يكشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۸۱
در پي حادثه اخير در فرودگاه مهرآباد ،مشاور
سازمان صنايع هوايي نيروهاي مسلح خواستار شد
لغو مجوز تعمير و نگهداري هواپيما در ساها
000414.jpg
عكس : محمد خير خواه‎/ فارس
عليرضا باغاني
مدير روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري تمامي اظهارات مربوط به خستگي قطعات در هواپيماي بوئينگ 707 را رد مي  كند
وقتي حادثه اي در صنعت هوايي كشور رخ مي دهد، همه تقصير را بر گردن يكديگر مي اندازند. اگر خلبان شانس آورده و كشته شود، مقصر اصلي حادثه لقب خواهد گرفت.
اصغر تركان با اشاره به حادثه چند روز گذشته هواپيماي بوئينگ 707 در فرودگاه مهرآباد مي گويد: بوئينگ 707 هواپيماي بسيار امني است و از لحاظ توانايي هاي پرواز و كم سانحه بودن بي سابقه است.
به گفته مشاور سازمان صنايع هوايي نيروهاي مسلح، هواپيماي بوئينگ 707 به قدري پرنده اي امن محسوب مي شود كه بسياري از مسوولا ن بلندپايه نظام توسط اين هواپيما حمل مي شوند. البته اين پرنده آمريكايي سالهاست كه از رده مسافربري خارج شده و در رده باربري از آن استفاده مي شود.
تركان مي افزايد: خارج شدن 707 از رده مسافربري به دليل مصرف سوخت زياد و صداي ناهنجار بوده است كه براي برطرف كردن صداي ناهنجار كيت صداگير به كار مي رود.
۴ موتوره بودن هواپيما هم موجب شده كه سوخت زيادي در هر پرواز مصرف شود، اما همه اين اشكالا ت به امنيت آن مي ارزد.
مشاور سازمان صنايع هوايي نيروهاي مسلح با اشاره به حادثه اخير مي گويد: هيچ كس نمي تواند در اين حادثه هواپيما را محكوم كند، چراكه اگر پرنده از لحاظ تعميرو نگهداري در حد استاندارد بود، هيچ گاه چنين اتفاقي رخ نمي داد.
همچنين هواپيماها در اين ايرلا ين همواره با مشكلا تي مواجه بوده اند كه ناشي از ضعف سيستم تعمير و نگهداري است.
او مي گويد: تركيدن چرخ جلو هواپيما، باز نشدن سرسره هاي اضطراري و كنده شدن صندلي ها ناشي از ضعف تعمير و نگهداري است. در صنعت حمل و نقل هوايي واژه اي تحت عنوان خستگي قطعات وجود دارد. مثلا  چرخ هواپيما فقط براي يكصد ساعت پرواز دوام مي آورد و بعد از آن مهندسان پرواز بر اساس شدت فرسودگي قطعه، اجازه چند ساعت پرواز ديگر را مي دهند؛ چيزي كه در ساها كمتر ديده مي شود.
به گفته اين كارشناس صنعت هوايي، قطعات هواپيما وقتي در حالت اضطراري قرار مي گيرند، بايد توسط كارشناسان تعمير و نگهداري، بازبيني شوند. در اين حالت يا استفاده از قطعه پروازي براي چند ساعت تمديد يا دستور تعويض قطعه صادر مي شود.
وي با بيان اينكه چنين اتفاقاتي در صنعت حمل و نقل هوايي بارهاست كه اتفاق افتاده، مي گويد: متاسفانه در ساها به دليل روحيه ريسك پذيري دست اندركاران پرواز، اجازه پرواز با هواپيماهايي كه قطعات خسته دارند، راحت تر صادر مي شود.
مدير كل سابق فرودگاه مهرآباد تهران در مورد رودخانه كن مي گويد: انتهاي باند فرودگاه به پلي ختم مي شود كه از رودخانه كن مي گذرد. هواپيماي بوئينگ 707 ظاهرا از مسير منحرف شده و در جلوي رودخانه مي ايستد كه مسافران به دليل باز نشدن سرسره هاي نجات مجبور مي شوند خود را از هواپيما به خارج پرت كنند كه تعدادي از آنها مجروح و كودكي نيز به رودخانه پرتاب مي شود. در صورتي كه اگر قطعات خسته هواپيما قبلا  بازبيني و تعويض مي شد، چنين اتفاقي به راحتي قابل كنترل بود. او در مورد نحوه برخورد با مقصران مي گويد: لا زم است سازمان هواپيمايي كشوري مجوز تعمير و نگهداري در ساها را براي مدتي لغو و كارشناسان و مهندسان خود را براي مدتي در حوزه تعمير و نگهداري هواپيماهاي ساها بگمارد.
البته ناگفته نماند كه بنابر اعلا م منابع غيررسمي، خدمه پرواز قبل از مسافران خود را به بيرون از هواپيماي مشتعل رسانده اند. با اين حال همه منتظر اظهار نظر تيم كارشناسي هستند.
پيرمرد يا جوان!
اما در حالي كه كارشناسان صنعت حمل و نقل هوايي بر پيري و فرسودگي بوئينگ 707 كه در صنعت حمل و نقل هوايي پيرمرد لقب گرفته است تاكيد دارند، مدير روابط عمومي هواپيمايي كشوري نظر ديگري دارد.
به گفته جعفرزاده، خيلي ها مي گويند كه هواپيماي ساها فرسوده بوده و حق پرواز نداشته، اما در حالي كه از رده خارج شدن هواپيما منوط به اتمام ساعات پروازي است. اين ساعات پروازي از سوي كارخانه سازنده اعلا م مي  شود و اين اتفاقي است كه در بوئينگ 707 نيفتاده است.
وي مي  گويد: هواپيماي بوئينگ 707 هنوز از لحاظ ساعات پروازي اجازه پرواز داشته و سازمان هواپيمايي كشوري از اين جهت طبق قوانين سازمان بين المللي هواپيمايي (ايكائو) عمل كرده است.او در پاسخ به اين پرسش كه قطعاتي از هواپيما هنگام حادثه مشكل داشته و درست عمل نكرده است، گفت: اين ربطي به فرسودگي ندارد، بلكه موضوعي است كه تنها گروه كارشناسي مي  تواند در مورد علت عمل نكردن سيستم هاي اضطراري هواپيما اظهار نظر كند.
مدير روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري تمامي اظهارات مربوط به خستگي قطعات در هواپيماي بوئينگ 707 را رد مي  كند.
به گفته وي، هنگامي كه اتفاقي در صنعت حمل و نقل هوايي رخ مي  دهد، ادعاهاي مختلفي در اين زمينه مطرح مي  شود، اما بايد منتظر نظرات گروه كارشناسي بود. او همچنين خطاب به مسافران هواپيما مي  گويد: مسافران هواپيما حق دارند بدانند كه چرا هواپيما چنين مشكلا تي داشته است.
گرچه چنين اتفاقاتي در سا ها با سابقه است ولي باز هم مسوولا ن هواپيمايي كشوري از اين ايرلا ين پرخطر حمايت مي  كنند. سال گذشته هم يك هواپيماي اين ايرلا ين در خط پروازي چابهار به تهران دچار نقص فني شد كه در آسمان زاهدان مجبور به بازگشت به فرودگاه نظامي چابهار شد؛ پروازي كه موجب معطلي 24 ساعته مسافران شده بود!

زنان از عرصه هاي مديريتي عقب نشيني كرده اند
آقايان 35 پله بالا  رفتند
000420.jpg
حضور زنان در عرصه هاي مديريتي در جامعه ايران هنوزكمرنگ است. اين تنها يك ادعا نيست. آمارها حكايت از رشد كند زنان در عرصه هاي مديريتي دارد. آمارها حاكي است اين روزها شمار مديران مرد 35 برابر مديران زن افزايش يافته است. اين آمارها بر اساس مقايسه تعداد مديران زن و مرد در سال هاي 75 تا 80 به دست آمده و بيانگر پايين بودن ميزان مشاركت و موقعيت زنان در كسب پست هاي مديريتي و كمبود فرصت براي آنهاست.
اين در حالي است كه بر اساس آمارها كفه ترازوي هرم جمعيتي جمعيت فعال ايران به نفع زنان است، در حالي كه در سال هاي اخير تعداد زنان تحصيلكرده به مراتب نسبت به مردان افزايش پيدا كرده است. با اين وجود در عرصه عمل شغل هاي دست دوم به زنان سپرده مي  شود.
دكتر اصغر مهاجري جامعه شناس و استاد دانشگاه در اين باره مي  گويد: مطالعه در 33 هزار واحد شورايي كشور نشان داده، در حالي كه در دوره قبل زنان 0/8 درصد از اعضاي شوراها را تشكيل مي  داده اند، اين رقم در دوره جديد به 1/3 درصد رسيده. با اين حال اين رشد 0/5 درصدي اميدواركننده نيست.
چه، تحليل اين رقم نشانگر كاهش عضويت زنان در شوراهاي شهرها و افزايش عضويت زنان در شوراهاي روستايي است.
وي ادامه مي  دهد: مردان دريافته اند، عضويت در شوراهاي شهر به لحاظ بودجه هاي پربركت  تر است، اما در شوراهاي روستايي، مسووليت بدون بودجه است. از آنجا كه مردان دنبال شغل هايي هستند كه به لحاظ وجاهت اجتماعي، موقعيت سياسي و مالي ارزش بيشتري دارد، خود اين شغل ها را تصاحب كرده و شغل هاي دست دوم را براي جنس دوم به زعم آنها زن مي گذارند.
با اين حساب آمار عضويت زنان در شوراها نشان دهنده عقب نشيني آنان است، كه اين چندان خوشايند نيست.
دكتر مهاجري در خصوص چرايي حضور كمرنگ زنان در سطوح مديريتي با عنوان چند عامل مي  گويد: اولين مانع براي حضور زنان در عرصه هاي قدرت برمي گردد به مرد باوري و عدم اعتماد به زنان. اين مانع كه بزرگترين مانع نيز هست از ريشه هاي فرهنگي نشات مي  گيرد. به شكلي كه نگرش ها و نگاه هاي كل جامعه و قشرهاي مختلف و خاستگاه هاي اجتماعي نسبت به زنان، نگاهي ناباورانه و غيرقابل اعتماد است.
اين فرهنگ، زنان را متكي به مردان مي  داند. حتي بررسي نولكلور اين كشور اين پيام را دارد. اينجا به زن اعتماد نكنيد. وي مانع دوم را كه نشات گرفته از مانع فرهنگي است، مانع قانون مي  داند. در تمامي سطوح قانوني شرايط براي ورود زنان به حوزه مديريت فراهم نيامده.
دكتر مهاجري مي گويد: سومين مانع، فرآيند جامعه پذيري است كه اتفاقا كليد اين بخش ماجرا در دست خود زنان است. بهترين سن براي اجتماعي شدن انسان، سن زير 7 سال است. سني كه مادر آن نقش اساسي و مستقيم دارد.نگاه، نگاه مردسالا رانه اي است. مجموعه اين عوامل به فرهنگ سازي اجتماعي به نفع مردان كمك مي  كند.
دكتر مهاجري يكي ديگر از موانع حضور زنان را ناباوري آنان به توانمندي خودشان مي  داند: نگاه زنان ايراني به خودشان جنسي است نه جنسيتي. يعني بيشتر به صفات فيزيكي جنسي خود توجه دارند تا آموزه هاي اجتماعي و رفتاري جنسيتي.
وي اضافه مي  كند: زنان ما روستايي تر از مردان ما هستند، حتي در شهرها. مثلا  غيبت در ميان زنان رواج بيشتري دارد. اين در حالي است كه ورود به عرصه هاي اجتماعي از نشانه هاي رفتار شهري و مدني است.
به اعتقاد اين جامعه شناس براي حل اين معضلا ت بايد نگاه از مردان در برابر زنان به مردان با زنان تغيير پيدا كند. دكتر مهاجري اصلا ح اين نگاه را راهگشاي حضور موثر زنان در جامعه مي  داند.

ستون ما
چه كساني مقصرند؟
محمد عباسي- سيستم هواپيمايي داخلي كشور هم از هواپيماها تا زماني كه بتوانند از زمين جدا شوند استفاده مي كند، ظاهرا فرصت نيست يا اصلا  قرار نيست كسي سوال كند كه چرا هواپيماهايي كه از نظر بدنه يا موتور خارج از دوره تضمين شده هستند و هر آن امكان دارد كه بدنه آنها در آسمان متلا شي شود، مورد استفاده قرار مي گيرند؟ و وقتي يك هواپيما با استفاده از شن هاي يك رودخانه فصلي متوقف مي شود فقط مي گوييم: بخير گذشت...
به نظر مي رسد همه و همه دست به دست هم مي دهند تا زماني كه قرار است با هواپيما سفر كني، هرآن سقوط، مرگ يا حداقل چند ساعت اضطراب و نگراني  را قابل پيش بيني بداني و زماني كه در فرودگاه پايتخت هواپيمايي به ديوار مي خورد تا متوقف شود، تازه يادمان مي آيد كه مشكلا تي هست.
سال گذشته در همين ايام بود كه خرم وزير وقت راه و ترابري از ورود 36 فروند هواپيماي جديد به ناوگان هواپيمايي كشور خبر داد. البته هواپيماها قرار بود تا پايان سال گذشته در آسمان ايران پرواز كنند كه معلوم نيست از آن 36 تا چند فروند رسيد و ...
سيستم حمل و نقل هوايي يكي از زير ساخت هاي ضروري توسعه است و قطعا به چيزي بيشتر از وعده بازسازي و اصلا ح آن نياز است. هواپيماهاي از رده خارج، شركت هاي هواپيمايي خصوصي ضعيف و دولتي هاي فارغ از پاسخگويي در كنار فرودگاه ها، شرايطي را به وجود آورده اند كه بخشي كه مي توانست ابزاري در راه توسعه و تحول اقتصادي باشد، به مانعي براي اين اقتصاد تبديل شده است.
اگرچه اين بار حادثه براي يك هواپيماي دولتي رخ داده است، اما واقعيت تلخ آن است كه هر روز احتمال حادثه در سيستم هوايي كشور در حال انباشت است و مقدمات به گونه اي فراهم شده كه خطر هر روز يك قدم به ما نزديك تر مي شود. از يك سو شركت هاي هواپيمايي مجبورند تجهيزات مورد نياز را از خارج با قيمت گزاف تهيه كنند و از سوي ديگر در داخل كشور شرايطي به آنها تحميل مي شود كه امكان نوسازي و بهسازي سيستم آنها به حداقل رسيده است. تابستان سال گذشته بود كه 4 وزير (راه و ترابري - نفت امور اقتصادي و دارايي بازرگاني) گرد هم آمدند تا در كنار رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، مشكل 4 شركت هواپيمايي خصوصي را حل كنند. مشكل همان موضوع يارانه سوخت بود كه شركت هاي خصوصي را تا آستانه ورشكستگي پيش برد،  چرا كه آنها حدود 300 درصد بيشتر از دولتي ها پول سوخت مي دادند...
و در اين ميان كسي سوال نمي كند كه ارزش انسان هايي كه در نهايت با چنين انديشه هايي به سوي مرگ حركت مي كنند، چند دلا ر ارزش گذاري شده است.
آيا زماني كه در يك حادثه هوايي مجموعه اي از متخصصان يك استان از دست مي روند مي توان پذيرفت كه آنچه رخ داده است تنها به دليل قصور دو، سه نفر خاص بوده و سايرين در آن بي تقصير بودند و هستند! از سوي ديگر زماني كه با پروازهاي ناامن و پر خطر مواجه هستيم، يكي از سريع ترين و مناسب ترين روش هاي مسافرتي را براي فعالا ن اقتصادي پر هزينه مي كنيم كه در حالت منطقي برخي از سفرها با وسايل ديگر يا در شرايط نااطمينان صورت مي گيرد كه خود عوارض اقتصادي خود را دارد. اما كمتر كسي حاضر است اين هزينه ها را بر دوش اقتصاد كشور محاسبه كند يا مورد توجه قرار دهد. شايد قرار است فراموش كنيم كه انسان ها مهمترين و اصلي ترين سرمايه براي رشد و توسعه اقتصادي هستند.

كوتاه
بزرگداشت پاپ در قزوين
گراميداشت پاپ ژان پل دوم، رهبر فقيد كاتوليك هاي جهان با حضور مسيحيان استان قزوين در كليساي حضرت مريم (ع) شهر قزوين برگزار شد. پاپ  ژان پل دوم، 16 فروردين ماه در 84 سالگي بعد از 27 سال رهبريت كاتوليك هاي جهان چشم از دنيا فرو بست.
۲۵۰ هزار گردشگر
هر ساله تعداد زيادي از گردشگران راهي سفر به كشورهاي عربي مي شوند. اما خيلي ناراحت نباشيد، چون نوبت به ايران هم رسيد. قرار است حدود 250 هزار گردشگر از كشورهاي عربي به ايران بيايند. خسرو ايرانپور، دبير جامعه هتلداران ايران گفت: طي مذاكراتي كه با 6 كشور عربي از جمله عربستان، بحرين، قطر و عمان انجام گرفته است، از 15 خرداد تا 25 اسفند 250 هزار گردشگر عرب به ايران سفر خواهند كرد.
اهش سرعت
پليس آمريكا براي كاهش سرعت اتومبيل ها از تكنولوژي جديد بهره مي گيرد. به گزارش مهر، نيروهاي پليس منطقه نيلز در ايالت ميشيگان آمريكا از ابزار جديدي براي اندازه گيري سرعت اتومبيل ها و برخورد با رانندگان متخلف استفاده مي كنند. اين دستگاه به پليس امكان مي دهد تا با مجموعه تحولا ت مربوطه رفت و آمد وسايل نقليه را ثبت و اتومبيل هاي متخلف را شناسايي و آنها را تعقيب كند. اين ردگيرها بيشتر در شرايط آب و هواي مناسب استفاده مي شوند، چرا كه رانندگان در اين شرايط به تخلف تمايل بيشتري دارند.
اورژانس ملي
اورژانس هم ملي مي شود، البته اهميت اين موضوع به اندازه ملي شدن نفت نيست. با اين حال از اهميت فوق العاده اي برخوردار است. طرح اورژانس ملي كه به عنوان پيشنهاد به دولت مطرح شده است، براي افزايش اختيارات اورژانس كشور است. رئيس اورژانس كشور در اين رابطه گفت: اجراي طرح اورژانس ملي در اداره تشكيلا ت وزارت بهداشت در حال بررسي است. شهرام علمداري، گفت: در جلسه اي كه در هفته پيش با وزير بهداشت داشتيم بر تشكيل اورژانس هاي ملي تاكيد شد.
روزنامه كودكان
آلماني ها براي كودكان هم روزنامه منتشر مي كنند. اين هم از آثار توسعه يافتگي است. روزنامه ويژه كودكان با نام روزنامه من با تيراژ يكصد نسخه منتشر مي شود. مجله اشپيگل محدوده سني در برگيرنده اين نشريه را كودكان 8 - 12 سال نوشت و خبر داد: اين روزنامه 12 صفحه اي با بهاي 40 سنت در شهر دوسلدورف به چاپ خواهد رسيد.
روزنامه مذكور با در بر گرفتن اخبار، معما، طنز، مشاوره، برنامه هاي راديو و تلويزيون، كتاب و بخش هايي در اينچنين به اطلا ع رساني متناسب با كودكان آلمان خواهد پرداخت.
همكاري با افغانستان
وزير امور شهداي افغانستان گفت: افغانستان براي زنده نگهداشتن ياد و خاطره شهداي افغان، نيازمند همكاري ايرانيان است. صديقه بلخي، وزير امور شهداي افغانستان در بازديد از موزه شهدا با تاكيد بر اينكه بسياري از شهداي افغانستان در گورهاي دسته جمعي و بدون هيچ نام و نشاني دفن شده اند، گفت: ملت افغانستان جدا از همت خود نيازمند كمك مردم ايران است تا بتواند ياد و خاطره شهداي 24 سال جنگ كشور را زنده نگه دارد و به امور بازماندگان اين شهدا رسيدگي كند.
گفتني است در موزه شهداي ايران، قسمتي مخصوص شهداي لبناني و افغان نيز وجود دارد.
كلا س هاي استيجاري
دانش آموزان مدارس استيجاري باز هم منتظر بمانند. مسوول حقوقي آموزش و پرورش استان تهران گفته، بودجه اي براي تملك مدارس استيجاري وجود ندارد.
رضا علي با اشاره به كمبود كلا س و مدرسه در كشور افزود: مشكلا ت و كمبود فضاي آموزشي همواره در كشور وجود داشت و اكنون در شهر تهران با بحران مدارس استيجاري مواجه هستيم كه بايد در فرصت هاي مناسب برطرف شود.
تعداد مدارس استيجاري شهر تهران به گفته وي 459 باب است و ادامه داد: فضاي آموزشي اولين و مهمترين نياز تعليم و تربيت است كه در صورت فراهم نبودن آن، آموزش ممكن نيست.
رضا علي گفت: تملك مدارس استيجاري در يك سال ممكن نيست و بايد در برنامه 5 ساله انجام شود. بودجه و منبع شخصي براي خريد مدرسه وجود ندارد و بودجه اي كه براي اجاره مدارس تعيين شده است، پاسخگوي نيازهاي موجود نيست.

قانون
مبلغ جريمه در تهران 70000 ريال
مبلغ جريمه در شهرستان 40000 ريال
000417.jpg
۱۰۵۸ حركت به موازات هم در راههايي كه عرض آنها گنجايش بيش از دو اتومبيل را ندارد و حركت طولا ني به موازات اتومبيل ديگري كه سمت آن حركت مي كند، تخلف محسوب مي شود.
برخي معابر تنها گنجايش عبور دو وسيله نقليه در كنار هم را دارد. در چنين معابري حركت دو خودرو به موازات هم به مدت طولا ني سبب سد معبر مي شود.
در چنين شرايطي متخلف هم امكان سبقت را از رانندگان پشت سر مي گيرد و هم در خيابان دو طرفه مانع از تردد خودروهاي مقابل مي شود و در نتيجه اختلا ل شديدي در آمد و شد وسايل نقليه به وجود مي آيد.

بوئينگ 707، پيرترين هواپيماي جهان
پرده پير لب رود كن از نفس افتاد
يكهزار و 181 فروند بوئينگ 727 با سن تقريبي 28 سال
۸۵۳ فروند بوئينگ 737 با سن تقريبي 23 سال
۴۹۲ فروند بوئينگ CFMI Powered 747 با سن تقريبي 22 سال
۴۵۴ فروند بوئينگ MD- 80 با سن تقريبي 14 سال
۳۵۸ فروند بوئينگ CFMI Powered 737 با سن تقريبي 23 سال
۱۹۵ فروند بوئينگ 767 با سن تقريبي 9 سال
160 فروند بوئينگ 757 با سن تقريبي 11 سال
۱۱۳ فروند بوئينگ 707 با سن تقريي 34 سال
پرنده پير آسمان ايران سقوط كرد تا دوباره يادمان بيايد فكري به حال خطوط فرسوده هواپيمايي كنيم.
اين بار نوبت به بوئينگ 707 بود كه با وجود بيش از 34 سال عمر، به عنوان پيرترين هواپيماي جهان همچنان در بسياري از خطوط هواپيمايي كشور در حال حمل و نقل است. شايد خيلي از ما پيري هواپيماي بوئينگ 707 را دليل عمده اين حادثه ناگوار بدانيم.
اما جالب اينجاست كه طبق آمار، اين مدل هواپيما در خطوط هواپيمايي كشورهاي غربي هم به وفور يافت مي شود.
مثلا  در حالي كه در سال 2002 كل ناوگان هواپيماهاي غرب را 11 هزار و 274 فروند هواپيما تشكيل مي داد، 8 هزار و 920 فروند آن سني بالا ي 15 سال داشته اند كه در اين ميانه سهم بوئينگ 707 و 720 با ميانگين 34 سال سن، 113 فروند از اين تعداد هواپيما در غرب را تشكيل مي دهند، يعني حدود يك درصد از كل ناوگان هواپيمايي غرب.
البته طبق آمار سال 2002 كه در ذيل مي آيد نرخ هواپيماهاي غربي با سن بيش از 15 سال آمار صعودي دارد و با نرخ تقريبي 2/5 درصد در سال در حال افزايش است؛
دو مدل بوئينگ 707 و دي سي 8 با متوسط سني 34 سال، مسن ترين خانواده گروه بيش از 15 سال و ايرباس با متوسط سني 7 سال جوانترين عضو اين خانواده محسوب مي شوند.
اين در حالي است كه اين تنها آمار مدل هاي مختلف هواپيماي بوئينگ در خطوط هواپيمايي غرب است.
بر اساس همين آمار، سهم هواپيماهاي 15 سال و بيشتر و در كل ناوگان هواپيمايي دنيا در سال 1999، 72 درصد در سال 2000، 76 درصد و در سال 2002، 80 درصد است.
از اين تعداد هواپيماي 15 سال به بالا ، سهم آسيا 12 درصد است و اروپا 13 درصد در حالي كه سهم آمريكاي شمالي 57 درصد ناوگان هواپيماهاي 15 سال به بالا ي دنيا در سال 2002 بوده است.
سهم استراليا يك درصد، آمريكا 8 درصد و آفريقا و آمريكاي لا تين 9 درصد است.
اين آمار نشان مي دهد در سال 2002 سهم كشورهاي غربي از هواپيماهاي با عمري بالا ي 15 سال به 79 درصد كل ناوگان هوايي اين كشور مي رسد. البته اين آمار در ايران 100 درصد است چرا كه در شرايط تحريم جهاني كه عليه ايران وجود دارد، ورود هواپيماهاي ساخت 1987 به بعد به كشور ممنوع است.
البته فراموش نكنيم كه ديد غالب مسوولا ن هواپيمايي كشور اين است كه وضعيت سني ناوگان هوايي كمترين تاثير را بر امنيت پروازي مسافران به همراه دارد. اما كسي اشاره نكرده است علت ناامني پروازهاي داخلي بالا خره چه چيزي است.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
محيط زيست
شهر آرا
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |