يكشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۸۱
مالكيت زماني، معايب و محاسن
وقتي صاحبخانه هستيد و نيستيد
مالكيت زماني يا همان تايم شيرينگ نوعي استفاده زماني - مكاني از اقامتگاه هاي توريستي است، يك نوع مالكيت مشترك ميان افرادي كه شايد هرگز همديگر را نديده باشند
000480.jpg
عكس : علي تنها

اميرموسي كاظمي
شـايـد تـا بـه حـال در مراودات روزانه، واژه بيگانه Time sharing به گوشتان خورده باشد، شايد هم اين تركيب نامانوس را به چشم خود ديده باشيد، اما قطعا احتمال اينكه اين شيوه معمول در كشورهاي پيشرفته و مجهول در ايران را تجربه كرده باشيد، بسيار كم است.
مالكيت زماني يا همان تايم شيرينگ نوعي استفاده زماني - مكاني از اقامتگاه هاي توريستي است، يك نوع مالكيت مشترك ميان افرادي كه شايد هرگز همديگر را نديده باشند.
سالي يك هفته تا يك ماه
مالكيت زماني اين امكان را به شما مي دهد تا در ازاي پرداخت مبلغي ناچيز و براي دوره هاي زماني مشخص، مالك موقت موقعيت مورد نظر باشيد. اين دوره هاي زماني بسته به شرايط قرارداد مي تواند 12 ساله، 24 ساله يا به صورت دايم باشد و مالكيت هم از يك هفته در سال، تا يك ماه در سال قابل انتخاب است. به عنوان مثال شما مي توانيد به مدت 12 سال از امكان اقامت يك هفته اي در جزيزه كيش بهره مند شويد يا مادام العمر سالي يك ماه 4( هفته در 4 فصل سال) ميهمان ساحل زيباي شمال باشيد.
ثابت يا ادواري
شما مي توانيد زمان دلخواه خود را از روي تقويم انتخاب و اعلا م كنيد. در اين صورت همه ساله در همان تايم مشخص، هتل، آپارتمان يا سوئيت مورد نظر در اختيار شما خواهد بود، مثلا  هفته اول ارديبهشت هر سال. راه ديگري هم هست و آن انتخاب ادواري زمان اقامت است به اين ترتيب كه شما زمان دلخواه در سال اول را انتخاب مي كنيد و در سالهاي بعد طبق جدولي كه در اختيارتان قرار خواهد گرفت، اين زمان تغيير مي كند. به عنوان مثال در صورتي كه شما هفته اول ارديبهشت را به عنوان تايم مبدا انتخاب كرده باشيد، در سال دوم قرارداد 12 ساله خود، هفته اول خرداد ميهمان واحد اقامتي مذكور خواهيد بود. البته فراموش نكنيد فروردين به عنوان ماه طلا يي، هم از نظر قيمت و هم از نظر انتخاب زمان به طور دلخواه استنثا است.
واگذاري و بهره برداري
اين نوع سرمايه گذاري علا وه بر اينكه قابل واگذاري طبق نرخ روز است، امكان بهره  برداري مالي را نيز فراهم مي كند به گونه اي كه شما مي توانيد زمان در اختيار خود را به اشخاص ديگر اجاره داده و از سرمايه خود درآمد كسب كنيد. حتي نگران مشتري نداشتن هم نباشيد چرا كه مديريت مراكز اقامتي با گرفتن 10 درصد از ميزان اجاره مورد نظر اين كار را انجام مي دهند. البته هميشه هم شانس با شما يار نيست و امكان دارد بدون مستاجر بمانيد.
000495.jpg

شارژ ساليانه
بعضي از مراكز اقامتي بابت هزينه نگهداري، نظافت و تعميرات واحدهاي واگذاري شده مبلغي را به عنوان شارژ ساليانه دريافت مي كنند. برخي ديگر نيز بدون دريافت شارژ، واحد را همان گونه كه تحويل مي دهند، پس مي گيرند يعني شما بايد خسارت هاي احتمالي در هنگام اقامت خود را جبران كنيد.
اگر خريدار واحدهايي هستيد كه شارژ مي گيرند، بايد بدانيد كه سالا نه چيزي حدود 15 درصد به اين مبلغ اضافه مي شود و براي جلوگيري از اين افزايش قيمت، تنها يك راه وجود دارد؛ پرداخت حق شارژ سالهاي خريداري شده به صورت يكجا و در ابتداي قرارداد.
با اينكه اجراي طرح مالكيت زماني در ايران سابقه اي طولا ني ندارد، اما در همين مدت كوتاه معايب و محاسن آن براي كارشناسان عيان شده است. محمد رضا تقوي فرد، مدير يك آژانس مسافرتي و ايرانگردي مي گويد: از طرفي بخش خصوصي سرمايه لا زم براي توسعه شهرهاي توريستي را ندارد و از طرف ديگر هزينه اي كه مردم مي توانند براي گردشگري منظور كنند محدود است. وقتي اين دو عامل كنار هم قرار مي گيرند، مي توان اميدوار بود كه فضاي لا زم جهت گسترش مناطق توريستي فراهم شود.
وي مي افزايد: اين امر موجب مي شود كه به هر حال بخشي از سرمايه راكد مردم در بخش گردشگري صرف شود.
000498.jpg

فضيلت، مسوول واحد فروش يكي از اين مراكز در شمال، معتقد است: مالكيت زماني شيوه اي است براي جلوگيري از سرمايه گذاري مازاد در مناطق توريستي، توسط استفاده كنندگان محدود. در واقع براي كساني كه براي تفريح قصد سفر به شمال دارند و مسافرت هايشان هم به چند مورد در سال محدود مي شود، اصلا  به صرفه نيست كه سرمايه خود را براي خريد قطعي ويلا  يا سوئيت راكد بگذارند.
اما اين تنها يك روي سكه است و خوش باوري است اگر گمان كنيم اين طرح هيچ ايرادي ندارد. تقوي فرد در اين باره مي گويد: هر چند اين كار مسكني براي ترويج گردشگري است، اما در نهايت به نابودي گردشگري و به خصوص ايرانگردي منجر مي شود. وي تمركز گردشگران روي يك نقطه و بي توجهي به ساير مناطق توريستي را دليل ادعاي خود ذكر مي كند: در اين طرح، مردم فقط به همان ناحيه اي مي روند كه مالكيت زماني در آن نقطه دارند و با توجه به اينكه اين مراكز به يك يا دو شهر محدود مي شوند، در نتيجه ايرانگردي هم رو به زوال مي رود.
خانم حيدري مسوول واحد فروش مالكيت زماني يكي از مراكز اقامتي كيش در پاسخ به اين ادعا مي گويد: كشورهاي پيشرفته سالهاست كه اجراي اين طرح را تجربه كرده اند و اگر چنين بود مي بايست جهانگردي در آن كشورها پيش از اين نابود مي شد در حالي كه صنعت توريسم روز به روز بر درآمد اين كشورها افزوده است.
البته به اعتقاد وي راهكارهاي ديگري هم وجود دارد: در حال حاضر متقاضيان با خريد مالكيت زماني واحدهاي اقامتي كيش مي توانند از امكانات مشابه در 3 نقطه سياحتي ديگر شامل مشهد، ارگ جديد بم و ديزين استفاده كنند و در صورت تمايل به جاي اقامت در كيش، يكي از 3نقطه ديگر را انتخاب كنند ضمن اينكه اين مراكز در حال افزايش است و سطح بيشتري از نواحي سياحتي كشور را تحت پوشش قرار خواهد داد.
000501.jpg

نه خوب، نه بد
به نظر مي رسد اجراي طرح مالكيت زماني در ايران نه آنقدر بد باشد كه به تهديدي براي توسعه گردشگري در كشور منجر شود و نه آنقدر خوب كه جبراني براي كمبودهاي اين صنعت بي فروغ باشد، اما سازماندهي همين ايده غربي در چارچوب نظام گردشگري ايران مي تواند راهكاري براي بهره برداري هرچه موثرتر از اين شيوه باشد. محمدرضا تقوي فرد اجراي اين روش از طريق سرمايه گذاري كلا ن در بورس يا در قالب شركت هاي تعاوني را پيشنهاد مي كند و مي گويد: با اعمال اين شيوه در چارچوب بورس يا تعاوني ها و گسترش مراكز به تمام سطح كشور مي توان به هر 2 هدف سرمايه گذاري بخش خصوصي و توسعه صنعت گردشگري دست يافت.
به هر حال با وجود معايب و محاسني كه عنوان شد و به دور از موضع گيري در اين زمينه، شايد دانستن اينكه براي مالكيت زماني در شمال و جنوب ايران چه ميزان هزينه بايد پرداخت، خالي از لطف نباشد.

توپ هم بازار طلا  را تكان نميدهد!
بازارطلا  جزو آن دسته بازارهايي است كه رخنه ركود در آن سبب تنزل قيمت ها نمي شود. قيمت طلا  در كشور ما رابطه مستقيمي با نوسانات قيمت در بازار جهاني طلا ، بازار بورس لندن و به طور كلي ارز خارجي به خصوص دلا ر دارد
000492.jpg
صنم بياناتي-بازار اجناس مختلف به طور معمول پس از عيد اوقات كسادي را سپري مي كنند. ركود در برخي از اين بازارها با اثرات منفي روي نرخ ها و كاهش قيمت نمايان مي شود كه البته اين امر بالطبع باب ميل مشتري است، اما بهتر است بدانيد بازار طلا  از اين قائله مستثني است. بازارطلا  جزو آن دسته بازارهايي است كه رخنه ركود در آن سبب تنزل قيمت ها نمي شود. به واقع قيمت طلا  در كشور ما رابطه مستقيمي با نوسانات قيمت در بازار جهاني طلا ، بازار بورس لندن و به طور كلي ارز خارجي به خصوص دلا ر دارد. البته در كشور ما به دليل وجود اعياد مذهبي و غير مذهبي نيز قيمت طلا  از جمله سكه بالا  و پايين مي شود. بنابراين متغير بودن روز به روز قيمت طلا  امري است اجتناب ناپذير. در حال حاضر به دليل رواج طلا ي سفيد يا به عبارت عام ميان مردم مد بودن طلا ي سفيد قطعا تمايل بيشتري براي خريد اين نوع از طلا  وجود دارد. در اين بين قيمت پلا تين تقريبا 2 برابر قيمت طلا ي معمولي است. البته به طور كلي قيمت طلا جات بسته به خالص بودن يا مقدار آلياژ به كار رفته در آنها متغير است. در اين ميان اجرت كار نيز نقشي بسيار تاثير گذار روي قيمت ها دارد. براي مثال اجرت طلا ي ايتاليايي نسبت به اجرت طلا ي ايراني افزون تر است، به طوري كه در حال حاضر قيمت حدودي اجرت كار طلا ي ايراني از گرمي ۳۰۰ تومان آغاز و به گرمي۴ هزار تومان ختم مي شود. اما همين اجرت كار براي طلا ي خارجي از گرمي يكهزار و 200 تومان تا گرمي ۶ هزار تومان در نوسان است.
خاتم ساز صاحب يكي از طلا  فروشي هاي سطح شهر تهران است. او مي گويد: با اينكه اجرت كار طلا ي ايتاليايي بالا تر از طلا ي ايراني است، اما ميل مردم به خريد كار ايتاليايي بيشتر است، دليلش هم فقط عنوان ايتاليايي است كه يدك مي كشد. در حال حاضر هر گرم طلا  با توجه به اجرت كارش به طور تقريبي بين 10 هزار تا 11 هزار و 500 تومان تخمين زده مي شود. در قيمت طلا  نمي توان وجود جواهرات را فاكتور گرفت. زماني كه جواهر در طلا  به كار رفته باشد تغييرات عمده اي در قيمت ها به وجود ميآيد به عنوان مثال سنگ هاي قيمتي برليان اگر به صورت ريز روي طلا  كار شده باشد با قيمتي حدود قيراطي 160 هزار تومان تا 900 هزار تومان به مشتري عرضه مي شود. در صورتي كه اين سنگ ها، درشت يا به قول واژه رايج ميان طلا فروشان، تك تخمه باشند قيراطي 2 ميليون تومان به بالا  معامله مي شوند. اصفهان و يزد جزو آن دسته هاي شهرهايي هستند كه كار طلا ي آنها در كشورمان شهرت بسزايي دارد، به طوري كه طبق خبرهاي اعلا م شده گمرك اصفهان مقام اول صادرات زيورآلا ت گرانبها را در كشور در سال گذشته به خود اختصاص داده است. نقطه بورس اين بازار، طلا ي 18 عيار است. لا زم به ذكر است كه در شهرهايي چون يزد، اهواز، دزفول و به طور كلي شهرهاي جنوب، طلا ي رايج بيشتر 20 عيار است. سكه ها به طور كلي 22 عيار هستند و طلا ي 24 عيار كه خالص ترين نوع طلا ست فقط در شمش ديده مي شود. خالص ترين طلا ي فعلي نيز شمش معروف به سوئيسي است كه با اعيار 999/9 به فروش مي رسد كه مقصود همان عيار 24 است. پايين رفتن عيار طلا  بستگي به آلياژ به كار رفته در آن، از جمله مس يا نقره دارد كه مسلما با پايين رفتن عيار طلا  قيمت آن نيز افت مي كند. مناطق بورس طلا  در تهران بازار طلا ي تهران (بازار زرگران) و محدوده خيابان كريمخان است. مطمئن باشيد طلا  جزو آن دسته اجناسي نيست كه در هر مغازه با رقمي متفاوت براي خريد آن مواجه شويد و اگر شاهد چنين مساله ناخوشايندي بوديد قضيه را فقط به انصاف فرد طرف معامله تان ربط دهيد نه چيز ديگر. ميرزاخاني نيز صاحب يكي از مغازه هاي طلا فروشي است. وي معتقد است: بسياي از مردم از جمله خانم ها از طريق خريد طلا  پس انداز مي كنند. در واقع هر كسي در طلا  سرمايه گذاري و صبر كرده نتيجه مثبتي عايدش شده.
به هر حال وقتي در خيابان جمع چند نفري خانم هايي را ديديد كه اطراف ويترين مغازه اي را قرق كرده اند و شما نمي توانيد داخل ويترين را ببينيد شك نكنيد كه برق طلا هاي پشت شيشه، چشمشان را گرفته و پشت ويترين معطلشان كرده. البته چندان هم عجيب نيست. حكايت خانم ها و طلا جات حكايت ديرينه ايست!

كوتاه
000474.jpg

بهاي بليت قطار، يك پنجم قيمت واقعي
در حال حاضر قيمت پرداخت شده براي بهاي بليت توسط مسافر ايراني بين 20 تا 30 درصد قيمت تمام شده است.
بـه گفتـه يـك مقـام عالي رتبه در رجا به دلا يل مختلف براي سفر با قطار يارانه پرداخت مي شود تا مردم به سفرهاي ريلي تشويق شوند.
به گفته وي در حال حاضر تقاضاي سفر با قطار بيش از 80 ميليون نفر در سال است در حالي كه رجا تنها پاسخگوي 17 ميليون سفر است.
قلي نژاد مي گويد: در سالهاي گذشته و با تصويب شوراي اقتصاد سالا نه 10 درصد به قيمت بليت ها افزوده مي شد كه در سال جاري با حمايت هاي دولت از طريق ارايه كمك زيان به رجا اين افزايش قيمت صورت نگرفت و هزينه هاي مزبور به مبلغ يارانه هاي شركت رجا افزوده شد و افزايش قيمت بليت در سالهاي آينده منوط به تصويب و پيشنهاد شوراي اقتصاد است.
كارت هوشمند براي رانندگان
تا خرداد امسال رانندگان ناوگان مسافري و باري كارت هوشمند دريافت مي كنند.
مدير دفتر فن آوري و اطلا عات سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي از توزيع كارت هوشمند تا خردادماه امسال خبر داد و گفت: تاكنون 322هزار پرسشنامه صدور كارت هوشمند براي رانندگان ناوگان مسافري و باري تهيه شده است.
در حال حاضر در اين سازمان 19 هزار پرسشنامه براي رانندگان، 112 هزار پرسشنامه براي ناوگان باري و 20 هزار پرسشنامه براي ناوگان مسافري تكميل شده است.
همچنين 30 مركز فعال در سراسر كشور مشغول ثبت نام از رانندگان براي صدور كارت هوشمند هستند.
كارت هاي هوشمند براي خريد بنزين در اختيار رانندگان ناوگان مسافري و باري قرار مي گيرد.
بر اين اساس طرح هايي براي استقرار دستگاه كارتخوان در تمامي پمپ بنزين ها در دستور كار بررسي قرار دارد، هرچند برخي مسوولا ن اجراي چنين طرحي را در سال جاري ممكن نمي دانند.
000477.jpg

صرفه جويي در سوخت، متري 800 تومان
انبوه سازان مسكن به ازاي هــر مـتــر مــربـع ساختمان بهينه سازي شده از لحاظ مصرف سوخت، 8 هــزار ريــال كـمـك بــلا عــوض دريــافــت مي كنند.
رسول آخرتي مدير بخش ساختمان سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور خبر مي دهد: براي تشويق انبوه سازان مسكن به رعايت مبحث 19 مقررات ملي ساختمان، اين اعتبار به صورت بلا عوض به انبوه سازان ارايه مي شود.
به گفته او سقف اين اعتبار براي تمامي انبوه سازان مسكن تا سقف 80 ميليارد ريال كمك بلا عوض در نظر گرفته شده است كه از سوي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت اعطا مي شود.
آخرتي با اشاره به اينكه افزايش مصرف سوخت در ساختمان ها از مواردي است كه كشور را با بحران جدي مواجه كرده است، مي گويد: رعايت مبحث 19 مقررات ملي ساختمان شامل رعايت موازين كاهش مصرف سوخت در ساختمان هاست كه در حال حاضر در برخي از ساختمان هاي ايران به خصوص مناطق سردسير اجباري شده است.
كارت هوشمند به جاي كالا برگ
بـه گفتـه مديركل ستاد بـسيج اقتصادي، كارت هــوشـمـنـد در وزارت بازرگاني طراحي شده و كار آن به اتمام رسيده است. براي اجراي اين طرح نياز به بانك اطلا عاتي خانوار داشتيم تا بدانيم به چه كساني كالا  برگ تعلق مي گيرد و چه كساني شامل اين طرح نيستند.
جواد اسماعيلي مي گويد: كالا  برگ سال جاري از اوايل خردادماه اعلا م مي شود. براي حذف كالا برگ بايد يك جايگزين مناسب در نظر بگيريم و آن جايگزين مناسب كارت هاي هوشمند است. شركت هاي داخلي و خارجي تصميم گرفته اند در تهيه كارت هوشمند سرمايه گذاري كنند و در طول برنامه امسال به شكل قسطي اين سرمايه بازپرداخت مي شود. وي اضافه كرد: سال گذشته هزار ميليارد تومان كسري يارانه داشتيم. در سال جاري نيز اگر تثبيت قيمت ها را اجرا كنيم با كسري بودجه يارانه ها مواجه مي شويم.
اسماعيلي اعلا م كرد: جدول يارانه در سالهاي قبل را وزارت بازرگاني تنظيم و شوراي اقتصاد آن را تصويب مي كرد، ولي در سال 84 وزارتخانه هاي بازرگاني و رفاه و تامين اجتماعي جدول يارانه را تنظيم مي كنند و بعد به شوراي عالي رفاه مي رود و سپس اجرايي مي شود.
وي گفت: سازمان مديريت خط فقر را 150 هزار تومان ذكر كرده و تعداد زيادي از مردم كشور زير خط فقر هستند. براي اين افراد بايد فكري شود و يارانه را به شكل هدفمند تخصيص بدهيم.
اسماعيلي همچنين مي گويد: كساني كه تا به حال موفق به دريافت كالا برگ نشده اند، مي توانند به ادارات بازرگاني مراجعه كنند و كالا برگ دريافت كنند. بعضي از روستاها نيز موفق به دريافت كالا برگ نمي شوند و پيگير هستيم فعاليت جدي را در اين زمينه داشته باشيم تا تعاون روستايي مشكلا ت مردم را پيگيري كند.

درددل
با ما تماس بگيريد 2052627
شنبه تا چهارشنبه (از ساعت 14 الي )۱۵
پيكان يا آر.دي
اگر مشكل پيكان موتورش است، پس چرا آر. دي مجوز توليد دارد. بحث آلا يندگي در ارتباط با سيستم سوخت رساني اش است. همين وضعيت روي خودرويي به نام آر.دي هم وجود دارد.
عبدي ها
عيدي معوقه
از پرسنل قراردادي تربيت بدني بانوان استان تهران هستيم. سازمان تربيت بدني هنوز عيدي ما را پرداخت نكرده است. در ضمن از پارسال تا به حال بحث تعديل نيرو را مطرح كرده اند و تمام پرسنل با ناامني سركار مي آيند.
جمعي از پرسنل قراردادي تربيت بدني بانوان استان تهران
چاله عميق
كوچه نورياب غربي نرسيده به ميدان آزادي در خيابان آزادي به دليل چاله هاي عميق باعث شده 2بار لا ستيك ماشين من بتركد. چرا هيچ كس فكري براي اين چاله ها نمي كند؟
قاسمي
گله از تامين اجتماعي
از بازنشستگان تامين اجتماعي هستم. مگر ما جزو اين مملكت نيستيم، همه ارگان ها حقوق معوقه قبل از 79 را گرفته اند به جز تامين اجتماعي.
زاهدي
قطع درختان
يك روز به طور ناگهاني عده اي آمدند و حدود 140درخت را نرسيده به چهارراه پارك وي، انتهاي كوچه تورج در عرض 10 دقيقه بريدند و رفتند. دوست داريم بدانيم دليل اين كار چه بوده.
جمعي از اهالي منطقه
جانبازان مظلوم
مسوولا ن ما به جانبازان رسيدگي نمي كنند. وقتي مشكلي براي جانبازي پيش مي آيد همه كنار مي كشند. مگر اينان قهرمانان دفاع مقدس نيستند؟ چرا با آنها اينقدر نامهربانانه رفتار مي شود؟ اين افراد مظلوم واقع شده اند.
صباغ زاده
مردم سرگردان
از شركت واحد بخواهيد مسير اتوبوس هاي امام حسين(ع) و شهيد بهشتي را به حالت اول خود برگردانند تا مسافران خيابان شريعتي به سه راه زندان را از زحمت سرگرداني نجات دهند يا براي اين مسير اتوبوس ديگري بگذارند.
احمد مويدي
درد دل يك سالمند
مدتي حقوق من 100 هزار تومان بود كه در حال حاضر اين پول را نصف كرده اند و مابقي را به دخترم مي دهند. من در خانه سالمندان نگهداري مي شوم، ماهي 100 هزار تومان بايد بپردازم، اين پول را ندارم بنابراين ديگر در خانه سالمندان هم جايي ندارم.
نام محفوظ

بازتاب
دليل بسته شدن پياده رو
احتراما، عطف به موضوع مطرح شده توسط يكي از شهروندان در خصوص بسته شدن پياده رو روبه روي سفارت انگليس مندرج در روزنامه همشهري مورخ 83/12/20 به شماره 3657 به اطلا ع مي رساند طبق اظهارات معاون حمل و نقل و ترافيك منطقه، پياده رو جلو سفارت به لحاظ امنيتي و توسط پليس ديپلماتيك مسدود شده است.
علي اصغر تيموري-مشاور شهردار و مدير روابط عمومي شهرداري منطقه۱۲
مرمت شد
در پاسخ به شهروند محترمي كه مشكل خود را در جريده همشهري مورخ 84/1/17 مطرح كرده اند. به استحضار مي رساند، كوچه ششم دولتخواه توسط يكي از شركت هاي خدماتي به صورت نواري مورد حفاري قرار گرفته بود كه در حال حاضر نيز مورد مرمت قرار گرفته و مشكل خاصي ندارد.
روابط عمومي شهرداري منطقه 19
ارسال اخطاريه
احتراما، عطف به مطلب مندرج در شماره 361 مورخ 83/12/25 تحت عنوان بوي نامطبوع بيمارستان مفيد به استحضار مي رساند:
توسط خدمات شهري منطقه، اخطاريه اي جهت بيمارستان مذكور صادر شد و مورد جهت بررسي و رسيدگي بيشتر به مركز بهداشت شمال تهران منعكس گرديد.
مدير روابط عمومي شهرداري منطقه 3
اطلا عات بيشتر
احتراما، پيرو مطلب مندرج آن روزنامه صفحه 21 مورخ 84/1/16 در خـصـوص اظهارات آقاي رمضاني، خواهشمند است جهت تسهيل و تسريع در امر پيگيري موضوع مطروحه توسط ايشان چنانچه مشخصات كاملتري از جمله نام، كد رايانه اي يا آدرس دقيق اين عزيز در آن روزنامه موجود مي باشد، جهت اقدامات بعدي به شماره دورنگار 2222340 ارسال فرماييد.
بنياد شهيد و امور ايثارگران

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
محيط زيست
شهر آرا
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |