چهارشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۸۳
مرمت خانه آيت الله مدرس
آغاز با دوسال تاخير
000669.jpg
عكس : هادي مختاريان
خانه تاريخي مدرس پس از گذشت دو سال از آغاز رايزني هاي مجلس و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران براي ساماندهي اين بناي تاريخي، سرانجام احداث شد.
با توجه به ضرورت مرمت و بهسازي خانه تاريخي مدرس كه بخشي از تاريخ مشروطه ايران را در خود جاي داده است مجلس شوراي اسلا مي با اختصاص يك ميليارد تومان اعتبار در سال 82، امكان خريد اين خانه تاريخي را به وجود آورد كه با گذشت در حدود 2 سال از اين اقدام مجلس، به دنبال مشكلا ت به وجود آمده از سوي مالك براي خريد خانه، تا كنون اقدام موثري براي ساماندهي وضعيت اين بناي تاريخي انجام نشده است.
ًقدير افروند، معاون حفاظت فني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران در اين باره گفت: به دنبال مشكلا تي كه براي خانه مدرس با مالك بنا به وجود آمد، اقدام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران به منظور خريد خانه و اقدام در زمينه آغاز عمليات مرمت به تعويق افتاد.
وي افزود: هر چند هنوز مشكلا ت حقوقي سند خانه تاريخي مدرس مانع خريد اين خانه مالك و آغاز عمليات اساسي مرمت شده، اما از آنجا كه در بازديد كارشناسان ميراث فرهنگي وضعيت بخش هايي از بنا نامساعد گزارش شده، كارگاه مرمت اضطراري خانه مدرس در بخش هاي آسيب ديده اين خانه تاريخي احداث شد.
وي تصريح كرد: يك ميليارد تومان اعتبار از سوي مجلس شوراي اسلا مي براي خريد و مرمت خانه مدرس اختصاص داده شده كه اين اقدام با توجه به ارزش هاي تاريخي فرهنگي اين بنا و حفظ خاطرات مبارزه هاي يكي از رهبران مشروطه، انجام شده است.
به گفته افروند اعتبارات مورد نياز اين كارگاه با توجه به ميزان تخريب هاي وارد شده در بخش هاي آسيب ديده بنا، بر آورد مي شود.
وضعيت خانه مدرس به دليل فرسودگي ناشي از گذشت زمان نامطلوب است و با اتمام عمليات مرمت اضطراري، آغاز عمليات اساسي مرمت به منظور ساماندهي و استحكام بخشي بنا، ضروري است. ً
ولي الله استحقان، سرپرست كارگاه مرمت اضطراري خانه مدرس درباره چگونگي مرمت بخش هاي آسيب ديده اين بنا گفت: به دنبال مشكلا تي كه كارشناسان ميراث فرهنگي براي بازديد از خانه تاريخي مدرس تا كنون با آن مواجه بوده اند، اطلا عات دقيقي از ميزان آسيب هاي وارد آمده بر بدنه اين بناي تاريخي، در اختيار كارشناسان مرمت وجود ندارد، اما با آغاز عمليات، ضمن شناسايي آسيب هاي ايجاد شده در بنا، نسبت به مرمت اضطراري اقدام مي شود.
وي تصريح كرد: استحكام بخشي پي و بدنه هاي بنا از جمله اقداماتي است كه در بخش هاي آسيب ديده و نيازمند به مرمت فوري، آغاز مي شود.
خانه تاريخي آيت الله مدرس، در خيابان امير كبير تهران نرسيده به چهار راه سرچشمه، كوچه شهيد جاويدي، كوچه مدرس واقع شده است .نيمي از اين خانه كه از بخش هاي اندروني، مطبخ، كالسكه خانه و... تشكيل شده، طي سال هاي گذشته تخريب شده واين در حالي است كه در اين خانه تاريخي مجموعه اي از هنر هاي ايراني شامل گچبري، حجاري، آجر  كاري، گره چيني، نقاشي و كتيبه نگاري در كامل ترين شكل خود به كار رفته است.

آدمخوري براي ابراز حس برادرانه
000666.jpg
با وجود غذاهاي خوش طعمي كه هر روزه بر تعداد آنها افزوده مي شود، باز هم افراد خاصي هستند كه گوشت آدميزاد را به هر غذاي ديگري ترجيح مي دهند. اين آدمخوار آلماني يكي از همين افراد است. آرمين ميوز تكنسين 43 ساله كامپيوتر در سال 2001 در يك پيام اينترنتي تقاضاي قرباني كرده بود و پس از آنكه يورگن براندس خود را به عنوان داوطلب معرفي كرد، ميوز وي را كشته و نوش جان كرد! و نهايتا ميوز در سال 2004 به اتهام قتل عمد به 8 سال و نيم زندان محكوم شد.
وكيل مدافع ميوز در دفاع از موكلش مي گويد: قرباني خود خواسته بود كه بعد از مرگش خورده شود. بازتاب موضوع در ميان مردم آلمان به حدي بود كه از روي آن فيلم و آهنگ ساخته شد و حتي يك فيلم مستند نيز پيرامون همين مساله در حال ساخت است.
در طول جلسه قبلي دادگاه شواهدي ارايه شد كه نشان مي دهد ميوز با وحشي گري ويژه اي با قرباني خود رفتاركرده و او را مثل يك حيوان تكه تكه كرده و خورده است.
يك روانشناس هم با فرمول هاي خود در دادگاه ثابت كرد: اين عمل ميوز در پي عدم توانايي اش براي ارتباط عاطفي با اطرافيان از او سرزده است و در واقع نوعي عقده گشايي به حساب مي آيد.
در اين بين انگيزه قتل و آدمخواري از زبان قاتل بسيار جالب و بسيار بي نظير است. ميوز به قاضي دادگاه گفت: هميشه آرزوي يك برادر داشتم، آرزويي كه هيچ گاه تحقق نيافت. دوست داشتم كسي را داشته باشم كه بخشي از وجودم باشد و براي همين براندس را كشتم و خوردم !
ولكر موتز، قاضي آن دادگاه بود كه نظر خود و دادگاه را چنين بيان كرد: اين قتل يك مورد توافقي بوده است و از ديدگاه قانون يك قتل غيرعمد به شمار مي رود؛ كشتن فردي بدون اينكه آدمكش باشي.
جلسه دادگاهي كه به زودي براي تغيير راي تشكيل مي شود، در شهر فرانكفورت خواهد بود.

دكه
000660.jpg
نقاش دادگاه
در دادگاه هاي آمريكا در بسياري از موارد از ورود عكاسان و خبرنگاران به فضاي دادگاه، طبق قانون جلوگيري مي شود. در جريان دادگاه زكريا موسوي اين اتفاق افتاده و روزنامه شيكاگوتريبون فضاي دادگاه را در، قالب نقاشي به تصوير كشيده است.
000663.jpg
ابراهيموويچ و برلوسكوني
كوريرا دلا سرا ،روزنامه مشهور چاپ رم در گزارش ويژه، به فعاليت سيلويو برلوسكوني براي تشكيل دولت جديد پرداخته است. تيتر مطلب اين است: آخرين تلا ش هاي برلوسكوني. اين روزنامه گزارش ديگري درباره محروميت پر سر و صداي زلا تان ابراهيموويچ مهاجم يووه دارد... با يك عكس تلويزيوني از صحنه درگيري.

كوتاه تر از گزارش
ميلياردر ، كارگر نمونه
هائومينگ، فوق ستاره ميلياردر چيني ليگ بسكتبال آمريكا (NBA)، براي دريافت جايزه ملي كارگر نمونه چين انتخاب شد. جايزه ملي كارگر نمونه معمولا  به افرادي تعلق مي گيرد كه جزو قشر كم درآمد جامعه هستند، مانند معدنچي ها، معلمان و كارگران كارخانه ها و براي همين انتخاب  هائومينگ به عنوان شانس اول دريافت اين جايزه با جنجال هاي فراواني در كشور چين مواجه شد. هائو كه در تيم بسكتبال  هاوستن راكتز بازي مي  كند، به خاطر درخشش و موفقيت هاي بزرگش در آمريكا به عنوان يكي از 2هزار و 977 كانديداي كسب جايزه كارگر نمونه كه مراسم آن در 30 آوريل در بينجينگ برگزار مي شود، انتخاب شده است. هيات داوران the shanghai Municipal براي كارگران نمونه كه  هائو را نامزد كرده اند، بر اين باورند كه اين بسكتباليست در چشم جهانيان سفيري است از جانب چين و وجود همين امر او را از سايرين متمايز مي سازد. جايزه كارگر نمونه از سال 1950 و در جهت تشويق جامعه كارگر به برندگان آن اعطا مي شود. اگر  هائو برنده اين جايزه شود آن وقت است كه نه تنها محبوبيت خود را در ميان مردم و به خصوص كارگران از دست مي دهد، بلكه مورد تنفر افراد جامعه نيز قرار مي گيرد، چرا كه به اعتقاد عمومي  هائو كه فردي ثروتمند است هيچ ارتباطي با كارگران و افراد كم درآمد جامعه ندارد. يكي از معترضان سرسخت اين انتخاب در اين باره مي گويد: همه ما قبول داريم كه  هائو براي كشور چين يك افتخار به حساب مي آيد، ولي اين بدان معنا نيست كه  هائو در مراسمي كه به او مربوط نمي شود شركت كند. بهتر است او در مناسباتي همچون انتخاب مرد سال چين شركت كند.
ويولن بازگشت
داشتن يك ويولن عتيقه 500 هزار دلا ري مي تواند در دسته روياهاي غيرقابل تحقق هركسي جاي گيرد. لينسي دوش۲۰ ساله يكي از نوازندگان خوش شانسي است كه به دليل وضع مالي خوبش توانسته آرزوي داشتن ويولن ارزشمند را در دسته روياهاي قابل تحقق جاي دهد. خوش شانسي او به خاطر داشتن ويولن نيست. بلكه او از آن جهت خوش اقبال است كه ويولن 500 هزار دلا ري عتيقه اي كه چندي پيش از ماشينش سرقت شده بود را بدون آنكه اقدامي براي پيدا كردنش انجام داده باشد، پيدا كرد. اين ويولن كه گفته مي شود 260 سال قدمت دارد هفته گذشته توسط يك رهگذر در محل سرقت پيدا شد.
صداي جيغ رساتر شد
سومين مظنون سرقت موزه اسلو دستگير شد و اما هنوز تابلوهاي به سرقت رفته پيدا نشده  اند. پليس نروژ روز جمعه سومين فرد مظنون را به اتهام دست داشتن در سرقت تابلوي معروف جيغ از گالري هنر ls، بازداشت كرد و اظهار اميدواري كرد كه شاهكار سال 1893 ادوارد مانچ به زودي پيدا خواهد شد. در 22 آگوست سال گذشته تابلوي جيغ و ديگر اثر هنري مانش مادونا (حضرت مريم )، در روز روشن و جلوي چشمان ده ها بازديدكننده از اين موزه، دزديده شد.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
طهرانشهر
محيط زيست
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |