چهارشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۸۳
مديران شركت هاي خودروسازي در طرح جايگزين
خودروهاي فرسوده حاضر به هزينه كردن نيستند
مگر ماشين شما چقدر مي  ارزيد؟
000621.jpg
بسياري از كساني كه در طرح تعويض خودروهاي فرسوده شركت كرده اند شرايط را چندان مناسب نمي دانند.
مهرداد مشايخي
لا زم است كه هر از چند گاهي نگاهي به پشت سرمان بكنيم. لا زم است كه در ماهيت بعضي از ادعاها شك كنيم، لا اقل با وجود روابط پيچيده زندگي شهري امروز لا زم است.
سازمان حفاظت از محيط زيست با پيگيري هاي مستمر خود بالا خره توانست طرحي را براي تعويض خودروهاي فرسوده تهيه و آن را قابل اجرا كند؛ طرحي كه قرار است خودروهاي آلا ينده و پرمصرف با عمري بالا ي 30 سال را از رده خارج كند تا علت اصلي آلوده شدن هوا و مصرف بالا ي بنزين رفع شود، اما ظاهرا اين طرح يك مشكل كوچك دارد و آن اينكه مجري آن دو شركت بزرگ خودروساز هستند، نه دولت؛ شركت هايي كه بر اساس ماهيت حرفه اي شان (سودآوري) به دنبال پرداخت هزينه كمتر و كسب درآمد بيشتر هستند.
نامه با اين چند جمله شروع مي  شود: احتراما همانطور كه مستحضريد مقرر گرديد براي خارج كردن هر دستگاه خودرو فرسوده بالا ي 30 سال 4 سيلندر به بالا،  بدون توجه به نوع خودرو، مبلغ 1/5 ميليون تومان تخفيف ويژه براي مالكان اين خودروها توسط شركت هاي مجري طرح (ايران خودرو و سايپا) در نظر گرفته شود. اينجانب نيز به عنوان يك مشتري با مشكلا ت زيادي كه وجود داشت...
روشن است كه نويسنده نامه يكي از كساني است كه سعي داشته خودرو فرسوده خود را واگذار و از رده خارج كرده و با استفاده از تسهيلا ت شركت هاي خودروساز، خودرو جديدي تهيه كند. شخصيت اول گزارش ما ظاهرا تفاوتي با شهروندان عادي ندارد، قد متوسط و هيكل لا غري دارد، ميانسال است و مودب؛ حتي با زيردستانش. آخر او مدير يكي از بخش هاي يك مجموعه اداري است، هر چند كه خودش را بيشتر يك معلم مي  داند. ماجرا هم شايد از نوع شغل او شروع شده باشد. خودش مي  گويد: به آنها گفتم مشكل شما اين است كه من اهل حساب و كتابم و شغلم ايجاب مي كند مدام در حال محاسبه و جمع و تفريق و سود و زيان باشم، پس...
بله، سود و زيان! هر كسي حق دارد به دنبال محاسبه سود و زيانش باشد تا در شرايط دشوار اقتصادي كه تورم محاسبات دخل و خرج زندگي را ناگهان بر هم مي  زند، زيان ناشي از يك معامله به سنگيني بار مخارج زندگي اضافه نكند، البته اگر محاسبه را به خوبي ياد گرفته باشد. چهره اصلي گزارش ما از آن دسته آدم هايي نيست كه وقتي در خيابان قدم مي زنند در تخيلا ت و اميدهاي واهي گم مي شوند. و گهگاه با خود حرف مي زنند. با ديدن يك روزنه كوچك خود را در عرش آسمان مي بينند و به قول معروف با داشتن يك كوزه روغن آنقدرخيالبافي مي كنند كه بيهوا همان يك كوزه روغن را هم مي شكنند. او پشت ميزشمينشيندوارقامواقعيراضربوتقسيم مي كند، اطلاعات منتشر شده در جرايد را با دقت بررسي مي كند و بعد مثل اينكه با يك علامت سوال بزرگ رو به رو شده باشد، دستي به چانه اش مي كشد كه: عجب !
بله، علا مت سوال. او دوباره محاسبات خود را انجام مي  دهد، نتيجه اينكه هيچ اشتباهي نكرده است. البته نكته اش اينجاست كه پيش از اينكه به محاسبات مربوط به سود و زيان جايگزيني خودرو فرسوده اش دقيق شود، اقدامات اوليه جايگزيني را انجام داده است، پس راه بازگشتي وجود ندارد، بماند كه از مراسم تحويل خودرو به خودروسازي سايپا هم دل خوشي ندارد.
خودرو تحويلي به دارنده خودرو فرسودهحدود 700 هزارتومان گرانتر از خودرو تحويلي خريدار عادي فروخته مي شود! اين در حالي است كه قرار بود شرايط بهتر خريد خودرو و تخفيف در ازاي تحويل خودروهاي فرسوده، دارندگان اين خودروها را به از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده ترغيب كند
ذوق زدگي تخفيف ويژه
عبارت تخفيف ويژه براي جايگزيني خودرو فرسوده اولين چيزي است كه دارندگان اين خودروها را ترغيب به پيگيري موضوع مي كند و كم كم تبديل به انگيزه اي براي واگذاري خودرو فرسوده شان مي  شود. ايده تخفيف ويژه كه توسط معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت از محيط زيست مطرح شد، كم كم شكل واقعي به خود گرفت تا آنجا كه در مجموعه دولت به رقم 1/5 ميليون تومان تخفيف براي خريد خودرو جديد در ازاي واگذاري خودرو فرسوده رسيدند.
اين طرح توسط 2 شركت بزرگ خودروسازي كشور اجرا شد و هر كدام از اين شركت ها هزاران خودرو را تحويل گرفتند؛ از جمله فولكس واگن شخصيت اصلي داستان را.
اما او در نيمه راه پشيمان شد، او خودرو خودش را مي خواست، نـه، حتـي آن را هـم ديگر نمي خواست. چرا؟ گفتيم كه او اهل حساب و كتاب است. يك روز روزنامه جلويش گذاشت و به اعداد و ارقام فروش قطعي و اقساطي خودروي نو خيره شد، بعد هم كاغذهاي مربوط به شرايط جايگزيني خودرو پرايد در ازاي تحويل خودرو فرسوده را دوباره محاسبه كرد. با يك محاسبه چند ثانيه اي متوجه شد كه بهتر است يا فكري به حال اين معامله زيان آور بكند يا از خيرخودرواش بگذرد. براساس آنچه كه شركت خودروساز اعلا م كرده بود، 2روش براي فروش پرايد در ازاي دريافت يك خودرو فرسوده پيشنهاد شده بود:
۱ روش قسطي كه به صورت پرداخت 4ساله است و در آن در نهايت با در نظر گرفتن خودرو فرسوده تحويلي كه 15 ميليون ريال براي آن ارزش ريالي در نظر گرفته شده است، يك دستگاه پرايد، 9/5 ميليون تومان تمام مي شود.
۲ روش ديگر، فروش قطعي است كه در آن خريدار مي بايست ضمن تحويل دادن خودرو فرسوده خود به شركت سايپا، براي دريافت پرايد رنگ معمولي 5ميليون و 900هزارتومان پرداخت كند. اينها در حالي است كه در آگهي هاي فروش خودرو پرايد مندرج در جرايد، شرايط خريد خودرو براي شهروندان عادي به اين صورت اعلا م شده است: كل مبلغ قابل پرداخت براي خريد قطعي پرايد با رنگ معمولي 6 ميليون و 600 هزارتومان و كل مبلغ فروش فوري براي همان نوع خودرو، 6ميليون و۸۰۰ هزار تومان است. در اين محاسبه مشخص مي شود كه خودرو تحويلي به دارنده خودرو فرسوده در نهايت حدود 700 هزارتومان گرانتر از خودرو تحويلي خريدار عادي فروخته مي شود! اين در حالي است كه قرار بود شرايط بهتر خريد خودرو و در نظر گرفتن تخفيف در ازاي تحويل خودروهاي فرسوده، دارندگان اين خودروها را به از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده ترغيب كند. ضمن اينكه در شرايط قسطي هم اين شركت خودروسازي ترتيبي داده است كه دارنده خودرو فرسوده در نهايت صاحب پرايدي  شود كه 2 ميليون و 800 هزارتومان سود فروش قسطي به قيمت واقعي اش اضافه شده است.
اگر شما جاي او بوديد چه مي كرديد؟
واضح است كه تخفيف خريد پرايد در ازاي واگذاري خودرو فرسوده 800 هزار تومان است، نه 1/5 ميليون تومان. در اين بين ارزش بعضي از خودروهاي فرسوده در بازار خودرو بيش از يك ميليون تومان است. آيا نبايد به صاحبان خودروهاي فرسوده حق داد كه تمايلي به اين معامله نشان ندهند؟ شخصيت اصلي گزارش ما بلا فاصله دست به تلفن مي برد و شروع مي كند به زنگ زدن. از كجا بايد شروع كنم ؟ اصلا  به همان شركت زنگ مي زنم.
بالا خره بايد كاري مي كرد، اما با شنيدن هر پاسخ بيشتر نااميد مي شد تا اينكه پاسخ آخر انگشتانش را شل كرد و گوشي تلفن آرام آرام از دستش خارج شد: كاري نمي شود كرد، شرايط همين است، اصلا  مگر ماشين شما چقدر مي ارزيد؟ اين پاسخ يكي از مديران ارشد آن شركت خودروسازي بود.
حاضر نيستند هزينه كنند
شرايط تعويض خودروي فرسوده در هر دو شركت سايپا و ايران خودرو فرق چنداني با هم ندارد. با كمي بالا  و پايين كردن ارقام و اعداد، شرايط همان است، اما نكته جالب در طرح از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده اين است كه دارنده خودرو در ازاي تحويل خودرو فرسوده خود حتما بايد خودرو ديگري بخرد. اين به آن معناست كه در اين طرح هم مثل تمام برنامه هاي خودروسازان برنامه و قرارداد يك طرفه اي تنظيم شده است و صاحبان خودروهاي فرسوده مي بايست در جهت سودآوري خودروسازان و البته دولت گام بردارند. اما چرا دولت؟ چكيده مطلب اين است كه با وجود اينكه بارها عنوان شده است از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده با صرفه جويي در بنزين سالا نه بار سنگيني را از دوش دولت برمي دارد و با كاهش آلودگي هوا و محيط زيست منافع ملي بسياري را در بردارد، اما كماكان دولت و خودروسازان حاضر به پرداخت هزينه براي تحقق اين موضوع نيستند. لا بد مي پرسيد پس اسم آن 1/5 ميليون تومان تخفيف چيست؟ در مثالي كه از تعويض خودرو و واگذاري پرايد در ازاي آن زديم، مشخص شد كه تخفيف واقعي خريد پرايد رقمي نزديك به 800 هزار تومان است، نه 1/5 ميليون تومان. ضمن اينكه خودروسازان در ازاي دادن تخفيف 1/5 ميليون توماني، براي خارج كردن هر خودرو فرسوده از رده، تخفيفي معادل همين مبلغ را از دولت و محل پرداخت سود بازرگاني قطعاتي كه وارد مي كنند، مي گيرند. يعني 800 هزار تومان تخفيف مي دهند و 1/5 ميليون تومان تخفيف از دولت مي گيرند؛ معامله سودآوري است.از طرف ديگر دولت هم براي تراز كردن پرداخت و دريافت خود و نپرداختن هزينه اي براي اين طرح به مشكلي برنمي خورد، چراكه با وجود دادن تخفيف به خودروسازان در سود بازرگاني واردات قطعات، از سوي دولت در ازاي از رده خارج كردن هر خودرو فرسوده، از آنجا كه دارنده خودرو فرسوده ناچار به خريد خودرو جديد از كارخانه خودروساز است و فروش هر خودرو جديد يعني واردات بيشتر قطعات و دريافت سود بازرگاني بيشتر توسط دولت، روشن است كه دولت هزينه 1/5ميليون تخفيف به خودروساز را در زمان كوتاهي جبران مي كند. اين همه ماجراست؛ همه ماجراي يك حساب و كتاب ساده، اما همه داستان اين نيست. اصغر همتي، يكي از دارندگان خودروهاي فرسوده كه صبح علي الطلوع از خانه خارج شده تا به موقع خودرو خود را تحويل پاركينگ دهد و گامي درجهت حفاظ منابع ملي و محيط زيست بردارد، با صف طويل متقاضيان روبه رو شد، انتظار آنقدر طول كشيد كه ساعت 2 بعدازظهر نوبت بررسي خودروي او شد. او مي گويد:   خودرو را روشن و خاموش كردم تا مشخص شود كه سالم است (البته با آن راه هم رفته بودم.) بعد نوبت به وسايل و متعلقات رسيد كه ديگر به مشكل خوردم. كارشناس بازديد، ماشين مرا كه نزديك 9 ساعت در نوبت منتظر مانده بودم، به خاطر نداشتن آچار چرخ بازگرداند. با وجود اينكه زاپاس و جك در صندوق خودرو موجود بود، ولي كارشناس اصرار داشت كه بايد آچار چرخ هم موجود باشد.
خلا صه اينكه با تهيه آچار چرخ و دوندگي هاي اداري سند خودرو پس از چند روز به نام شركت خودروساز مي شود. او و ديگر مراجعان از نحوه تحويل خودرو فرسوده شان و همچنين شرايط خريد خودرو جديد راضي نيستند، اما از طرف ديگر كاري هم از عهده آنها برنمي آيد. مگر گزينه ديگري دارند؟ آنها ناچارند خودرو خود را با همان شرايطي كه اين دو خودروساز بزرگ كشور مشخص كرده اند، تحويل دهند و مجبورند تحت شرايطي كه اين دو شركت معين كرده اند خودرو بخرند. گزينه ديگري وجود ندارد.

عدم خروج خودروهاي فرسوده از فيلتر وزارت صنايع
موج رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران، ضمن اشاره به تعلل اجرايي شدن طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده از سوي دولت گفت: پس از بررسي هاي به عمل آمده از سوي اين كميسيون به اين نتيجه رسيده ايم كه طرح خروج خودروهاي فرسوده از تهران هيچ گاه از فيلتر وزارت صنايع در هيات دولت عبور نخواهد كرد.
رسول خادم، ضمن تاكيد بر اينكه براي بررسي طرح و اجراي آن هرچقدر كه به لا يه هاي بالا تر دولت وارد مي شويم گره كار كورتر مي شود، گفت: قوانين موجود تنها براي حمايت از توليدكننده تدوين شده است. او با اشاره به گفته وزير صنايع و معاون مبني بر پايين بودن سرانه تملك خودرو در كشور و توجيه ارتقاي توليد خودرو گفت: با توليد خودرو مخالف نيستم، اما بايد سيستم ساماندهي خودرو تعريف شود.به گفته او با توجه به اينكه شوراي شهر و شهرداري تهران هيچ ابزار اجرايي براي خروج خودروهاي فرسوده در اختيار ندارند، بايد دولت و مجلسيان وارد عمل شوند.او در پايان ضمن اينكه از مرگ و مير سالا نه 3 ميليون نفر ناشي از آلودگي هوا در دنيا خبر داد، گفت: 90 درصد اين مرگ و ميرها به كشورهاي جهان سوم و آسيايي تعلق دارد.

آپارتمان خودرو ها نبش خيابان حافظ
000630.jpg
ليلا  درخشان- در به در دنبال جا مي گشت؛ براي پارك ماشينش. تا رسيدن به جاي پارك 20 دقيقه وقت تلف كرده بود آن هم براي كاري كه فقط 5 دقيقه زمان مي برد. در راه برگشت با برگه هاي جريمه روي ماشين مواجه شد. ظاهرا از خستگي و دوندگي زياد تابلوي پارك ممنوع را نديده بود.
اين سرنوشت بيشتر راننده هاي تهراني است كه براي پارك بايد زمان زيادي را ميان كوچه پس كوچه هاي شهر سرگردان و حيران سپري كنند. گرچه با گذشت زمان تمهيدات مختلفي براي رفع اين معضل در نظر گرفته شد، اما مشكل كمبود جا براي پارك ماشين ها پابرجا ماند، تا اينكه كم كم خبر احداث پاركينگ طبقاتي شنيده مي شود.
تهران در حال حاضر براي حل بسياري از مشكلا ت به رشد عمودي روي آورده است و احداث پاركينگ طبقاتي هم از اين قاعده مستثني نيست، پاركينگي كه فضاي كمتري را اشغال كند و خودروي بيشتري را در خود جاي دهد.
حالا  در تقاطع خيابان حافظ با خيابان كريمخان اين اتفاق افتاده است. خيابان بسيار شلوغي كه با توجه به مركزيت تجاري و اداري آن نياز به احداث چنين مكاني به خوبي در آن مشهود است. گرچه در بدو ورود براي افتتاح پاركينگ ازميان تصادف كه حاصل ترافيك و شلوغي است بايد بگذريم! ساختماني سفيد با رگه هاي نارنجي رنگ از دور با پرده زرد مربوط به افتتاح آن، ما را به سمت خود مي كشاند. در بدو ورود تابلوهاي گردش به راست ممنوع، ورود ممنوع و ساير علا يم رانندگي نظرمان را جلب مي كند و در واقع حكايت از آن دارد كه اين مكان هم از مقررات راهنمايي و رانندگي مستثني نيست، گرچه اين مقررات فقط براي دوري از اشتباه و گيج شدن رانندگان است و مسلم است در صورت بروز اشتباه، هيچگونه جريمه اي را در پي نخواهد داشت. دورتادور پاركينگ 10 طبقه حافظ مزين به رنگ هاي نارنجي و زرد است، ضمن اينكه از تجهيزاتي نظير سيستم دوربين مداربسته، سيستم اعلا م حريق، سيستم اطفاي حريق، سيستم رمپ همسطح و سيستم چرخشي كه به صورت اسپيرال 360 درجه انجام مي گيرد نيز برخوردار است.
مراسم افتتاحيه در طبقه سوم برگزار مي شود، گرچه افراد شركت كننده با پارك ماشين ها در ساير طبقات پاركينگ آن را از قبل افتتاح كرده اند.
در اين مراسم دكتر بهبهاني، معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران ضمن تاكيد بر اينكه تهران با يك حساب سرانگشتي 300 تا 400 هزار جاي پارك نياز دارد در حالي كه هم اكنون 27 پاركينگ دارد، گفت: اگر شهرداري تهران بخواهد 300-400 هزار جاي پارك ايجاد كند، مسلما زمان و هزينه هاي زيادي را طلب مي كند كه در بخش حمل و نقل تامين آن به اين راحتي نيست. بنابراين با يك فراخوان ملي از جميع شهروندان تهراني كه داراي زمين بالا ي 1500 متر هستند، دعوت كرديم تا در اين امر شركت كنند.
آنچه مسلم است احداث پاركينگ براي افراد حقيقي كه منجر به پاركينگ داري مي شود، آن هم با هزينه اي چند ميلياردي از سود چنداني برخوردار نيست و همين امر باعث شده است تا شهرداري در قبال ارايه يكسري تسهيلا ت، شهروندان را راغب به اين امر كند.
بهبهاني مي گويد: ما قصد داريم تا سود سرمايه گذاري كه بابت زمين و ساخت و ساز توسط افراد سرمايه گذار در اين امر هزينه مي شود را به صاحبشان برگردانيم.
تصور روزي را بكنيد كه در تمامي مناطق پرتردد و معابر اصلي تهران پاركينگ هاي طبقاتي وجود داشته باشد و در واقع شهروندان براي هميشه از دردسر پيدا كردن جا براي ماشين هايشان خلا ص شوند. مسلم است كه علا وه برگذر زمان نياز به مشاركت عمومي شهروندان كاملا  مشهود است. گرچه تمام اينهاباآينده نگري گره مي خورد به طوري كه بنا به گفته دكتر بهبهاني در صورتي كه بحث پاركينگ ها در مناطق رونق بگيرد، مبلغي را براي خريد زمين يا ساخت و سازهاي آينده از محل درآمد ساخت پاركينگ هاي بعدي پيش بيني مي كنيم.
در اين مراسم شهردار تهران هم از تمامي شهرونداني كه به توسعه شهرسازي علا قه مند هستند دعوت كرد تا در احداث اين پاركينگ ها كه هم خدمتي بزرگ محسوب مي شود و هم سودآوري بالا يي دارد، شركت كنند.
چشم تهران و شهروندان به سرمايه گذاران دوخته شده است تا به حرف شهردار جامه عمل بپوشانند و طي حركتي هم شهر تهران را از معضل هميشگي يافتن پايتخت رهايي دهند و هم بالا خره در اين ميان سود بسيار خوبي كه از سوي شهردار قول داده شده است، نصيب خودشان شود.

صندوق پستي شهرداري
خوانندگان روزنامه ده ها پيام، درخواست، پيشنهاد و انتقاد را كه به واقع مخاطب اصلي آنها شهرداري تهران است، با ما مطرح مي كنند. تاكنون روال اين بوده كه آن بخش از اين پيام ها را كه فراگيري عمومي داشته، منعكس كرده يا حتي به عنوان سوژه براي پيگيري موضوع در اختيار خبرنگاران حوزه مرتبط قرار مي داديم. در اين ستون قرار است كه از اين پس موضوع انعكاس و پيگيري درخواست ها و پرسش هاي شهروندان از مجموعه شهرداري تهران بسامان شود. با اين نكته تازه كه تلا ش خواهيم كرد بعد از دريافت هر پيام پاسخ آن را از شهرداري خواسته و پيام و پاسخ را در كنار هم چاپ كنيم. جناب آقاي دكتر احمدي نژاد، شهردار تهران نيز به ما قول داده اند پيام هايي را كه فراگيري عام تري دارند، شخصا پاسخ دهند. البته اميدواريم كه در نهايت اين ستون نه فقط محملي براي گشودن گره از مشكلا ت شخصي شهروندان، بلكه فرصتي بسنده و درخور براي نقد جدي مديريت شهري تهران در همه ابعاد آن باشد.

  مشكل رفت و آمد
منطقه 11 تهران (اميريه) در محدوده طرح ترافيك قراردارد كه امكان رفت و آمد در طول روز در اين محدوده با ماشين شخصي بسيار مشكل است، مغازه ها و خانه هاي اطراف هم از نظر خريد و فروش با مشكل روبه رو شده است.
هاشمي از اميريه

ساخت و ساز آرامش را گرفته
در محله دروس منطقه 3 اطراف خانه هاي مسكوني مشغول به ساخت وساز آپارتمان و برج هستند كه در ساعات مختلف شبانه روز با سر و صدا آرامش محله به هم خورده است. لطفا در مورد ساخت و سازها و زمان آن كنترلي از سوي شهرداري صورت بگيرد.
سهيليان

 لطفا ميدان را بسازيد
ساكن محله فرمانيه هستم، حدود 6 ماه است كه ميدان اصلي را از شكل اوليه خارج كرده و اصلا  معلوم نيست قرار است چه كاري اينجا انجام دهند. اين آشفتگي ميدان باعث كندي حركت و ترافيك در اين محله شده است.
حسام زاده

 مشكل روشنايي پلها
پل  هاي عابر پياده در اتوبان افسريه چراغ روشنايي ندارد كه اين موضوع باعث شده افراد معتاد و بيكار در اين محل ها براي عابران ايجاد مزاحمت كنند، از طرف ديگر عبور كردن از اين پل ها در ساعات اوليه شب براي ساكنان اطراف مشكل است.
يكي از شهروندان منطقه 15

 پل عابر نياز است
خيابان انقلا ب، ابتداي خيابان استاد معين قرار بود پل عابرپياده نصب كنند. مدت هاست اطراف خيابان را براي اين كار خراب كرده اند، اما از نصب پل خبري نيست. اين خرابي ها عبور و مرور در عرض خيابان را مشكل كرده است.
خانم كياني

 محاسبه ايام تعطيل
كارمند شهرداري هستم. مي خواستم از آقاي شهردار بپرسم چرا محاسبه ايام تعطيل براي كارمندان رسمي با مديران، شهرداران و معاونان متفاوت است؟ چرا اين تبعيض ها از بين نمي رود؟ فرمول محاسبه ايام تعطيل كارمندان۳ ويژگي است اما براي مديران 5 ويژگي محاسبه مي شود.
كارمند شهرداري

 نياز به يك خط اتوبوس جديد
از شهروندان منطقه 15 هستم، به خاطر نزديكي مترو ترمينال جنوب به اين منطقه خط اتوبوس براي مترو در ترمينال خاوران بگذارند تا رفت وآمد به مترو راحت تر شود.
حاجي عباسي

 منشا آب كجاست
از دو ماه پيش تا به حال در شهرك غرب، فاز،۴ خيابان خوارزم چشمه آب زلا لي بيرون زده كه علا وه بر هدر رفتن آب، سطح خيابان و چاله هاي موجود را پر از آب كرده است. شهرداري منطقه 2 حتما رسيدگي كند.
سلطاني

 باز هم دست انداز
در بزرگراه رسالت، بلوار كاووسي(بيژن)، كوچه ناوندپور، كوي مقدم آسفالت كاملا  خراب شده و دست انداز ايجاد شده است.
شهروند ساكن كوچه

امنيت بچه ها در خطر
مقابل دبستان قدس نرسيده به پل سيدخندان، پل عابر وجود ندارد كه در زمان عبور ومرور دانش آموزان، خطراتش را به دنبال داشته به طوري كه تا به حال چند بچه كشته شدند. من حاضر هستم پول ماشين را براي كمك به نصب پل در اين قسمت به شهرداري منطقه بدهم، لطفا سريعتر رسيدگي كنند.
معلم دبستان قدس

 تجديد نظر كنيد
جانباز 20 درصدي هستم كه 16 سال است در شهرداري منطقه 13همچنان در پست 9 اداري قرار دارم و حقوقم بسيار پايين است. بارها براي شهردار نامه فرستادم كه نسبت به ارتقاي سيستم شغلي ام هيچ اقدامي نشد، لطفا آقاي شهردار رسيدگي كنند.
بهمن مقرب
نمابر: 2058811
پست الكترونيك: SHAHRDAR@ Hamshahri
صندوق پستي: ۱۹۳۹۵‎/۵۴۴۶


كوتاه
000633.jpg
ساخت وسازغيرقانوني در سيمين قلعه
اگر مثل ما پول زيادي داريد! و مي  خواهيد دنبال ساخت وساز برويد، بايد بگوييم منطقه تپه سيمين قلعه در ضلع جنوبي محله دارآباد واقع در شمال شرقي تهران را فاكتور بگيريد.
چرا كه طي اطلا عيه اي كه روابط عمومي شهرداري منطقه يك داده است، ساخت وساز در اين محدوده غيرقانوني است.
بر اساس اين اطلا عيه، شهرداري منطقه يك ضمن برخورد قاطع با هرگونه ساخت وساز غيرمجاز توسط فرد يا افراد خاطي، در صورت بروز هر اقدام، روال قانوني را انجام مي  دهد.
در واقع عده اي از افراد سودجو و فرصت طلب با تصرف بخش هايي از اراضي تپه سيمين قلعه اقدام به ساخت وساز غيرمجاز كرده اند كه شهرداري منطقه با همكاري نيروي انتظامي و دستگاه قضائي ضمن برخورد قانوني با اين افراد، اقدام به رفع خلا ف و جلوگيري از ساخت وسازهاي غيرمجاز كرده است.
000627.jpg
امكانات و بيكاري در غرب تهران
اين خبر براي كساني كه عاشق كوه هستند خيلي جالب است، البته به شرطي كه محل سكونتشان در غرب تهران باشد.بنا به گفته معاون فني، عمراني شهرداري منطقه 22 تهران، مسير كوهپيمايي در كوه هاي واقع در غرب تهران احداث شده است.اسدالله ستوده، ضمن تاكيد بر اينكه با توجه به اقدامات انجام گرفته و در حال انجام براي تجهيز جاده كوهستاني، شهروندان ديگر مجبور به كوهپيمايي در جاده هاي كوهستاني شمال تهران نيستند، گفت: پارك لقمان كن يكي از راه هاي ورودي به اين جاده است.او موقعيت اين پارك را در ارتفاعات 1400 تا 1800متري عنوان كرد و گفت: شهروندان مي  توانند از طريق اين پارك بعد از طي مسافت 14 كيلومتري با ماشين، كوهپيمايي خود را در ارتفاعات بالا ي 1800 متر آغاز كنند.
به گفته معاون فني، عمراني شهرداري منطقه 22 هم اكنون اقدامات اساسي در خصوص تعبيه روشنايي و تجهيز اين مسير با سرويس هاي بهداشتي در حال انجام است.
ستوده در پايان خاطر نشان كرد: علا وه بر مسير فوق، شهروندان مي  توانند از طريق روستاهاي ورديس و واريش واقع در منطقه ورد آورد به اين جاده كوهستاني راه يابند و تا اتصال به جاده امامزاده داوود مسير خود را ادامه دهند.
ميليونها موش در تهران
مدت هاست كه شهرداري به جنگ موش هاي مزاحم كه در تهران پرسه مي زنند، رفته است، اما با اين وجود هنوز ميليونهاموش در شهر تهران ساكن هستند. مسوول خانه شهروندان جوان گفته: امحاي موش در شهرستان تهران يكي از مهمترين برنامه هاي خانه شهروندان جوان در سال۸۴ است.
پژمان پازوكي گفته اين برنامه از 2 طريق امكانپذير است كه يكي توسط شهرداري با طعمه گذاري براي مبارزه با موش ها است و ديگري از طريق آموزش مردم براي جلوگيري از ريختن زباله در جوي هاي آب.
وي افزود: از ديگر برنامه هاي خانه شهروندان جوان، كار روي فرهنگ ترافيك كودكان و نوجوانان توسط اسكيت و دوچرخه و آموزش قوانين اوليه عبور و مرور است.
پازوكي آگاه سازي شهروندان براي مقابله با زلزله را از ديگر برنامه هايي دانست كه در 3 مورد قبل از وقوع، هنگام وقوع و بعد از وقوع آموزش هاي لا زم داده مي شود.
000624.jpg
افزايش سهم حمل و نقل عمومي
قلم سبز ايران استفاده از حمل و نقل عمومي يكي از بهترين راه ها براي كاهش ترافيك و آلودگي هوا به حساب مي آيد، به همين خاطر هيات وزيران، شهرداري تهران را مكلف به افزايش سهم حمل و نقل عمومي درجابه جايي مسافران تهراني كرده است.
در مصوبه جديد هيات وزيران، شهرداري تهران موظف شده با حمايت دولت ترتيبي دهد تا سهم حمل و نقل عمومي تا پايان سال 1388 به 75 درصد برسد كه اين اقدام كاهش استفاده از خودروهاي شخصي و تك سرنشين در تهران را به همراه خواهد داشت.بررسي ها نشان مي دهد روزانه بيش از 13 ميليون سفر شهري در تهران انجام مي شود كه سهم حمل و نقل عمومي در آن پايين تر از حد انتظار است. در عين حال ساعت اوج ترافيك در تهران به شدت افزايش يافته و سرعت حركت خودروها به 17 كيلومتر در ساعت رسيده است.
بر اساس اين گزارش، روزانه يك ميليارد تومان بنزين در ترافيك هدر مي رود و بالا  بودن آلا ينده هاي هواي تهران نيز به تردد بيش از حد خودروها برمي گردد.

شهر آرا
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
طهرانشهر
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |