه اگر بخواهيم به يك تورنمنت معتبر راه پيدا كنيم بايد همه بازي ها را جدي بگيريم و صحبت هاي مربي را كاملاً اجرا كنيم.
* قبل از قرعه كشي دور دوم، هيچ تيمي دوست نداشت هم گروه ايران شود، نظر شما چيست؟
000183.jpg
- اين موضوعي است كه بخاطر آن بايد به حريفان احترام گذاشت، اما از سوي ديگر ترس از رويارويي با ايران نيز مطرح است. به نظر من اين ايده خوب نيست، زيرا اگر كشوري مي خواهد لياقت رفتن به جام جهاني را پيدا كند بايد آماده مواجهه با هر تيمي باشد و هيچ هراسي نداشته باشد.
* شما در جام ملت هاي آسيا نيز با ژاپن بازي كرديد، الان نيز در بازي هاي مقدماتي با اين تيم همگروه هستيد، نظر شما راجع به آنها چيست؟
- در طول سال هاي گذشته آنها نمايش بسيار خوبي داشتند و به افتخاراتي نيز دست يافته اند. آنها يكي از قديمي ترين تيم هاي آسيا هستند و ما بايد براي شكست دادن آنها بهترين بازي خود را به نمايش بگذاريم، اما اميدوارم تا تيم ملي ايران و ژاپن هر دو به جام جهاني آلمان راه پيدا كنند، زيرا هر دوي ما سزاوار آن هستيم. (دو تيم برتر گروه مستقيماً به جام جهاني راه خواهند يافت.)
* نقاط قوت ژاپن در چيست؟
- مهمترين نكته تيم آنها، نظم تيمي شان است. همچنين در خطوط مياني و حمله نيز خوب هستند، اما دفاع خوبي ندارند.
* ايران پرورش دهنده برخي از استعدادهاي درخشان آسيا بوده است اما آيا تيم ملي ايران توانسته قدرت واقعي خود را به نمايش بگذارد؟
- شكي نيست كه ما مي توانيم بهتر شويم و رشد كنيم. با مديريت بهتر از سوي فدراسيون و مربي تيم مي توانيم تيم بزرگي داشته باشيم. ما بازيكنان بزرگي در اختيار داريم اما كار تيمي ما نياز به اصلاح دارد.
* آيا برانكو ايوانكوويچ همان كسي است كه ايران براي پيشرفت به آن نياز دارد؟
- قطعاً. برانكو چهار، پنج سال است كه در ايران حضور دارد و در طول مدت حضورش عملكرد فوق العاده اي داشته است. ما بازي هاي زيادي را با پيروزي پشت سرگذاشتيم و او يكي از موفق ترين مربيان تاريخ ايران به شمار مي رود، شخصاً احترام زيادي براي او قائل هستم.
000186.jpg
* با انتخاب شما به عنوان بازيكن سال آسيا، كنفدراسيون فوتبال آسيا بر استعداد شما صحه گذاشت. چگونه به چنين بازيكني تبديل شديد؟
- اول از همه،  استعداد اكتسابي نيست و چيزي است كه خداوند به يك بازيكن اعطا مي كند. من فعاليت خاصي انجام نداده ام، مثل هر بازيكن ديگري در ايران از سنين كودكي در كوچه و خيابان ها مشغول به بازي شدم. وقتي فوتسال بازي مي كردم بازي هاي خوبي به نمايش گذاشتم، هر روز تمرين مي كردم و بازي فوتباليست هاي ايراني را در ليگ تماشا مي كردم،  همچنين بازي بازيكنان بزرگ اروپا را نيز از تلويزيون دنبال مي كردم كه به نظرم خيلي با اهميت است.
* بازيكنان مورد علاقه ات در دوران نوجواني چه كساني بودند؟
- يكي از آنان مجيد نامجو مطلق است كه تأثير زيادي روي من گذاشته است و او از لحاظ تكنيكي فوق العاده بود.
در سطح جهان يكي از هواداران پرو پا قرص لوئيز فيگو هستم.
* در حال حاضر شما بازيكن الاهلي امارات هستيد اما هميشه صحبت از انتقال شما به اروپا به گوش مي رسد. آيا هنوز دوست داريد شانس خود را در اروپا امتحان كنيد؟
- تابستان آينده بايد بزرگترين تصميم دوران بازيگري ام را بگيرم. اگر به اروپا بروم دوست دارم در باشگاهي بازي كنم كه در آن جاي ثابتي داشته باشم چون دوست ندارم روي نيمكت قرار بگيرم. دوست دارم به كشوري بروم كه اصلاً بازيكن ايراني در آن حضور نداشته باشد تا بتوانم توانائي هاي خود را نشان دهم.
* پس شما دنباله  ديگر بازيكنان ايراني كه به آلمان رفته اند نخواهيد بود؟
- بايد صبر كرد و ديد. اگر باشگاه بزرگي در آلمان پيشنهاد كند به آنجا خواهم رفت اگر چه بايد منتظر باشم و شرايط را بررسي كنم.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
علم
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |